Volt spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit voor een specifieke leeftijdsgrens voor social media, zoals een minimumleeftijd van 16 of 18 jaar. In plaats daarvan richt Volt zich op het beschermen van kinderen en jongeren op sociale media door strengere regels voor platformen, het verbieden van verslavende ontwerpkeuzes en het invoeren van een keurmerk voor kindvriendelijke digitale diensten. De partij kiest voor regulering van de inhoud en het ontwerp van sociale media, niet voor het verhogen of handhaven van een leeftijdsgrens.
Volt wil kinderen en jongeren beschermen op sociale media door het verbieden van verslavende ontwerpkeuzes en gepersonaliseerde advertenties gericht op minderjarigen, in plaats van het instellen van een leeftijdsgrens. De partij stelt voor om een keurmerk voor kindvriendelijke digitale diensten in te voeren, zodat het welzijn van kinderen centraal staat.
“Volt pleit voor een wettelijk verankerd deltaplan voor de online bescherming van kinderen en jongeren. Platforms met verslavende ontwerpkeuzes zoals eindeloos scrollen of gepersonaliseerde advertenties gericht op minderjarigen worden verboden.”
“Daarnaast komt er een keurmerk voor kindvriendelijke digitale diensten, vergelijkbaar met de Kijkwijzer. Dit keurmerk garandeert dat een dienst een eerlijk design toepast, verslavingsgevoeligheid tegengaat en de rechten en het welzijn van kinderen voorop stelt.”
Volt kiest ervoor om jongeren te begeleiden en weerbaar te maken in het gebruik van sociale media, onder andere via verplichte mediawijsheid in het onderwijs en onderzoek naar de invloed van sociale media op mentale gezondheid. Er wordt niet gepleit voor een harde leeftijdsgrens, maar voor educatie en ondersteuning.
“Kinderen en jongeren leren op school hoe ze veilig en kritisch omgaan met (online) media, zodat ze informatie leren herkennen, begrijpen en beoordelen.”
“Volt zet in op structureel onderzoek naar de invloed van sociale media en digitale technologie op de mentale gezondheid. We zorgen dat jongeren begeleiding kunnen krijgen en dat ouders en professionals over de juiste kennis en middelen beschikken als aanvulling op verboden en richtlijnen en gebaseerd op actuele inzichten uit wetenschap en praktijk.”
Het CDA wil kinderen beter beschermen tegen de risico’s van social media door een verplichte leeftijdscheck in te voeren voor toegang tot social media-platforms. Ze pleiten voor strengere leeftijdsverificatie, vergelijkbaar met de Kijkwijzer, zodat ouders en leerkrachten beter ondersteund worden en kinderen minder snel worden blootgesteld aan schadelijke online-invloeden.
Het CDA stelt voor om een verplichte leeftijdsverificatie in te voeren voor het gebruik van social media, zodat kinderen niet te jong toegang krijgen tot deze platforms. Dit moet bijdragen aan het beschermen van het welzijn van jongeren en het ondersteunen van ouders en scholen bij het reguleren van social mediagebruik.
“We beschermen onze kinderen tegen kindermarketing en voeren een verplichte leeftijdscheck in voor social media.”
“We pleiten voor heldere richtlijnen om ouders en leerkrachten te ondersteunen met een aanpak, en willen een verplichtende leeftijdsverificatie door een ‘Kijkwijzer’-aanpak voor gebruik van specifieke apps.”
De ChristenUnie wil een wettelijke leeftijdsgrens van 14 jaar voor toegang tot sociale media, waarbij ouders primair verantwoordelijk blijven maar duidelijke wetgeving noodzakelijk is. Ze pleiten voor verplichte leeftijdsverificatie op sociale media en andere risicovolle platforms, en willen dat sociale mediabedrijven hun producten minder verslavend maken. Het doel is kinderen beter te beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media en digitale technologie.
De ChristenUnie stelt voor om sociale media wettelijk niet toegankelijk te maken voor kinderen jonger dan 14 jaar, met verplichte leeftijdsverificatie. Dit moet kinderen beschermen tegen schadelijke invloeden en de verantwoordelijkheid van ouders ondersteunen met duidelijke wettelijke kaders.
“Dat betekent dat sociale media niet toegankelijk mogen zijn voor kinderen jonger dan 14 jaar. Adequate leeftijdsverificatie is noodzakelijk voor sociale media, platformen met expliciete content (porno, geweld), goksites, kopen van alcohol, BNPL-diensten.”
Naast de leeftijdsgrens wil de ChristenUnie dat sociale mediabedrijven wettelijk worden verplicht hun producten minder verslavend te maken. Dit is bedoeld om de negatieve impact van sociale media op jongeren te beperken.
“Sociale mediabedrijven worden verplicht hun producten minder verslavend te maken.”
D66 wil een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar instellen voor verslavende sociale media-apps, zolang grote techbedrijven niet voldoende gereguleerd zijn. Hiermee wil de partij het welzijn en de ontwikkeling van kinderen beschermen tegen de negatieve effecten van social media, zoals verslaving en slechtere leerprestaties. D66 koppelt deze maatregel aan bredere zorgen over de invloed van techbedrijven op jongeren.
D66 stelt voor om een leeftijdsgrens van 15 jaar in te voeren voor apps die kinderen kunnen verslaven aan eindeloos scrollen, zolang er geen adequate regulering van grote techbedrijven is. Dit moet kinderen beschermen tegen de schadelijke effecten van social media, zoals verslaving, slechtere schoolprestaties en blootstelling aan misdrijven. De partij ziet dit als een noodzakelijke stap om het welzijn en de ontwikkeling van kinderen te waarborgen in een digitale omgeving die nu onvoldoende veilig is.
“Zolang grote techbedrijven niet gereguleerd zijn, wil D66 een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps die zorgen dat je maar blijft scrollen.”
“Daarom beschermt D66 het welzijn, de ontwikkeling en de online leefwereld van kinderen tegen verslaving, slechtere leerprestaties en misdrijven. Zolang grote techbedrijven niet gereguleerd zijn, wil D66 een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps die zorgen dat je maar blijft scrollen.”
GroenLinks-PvdA pleit voor het invoeren van (gedifferentieerde) leeftijdsgrenzen voor sociale media die gebruikmaken van verslavende algoritmen, om jongeren beter te beschermen tegen de negatieve effecten van deze platforms. Daarnaast willen ze een Digitale kijkwijzer invoeren met adviezen voor schermtijd per leeftijdsgroep. Hun visie is gericht op het doorbreken van het verdienmodel van verslavende sociale media en het bevorderen van mediawijsheid bij jongeren en ouders.
GroenLinks-PvdA wil jongeren beschermen tegen de schadelijke effecten van sociale media die gebruikmaken van verslavende algoritmen, zoals verslaving en negatieve gevolgen voor gezondheid en privacy. Ze stellen voor om (gedifferentieerde) leeftijdsgrenzen in te voeren voor toegang tot deze platforms, zodat jongeren minder snel worden blootgesteld aan deze risico’s.
“We zijn voor (gedifferentieerde) leeftijdsgrenzen voor sociale media die verslavende algoritmen gebruiken.”
Naast leeftijdsgrenzen wil GroenLinks-PvdA een Digitale kijkwijzer invoeren, vergelijkbaar met de bestaande kijkwijzer voor films en series. Deze kijkwijzer moet ouders en jongeren adviseren over geschikte schermtijd per leeftijdsgroep, zodat het gebruik van sociale media beter afgestemd wordt op de ontwikkelingsfase van jongeren.
“Daarnaast voeren we een Digitale kijkwijzer in, net als de kijkwijzer voor series en films, inclusief adviezen voor schermtijd per leeftijdsgroep.”
NSC wil jongeren beter beschermen tegen de schadelijke effecten van sociale media door een wettelijke minimumleeftijd van 15 jaar voor sociale media in te voeren. Ze pleiten daarnaast voor een privacyvriendelijke leeftijdsverificatie en aanvullende maatregelen om de mentale gezondheid van jongeren te beschermen.
NSC stelt een duidelijke leeftijdsgrens voor sociale media voor om jongeren te beschermen tegen negatieve effecten zoals angststoornissen en schermverslaving. De partij ziet overheidsingrijpen als noodzakelijk vanwege de grote invloed van techreuzen en de toename van mentale problemen onder jongeren.
“Nieuw Sociaal Contract is voorstander van een minimumleeftijd van 12 jaar voor smartphones en van 15 jaar voor sociale media, zodat kinderen stabiel en gezond op kunnen groeien.”
Om de leeftijdsgrens te handhaven en jongeren te beschermen tegen schadelijke online content, wil NSC een privacyvriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie invoeren. Deze verificatie wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale identiteitskaart.
“Er wordt een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie ingevoerd om minderjarigen te beschermen tegen online gokken, alcoholverkoop en pornografie. Deze wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart.”
De SGP wil kinderen beter beschermen tegen de risico’s van sociale media door een wettelijke leeftijdsgrens in te stellen. Zij pleiten voor een verbod op sociale media voor kinderen jonger dan 15 jaar, met verplichte leeftijdsverificatie op app-storeniveau. De partij benadrukt het belang van ouderlijke rechten en privacy bij de uitvoering van deze maatregelen.
De SGP stelt voor om het gebruik van sociale media wettelijk te verbieden voor kinderen jonger dan 15 jaar. Dit moet kinderen beschermen tegen de schadelijke effecten van sociale media, zoals verslaving en blootstelling aan ongepaste inhoud. De partij ziet ouders als primair verantwoordelijk, maar vindt overheidsingrijpen noodzakelijk vanwege de kwetsbaarheid van kinderen.
“De SGP wil een verbod op sociale media voor kinderen jonger dan 15 jaar.”
Om de leeftijdsgrens effectief te handhaven, wil de SGP verplichte leeftijdsverificatie invoeren op het niveau van app-stores, met aandacht voor privacy en ouderlijke rechten. Dit moet voorkomen dat kinderen onder de leeftijdsgrens toch toegang krijgen tot sociale media.
“Leeftijdsverificatie wordt verplicht en vindt plaats op app-storeniveau waarbij koppeling plaatsvindt van de API-systemen. We houden daarbij specifiek aandacht voor waarborgen ten aanzien van de privacy en de rechten van ouders.”
50PLUS doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen voor een leeftijdsgrens op social media. Het programma richt zich vooral op digitale veiligheid, het beperken van anonieme accounts en het verbeteren van digitale vaardigheden bij ouderen, maar noemt geen specifieke leeftijdsgrens voor het gebruik van sociale media.
50PLUS wil anonieme accounts op internet, waaronder sociale media, verbieden of sterk beperken om digitale veiligheid te vergroten. Dit voorstel is gericht op het tegengaan van oplichting en identiteitsdiefstal, maar noemt geen leeftijdsgrens voor social media-gebruik.
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
BBB wil jongeren beter beschermen op sociale media door een Europese, privacyvriendelijke leeftijdsverificatie verplicht te stellen voor social media apps. Het programma benadrukt het belang van uniforme, veilige en privacyvriendelijke systemen om de toegang van jongeren tot sociale media te reguleren en hun digitale veiligheid te waarborgen.
BBB pleit voor een uniforme, privacyvriendelijke leeftijdsverificatie voor sociale media binnen de EU. Dit moet voorkomen dat jongeren te vroeg of zonder voldoende bescherming toegang krijgen tot social media, en hun persoonlijke data beter beschermen. De partij ziet dit als een noodzakelijke stap om jongeren te beschermen tegen risico’s als online pesten, misinformatie en ongewenste beïnvloeding.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
BVNL doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen voor een leeftijdsgrens op social media. De partij spreekt zich expliciet uit tegen een identificatieplicht voor het gebruik van social media en benadrukt het belang van vrijheid van meningsuiting en privacy online, maar noemt nergens een minimumleeftijd of leeftijdsbeperking voor toegang tot social media.
BVNL verzet zich tegen overheidsbemoeienis en regulering van toegang tot social media, waaronder het instellen van een identificatieplicht. Er wordt geen enkele leeftijdsgrens of beperking voorgesteld; de nadruk ligt op het beschermen van individuele vrijheid en privacy, ook voor jongeren. Dit betekent dat BVNL geen voorstander is van het invoeren van een leeftijdsgrens voor social media-gebruik.
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
DENK pleit voor een leeftijdsgrens van 15 jaar voor social mediagebruik, waarbij schadelijke content voor kinderen onder deze leeftijd wordt afgeschermd. Ze willen hiermee de schadelijke effecten van social media op kinderen beperken en stimuleren daarnaast verantwoord internetgebruik en minder telefoongebruik op school. Het voorstel is concreet gericht op bescherming van jongeren tegen online risico’s.
DENK wil een leeftijdsgrens van 15 jaar instellen voor social mediagebruik, zodat kinderen onder deze leeftijd worden beschermd tegen schadelijke content. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over de negatieve effecten van social media op de gezondheid en ontwikkeling van jongeren. De partij koppelt dit aan bredere maatregelen voor verantwoord internetgebruik en het terugdringen van telefoongebruik op school.
“Wij nemen maatregelen om de schadelijke effecten van social mediagebruik op kinderen tegen te gaan. Dat betekent dat wij voor een leeftijdsgrens zijn van 15 jaar, waarbij voor kinderen schadelijke content onder die leeftijd wordt afgeschermd. Wij stimuleren het terugdringen van telefoongebruik op school en geven meer aandacht aan het verantwoord gebruik van het internet.”
De Partij voor de Dieren wil de minimumleeftijd voor het gebruik van sociale media verhogen naar 16 jaar, waarbij socialmediabedrijven verantwoordelijk worden voor de handhaving. Dit beleid is bedoeld om kinderen beter te beschermen tegen de risico’s van social media, zoals privacy-schendingen, verslaving en uitbuiting, en legt de nadruk op de verantwoordelijkheid van bedrijven in plaats van kinderen zelf.
De PvdD stelt voor om de minimumleeftijd voor het gebruik van sociale media te verhogen naar 16 jaar, met als doel kinderen beter te beschermen tegen de negatieve effecten van social media. Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor het handhaven van deze leeftijdsgrens; als een kind toch een account aanmaakt, krijgt het bedrijf een boete in plaats van het kind. Dit standpunt adresseert zorgen over privacy, veiligheid en de mentale gezondheid van jongeren.
“De minimumleeftijd voor het gebruiken van sociale media wordt 16 jaar. Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor de handhaving. Als een kind toch een account weet te maken, krijgt het socialmediabedrijf een boete, niet het kind.”
De SP wil het gebruik van sociale media door kinderen beperken en stelt voor om sociale media te verbieden voor kinderen onder de vijftien jaar. Ze pleiten voor leeftijdsverificatie zonder opslag van persoonsgegevens om de privacy te waarborgen. Hiermee wil de partij kinderen beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media en hun privacy veiligstellen.
De SP stelt een duidelijke leeftijdsgrens voor: kinderen onder de vijftien jaar mogen geen gebruik maken van sociale media. Dit moet kinderen beschermen tegen de schadelijke effecten van sociale media, zoals verslaving en negatieve invloed op de geestelijke gezondheid. Tegelijkertijd wil de partij dat leeftijdsverificatie plaatsvindt zonder dat persoonsgegevens worden opgeslagen, om de privacy van jongeren te beschermen.
“We verbieden sociale media voor kinderen onder de vijftien jaar. Leeftijdsverificatie moet plaatsvinden zonder opslag van persoonsgegevens, zodat de privacy gewaarborgd blijft.”
De VVD wil een strengere leeftijdsgrens en meer grip op het gebruik van sociale media door jongeren. Ze omarmen het leeftijdsadvies voor sociale media en werken aan een effectief verbod voor jongeren, waarbij grote platforms onder streng toezicht komen te staan. De partij ziet sociale media als een bron van risico’s voor jongeren en wil daarom duidelijke wettelijke maatregelen nemen.
De VVD vindt dat jongeren beter beschermd moeten worden tegen de negatieve effecten van sociale media. Daarom willen ze het bestaande leeftijdsadvies omzetten in een effectief verbod voor jongeren, met streng toezicht op grote platforms en transparantie over algoritmes en inkomsten. Dit moet voorkomen dat jongeren worden blootgesteld aan schadelijke en verslavende content.
“We omarmen het leeftijdsadvies voor het gebruik van sociale media en werken een effectief social media verbod uit voor jongeren. Grote platforms als X, Instagram en Facebook worden onder streng toezicht gebracht; ze moeten transparantie geven over algoritmes en inkomsten en zich houden aan onze wetgeving.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma