GroenLinks-PvdA wil het aantal vluchten op Schiphol fors beperken en stelt strenge eisen aan de luchthaven om de gezondheid en het welzijn van omwonenden en medewerkers te beschermen. Ze pleiten voor een jaarlijks dalend CO₂- en geluidsplafond, het stoppen van nachtvluchten, het afschaffen van uitzonderingen voor transferpassagiers en privéjets, en het verbeteren van arbeidsomstandigheden en juridische duidelijkheid rond Schiphol.
GroenLinks-PvdA ziet Schiphol als een grote vervuiler en wil het vliegverkeer fors terugdringen om klimaatdoelen te halen en de leefomgeving te verbeteren. Ze stellen concrete plafonds in voor CO₂ en geluid, schaffen uitzonderingen af, en willen nachtvluchten en onnodige vluchten verbieden.
“We stoppen met nachtvluchten en vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.”
“De vrijstellingen voor transferpassagiers en privéjets vervallen.”
“Krimp van het vliegverkeer. De luchtvaart moet verduurzamen. Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.”
“De omwonenden van Schiphol verdienen een betere gezondheid en minder overlast.”
“Wat betreft leefbaarheid moet de geluidsoverlast van Schiphol verminderen en moet de omgeving van alle door de industrie hoog belaste gebieden beschermd worden.”
De partij wil dat Schiphol zich aan strengere normen houdt, met meer aandacht voor de gezondheid en het welzijn van omwonenden en werknemers. Er komen nieuwe geluidsnormen gebaseerd op ervaren hinder, periodieke gezondheidsmetingen, en betere arbeidsomstandigheden.
“De arbeidsomstandigheden op Schiphol worden verbeterd. Bij zware belasting van werknemers wordt snel ingegrepen.”
“Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen.”
“De gezondheidseffecten van Schiphol op omwonenden worden periodiek in kaart gebracht.”
“Schiphol staat immers niet boven de wet. Zo krijgen omwonenden, medewerkers en betrokken partijen rondom de luchthavens juridische duidelijkheid.”
GroenLinks-PvdA koppelt de krimp van Schiphol aan kansen voor woningbouw, vooral in Noord-Holland, door het verminderen van het aantal vluchten.
“We zien grote kansen: ... veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt”
JA21 is tegen de krimp van Schiphol en andere luchthavens en wil economische groei combineren met technologische verduurzaming. De partij pleit voor het afschaffen van de vliegbelasting, inzet op innovatie en het mogelijk maken van commerciële vluchten op Lelystad Airport. Geluidshinder en milieuproblemen moeten volgens JA21 vooral via technologische oplossingen worden aangepakt, niet door beperkende maatregelen.
JA21 verzet zich tegen het verkleinen van Schiphol en andere luchthavens omdat zij luchtvaart essentieel vinden voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen. In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, wil JA21 inzetten op innovatie, schonere brandstoffen, efficiënter luchtruimgebruik en technologische oplossingen voor geluidshinder. De partij ziet economische groei en verduurzaming als verenigbaar en wil Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt behouden.
“Krimp van Schiphol en de andere luchthavens past daar niet bij. In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, die JA21 wil afschaffen, moet worden ingezet op innovatie. Schonere brandstoffen (zoals SAF), efficiënter luchtruimgebruik, elektrische en waterstofvliegtuigen en stillere vliegtuigen bieden echte oplossingen.”
“Luchtvaart is essentieel voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen en daarom pleit JA21 voor een stabiele langetermijnvisie waarbij economische groei en technologische verduurzaming worden gecombineerd. Krimp van Schiphol en de andere luchthavens past daar niet bij.”
“JA21 pleit voor een beleid waarbij groei mogelijk blijft, de milieubelasting vermindert en Nederland een internationaal luchtvaartknooppunt blijft.”
“Geen krimp van Schiphol of andere luchthavens.”
JA21 wil de vliegbelasting afschaffen en het gebruik van vervuilende vliegtuigen ontmoedigen via tariefdifferentiatie. Geluidshinder voor omwonenden moet worden aangepakt met technologische verbeteringen en eerlijke compensatie, niet met restricties op het aantal vluchten.
“In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, die JA21 wil afschaffen, moet worden ingezet op innovatie.”
“Met tariefdifferentiatie kan het gebruik van vervuilende vliegtuigen worden ontmoedigd.”
“Oplossingen voor geluidshinder voor omwonenden moeten worden gezocht in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.”
“De vliegbelasting afschaffen.”
JA21 wil dat Lelystad Airport wordt opengesteld voor commerciële luchtvaart en dat regionale luchthavens worden versterkt, onder andere in het kader van innovatieprojecten zoals Hydrogen Valley.
BIJ1 wil een structurele krimp van Schiphol en de luchtvaart, met nadruk op het tegengaan van uitbreiding en het belasten van vliegen, vooral voor veelvliegers en zakelijke reizigers. Tegelijkertijd pleit de partij voor sociale compensatie voor diasporische gemeenschappen en investeringen in alternatief vervoer zoals het Europese spoornetwerk.
BIJ1 ziet de luchtvaart, en specifiek Schiphol, als een sector die moet inkrimpen vanwege klimaat- en sociale rechtvaardigheid. Uitbreiding van Schiphol wordt uitgesloten, en het aantal vliegbewegingen moet omlaag.
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
Om de luchtvaart te ontmoedigen en rechtvaardiger te maken, wil BIJ1 progressieve belastingen invoeren op vliegen, met extra lasten voor veelvliegers en zakelijke reizigers. Ook wordt de uitzonderingspositie van de luchtvaart in het belastingstelsel aangepakt.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“We brengen BTW op vliegtickets terug en we heffen BTW en accijns op kerosine. We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers.”
BIJ1 erkent dat hogere ticketprijzen kwetsbare groepen kunnen raken, met name mensen uit diasporische gemeenschappen. Daarom wordt een compensatiemechanisme voorgesteld om familiebezoek betaalbaar te houden.
“Daarbij geldt dat diasporische gemeenschappen uit de voormalige koloniën niet de dupe mogen worden van hogere ticketprijzen. Er komt een sociaal rechtvaardig compensatiemechanisme dat garandeert dat het contact met familie en herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.”
“Als maatregelen om luchtverkeer te reduceren prijsstijgingen als gevolg hebben, dan zorgen we dat deze geen negatieve invloed zullen hebben op mensen uit diasporische gemeenschappen uit de voormalige koloniën, wanneer die een land van oorsprong willen bezoeken.”
BIJ1 wil korteafstandsvluchten, waaronder die van en naar Schiphol, uitfaseren door te investeren in een klimaatneutraal Europees spoornetwerk.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Tegelijkertijd zetten we ons op Europees niveau in voor een massale investering in een klimaatneutraal, publiek Europees spoornetwerk, zodat korteafstandsvluchten kunnen worden uitgefaseerd en afgeschaft.”
De Partij voor de Dieren wil Schiphol drastisch verkleinen vanwege de negatieve impact op klimaat, leefomgeving en gezondheid. Hun belangrijkste voorstellen zijn het halveren van Schiphol, het sluiten van regionale luchthavens, het verbieden van korte vluchten en privéjets, en het centraal stellen van de rechten en gezondheid van omwonenden boven de belangen van de luchtvaartsector.
De PvdD wil de omvang van Schiphol halveren en andere luchthavens sluiten om klimaatdoelen te halen, overlast te verminderen en ruimte te maken voor woningen en natuur. Groei van de luchtvaart wordt expliciet afgewezen; krimp is noodzakelijk volgens de partij.
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
“De luchtvaart krijgt een omvang die past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart.”
De partij stelt dat de belangen van omwonenden en hun gezondheid zwaarder moeten wegen dan die van de luchtvaartsector. Er moet onderzoek komen naar de gezondheidseffecten van luchtvaart, en beleid moet gericht zijn op maximale bescherming.
“De rechten van omwonenden van Schiphol worden gehandhaafd en de overheid stelt vanaf nu het belang van haar burgers, de leefomgeving en het klimaat boven het belang van de luchtvaartsector en luchthavens.”
“Gezondheid van omwonenden en mensen die op of rondom luchthavens als Schiphol werken, moet centraal staan. Dat betekent dat er onderzoek komt naar de effecten van de uitstoot van de luchtvaart op de gezondheid van werknemers en omwonenden, en dat er maatregelen worden getroffen om de luchtvaartsector te dwingen die mensen versneld maximaal te beschermen tegen de schadelijke stoffen.”
Om onnodig vliegverkeer te beperken en klimaatdoelen te halen, wil de PvdD korte vluchten verbieden waar de trein een alternatief is, privéjets verbieden en frequent flyer-programma’s afschaffen.
“Er komt een verbod op korte vluchten tot 750 kilometer waar de trein een goed alternatief is.”
“Privévliegtuigen worden verboden.”
“We verbieden frequent flyer-programma’s, zoals Flying Blue van KLM. Meer vliegen kan midden in een klimaatcrisis echt niet meer gestimuleerd worden.”
FVD beschouwt Schiphol als een essentiële motor voor de Nederlandse economie en internationale positie, en wil de luchthaven laten groeien zolang er nog geen nieuwe luchthaven in de Noordzee is gerealiseerd. Ze pleiten voor het versterken van Schiphol als internationale hub, het afschaffen van de vliegbelasting, en het benutten van regionale luchthavens om de capaciteit te spreiden. Hun visie is gericht op maximale bereikbaarheid, economische concurrentiekracht en het betaalbaar houden van vliegen.
FVD vindt dat Schiphol een cruciale rol speelt in handel en toerisme en wil de luchthaven laten groeien totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee gerealiseerd is. Dit moet de internationale bereikbaarheid van Nederland waarborgen en de economische positie versterken.
“Schiphol is een essentiële motor van handel en toerisme, en die rol moet worden versterkt in plaats van beknot. Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast. Tot die tijd moet Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien...”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
FVD wil Schiphol behouden en versterken als internationale hub, zodat Nederland aantrekkelijk blijft voor handel en reizen. Dit betekent investeren in Schiphol’s positie en het spreiden van luchtvaartactiviteiten over regionale luchthavens.
“We behouden en versterken Schiphol als internationale hub, zodat Nederland een topbestemming blijft voor handel en reizen.”
Om de concurrentiepositie van Nederland te behouden en vliegen toegankelijk te houden, wil FVD de vliegbelasting afschaffen, vluchten binnen het Koninkrijk belastingvrij houden, en geen beperkingen op korte vluchten opleggen.
“We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.”
“We houden vluchten binnen het Koninkrijk volledig belastingvrij, zodat vliegen binnen Nederland, maar ook verbindingen met de Cariben en tussen de eilanden betaalbaar blijven.”
“We garanderen dat binnenlandse of intra-Europese vluchten nooit worden verboden, zodat vrijheid van mobiliteit behouden blijven.”
De SGP vindt dat Schiphol zijn maximale capaciteit heeft bereikt en pleit voor een vermindering van het aantal vluchten, vooral 's nachts, en het verplaatsen van privéjets naar Lelystad Airport. Ze willen de geluidsoverlast en milieuschade rond Schiphol terugdringen, maar de hubfunctie voor de Nederlandse economie behouden. Op termijn onderzoekt de SGP de verplaatsing van start- en landingsbanen naar zee en stelt voor om Schiphol op zondag te sluiten voor niet-noodzakelijke vluchten.
De SGP stelt dat Schiphol "vol" is en dat het aantal vluchten moet dalen, met extra aandacht voor de nachtelijke uren. Dit is bedoeld om geluidsoverlast en milieuschade te beperken, terwijl de economische hubfunctie behouden blijft.
“Schiphol zit vol. Het aantal vluchten moet eerder omlaag dan omhoog, zeker in de nachtelijke uren.”
“De geluidshinder voor omwonenden van Schiphol moet significant omlaag. Niet alleen door stillere vliegtuigen, maar ook door minder vluchten op bepaalde uren van de dag.”
“De SGP zet in op het meenemen van milieukosten in ticketprijzen, minder goedkope vakantievluchten die economisch weinig toegevoegde waarde hebben en minder geluidsoverlast rond Schiphol. We blijven daarbij oog houden voor de hubfunctie van Schiphol, waar Nederlandse bedrijven van profiteren. Die mag niet ondermijnd worden.”
Om ruimte te creëren en overlast te verminderen, wil de SGP privéjets van Schiphol naar Lelystad Airport verplaatsen.
“Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
De SGP wil dat Schiphol en andere luchthavens op zondag gesloten zijn voor niet-noodzakelijke vluchten, vanuit hun christelijke visie op zondagsrust.
“Schiphol (en andere luchthavens) worden op zondag gesloten voor niet noodzakelijke vluchten.”
De SGP ziet op de lange termijn mogelijkheden om start- en landingsbanen van Schiphol naar zee te verplaatsen, waarbij de vrijgekomen grond in de Randstad benut kan worden voor woningbouw en bedrijvigheid.
“Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst. De vrijkomende gronden in de Randstad kunnen goed gebruikt worden voor woningbouw en vestiging van hoogwaardige bedrijvigheid.”
De SP wil de hubfunctie van Schiphol afbouwen om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden. Uitbreiding van Schiphol en andere vliegvelden wordt uitgesloten, en er komen geen nieuwe aanvliegroutes. De partij kiest voor minder vluchten, strengere milieuregels en een eerlijkere verdeling van de kosten, waarbij veelvliegers extra betalen.
De SP wil Schiphol niet verder laten groeien, maar juist de internationale overstapfunctie (hub) afbouwen om de negatieve impact op omwonenden en het milieu te beperken. Uitbreiding van Schiphol of nieuwe aanvliegroutes wordt uitgesloten.
De SP wil het aantal vluchten terugdringen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, en nachtvluchten per direct stopzetten. Dit moet de leefbaarheid rondom Schiphol verbeteren.
Om de kosten eerlijker te verdelen en vliegen duurzamer te maken, wil de SP dat veelvliegers extra bijdragen. Voor mensen die slechts één keer per jaar vliegen verandert er niets.
“Veelvliegers dragen juist iets extra bij. Zo verdelen we de kosten eerlijker en maken we samen vliegen duurzamer.”
“Voor mensen die één keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan, verandert er niets: zij betalen geen extra vliegtaks. Veelvliegers dragen juist iets extra bij.”
NSC wil het aantal vluchten op Schiphol beperken om geluidshinder voor omwonenden te verminderen en het vertrouwen te herstellen. Ze streven naar een betere balans tussen economische belangen en leefbaarheid, zetten in op nachtafsluiting, en willen korte afstandsvluchten tot 750 km vervangen door internationale treinverbindingen. Innovatie en strengere milieunormen staan centraal in hun visie op de toekomst van Schiphol.
NSC vindt dat het vertrouwen van omwonenden van Schiphol moet worden hersteld door geluidshinder substantieel te verminderen. Ze willen het aantal vluchten beperken en een vorm van nachtsluiting invoeren, zodat de leefbaarheid rond Schiphol verbetert en lokale milieunormen worden gerespecteerd.
“Het vertrouwen van omwonenden van Schiphol moet hersteld worden. Daarom houden we vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting.”
“Er moet weer evenwicht komen tussen het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en de overlast die omwonenden ervaren.”
NSC wil het aantal korte afstandsvluchten vanaf Schiphol tot 750 km fors terugdringen door betere internationale treinverbindingen te realiseren. Hiermee willen ze de milieubelasting van Schiphol verminderen en het reizen per trein aantrekkelijker maken.
“We zetten in op een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.”
NSC ziet Schiphol als een internationaal knooppunt, maar vindt dat verdere ontwikkeling alleen kan binnen strikte lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit. Innovatie en verduurzaming zijn voorwaarden voor groei.
“Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor trein- en luchtvaart.”
NSC wil investeren in hoogfrequent openbaar vervoer en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol om de bereikbaarheid te verbeteren en alternatieven voor autoverkeer te bieden.
“Prioriteit hebben N50, N35, A1/A28 Hoevelaken en het doortrekken van de noord-zuidlijn naar Schiphol.”
De PVV is trots op Schiphol en ziet de luchthaven als essentieel voor de Nederlandse economie en internationale positie. De partij wil dat Schiphol mag groeien en is tegen verdere beperkingen of lastenverzwaringen voor de luchtvaart. Daarnaast pleit de PVV voor het snel openen van Lelystad Airport als aanvulling op Schiphol.
De PVV beschouwt Schiphol als een van de belangrijkste luchthavens ter wereld en wil de groei van Schiphol faciliteren om het vestigingsklimaat, de economie en de internationale handelspositie van Nederland te versterken. Beperkingen op de groei van Schiphol worden afgewezen.
De PVV is tegen het verder verhogen van de vliegtaks, waarmee de partij zich uitspreekt tegen extra financiële lasten voor de luchtvaartsector en reizigers via Schiphol.
“Vliegtaks wordt niet verder verhoogd”
Als aanvulling op Schiphol wil de PVV dat Lelystad Airport, dat al gereed is, zo snel mogelijk wordt geopend om de capaciteit van de Nederlandse luchtvaart te vergroten.
De VVD wil dat Schiphol weer kan groeien en haar positie als internationaal knooppunt behoudt, omdat dit essentieel is voor de Nederlandse economie en het vestigingsklimaat. Ze pleiten voor uitbreiding van het aantal vluchten, bescherming van de hub-functie, innovatie om hinder te beperken, en het betaalbaar houden van vliegen. Tegelijkertijd willen ze geen nachtsluiting van Schiphol en zetten ze in op internationale samenwerking voor een gelijk speelveld.
De VVD ziet Schiphol als cruciaal voor de economie en internationale concurrentiepositie van Nederland. Na jaren van krimp en debat wil de partij dat Schiphol weer vooruit kan, met meer vluchten, behoud van de hub-functie, en innovatie om hinder te beperken. De belangen van omwonenden moeten wel worden meegewogen, maar groei staat centraal.
“We kiezen ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien. Bij beslissingen over toekomstige groei moet de overheid oog hebben voor de belangen van omwonenden. We willen de hub-functie van Schiphol beschermen.”
“Een bloeiende luchtvaartsector is noodzakelijk voor het behoud van ons vestigingsklimaat en voor economische groei. Na jaren van maatschappelijk debat over de rol van Schiphol en de krimp van de luchtvaart als resultaat van dit debat, wil de VVD dat de luchtvaart in ons land weer vooruit kan en kan groeien.”
De VVD erkent dat groei van Schiphol gepaard moet gaan met minder hinder voor omwonenden. Ze zetten daarom in op technologische innovatie om emissies en geluid te reduceren, zodat groei mogelijk is zonder extra overlast.
“Dit is door de innoverende luchtvaartsector steeds beter mogelijk zonder dat omwonenden daar meer (geluids-)hinder van ondervinden. We zetten ons in voor emissie- en geluidsreductie, en kijken niet alleen maar naar het aantal vluchten. We blijven dus inzetten op innovaties.”
De VVD is expliciet tegen een nachtsluiting van Schiphol en wil dat de luchthaven 24 uur per dag operationeel blijft.
“Daarnaast blijven we ons er ook voor inspannen dat er geen nachtsluiting komt voor Schiphol.”
De VVD vindt het belangrijk dat Schiphol betaalbaar en aantrekkelijk blijft voor internationale reizigers en bedrijven, om zo de concurrentiepositie van Nederland te waarborgen.
“Dat onze bedrijven internationale gasten kunnen ontvangen omdat Schiphol een betaalbaar en relevant knooppunt blijft.”
Volt wil het aantal vluchten op Schiphol beperken tot maximaal 400.000 per jaar vanaf 2026, privévluchten verbieden en Lelystad Airport gesloten houden. Ze pleiten voor strengere belastingen op vliegen, het verbieden van fossiele korteafstandsvluchten en het eerlijker belasten van overstappers. Hun visie is gericht op het terugdringen van de milieu-impact van Schiphol en het stimuleren van duurzamere alternatieven.
Volt wil de groei van Schiphol beperken om klimaatdoelen te halen en de overlast voor omwonenden te verminderen. Lelystad Airport moet gesloten blijven en privévluchten worden verboden, waarmee Volt inzet op een kleinere, duurzamere luchtvaartsector.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft. Volt staat achter het verbod op privévluchten op Schiphol.”
Volt wil fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km) verbieden en de vliegbelasting verhogen, met differentiatie naar vluchtklasse en CO₂-uitstoot. Dit moet vliegen minder aantrekkelijk maken ten opzichte van duurzamere alternatieven, en overstappers die nu belastingvrij zijn, gaan ook betalen.
“We verbieden fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km).”
“We verhogen de vliegbelasting en zetten in op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class). Tegelijkertijd onderzoeken we of een systeem op basis van daadwerkelijke CO₂-uitstoot per vlucht, zoals via de ICAO Carbon Emissions Calculator, uitvoerbaar is.”
“We zorgen dat overstappers - die nu worden vrijgesteld van belasting - een eerlijke bijdrage gaan leveren voor de vervuilende belasting van het Nederlandse en Europese luchtruim.”
BBB beschouwt Schiphol als een onmisbare en strategisch belangrijke luchthaven voor Nederland, essentieel voor de economie en internationale verbindingen. De partij wil Schiphol behouden als internationale hub, maar streeft tegelijkertijd naar minder overlast en uitstoot door te investeren in innovatie en schonere vliegtuigen. Groei van KLM en het strategisch belang van Schiphol staan centraal, met aandacht voor het beperken van negatieve effecten.
BBB ziet Schiphol als cruciaal voor de Nederlandse economie en internationale positie. De luchthaven moet behouden blijven als banenmotor en toegangspoort, waarbij het strategisch belang voor Nederland voorop staat. Tegelijkertijd erkent BBB de noodzaak om overlast en uitstoot te verminderen, onder meer door innovatie en schonere toestellen te stimuleren.
“Luchthaven Schiphol is van strategisch belang voor Nederland. Als internationale hub, banenmotor en toegangspoort voor onze economie, is en blijft Schiphol onmisbaar.”
“Schiphol blijft een belangrijke internationale hub, waarbij het streven blijft naar minder overlast en uitstoot. Investeren in innovatie en schonere toestellen is van wezenlijk belang.”
“KLM moet investeren in vlootvernieuwing en kunnen groeien.”
BVNL ziet Schiphol als een essentiële economische pijler voor Nederland en wil het vliegveld laten groeien, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt met aandacht voor energiezuinige en stille vliegtuigen. Tegelijkertijd wil BVNL de druk op Schiphol verlichten door te investeren in regionale luchthavens zoals Lelystad, Rotterdam/The Hague, Eindhoven en Eelde.
BVNL beschouwt Schiphol als cruciaal voor de Nederlandse economie en staat groei toe, zolang dit gepaard gaat met verduurzaming en geluidsreductie. De partij adresseert hiermee het spanningsveld tussen economische belangen en milieuzorg.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
Om de druk op Schiphol te verminderen, wil BVNL investeren in andere luchthavens en het vliegveld Lelystad zo snel mogelijk openen. Dit moet zorgen voor spreiding van het vliegverkeer en behoud van de internationale bereikbaarheid.
De ChristenUnie wil het aantal vluchten op Schiphol drastisch verminderen om de gezondheid van omwonenden te beschermen en de stikstofuitstoot terug te dringen. Ze pleiten voor een nachtsluiting van Schiphol, strengere uitstootnormen en het aantrekkelijker maken van treinreizen als alternatief voor korte vluchten. Lelystad Airport blijft gesloten voor burgerluchtvaart.
De ChristenUnie vindt dat Schiphol fors moet inkrimpen om de leefomgeving van omwonenden te beschermen en de stikstofuitstoot te verminderen. Ze willen een nachtsluiting en strengere normen voor uitstoot van schadelijke stoffen. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over gezondheid, milieu en rechtsbescherming van omwonenden.
“Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting. Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen.”
De partij wil Lelystad Airport niet openen voor burgerluchtvaart en pleit voor compensatie van reeds gedane investeringen. Dit voorkomt extra vliegbewegingen en sluit aan bij hun streven naar minder luchtvaart.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
De ChristenUnie wil binnen Europa treinreizen aantrekkelijker maken door internationale afspraken over CO2-beprijzing, kerosineaccijns en het afschaffen van btw-vrijstelling op vliegtickets. Hiermee willen ze korte vluchten, zoals vanaf Schiphol, ontmoedigen ten gunste van duurzamer vervoer.
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
D66 wil het aantal vluchten vanaf Schiphol beperken en stelt strengere regels in op het gebied van uitstoot, geluid, water en klimaat. Ze pleiten voor een kritische herbeoordeling van de rol van Schiphol als internationaal knooppunt, waarbij de toegevoegde waarde voor Nederland centraal staat en de balans tussen economische voordelen en leefomgeving wordt hersteld.
D66 erkent de negatieve impact van Schiphol op klimaat en leefomgeving en wil daarom een limiet stellen aan het aantal vluchten. Tegelijkertijd worden er strengere normen ingevoerd voor uitstoot, geluid, water en klimaat, zodat de luchthaven alleen kan functioneren binnen deze grenzen. De partij vindt dat Schiphols rol als wereldwijd luchtvaartknooppunt kritisch moet worden bekeken op basis van daadwerkelijke meerwaarde voor Nederland.
“Er komt een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat.”
“We kijken kritisch naar de functie van Schiphol als spil in het wereldwijde luchtverkeer, op basis van de toegevoegde waarde voor Nederland. Een betere balans is nodig.”
D66 benoemt expliciet de zorgen van omwonenden over geluidsoverlast van Schiphol en wil deze serieus nemen. Dit standpunt onderstreept het belang dat de partij hecht aan de gezondheid van mensen in de regio rond de luchthaven.
“Zorgen van mensen over hun gezondheid moeten serieus genomen worden. Of het nu gaat om fijnstof van Tata Steel, geluidsoverlast van Schiphol of giftige stoffen in het water, de grond en de lucht.”
DENK wil dat Schiphol-medewerkers betere arbeidsvoorwaarden krijgen en pleit voor strenge handhaving hiervan. Daarnaast streeft DENK naar een balans tussen betaalbaar vliegen en duurzaamheid, waarbij schoner vliegen en het verminderen van overlast voor omwonenden centraal staan.
DENK vindt het belangrijk dat de werknemers op Schiphol eerlijk behandeld worden en goede arbeidsvoorwaarden hebben. Dit standpunt richt zich op het aanpakken van misstanden en het verbeteren van de positie van de "harde werkers" op de luchthaven.
“Wij willen een strenge handhaving van goede arbeidsvoorwaarden voor de harde werkers op Schiphol.”
DENK wil investeren in schonere manieren van vliegen en het verminderen van overlast voor omwonenden van Schiphol. Dit wordt gekoppeld aan het maken van afdwingbare afspraken met de luchtvaartbranche en het stimuleren van schoner vliegen via belasting op kerosine.
“In de afspraken met de luchtvaartbranche wordt ook aandacht gegeven aan het verminderen van de overlast voor omwonenden.”
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen. Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren.”
Het CDA vindt dat de economische waarde van Schiphol en andere luchthavens in balans moet komen met mens en milieu. Schiphol mag alleen groeien of krimpen binnen de grenzen van milieuruimte en gezondheidsruimte, met als concreet voorstel het invoeren van een CO₂-plafond per luchthaven. Groei of krimp is dus geen doel op zich, maar een gevolg van strikte milieugrenzen.
Het CDA stelt dat Schiphol een belangrijke economische rol heeft, maar verduurzaming en bescherming van omwonenden centraal moeten staan. Groei of krimp van Schiphol is geen doel, maar volgt uit de beschikbare milieuruimte en gezondheidsruimte, die helder worden vastgelegd. Een CO₂-plafond per luchthaven wordt als concreet instrument genoemd.
“De economische waarde van de luchtvaart moet in harmonie komen met mens en milieu. De luchtvaart vervult een belangrijke rol in onze economie, maar moet ook verduurzamen qua CO₂-uitstoot, geluid en stikstof. Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is. We zorgen dat deze milieuruimte en gezondheidsruimte helder worden gedefinieerd. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma