BBB erkent het belang van Rotterdam als economische motor, met specifieke aandacht voor de haven en de balans tussen stedelijke ambities en regionale vitaliteit. De partij wil investeren in infrastructuur die Rotterdam verbindt met andere regio’s en benadrukt het behoud van sectoren zoals de glastuinbouw en logistiek die nauw met Rotterdam zijn verbonden. BBB streeft naar een evenwichtige ontwikkeling tussen stad en platteland, waarbij Rotterdam als stedelijk knooppunt een centrale rol speelt.
BBB ziet goede infrastructuur als essentieel voor de economische kracht van Rotterdam en de omliggende regio’s. De partij pleit voor het verbeteren van belangrijke verbindingen, zoals de Midden Zeeland Route (Rotterdam-Gent), om veiligheid, leefbaarheid en economische kansen te vergroten. Dit moet niet alleen de havenfunctie versterken, maar ook de bereikbaarheid van omliggende gebieden verbeteren.
“aan het verbeteren van de Midden Zeeland Route (RotterdamGent) waaronder de vervanging van de Zeelandbrug die aan het einde van zijn levensduur raakt. Dit zou de veiligheid en leefbaarheid in de regio aanzienlijk verbeteren.”
BBB onderstreept het belang van sectoren als glastuinbouw, visserij, bollenteelt en logistiek voor de economische vitaliteit van Rotterdam en Zuid-Holland. De partij wil deze sectoren behouden en ondersteunen, mede vanwege hun bijdrage aan werkgelegenheid, export en innovatie. Dit draagt bij aan een sterke regionale economie waarin Rotterdam een centrale rol speelt.
“Behoud de glastuinbouw, visserij en bollensector. Het is belangrijk om de glastuinbouw-, visserij- en bollensector te behouden. Deze dragen bij aan de economische vitaliteit (inclusief export), werkgelegenheid en toerisme in de regio.”
“Met een aanzienlijke logistieke sector voor het Havengebied, (glas)tuinbouw en visserij, is het belangrijk dat vrachtwagenchauffeurs beschikken over veilige en comfortabele rustplaatsen die voorzien zijn van adequate sanitaire voorzieningen.”
BBB streeft naar een goede balans tussen de stedelijke uitdagingen van Rotterdam (zoals woningnood, ongelijkheid en verkeer) en de vitaliteit van omliggende regio’s. De partij wil dat zowel stad als platteland elkaar versterken en dat stedelijke problemen niet ten koste gaan van regionale ontwikkeling.
“Streef een goede balans na, tussen ambities in de grote stedelijke gebieden zoals Rotterdam, Den Haag, Leiden, Dordrecht en Zoetermeer én de vitaliteit van de regio’s zoals het Groene Hart, de Hoeksche Waard, Goeree Overflakkee, Voorne Putten en de Alblasserwaard.”
BBB erkent de rol van Rotterdam The Hague Airport als belangrijk mobiliteitsknooppunt voor West-Nederland. De partij ziet de luchthaven als essentieel voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van de regio.
“Voor het Westen vervult Eindhoven Airport deze rol en voor het Westen Rotterdam The Hague Airport.”
BBB noemt de Rotterdamse haven als voorbeeld van Nederlandse kracht in handel, ondernemerschap en samenwerking. Dit onderstreept het belang dat de partij hecht aan de haven als nationaal icoon en economische motor.
“Van de Friese paarden tot de Westlandse kassen, van de Rotterdamse haven tot de Groningse akkers: overal laten mensen zien wat er mogelijk is als je samenwerkt, doorzet en denkt in oplossingen.”
De VVD ziet Rotterdam als een economisch en logistiek zwaartepunt van Nederland, met bijzondere aandacht voor de haven en stedelijke problematiek. De partij wil succesvolle lokale aanpakken, zoals de Rotterdamwet en de patseraanpak, landelijk uitbreiden om leefbaarheid, veiligheid en economische kracht te versterken.
De VVD wil de succesvolle Rotterdamse aanpak tegen crimineel vermogen en opvallende luxe met onverklaarbare inkomsten landelijk invoeren. Dit moet bijdragen aan het bestrijden van ondermijning en het vergroten van de pakkans voor criminelen.
“We breiden de Rotterdamse patseraanpak landelijk uit. Door heel het land worden acties georganiseerd waarbij gemeente, politie, douane, FIU en FIOD samenwerken om spullen af te pakken die met crimineel verkregen geld gekocht zijn.”
De VVD pleit voor een bredere toepassing van de Rotterdamwet om de leefbaarheid en veiligheid in kwetsbare wijken te verbeteren. Dit beleid is gericht op het vergroten van kansen voor bewoners en het tegengaan van overlast en criminaliteit.
“We verruimen de toepassing van de Rotterdamwet, stimuleren een divers woningaanbod en zetten in op goed onderwijs. Zo creëren we veilige, leefbare wijken.”
De VVD benadrukt het belang van de Rotterdamse haven als economische motor en mainport van Nederland en Europa. De partij ziet de haven als essentieel voor internationale handel en innovatie.
De VVD wil het Rotterdams model van intensieve begeleiding naar werk voor mensen met de meeste kans op snelle re-integratie landelijk toepassen, om zo de effectiviteit van het bijstandsbeleid te vergroten.
“We willen dat mensen in de bijstand, autochtoon of nieuwkomer, actief aan een baan worden geholpen, waarbij we naar Rotterdams model kiezen voor focus op intensieve hulp voor mensen die het meest kans hebben om snel aan het werk te gaan.”
FVD wil de economische positie van Rotterdam versterken door maximale ruimte te geven aan de haven en te investeren in de regionale luchthaven. Ze pleiten voor het schrappen van Europese milieuregels voor de haven en uitbreiding van de luchthaven Rotterdam, zodat de stad optimaal kan profiteren van handel, logistiek en bereikbaarheid.
FVD ziet de haven van Rotterdam als essentieel voor de Nederlandse economie en wil deze laten groeien zonder beperkingen van Europese CO2- en stikstofregels. Dit moet de concurrentiepositie van Rotterdam versterken en economische groei mogelijk maken.
FVD wil de regionale luchthaven van Rotterdam verder benutten en uitbreiden, zodat de regio beter bereikbaar wordt en de economische functie van Rotterdam als internationale stad wordt versterkt.
BIJ1 richt zich in haar verkiezingsprogramma op Rotterdam vooral op het terugdraaien van bezuinigingen op het openbaar vervoer en het sluiten van fossiele infrastructuur, zoals de Gate LNG-terminal en Rotterdam The Hague Airport. Hun visie is gericht op sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid en het verbeteren van bereikbaarheid, met bijzondere aandacht voor de impact op kwetsbare groepen en het milieu.
BIJ1 wil de bezuinigingen op het openbaar vervoer in de regio Den Haag-Rotterdam direct terugdraaien om de bereikbaarheid en infrastructuur te verbeteren, met extra aandacht voor gebieden buiten de Randstad. Dit moet bijdragen aan een beter, gratis en toegankelijk ov-netwerk, en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.
“Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug. Zoals die van Vervoerregio Amsterdam, Vervoerregio Den Haag-Rotterdam en buiten de Randstad.”
BIJ1 pleit voor het sluiten van zowel Rotterdam The Hague Airport als de Gate LNG-terminal in Rotterdam. Dit is onderdeel van hun beleid om fossiele infrastructuur af te bouwen en korteafstandsvluchten te vervangen door duurzame alternatieven, met het oog op klimaatdoelen en het verminderen van milieuvervuiling.
BVNL ziet Rotterdam vooral als een economisch knooppunt, met nadruk op de haven en infrastructuur. De partij wil de Rotterdamse haven laten groeien door belemmeringen weg te nemen en investeert in infrastructuur zoals de A3 en het vliegveld Rotterdam/The Hague Airport. Hun visie is gericht op economische groei en het versterken van de logistieke positie van Rotterdam.
BVNL beschouwt de Rotterdamse haven als een bron van nationale trots en economische kracht. Ze willen de groei van de haven faciliteren door bestaande belemmeringen weg te nemen, zodat de haven haar internationale positie kan behouden en versterken.
“We zijn trots op de Rotterdamse haven en waar mogelijk moet die kunnen groeien. We gaan belemmeringen wegnemen.”
Om de economische positie van Rotterdam te versterken, wil BVNL investeren in belangrijke infrastructuurprojecten. Dit omvat zowel de aanleg van de A3 tussen Amsterdam en Rotterdam als investeringen in het vliegveld Rotterdam/The Hague Airport om de bereikbaarheid en logistieke capaciteit te vergroten.
GroenLinks-PvdA wil in Rotterdam fors investeren in woningbouw en stedelijke ontwikkeling, met bijzondere aandacht voor het benutten van bestaande locaties en het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. De partij ziet kansen voor grootschalige woningbouw, onder andere op de locatie van de luchthaven bij Rotterdam, en benadrukt het belang van voldoende middelen voor stedelijke vernieuwing en leefbaarheid. Hun visie is gericht op een groene, toegankelijke en betaalbare stad voor iedereen.
GroenLinks-PvdA ziet de locatie van de luchthaven bij Rotterdam als een kans voor een nieuwe woonwijk, waarmee ze inspelen op de grote woningnood en het beter benutten van bestaande stedelijke ruimte. Dit voorstel adresseert het tekort aan woningen en de wens om minder afhankelijk te zijn van luchtvaart, terwijl het tegelijkertijd ruimte creëert voor duurzame stedelijke ontwikkeling.
“We zien grote kansen: een woonwijk op de locatie van de luchthaven bij Rotterdam, veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt, en grootschalige woningbouw of nieuwe steden in de Brabantse stedenrij, bij Brainport Eindhoven en tussen Almere en Amsterdam.”
De partij wil het Nationaal Programma Rotterdam Zuid volledig uitvoeren en stelt hiervoor voldoende middelen beschikbaar. Dit programma is gericht op het verbeteren van de leefbaarheid, kansen en voorzieningen in Rotterdam Zuid, een gebied met veel sociale en economische uitdagingen.
“Er worden voldoende middelen ter beschikking gesteld om het volledige Nationaal Programma Rotterdam Zuid uit te voeren.”
GroenLinks-PvdA wil extra investeringsruimte creëren voor middenhuurwoningen door gunstige leningen, waarbij ze expliciet verwijzen naar het voorbeeld van Rotterdam. Dit moet de bouw van tienduizenden betaalbare woningen versnellen, met steun van het Rijk en gemeenten.
“Op korte termijn kan dat als het Rijk en gemeenten garantstaan voor deze leningen, zoals Rotterdam gaat doen.”
JA21 ziet de Rotterdamse haven als een essentiële economische motor van Nederland en wil haar concurrentiepositie beschermen. De partij pleit ervoor om regelgeving niet strenger te maken dan Europese afspraken en de (petrochemische) industrie in en rond de haven ruimte te geven voor innovatie en groei. Hun visie is gericht op het behouden van werkgelegenheid en welvaart door realistisch beleid en het voorkomen van extra nationale lasten voor bedrijven in Rotterdam.
JA21 beschouwt de Rotterdamse haven als cruciaal voor de Nederlandse economie en internationale handel. De partij wil voorkomen dat bedrijven en banen verdwijnen door nationale regelgeving niet strenger te maken dan Europese afspraken en door de concurrentiepositie van de haven actief te beschermen. Innovatie en groei van de (petrochemische) industrie in en rond de haven moeten worden gefaciliteerd om de economische rol van Rotterdam te behouden.
“De Rotterdamse haven is één van de belangrijkste economische motoren van Nederland en een onmisbare schakel in de internationale handel. JA21 wil de haven ruim baan geven, als bron van werkgelegenheid en welvaart. We stoppen de uittocht van bedrijven en banen door regelgeving niet strenger te maken dan Europese afspraken en door de concurrentiepositie van de haven te beschermen.”
“De (petrochemische)industrie in en rond de haven moet de ruimte krijgen om te innoveren, te groeien en zo haar cruciale rol in de Nederlandse economie te blijven vervullen.”
De PVV noemt Rotterdam als voorbeeld van een stad waar volgens hen de gevolgen van immigratie en asielbeleid zichtbaar zijn, en waarschuwt voor het verlies van Nederlandse identiteit. Hun belangrijkste concrete voorstel is een totale asielstop om te voorkomen dat steden als Rotterdam verder veranderen door immigratie. De kern van hun visie is het beschermen van de Nederlandse cultuur en het beperken van niet-westerse immigratie, met Rotterdam als symbool voor deze problematiek.
De PVV stelt dat in steden als Rotterdam de allochtone bevolking al in de meerderheid is en waarschuwt dat doorgaan met het huidige beleid zal leiden tot verlies van de Nederlandse identiteit. Ze gebruiken Rotterdam als voorbeeld van een stad die volgens hen verandert door immigratie, en pleiten daarom voor een volledige asielstop.
Het CDA noemt Rotterdam slechts één keer expliciet in haar verkiezingsprogramma, en dan uitsluitend als voorbeeld in de context van een landelijke campagne tegen drugsgebruik. Er zijn geen specifieke beleidsvoorstellen of concrete visies gericht op Rotterdam als stad of regio; de verwijzing is enkel illustratief en niet beleidsmatig.
Het CDA wil een landelijke bewustwordingscampagne tegen drugsgebruik opzetten, geïnspireerd door de bestaande Rotterdamse campagne ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’. Hiermee beoogt de partij drugsgebruik te ontmoedigen en de link te leggen tussen gebruik en georganiseerde criminaliteit, met extra aandacht voor studenten. Dit is de enige concrete, Rotterdam-gerelateerde maatregel in het programma.
“We willen een landelijke campagne in lijn met de Rotterdamse campagne ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’, met extra aandacht voor studenten.”
De Partij voor de Dieren noemt Rotterdam slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en dan uitsluitend als voorbeeld van een lokaal initiatief op het gebied van voedselvoorziening. Er zijn geen bredere of concrete beleidsvoorstellen specifiek gericht op Rotterdam; het programma gebruikt het Rotterdamse voorbeeld om een landelijke visie op publieke volkskantines te illustreren.
De PvdD ziet het Rotterdamse initiatief Mensa Mensa als inspiratie voor het opzetten van publieke volkskantines in heel Nederland. Dit initiatief wordt aangehaald als voorbeeld van hoe gezonde, betaalbare en verbindende voedselvoorzieningen kunnen bijdragen aan sociale cohesie en preventie van ziekte, zonder dat er verder specifiek beleid voor Rotterdam wordt voorgesteld.
“Het Rotterdamse voorbeeld van Mensa Mensa laat zien hoe het anders kan: een publieke volkskantine waar buurtbewoners voor een lage prijs samen kunnen eten, koken, leren en elkaar ontmoeten.”
De SGP noemt Rotterdam expliciet in het kader van drugsbestrijding in havens. Hun belangrijkste concrete voorstel is om, naast de grote havens van Rotterdam en Amsterdam, ook in kleinere havens strenger te controleren op drugs. De kern van hun visie is het versterken van de aanpak van drugscriminaliteit in en rond Rotterdam als cruciale schakel in de nationale drugsbestrijding.
De SGP ziet de Rotterdamse haven als een belangrijk knooppunt in de strijd tegen drugscriminaliteit. Ze pleiten voor intensievere controles op drugs, niet alleen in Rotterdam en Amsterdam, maar ook in kleinere havens, om zo de doorvoer en handel van drugs effectiever te bestrijden.
“Naast Rotterdam en Amsterdam wordt ook in kleine havens op drugs gecontroleerd.”
De SP benoemt Rotterdam expliciet in het kader van industriële en economische ontwikkeling, met bijzondere aandacht voor de verduurzaming van de Rotterdamse haven. Hun belangrijkste concrete voorstel is om te investeren in een sterke, innovatieve en schonere industrie in Rotterdam, waarbij behoud van werkgelegenheid en strategische autonomie centraal staan. De partij ziet de Rotterdamse haven als een cruciale plek voor de transitie naar een duurzame economie.
De SP wil dat de industrie in Nederland, en specifiek in de Rotterdamse haven, behouden blijft en verduurzaamt. Dit is volgens de partij essentieel voor werkgelegenheid, strategische autonomie en de overgang naar een schone economie. Rotterdam wordt gezien als een voorbeeldregio waar deze transitie moet plaatsvinden, met investeringen in innovatie en duidelijke randvoorwaarden vanuit de overheid.
“Dit doen we onder andere bij Tata Steel in IJmuiden, bedrijven op Chemelot in Limburg of in de Rotterdamse Haven.”
Volt noemt Rotterdam uitsluitend in de context van internationale treinverbindingen. Hun belangrijkste voorstel is het versterken van de spoorlijn Rotterdam-Berlijn als onderdeel van een beter Europees treinennetwerk. Er zijn geen andere concrete of onderscheidende beleidsvoorstellen specifiek gericht op Rotterdam.
Volt wil de internationale treinverbindingen verbeteren, waaronder de route Rotterdam-Berlijn, om duurzaam reizen tussen Europese steden aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Dit moet bijdragen aan betere internationale bereikbaarheid en het stimuleren van treinverkeer als alternatief voor vliegen of autorijden. De focus ligt op het versterken van bestaande spoorlijnen op veelgebruikte routes.
“We versterken daarom bestaande spoorlijnen tussen veelgebruikte routes zoals Den Haag-Frankfurt, Rotterdam-Berlijn en Amsterdam-Londen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma