De SGP ziet remigratie—het terugkeren van migranten en asielzoekers die niet mogen blijven—als een essentiële bouwsteen van het asielbeleid. De partij wil snelle en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, onder meer door strengere procedures, terugkeerhubs, en internationale afspraken. Remigratie wordt nadrukkelijk gepresenteerd als noodzakelijk om draagkracht en draagvlak in de samenleving te behouden en het asielstelsel werkbaar te houden.
De SGP beschouwt terugkeer (remigratie) als cruciaal voor een sluitend asielbeleid en wil dat procedures die terugkeer belemmeren worden aangescherpt. Dit omvat het beperken van herhaalde asielaanvragen, het instellen van terugkeerhubs, en het verkorten van verblijfsvergunningen om frequenter te toetsen of iemand mag blijven. Ook wordt internationale samenwerking gezocht om terugkeer te bevorderen.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
De SGP wil voorkomen dat asielzoekers procedures rekken of misbruik maken van het systeem om terugkeer te ontlopen. Dit gebeurt door het beperken van herhaalde aanvragen, het afschaffen van hoger beroep voor bepaalde groepen, en het onmogelijk maken van nieuwe aanvragen vlak voor uitzetting.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
De SGP wil dat Nederland actief drukmiddelen inzet richting landen van herkomst die niet meewerken aan terugkeer, en pleit voor internationale samenwerking en afspraken om remigratie te realiseren.
“Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
“EU-lidstaten worden verplicht elkaars terugkeerbesluiten uit te voeren.”
“Bij voorkeur in EU-verband worden migratieovereenkomsten gesloten met landen op de Balkan, in Afrika en het Midden-Oosten over de opvang en de terugkeer van asielzoekers.”
FVD wil niet alleen de immigratie naar Nederland stoppen, maar ook actief inzetten op remigratie van mensen met een migratieachtergrond die volgens hen niet integreren of aarden. Ze stellen voor om remigratie financieel en praktisch te stimuleren via beurzen en coaches, en willen een negatief migratiesaldo bereiken zodat er meer mensen vertrekken dan binnenkomen.
FVD ziet remigratie als noodzakelijk om de druk op de samenleving te verlichten en de sociale samenhang te herstellen. Ze willen migranten en hun (klein)kinderen die niet goed integreren actief ondersteunen bij terugkeer naar hun land van herkomst, onder meer met financiële prikkels en begeleiding.
“Wij willen mensen die hier niet aarden actief ondersteunen bij hun terugkeer. Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Daarnaast moedigen we remigratie aan met royale beurzen en coaches die terugkeer naar landen van herkomst begeleiden.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar. Daarnaast voeren we een tienjarige stop op naturalisaties in, bieden steun voor remigratie naar landen van herkomst...”
FVD wil dat er structureel meer mensen vertrekken dan binnenkomen, om Nederland volgens hen weer "beheersbaar" te maken. Remigratie wordt dus niet alleen als individuele maatregel gezien, maar als structureel beleidsdoel.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
“We willen stoppen met de massale immigratie en remigratie tot stand brengen zodat ons volk ook in de komende tientallen, honderden jaren als zodanig kan blijven bestaan.”
Om te voorkomen dat mensen na remigratie opnieuw naar Nederland komen, wil FVD biometrische gegevens van remigranten opslaan.
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
De VVD wil het terugkeerbeleid (remigratie) van migranten en asielzoekers die niet mogen blijven, aanzienlijk intensiveren. De partij stelt voor om criminele, overlastgevende en uitgeprocedeerde asielzoekers zonder pardon uit te zetten, landen te sanctioneren die hun onderdanen niet terugnemen, en de Dienst Terugkeer en Vertrek te versterken. Remigratie wordt gezien als essentieel om draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden en de instroom beheersbaar te maken.
De VVD vindt dat mensen die niet mogen blijven, vooral criminele of overlastgevende asielzoekers, snel moeten worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Dit moet het draagvlak voor echte vluchtelingen beschermen en misbruik van het systeem tegengaan.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“De Dienst Terugkeer en Vertrek krijgt hierbij extra aandacht, waardoor het terugkeerbeleid kan worden geïntensiveerd.”
De VVD wil druk uitoefenen op landen die hun onderdanen niet terugnemen door ontwikkelingshulp te stoppen, zodat remigratie daadwerkelijk kan plaatsvinden.
“Europa komen daarnaast niet meer in aanmerking voor ontwikkelingshulp als ze weigeren hun eigen onderdanen terug te nemen.”
Niet alleen asielzoekers, maar ook arbeidsmigranten die overlast veroorzaken of dakloos zijn, moeten worden teruggestuurd, ongeacht of ze uit de EU komen.
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD wil de migratieketen versterken en internationale verdragen aanpassen om remigratie makkelijker te maken, inclusief het strafbaar stellen van illegaal verblijf.
“De migratieketen wordt versterkt: De IND krijgt voldoende capaciteit om zaken snel af te handelen, zodat er snel duidelijkheid komt over wie hier wel en wie hier niet mag blijven. Hetzelfde geldt voor het COA. De Dienst Terugkeer en Vertrek krijgt hierbij extra aandacht, waardoor het terugkeerbeleid kan worden geïntensiveerd.”
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
De PVV wil remigratie actief bevorderen door een vrijwillige regeling waarbij mensen Nederland kunnen verlaten, mits zij afstand doen van het Nederlanderschap en niet terugkeren. Er wordt geen financiële beloning geboden, alleen praktische ondersteuning zoals een vliegticket en administratieve afhandeling. Het doel is het verminderen van het aantal niet-westerse vreemdelingen en het terugwinnen van Nederland voor de Nederlanders.
De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling voor waarbij mensen die Nederland willen verlaten, daartoe worden gefaciliteerd zonder financiële beloning. De partij ziet remigratie als een manier om de bevolkingssamenstelling te veranderen en de Nederlandse identiteit te beschermen. Voorwaarde is dat men definitief afstand doet van het Nederlanderschap en niet terugkeert.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling. Voorwaarde is dat men afstand doet van het Nederlanderschap, voorgoed vertrekt en niet meer terugkomt.”
“Bevorderen remigratie”
Naast vrijwillige remigratie wil de PVV bepaalde groepen vreemdelingen, zoals Syriërs en volwassen mannelijke Oekraïners, actief terugsturen naar hun land van herkomst. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk voor de wederopbouw van hun eigen land en het ontlasten van Nederland.
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen. Indien dit onverhoopt niet lukt sturen we ze terug naar andere Arabische landen, waarmee we afspraken maken.”
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen. Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“Oekraïne heeft zijn eigen mannen hard nodig. Daarom gaan we een uitzondering maken op de Richtlijn tijdelijke bescherming van de EU, waardoor we volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden kunnen terugsturen. Zij kunnen dan hun eigen land helpen, zoals door de Oekraïense regering gevraagd.”
Het CDA wil remigratie van arbeidsmigranten en afgewezen asielzoekers actiever stimuleren en afdwingen, vooral om dakloosheid en overlast te voorkomen en grip te houden op migratie. Ze pleiten voor ondersteuning bij vrijwillige terugkeer van werkloze arbeidsmigranten en maken het strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer. De partij ziet samenwerking met EU-landen als essentieel voor effectieve remigratie.
Het CDA wil voorkomen dat werkloze arbeidsmigranten in Nederland dakloos raken en stimuleert daarom vrijwillige remigratie, met ondersteuning en samenwerking met landen van herkomst. Dit is bedoeld om sociale problemen te voorkomen en de verantwoordelijkheid van werkgevers te vergroten.
“Vrijwillige terugkeer van werkloze arbeidsmigranten wordt extra ondersteund om dak- en thuisloosheid te voorkomen; hiervoor zoeken we samenwerking met de EU-landen van herkomst.”
Om grip te houden op migratie en illegaal verblijf te voorkomen, maakt het CDA het niet meewerken aan terugkeer strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Ze benadrukken dat hulp aan deze groep door anderen niet strafbaar mag zijn, en willen Europese samenwerking voor effectieve remigratie.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie. Wij volgen de voorstellen vanuit de Europese Commissie, waarin wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten in Europa plaatsvindt.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens worden afgehandeld, waarbij bij afwijzing directe terugkeer volgt. Dit moet illegaal verblijf voorkomen en de asielprocedure versnellen.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
GroenLinks-PvdA is voor een effectief, humaan en zorgvuldig terugkeerbeleid voor mensen zonder verblijfsrecht, maar spreekt zich niet uit voor actieve remigratie van gevestigde migranten. De partij wil dat mensen zonder asielrecht terugkeren naar hun land van herkomst, met waarborgen voor mensenrechten en ondersteuning bij terugkeer, maar benadrukt dat terugkeer niet altijd mogelijk is. Er zijn geen voorstellen voor vrijwillige remigratie van gevestigde migranten of beleid gericht op het stimuleren van remigratie.
GroenLinks-PvdA vindt dat mensen die geen recht hebben op asiel snel moeten terugkeren naar hun land van herkomst, mits dit zorgvuldig en met respect voor mensenrechten gebeurt. Het beleid richt zich op uitgeprocedeerde asielzoekers en niet op bredere groepen migranten; remigratie wordt niet als doel op zich gezien, maar als sluitstuk van een zorgvuldige procedure.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
De partij erkent dat terugkeer niet altijd mogelijk is, bijvoorbeeld als het land van herkomst niet meewerkt. In zulke gevallen wil GroenLinks-PvdA voorkomen dat mensen zonder papieren op straat belanden en pleit zij voor basisvoorzieningen en tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
“Soms is terugkeer niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het land van herkomst niet meewerkt. We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
NSC koppelt het thema "remigratie" vooral aan het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers en tijdelijke bescherming voor bepaalde groepen vluchtelingen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het strenger uitvoeren van terugkeer, het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer, en het invoeren van een tweestatusstelsel waarbij tijdelijke bescherming expliciet gericht is op terugkeer zodra dat mogelijk is. De kern van hun visie is dat opvang in Nederland tijdelijk moet zijn voor wie geen recht op asiel heeft, met nadruk op daadwerkelijke terugkeer naar het land van herkomst.
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers aanzienlijk aanscherpen. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar gesteld, en tijdelijke bescherming wordt nadrukkelijk gekoppeld aan remigratie zodra de situatie in het land van herkomst dat toelaat. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het asielsysteem te voorkomen en de instroom te beperken.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar. Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC pleit voor Europese samenwerking om remigratie te faciliteren, onder andere via terugkeerhubs en bilaterale migratiepacten met herkomstlanden. Dit moet remigratie van uitgeprocedeerde asielzoekers versnellen en ontmoedigen dat kansarme asielaanvragen in Nederland worden ingediend.
“We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
“We zijn voorstander van het maken van goede (Europese) afspraken met herkomstlanden en transitielanden om ongereguleerde migratie te voorkomen.”
De SP benoemt remigratie vooral in de context van vluchtelingen en arbeidsmigranten: zij pleit voor opvang in de regio zodat mensen makkelijker kunnen terugkeren zodra het veilig is, en voor het stimuleren van terugkeer van mensen zonder beschermingsstatus. Concrete voorstellen zijn het ondersteunen van toekomstgerichte voorzieningen in opvangregio’s en het organiseren van opvang en terugkeer voor mensen uit veilige landen. De kern van hun visie is dat remigratie humaan, veilig en gericht op wederopbouw moet zijn, zonder mensenrechten te schenden.
De SP vindt dat vluchtelingen het beste in de eigen regio kunnen worden opgevangen, zodat zij dichtbij familie en thuisland blijven en makkelijker kunnen remigreren zodra de situatie veilig is. Dit wordt gezien als humaan en praktisch, en moet ondersteund worden met voorzieningen die terugkeer en wederopbouw mogelijk maken.
Voor mensen uit veilige landen wil de SP aparte, strenge opvang die expliciet gericht is op terugkeer, om misbruik van het asielsysteem te voorkomen en het draagvlak voor opvang te behouden.
“Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
50PLUS benoemt remigratie niet expliciet als beleidsdoel, maar adresseert het onderwerp indirect door te stellen dat mensen zonder recht op asiel worden teruggestuurd en dat opgebouwde AOW-rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht. Het beleid richt zich op het beperken van langdurige verblijfsrechten en het voorkomen van administratieve lasten bij uitkeringen aan vertrekkende migranten.
50PLUS wil dat mensen die geen recht op asiel hebben, Nederland verlaten en terugkeren naar hun land van herkomst, met respect voor hun waardigheid. Dit standpunt adresseert remigratie als verplichting na afwijzing van asiel.
Om langdurige administratieve lasten te voorkomen, stelt 50PLUS voor dat arbeidsmigranten en studenten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij remigratie. Dit voorkomt dat kleine uitkeringen decennia later aan onvindbare rechthebbenden moeten worden uitgekeerd.
“50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
BBB wil remigratie actief stimuleren als oplossing voor massaimmigratie en falende integratie, waarbij vrijwillige terugkeer wordt aangemoedigd en gedwongen uitzetting volgt bij weigering. De partij pleit voor het opnemen van remigratie in beleid en het beëindigen van verblijfsprocedures zodra iemand terugkeert naar het land van herkomst. BBB ziet remigratie als een essentieel instrument om de bevolkingsgroei en integratieproblemen te beheersen.
BBB wil het taboe op remigratie doorbreken en terugkeer naar het land van herkomst actief stimuleren, vooral als middel tegen massaimmigratie en integratieproblemen. Vrijwillige terugkeer wordt ondersteund, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting. Remigratie moet een structureel onderdeel van het migratiebeleid worden.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB stelt dat als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, de procedure direct wordt beëindigd of de verblijfsvergunning wordt ingetrokken. Dit voorstel is volgens BBB in 2024 aangenomen en moet strikt worden uitgevoerd.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken. Het voorstel van BBB hierover is in 2024 aangenomen door de Tweede Kamer. Wij zien erop toe dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.”
BIJ1 verwerpt gedwongen remigratie en deportatie volledig en benadrukt dat terugkeer naar het land van herkomst uitsluitend vrijwillig mag zijn. De partij ondersteunt het recht op vrijwillige terugkeer voor vluchtelingen, maar zet zich vooral in voor universeel verblijfsrecht en het beëindigen van beleid dat mensen dwingt tot remigratie.
BIJ1 is principieel tegen elke vorm van gedwongen remigratie of uitzetting. Zij willen detentiecentra sluiten, deportaties stoppen en de Dienst Terugkeer en Vertrek opheffen. Dit standpunt is gebaseerd op het idee dat niemand mag worden gedwongen het land te verlaten en dat mensenrechten altijd voorop moeten staan.
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl).”
BIJ1 erkent het recht op vrijwillige remigratie voor vluchtelingen, mits dit volledig op vrijwillige basis gebeurt. Zij benadrukken het belang van vrijwilligheid, zeker nu gedwongen terugkeerpraktijken toenemen.
“Nederland steunt het recht van Palestijnse vluchtelingen en hun nakomelingen op vrijwillige terugkeer naar historisch Palestina, en ondersteunt ook alle anderen die vrijwillig terugkeren naar andere landen. We benadrukken het belang van vrijwilligheid nu gedwongen terugkeerpraktijken toenemen.”
De ChristenUnie vindt dat migranten die geen blijvende plek in Nederland hebben en terug kunnen, ook daadwerkelijk moeten terugkeren. Zij pleiten voor een verbeterde vertrekprocedure voor afgewezen asielzoekers, met afspraken met landen van herkomst en sancties als die landen niet meewerken. Remigratie wordt gezien als een noodzakelijk onderdeel van een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid.
De ChristenUnie stelt dat mensen die geen recht hebben op een blijvend verblijf in Nederland en terug kunnen, ook daadwerkelijk moeten terugkeren. Dit wordt gezien als essentieel om de druk op voorzieningen te verlichten en integratieproblemen te voorkomen. De partij wil de vertrekprocedure verbeteren, duidelijke communicatie met afgewezen asielzoekers, en afspraken met landen van herkomst, inclusief mogelijke sancties bij tegenwerking.
“Maar wie geen blijvende plek heeft in de Nederlandse samenleving en ook terug kan, moet terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De partij benadrukt dat de terugkeer van afgewezen asielzoekers op een menswaardige manier moet gebeuren. Waar terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar alternatieven zoals doormigratie of legalisering van verblijf.
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
D66 heeft geen expliciet remigratiebeleid, maar benoemt wel het belang van snelle en zorgvuldige terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus naar hun land van herkomst. Hun focus ligt op het bieden van perspectief voor mensen zonder verblijfsstatus: óf integratie in Nederland, óf terugkeer, met afspraken op (bij voorkeur) Europees niveau. D66 is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil humane, realistische oplossingen voor mensen zonder verblijfsstatus.
D66 wil dat mensen zonder verblijfsstatus snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst: ofwel integratie in Nederland, ofwel terugkeer naar het land van herkomst. Ze pleiten voor afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur op Europees niveau, en verwerpen strafbaarstelling van illegaliteit. Dit standpunt adresseert het vraagstuk van remigratie vanuit een humane en pragmatische invalshoek, zonder dwang of criminalisering.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
JA21 ziet remigratie als een noodzakelijk instrument wanneer integratie mislukt en wil dit actief bevorderen, onder meer via (her)invoering van remigratie-uitkeringen. Het partijprogramma stelt dat mensen die niet integreren of geen toekomst in Nederland hebben, moeten terugkeren naar hun land van herkomst, waarbij remigratie als sluitstuk van het migratiebeleid wordt gepresenteerd.
JA21 vindt dat als integratie niet slaagt, remigratie gestimuleerd moet worden. De partij wil daarom de remigratie-uitkering (her)invoeren om terugkeer naar het land van herkomst aantrekkelijker te maken. Dit wordt gepresenteerd als een oplossing voor het ontstaan van parallelle samenlevingen en het behoud van de Nederlandse cultuur.
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
JA21 stelt dat migranten die hun verblijfsgrond verliezen, bijvoorbeeld door werkloosheid of het niet voldoen aan integratie-eisen, niet in Nederland mogen blijven en moeten terugkeren. Dit geldt expliciet voor EU-migranten die werkloos raken en voor andere groepen die niet langer aan de voorwaarden voldoen.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) noemt "remigratie" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om remigratie te stimuleren of te faciliteren. Hun beleid richt zich juist op het waarborgen van mensenrechten, het tegengaan van gedwongen terugkeer naar onveilige landen, en het bieden van humane opvang en integratie voor migranten en vluchtelingen.
De PvdD verzet zich tegen het terugsturen van mensen naar landen waar zij gevaar lopen, en benadrukt het belang van bescherming volgens internationale verdragen. Dit standpunt adresseert direct het thema remigratie door te stellen dat terugkeer alleen mogelijk is als het veilig is, en niet als dwangmiddel.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
In plaats van remigratie te stimuleren, kiest de PvdD voor investeren in opvang, integratie en het waarborgen van rechten voor migranten en vluchtelingen in Nederland. Dit beleid staat haaks op remigratiebeleid en benadrukt juist het belang van participatie in de Nederlandse samenleving.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
Volt erkent het belang van een humane en realistische terugkeer (remigratie) van uitgeprocedeerde asielzoekers, waarbij begeleiding en toekomstperspectief centraal staan. Detentie wordt zoveel mogelijk vermeden, vooral bij kinderen, en terugkeer dient altijd menswaardig te verlopen onder toezicht van onafhankelijke waarnemers. Volt wil remigratie organiseren met respect voor mensenrechten en zonder schadelijke praktijken.
Volt vindt dat terugkeer van mensen zonder verblijfsrecht alleen op een humane, begeleide en realistische manier mag plaatsvinden. Detentie wordt zoveel mogelijk voorkomen, zeker bij kinderen, en begeleiding en toekomstperspectief staan centraal. Dit standpunt adresseert het probleem van onmenselijke of onveilige remigratiepraktijken en benadrukt het belang van mensenrechten.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen. De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
BVNL wil remigratie actief stimuleren door mensen die hun Nederlands paspoort definitief opgeven en Nederland permanent verlaten, een financiële vergoeding te bieden. Dit beleid is bedoeld om de bevolkingsgroei te beperken en de druk op sociale voorzieningen te verlagen, in het kader van een bredere, restrictieve migratieagenda.
BVNL stelt voor om remigratie te bevorderen door een financiële prikkel te bieden aan mensen die definitief afstand doen van hun Nederlands paspoort en het land verlaten. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel om de bevolkingsgroei te beperken en de kosten van migratie voor de samenleving te verlagen.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma