BVNL wil het vergunningsproces voor woningbouw sterk vereenvoudigen en pleit voor minder regels en bureaucratie, zodat sneller en makkelijker woningen kunnen worden gerealiseerd. Hoewel het programma niet expliciet spreekt over "semi permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen", is het algemene standpunt dat vergunningverlening voor alle woningtypen, inclusief innovatieve en tijdelijke woonvormen, drastisch moet worden versoepeld. De partij wil bouwen vergunningsvrij maken waar mogelijk en pleit voor het schrappen van belemmerende regelgeving.
BVNL ziet het huidige vergunningsproces als een belangrijke rem op de woningbouw en wil dit proces versnellen en vereenvoudigen. Dit geldt voor alle typen woningen, inclusief mogelijk verplaatsbare of tijdelijke woningen, door minder regels en het vergunningsvrij maken van bepaalde bouwvormen. Het doel is om sneller meer woningen te realiseren en bureaucratische drempels weg te nemen.
BVNL wil dat het mogelijk wordt om zonder vergunning woningen te splitsen, op te toppen of te transformeren, wat ook ruimte biedt aan innovatieve woonvormen zoals verplaatsbare woningen. Dit sluit aan bij hun streven naar deregulering en het wegnemen van belemmeringen voor snelle woningbouw.
“Het vergunningsvrij maken van woningdelen, het splitsen van woningen, het optoppen van woningen, het transformeren van kantoren naar woningen...”
“Pas landelijk bestemmingsplannen aan, zodat extra verdiepingen op bestaande gebouwen kunnen worden gebouwd (het zogenaamde optoppen) en bouw überhaupt meer in de hoogte om kostbare ruimte te besparen.”
“Maak het transformeren van bedrijfsruimtes naar woningen makkelijker.”
De SGP erkent het belang van tijdelijke en flexibele woonvormen zoals verplaatsbare woningen om de woningnood snel te verlichten. Ze zijn voorstander van het benutten van mogelijkheden voor tijdelijke woningen, tiny houses en flexwoningen, en willen vergunningverlening waar mogelijk vereenvoudigen, mits dit past bij de lokale behoefte en leefbaarheid. Gemeenten krijgen ruimte om lokaal maatwerk te leveren, waarbij snelle procedures en het benutten van erven en achtertuinen worden gestimuleerd.
De SGP ziet tijdelijke woningen, tiny houses en flexwoningen als een praktische oplossing om snel extra woonruimte te creëren bij acute woningnood. Ze willen dat gemeenten deze mogelijkheden actief benutten, met waar mogelijk vergunningvrije plaatsing, en dat procedures worden versneld om de realisatie niet te vertragen.
“Tijdelijke woningen, tiny houses en flexwoningen zijn een oplossing om op korte termijn de krapte op te vangen.”
“Op erven en in achtertuinen liggen veel mogelijkheden voor de bouw van bijvoorbeeld mantelzorg- en familiewoningen. Die kansen worden benut, zo mogelijk vergunningvrij.”
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren.”
De SGP vindt dat gemeenten de ruimte moeten krijgen om op basis van lokale behoeften te beslissen over het plaatsen van (semi-)permanente en verplaatsbare woningen. Dit betekent maatwerk per locatie, met aandacht voor leefbaarheid en voorzieningen, en het voorkomen van onnodige vertraging door procedures.
“De SGP vindt dat het lokale bestuur een grote rol heeft in de woningbouwopgave. Zij krijgen daarom veel ruimte voor lokale initiatieven, gebaseerd op lokale behoeften.”
“Gemeenten maken hierin een eigen afweging.”
“Waar nodig moeten provincies hiervoor meer ruimte bieden, zeker als die nodig is om te voorzien in de vraag naar woningen vanuit de eigen woonkern.”
De VVD wil het plaatsen van verplaatsbare (flex)woningen versnellen door minder vergunningen en regels, en ziet flexwoningen als tijdelijke oplossing voor urgente groepen zoals statushouders. Ze pleiten voor landelijke versoepeling van vergunningseisen en het schrappen van belemmerende regelgeving, zodat gemeenten sneller en eenvoudiger semi-permanente, verplaatsbare woningen kunnen toestaan.
De VVD vindt dat het huidige vergunningenstelsel woningbouw, inclusief verplaatsbare woningen, onnodig vertraagt. Ze willen vergunningseisen en procedures schrappen, standaardiseren en waar mogelijk vervangen door meldplichten, zodat flexwoningen sneller geplaatst kunnen worden. Dit moet bijdragen aan het sneller oplossen van de woningnood, vooral voor urgente doelgroepen.
“We zorgen ervoor dat je voor veel minder bouwprojecten nog een vergunning nodig hebt.”
“We stoppen met minutieuze natuuronderzoeken naar heel specifieke planten en dieren, maar gaan werken met standaardonderzoeken.”
“We onderzoeken de mogelijkheid om dit vorm te geven als een nood- of spoedwet. Een huis hoort niet in tien jaar te staan, maar in een paar jaar. Dat wordt een topprioriteit.”
“We werken vaker met meldplichten in plaats van vergunningsplichten en zorgen dat initiatieven van ondernemers en verenigingen niet onnodig vastlopen in een overdaad aan regels.”
De VVD ziet flexwoningen expliciet als tijdelijke, sobere huisvesting voor statushouders, om reguliere sociale huurwoningen te ontlasten. Gemeenten behouden het recht om deze flexwoningen aan te bieden, maar de partij wil geen structurele voorrang of permanente huisvesting via deze route.
BBB wil procedures en regels voor woningbouw versoepelen, zodat het sneller en eenvoudiger wordt om (tijdelijke) en verplaatsbare woningen te plaatsen, onder andere door gebruik te maken van Europese uitzonderingsregels en het stimuleren van fabrieksmatige en tijdelijke woningbouw. Het programma noemt expliciet het belang van tijdelijke doorstroomwoningen en het benutten van innovatieve bouwvormen, maar doet geen concrete uitspraken over het invoeren van semi-permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen.
BBB pleit voor het versnellen en vereenvoudigen van bouwprocedures, met expliciete aandacht voor tijdelijke en fabrieksmatige woningbouw. Dit moet het mogelijk maken om sneller in te spelen op de woningnood, ook met verplaatsbare woningen, maar concrete details over semi-permanente vergunningen ontbreken.
“We zetten in op fabrieksmatige en tijdelijke woningbouw om efficiënter te bouwen. Op dat gebied is er nog veel meer mogelijk om de woningbouw te versnellen.”
“BBB wil gebruikmaken van Europese uitzonderingsregels om sneller vergunningen te verlenen voor zowel grote als kleine woningbouwprojecten die van maatschappelijk belang zijn.”
“Denk aan tijdelijke doorstroomwoningen voor starters, gescheiden mensen en statushouders.”
BBB wil minder belemmerende regels en meer ruimte voor innovatieve en kleinschalige woonoplossingen, wat indirect het plaatsen van verplaatsbare woningen kan vergemakkelijken. Er wordt echter niet expliciet ingegaan op het type vergunning (semi-permanent) of specifieke procedures.
De PVV wil de woningbouw versnellen door vergunningverlening te vereenvoudigen en procedures te verkorten, met bijzondere aandacht voor het schrappen van regels en het toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen. Over het specifiek verlenen van semi-permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen wordt in het programma echter geen expliciet standpunt ingenomen. De partij focust vooral op structurele versoepeling van bouweisen en het toestaan van alternatieve woonvormen zoals recreatiewoningen en woonwagens.
De PVV wil dat het makkelijker en sneller wordt om woningen te plaatsen door vergunningprocedures te verkorten en regels te schrappen. Dit zou ook het plaatsen van verplaatsbare woningen kunnen vergemakkelijken, hoewel dit niet expliciet wordt genoemd. De partij adresseert hiermee het probleem van trage woningbouw door bureaucratie en bezwaarprocedures.
“Kortere en snellere vergunningverlening en procedures; tijdelijk beperken van de mogelijkheden tot bezwaar en beroep tegen woningbouw waar een omgevingsplan vastligt”
“Schrappen en vereenvoudigen van bouweisen; geen nieuwe duurzaamheidseisen, geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas”
“Verruimen van de regels (vergunningvrij) voor verbouwingen en aanbouwingen”
De PVV wil permanente bewoning van recreatiewoningen volledig toestaan en meer ruimte bieden voor woonwagens. Dit is het meest concrete voorstel in het programma dat raakt aan het thema van semi-permanente of alternatieve woonvormen, maar het gaat niet expliciet over verplaatsbare woningen.
“Permanente bewoning van recreatiewoningen volledig toestaan; ruimte voor woonwagens”
“Momenteel staan bijna 60.000 mensen ingeschreven als wonende in een recreatiewoning. Permanent wonen in recreatiewoningen moet volledig worden toegestaan. Ook moet er voldoende ruimte zijn voor woonwagens.”
Volt erkent het belang van tijdelijke en verplaatsbare woningen als oplossing voor de wooncrisis en wil de plaatsing hiervan versnellen door procedures te vereenvoudigen en gemeenten meer capaciteit te geven. Ze pleiten voor het inzetten van duurzame, herplaatsbare prefabwoningen voor tijdelijke huisvesting en willen experimenteren met gestandaardiseerde woningconcepten om vergunningverlening te versnellen. De partij ziet tijdelijke woonvormen als essentieel om snel meer betaalbare woningen te realiseren, vooral voor kwetsbare groepen.
Volt wil dat procedures voor het plaatsen van (semi-)permanente, verplaatsbare woningen sneller en eenvoudiger verlopen, vooral tijdens de wooncrisis. Dit moet onder andere door het beperken van hoger beroep, het centraliseren van vergunningszaken bij de Raad van State, en het vergroten van de gemeentelijke capaciteit voor vergunningverlening.
“De bouw van woningen kan soms jarenlang niet starten, omdat er lange bezwaren en beroepen lopen tegen de vergunningverlening. We versnellen de doorlooptijden van de bezwaar- en beroepsprocedures, zodat omgevingsvergunningen voor woonprojecten veel sneller definitief worden. Zolang we in een wooncrisis zitten, kan het daarbij nodig zijn om hoger beroep te beperken en alle vergunningszaken in woonprojecten voor te leggen aan de Raad van State als enige rechter.”
“We zorgen voor meer capaciteit en budget bij gemeenten, om hen te helpen de grote stroom aan bouwvergunningsaanvragen en bestemmingsplanwijzigingen sneller te kunnen behandelen...”
“We blijven zoeken naar manieren om bouwtrajecten te versnellen, bijvoorbeeld door te experimenteren met gestandaardiseerde concepten voor socialewoningbouw. De corporatie kan kiezen uit vooraf goedgekeurde typen woningen, die daardoor ook sneller kunnen worden vergund.”
Volt ziet duurzame, herplaatsbare circulaire prefabwoningen als een belangrijke oplossing voor tijdelijke huisvesting van dak- en thuislozen en andere urgente doelgroepen. Deze woningen moeten snel geplaatst kunnen worden en toegang bieden tot reguliere voorzieningen.
“Volt helpt mensen die dak- of thuisloos worden door extra te investeren in tijdelijke huisvesting, waar mensen kunnen verblijven tot definitieve huisvesting mogelijk is. Dit kan al dan niet met begeleiding. Het gaat om eenvoudige (groeps-)woningen, zoals duurzame herplaatsbare circulaire prefabwoningen.”
Volt wil op korte termijn meer (tijdelijke) woningen realiseren en het delen van woningen financieel aantrekkelijker maken, zodat niemand in een onveilige situatie hoeft te blijven door woningnood.
“We zorgen op korte termijn voor meer (tijdelijke) woningen. Ook moet het delen van een woning financieel aantrekkelijker gemaakt worden, onder andere door de kostendelersnorm af te schaffen.”
De ChristenUnie wil vergunningprocedures voor woningbouw, inclusief verplaatsbare en innovatieve woningen, versnellen en vereenvoudigen, zodat sneller op de woningnood kan worden ingespeeld. Ze pleiten voor landelijke goedkeuring van fabrieksmatig gebouwde woningen en het makkelijker maken van het plaatsen van (pre-)mantelzorg- of familiewoningen in tuinen. De partij ziet het versoepelen van regels als essentieel om sneller tijdelijke of verplaatsbare woningen te realiseren, zonder afbreuk te doen aan leefbaarheid en veiligheid.
De ChristenUnie erkent dat lange en ingewikkelde vergunningprocedures woningbouw, waaronder verplaatsbare en tijdelijke woningen, vertragen. Ze willen deze procedures versnellen en versimpelen, zodat sneller kan worden ingespeeld op de woningnood, met behoud van veiligheid en leefbaarheid.
“We versimpelen en versnellen daarom vergunningprocedures, zodat de meeste tijd van een bouwproject niet meer in procedures zit. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan een gezonde en veilige plek om te leven.”
“De bouw van woningen loopt vaak vast in lange en ingewikkelde vergunningsprocedures.”
Om het plaatsen van verplaatsbare of innovatieve woningen te versnellen, wil de ChristenUnie landelijke goedkeuring invoeren. Hierdoor hoeft niet elk project apart beoordeeld te worden, wat semi-permanente en verplaatsbare woningbouw vergemakkelijkt.
“Er worden steeds meer woningen in de fabriek gebouwd. Dit moedigen we aan en vereenvoudigen we door een landelijke goedkeuring, zodat niet elk project apart beoordeeld hoeft te worden.”
De ChristenUnie wil het makkelijker maken om (tijdelijke) woningen, zoals mantelzorg- of familiewoningen, in tuinen te plaatsen. Dit verlaagt de drempel voor semi-permanente woonoplossingen op particulier terrein.
“Ook maken we het makkelijker om een (pre-)mantelzorg- of familiewoning in de tuin te plaatsen of een kamer te verhuren.”
NSC wil het plaatsen van (semi-)permanente, verplaatsbare woningen en tijdelijke woonunits eenvoudiger maken, vooral om snel in te spelen op de woningnood en specifieke woonbehoeften. Ze pleiten voor versoepeling van vergunningen, langere terugverdientijden voor tijdelijke woningen en meer vergunningsvrije mogelijkheden, mits aan kwaliteitseisen wordt voldaan. Het doel is om flexibele woonoplossingen sneller en laagdrempeliger mogelijk te maken, met aandacht voor kwaliteit en het tegengaan van misbruik.
NSC wil het eenvoudiger maken om tijdelijke woonunits bij bestaande woningen te plaatsen, bijvoorbeeld voor mantelzorg of om de zorg te ontlasten. Dit verlaagt de drempel voor het creëren van extra woonruimte op korte termijn en speelt in op de groeiende behoefte aan flexibele woonvormen.
“Het moet eenvoudiger worden om een tijdelijke woonunit te plaatsen bij een bestaande woning. Bijvoorbeeld om voor een familielid te zorgen (en zo de zorg te ontlasten). Onder bepaalde voorwaarden kunnen mensen vergunningsvrij een extra woonunit bij hun koopwoning plaatsen.”
Voor bepaalde doelgroepen wil NSC flexwoningen mogelijk maken via de Omgevingswet, met een langere terugverdientijd zodat deze woningen kwalitatief beter en aantrekkelijker worden voor investeerders. Dit moet de bouw van tijdelijke, verplaatsbare woningen stimuleren en versnellen.
“Voor bepaalde doelgroepen kunnen flexwoningen uitkomst bieden. Op basis van de Omgevingswet kunnen tijdelijke woningen snel worden geplaatst. Zulke woningen moeten wel voldoende kwaliteit hebben: we stellen daarom voor om de terugverdientijd voor tijdelijke woningen op te rekken van maximaal 30 naar minimaal 40 jaar.”
NSC wil innovatieve woonoplossingen zoals modulaire en fabriekswoningen stimuleren en waar mogelijk vergunningsvrij maken, zodat bestaande gebouwen en terreinen sneller en flexibeler kunnen worden benut voor (semi-)permanente woonruimte.
“Het moet eenvoudiger worden om woningen te splitsen, op te toppen, of om leegstaande kantoorpanden te transformeren naar woonruimte. Waar mogelijk vergunningsvrij.”
“We investeren in innovatieve woonoplossingen zoals conceptbouw, fabriekswoningen en modulaire bouw. Zo kunnen woningen kwalitatief goed en toch snel worden gebouwd.”
De Partij voor de Dieren staat positief tegenover het plaatsen van verplaatsbare woningen zoals tiny houses en flexwoningen, mits deze duurzaam en herbruikbaar zijn. Ze willen belemmerende wet- en regelgeving aanpassen om deze woonvormen te faciliteren, maar benadrukken dat tijdelijke of versnelde bouw geen structurele oplossing is voor het woningtekort. De partij ziet verplaatsbare woningen vooral als aanvullend instrument bij urgente tekorten, niet als structureel beleid.
De PvdD wil het mogelijk maken om verplaatsbare woningen zoals tiny houses en flexwoningen te plaatsen, mits deze duurzaam en volledig herbruikbaar zijn. Ze zien deze woonvormen als aanvullend, vooral bij nijpend woningtekort, en willen wet- en regelgeving aanpassen om duurzame initiatieven niet te belemmeren.
“Waar een nijpend tekort is, kunnen flexwoningen worden ingezet, mits ze duurzaam en volledig herbruikbaar zijn.”
“Zelfvoorzienende leefwijzen, gemeenschappen en ‘offgrid’ woontypen zoals tiny houses worden gefaciliteerd. Wet- en regelgeving die dergelijke duurzame initiatieven belemmert, wordt indien nodig aangepast.”
“Parkeergelegenheden voor auto's verplaatsen zich naar buiten de stads- en dorpsrand, zodat vrijgekomen parkeerplaatsen in de wijken kunnen worden omgebouwd tot extra stadstuinen en parken met tiny houses.”
De PvdD waarschuwt dat tijdelijke maatregelen zoals versnelde bouw zonder integrale visie het woningtekort niet structureel oplossen. Ze pleiten voor structurele, kwalitatieve oplossingen boven snelle, tijdelijke bouw.
“De geschiedenis laat zien dat tijdelijke maatregelen – zoals versnelde bouw zonder kwaliteitsborging of integrale visie – woningtekorten niet structureel verhelpen.”
Het verkiezingsprogramma van FVD bevat geen concrete standpunten of voorstellen over het verlenen van semi-permanente vergunningen voor het plaatsen van verplaatsbare woningen. Er wordt uitsluitend gesproken over het versnellen van reguliere woningbouw, het schrappen van belemmerende regels en het vergemakkelijken van woningtransformaties, maar niets specifieks over tijdelijke of verplaatsbare woningen en de bijbehorende vergunningverlening.
FVD benoemt nergens expliciet het faciliteren van semi-permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen. De partij richt zich op het versnellen van reguliere woningbouw en het versoepelen van regels voor transformatie van bestaande panden, maar noemt geen beleid of visie op tijdelijke, flexibele of verplaatsbare woonoplossingen.
“We maken woningtransformaties (splitsen panden en ombouw kantoren) eenvoudiger, zodat sneller meer woningen beschikbaar komen.”
“We bouwen jaarlijks 100.000 nieuwe woningen met voorrang voor Nederlanders, zodat het woningtekort verdwijnt.”
“We schrappen de klimaat- en milieuregels die de bouwsector beknellen.”
GroenLinks-PvdA benoemt in haar verkiezingsprogramma niet expliciet het verlenen van semi-permanente vergunningen voor het plaatsen van verplaatsbare woningen. Wel zet de partij sterk in op het versnellen van woningbouw door procedures te verkorten en meer locaties beschikbaar te maken, maar concrete voorstellen over semi-permanente vergunningen of verplaatsbare woningen ontbreken. De focus ligt op structurele, grootschalige woningbouw en het sneller benutten van bestaande en nieuwe locaties.
GroenLinks-PvdA wil juridische procedures voor woningbouw versnellen en vereenvoudigen om sneller nieuwe woningen te realiseren. Dit kan indirect ruimte bieden voor flexibele woonvormen, maar het programma noemt geen specifieke maatregelen voor semi-permanente vergunningen of verplaatsbare woningen.
“Daarom willen we juridische procedures verkorten, zodat we sneller kunnen bouwen. Gemeenten en de Raad van State krijgen meer capaciteit om bezwaar- en beroepsprocedures versneld te behandelen.”
“Daarin nemen we maatregelen om meer grond beschikbaar te stellen voor woningbouw en de stikstofimpasse te doorbreken. Ook gaan we procedures voor woningbouw verkorten en vereenvoudigen.”
De partij pleit voor het beter benutten van bestaande woningen, bijvoorbeeld door splitsing of optopping, maar noemt geen expliciete inzet op verplaatsbare of tijdelijke woningen met semi-permanente vergunningen.
“We maken afspraken met corporaties en gemeenten over het beter benutten van de bestaande voorraad. Bijvoorbeeld door van één grote woning meerdere kleinere woningen te maken (splitsing) of een extra verdieping boven op een woning te bouwen (optopping).”
50PLUS benoemt het belang van innovatieve woonvormen en het stimuleren van levensloopbestendige woningen, maar doet geen concrete uitspraken over het verlenen van semi-permanente vergunningen voor het plaatsen van verplaatsbare woningen. Het programma richt zich vooral op structurele nieuwbouw en het bevorderen van doorstroming, zonder specifieke beleidsmaatregelen voor tijdelijke of verplaatsbare woonoplossingen te noemen.
50PLUS wil innovatieve woonvormen, zoals levensloopbestendige woningen en kleinschalige woonhofjes, stimuleren om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Hoewel dit ruimte laat voor flexibele woonoplossingen, wordt het verlenen van semi-permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen niet expliciet genoemd of uitgewerkt.
“Innovatieve woonvormen worden gestimuleerd: levensloopbestendige woningen en kleinschalige woonhofjes waar zorg, gemeenschap en zelfstandigheid worden gecombineerd.”
“De doelstelling van 290.000 levensloopbestendige woningen wordt gefaseerd gerealiseerd met oog voor netcongestie en bouwcapaciteit om de doorstroming weer écht op gang te krijgen.”
Het CDA wil tijdelijke en verplaatsbare woonvormen, zoals mantelzorgwoningen en andere tijdelijke woningen voor familie en naasten, vergunningsvrij mogelijk maken voor minimaal tien jaar, als reactie op de wooncrisis. Ze pleiten voor verruiming van deze regeling, zodat meer mensen in hun woonbehoefte kunnen voorzien zonder langdurige procedures, zolang de wooncrisis aanhoudt. Het CDA ziet deze tijdelijke woonvormen als een praktische oplossing om snel extra woonruimte te creëren.
Het CDA stelt voor om de vergunningsvrije bouw van mantelzorgwoningen op eigen erf uit te breiden naar andere tijdelijke woonvormen voor familie en naasten, met een minimale termijn van tien jaar. Dit moet specifiek gelden zolang de wooncrisis voortduurt en is bedoeld om snel in de woonbehoefte te voorzien zonder langdurige vergunningstrajecten. De regeling is persoonsgebonden en tijdelijk van aard.
“Vergunningsvrije bouw van mantelzorgwoningen op eigen erf moet mogelijk zijn voor minimaal tien jaar. We verruimen dit naar andere tijdelijke woonvormen voor familie en naasten. Deze vormen zijn persoonsgebonden, tijdelijk van aard en geldende voor de duur van de wooncrisis.”
“We bezien de mogelijkheid om dit ook aan de voorkant van het perceel te verruimen, onder andere op het voorerf bij agrariërs.”
D66 benoemt in haar verkiezingsprogramma het belang van sneller en flexibeler bouwen, maar doet geen expliciete voorstellen over het verlenen van semi-permanente vergunningen voor het plaatsen van verplaatsbare woningen. Het programma richt zich vooral op het versnellen van woningbouwprocedures, het benutten van bestaande gebouwen, en het wegnemen van belemmeringen voor woningdelen en woningsplitsing. Concrete beleidsmaatregelen over semi-permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen ontbreken.
D66 wil woningbouwprojecten versnellen door bezwaarprocedures te verkorten en gemeenten meer mogelijkheden te geven om sneller te bouwen. Dit kan indirect ruimte bieden voor flexibele woonvormen, maar er wordt niet specifiek ingegaan op semi-permanente vergunningen of verplaatsbare woningen.
“Op dit moment lopen veel woningbouwprojecten vast door allerlei lange procedures voor bezwaar en beroep. Het recht om bezwaar te maken is nu vaak sterker dan het recht op een woning. D66 wil dit in balans brengen. Daarom maken we bezwaarprocedures sneller en korter”
D66 pleit voor het ombouwen van lege gebouwen en het toevoegen van woningen in bestaande wijken als tijdelijke oplossing, maar noemt niet expliciet het plaatsen van verplaatsbare woningen met semi-permanente vergunningen.
“Daarom moeten we nu al beginnen met beter gebruik van wat er al is. Door lege gebouwen om te bouwen, extra verdiepingen toe te voegen en oude gebouwen te herontwikkelen. We onderzoeken waar we meer huizen in bestaande wijken kunnen toevoegen.”
DENK benoemt het versnellen van woningbouwprocedures en het verminderen van belemmerende regelgeving als kernpunten om het woningtekort aan te pakken, maar noemt nergens expliciet het verlenen van semi-permanente vergunningen voor verplaatsbare woningen. Het programma richt zich vooral op het sneller bouwen van reguliere woningen en het ombouwen van bestaande gebouwen, zonder concrete voorstellen voor tijdelijke of verplaatsbare woonvormen. Specifieke beleidsmaatregelen voor semi-permanente vergunningen of verplaatsbare woningen ontbreken.
DENK wil het woningtekort snel oplossen door procedures te versnellen en belemmerende regelgeving te schrappen, zodat woningbouwprojecten sneller gerealiseerd kunnen worden. Hoewel dit in theorie ruimte kan bieden voor innovatieve woonvormen zoals verplaatsbare woningen, wordt het niet expliciet genoemd of uitgewerkt in relatie tot semi-permanente vergunningen.
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen en door middel van het vergroten van de capaciteit procedures sneller te doorlopen.”
DENK zet in op het ombouwen van bestaande gebouwen naar woningen als maatregel tegen het woningtekort. Dit betreft echter niet specifiek verplaatsbare of tijdelijke woningen, noch het verlenen van semi-permanente vergunningen.
“We blijven maximaal inzetten op het ombouwen van kantoorpanden of andere gebouwen naar woningen.”
JA21 ziet tijdelijke en flexibele woonoplossingen, zoals verplaatsbare woningen, als een nuttig instrument om snel in te spelen op demografische schommelingen en acute woningnood, vooral op locaties waar langdurige groei onzeker is. Ze pleiten voor het stimuleren van fabrieksmatige en modulaire bouw, waaronder tiny houses, en willen dat de markt meer ruimte krijgt om woningproductie af te stemmen op de actuele behoefte. Concrete voorstellen over het versoepelen of semi-permanent maken van vergunningen voor verplaatsbare woningen worden echter niet expliciet genoemd.
JA21 erkent dat in regio’s met onzekere bevolkingsgroei tijdelijke of flexibele woonvormen, zoals verplaatsbare woningen, noodzakelijk zijn om piekvraag en veranderende behoeften op te vangen. Dit wordt vooral gezien als oplossing voor de korte termijn en in gebieden waar structurele woningbouw niet rendabel is.
“Dit pleit voor tijdelijke of flexibele woonoplossingen op locaties waar langdurige groei niet vaststaat.”
Om snel woningen toe te voegen, wil JA21 fabrieksmatige bouw stimuleren, inclusief het importeren van modulaire tiny houses, wat direct aansluit bij het plaatsen van verplaatsbare woningen. Dit wordt vooral genoemd voor een- en tweepersoonshuishoudens.
“Fabrieksmatige bouw stimuleren ook voor woningen met name in het segment één en tweepersoonshuishoudens zonodig aangevuld met import van fabrieksmatig geproduceerde modulaire tiny houses uit het buitenland.”
De SP noemt in haar verkiezingsprogramma niet expliciet het verlenen van semi-permanente vergunningen voor het plaatsen van verplaatsbare woningen. Wel pleit de partij voor het versneld ombouwen van leegstaande panden tot woonruimte en het inzetten op snelle, tijdelijke oplossingen om woningnood te bestrijden, maar zonder concrete voorstellen over vergunningen voor verplaatsbare woningen. De nadruk ligt op structurele oplossingen en het benutten van bestaande gebouwen, niet op het faciliteren van tijdelijke, verplaatsbare woonvormen via een specifiek vergunningsregime.
De SP wil leegstaande gebouwen snel omzetten in woonruimte om direct de woningnood aan te pakken, maar noemt geen specifieke regeling voor verplaatsbare woningen of semi-permanente vergunningen. De focus ligt op het permanent geschikt maken van bestaande panden voor bewoning.
“Gebouwen die nu leegstaan, worden zo snel mogelijk bewoonbaar gemaakt voor jongeren, starters, dak en thuisloze mensen en andere woningzoekenden. Daarmee pakken we direct de woningnood aan, zonder te hoeven wachten op nieuwbouw.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma