Volt ziet sociale media als een terrein waar publieke waarden, privacy en veiligheid beter beschermd moeten worden. Ze willen investeren in non-profit Europese sociale netwerken, strengere regulering van commerciële platforms, en bescherming van jongeren tegen verslavende en schadelijke ontwerpkeuzes. Transparantie, pseudonimiteit met waarborgen, en mediawijsheid zijn centrale pijlers in hun visie.
Volt wil de afhankelijkheid van commerciële sociale media verminderen door te investeren in publieke, Europese alternatieven die privacy, interoperabiliteit en democratische controle centraal stellen. Hiermee willen ze een digitale infrastructuur opbouwen die publieke waarden beschermt en alternatieven biedt voor bestaande platforms.
“Volt wil dat de overheid actief investeert in de doorontwikkeling van non-profit, Europese sociale netwerken waarin publieke waarden zoals privacy, interoperabiliteit en democratische controle centraal staan.”
“Zo werken we toe naar een publieke digitale infrastructuur. Platformen uit de Fediverse zoals Mastodon en PeerTube zijn voorbeelden die we nu al kunnen stimuleren.”
Volt pleit voor strengere regels voor commerciële sociale mediaplatforms, waaronder transparantie over algoritmes, moderatie en advertentie-inkomsten. Ze willen dat platforms verantwoordelijk worden gehouden voor desinformatie en dat gebruikers beter beschermd worden tegen nepaccounts, spam en privacyschendingen.
“Volt vindt dat online platformen die in de EU actief zijn, zich aan onze spelregels moeten houden. Daarom wil Volt inzetten op strikte handhaving van de Europese regels voor privacy, desinformatie en concurrentie.”
“Internetbedrijven moeten verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de verspreiding van desinformatie. Volt wil daarom dat platformbedrijven zoals Meta actief worden verplicht om transparantieregisters openbaar te maken over hoe hun algoritmen informatie verspreiden, welke moderatie plaatsvindt, en cijfers te publiceren over advertentie-inkomsten en -plaatsingen per categorie...”
“We onderzoeken methoden om nepaccounts en bots op sociale media te weren om zo desinformatie, spam en AI-slop te verminderen.”
Volt wil jongeren beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media door verslavende ontwerpkeuzes en gepersonaliseerde advertenties gericht op minderjarigen te verbieden. Ook pleiten ze voor een keurmerk voor kindvriendelijke digitale diensten en een wettelijk deltaplan voor online bescherming van kinderen.
“Platforms met verslavende ontwerpkeuzes zoals eindeloos scrollen of gepersonaliseerde advertenties gericht op minderjarigen worden verboden.”
“Volt pleit voor een wettelijk verankerd deltaplan voor de online bescherming van kinderen en jongeren.”
“Daarnaast komt er een keurmerk voor kindvriendelijke digitale diensten, vergelijkbaar met de Kijkwijzer. Dit keurmerk garandeert dat een dienst een eerlijk design toepast, verslavingsgevoeligheid tegengaat en de rechten en het welzijn van kinderen voorop stelt.”
Volt wil pseudonimiteit als standaard op sociale media, waarbij anonimiteit mogelijk blijft, maar identiteit opgevraagd kan worden bij overtredingen of strafbare feiten. Dit moet de balans bewaren tussen privacy en handhaving.
“Pseudonimiteit wordt de standaard op sociale media. Hierbij blijft het mogelijk om online anoniem te zijn, maar kan je identiteit wel worden opgevraagd op het moment dat je de regels overtreedt of je je schuldig maakt aan een strafbaar feit.”
Volt vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren leren omgaan met sociale media, desinformatie en de werking van algoritmes. Mediawijsheid moet verplicht worden in het onderwijs om weerbaarheid te vergroten.
“In Zweden krijgen leerlingen medialessen, waarin ze onder andere leren over nepnieuws en over hoe ze veilig met sociale media omgaan.”
Volt wil structureel onderzoek naar de invloed van sociale media op de mentale gezondheid van jongeren en betere begeleiding voor jongeren, ouders en professionals.
“Volt zet in op structureel onderzoek naar de invloed van sociale media en digitale technologie op de mentale gezondheid. We zorgen dat jongeren begeleiding kunnen krijgen en dat ouders en professionals over de juiste kennis en middelen beschikken...”
Het CDA ziet sociale media als een bron van zowel kansen als serieuze risico’s, vooral voor jongeren en de samenleving als geheel. De partij wil strengere regulering van sociale media, met nadruk op het verbieden van anonieme accounts, verplichte leeftijdsverificatie, en strengere regels voor schadelijke online-invloeden zoals finfluencers en kindermarketing. Hun visie is gericht op bescherming van kwetsbare groepen, het tegengaan van desinformatie en het vergroten van digitale veiligheid.
Het CDA wil de anonimiteit op sociale media beperken om de publieke opinie, informatievoorziening en sociale verhoudingen te beschermen. Zij zien anonieme accounts als een bron van misbruik en desinformatie en pleiten daarom voor een verbod.
Het CDA maakt zich zorgen over de mentale impact van sociale media op jongeren en wil hen beter beschermen. Ze pleiten voor verplichte leeftijdsverificatie, een ‘Kijkwijzer’-aanpak voor apps, en strengere regels voor finfluencers en kindermarketing.
“We vinden het belangrijk dat we onze kinderen goed leren omgaan met social media. ... en willen een verplichtende leeftijdsverificatie door een ‘Kijkwijzer’-aanpak voor gebruik van specifieke apps.”
“We stellen strenge regels op voor Finfluencers, mensen die via social media jongeren verleiden onverantwoorde financiële risico’s te nemen.”
“We pakken marketing gericht op kinderen en aankopen in online games hard aan. Onlinekanalen komen onder het regime van de Kijkwijzer.”
“We beschermen onze kinderen tegen kindermarketing en voeren een verplichte leeftijdscheck in voor social media.”
Het CDA wil platforms en onlinekanalen die zich niet aan de regels houden strenger aanpakken, inclusief het (tijdelijk) uit de lucht halen van websites bij grove schendingen. Ze willen dat platforms meer doen tegen desinformatie en schadelijke content.
“We bestraffen platforms die zich niet aan de regels houden. Bij herhaalde en grove schending willen we dat websites en platforms (tijdelijk) uit de lucht worden gehaald.”
“Naast strenge handhaving moet Nederland initiatief nemen voor aanscherping van de DSA, waarmee we platforms als Telegram en X dwingen meer te doen om desinformatie en schadelijke of zelfs criminele content te weren.”
Het CDA erkent de negatieve mentale impact van sociale media op jongeren en wil preventie en ondersteuning versterken.
“Social media bieden jongeren veel mogelijkheden. Tegelijkertijd hebben social media op veel jongeren een grote mentale impact, zoals angst, depressieve gevoelens, een negatief zelfbeeld en een lagere tevredenheid over hun leven.”
De ChristenUnie ziet sociale media vooral als een risico voor de ontwikkeling van kinderen en de samenleving, en pleit voor stevige wettelijke regulering. Ze willen sociale media verbieden voor kinderen onder de 14 jaar, leeftijdsverificatie verplicht stellen, verslavende ontwerpkeuzes tegengaan en ouders ondersteunen met duidelijke kaders. Daarnaast willen ze dat sociale mediabedrijven minder polariserende algoritmes inzetten en gebruikers meer controle geven over hun data.
De ChristenUnie vindt dat sociale media schadelijk kunnen zijn voor kinderen en wil daarom een wettelijke minimumleeftijd van 14 jaar instellen. Ouders blijven primair verantwoordelijk, maar krijgen steun via duidelijke wetgeving en leeftijdsverificatie. Dit moet kinderen beschermen tegen ongezonde invloeden en verslaving.
“Dat betekent dat sociale media niet toegankelijk mogen zijn voor kinderen jonger dan 14 jaar. Adequate leeftijdsverificatie is noodzakelijk voor sociale media, platformen met expliciete content (porno, geweld), goksites, kopen van alcohol, BNPL-diensten.”
De partij wil dat sociale mediabedrijven hun producten minder verslavend maken en minder gebruikmaken van algoritmes die polarisatie aanwakkeren. Gebruikers moeten meer keuzevrijheid krijgen over hoe aanbevelingen tot stand komen, om zo de negatieve maatschappelijke impact van sociale media te beperken.
De ChristenUnie wil dat jongeren vanaf 18 jaar eenvoudig hun gegevens permanent kunnen wissen van sociale mediaplatforms. Dit versterkt de privacy en autonomie van gebruikers en beperkt de macht van grote techbedrijven.
“Ook moet het mogelijk zijn voor 18-jarigen om op een toegankelijke manier hun gegevens permanent te kunnen wissen.”
“Er komt een beter wettelijk geborgd recht op een schone lei, zodat consumenten op een duidelijke plek een verzoek kunnen indienen om al hun data te laten vernietigen.”
Om de negatieve invloed van sociale media en smartphones op jongeren te beperken, wil de ChristenUnie smartphones weren uit scholen en ouderinitiatieven voor smartphonevrij opgroeien stimuleren.
“Smartphones worden geweerd uit scholen en ouder-initiatieven zoals ‘Smartphonevrij opgroeien’ gestimuleerd.”
De partij ziet het terugdringen van de negatieve invloed van sociale media als een taak voor de hele samenleving, niet alleen voor ouders of overheid. Dit benadrukt het collectieve belang van een gezonde digitale omgeving voor kinderen.
“Het terugdringen van de negatieve invloed van smartphones en social media is een zaak van de hele samenleving.”
De ChristenUnie signaleert dat sociale media bijdragen aan prestatiedruk en het gevoel dat afwijken van de norm niet oké is, wat leidt tot meer psychische problemen en afhankelijkheid van jeugdhulp.
“Onder invloed van de prestatiecultuur en sociale media lijkt alles goed en snel te moeten. In veel situaties is de boodschap dat afwijken van de norm niet oké is. Zo leggen we elkaar en vooral kinderen en jongeren veel druk op.”
GroenLinks-PvdA ziet sociale media vooral als een bron van risico’s voor privacy, gezondheid, democratie en het publieke debat, en wil deze risico’s stevig aanpakken. De partij pleit voor een Europees verbod op gepersonaliseerde content en online tracking, strengere leeftijdsgrenzen en waarschuwingen voor jongeren, en meer regulering om haat, desinformatie en verslaving tegen te gaan. Hun visie is dat sociale media transparanter, minder verslavend en veiliger moeten worden, met meer publieke alternatieven en bescherming van gebruikersrechten.
GroenLinks-PvdA wil het verdienmodel van sociale media doorbreken door gepersonaliseerde content en online tracking op Europees niveau te verbieden. Dit moet de negatieve gevolgen voor privacy, gezondheid en democratie tegengaan.
“We doorbreken het verdienmodel hierachter door een verbod op Europees niveau van gepersonaliseerde content en online tracking.”
De partij wil jongeren beter beschermen tegen de verslavende werking van sociale media door leeftijdsgrenzen, een digitale kijkwijzer en meer aandacht voor mediawijsheid in het onderwijs.
“We zijn voor (gedifferentieerde) leeftijdsgrenzen voor sociale media die verslavende algoritmen gebruiken. Daarnaast voeren we een Digitale kijkwijzer in, net als de kijkwijzer voor series en films, inclusief adviezen voor schermtijd per leeftijdsgroep.”
“Mediawijsheid helpt jongeren en ouders om verantwoord om te gaan met het internet.”
GroenLinks-PvdA erkent dat sociale media een voedingsbodem zijn voor haat, desinformatie en buitenlandse beïnvloeding. Ze willen Europese wetgeving en strengere moderatie om dit tegen te gaan.
“Sociale media worden misbruikt om mensen tegen elkaar op te hitsen en verkiezingen te beïnvloeden.”
“Met Europese wetgeving als de Digital Services Act bestrijden we nepnieuws en desinformatie die via sociale media worden verspreid. Ook moeten er moderatieverplichtingen gelden.”
“Sociale media bieden de voedingsbodem bij uitstek waar ontkiemend antisemitisme, moslimhaat, vrouwenhaat, discriminatie en racisme kunnen uitgroeien tot gewelddadige acties. In Europa geven we snel een vervolg op de Digital Services Act, zodat we online haat beter kunnen bestrijden.”
De partij wil een waardengedreven publieke digitale ruimte bevorderen, onder andere door alternatieve sociale media te stimuleren.
“Daarom komt er meer aandacht voor een waardengedreven publieke digitale ruimte via alternatieve sociale media.”
GroenLinks-PvdA wil een einde maken aan het bewust verslavend maken van sociale media door platforms.
“Digitale diensten, zoals sociale media, worden bewust verslavend gemaakt. Zo vreten online platforms onze aandacht, verzamelen ze op grote schaal persoonlijke data en maken ze een verdienmodel van smartphoneverslaving.”
De SP is zeer kritisch over de invloed van sociale media op de samenleving en wil ingrijpende regulering om verslaving, privacy-schendingen en de macht van Big Tech tegen te gaan. Ze pleiten voor een verbod op sociale media voor kinderen onder de vijftien jaar, het aanpakken van verslavende ontwerpkeuzes, en het wettelijk aan banden leggen van het verdienmodel gebaseerd op dataverzameling en gepersonaliseerde advertenties. De partij wil publieke alternatieven stimuleren en de democratische controle en transparantie online vergroten.
De SP wil kinderen beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media door het gebruik ervan wettelijk te verbieden voor jongeren onder de vijftien jaar. Ze zien sociale media als schadelijk voor de ontwikkeling en privacy van kinderen en willen leeftijdsverificatie zonder opslag van persoonsgegevens.
“We verbieden sociale media voor kinderen onder de vijftien jaar. Leeftijdsverificatie moet plaatsvinden zonder opslag van persoonsgegevens, zodat de privacy gewaarborgd blijft.”
De partij stelt dat sociale media bewust verslavend zijn ontworpen en wil deze mechanismen wettelijk verbieden om de geestelijke gezondheid te beschermen. Ze noemen specifiek eindeloos scrollen, automatische afspelen en pushberichten als voorbeelden van verslavende elementen.
“Verbied verslavende elementen op telefoons en sociale media. Veel van de producten die wij kopen en consumeren moeten voldoen aan goede regels en gezondheidsstandaarden om ons te beschermen. Voor digitale producten en sociale media schieten deze beschermingsmiddelen tekort, terwijl er negatieve langetermijneffecten op de geestelijke gezondheid kunnen zijn.”
“Sociale media maken gebruik van verslavende mechanismen om gebruikers zo lang mogelijk op hun platform te houden of terug te laten keren, zoals de eindeloze scroll, automatic play en pushberichten. Deze verslavende onderdelen moeten aangepakt worden.”
De SP wil het verdienmodel van sociale media en Big Tech bedrijven, dat draait om grootschalige dataverzameling en gepersonaliseerde advertenties, wettelijk beperken. Ze zien dit als een bedreiging voor privacy, innovatie en democratie.
“Leg het verdienmodel van sociale media en Big Tech aan banden. In de afgelopen jaren is onze digitale wereld steeds meer veranderd in een verdienmodel dat draait om surveillancekapitalisme: het grootschalig verzamelen en verhandelen van persoonlijke data voor gedragsgestuurde advertenties.”
“Wij willen af van een digitaal systeem waarin gebruikers worden behandeld als handelswaar. Het is tijd voor een internet waarin de mens centraal staat, niet het algoritme en de winst. Daar moet een grote aanpak voorkomen, met als eerste kleine stappen een wettelijk verbod op gepersonaliseerde advertenties, advertentieveilingen en de grootschalige dataverzameling en handel.”
De SP vindt dat publieke waarden ook online moeten gelden en wil de ontwikkeling van publieke alternatieven voor sociale media stimuleren, waar democratische controle en transparantie centraal staan. Ze willen digitalisering inzetten om samenwerking te bevorderen en kennis publiek toegankelijk te maken.
“We stimuleren de ontwikkeling van publieke alternatieven voor sociale media, waar democratische controle en transparantie wél centraal staan.”
De partij ziet sociale media als een bron van haatberichten en nepnieuws, mede door de werking van algoritmes. Ze willen strengere regulering om verspreiding hiervan tegen te gaan en vinden dat de regie over wat mensen zien niet bij ondoorzichtige bedrijven mag liggen.
“Stop de aangestuurde verspreiding van haatberichten en nepnieuws. Sociale media zijn een belangrijk onderdeel van ons leven geworden, maar mogen geen vrijplaatsen zijn voor bedreigingen en intimidatie. Sommige platforms zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van haatberichten en nepnieuws. Algoritmes kunnen de verspreiding van deze berichten stimuleren. De regie over wat mensen zien mag niet in handen zijn van ondoorzichtige bedrijven.”
De SP wil dat consumenten bij het gebruik van ‘gratis’ sociale media-diensten dezelfde bescherming krijgen als wanneer ze met geld betalen, om misbruik van persoonsgegevens tegen te gaan.
“Consumenten krijgen bij het gebruik van ‘gratis’ diensten (waarbij ze betalen met data, zoals op sociale media) dezelfde bescherming als wanneer ze zouden betalen met geld.”
De VVD erkent zowel de positieve als de schadelijke impact van sociale media en wil strengere regulering om jongeren te beschermen, haat en extremisme tegen te gaan en transparantie bij grote platforms af te dwingen. De partij stelt voor om een effectief social media verbod voor jongeren uit te werken, verslavende algoritmes te verbieden en streng toezicht te houden op grote sociale mediaplatforms. De kern van hun visie is dat wat offline niet mag, ook online niet toegestaan moet zijn, met een nadruk op veiligheid en het tegengaan van polarisatie.
De VVD wil grote sociale mediaplatforms onder streng toezicht plaatsen, transparantie eisen over hun algoritmes en inkomsten, en schadelijke algoritmes verbieden die polarisatie en extremisme bevorderen. Dit moet de negatieve maatschappelijke effecten van sociale media, zoals haat en radicalisering, tegengaan.
“Grote platforms als X, Instagram en Facebook worden onder streng toezicht gebracht; ze moeten transparantie geven over algoritmes en inkomsten en zich houden aan onze wetgeving. Verslavende en schadelijke algoritmes die als voedingsbodem fungeren voor haat en extremisme worden verboden, omdat ze polariserende content bevoordelen.”
De VVD wil jongeren beter beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media door een effectief verbod op het gebruik ervan voor jongeren uit te werken, in lijn met leeftijdsadviezen.
“We omarmen het leeftijdsadvies voor het gebruik van sociale media en werken een effectief social media verbod uit voor jongeren.”
De VVD vindt dat gedragingen die offline strafbaar zijn, ook online verboden moeten zijn. Dit betekent dat strafbare content, zoals dierenmishandeling of oproepen tot rellen, ook op sociale media verwijderd moet worden.
“Wat offline niet mag, staan we ook online niet toe: Het delen van content van gedragingen die in de fysieke wereld strafbaar zijn, zoals bijvoorbeeld dierenmishandeling, staan we online ook niet toe. We onderzoeken of we deze content kunnen verbieden en verwijderen.”
“Om verstoringen van de openbare orde te voorkomen en te beperken, krijgen burgemeesters de bevoegdheid om relschoppers die online oproepen plaatsen om te gaan rellen het bevel te geven om hun berichten te verwijderen.”
De VVD erkent dat sociale media bijdragen aan polarisatie, haat en radicalisering en wil daarom strenger optreden tegen online haat, antisemitisme, racisme en radicalisering, mede door strengere handhaving en hogere boetes voor platforms die niet snel genoeg strafbare content verwijderen.
“Online haat, antisemitisme en racisme, nepnieuws en bedreigingen, en online radicalisering zijn hier overduidelijke voorbeelden van. Er is een compleet parallelle wereld ontstaan die zich slecht verhoudt tot onze werkelijke fysieke wereld, die wél gekaderd is door wetten en sociale omgangsregels. Polarisatie is een zeer lucratief verdienmodel geworden.”
“Om te voorkomen dat jongeren online radicaliseren, wordt er strakker online gehandhaafd. Terroristische en andere strafbare content dient altijd binnen één uur na een bevel van de toezichthouder offline te zijn gehaald. Platforms die hier niet aan voldoen krijgen hogere boetes.”
NSC ziet sociale media als een bedreiging voor de mentale gezondheid van jongeren en pleit voor strengere regulering van platforms en algoritmes. Ze willen een minimumleeftijd voor sociale media, transparantere algoritmes en meer bescherming van jongeren online. De partij kiest voor stevige overheidsmaatregelen om de schadelijke invloed van sociale media te beperken en de privacy van gebruikers te waarborgen.
NSC wil jongeren beter beschermen tegen de schadelijke effecten van sociale media door een minimumleeftijd in te stellen en leeftijdsverificatie verplicht te maken. Ze zien de toename van angststoornissen, aandachtstekort en schermverslaving als een urgent probleem dat overheidsingrijpen vereist.
“Nieuw Sociaal Contract is voorstander van een minimumleeftijd van 12 jaar voor smartphones en van 15 jaar voor sociale media, zodat kinderen stabiel en gezond op kunnen groeien.”
“Er wordt een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie ingevoerd om minderjarigen te beschermen tegen online gokken, alcoholverkoop en pornografie.”
NSC wil dat Europa het verslavende ontwerp van sociale mediaplatforms aan banden legt en aanbevelingsalgoritmes reguleert. Ze vinden dat deze algoritmes transparant moeten zijn en gericht op het welzijn van gebruikers in plaats van op maximale schermtijd.
“We steunen Europese initiatieven om wettelijk het verslavende ontwerp van sociale mediaplatforms aan banden te leggen. We maken het reguleren van aanbevelingsalgoritmes op zeer grote sociale mediaplatforms tot een Europese prioriteit. Deze algoritmes moeten transparant zijn en geoptimaliseerd worden met het oog op mentale gezondheid van gebruikers, in plaats van maximale schermtijd.”
NSC wil jongeren op hun 18e de mogelijkheid geven om hun online sporen te wissen, als uitwerking van het wettelijk recht op vergetelheid.
“We willen dat jongeren op hun 18e vanuit de overheid de mogelijkheid krijgen om kosteloos al hun online sporen te wissen, als uitwerking van het wettelijk recht op vergetelheid.”
NSC ziet eenzaamheid onder jongeren als een groot probleem en wil gemeenten stimuleren om fysieke ontmoetingsplekken te creëren als alternatief voor online omgevingen.
“We stimuleren gemeentes om te investeren in fysieke ontmoetingsplekken als alternatief voor online omgevingen.”
De SGP ziet sociale media vooral als een risico voor kinderen en jongeren en pleit voor strenge regulering en bescherming. De partij wil een verbod op sociale media voor kinderen onder de 15 jaar, verplichte leeftijdsverificatie, en snelle verwijdering van antisemitische berichten. De SGP benadrukt de verantwoordelijkheid van ouders en scholen en wil dat techbedrijven en overheid actief ingrijpen om schadelijke effecten te beperken.
De SGP wil kinderen beter beschermen tegen de risico’s van sociale media door het gebruik ervan voor jongeren onder de 15 jaar te verbieden. De partij ziet kinderen als extra kwetsbaar en vindt dat de overheid moet ingrijpen om hen te beschermen tegen schadelijke invloeden.
“De SGP wil een verbod op sociale media voor kinderen jonger dan 15 jaar.”
Om het verbod te handhaven en kinderen te beschermen, pleit de SGP voor verplichte leeftijdsverificatie op app-storeniveau en het gebruik van app blockers. Hierbij moet rekening worden gehouden met privacy en ouderrechten.
“Leeftijdsverificatie wordt verplicht en vindt plaats op app-storeniveau waarbij koppeling plaatsvindt van de API-systemen. We houden daarbij specifiek aandacht voor waarborgen ten aanzien van de privacy en de rechten van ouders.”
“De overheid moet, naar Frans voorbeeld, het verplichte gebruik van een zogenaamde ‘app blocker’ bevorderen dan wel verplichten.”
De SGP wil dat sociale media platforms verplicht worden om antisemitische berichten snel te verwijderen en gebruikers te schorsen. Dit moet bijdragen aan een stevig beleid tegen antisemitisme online.
“Sociale media moeten antisemitische berichten zo snel mogelijk verwijderen en de gebruiker schorsen.”
De SGP benadrukt dat kinderen en jongeren vrijwel dagelijks sociale media gebruiken en dat zij beter beschermd moeten worden tegen de risico’s en gevaren hiervan. De partij ziet een rol voor zowel ouders als scholen in deze bescherming.
“Kinderen en jongeren maken vrijwel dagelijks gebruik van sociale media, games en andere apps. De SGP wil hen beter beschermen tegen de risico’s en gevaren hiervan.”
BVNL verzet zich krachtig tegen overheidsbemoeienis en censuur op sociale media en wil de vrijheid van meningsuiting online waarborgen. De partij pleit voor een verbod op identificatieplicht voor sociale media en wil dat de overheid geen invloed uitoefent op techbedrijven over wat als ‘desinformatie’ wordt aangemerkt. BVNL ziet sociale media als een essentieel platform voor vrije meningsuiting en wil deze vrijheid wettelijk beschermen.
BVNL vindt dat de overheid zich niet mag mengen in de inhoud op sociale media en geen censuur mag plegen. Zij willen voorkomen dat afwijkende meningen worden onderdrukt of als desinformatie worden bestempeld door overheidsingrijpen. Dit standpunt is een reactie op recente overheidspraktijken rondom de coronacrisis en desinformatie.
“De overheid mag geen digitale censuur plegen.”
“De overheid mag geen contacten onderhouden met en invloed uitoefenen op social media en techbedrijven over het dwarszitten van Nederlanders met afwijkende meningen en over welke opvattingen als ‘desinformatie’ moeten worden aangemerkt.”
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
BVNL beschouwt sociale media als een belangrijk platform voor vrije meningsuiting en wil deze vrijheid expliciet waarborgen, met als enige grens het oproepen tot geweld. Dit standpunt benadrukt het belang van een open digitale ruimte waar verschillende perspectieven kunnen worden gedeeld.
“We zetten ons in voor wetgeving en beleid om de vrijheid van meningsuiting op internet, met name op social media, te waarborgen. De grens ligt bij het oproepen tot geweld.”
FVD beschouwt sociale media als een essentieel onderdeel van de publieke ruimte en verzet zich fel tegen censuur door grote technologiebedrijven (“Big Tech”) en overheidsbemoeienis. De partij wil een anti-censuurwet invoeren, sociale media-platformen wettelijk als publieke ruimte erkennen, en concurrentie met Big Tech stimuleren zodat vrijheid van meningsuiting en diversiteit van platforms worden gewaarborgd.
FVD stelt dat sociale media-platformen zo’n dominante rol in het publieke debat hebben gekregen dat ze als publieke ruimte moeten worden beschouwd, met dezelfde vrijheden als offline. Dit moet voorkomen dat legale meningen worden verwijderd of gesanctioneerd door private bedrijven.
“We beschouwen social media-platformen als onderdeel van de publieke ruimte, zodat dezelfde vrijheden gelden als offline.”
De partij wil een anti-censuurwet invoeren die bepaalt dat Big Tech-bedrijven alleen strafbare uitingen mogen modereren. Legale meningen mogen niet worden verwijderd of onzichtbaar gemaakt, en de overheid mag geen druk uitoefenen op techbedrijven om meningen te weren.
“We voeren een wet in die bepaalt dat Big Tech-bedrijven alleen strafbare uitingen mogen modereren, zodat legale meningen nooit worden verwijderd of onzichtbaar worden gemaakt.”
“We verbieden de overheid om contact te houden met of druk uit te oefenen op techbedrijven om afwijkende meningen te weren, zodat het publieke debat vrij blijft.”
FVD wil wetgeving en voorwaarden creëren die het mogelijk maken om te concurreren met dominante sociale media-platformen, zodat burgers alternatieven hebben en monopolies worden doorbroken.
“We zorgen voor wetgeving en voorwaarden die concurrentie bevorderen, zodat burgers alternatieven hebben en monopolies worden doorbroken.”
BBB ziet sociale media vooral als een bron van risico’s voor jongeren en kwetsbare groepen, zoals verslaving, misinformatie en ongewenste beïnvloeding. De partij wil strengere Europese leeftijdsverificatie, betere digitale bescherming en voorlichting, en een uniforme aanpak van deepfakes en online fraude op sociale mediaplatforms. BBB benadrukt daarnaast het belang van sport als gezond alternatief voor de negatieve invloed van sociale media op mentale gezondheid.
BBB wil jongeren en kwetsbare groepen beter beschermen tegen de risico’s van sociale media, zoals identiteitsfraude, online pesten en verslaving. De partij pleit voor een uniform, privacyvriendelijk Europees leeftijdsverificatiesysteem voor sociale media en een digitale verificatiestandaard voor accounts van bedrijven, politici en media. Dit moet de veiligheid van persoonlijke data en de betrouwbaarheid van informatie op sociale platforms vergroten.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
“Nederland moet met de EU aan een uniforme digitale verificatiestandaard werken die leidt tot een consistent kenmerk dat op alle sociale mediaplatforms wordt getoond voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen.”
BBB ziet sport als een preventief middel tegen de negatieve mentale en fysieke effecten van sociale media, zoals verslaving en verminderde sociale verbondenheid. Door sport te stimuleren, wil de partij jongeren een gezond alternatief bieden voor overmatige schermtijd en de schadelijke impact van sociale media.
“Sport werkt preventief, verbindt en is een gezond alternatief voor de negatieve invloed van social media.”
De Partij voor de Dieren wil sociale media strenger reguleren om kinderen te beschermen, online discriminatie en pesten te bestrijden, en de macht van grote techbedrijven te beperken. Ze pleiten voor een hogere minimumleeftijd voor sociale media, boetes voor bedrijven die deze regel overtreden, en meer verantwoordelijkheid voor socialmediabedrijven bij handhaving. Daarnaast willen ze hard optreden tegen online haat en racisme.
De PvdD wil het gebruik van sociale media door jongeren beperken om hen te beschermen tegen schadelijke effecten. Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor handhaving en krijgen boetes als ze zich niet aan de regels houden, niet de kinderen zelf.
“Het bezit van een smartphone tot 14 jaar wordt ontmoedigd. De minimumleeftijd voor het gebruiken van sociale media wordt 16 jaar. Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor de handhaving. Als een kind toch een account weet te maken, krijgt het socialmediabedrijf een boete, niet het kind.”
De partij wil dat groepsbelediging, digitaal pesten, discriminatie en oproepen tot racistisch geweld op sociale media streng worden aangepakt. Dit moet zorgen voor een veiligere digitale omgeving voor iedereen.
“Groepsbelediging, digitaal pesten, discriminatie en oproepen tot racistisch geweld op sociale media worden hard bestreden.”
De PvdD legt de verantwoordelijkheid voor het naleven van regels bij de socialmediabedrijven zelf, niet bij de gebruikers, en wil dat bedrijven aansprakelijk zijn voor overtredingen.
“Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor de handhaving. Als een kind toch een account weet te maken, krijgt het socialmediabedrijf een boete, niet het kind.”
50PLUS ziet sociale media vooral als een digitale vaardigheid waar ouderen extra ondersteuning bij nodig hebben, en als een bron van risico’s zoals oplichting en identiteitsdiefstal. De partij wil anonieme accounts op sociale media verbieden of beperken en zet in op digitale cursussen voor ouderen, met specifieke aandacht voor sociale media. Hun visie is gericht op bescherming en digitale zelfredzaamheid van ouderen in een steeds digitalere samenleving.
50PLUS wil het gebruik van anonieme accounts op sociale media verbieden of in ieder geval sterk beperken, om oplichting en identiteitsdiefstal tegen te gaan. Dit voorstel is bedoeld om de digitale veiligheid van met name ouderen te vergroten, omdat zij extra kwetsbaar zijn voor online misbruik via sociale media.
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
De partij pleit voor digitale vaardigheidstrainingen voor ouderen, waarbij sociale media expliciet als aandachtspunt worden genoemd. Hiermee wil 50PLUS de digitale zelfredzaamheid van ouderen vergroten en hen beter beschermen tegen de risico’s van sociale media.
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
D66 wil het welzijn van gebruikers, vooral kinderen, beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media, zoals verslaving en online haat. Ze pleiten voor strengere regulering van sociale mediaplatforms, duidelijke leeftijdsgrenzen voor verslavende apps, en meer verantwoordelijkheid voor techbedrijven bij het verwijderen van schadelijke content. Het doel is een veiligere online omgeving waarin gebruikersrechten en veiligheid centraal staan.
D66 vindt dat sociale mediaplatforms meer moeten doen om online haat en schadelijke content te bestrijden. Ze willen bedrijven verplichten om snel op te treden tegen deepfakes en haatberichten, en stellen bedrijven aansprakelijk als ze hierin tekortschieten. Dit moet zorgen voor een veiligere online omgeving voor alle gebruikers.
“Techbedrijven worden verplicht om nepbeelden binnen 24 uur te verwijderen. Sociale mediaplatforms moeten meer doen om online haatberichten te verwijderen. Iedereen moet zich veilig kunnen uitspreken, ook online. We versterken het toezicht hierop en stellen bedrijven aansprakelijk als zij in gebreke blijven.”
D66 wil kinderen beschermen tegen de verslavende werking van sociale media en apps. Ze pleiten voor een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps en willen smartphones weren uit de klas en van het schoolplein om de ontwikkeling en het welzijn van kinderen te beschermen.
“Zolang grote techbedrijven niet gereguleerd zijn, wil D66 een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps die zorgen dat je maar blijft scrollen. We willen geen smartphones in de klas en op het schoolplein.”
DENK erkent de schadelijke effecten van sociale media op kinderen en wil deze beperken door een leeftijdsgrens en het afschermen van schadelijke content. Daarnaast pleit DENK voor meer aandacht voor verantwoord internetgebruik en het terugdringen van telefoongebruik op school, om zo de digitale veiligheid en het welzijn van jongeren te bevorderen.
DENK wil kinderen beschermen tegen de negatieve invloeden van sociale media door een leeftijdsgrens van 15 jaar in te stellen en schadelijke content voor jongere kinderen af te schermen. Dit standpunt komt voort uit zorgen over de impact van social mediagebruik op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen.
“Wij nemen maatregelen om de schadelijke effecten van social mediagebruik op kinderen tegen te gaan. Dat betekent dat wij voor een leeftijdsgrens zijn van 15 jaar, waarbij voor kinderen schadelijke content onder die leeftijd wordt afgeschermd.”
Naast het beperken van schadelijke content, wil DENK het gebruik van telefoons op school terugdringen en meer aandacht geven aan verantwoord internetgebruik. Hiermee beoogt de partij de digitale weerbaarheid van jongeren te vergroten en hun sociale en mentale gezondheid te beschermen.
“Wij stimuleren het terugdringen van telefoongebruik op school en geven meer aandacht aan het verantwoord gebruik van het internet.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma