FVD wil de maximumsnelheid op snelwegen standaard verhogen naar 130 km/u en waar mogelijk zelfs hoger, naar Duits model. Ze stellen dat dit de bereikbaarheid, doorstroming en het rijplezier vergroot, en willen daarnaast trajectcontroles afschaffen en verkeersboetes verlagen. Hun visie is dat mobiliteit vrijheid betekent en dat autorijden weer leuk, betaalbaar en efficiënt moet worden.
FVD pleit voor het terugbrengen van de reguliere maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/u, en op plekken en tijdstippen waar het veilig kan zelfs hoger, naar voorbeeld van Duitsland. Ze zien dit als een manier om reizen sneller en soepeler te maken, de bereikbaarheid te vergroten en de vrijheid van automobilisten te herstellen.
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
“We verhogen de maximumsnelheid naar 130 km/u en hoger waar mogelijk...”
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen...”
Naast de verhoging van de maximumsnelheid wil FVD trajectcontroles afschaffen en verkeersboetes verlagen, omdat zij deze als verkapte belasting en bron van stress zien. Dit moet bijdragen aan meer rijplezier en minder angstcultuur op de weg.
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.”
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u, waarmee zij zich duidelijk uitspreekt tegen de huidige limiet van 130 km/u. Hun visie is dat autorijden een vorm van vrijheid is en dat de automobilist niet verder moet worden beperkt; daarom willen ze de snelheidslimiet structureel verhogen waar dat veilig kan.
De PVV vindt dat de huidige snelheidslimiet van 130 km/u te laag is en ziet autorijden als een recht dat niet verder ingeperkt mag worden. Door de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 140 km/u (waar dat veilig kan), wil de partij de bewegingsvrijheid van automobilisten vergroten en het autorijden aantrekkelijker maken.
BIJ1 is tegen het uitbreiden van snelwegen en het toevoegen van rijstroken, en wil het autoverkeer terugdringen door te investeren in openbaar vervoer en alternatieve mobiliteit. Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u op snelwegen wordt niet expliciet genoemd, maar het programma maakt duidelijk dat verdere groei van autoverkeer en snelweginfrastructuur wordt afgewezen. De kern van hun visie is het verminderen van autobezit en autogebruik ten gunste van klimaat, natuur en bereikbaarheid.
BIJ1 verzet zich tegen het uitbreiden van snelwegen en het toevoegen van rijstroken, omdat dit leidt tot meer autoverkeer, hogere milieubelasting en schade aan natuur. In plaats daarvan willen ze investeren in openbaar vervoer en alternatieven voor de auto, met als doel het autobezit en -gebruik structureel te verminderen.
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden. We staken de toevoeging van rijstroken aan de snelwegen”
BVNL wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen en harmoniseren naar 130 km/uur. Dit past binnen hun bredere visie van meer vrijheid voor automobilisten en het verbeteren van de doorstroming op het wegennet.
BVNL pleit voor het verhogen en harmoniseren van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/uur. Hiermee willen zij de doorstroming verbeteren en automobilisten meer vrijheid geven, in lijn met hun standpunt tegen overmatige regulering en controle door de overheid.
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
DENK wil de maximumsnelheid op snelwegen overdag én 's avonds overal waar mogelijk verhogen naar 130 km/u. Tegelijkertijd benadrukken ze het belang van verkeersveiligheid, met strengere handhaving op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur. Hun visie combineert het vergroten van bewegingsvrijheid voor automobilisten met aandacht voor veiligheid op de weg.
DENK pleit ervoor om de maximumsnelheid op snelwegen overdag én 's avonds overal waar dit kan terug te brengen naar 130 km/u. Ze zien dit als een manier om autorijden aantrekkelijker en betaalbaarder te maken, en willen zo de bewegingsvrijheid van automobilisten vergroten. Tegelijkertijd willen ze de verkeersveiligheid waarborgen door strengere handhaving op gevaarlijk gedrag in het verkeer.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd.”
Het verkiezingsprogramma van NSC bevat geen expliciet standpunt over het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/uur. NSC legt de nadruk op het respecteren van de bestaande maximumsnelheid en op verkeersveiligheid, zonder concreet te pleiten voor verhoging of verlaging van de snelheidslimiet op snelwegen.
NSC benadrukt het belang van het naleven van de maximumsnelheid, vooral binnen de bebouwde kom, en zet in op handhaving en verkeersveiligheid. Er wordt geen specifiek voorstel gedaan om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 km/uur.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
De Partij voor de Dieren wil de maximumsnelheid op autosnelwegen structureel verlagen van 130 km/u naar 100 km/u, zowel overdag als 's nachts. Dit doen ze om de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten. Hun beleid is gericht op het terugdringen van autogebruik en het stimuleren van duurzamere vervoersalternatieven.
De PvdD stelt voor om de maximumsnelheid op autosnelwegen permanent te verlagen naar 100 km/u, omdat dit volgens hen leidt tot aanzienlijk minder uitstoot en een veiliger verkeer. Ze onderbouwen dit met het verschil in uitstoot tussen 130 en 100 km/u en plaatsen het in het bredere kader van verduurzaming van mobiliteit.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
Volt is voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen onder bepaalde voorwaarden, met het oog op het behalen van klimaatdoelen en het verbeteren van verkeersveiligheid. Zij stellen voor om de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen als dit nodig is voor het klimaat, en deze maatregel eventueel terug te draaien als het merendeel van het verkeer elektrisch is. Volt koppelt de snelheidsmaatregel expliciet aan klimaatdoelstellingen en ziet het als een tijdelijke, doelgerichte ingreep.
Volt wil de maximumsnelheid op snelwegen verlagen als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. De maatregel wordt gepresenteerd als tijdelijk en afhankelijk van de mate van elektrificatie van het wagenpark. De partij koppelt de snelheidsverlaging ook aan een onderzoek naar de effecten op verkeersveiligheid.
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. Daarnaast onderzoeken we welke effecten dit heeft op de verkeersveiligheid. Als het merendeel van het verkeer elektrisch is, kunnen we deze maatregel weer aanpassen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma