De ChristenUnie wil schuldhulpverlening sneller, eerlijker en effectiever maken door landelijke minimumeisen, het beperken van incassokosten en het aanpakken van perverse prikkels in de schuldenindustrie. Ze pleiten voor betere wettelijke verankering van nazorg, het afschaffen van de preferente positie van de overheid als schuldeiser, en strengere regels voor kredietverlening. De partij benadrukt het belang van preventie, financiële educatie en een duidelijke rolverdeling tussen professionals en vrijwilligers.
De ChristenUnie wil de kwaliteit van schuldhulpverlening verbeteren door landelijke minimumeisen vast te leggen en deze te verankeren in de wet. Mensen met schulden moeten sneller en in een eerder stadium geholpen worden, met een duidelijk plan en perspectief op een schuldenvrije toekomst.
“Er komt daarom een uitbreiding van het kwaliteitskader waarin minimumeisen worden vastgelegd. Dit wordt verankerd in de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening. Mensen met schulden moeten sneller (en in een eerder stadium) geholpen worden met een duidelijk plan met perspectief op een schuldenvrije toekomst.”
De partij wil dat de overheid niet langer voorrang krijgt bij het innen van schulden, zodat schuldregelingen sneller mogelijk zijn.
“Door een einde te maken aan hun preferente positie is een schuldenregeling eerder mogelijk.”
De ChristenUnie wil het verdienmodel van incassobureaus en deurwaarders hervormen, de rente- en incassokosten voor consumenten maximeren, en het doorverkopen van schulden beperken.
“De rente- en incassokosten worden voor consumenten gemaximeerd op een maximaal percentage van de oorspronkelijke vordering. Het doorverkopen van schulden wordt aan banden gelegd. Vorderingen mogen maximaal één keer worden doorverkocht, en de oorspronkelijke eigenaar houdt een zorgplicht.”
“Gemeentelijke en commerciële kredietverleners mogen niet bovenmatig verdienen aan het verstrekken van kredieten. De maximale kredietrente moet omlaag. De kredietpercentages mogen voortaan maximaal 3% meer dan de kapitaalmarktrente bedragen.”
Nazorg na schuldhulptrajecten wordt wettelijk beter geregeld, bijvoorbeeld door werkgevers te betrekken, om terugval te voorkomen.
“Nazorg krijgt daarom een betere wettelijke verankering in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, bijvoorbeeld door het betrekken van werkgevers.”
De ChristenUnie erkent het belang van vrijwilligers zoals Schuldhulpmaatjes, maar wil dat de verantwoordelijkheid bij professionals blijft en dat de rolverdeling helder is.
“Samenwerken is goed, maar het mag geen afschuiven worden naar de vrijwilliger. De rolverdeling moet duidelijk zijn zodat iedereen weet wat hij kan verwachten en de professional verantwoordelijk blijft.”
De partij wil een Europees verbod op Buy Now, Pay Later-diensten en strengere regels voor consumentenkrediet om schuldopbouw te voorkomen.
De ChristenUnie vindt dat voorkomen beter is dan genezen en wil inzetten op financiële educatie voor jongeren om schulden te voorkomen.
“Met goede financiële educatie en programma’s gericht op zelfstandigheid en financiële verantwoordelijkheid, worden jongeren getraind om verstandig met geld om te gaan om schulden te voorkomen.”
GroenLinks-PvdA wil schuldhulp toegankelijker, menselijker en effectiever maken door winstbejag uit te bannen, gemeenten meer regie te geven en deurwaarders in overheidsdienst te brengen. Ze pleiten voor vroegtijdige, vriendelijke hulp, het stoppen van schuldenstapeling en automatische betalingsregelingen voor mensen onder het sociaal minimum. De partij wil zo voorkomen dat mensen met schulden verder in de problemen raken en streeft naar een overheid die beschermt in plaats van straft.
GroenLinks-PvdA wil dat schuldhulpverlening alleen nog wordt uitgevoerd door partijen zonder winstoogmerk en dat gemeenten de regie krijgen over bewindvoering. Dit voorkomt dat mensen met schulden slachtoffer worden van commerciële partijen en zorgt voor meer publieke controle en toegankelijkheid.
“Schuldhulpverlening mag alleen nog worden uitgevoerd door partijen zonder winstoogmerk. Zo voorkomen we dat mensen in een hopeloze situatie ten prooi vallen aan ‘hulpverleners’ die uit zijn op winstbejag. Gemeenten krijgen de regie over bewindvoering.”
De partij wil deurwaarders in overheidsdienst brengen en verplichten dat zij, net als verhuurders en nutsbedrijven, mensen met schulden melden bij de gemeentelijke schuldhulp. Dit moet zorgen voor een snellere en meer gecoördineerde aanpak van schulden, met minder versnippering en meer bescherming voor schuldenaren.
“Deurwaarders maken daarom voortaan verplicht een melding bij gemeentelijke schuldhulp, net als verhuurders, energie- en waterbedrijven en zorgverzekeraars. Daarnaast brengen we deurwaarders in overheidsdienst, waarbij we zorgen dat mensen voortaan te maken hebben met één deurwaarder die per regio opereert, in plaats van tien verschillende.”
GroenLinks-PvdA wil dat iedereen die door schulden onder het sociaal minimum dreigt te komen automatisch recht krijgt op een betalingsregeling, en dat gemeenten deze kunnen afdwingen bij schuldeisers. Ook wordt de beslagvrije voet verhoogd tot het sociaal minimum, zodat mensen niet verder in armoede raken.
“Iedereen die onder het sociaal minimum dreigt te komen door schulden, krijgt automatisch recht op een betalingsregeling. Gemeenten krijgen meer bevoegdheden om deze betalingsregelingen af te dwingen bij schuldeisers. Om ervoor te zorgen dat mensen niet door het ijs zakken, verhogen we de beslagvrije voet tot het sociaal minimum.”
De partij wil het stapelen van schulden tegengaan door de maximale incassokosten en rente op krediet te verlagen. Zo wordt voorkomen dat kleine betalingsachterstanden uitgroeien tot onoverzichtelijke schuldenbergen.
“Het stapelen van schulden moet stoppen. We verlagen de maximale incassokosten en rente op krediet, zodat de schuldenlast minder snel toeneemt.”
GroenLinks-PvdA wil dat mensen met betaalachterstanden hulp krijgen in plaats van extra boetes of afsluitingen. Overheidsinstanties mogen geen excessieve boetes meer opleggen, huisuitzettingen en afsluitingen van nutsvoorzieningen worden verboden bij betaalachterstanden.
“Wie de rekeningen niet meer kan betalen verdient hulp, geen trap na. Overheidsinstanties stoppen het excessief ophogen van boetes en vorderingen bij betaalachterstanden. De wanbetalersregeling voor de zorgverzekering schaffen we af. Huisuitzettingen, zowel door woningcorporaties als particuliere verhuurders, zijn alleen nog toegestaan vanwege criminele activiteiten en niet meer vanwege betaalachterstanden. Het afsluiten van gas, water en licht wordt verboden.”
Wanneer iemand schuldhulp accepteert, wil GroenLinks-PvdA dat beslag op loon, goederen of uitkering direct vervalt. Dit verlaagt de drempel om hulp te zoeken en voorkomt verdere verergering van de financiële situatie.
“Wanneer iemand schuldhulp accepteert, vervalt beslag op loon, goederen of uitkering.”
De Partij voor de Dieren vindt dat schuldhulpverlening toegankelijk, preventief en mensgericht moet zijn, waarbij de overheid een actieve zorgplicht heeft. Ze willen dat gemeenten goed georganiseerde schuldhulp bieden, inzetten op vroegsignalering en preventie, en dat schuldhulp geen verdienmodel mag zijn voor bedrijven. De partij pleit voor structurele oplossingen, zoals het verbieden van hoge rentes en het overnemen van schulden door gemeenten, met extra aandacht voor de mentale gezondheid van mensen met schulden.
PvdD wil dat iedereen in zijn eigen gemeente terecht kan voor goed georganiseerde schuldhulp, met een duidelijke en herkenbare aanpak. De overheid moet een zorgplicht nemen, vooral als zij zelf of (semi-)publieke instellingen schuldeiser zijn, en mensen proactief betalingsregelingen aanbieden.
“Iedereen moet in zijn eigen gemeente terecht kunnen voor goed georganiseerde schuldhulp. We ondersteunen het actieplan Basisdienstverlening en zorgen samen voor een goede, herkenbare aanpak van schulden.”
“De overheid heeft een zorgplicht, zeker als het om schulden gaat waar (semi-)publieke instellingen de schuldeiser zijn. Mensen krijgen voortaan een betalingsregeling aangeboden in plaats van dat ze die moeten aanvragen.”
De partij legt sterk de nadruk op het voorkomen van problematische schulden door vroegsignalering en preventie. Gemeenten krijgen meer middelen en ondersteuning om financiële problemen vroeg te signaleren en aan te pakken, met speciale aandacht voor jongeren en armoedepreventie.
“We zetten, naast het verhelpen van schulden, veel meer in op vroegsignalering om te voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Gemeenten krijgen meer budget en inhoudelijke ondersteuning voor het omgaan met signalen over startende financiële problemen.”
“We investeren in armoedepreventie in plaats van symptoombestrijding. Inspiratie halen we uit programma’s zoals het Bouwdepot. We starten een pilot met een Jongeren Perspectief Fonds waarbij schulden van jongeren worden overgenomen en zij die op een andere manier kunnen terugbetalen.”
PvdD vindt dat schuldhulpverlening niet commercieel mag zijn en dat het rekenen van exorbitante rentes verboden moet worden. Gemeenten moeten de mogelijkheid krijgen om schulden over te nemen, en er moet aandacht zijn voor de fysieke en mentale gezondheid van mensen in schuldhulpverleningstrajecten.
“Schuldhulpverlening moet geen verdienmodel zijn voor bedrijven, het rekenen van exorbitante rentes wordt verboden, het wordt mogelijk voor gemeentes om schulden over te nemen. We zorgen ervoor dat er bij schuldhulpverleningstrajecten ook voldoende aandacht is voor de fysieke en mentale gezondheid.”
De partij wil risicovolle schuldvormen zoals ‘Buy Now, Pay Later’ verbieden, omdat deze vooral kwetsbare groepen zoals jongeren en mensen met bestaande schulden treffen.
“We verbieden ‘Buy Now, Pay Later’ zowel online als in fysieke winkels. Deze manier om laagdrempelig schulden te maken vormt een groot risico voor kwetsbare groepen zoals jongeren en mensen die al in de schulden zitten.”
De SGP wil schuldhulpverlening versterken door structurele financiering van informele schuldhulp, betere preventie en samenwerking tussen maatschappelijke organisaties. Ze pleiten voor een menselijker incassostelsel en meer focus op financiële educatie om schulden te voorkomen. De partij ziet een belangrijke rol voor vrijwilligers, kerken en bedrijven in het ondersteunen van mensen met schulden.
De SGP vindt het belangrijk dat informele schuldhulpverlening, zoals door vrijwilligers, structureel wordt ondersteund met een vast deel van het schuldenaanpakbudget. Dit moet de continuïteit en effectiviteit van laagdrempelige hulp waarborgen, zodat mensen sneller en beter geholpen worden.
“De opgebouwde landelijke infrastructuur van schuldhulpvrijwilligers wordt geborgd door structureel een minimumbudget van 20% van het budget voor schuldenaanpak uit te geven aan informele schuldhulpverlening.”
De partij wil een landelijk schuldendashboard ontwikkelen, in samenwerking met bestaande initiatieven, om schulden vroegtijdig te signaleren en preventief te kunnen optreden. Dit dashboard moet bijdragen aan het voorkomen van problematische schulden.
“In samenwerking met Nederlandse Schuldhulproute en SchuldHulpMaatje komt er een landelijk schuldendashboard, dat ook preventief wordt ingezet.”
De SGP pleit voor een maatschappelijk verantwoord incassostelsel waarin onnodige rechtsgang wordt voorkomen en gerechtsdeurwaarders meer verantwoordelijkheid krijgen voor duurzame oplossingen. Ook wil de partij dat de overheid terughoudend en menselijk omgaat met boetes en incassokosten.
“Een nieuw maatschappelijk verantwoord incassostelsel wordt ingericht, waarbij onnodige rechtsgang wordt voorkomen en gerechtsdeurwaarders een grotere verantwoordelijkheid krijgen voor een duurzame oplossing.”
“De overheid creëert een landelijk incassopunt voor lokale en landelijke overheidsincasso’s en gaat op terughoudende en menselijke wijze om met boetes en aanmanings- en incassokosten.”
De SGP wil armoede en schulden voorkomen door in te zetten op financiële educatie en preventie. Ze benadrukken het belang van een brede maatschappelijke keten van bedrijven, kerken en organisaties die mensen met geldzorgen ondersteunt.
Volt pleit voor een nationale, laagdrempelige en mensgerichte schuldhulpverlening, met als speerpunt een nationaal schuldenpardon voor mensen met problematische schulden. Ze willen bureaucratie verminderen, vroegsignalering verbeteren, het verdienmodel rond schulden aanpakken en nazorg bieden om terugval te voorkomen. Daarnaast stelt Volt voor om financiële educatie te versterken en boetes inkomensafhankelijk te maken om nieuwe schulden te voorkomen.
Volt wil mensen met problematische schulden een nieuwe start geven door een nationaal schuldenpardon en een eenvoudiger, toegankelijker schuldhulpverlening. Dit moet mensen perspectief bieden en voorkomen dat ze langdurig vastzitten in uitzichtloze schuldsituaties.
“We willen een nationaal schuldenpardon voor mensen met problematische schulden. Hierbij zijn vroegsignalering, een versimpeling van schuldhulpverlening en een nationaal beleidskader voor gemeentelijke aanpak belangrijke aanvullingen op de bestaande methoden.”
“Mensen met schulden sluiten we niet buiten, maar helpen we vooruit. We voeren een nationaal schuldenpardon in. Dat geeft mensen weer zicht op de toekomst.”
Volt erkent dat problematische schulden vaak leiden tot stress en gezondheidsproblemen. Ze willen daarom investeren in goede nazorg voor mensen die uit de schuldhulpverlening komen, om terugval te voorkomen en gezondheid te bevorderen.
“We willen goede nazorg voor mensen die door problematische schulden last hebben van stress en een slechtere gezondheid.”
Volt wil het verdienmodel rondom problematische schulden aanpakken, zodat kwetsbare mensen niet onnodig verder in de problemen komen door oplopende kosten en gebrek aan maatwerk.
“We willen af van het verdienmodel rondom problematische schulden. Door gebrek aan maatwerk en onnodig oplopende kosten rond verkeersboetes, overheidsvorderingen en incassokosten komen kwetsbare mensen onnodig in grote problemen.”
Volt ziet preventie als essentieel om schulden te voorkomen. Ze willen fors investeren in financiële scholing en betere samenwerking bij vroegsignalering, zodat mensen niet in problematische schulden terechtkomen.
“Volt wil fors investeren in het voorkomen van schulden, onder meer door financiële scholing en betere samenwerking bij vroegsignalering.”
Om te voorkomen dat boetes mensen in de schulden duwen, wil Volt dat verkeers- en overheidsboetes worden afgestemd op draagkracht.
“Verkeers- en overheidsboetes moeten worden uitgegeven op basis van draagkracht. Op die manier is de hoogte van de boete passend voor ieder individu.”
NSC wil mensen met schulden beter beschermen en voorkomen dat kleine schulden uitgroeien tot grote problemen. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het verbieden van ‘koop nu, betaal later’-diensten voor jongeren, het aanscherpen van rente- en incassokosten, het bieden van rust tijdens schuldhulptrajecten, en het centraliseren van schuldafhandeling bij overheidsorganisaties. Hun visie is gericht op menselijke maat, preventie en eenvoudiger toegang tot hulp.
NSC wil voorkomen dat jongeren en kwetsbare groepen in problematische schulden terechtkomen door risicovolle financiële producten en hoge kosten. Ze pleiten voor een verbod op ‘koop nu, betaal later’-diensten voor jongeren tot 21 jaar, strengere regels voor rente en incassokosten, en het verbieden van het stapelen van boetes.
“We willen een verbod op ‘koop nu, betaal later’-diensten voor jongeren tot 21 jaar. Reclame voor deze diensten moet verder aan banden worden gelegd en indien mogelijk worden verboden.”
“De wettelijke normen voor de maximale rente en maximale incassokosten worden fors aangescherpt, zodat kleine schulden niet kunnen oplopen tot een onbetaalbare schuldenberg. We verbieden het stapelen van boetes bij publieke schuldeisers.”
NSC vindt dat mensen die werken aan herstel via schuldhulp rust moeten krijgen. Tijdens een schuldhulp- of re-integratietraject moeten zij tijdelijk beschermd worden tegen nieuwe boetes en incasso’s, zodat ze niet verder in de problemen raken.
“Wie werkt aan herstel via hulpverlening, schuldsanering of re-integratie, verdient rust. Daarom zorgen we voor tijdelijke bescherming tegen nieuwe boetes en incasso’s tijdens zo’n traject.”
NSC wil de versnipperde afhandeling van schulden bij overheidsorganisaties aanpakken door mensen de mogelijkheid te geven hun schulden bij verschillende overheidsinstanties op één plek af te lossen. Dit moet het proces overzichtelijker en menselijker maken.
“Overheidsorganisaties moeten ervoor zorgen dat mensen op één plek hun schuld bij Rijk, Belastingdienst, DUO en CJIB kunnen aflossen.”
NSC wil werkgevers stimuleren om werknemers met problematische schulden te ondersteunen, zonder dat deze hulp als belastbaar loon wordt gezien. Dit verlaagt de drempel voor werkgevers om daadwerkelijk hulp te bieden.
“Werkgevers die te maken krijgen met loonbeslagen en die hun werknemers met problematische schulden willen helpen, krijgen meer armslag. Er komen duidelijke regels wanneer hulp niet als belastbaar loon beschouwd wordt. Hierbij kan worden gedacht aan een budgetcoach en juridische hulp.”
Het CDA wil schuldhulp toegankelijker en effectiever maken door lokale loketten voor financiële hulp, betere informatie-uitwisseling tussen instanties en een overzicht van schulden en betalingscapaciteit. Ze pleiten voor vereenvoudiging van regelingen, meer maatwerk en het voorkomen dat mensen onder het sociaal minimum belanden. De partij richt zich op preventie, vroegtijdige signalering en het verminderen van stress en gezondheidsproblemen door schulden.
Het CDA wil dat mensen met schulden of financiële problemen laagdrempelig terecht kunnen bij een lokaal loket voor informatie, advies en hulp. Dit moet de toegang tot schuldhulpverlening verbeteren en voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen.
“We willen een lokaal georganiseerd loket voor laagdrempelige informatie, advies en hulp bij financiële zaken. Dit loket kan mensen naar de juiste instanties en regelingen begeleiden.”
Om te voorkomen dat mensen verder in de problemen raken, wil het CDA dat er één overzicht komt van alle schulden en de betalingscapaciteit van huishoudens. Dit moet ervoor zorgen dat schulden verantwoord worden geïnd en mensen niet onder het sociaal minimum zakken.
“We willen één overzicht van schulden en betalingscapaciteit van mensen, zodat schulden verantwoord kunnen worden geïnd en huishoudens niet onder het sociaal minimum belanden.”
Het CDA erkent dat problematische schulden leiden tot stress en gezondheidsproblemen. Ze willen meer maatwerk, betere gegevensuitwisseling tussen uitvoerders en eenvoudiger regelgeving om schuldhulp effectiever te maken.
“We willen meer maatwerk, meer ruimte om tussen uitvoerders gegevens uit te wisselen en eenvoudiger regelgeving.”
Omdat gemeentelijke regelingen voor financiële hulp sterk verschillen, wil het CDA landelijke vereenvoudiging en een basisniveau, zodat de woonplaats niet bepaalt of iemand voldoende hulp krijgt.
“We willen daarom in overleg met gemeenten komen tot vereenvoudiging en een basisniveau van gemeentelijke regelingen, met mogelijkheden voor maatwerk.”
De SP wil problematische schulden actief bestrijden door kwijtschelding en het verbieden van schulden als verdienmodel. Ze pleiten voor een ruimhartige en snelle schuldhulp, waarbij bureaucratie en commerciële schuldenindustrie worden aangepakt, zodat mensen weer grip op hun toekomst krijgen.
De SP stelt voor om een groot deel van de problematische schulden kwijt te schelden en een landelijk aanvalsplan te maken om schulden te voorkomen en te bestrijden. Hiermee willen ze hulpverleners ontlasten, maatschappelijke kosten verlagen en mensen perspectief bieden.
“We schelden 3 miljard euro aan problematische schulden van mensen kwijt en er komt een landelijk aanvalsplan om schulden te voorkomen en te bestrijden.”
“Zo verminderen we de jaarlijkse kosten voor de samenleving, spelen we ontzettend veel hulpverleners vrij om problemen op te lossen en helpen we mensen weer grip op de toekomst te krijgen.”
De SP wil het verdienmodel achter schulden tegengaan door commerciële schuldhulp en schuldenindustrie te verbieden. Ze zien schulden niet als een markt, maar als een maatschappelijk probleem dat niet mag worden uitgebuit.
“We verbieden de verdienmodellen die achter de commerciële schulden industrie zitten.”
Specifiek voor slachtoffers van overheidsfalen, zoals het toeslagenschandaal, wil de SP snelle en ruime compensatie zonder bureaucratische barrières, inclusief het kwijtschelden van studieschulden van kinderen.
“Geen eindeloze procedures en controles, maar een eendaagsoplossing met ruimhartige compensatie. De DUOschulden van de kinderen moeten worden kwijtgescholden.”
50PLUS wil voorkomen dat mensen met schulden verder in de problemen raken door boetes en het verdienmodel van incassobedrijven. De partij pleit voor een schuldenbeleid dat armoede niet verergert en wil reclame voor uitgesteld betalen en gokken beperken. Hun focus ligt op het beschermen van kwetsbare groepen tegen oplopende schulden en het tegengaan van prikkels die schuldenproblematiek vergroten.
50PLUS vindt dat schulden niet mogen oplopen door extra boetes van woningcorporaties, energiebedrijven, verzekeraars, belastingdienst of deurwaarders. Ook moet het verdienmodel van incassobedrijven aansluiten bij armoedebestrijding, zodat schulden niet verder uit de hand lopen. Dit standpunt richt zich op het voorkomen van verergering van schuldenproblematiek door financiële prikkels en boetes.
“Schulden mogen niet oplopen door boetebepalingen bij woningbouwcorporaties, energiebedrijven, ziektekostenverzekeraars, belastingdienst en deurwaarders.”
“Het verdienmodel van deurwaarders en incassobedrijven moet passen bij armoedebestrijding en mag schulden niet verder in de hand werken.”
50PLUS wil reclame-uitingen voor uitgesteld betalen en gokken beperken, omdat deze kunnen bijdragen aan het ontstaan van schulden. Door deze prikkels te verminderen, wil de partij voorkomen dat mensen in financiële problemen raken.
“Reclame-uitingen voor uitgesteld betalen en gokken moeten beperkt worden.”
DENK wil schuldhulp verbeteren door schulden eerder te signaleren, schulden over te nemen en menswaardig incasseren als norm te stellen. Ze pleiten voor het verhogen van de beslagvrije voet, het voorbeeldig gedrag van de overheid als schuldeiser, en het (zo veel mogelijk) verbieden van buy-now-pay-later constructies. Daarnaast willen ze volledige kwijtschelding van DUO-schulden voor uithuisgeplaatste kinderen.
DENK vindt dat schulden sneller moeten worden opgemerkt en waar mogelijk overgenomen, om problematische schulden te voorkomen en mensen sneller te helpen. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van armoede en het vergroten van bestaanszekerheid.
“We stimuleren dat schulden eerder worden gesignaleerd en dat schulden worden overgenomen.”
De partij wil dat incassoprocedures menselijker worden, met een hogere beslagvrije voet en een voorbeeldrol voor de overheid als schuldeiser. Ook willen ze problematische schuldopbouw tegengaan door buy-now-pay-later te verbieden.
“Menswaardig incasseren wordt een keiharde norm, waarbij de beslagvrije voet wordt verhoogd. Wij moeten waarborgen dat de overheid zich als grootste schuldeiser voorbeeldig gaat opstellen. Buy-now-pay later wordt zo veel mogelijk verboden.”
Specifiek voor uithuisgeplaatste kinderen wil DENK dat hun studieschulden volledig worden kwijtgescholden, als onderdeel van herstel voor slachtoffers van overheidsfalen.
“DUO schulden van uithuisgeplaatste kinderen worden volledig kwijtgescholden.”
BBB erkent het probleem van schulden, vooral bij jongeren en studenten, en wil schulden voorkomen door preventie en het beperken van de impact van studieschulden. De partij pleit voor het niet meenemen van studieschuld bij hypotheekaanvragen en wil onderzoeken of er een plafond kan worden gesteld aan de studieschuld van de pechgeneratie. Verder ziet BBB samenwerking tussen zorg en sociaal domein als middel om schuldenproblematiek te voorkomen.
BBB vindt dat studieschulden niet mogen leiden tot extra belemmeringen bij het kopen van een huis en wil de schuldenlast van studenten beperken. Dit moet voorkomen dat jongeren langdurig in financiële problemen komen door hun studieschuld.
“Bekeken wordt of het mogelijk is een plafond te stellen aan de studieschuld van studenten uit de pechgeneratie. De studieschuld hoort niet te worden meegenomen bij een hypotheekaanvraag.”
BBB ziet het voorkomen van schulden als onderdeel van een bredere aanpak van sociale problemen. Door samenwerking tussen sociaal werk en zorg wil de partij schulden en de negatieve gezondheidseffecten daarvan verminderen of voorkomen.
“Inzetten op samenwerking tussen sociaal werk en de zorg kan de negatieve gezondheidseffecten van problemen als eenzaamheid en schulden verminderen of zelfs voorkomen.”
BIJ1 wil schuldhulpverlening radicaal hervormen door de verantwoordelijkheid van schuldeisers wettelijk vast te leggen, commerciële schuldhulp en incassobureaus te verbieden, en de overheid weer volledig verantwoordelijk te maken voor schuldhulp. Ze pleiten voor het overnemen en vaker kwijtschelden van schulden door de overheid, zodat mensen sneller een nieuwe start kunnen maken en niet langer worden uitgebuit door commerciële partijen.
BIJ1 vindt dat schuldeisers mede verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van schulden en wil deze verantwoordelijkheid wettelijk vastleggen. Commerciële schuldhulporganisaties en incassobureaus worden verboden, omdat zij verdienen aan andermans problemen. De overheid neemt de schuldhulpverlening weer volledig in handen om mensen beter te beschermen en uitbuiting te voorkomen.
“De gedeelde verantwoordelijkheid van schuldeisers voor schulden leggen we vast in de wet en incassobureaus worden verboden. Schuldhulporganisaties die geld verdienen aan andermans schulden bannen we uit. De overheid neemt zelf de schuldhulpverlening weer in handen.”
Om mensen sneller perspectief te bieden en problematische schulden te voorkomen, wil BIJ1 dat de overheid schulden vaker overneemt en kwijtscheldt. Zo wordt het aantal schuldeisers beperkt tot één (de overheid), en krijgen mensen een echte kans op een nieuwe start zonder dat schulden blijven oplopen.
“De overheid neemt daarnaast schulden vaker over, zodat er maar één schuldeiser is en de schulden niet oplopen. Het opkopen van schulden door commerciële bedrijven verbieden we. Ook gaat de overheid vaker schulden kwijtschelden, zodat mensen een nieuwe start kunnen maken.”
BVNL heeft geen specifiek beleid of concrete voorstellen voor schuldhulpverlening in haar verkiezingsprogramma. Het programma benoemt wel schuldenproblematiek bij jongeren, met name door het leenstelsel, maar biedt geen directe oplossingen of maatregelen gericht op schuldhulp. De focus ligt vooral op het voorkomen van schulden door belastingverlagingen en het afschaffen van het leenstelsel, niet op hulp aan mensen met bestaande schulden.
BVNL erkent dat jongeren door het leenstelsel en economische omstandigheden in de schulden zijn geraakt, maar doet geen concrete voorstellen voor schuldhulp of schuldhulpverlening. De partij richt zich op het wegnemen van oorzaken van schulden, zoals het leenstelsel en hoge belastingen, in plaats van op ondersteuning voor mensen die al problematische schulden hebben.
“Ondertussen is de basisbeurs hen ontzegd, waardoor studenten zich in de schulden moesten steken.”
“Ze komen bedrogen uit. Als klap op de vuurpijl mogen werkende ouders, die voor hun kinderen hebben gespaard, hen maar beperkt belastingvrij schenken om ze een steuntje in de rug te geven.”
D66 wil schuldhulpverlening toegankelijker, eenvoudiger en effectiever maken door het schuldenstelsel te vereenvoudigen en de rol van de overheid als schuldeiser kritisch te bekijken. Ze pleiten voor één overzicht, één incasso en één duidelijk traject voor schulden, en willen aanbieders van afbetalingsdiensten meer verantwoordelijk maken, vooral om jongeren te beschermen tegen problematische schulden.
D66 ziet dat het huidige schuldenstelsel te complex is en dat mensen daardoor moeilijk uit de schulden komen. Ze willen het systeem simpeler maken met één overzicht, één incasso en één traject, en onderzoeken hoe de overheid als schuldeiser kan bijdragen aan oplossingen in plaats van het probleem te verergeren.
“We maken het schuldenstelsel simpeler: één volledig overzicht, één overheidsincasso en één duidelijk traject voor schulden. We onderzoeken hoe de overheid als schuldeiser kan meewerken aan oplossingen.”
D66 erkent dat online afbetalingsdiensten bijdragen aan schuldenproblematiek, vooral bij jongeren. Ze willen aanbieders van deze diensten verantwoordelijker houden om te voorkomen dat mensen, en met name jongeren, in de schulden raken.
“Online bestellen op afbetaling (Buy Now, Pay Later-diensten) veroorzaakt veel schuldenproblematiek. Aanbieders worden verantwoordelijker gehouden om schulden tegen te gaan, vooral bij jongeren.”
FVD noemt schuldhulp niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor schuldhulpverlening of schuldsanering. Het enige relevante standpunt betreft het niet meetellen van studieschuld bij hypotheekaanvragen, waarmee FVD starters wil ontlasten bij het kopen van een huis. Verdere schuldhulpmaatregelen of bredere schuldpreventie komen niet aan bod.
FVD wil dat studieschulden niet worden meegenomen bij het beoordelen van hypotheekaanvragen, omdat zij deze als risicoloos voor banken beschouwen. Hiermee wil de partij starters op de woningmarkt meer kansen geven en voorkomen dat een studieschuld leidt tot financiële uitsluiting bij het kopen van een huis. Dit is het enige expliciete standpunt dat raakt aan het thema schuldhulp.
JA21 noemt schuldhulp niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor schuldhulpverlening. De partij richt zich op het beperken van afhankelijkheid van het sociaal vangnet en het stimuleren van zelfstandigheid, maar biedt geen specifieke beleidsmaatregelen voor mensen met problematische schulden.
JA21 ziet het sociaal vangnet vooral als een middel om mensen te activeren en zelfstandigheid te herstellen, in plaats van langdurige afhankelijkheid te faciliteren. Schuldhulpverlening als aparte voorziening wordt niet genoemd; de nadruk ligt op het beperken van bureaucratie en het stimuleren van werk.
De VVD noemt schuldhulp nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor verbetering of uitbreiding van schuldhulpverlening. Het enige relevante standpunt betreft het recht van vrouwen op zelfstandige schuldhulpverlening, zonder tussenkomst van familie. Verder ontbreken substantiële of vernieuwende beleidsmaatregelen gericht op schuldhulp.
De VVD vindt dat vrouwen altijd zelfstandig met de gemeente moeten kunnen spreken over werk, inkomen en schulden, zonder bemoeienis van man, familie of gemeenschap. Dit moet vooral gelden voor vrouwen uit statushoudergezinnen, zodat zij toegang krijgen tot schuldhulp en economische zelfstandigheid.
“De VVD wil dat vrouwen altijd zelfstandig met de gemeente kunnen spreken over werk, inkomen en schulden, zonder tussenkomst van man, familie of gemeenschap.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma