Volt wil de Europese en Nederlandse ruimtevaart versterken met duidelijke regels, eigen capaciteit en betere beveiliging. Concreet pleiten ze voor nieuwe internationale ruimteverdragen, een Nederlandse dual-use ruimtevaartorganisatie (noodcommunicatie, klimaatmonitoring), en uitbreiding van Europese satelliet- en observatiesystemen (Galileo, Copernicus) inclusief een EU-inlichtingenorganisatie. Europese satellieten en infrastructuur worden beter beschermd tegen cyberaanvallen en sabotage.
Volt zet in op actualisering én handhaving van internationale regels om het (vreedzame) gebruik van de ruimte transparanter en veiliger te maken. Dit moet conflicten voorkomen en aansluiten bij snelle technologische ontwikkelingen. Governance staat hierbij centraal, zowel via nieuwe verdragen als via actieve EU-borging van bestaande afspraken.
“Er komen nieuwe ruimteverdragen die aansluiten bij snelle technologische ontwikkelingen en bijdragen aan transparantie, veiligheid en het voorkomen van conflicten.”
“De EU verdedigt actief de internationale afspraken over vreedzaam en verantwoord gebruik van de ruimte.”
Volt wil een nationale organisatie die zowel civiele als militaire ruimtevaarttoepassingen ondersteunt, zodat investeringen dubbel renderen. Prioriteiten zijn noodcommunicatie en klimaatmonitoring, waarmee zowel veiligheid als maatschappelijke doelen worden gediend.
“We bouwen voor zowel militaire als civiele doelen zoals noodcommunicatie en klimaatmonitoring een ruimtevaartorganisatie. Zo leveren investeringen dubbel voordeel op.”
Om strategische autonomie te versterken en minder afhankelijk te zijn van derde landen, wil Volt de EU-satellietcapaciteit stapsgewijs uitbreiden en een eigen EU-organisatie voor inlichtingen en observatie opbouwen. Dit verzekert actuele, betrouwbare informatie en versterkt Europese besluitvorming.
“Nederland en de EU breiden stap voor stap hun satellietcapaciteit uit, via programma’s als Galileo en Copernicus. Zo wordt de EU minder afhankelijk van andere landen.”
“We bouwen een eigen Europese organisatie op voor inlichtingen en observatie, zodat de EU altijd toegang heeft tot actuele en betrouwbare informatie.”
Volt wil geharmoniseerde standaarden en snelle coördinatie om satellieten en ruimte-infrastructuur beter te beschermen. Het richt zich expliciet op weerbaarheid tegen cyberaanvallen en sabotage.
“Gezamenlijke standaarden en snelle coördinatie beschermen Europese satellieten en ruimte-infrastructuur beter tegen cyberaanvallen en sabotage dan nu het geval is.”
Het CDA ziet ruimtevaart en vooral satellietdata als sleutel voor klimaat, veiligheid en andere maatschappelijke doelen. Ze willen de Lange Termijn Agenda Ruimtevaart uitvoeren en de economische kansen hiervan benutten, onder meer via de NL Space Campus. Daarnaast willen ze satellietdata structureel inzetten voor beleid en monitoring, bijvoorbeeld in natuur- en landbouwdoelen.
Het CDA positioneert ruimtevaart vooral als instrument: data uit de ruimte moet concreet bijdragen aan klimaat-, veiligheids- en natuurdoelen. Daarmee koppelen ze ruimtevaart aan publieke waarde en meetbare sturing, zoals monitoring door PBL. Dit verbindt de sector met tastbare toepassingen en verantwoording.
“Ruimtevaart en satellietdata worden steeds belangrijker om onze ambities op klimaat, veiligheid en diverse andere maatschappelijke opgaven te realiseren.”
“Het PBL monitort voortdurend en waar nodig wordt een breder meetplan ontwikkeld waarbij onder andere de inzet van nieuwe meettechnieken en data uit satellieten wordt gebruikt.”
Het CDA wil de nationale ruimtevaartstrategie omzetten in uitvoering en daarbij expliciet de economische spin-off benutten. Door focus op de NL Space Campus wordt de koppeling gelegd tussen onderzoek, bedrijvigheid en innovatie-ecosystemen.
“We gaan aan de slag met de uitvoering van de Lange Termijn Agenda Ruimtevaart en de economische kansen die dit biedt, zoals in de NL Space Campus.”
BBB ziet ruimtevaart primair als strategische capaciteit voor soevereiniteit en defensie. De partij wil een eigen (soevereine) lanceercapaciteit in het Caribisch deel van het Koninkrijk onderzoeken en de ontwikkeling van Nederlandse communicatie- en verkenningssatellieten versnellen. Daarmee legt BBB de nadruk op strategische autonomie en praktische inzetbaarheid boven brede, civiele ruimtevaartambities.
BBB wil minder afhankelijk zijn van buitenlandse lanceerfaciliteiten en daarmee de strategische autonomie van Nederland vergroten. Een eigen lanceercapaciteit in het Caribisch deel van het Koninkrijk wordt gezien als kansrijk door ligging en geopolitieke overwegingen. Dit richt zich direct op ruimtevaartinfrastructuur met defensieve en veiligheidsdoelen.
“Tevens onderzoeken we of we een soevereine lanceercapaciteit in het Caribisch deel van het Koninkrijk kunnen realiseren.”
De partij wil de uitrol van eigen satellieten voor communicatie en verkenning versnellen om zelfstandigheid en operationele slagkracht (met name defensie/veiligheid) te versterken. Dit is een concreet, uitvoerbaar voornemen dat inzet op nationale capaciteit in de ruimte.
“We versnellen de ontwikkeling van Nederlandse satellieten voor communicatie en verkenning.”
JA21 benoemt ruimtevaart uitsluitend in een defensiecontext: zij willen investeren in satellietcapaciteit en de digitale beveiliging van communicatie- en informatie-infrastructuur. Concrete civiele ruimtevaartvoorstellen (zoals ESA-bijdragen, wetenschappelijk onderzoek of lanceeractiviteiten) ontbreken in de aangeleverde fragmenten. De visie is functioneel en gericht op strategische autonomie en militaire slagkracht.
JA21 ziet ruimtevaart primair als strategische infrastructuur voor defensie en nationale veiligheid. Door te investeren in satellietcapaciteit willen zij veilige communicatie en informatievoorziening waarborgen en de afhankelijkheid van buitenlandse systemen verkleinen. Dit is een concreet, defensiegedreven ruimtevaartstandpunt; civiele of economische ruimtevaartdoelen worden niet genoemd.
“Nederland investeert bovendien in satellietcapaciteit en digitale beveiliging van communicatie- en informatie-infrastructuur.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma