De SP wil het gebruik van sociale media door kinderen onder de 15 jaar verbieden en stelt duidelijke grenzen aan smartphonegebruik op scholen. Hun beleid is gericht op het beschermen van de mentale gezondheid van jongeren en het tegengaan van verslaving en schadelijke digitale invloeden.
De SP wil kinderen onder de 15 jaar beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media door het gebruik ervan wettelijk te verbieden. Dit moet bijdragen aan een gezondere ontwikkeling en het voorkomen van verslaving en mentale problemen bij jongeren.
“We verbieden sociale media voor kinderen onder de vijftien jaar. Leeftijdsverificatie moet plaatsvinden zonder opslag van persoonsgegevens, zodat de privacy gewaarborgd blijft.”
Om de afleiding en negatieve impact van smartphones op het leerklimaat te beperken, wil de SP dat mobiele telefoons op scholen alleen thuis of in de kluis worden gehouden, ook tijdens pauzes.
“Op scholen moet voor mobiele telefoons het principe gehanteerd worden van ‘thuis of in de kluis’, ook tijdens de pauzes.”
De SP wil verslavende mechanismen op telefoons en sociale media verbieden om jongeren te beschermen tegen digitale verslaving en de negatieve gevolgen voor hun geestelijke gezondheid.
De ChristenUnie wil de negatieve invloed van smartphones en sociale media op jongeren fors beperken. Zij pleiten voor een wettelijke minimumleeftijd van 14 jaar voor toegang tot sociale media, een verbod op smartphones op scholen, en stimuleren ouderinitiatieven voor smartphonevrij opgroeien. De verantwoordelijkheid ligt primair bij ouders, maar wordt wettelijk ondersteund om kinderen beter te beschermen tegen digitale risico’s.
De ChristenUnie stelt voor dat sociale media niet toegankelijk mogen zijn voor kinderen jonger dan 14 jaar, met verplichte leeftijdsverificatie. Daarnaast willen zij smartphones weren uit scholen en ouderinitiatieven voor smartphonevrij opgroeien stimuleren. Dit alles om de negatieve impact van digitale technologie op de ontwikkeling van kinderen te beperken en hun veiligheid te waarborgen.
“Dat betekent dat sociale media niet toegankelijk mogen zijn voor kinderen jonger dan 14 jaar. Adequate leeftijdsverificatie is noodzakelijk voor sociale media, platformen met expliciete content (porno, geweld), goksites, kopen van alcohol, BNPL-diensten.”
“Smartphones worden geweerd uit scholen en ouder-initiatieven zoals ‘Smartphonevrij opgroeien’ gestimuleerd.”
“De verantwoordelijkheid hoe om te gaan met smartphones en sociale media ligt in eerste instantie bij ouders, maar met duidelijke wettelijke omkadering.”
De SGP wil het gebruik van smartphones en sociale media onder jongeren sterk beperken. Hun belangrijkste voorstel is een verbod op sociale media voor kinderen jonger dan 15 jaar, ondersteund door verplichte leeftijdsverificatie op app-storeniveau en het bevorderen of verplichten van een ‘app blocker’. De partij ziet dit als noodzakelijk om kinderen te beschermen tegen schadelijke digitale invloeden en om de regie bij ouders en scholen te houden.
De SGP stelt voor om sociale media volledig te verbieden voor kinderen jonger dan 15 jaar. Dit moet voorkomen dat jonge kinderen worden blootgesteld aan schadelijke inhoud en negatieve effecten van sociale media. Het voorstel is concreet en gericht op het beschermen van de jeugd.
“De SGP wil een verbod op sociale media voor kinderen jonger dan 15 jaar.”
Om het verbod te handhaven en de toegang tot ongepaste apps te beperken, wil de SGP verplichte leeftijdsverificatie invoeren op het niveau van de app store. Dit moet ervoor zorgen dat kinderen onder de 15 jaar geen toegang krijgen tot sociale media en andere ongewenste apps, met waarborgen voor privacy en ouderlijke rechten.
“Leeftijdsverificatie wordt verplicht en vindt plaats op app-storeniveau waarbij koppeling plaatsvindt van de API-systemen. We houden daarbij specifiek aandacht voor waarborgen ten aanzien van de privacy en de rechten van ouders.”
De SGP wil dat de overheid, naar Frans voorbeeld, het gebruik van een ‘app blocker’ bevordert of zelfs verplicht stelt. Dit technische middel moet het voor kinderen onmogelijk maken om bepaalde apps te installeren of te gebruiken, als extra beschermingslaag naast het leeftijdsverbod.
“De overheid moet, naar Frans voorbeeld, het verplichte gebruik van een zogeheten ‘app blocker’ bevorderen dan wel verplichten.”
BBB wil jongeren beter beschermen tegen de risico’s van smartphones en sociale media, met bijzondere aandacht voor leeftijdsgrenzen en digitale weerbaarheid. De partij pleit voor een Europese leeftijdsverificatie voor apps en sociale media, en zet in op voorlichting en begeleiding van ouders, docenten en jongeren. Concrete voorstellen over een minimumleeftijd van 15 jaar voor smartphones worden echter niet genoemd.
BBB wil dat Nederland zich binnen de EU inzet voor een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem voor apps zoals sociale media, om jongeren beter te beschermen tegen online risico’s. Dit voorstel richt zich op het beperken van toegang tot bepaalde digitale platforms voor jongeren onder een bepaalde leeftijd, maar noemt geen expliciete minimumleeftijd voor smartphonebezit of -gebruik.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
BBB erkent de risico’s van schermtijd, sociale media en online contacten voor jongeren en wil extra bescherming en voorlichting bieden. Dit standpunt benadrukt het belang van mediawijsheid en begeleiding, maar bevat geen concrete leeftijdsgrens voor smartphonegebruik.
“Ouders, docenten en jongeren krijgen middelen en voorlichting voor digitale begeleiding en bescherming.”
Het CDA wil het gebruik van smartphones door jongeren onder de 15 jaar beperken, met name op scholen, vanwege zorgen over mentale gezondheid en sociale media. Ze pleiten voor heldere richtlijnen voor ouders en leerkrachten, en willen een verplichte leeftijdsverificatie voor specifieke apps. Het CDA ziet het beschermen van kinderen tegen de negatieve effecten van smartphonegebruik als een belangrijke maatschappelijke taak.
Het CDA maakt zich zorgen over de mentale impact van social media en smartphonegebruik op jongeren en heeft daarom het gebruik van mobiele telefoons op middelbare scholen aan banden gelegd. Ze willen ouders en leerkrachten ondersteunen met duidelijke richtlijnen en pleiten voor leeftijdsverificatie bij apps, om zo de toegang voor jongeren onder de 15 jaar te beperken.
“Op initiatief van het CDA is het gebruik van mobiele telefoons op middelbare scholen succesvol aan banden gelegd. We pleiten voor heldere richtlijnen om ouders en leerkrachten te ondersteunen met een aanpak, en willen een verplichtende leeftijdsverificatie door een ‘Kijkwijzer’-aanpak voor gebruik van specifieke apps.”
Het CDA wil kinderen beter beschermen tegen de risico’s van social media door een verplichte leeftijdscheck in te voeren, zodat jongeren onder een bepaalde leeftijd (zoals 15 jaar) geen toegang krijgen tot bepaalde platforms of apps.
“We beschermen onze kinderen tegen kindermarketing en voeren een verplichte leeftijdscheck in voor social media.”
D66 wil het smartphonegebruik onder jongeren beperken om hun welzijn en ontwikkeling te beschermen. Ze stellen een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps en willen smartphones verbieden in de klas en op het schoolplein, zolang grote techbedrijven niet voldoende gereguleerd zijn.
D66 pleit voor een minimumleeftijd van 15 jaar voor toegang tot verslavende apps die eindeloos scrollen stimuleren. Dit moet kinderen beschermen tegen verslaving, slechtere leerprestaties en online misdrijven, vooral zolang grote techbedrijven hun verdienmodellen niet aanpassen of gereguleerd zijn.
“Zolang grote techbedrijven niet gereguleerd zijn, wil D66 een duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps die zorgen dat je maar blijft scrollen.”
Om de negatieve impact van smartphonegebruik op schoolprestaties en sociale ontwikkeling te beperken, wil D66 smartphones weren uit de klas en van het schoolplein. Dit moet bijdragen aan een betere leeromgeving en het welzijn van kinderen bevorderen.
“We willen geen smartphones in de klas en op het schoolplein.”
DENK wil het gebruik van smartphones en social media onder jongeren onder de 15 jaar beperken vanwege zorgen over schadelijke content en de impact op hun welzijn. Ze pleiten voor een leeftijdsgrens van 15 jaar voor toegang tot bepaalde online content en stimuleren het terugdringen van telefoongebruik op school, met meer aandacht voor verantwoord internetgebruik.
DENK stelt een leeftijdsgrens van 15 jaar voor, zodat kinderen onder deze leeftijd worden beschermd tegen schadelijke online content. Dit voorstel is bedoeld om de negatieve effecten van social mediagebruik op jonge kinderen te beperken en hun digitale welzijn te bevorderen.
“Wij nemen maatregelen om de schadelijke effecten van social mediagebruik op kinderen tegen te gaan. Dat betekent dat wij voor een leeftijdsgrens zijn van 15 jaar, waarbij voor kinderen schadelijke content onder die leeftijd wordt afgeschermd.”
Naast het instellen van een leeftijdsgrens, wil DENK het telefoongebruik op school terugdringen en meer aandacht geven aan verantwoord internetgebruik. Hiermee willen ze voorkomen dat smartphones het leerproces en de sociale ontwikkeling van jongeren negatief beïnvloeden.
“Wij stimuleren het terugdringen van telefoongebruik op school en geven meer aandacht aan het verantwoord gebruik van het internet.”
GroenLinks-PvdA wil jongeren beter beschermen tegen de negatieve effecten van smartphonegebruik, vooral rond de leeftijd van 15 jaar. Ze pleiten voor leeftijdsgrenzen voor sociale media met verslavende algoritmen en willen dat leerlingen op school alleen door de school beheerde apparaten gebruiken, zodat privételefoons (zoals smartphones) worden geweerd uit de klas. Hun visie is gericht op het bevorderen van mediawijsheid, het beperken van verslaving en het beschermen van de gezondheid en ontwikkeling van jongeren.
GroenLinks-PvdA wil leeftijdsgrenzen invoeren voor sociale media die verslavende algoritmen gebruiken, en een digitale kijkwijzer met adviezen voor schermtijd per leeftijdsgroep. Dit moet jongeren rond de leeftijd van 15 jaar beter beschermen tegen de negatieve gevolgen van smartphonegebruik en socialemediaverslaving.
“We zijn voor (gedifferentieerde) leeftijdsgrenzen voor sociale media die verslavende algoritmen gebruiken. Daarnaast voeren we een Digitale kijkwijzer in, net als de kijkwijzer voor series en films, inclusief adviezen voor schermtijd per leeftijdsgroep.”
Om de blootstelling aan sociale media en verslavende algoritmen te beperken, wil GroenLinks-PvdA dat leerlingen alleen door school beheerde apparaten gebruiken en geen privételefoons (zoals smartphones) meenemen naar school. Dit moet het leerklimaat verbeteren en afleiding verminderen.
“Leerlingen gebruiken alleen door school beheerde apparaten (geen privételefoons of apparaten) zodat scholen deze optimaal kunnen inrichten voor leren en lesgeven en de blootstelling aan sociale media en verslavende algoritmes kunnen beperken.”
NSC wil jongeren beter beschermen tegen de negatieve effecten van digitale technologie door een minimumleeftijd van 12 jaar voor smartphones en 15 jaar voor sociale media in te voeren. Ze pleiten voor duidelijke wettelijke regels en betrouwbare leeftijdsverificatie om de mentale gezondheid van jongeren te waarborgen. De partij ziet overheidsingrijpen als noodzakelijk om schermverslaving en andere schadelijke gevolgen van digitale media te beperken.
NSC stelt voor om een wettelijke minimumleeftijd van 12 jaar voor het bezit van smartphones en 15 jaar voor het gebruik van sociale media in te voeren. Dit moet bijdragen aan een stabielere en gezondere ontwikkeling van kinderen en tieners, gezien de zorgwekkende toename van angststoornissen, aandachttekort en schermverslaving. De partij ziet dit als een noodzakelijke maatregel om jongeren online te beschermen tegen schadelijke invloeden van techreuzen.
“Nieuw Sociaal Contract is voorstander van een minimumleeftijd van 12 jaar voor smartphones en van 15 jaar voor sociale media, zodat kinderen stabiel en gezond op kunnen groeien.”
Om de naleving van de minimumleeftijden te waarborgen, wil NSC een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie invoeren. Deze maatregel is bedoeld om minderjarigen te beschermen tegen risicovolle online activiteiten zoals gokken, alcoholverkoop en pornografie, en sluit aan bij het bredere streven om jongeren online te beschermen.
“Er wordt een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie ingevoerd om minderjarigen te beschermen tegen online gokken, alcoholverkoop en pornografie. Deze wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart.”
De Partij voor de Dieren wil het smartphonegebruik onder jongeren beperken en stelt voor het bezit van een smartphone tot 14 jaar te ontmoedigen. Daarnaast pleiten ze voor een verbod op mobiele telefoons in de gehele school en verhogen ze de minimumleeftijd voor sociale media naar 16 jaar, waarbij de verantwoordelijkheid bij de bedrijven wordt gelegd. Hun visie is gericht op het beschermen van kinderen tegen digitale risico’s, verslaving en privacyproblemen.
De PvdD ziet het bezit van smartphones door jonge kinderen als risicovol vanwege privacy, verslaving en digitale veiligheid. Ze willen het bezit tot 14 jaar ontmoedigen en stellen strengere regels voor sociale media voor jongeren, met handhaving bij de bedrijven.
“Het bezit van een smartphone tot 14 jaar wordt ontmoedigd. De minimumleeftijd voor het gebruiken van sociale media wordt 16 jaar. Socialmediabedrijven worden verantwoordelijk voor de handhaving. Als een kind toch een account weet te maken, krijgt het socialmediabedrijf een boete, niet het kind.”
Om afleiding, sociale druk en digitale afhankelijkheid tegen te gaan, wil de PvdD mobiele telefoons niet alleen uit de klas, maar uit de hele school weren. Dit moet bijdragen aan een betere leeromgeving en sociale interactie.
“We weren de mobiele telefoon niet alleen uit de klas, maar uit de hele school.”
De VVD wil het gebruik van smartphones op school beperken om de sociale ontwikkeling en focus van leerlingen te bevorderen. Ze pleiten voor het invoeren van een effectief social media verbod voor jongeren en ondersteunen leeftijdsadviezen voor sociale media, maar noemen geen expliciete leeftijdsgrens van 15 jaar voor smartphonegebruik.
De VVD vindt dat leerlingen socialer en meer gefocust zijn zonder mobiele telefoons op school. Dit standpunt richt zich op het verbeteren van de leeromgeving en het tegengaan van afleiding en sociale problemen die door smartphonegebruik kunnen ontstaan.
“Leerlingen worden socialer en zijn meer gefocust zonder mobiele”
De VVD ondersteunt een leeftijdsadvies voor sociale media en werkt aan een effectief verbod op social media voor jongeren. Dit is bedoeld om jongeren te beschermen tegen de negatieve effecten van sociale media, zoals verslaving en schadelijke algoritmes, maar een expliciete leeftijdsgrens van 15 jaar wordt niet genoemd.
“We omarmen het leeftijdsadvies voor het gebruik van sociale media en werken een effectief social media verbod uit voor jongeren.”
Volt vindt dat iedereen toegang moet hebben tot essentiële digitale middelen, waaronder een smartphone, en noemt dit expliciet als onderdeel van een bestaansminimum. Ze pleiten ervoor dat het sociaal vangnet hoog genoeg is zodat ook jongeren vanaf 15 jaar een smartphone kunnen betalen, maar doen geen concrete voorstellen over een minimumleeftijd voor smartphonebezit of -gebruik. Het programma bevat geen verdere specifieke beleidsmaatregelen over smartphones voor 15-jarigen.
Volt ziet toegang tot een smartphone als een basisbehoefte en vindt dat het sociaal vangnet hierop moet worden afgestemd. Dit standpunt adresseert het probleem dat digitale middelen noodzakelijk zijn voor volwaardige deelname aan de samenleving, ook voor jongeren vanaf 15 jaar.
“Dat moet in ieder geval hoog genoeg zijn om de eigen bijdrage in de zorg te kunnen betalen, je huis te verwarmen, je energierekening te betalen en een laptop en smartphone te betalen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma