Forum voor Democratie (FVD) verwerpt het concept van de "rijke schooldag" zoals dat door andere partijen wordt voorgesteld, waarbij scholen een breed dagarrangement met extra activiteiten aanbieden. FVD pleit juist voor meer focus op kennisoverdracht, keuzevrijheid voor scholen en het afwijzen van centrale, sociaal-educatieve projecten. Hun belangrijkste voorstellen zijn het behouden van differentiatie, het afwijzen van de middenschool en het vergroten van autonomie voor scholen en leraren.
FVD is kritisch op het idee van de 'rijke schooldag', waarbij scholen naast onderwijs ook allerlei sociale en buitenschoolse activiteiten aanbieden. Zij zien dit als een ongewenste verschuiving van de kern van onderwijs (kennisoverdracht) naar sociale projecten en pleiten voor een terugkeer naar focus op basisvakken en differentiatie. Het probleem dat FVD adresseert is volgens hen de afname van kwaliteit en keuzevrijheid door centralisering en nivellering.
“de nadruk is de laatste decennia te veel verschoven naar sociale projecten en te weinig naar kennisoverdracht. Forum voor Democratie wil die balans herstellen.”
“Differentiatie behouden. We behouden differentiatie naar niveau, wijzen socialistische middenschool-experimenten af en beschermen categorale gymnasia, zodat kwaliteit en ambitie niet worden uitgevlakt.”
“Scholen krijgen de vrijheid om extra vakken aan te bieden en differentiatie naar niveau blijft bestaan. Socialistische middenschool-experimenten wijzen wij af, en categorale gymnasia worden beschermd.”
In plaats van een centraal opgelegde 'rijke schooldag', wil FVD dat scholen zelf bepalen hoe zij hun onderwijs en eventuele extra activiteiten inrichten. Dit betekent meer autonomie voor individuele scholen en leraren, en het behouden van de mogelijkheid tot differentiatie en eigen invulling van het curriculum.
“We decentraliseren het onderwijs en geven individuele scholen meer autonomie, zodat beslissingen dichter bij docenten, ouders en leerlingen komen te liggen.”
“We geven leerkrachten meer autonomie en vertrouwen in de inrichting van hun lessen, zodat zij hun vak met passie en kwaliteit kunnen uitoefenen.”
“We behouden en verruimen de keuzevrijheid van scholen om extra vakken aan te bieden, zodat leerlingen zich breder kunnen ontwikkelen en scholen kunnen differentiëren.”
BVNL noemt het concept van de "rijke schooldag" niet expliciet en neemt er geen direct standpunt over in het verkiezingsprogramma. Hun onderwijsvisie legt de nadruk op teruggaan naar basisvaardigheden, minder overheidsinvloed, en het beperken van extra-curriculaire en ideologisch gedreven activiteiten op school. Concrete voorstellen richten zich op het versterken van basisvakken, het verminderen van bureaucratie, en het teruggeven van regie aan ouders en scholen.
BVNL verwerpt het idee van een "rijke schooldag" waarin scholen een bredere maatschappelijke rol krijgen met extra activiteiten. Zij willen juist terug naar een kerncurriculum met nadruk op rekenen, lezen en schrijven, en minder tijd voor andere (extra-curriculaire of ideologische) invulling. Dit staat haaks op het concept van de "rijke schooldag" zoals dat in het onderwijsdebat wordt gebruikt.
“Het curriculum van het basisonderwijs richt zich grotendeels op belangrijke basisvaardigheden zoals rekenen, schrijven en lezen en de kwaliteit hiervan wordt verbeterd.”
“Het hele onderwijs, van basisschool tot en met universiteit, wordt gevrijwaard van politiek-ideologische vorming van welke stroming of richting dan ook. De opvoeding van kinderen ligt primair bij de ouders, niet bij de school of de overheid.”
“Scholen en ouders krijgen samen de regie over de invulling van het onderwijs. De invloed van de Staat wordt drastisch teruggedrongen.”
BVNL is tegen het verplicht stellen van extra activiteiten of het afschaffen van de vrijwillige ouderbijdrage, waarmee zij zich ook afzetten tegen het idee van een door de overheid gefinancierde "rijke schooldag".
“Er wordt niet getornd aan de vrijwillige ouderbijdrage en bijles door private instellingen wordt niet ontmoedigd.”
Hoewel BVNL sport op school wil stimuleren vanwege de bijdrage aan leerprestaties, wordt dit niet gekoppeld aan een bredere, door de overheid georganiseerde schooldag.
“Sport moeten meer gestimuleerd worden op scholen, omdat dit bijdraagt aan de leerprestaties van kinderen.”
De Partij voor de Dieren wil dat scholen kinderen een brede, rijke schooldag bieden, waarin naast cognitieve vakken ook volop ruimte is voor praktische, culturele, sociale en emotionele ontwikkeling. Ze pleiten voor structurele investeringen in activiteiten als handarbeid, cultuur, beweging, gezonde voeding en persoonlijke begeleiding, zodat elk kind gelijke kansen krijgt om zich veelzijdig te ontwikkelen.
De PvdD vindt dat een rijke schooldag betekent dat kinderen niet alleen cognitieve vakken krijgen, maar ook structureel toegang hebben tot praktische, culturele en bewegingsactiviteiten. Dit moet bijdragen aan een brede ontwikkeling en het verkleinen van kansenongelijkheid.
“Praktische en culturele vaardigheden worden volop aangeboden aan kinderen. Activiteiten als handarbeid, schoolzwemmen, bewegingsonderwijs, cultuurlessen (theater-, dans-, muziek- schilderles, etc.) en schooltuinen worden gefaciliteerd en daar komt extra geld voor beschikbaar.”
De partij koppelt de rijke schooldag aan gezonde voeding en een groene, duurzame leeromgeving. Ze willen dat alle leerlingen toegang krijgen tot gezonde, biologische en plantaardige maaltijden en dat scholen investeren in groene schoolpleinen en buitenlessen.
“Net als in veel andere landen bieden scholen gezonde maaltijden aan, met 100% biologische en plantaardige inkoop.”
“We investeren in groene schoolpleinen. Buitenlessen worden gestimuleerd.”
De PvdD benadrukt dat een rijke schooldag ook betekent: meer aandacht voor het welzijn, de sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijke begeleiding van leerlingen. Dit moet de kansenongelijkheid verminderen en ieder kind ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.
“We stimuleren de aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en interventies gericht op het welzijn van leerlingen.”
“We investeren in meer handen in de klas, kleinere klassen, meer expertise op scholen en meer aandacht voor de leerling als individu.”
BIJ1 pleit voor een "rijke schooldag" door scholen te transformeren tot inclusieve, veilige en toegankelijke plekken waar kinderen de hele dag kunnen verblijven, met gratis kinderopvang, gezonde maaltijden en gesubsidieerde naschoolse activiteiten. Ze willen kansenongelijkheid tegengaan door professionele bijles voor alle leerlingen beschikbaar te maken en extra aandacht te besteden aan achtergestelde groepen. Het doel is om onderwijs niet alleen leerzaam, maar ook sociaal en ondersteunend te maken voor ieder kind, ongeacht achtergrond of inkomen.
BIJ1 wil dat scholen meer zijn dan alleen leslocaties: ze moeten een centrale rol spelen in het leven van kinderen, met gratis kinderopvang, gezonde maaltijden en naschoolse activiteiten. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen en een veilige omgeving voor alle leerlingen, vooral voor kinderen uit achtergestelde groepen.
“Kinderopvang wordt helemaal gratis. Ook naschoolse activiteiten subsidiëren we flink. School wordt een ontmoetingsplek waar kinderen veilig de hele dag kunnen verblijven.”
“Scholen gaan verantwoordelijkheid nemen om een veilige leeromgeving te creëren voor achtergestelde groepen leerlingen.”
“In het basisonderwijs bieden we gratis, gezonde en klimaatvriendelijke schoolmaaltijden aan.”
Om kansenongelijkheid te verminderen, stelt BIJ1 voor om scholen extra geld te geven zodat professionele bijles voor alle leerlingen op school beschikbaar wordt. Dit voorkomt dat kinderen uit gezinnen met een laag inkomen afhankelijk zijn van minder effectieve bijlessen buiten school.
“Scholen krijgen extra geld om professionele bijles voor alle leerlingen op school beschikbaar te maken. We geven kinderen van ouders met een laag inkomen niet meer zomaar bijlessen in de bibliotheek die niet aansluiten op specifieke lesmethoden.”
De VVD noemt het concept van de "rijke schooldag" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct onder deze term vallen. Het programma legt de nadruk op basisvaardigheden, maatwerk in het onderwijs en het doelmatiger besteden van onderwijsgeld, waarbij extra regelingen of subsidies die niet aantoonbaar bijdragen aan beter onderwijs worden afgeschaft. De VVD kiest dus niet voor een brede, door de overheid gefinancierde verlenging of verrijking van de schooldag, maar voor focus op kernvakken en doelmatige inzet van middelen.
De VVD spreekt zich niet uit voor het invoeren of uitbreiden van een "rijke schooldag" met extra activiteiten, opvang of brede talentontwikkeling binnen de schooltijd. In plaats daarvan ligt de nadruk op het verbeteren van basisvaardigheden en het doelmatig besteden van onderwijsgeld, waarbij extra subsidies en regelingen worden afgebouwd als ze niet aantoonbaar bijdragen aan beter onderwijs.
De VVD wil dat scholen zich richten op het versterken van basisvaardigheden en het bieden van maatwerk aan leerlingen, in plaats van het breed verrijken van de schooldag met extra activiteiten. De partij ziet het verbeteren van de kern van het onderwijs als de beste manier om kansen te vergroten.
De ChristenUnie noemt het begrip "rijke schooldag" niet expliciet, maar pleit voor een brede ontwikkeling van kinderen op school, waarbij extra ondersteuning en activiteiten binnen de school worden aangeboden, vooral voor leerlingen met achterstanden. Ze willen dat bijles en extra ondersteuning gratis en op school plaatsvinden, en investeren in ouderbetrokkenheid en samenwerking tussen onderwijs en zorg om gelijke kansen te bevorderen.
De ChristenUnie wil voorkomen dat buitenschools schaduwonderwijs en ongelijkheid ontstaan. Daarom moet extra ondersteuning, zoals bijles, gratis en binnen de school worden aangeboden, zodat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een brede ontwikkeling.
“Als een leerling bijles of extra ondersteuning nodig heeft, wordt dat gratis aangeboden en zo veel mogelijk op de school zelf.”
De partij vindt dat een rijke schooldag niet alleen draait om lesstof, maar ook om de betrokkenheid van ouders en samenwerking met jeugdhulp en zorg. Scholen krijgen middelen om ouders te ondersteunen en er wordt ingezet op nauwe samenwerking tussen onderwijs, ouders en zorg.
D66 wil een "rijke schooldag" realiseren door kinderen meer ontwikkelingskansen te bieden, zowel binnen als buiten reguliere lestijden. Ze pleiten voor een brede publieke voorziening van 1 tot 15 jaar, samenwerking tussen scholen en lokale organisaties, en het combineren van een rijk schoolprogramma met sterke basisvaardigheden. Het doel is gelijke kansen, sociale ontwikkeling en een stevige basis voor ieder kind.
D66 streeft naar één publieke voorziening waarin alle kinderen van 1 tot 15 jaar zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen, ongeacht achtergrond. Dit moet het verschil tussen kinderopvang, peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie opheffen en bijdragen aan gelijke kansen en een rijke leeromgeving.
“We bouwen aan één publieke voorziening voor alle kinderen van 1 tot 15 jaar. Daarin kan ieder kind, in eigen tempo en vanuit de eigen achtergrond, groeien. Zo verdwijnt ook het verschil tussen kinderopvang en peuteropvang of voor- en vroegschoolse educatie.”
D66 wil dat scholen samenwerken met sportclubs, muziekverenigingen en andere lokale organisaties, zodat kinderen ook na schooltijd de kans krijgen zich breed te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een rijke schooldag waarin niet alleen cognitieve, maar ook sociale en culturele vaardigheden centraal staan.
“We moedigen scholen aan om samen te werken met sportclubs, muziekverenigingen en andere organisaties in de buurt. Op zo’n brede buurtschool krijgen kinderen ook na schooltijd de kans om zich te ontwikkelen.”
D66 vindt dat een rijke schooldag niet ten koste mag gaan van basisvaardigheden. Ze willen een rijk schoolprogramma combineren met sterke aandacht voor taal, rekenen en burgerschap, zodat alle kinderen een stevige basis krijgen.
“In deze cultuur van hoge verwachtingen combineren we een rijk schoolprogramma met sterke basisvaardigheden in taal, rekenen en burgerschap.”
DENK noemt het begrip "rijke schooldag" niet expliciet, maar pleit wel voor maatregelen die de schooldag voor kinderen in kwetsbare wijken verrijken, zoals gratis ontbijt en lunch en gratis onderwijsmateriaal. De partij richt zich op het vergroten van kansengelijkheid door het onderwijs toegankelijker te maken en extra te investeren in scholen in kwetsbare wijken.
DENK wil de schooldag verrijken voor kinderen in kwetsbare wijken door gratis ontbijt en lunch aan te bieden. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen en het wegnemen van drempels voor leerlingen uit gezinnen met minder financiële middelen.
“Gratis ontbijt en lunch op school in kwetsbare wijken.”
Om de toegankelijkheid van het onderwijs te vergroten en kansengelijkheid te bevorderen, stelt DENK voor om alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs gratis onderwijsmateriaal te bieden. Dit verlaagt financiële barrières en draagt bij aan een meer inclusieve schooldag.
“Gratis onderwijsmateriaal voor alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs.”
DENK wil extra investeren in het onderwijsachterstandenbeleid, met prioriteit voor scholen in kwetsbare wijken. Hiermee beoogt de partij de kwaliteit en inhoud van de schooldag te verbeteren voor kinderen die het meest risico lopen op achterstanden.
“Investeren in het onderwijsachterstandenbeleid met prioriteit voor scholen in kwetsbare wijken.”
GroenLinks-PvdA ziet de "rijke schooldag" als een manier om kansengelijkheid te vergroten door kinderen naast het reguliere onderwijs ook toegang te geven tot sport, cultuur, techniek en gezonde voeding op school. Ze willen dat deze brede ontwikkeling voor ieder kind toegankelijk wordt, onder meer via een gezonde lunch, extra activiteiten en samenwerking met maatschappelijke organisaties, zonder de werkdruk voor leraren te verhogen.
GroenLinks-PvdA wil dat alle kinderen profiteren van een "rijke schooldag", waarin naast het gewone lesprogramma ook sport, cultuur, techniek en natuur centraal staan. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen en een brede ontwikkeling, ongeacht de achtergrond van het kind. De partij benadrukt dat deze activiteiten toegankelijk moeten zijn voor iedereen en in samenwerking met buitenschoolse opvang en maatschappelijke organisaties worden aangeboden.
“Naast het reguliere onderwijsprogramma ontwikkelen kinderen zich ook door lessen in sport, dans, cultuur, techniek en natuur. Deze lessen zijn toegankelijk voor ieder kind en worden in samenspraak met de buitenschoolse opvang aangeboden. Wij willen dat de ontwikkeling van rijke schooldagen wordt doorgezet door heel Nederland.”
Een belangrijk onderdeel van de rijke schooldag is het aanbieden van een gezonde lunch op school, zodat elk kind met een volle maag kan leren. GroenLinks-PvdA wil voorkomen dat dit een extra taak wordt voor leraren en zet in op extra ondersteuning via brugfunctionarissen die de verbinding leggen tussen ouders, school en jeugdzorg.
“In het programma rijke schooldag starten we met een gezonde lunch op scholen. We zorgen ervoor dat dit géén extra taak wordt voor de leraar.”
De partij wil dat kinderen via de rijke schooldag meer in aanraking komen met cultuur, zoals theater, dans en concerten. Hiervoor wordt het budget voor de cultuurkaart verhoogd en krijgen scholen middelen om vakleraren in te zetten voor cultuuronderwijs.
“We zorgen ervoor dat kinderen via de Rijke Schooldag in contact komen met cultuur, zoals theater, dansvoorstellingen en concerten. Dat doen we door een verhoging van het budget voor de cultuurkaart.”
De PVV verwerpt het concept van de "rijke schooldag" en pleit juist voor een terugkeer naar traditioneel, gestructureerd onderwijs gericht op basisvaardigheden. De partij wil geen onderwijsvernieuwingen of extra activiteiten buiten de kernvakken, en stelt dat opvoeding en brede vorming aan ouders zijn, niet aan de school.
De PVV is fel tegen het uitbreiden van het onderwijs met extra activiteiten of brede vorming, zoals beoogd met de "rijke schooldag". Zij willen terug naar traditioneel onderwijs, met nadruk op lezen, schrijven, rekenen en geschiedenis, en wijzen onderwijsvernieuwingen en extra-curriculaire programma’s af. Volgens de PVV hoort alles wat niet met basisvaardigheden te maken heeft, bij de opvoeding thuis.
“Wij willen geen onderwijsvernieuwingen meer. Wij willen terug naar het gestructureerde onderwijs van weleer – met leraren die duidelijk uitleggen, begeleiden en controleren. Geen onderwijs over gender, klimaat of andere linkse indoctrinatie, maar terug naar de basisvaardigheden: rekenen, taal, geschiedenis.”
“Alles wat niet met basisvaardigheden te maken heeft, zoals politiek, is opvoeding en dus aan de ouders.”
“Opvoeding is aan de ouders”
De SGP is kritisch over het concept van de "rijke schooldag" en wijst expliciet uitbreiding van de schooldag met extra activiteiten af. Zij vinden dat de school zich moet richten op haar kerntaken en dat opvoeding en brede vorming primair bij het gezin en ouders horen. De SGP pleit voor minder overheidsbemoeienis en meer ruimte voor scholen en ouders om zelf invulling te geven aan het onderwijs.
De SGP verzet zich tegen het idee van een "rijke schooldag", waarbij de schooldag wordt verlengd met extra activiteiten buiten het reguliere curriculum. Zij vinden dat dit de verantwoordelijkheid van ouders en gezinnen ondermijnt en dat scholen zich moeten concentreren op hun kerntaken.
“De SGP is geen voorstander van de ‘rijke schooldag’ en uitbreiding van de schooltijd met allerlei extra activiteiten. De school is geen opvoedmachine. De opvoeding hoort thuis bij het gezin.”
De SGP vindt dat scholen zich moeten richten op hun kerntaken en dat de overheid zich terughoudend moet opstellen in het bepalen van de invulling van het onderwijs. Extra taken en maatschappelijke problemen moeten niet op het bordje van het onderwijs worden gelegd.
De SP ziet de "rijke schooldag" als een breed, publiek gefinancierd aanbod op en rond school, waarbij kinderen niet alleen les krijgen, maar ook kunnen eten, sporten, spelen en zich breed ontwikkelen – ongeacht hun thuissituatie. De partij wil gratis ontbijt en lunch op alle basisscholen, investeren in brede scholen met ruimte voor sport, cultuur en zorg, en kinderopvang als publieke voorziening, zodat elk kind gelijke kansen krijgt en ouders worden ontlast.
De SP wil dat elk kind op de basisschool gratis en gezond kan ontbijten en lunchen op school, om kansenongelijkheid tegen te gaan en gezondheid en ontwikkeling te bevorderen. Dit is een kernonderdeel van hun visie op de rijke schooldag: school als plek waar kinderen niet alleen leren, maar ook goed eten krijgen, ongeacht de thuissituatie.
“Tegelijkertijd zorgen we voor een gratis, gezond ontbijt én lunch op alle basisscholen. Zo krijgt elk kind de energie om te leren, spelen en groeien. Ongeacht wat er thuis op tafel staat. Goed eten op school is een investering in gezondheid, ontwikkeling en gelijke kansen.”
De SP wil scholen ontwikkelen tot brede voorzieningen waar naast onderwijs ook sport, cultuur, begeleiding en zorg worden aangeboden. Dit maakt de schooldag rijker en ondersteunt de brede ontwikkeling van kinderen, terwijl het ouders ontlast.
“Scholen zijn een plek waar kinderen leren, spelen, eten en bewegen. Daarom investeren we in brede scholen met ruimte voor sport, cultuur, begeleiding en zorg.”
De SP ziet onderwijs en opvang als gezamenlijke, publieke verantwoordelijkheid. Door te investeren in gratis kinderopvang, sport en cultuur als publieke voorzieningen, wordt de schooldag verrijkt en krijgen alle kinderen toegang tot een breed aanbod, los van het inkomen van hun ouders.
“We investeren in kinderopvang, sport, cultuur en schoolactiviteiten als publieke voorzieningen. Zo kunnen kinderen zich breed ontwikkelen en staan ouders er niet alleen voor.”
50PLUS noemt het concept van de "rijke schooldag" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct onder deze term vallen. De partij legt de nadruk op basisvaardigheden (taal en rekenen) en samenwerking tussen onderwijs en andere sectoren, maar noemt geen brede dagarrangementen of integratie van onderwijs, sport, cultuur en opvang zoals bij een "rijke schooldag" gebruikelijk is.
50PLUS richt zich op het verbeteren van basisvaardigheden en het bevorderen van samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheden, maar verbindt dit niet aan het concept van een rijke schooldag. Er is geen sprake van een integrale aanpak waarbij onderwijs, sport, cultuur en opvang worden gecombineerd binnen een verlengde schooldag.
Het CDA noemt het begrip "rijke schooldag" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor brede scholen, gezamenlijke huisvesting en een sterke verbinding tussen onderwijs, zorg en welzijn. De partij wil dat scholen meer zijn dan alleen leerplekken, met aandacht voor talentontwikkeling, diversiteit en een veilige omgeving, maar is terughoudend met het opleggen van nieuwe taken of extra leerdoelen aan scholen.
Het CDA ziet brede scholen en gezamenlijke huisvesting als middel om kinderen samen te laten opgroeien, talenten te ontwikkelen en diversiteit te stimuleren, zonder dat dit ten koste gaat van de eigenheid van leerlingen. Dit sluit aan bij het idee van een "rijke schooldag", waarin onderwijs, opvang en welzijn samenkomen, maar het CDA waarschuwt voor uniformiteit en wil ruimte voor verschillen behouden.
“Kinderen moeten zoveel mogelijk samen opgroeien. Wij zijn voor brede scholen en gezamenlijke huisvesting van verschillende niveaus op dezelfde school in één gebouw mits dit niet ten koste gaat van de eigenheid van leerlingen. Brede scholen moeten ruimte bieden voor diversiteit in talenten, lesstof en persoonlijke ontwikkeling, zodat gezamenlijkheid niet leidt tot uniformiteit maar tot wederzijdse verrijking.”
Het CDA is kritisch op het verder uitbreiden van de taken van scholen en het toevoegen van nieuwe leerdoelen of subsidieregelingen, waarmee het impliciet afstand neemt van een verplicht, breed uitgerolde "rijke schooldag" vanuit de overheid.
“De overheid is terughoudend met het opleggen van nieuwe taken en leerdoelen aan het onderwijs en het in het leven roepen van nieuwe subsidieregelingen.”
NSC noemt het concept van een "rijke schooldag" niet expliciet, maar pleit wel voor het structureel mogelijk maken van een dagelijks schoolontbijt voor kwetsbare kinderen en het verruimen van het basisaanbod van scholen met activiteiten zoals digitale leermiddelen en periodieke schoolreisjes. De partij richt zich vooral op het vergroten van kansen voor leerlingen uit minder draagkrachtige gezinnen door het basisaanbod op school te versterken, maar blijft terughoudend met het invoeren van brede, nieuwe programma’s of tijdelijke subsidies.
NSC wil dat alle kwetsbare kinderen dagelijks een gezond ontbijt op school kunnen krijgen, om hun leerprestaties en sociale interactie te bevorderen. Dit voorstel is concreet en structureel bedoeld, en sluit aan bij het idee van een "rijke schooldag" door het schoolaanbod uit te breiden met een basisvoorziening.
“We zetten ons in om een dagelijks schoolontbijt structureel mogelijk te maken voor kwetsbare kinderen, zodat ieder kind de dag gezond en vol energie kan starten. Een goede maaltijd in de ochtend bevordert de leerprestaties van kinderen. Bovendien stimuleert het goede eetgewoonten en sociale interactie tussen kinderen”
NSC erkent dat scholen met veel minder draagkrachtige leerlingen moeite hebben om extra activiteiten te bekostigen, en wil daarom het basisaanbod van scholen uitbreiden met bijvoorbeeld digitale leermiddelen en periodieke schoolreisjes. Dit is een beperkte, maar concrete stap richting een rijkere schooldag, zonder dat ouders verplicht worden tot extra bijdragen.
“We willen het voor scholen niet onmogelijk maken om een vrijwillige ouderbijdrage voor bepaalde activiteiten te vragen, maar pleiten wel voor een verruiming van de activiteiten in het basisaanbod van scholen (zoals digitale leermiddelen of een periodiek schoolreisje).”
Volt pleit voor een brede, inclusieve schooldag waarin kinderen zich op meerdere vlakken kunnen ontwikkelen, geïnspireerd door het Zweedse model van de "rijke schooldag". De partij wil gratis schoolmaaltijden als structureel onderdeel van het onderwijsprogramma en ontwikkelplekken waar onderwijs, opvang, sport en cultuur samenkomen. Hiermee wil Volt ongelijkheid tegengaan en gelijke kansen voor alle kinderen bevorderen.
Volt ziet gezonde, gratis schoolmaaltijden als essentieel onderdeel van een rijke schooldag, naar Zweeds voorbeeld. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen, het bevorderen van gezond eten en het tegengaan van honger in de klas.
“De door Volt gerealiseerde gratis schoolmaaltijden, zetten we voort en breiden we uit naar Zweeds voorbeeld, waarbij de schoolmaaltijd gezien wordt als onderdeel van het onderwijsprogramma. Hiermee wordt gezond eten bevorderd, ongelijkheid aangepakt en zit niemand meer met honger in de klas.”
Volt wil ontwikkelplekken creëren waar onderwijs, kinderopvang, sport, cultuur en zorg samenwerken, zodat kinderen zich breed kunnen ontwikkelen vanaf jonge leeftijd tot en met de overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit sluit aan bij het idee van een rijke schooldag waarin meer wordt geboden dan alleen klassikaal onderwijs.
“We verkennen het opzetten van ontwikkel- en leergemeenschappen waar instanties voor onderwijs, opvang, zorg, cultuur en sport samenwerken. Deze gemeenschappen bieden kinderen een veilige en stimulerende omgeving waarin ze zich stap voor stap kunnen ontwikkelen - vanaf jonge leeftijd tot en met de overstap naar het voortgezet onderwijs.”
BBB wijst het concept van de "rijke schooldag" af en pleit voor een terugkeer naar de kern van onderwijs: basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen. De partij wil af van verplichte programma’s en randzaken die volgens hen weinig bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, en ziet niets in het uitbreiden van de schooldag met extra activiteiten buiten het reguliere curriculum.
BBB verzet zich tegen het idee van een "rijke schooldag" waarbij scholen extra activiteiten aanbieden buiten de kernvakken. De partij vindt dat kostbare onderwijstijd verloren gaat aan verplichte programma’s en ideologische thema’s, en wil dat scholen zich weer richten op de essentie van onderwijs. Dit standpunt is een directe reactie op landelijke plannen voor een bredere schooldag met meer aandacht voor sport, cultuur en burgerschap.
“Kostbare onderwijstijd gaat verloren aan verplichte programma’s zoals de Week van de Lentekriebels, overmatig burgerschapsonderwijs of ideologische thema’s die weinig bijdragen aan de ontwikkeling van basisvaardigheden. BBB wil dat scholen zich weer richten op wat écht telt: lezen, schrijven, rekenen en andere essentiële kennis.”
JA21 noemt het concept van de "rijke schooldag" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die onder deze term vallen. In plaats daarvan legt JA21 de nadruk op het verbeteren van basisvaardigheden, het herstellen van het gezag van de leraar, en het beperken van tijdelijke projecten en subsidies in het onderwijs. De partij wil vooral investeren in het primaire onderwijsproces en ziet weinig in extra, brede dagarrangementen of verlengde schooldagen.
JA21 vindt dat het onderwijs zich moet richten op het versterken van basisvaardigheden zoals lezen, taal en rekenen, en dat het beschikbare budget vooral naar het primaire proces moet gaan in plaats van naar tijdelijke projecten of overhead. Dit betekent dat JA21 geen voorstander is van brede dagarrangementen of een "rijke schooldag" waarin extra activiteiten buiten het reguliere curriculum centraal staan.
“Het budget dat voor het basis- en voortgezet onderwijs beschikbaar is, moet daarvoor wat JA21 betreft een andere prioriteit krijgen. Meer geld naar het primaire proces en minder geld naar management, overhead en tijdelijke projecten.”