BBB noemt de Rekenkamer uitsluitend in de context van Europese uitgaven en benadrukt het belang van streng toezicht op EU-fondsen. Hun belangrijkste voorstel is om het oordeel van de Europese Rekenkamer zwaar te laten wegen bij het beoordelen van Europese bestedingen, met als doel zuiniger en verantwoordelijker om te gaan met belastinggeld.
BBB wil dat Nederland minder geld naar de EU stuurt en eist streng toezicht op Europese uitgaven, waarbij het oordeel van de Europese Rekenkamer leidend is. Dit standpunt komt voort uit zorgen over misstanden bij EU-fondsen, zoals het Corona Herstelfonds, en de wens om belastinggeld verantwoord te besteden.
“Geen blanco cheque. Het oordeel van de Europese Rekenkamer over de wantoestanden bij de besteding van honderden miljarden euro uit het Corona Herstelfonds toont aan dat er zuiniger en verantwoordelijker met ons belastinggeld moet worden omgegaan.”
“Geen blanco cheque. Het oordeel van de Europese Rekenkamer over de wantoestanden bij de besteding van honderden miljarden euro uit het Corona Herstelfonds toont aan dat er zuiniger”
“Geen blanco cheque. Het oordeel van de Europese Rekenkamer over de wantoestanden bij de”
FVD noemt de term "rekenkamer" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor een nationale of lokale rekenkamer. Hun kritiek richt zich op het Centraal Planbureau (CPB) en de beperkingen van de huidige doorrekeningssystematiek bij verkiezingsprogramma's. FVD pleit voor meer ruimte voor visie en lange termijnbeleid, en vindt de huidige financiële doorrekeningen te beperkt en niet geschikt voor hun beleidsvoorstellen.
FVD uit stevige kritiek op de manier waarop het CPB verkiezingsprogramma's doorrekent, omdat het alleen voorstellen binnen bestaande beleidskaders en juridische beperkingen meeneemt. Volgens FVD verhindert dit een echte langetermijnvisie en maakt het de doorrekening betekenisloos voor hun programma.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Deze inkadering maakt het onmogelijk om een visie voor de lange termijn aan het CPB voor te leggen.”
“Zodoende hebben we ervoor gekozen ons programma niet aan het CPB voor te leggen. De uitkomst van hun ‘doorrekening’ zou immers volstrekt betekenisloos zijn en vermoedelijk vooral verwarring zaaien omdat de hoofdrichting erdoor uit het zicht verdwijnt.”
NSC wil de controle op overheidsfinanciën versterken door de positie van de Algemene Rekenkamer (ARK) uit te breiden en haar onafhankelijkheid te waarborgen. Ze pleiten voor een grotere rol van de Rekenkamer bij de financiële verslaglegging en benadrukken het belang van onafhankelijke controle op doelmatige besteding van belastinggeld. Ook op lokaal niveau moet de Rekenkamer een stevige, onafhankelijke rol spelen in het ondersteunen van de volksvertegenwoordiging.
NSC constateert dat het inzicht in de besteding van belastinggeld tekortschiet en wil daarom de positie van de Algemene Rekenkamer versterken. De partij stelt voor dat de ARK de controle op de financiële verslaglegging overneemt van de Auditdienst Rijk, zodat deze onafhankelijk van het ministerie van Financiën kan opereren. Dit moet leiden tot meer transparantie en betrouwbaarheid in de overheidsfinanciën.
“We versterken de positie van de Algemene Rekenkamer (ARK) door de ARK de controle op de financiële verslaglegging te laten overnemen van de Auditdienst Rijk. De ARK moet volledig onafhankelijk kunnen opereren ten opzichte van het ministerie van Financiën, vergelijkbaar met accountants in de private sector.”
“We constateren met de Algemene Rekenkamer nog steeds dat een goed inzicht in een zinnige en zorgvuldige besteding van de vele miljarden aan belastinggeld ontbreekt.”
NSC vindt dat ook op lokaal en provinciaal niveau de volksvertegenwoordiging beter ondersteund moet worden bij haar controlerende taak. Onafhankelijke Rekenkamers zijn daarbij essentieel om de democratische controle en transparantie te waarborgen.
“Een goed functionerende lokale en provinciale democratie vraagt om een goede ondersteuning van de volksvertegenwoordiging bij zijn controlerende taak, onder meer door een stevige griffie en onafhankelijke Rekenkamers.”
BIJ1 verwijst in haar verkiezingsprogramma slechts één keer expliciet naar de Rekenkamer, en dan uitsluitend in de context van het herstelproces rond het toeslagenschandaal. De partij gebruikt het Rekenkameronderzoek als onderbouwing voor haar pleidooi voor een uniforme werkwijze bij de afhandeling van het herstelproces, met prioriteit voor de menselijke maat. Er zijn geen bredere of structurele beleidsvoorstellen over de rol of versterking van de Rekenkamer.
BIJ1 stelt dat het Rekenkameronderzoek aantoont dat een uniforme werkwijze in het herstelproces van het toeslagenschandaal noodzakelijk is voor snellere en eerlijkere afhandeling. De partij gebruikt het oordeel van de Rekenkamer als argument om te pleiten voor meer regie voor de burger en prioriteit voor de menselijke maat in de uitvoering.
“Beide voortgangsrapportages↗ en het Rekenkameronderzoek↗ concluderen dat alle betrokken partijen baat hebben bij het hanteren van één uniforme werkwijze in de afhandeling van het herstelproces. Vooral de gedupeerden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma