De SGP wil investeren in het verbeteren en uitbreiden van snelwegen om de bereikbaarheid te vergroten en files te verminderen. Ze pleiten voor het hervatten van gepauzeerde snelwegprojecten, zoals verbredingen en knooppunt-aanpakken, en benadrukken het belang van onderhoud en renovatie boven nieuwe aanleg. De partij ziet snelwegen als essentieel voor economische ontwikkeling, maar wil ook aandacht voor verkeersveiligheid en regionale verbindingen.
De SGP vindt dat de filedruk op rijkswegen te hoog is en dat grote infrastructuurprojecten niet langer uitgesteld mogen worden. Ze willen investeren in de verbreding van bestaande snelwegen en het aanpakken van knelpunten, waarbij gepauzeerde projecten gefaseerd moeten worden opgepakt. Dit moet de bereikbaarheid van Nederland verbeteren en economische ontwikkeling ondersteunen.
“De SGP wil investeren in nieuwe aanlegprojecten, zoals aanpak van de knooppunt Hoevelaken en A1/A30, verbreding van de A2 Deil-Vught, A15 Papendrecht-Gorinchem en A27 Houten-Hooipolder. Zo nodig moeten deze gepauzeerde projecten gefaseerd opgepakt worden.”
“We staan op de Rijkswegen meer in de file dan ooit. Tegelijkertijd zijn grote infra-projecten in de ijskast gezet, omdat het Mobiliteitsfonds is uitgekleed en ‘stikstof’ voor problemen zorgt. Om Nederland bereikbaar te houden, moeten deze infra-projecten uit de ijskast.”
“Dat betekent dat investeringen in het Mobiliteitsfonds nodig zijn.”
De SGP benadrukt dat tijdige renovatie van bestaande infrastructuur belangrijker is dan de aanleg van nieuwe wegen. Goed onderhoud moet de basis op orde houden en storingen en stremmingen voorkomen.
“Tijdige renovatie van bestaande infrastructuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft.”
“Bruggen, viaducten en sluizen komen aan het eind van hun levensduur. Rijkswaterstaat kan de onderhoudsopgave niet bijbenen, waardoor de risico’s op storingen en stremmingen sterk toenemen.”
De SGP ziet snelwegen als cruciaal voor de spreiding van economische ontwikkeling en het verbinden van regio’s, niet alleen de Randstad. Investeringen in snelwegen moeten ook de bereikbaarheid van landelijke gebieden waarborgen.
“Voor spreiding van economische ontwikkeling en bedrijvigheid en de leefbaarheid van het landelijk gebied zijn naast infra-investeringen in de Randstad ook investeringen in de regio nodig.”
“Ook regio’s als Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en Noordoost-Groningen blijven zo goed verbonden.”
BBB beschouwt snelwegen en de auto als onmisbaar voor de bereikbaarheid, economie en persoonlijke vrijheid, vooral in regio’s en plattelandsgebieden. De partij wil investeren in goed onderhoud van snelwegen en infrastructuur, prioriteit geven aan projecten die economische groei en regionale ontwikkeling stimuleren, en zich verzetten tegen maatregelen die de bereikbaarheid beperken. BBB pleit voor realistische, betaalbare oplossingen zonder de automobilist of ondernemers onnodig te belasten.
BBB ziet snelwegen en de auto als essentieel voor de bereikbaarheid van Nederland, met name buiten de Randstad. De partij benadrukt het belang van snelwegen voor economische ontwikkeling, werkgelegenheid en persoonlijke vrijheid, en verzet zich tegen maatregelen die de bereikbaarheid van bedrijventerreinen ondermijnen.
BBB maakt zich zorgen over het achterstallig onderhoud van bruggen, tunnels en wegen, wat leidt tot files en veiligheidsproblemen. De partij wil investeren in onderhoud en verbetering van het wegennet, inclusief het faciliteren van slimme technologieën.
“Veel bruggen, tunnels en wegen zijn aan het einde van hun levensduur. De veiligheid is in het geding. Dit leidt tot files, logistieke vertragingen en verminderde militaire mobiliteit. Er is sprake van achterstallig onderhoud. Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden.”
“Onderhoud en verbetering van ons wegennet betekent ook faciliteren van slimme technologieën.”
BBB wil dat infrastructuurprojecten, waaronder snelwegen, niet alleen op kosten worden beoordeeld, maar ook op hun bijdrage aan economische groei, woningbouw en regionale spreiding. Projecten met aantoonbare potentie krijgen prioriteit in financiering en uitvoering.
“Infrastructuurprojecten worden niet alleen beoordeeld op kosten en doorlooptijd. Er wordt ook gekeken naar hun bijdrage aan (regionale) economische ontwikkeling, regionale werkgelegenheid en brede welvaart. Projecten met aantoonbare potentie om economische groei, woningbouw of strategische spreiding te stimuleren verdienen prioriteit in financiering en uitvoering.”
BBB is tegen dure of overhaaste maatregelen die automobilisten zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op mobiliteit. De partij wil realistische en betaalbare oplossingen, zodat kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
FVD wil snelwegen verbreden, ontbrekende verbindingen versneld aanleggen en bestaande knelpunten oplossen om de bereikbaarheid en doorstroming in Nederland te verbeteren. Ze pleiten voor het schrappen van bureaucratie, het verhogen van de maximumsnelheid en het afschaffen van milieuzones en kilometerheffing. Hun visie is dat mobiliteit vrijheid betekent en dat investeren in snelwegen essentieel is voor economische groei en regionale ontwikkeling.
FVD wil alle filetrajecten verbreden, ontbrekende snelwegverbindingen versneld aanleggen en bestaande wegen optimaliseren. Dit moet de bereikbaarheid van heel Nederland verbeteren en regionale economieën versterken. Ze noemen specifiek de aanleg van de A8-A9, het opwaarderen van de N35 tot volwaardige snelweg en het opnieuw onderzoeken van de A3 tussen Amsterdam en Rotterdam.
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
“We willen een hernieuwd onderzoek naar de aanleg van de A3 tussen Amsterdam en Rotterdam, zodat duidelijk wordt of deze belangrijke snelweg alsnog gerealiseerd kan worden om de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren.”
“We verbreden en optimaliseren alle snelwegen om doorstroming te verbeteren en regionale economieën te versterken.”
FVD ziet bureaucratie als een belangrijke rem op de aanleg van snelwegen en wil procedures vereenvoudigen om projecten sneller te realiseren. Dit moet Nederland weer een "mobiele grootmacht" maken.
“De aanleg van wegen wordt versneld door bureaucratie te verminderen. Zo wordt Nederland weer een mobiele grootmacht waarin vrijheid, bereikbaarheid en welvaart hand in hand gaan.”
FVD wil de maximumsnelheid op snelwegen standaard verhogen naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model. Dit moet het reizen sneller en soepeler maken.
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
FVD wil milieuzones en kilometerheffing afschaffen om de vrijheid van mobiliteit te beschermen en automobilisten niet extra te belasten op snelwegen en in steden.
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
JA21 erkent het belang van snelwegen voor bereikbaarheid en individuele vrijheid, maar ziet grenzen aan uitbreiding en verbreding. De partij verzet zich tegen maatregelen die autorijden ontmoedigen, zoals rekeningrijden en hoge accijnzen, en pleit voor positieve prikkels om files te verminderen in plaats van restrictieve maatregelen.
JA21 vindt dat de vrijheid van autogebruik behouden moet blijven en is tegen elke vorm van rekeningrijden, spitsheffing of ontmoediging van autorijden. De partij ziet de auto als essentieel voor bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad, en wil automobilisten niet financieel straffen.
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
JA21 erkent dat er grenzen zijn aan het aantal snelwegen dat kan worden aangelegd of verbreed. In plaats van verdere uitbreiding, wil de partij onderzoek naar positieve prikkels om de filedruk te verminderen, zoals het stimuleren van reizen op andere tijdstippen of manieren.
“JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed.”
“JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten. Het moet dan gaan om maatregelen die automobilisten op een positieve wijze aanzetten om op een andere wijze of op een ander tijdstip te gaan reizen.”
De PVV ziet autorijden en het gebruik van snelwegen als een fundamentele vorm van vrijheid en economische noodzaak. Hun belangrijkste voorstellen zijn het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 140 km/u waar dat veilig kan, het afschaffen van rekeningrijden en het investeren in meer asfalt en wegverbredingen, gefinancierd uit de motorrijtuigenbelasting. De partij verzet zich tegen milieumaatregelen die het gebruik van snelwegen beperken en wil dat automobilisten centraal staan in het mobiliteitsbeleid.
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan. Zij zien dit als een manier om de vrijheid van automobilisten te vergroten en de doorstroming op snelwegen te verbeteren, in reactie op wat zij zien als onnodige beperkingen voor automobilisten.
De PVV is fel tegen rekeningrijden en verplicht elektrisch rijden. Zij vinden dat autorijden geen luxe is, maar een noodzaak, en willen geen extra financiële of technische drempels voor het gebruik van snelwegen.
De PVV wil dat de opbrengsten van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan het belang van de automobilist, met name aan meer asfalt, wegverbredingen en verkeersveiligheid op snelwegen. Dit moet de infrastructuur verbeteren en files tegengaan.
“Dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc. De automobilist heeft er immers voor betaald.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De Partij voor de Dieren wil het autoverkeer op snelwegen sterk beperken door de maximumsnelheid te verlagen, geen nieuwe snelwegen aan te leggen of bestaande te verbreden, en alternatieven als openbaar vervoer te stimuleren. Hun beleid is gericht op het verminderen van uitstoot, het verbeteren van de verkeersveiligheid en het terugdringen van de ruimte die auto's innemen. De kern van hun visie is dat snelwegen niet verder mogen groeien en dat de auto een minder dominante rol krijgt in het mobiliteitssysteem.
De PvdD wil de maximumsnelheid op autosnelwegen structureel verlagen naar 100 km/u, om uitstoot en verkeersongevallen te verminderen. Dit is een directe maatregel die specifiek op snelwegen betrekking heeft.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
“In de buurt van natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen in het belang van de veiligheid van alle levende wezens.”
De partij is expliciet tegen de aanleg van nieuwe snelwegen en het verbreden van bestaande, omdat dit leidt tot meer autogebruik en uitstoot. Ze noemen concrete projecten die niet doorgaan.
“Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.”
Om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken dan de auto, wil de PvdD rijstroken op meerbaanswegen (waaronder snelwegen) omvormen tot busbanen.
“Op meerbaanswegen worden rijstroken veranderd in busbanen, zodat het openbaar vervoer, zeker in de spits, sneller en betrouwbaarder wordt dan de auto.”
De partij wil een kilometerheffing invoeren die ook voor snelwegen geldt, om autogebruik te ontmoedigen en eerlijker te belasten.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik.”
De PvdD wil dat auto's technisch worden begrensd zodat extreem hoge snelheden op snelwegen niet meer mogelijk zijn.
“Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgen auto’s een snelheidslimiet. Er is geen reden waarom een auto 180 km per uur moet kunnen rijden.”
BVNL wil de capaciteit van het Nederlandse snelwegennet fors uitbreiden om files te verminderen en economische groei te ondersteunen. Ze pleiten voor het aanleggen van nieuwe snelwegen, het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/uur en het investeren in bestaande infrastructuur, waarbij de focus ligt op het afstemmen van wegen op het toenemende autoverkeer.
BVNL ziet het vergroten van de capaciteit van snelwegen als essentieel om files te verminderen en de economie te versterken. Ze willen investeren in uitbreiding van het wegennet, waaronder de aanleg van nieuwe snelwegen en het verbeteren van bestaande verbindingen. De partij vindt dat de infrastructuur achterloopt op de bevolkingsgroei en dat een inhaalslag noodzakelijk is.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s...”
“De A3 tussen Amsterdam en Rotterdam aanleggen.”
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
BVNL is tegen het invoeren van kilometerheffing en het volgen van automobilisten via kastjes in auto's. Ze willen dat automobilisten vrij kunnen rijden zonder extra belasting of privacy-inbreuk, wat direct relevant is voor het gebruik van snelwegen.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
Het CDA erkent het belang van snelwegen vooral als noodzakelijke infrastructuur voor bereikbaarheid, participatie en economische ontwikkeling, met name in regio’s waar goed openbaar vervoer ontbreekt. Ze willen investeren in filebestrijding en stellen een congestieheffing voor op drukke snelwegen rond grote steden, waarbij de opbrengst wordt ingezet voor infrastructuurverbetering.
Het CDA ziet snelwegen als essentieel voor mobiliteit in veel regio’s en wil daarom investeren in het verminderen van files en het verbeteren van de doorstroming. Dit wordt gezien als een noodzaak voor participatie en economische groei, niet als luxe. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.
“In veel delen van het land is de auto essentieel om te kunnen participeren, vanwege bijvoorbeeld gebrek aan goed OV. Investeren in weginfrastructuur is in deze regio’s geen luxe, maar een noodzaak.”
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
Om files en luchtvervuiling op de drukste snelwegen aan te pakken, wil het CDA een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing invoeren, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. De opbrengst hiervan wordt geïnvesteerd in verdere verbetering van de infrastructuur.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
Het CDA wil de vrachtwagenheffing niet beperken tot snelwegen, maar verbreden naar alle wegen om sluiproutes te voorkomen en zo de sector verder te verduurzamen.
“De vrachtwagenheffing is deels bedoeld om de sector verder te verduurzamen. We verbreden de heffing naar alle wegen (niet alleen snelwegen), om sluiproutes te voorkomen.”
De ChristenUnie erkent dat snelwegen in Nederland vaak vol staan en dat bereikbaarheid onder druk staat, maar kiest ervoor om investeringen in snelwegen te beperken tot noodzakelijke projecten en de focus te verleggen naar openbaar vervoer en duurzame mobiliteit. Lopende snelwegprojecten worden afgemaakt, maar nieuwe uitbreidingen krijgen geen prioriteit; vrijkomend geld wordt geïnvesteerd in spoor en OV. De partij wil zo bijdragen aan minder files, schonere lucht en een betere bereikbaarheid zonder verdere aantasting van het landschap.
De ChristenUnie wil alleen de reeds gepauzeerde snelwegprojecten uitvoeren en verder geen nieuwe uitbreidingen van snelwegen realiseren. Het geld dat hierdoor vrijkomt, wordt geïnvesteerd in spoor en openbaar vervoer. Dit beleid is gericht op het beperken van verkeersoverlast, het beschermen van het landschap en het stimuleren van duurzamere vervoersopties.
“We verbinden de landsdelen beter, zoals bij knooppunt Hoevelaken, de A15 of A27. De 17 gepauzeerde projecten worden uitgevoerd. Daarvoor investeren we 5 miljard euro. Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.”
“Nederland dreigt vast te lopen. Bussen worden wegbezuinigd, de treinen puilen uit en de snelwegen staan vol. Om heel Nederland bereikbaar te houden, zijn investeringen in infrastructuur voor schoon en slim vervoer noodzakelijk. Duurzaam vervoer moet gestimuleerd worden en onnodig verkeer voorkomen.”
De ChristenUnie kiest ervoor om niet verder te investeren in de uitbreiding van snelwegen, maar juist in alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Dit sluit aan bij hun bredere visie op duurzaamheid, leefbaarheid en het tegengaan van files en vervuiling.
BIJ1 is tegen het verbreden van snelwegen en het aanleggen van nieuwe wegen als dit ten koste gaat van natuur of niet bijdraagt aan betere bereikbaarheid. In plaats daarvan wil de partij investeren in openbaar vervoer en het verminderen van autobezit, met als doel duurzaamheid en het beschermen van natuurgebieden.
BIJ1 verzet zich tegen het toevoegen van rijstroken aan snelwegen en het uitvoeren van snelwegverbredingen. Nieuwe wegen worden alleen overwogen als ze de bereikbaarheid verbeteren zonder schade aan natuurgebieden. Dit beleid is gericht op het beperken van milieuschade, het terugdringen van autoverkeer en het stimuleren van alternatieven zoals openbaar vervoer.
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden. We staken de toevoeging van rijstroken aan de snelwegen”
“A15 en A27 onmiddellijk, gezien de hoge kosten, natuurschade en het beperkte nut van deze maatregel.”
In plaats van te investeren in snelwegen, wil BIJ1 het autobezit verminderen door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken. Dit beleid is bedoeld om de afhankelijkheid van de auto te verkleinen en de druk op het snelwegennet te verminderen.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
D66 noemt "snelwegen" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor uitbreiding, aanleg of aanpassing van snelwegen. Het programma legt de nadruk op investeren in openbaar vervoer, fietsinfrastructuur en verduurzaming van mobiliteit, met als doel de afhankelijkheid van de auto en daarmee van snelwegen te verminderen. D66 kiest voor een mobiliteitsbeleid dat inzet op alternatieven voor de auto, zoals beter openbaar vervoer, lightrail en deelmobiliteit.
D66 wil de druk op wegen verminderen door te investeren in openbaar vervoer, fietspaden en deelmobiliteit, en door het reizen met de auto te ontmoedigen via verduurzaming en rekeningrijden. Dit beleid impliceert een verschuiving weg van snelwegen als hoofdoplossing voor mobiliteitsproblemen.
“We blijven investeren in autoluwe groene wijken met toegankelijk ov, scholen, groen, speeltuinen, kinderopvang, zorg en ontmoetingsplekken voor alle generaties.”
“We investeren in infrastructuur die nog mist, met name in het openbaar vervoer en gaan volop verder met verduurzamen.”
“D66 wil de automobiliteit verduurzamen en zo de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terugdringen. We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.”
NSC kiest voor een selectieve en pragmatische aanpak van snelwegen: prioriteit ligt bij het aanpakken van knelpunten, groot onderhoud en het ontsluiten van nieuwe woonwijken, maar verbreding van snelwegen wordt kritisch bekeken en alternatieven worden overwogen. De partij wil dat de auto betaalbaar blijft, vooral in de regio, en ziet snelwegen als essentieel voor bereikbaarheid, maar niet als vanzelfsprekend uitgangspunt voor uitbreiding.
NSC wil binnen bestaande budgetten vooral investeren in groot onderhoud en het verbeteren van verkeersonveilige wegen. Verbreding van snelwegen is niet vanzelfsprekend: alternatieven worden onderzocht, en alleen specifieke knelpunten krijgen prioriteit. Dit beleid is bedoeld om bereikbaarheid te waarborgen zonder onnodige uitbreiding van snelwegen, met oog voor regionale behoeften en duurzaamheid.
“Binnen de beschikbare budgetten voor wegenbouw geven we prioriteit aan groot onderhoud en het verbeteren van verkeersonveilige wegen. We handhaven de afspraken met mede-overheden over het ontsluiten van nieuwe woonwijken. Met het oog op een goede doorstroming is het nodig om een aantal knelpunten gericht aan te pakken. We willen ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.”
“En we bezien hoe we alsnog aan de slag kunnen met projecten die zijn ‘gepauzeerd’. Prioriteit hebben N50, N35, A1/A28 Hoevelaken en het doortrekken van de noord-zuidlijn naar Schiphol.”
NSC vindt dat grote nieuwbouwlocaties bij voorkeur op plekken moeten komen die goed bereikbaar zijn per trein en via de snelweg. Dit onderstreept het belang van snelwegen voor de ontsluiting van nieuwe woongebieden, maar niet per se voor verdere uitbreiding van het snelwegennet.
“Grote nieuwbouwlocaties komen in principe rond de middelgrote en grote steden, op plekken die per trein en via de snelweg goed bereikbaar zijn.”
DENK wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 130 km/u waar dit mogelijk is, en is tegen de invoering van rekeningrijden. Hun visie is gericht op het betaalbaar en toegankelijk houden van autorijden, met aandacht voor verkeersveiligheid en het beperken van kosten voor automobilisten.
DENK pleit voor het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/u, zowel overdag als 's avonds, waar dit mogelijk is. Dit voorstel is bedoeld om automobilisten meer bewegingsvrijheid te geven en reistijden te verkorten, terwijl tegelijkertijd verkeersveiligheid belangrijk blijft.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten.”
DENK is tegen de invoering van rekeningrijden en wil de accijns op benzine en diesel verlagen. Hiermee willen ze autorijden betaalbaar houden en voorkomen dat automobilisten extra worden belast, wat vooral relevant is voor mensen die afhankelijk zijn van de auto, bijvoorbeeld op snelwegen.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
GroenLinks-PvdA kiest duidelijk voor het beperken van de groei van snelwegen en het ontmoedigen van autoverkeer, met een sterke nadruk op duurzame alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsen. Ze zijn expliciet tegen de verbreding van bestaande snelwegen, zoals de A27, en willen automobilisten eerlijk laten betalen naar gebruik. Hun visie is dat investeringen en prioriteit verschuiven van snelwegen naar duurzame mobiliteit en leefbaarheid.
GroenLinks-PvdA is tegen het uitbreiden van snelwegen, met als bekend voorbeeld de A27 bij Utrecht. Ze willen het landschap en de natuur beschermen en kiezen voor alternatieven zoals ondergrondse infrastructuur en beter openbaar vervoer.
“In Utrecht gaat de verbreding van de A27 niet door. Daarmee behouden we het landschap Amelisweerd.”
De partij wil automobiliteit ontmoedigen door het invoeren van een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik, met differentiatie naar regio en tijd. Dit moet bijdragen aan minder autoverkeer op snelwegen en meer rechtvaardigheid voor mensen die afhankelijk zijn van de auto.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd.”
De SP is kritisch over het uitbreiden van snelwegen en kiest ervoor om niet te investeren in het verbreden van wegen, omdat dit volgens hen leidt tot meer verkeer en files. In plaats daarvan wil de partij fors investeren in goed openbaar vervoer als duurzaam alternatief en pleit zij voor het tolvrij maken van alle wegen.
De SP wijst het verbreden van snelwegen af, omdat dit volgens hen averechts werkt en juist meer verkeer en files veroorzaakt. Ze willen belastinggeld liever inzetten voor beter openbaar vervoer, zodat Nederland bereikbaar blijft zonder extra files en op een duurzame manier.
“Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot meer verkeer en extra files. Daarom investeren we liever in goed openbaar vervoer.”
De SP wil dat alle wegen, inclusief snelwegen, tolvrij zijn zodat iedereen zonder extra kosten kan reizen. Dit standpunt is bedoeld om mobiliteit betaalbaar en eerlijk te houden voor iedereen.
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De VVD wil investeren in de bereikbaarheid en doorstroming van snelwegen, met als doel files te verminderen en Nederland economisch en sociaal bereikbaar te houden. Ze pleiten voor het aanpakken van de grootste fileknelpunten, het versnellen van vergunningverlening, en het strafbaar stellen van het blokkeren van snelwegen door demonstranten. De partij ziet goed onderhouden en toegankelijke snelwegen als essentieel voor werk, wonen en veiligheid.
De VVD benadrukt het belang van goed onderhouden en toegankelijke snelwegen voor de economie, veiligheid en het dagelijks leven. Ze willen investeren in infrastructuur, bestaande verbindingen onderhouden, en de grootste fileknelpunten aanpakken. Ook zetten ze in op snellere vergunningverlening en innovatieve oplossingen zoals kunstmatige intelligentie om de doorstroming te verbeteren.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden. Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken. We kijken bovendien ook naar een versnelling van vergunningverlening en de inzetbaarheid van kunstmatige intelligentie om de doorstroom van verkeer te verbeteren.”
De VVD wil het blokkeren van snelwegen door demonstraties expliciet strafbaar maken. Dit standpunt is ingegeven door het belang van vrije doorgang op snelwegen voor veiligheid en bereikbaarheid. Ze pleiten voor directe verwijdering, aanhouding en vervolging van snelwegbezetters.
“Het blokkeren van wegen door demonstraties voor welke doeleinden dan ook, gaan we strafbaar stellen. Bezetters van snelwegen worden direct weggehaald en worden niet alleen aangehouden, maar worden wat de VVD betreft ook vervolgd. Bezetters mogen dan ook na hun aanhouding nooit ongestraft het politiebureau verlaten.”
Volt wil het gebruik van snelwegen terugdringen door te investeren in alternatieven zoals openbaar vervoer en door het invoeren van maatregelen die de uitstoot en files verminderen. Ze stellen voor om busstroken op snelwegen aan te leggen waar de trein geen goed alternatief biedt, en zijn bereid de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen als dat nodig is voor het klimaat. Hun visie is gericht op het verduurzamen van mobiliteit en het ontmoedigen van autogebruik waar mogelijk.
Volt wil op trajecten met veel woon-werkverkeer, waar de trein geen goed alternatief biedt, investeren in busstroken op snelwegen. Dit moet de bereikbaarheid verbeteren en het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren, vooral tijdens de spits.
“Op trajecten waar veel woon-/werkverkeer rijdt en de trein geen goed alternatief biedt, wil Volt investeren in de aanleg van busstroken op de snelweg. Daar kan de hele dag - en in de spits extra vaak - een snelbus rijden. Dit zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden op de A50 tussen Eindhoven en Nijmegen.”
Volt is bereid de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen als dat nodig is om de klimaatdoelen op korte termijn te halen. Ze koppelen deze maatregel aan de mate van elektrificatie van het wagenpark en willen de effecten op verkeersveiligheid onderzoeken.
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. Daarnaast onderzoeken we welke effecten dit heeft op de verkeersveiligheid. Als het merendeel van het verkeer elektrisch is, kunnen we deze maatregel weer aanpassen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma