De SP wil reizen voor iedereen betaalbaar, toegankelijk en duurzaam maken, met een sterke nadruk op goed openbaar vervoer als alternatief voor de auto en het vliegtuig. Ze pleiten voor forse investeringen in trein- en busverbindingen, lagere ov-tarieven, gratis ov voor specifieke groepen, en het ontmoedigen van korte vluchten door betere treinverbindingen en strengere regels voor vliegen. Hun visie is dat mobiliteit een recht is, niet een privilege, en dat reizen schoon, eerlijk en voor iedereen bereikbaar moet zijn.
De SP vindt dat reizen niet mag afhangen van je portemonnee en wil openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken. Ze willen fors investeren in ov, tarieven verlagen, gratis ov voor kwetsbare groepen, en zorgen dat ov overal beschikbaar is, ook in dorpen en buitengebieden.
“Je reis naar familie, vrienden, werk en vrije tijd moet niet afhangen van de dikte van je portemonnee. Daarom bouwen we aan een toekomst waarin openbaar vervoer echt van en voor iedereen is. Goed, gratis en toegankelijk openbaar vervoer verbindt dorpen, steden en landen. Zo kan iedereen vrij en duurzaam reizen en maken we mobiliteit eerlijk, schoon en echt openbaar.”
“We maken ons hard voor openbaar vervoer dat niemand uitsluit door de omvang van hun portemonnee. De reis naar werk, familie en zorg is belangrijk voor mens, maatschappij, klimaat en economie. Daarom moet het openbaar vervoer zo snel mogelijk vrije toegang bieden. In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren. Ook maken we stads en streekvervoer meteen gratis voor ouderen (65+), kinderen (12), scholieren en mensen met een beperking.”
“Iedere regio goed bereikbaar. We stoppen de afbraak van het openbaar vervoer en zorgen ervoor dat iedereen met de bus, tram of trein bij een ziekenhuis, school en supermarkt kan komen. We investeren in provincies en vervoerregio’s, heropenen stations en starten nieuwe buslijnen. Ook in kleine dorpen en ’s avonds.”
“Het openbaar vervoer wordt 100 procent toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking. Dit geldt ook voor de stations en ovhaltes.”
De SP wil reizen per trein binnen Europa aantrekkelijker maken dan vliegen, door te investeren in snelle, betaalbare internationale treinverbindingen en het ontmoedigen van korte vluchten. Ze willen dat de trein goedkoper wordt dan het vliegtuig op korte afstanden en pleiten voor een verbod op vluchten onder de 500 km zodra goede alternatieven bestaan.
“We werken samen met andere publieke vervoersbedrijven in Europa om snelle langeafstandstreinen te stimuleren die goedkoper en schoner zijn dan vliegen. Zo wordt reizen met de trein binnen Europa een duurzaam en aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig.”
“Reizen met de trein moet makkelijker én goedkoper worden dan het vliegtuig op korte afstanden. Daarom investeren we in betaalbare internationale treintickets en betere verbindingen. Zo maken we de trein de logische keuze: comfortabel, duurzaam en betaalbaar. Geen oneerlijke voordelen meer voor vervuilende korte vluchten. Voortaan loont het om groen te reizen.”
“Zodra deze goede en betrouwbare alternatieven beschikbaar zijn moeten vluchten van minder dan 500km verboden worden.”
De SP wil de negatieve impact van vliegen beperken door privéjets te verbieden, nachtvluchten te stoppen, kerosine te belasten en veelvliegers extra te laten betalen. Ze willen het aantal vluchten terugdringen waar dit de gezondheid schaadt en Schiphol’s hubfunctie afbouwen.
“Privéjets zijn het toppunt van vervuilende luxe voor de ultrarijken, terwijl de klimaat en geluidslast op ons allemaal neerkomt. We verbieden privéjets, want vliegen is geen privilege voor enkelen ten koste van iedereen.”
“We eisen dat vliegen minder vervuilend wordt. Synthetische kerosine wordt de norm en elektrisch taxiën wordt verplicht. Daarnaast voeren we een kerosinebelasting in, zodat de luchtvaartsector eindelijk eerlijk bijdraagt en wordt aangespoord om te verduurzamen.”
“Nachtvluchten worden per direct stopgezet.”
“Acht procent van de reizigers koopt maar liefst veertig procent van alle vliegtickets. Voor mensen die één keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan, verandert er niets: zij betalen geen extra vliegtaks. Veelvliegers dragen juist iets extra bij.”
“We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vlieg...”
De SP erkent dat niet overal alternatieven zijn voor de auto en wil autorijden betaalbaar houden waar ov ontbreekt. Ze zijn tegen rekeningrijden en willen alle wegen tolvrij maken zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.
“Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken. Het mkb wordt ondersteund in het verduurzamen van bedrijfswagens. Mensen krijgen betere alternatieven met goed en gratis toegankelijk openbaar vervoer en veilige fietsroutes. Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De SP wil fietsen en wandelen aantrekkelijker maken door te investeren in infrastructuur, meer ov-fietsen en bewaakte stallingen, en het aanpakken van fietsdiefstal. Zo willen ze duurzame, gezonde reisopties voor iedereen bevorderen.
“We investeren fors in veilige en comfortabele fiets en wandelinfrastructuur, zodat mensen ook makkelijk en duurzaam kunnen kiezen voor lopen of fietsen.”
“Fietsen is gezond, snel en goed voor het milieu. We investeren in meer bewaakte fietsenstallingen bij stations, breiden het aantal ovfietsen uit en pakken fietsdiefstal harder aan.”
BVNL ziet reizen als essentieel voor economische groei en individuele vrijheid, met een sterke nadruk op het verbeteren van infrastructuur en het stimuleren van mobiliteit. De partij wil investeren in wegen, openbaar vervoer en vliegvelden, en pleit voor minder overheidsbemoeienis en lagere lasten voor reizigers. Belangrijkste voorstellen zijn het uitbreiden van weg- en spoorcapaciteit, het verhogen van de maximumsnelheid, investeren in internationale treinverbindingen en het stimuleren van vliegverkeer.
BVNL vindt dat de infrastructuur in Nederland achterloopt op de bevolkingsgroei en economische behoeften. Ze willen fors investeren in wegen, openbaar vervoer en vliegvelden om reizen sneller, efficiënter en aantrekkelijker te maken. Het doel is files te verminderen, internationale verbindingen te verbeteren en de concurrentiepositie van Nederland te versterken.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Meer aandacht voor internationale treinverbindingen. Doorbreken van het monopolie van kaartverkoop door nationale vervoerders.”
“De A3 tussen Amsterdam en Rotterdam aanleggen.”
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
“Busverbindingen in de provincie behouden.”
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
BVNL beschouwt luchtvaart als een economische pijler en wil Schiphol en regionale vliegvelden laten groeien, mits verantwoord. Dit moet de bereikbaarheid van Nederland vergroten en de druk op Schiphol spreiden.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
BVNL wil dat reizen betaalbaarder wordt door belastingen en accijnzen te verlagen en keuzevrijheid voor vervoermiddelen te waarborgen. Ze zijn tegen kilometerheffing en willen geen overheidscontrole op reisgedrag.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
“Reiskosten moeten volledig onbelast kunnen worden vergoed door de werkgever.”
FVD wil reizen in Nederland betaalbaar, comfortabel en vrij houden, met een sterke nadruk op bereikbaarheid voor iedereen. Ze pleiten voor investeringen in openbaar vervoer, het afschaffen van belemmerende belastingen en regels, en het stimuleren van innovatie in vervoer zoals hyperloops en een nieuwe luchthaven. Hun visie is dat mobiliteit een recht is en essentieel voor vrijheid, economische groei en verbinding binnen Nederland en internationaal.
FVD wil het openbaar vervoer verbeteren door het betaalbaar, toegankelijk en comfortabel te maken voor alle Nederlanders, met speciale aandacht voor regionale bereikbaarheid en het tegengaan van overvolle treinen. Ze willen geen spitsheffing, meer en langere treinen, bushaltes behouden en nachtverbindingen verbeteren.
“Wij willen bushaltes behouden en terugbrengen, juist om ook afgelegen gebieden bereikbaar te houden.”
“Dat betekent: geen spitsheffing, betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen.”
“We zetten meer en langere treinen in op drukke trajecten, zodat overvolle treinen verdwijnen.”
“We verbeteren de nachtverbindingen tussen de grote steden, zodat studenten, reizigers en nachtwerkers veilig en makkelijk thuiskomen.”
FVD wil autorijden aantrekkelijker maken door belastingen en accijnzen te verlagen, trajectcontroles af te schaffen en de maximumsnelheid te verhogen. Ze zien mobiliteit per auto als essentieel voor vrijheid en economische ontwikkeling.
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
FVD wil de luchtvaartsector versterken door een nieuwe luchthaven te bouwen, Schiphol te laten groeien, regionale luchthavens uit te breiden en vliegen betaalbaar te houden. Ze zijn tegen beperkingen op korte vluchten en willen geen vliegbelasting.
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
“We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.”
“We garanderen dat binnenlandse of intra-Europese vluchten nooit worden verboden, zodat vrijheid van mobiliteit behouden blijven.”
FVD wil investeren in innovatieve vervoersoplossingen zoals hyperloop-technologie en supersnel glasvezelinternet, om de bereikbaarheid en economische positie van Nederland te versterken.
FVD wil de studenten-OV-kaart verruimen zodat studenten zich op alle dagen vrij kunnen verplaatsen, wat hun mobiliteit en flexibiliteit vergroot.
“We maken de studenten-OV-kaart zowel doordeweeks als in het weekend geldig, zodat studenten zich vrij kunnen verplaatsen.”
FVD wil flexibele grenscontroles met moderne technologie, zodat Nederlanders vrij kunnen reizen terwijl buitenlanders effectief worden gecontroleerd.
“We voeren flexibele grenscontroles in met moderne technologie en automatische controle op biometrische gegevens, zodat Nederlanders vrij kunnen reizen maar buitenlanders effectief gecontroleerd worden.”
De VVD wil reizen voor Nederlanders betaalbaar, snel en efficiënt houden, met een sterke focus op innovatie, infrastructuur en internationale verbindingen. Ze pleiten voor investeringen in wegen, spoor en luchtvaart, het betaalbaar houden van vliegen, en het verbeteren van regionale en internationale bereikbaarheid. De partij ziet mobiliteit als essentieel voor economische groei en het verbinden van regio’s, en wil daarbij onnodige regels schrappen en innovatie stimuleren.
De VVD vindt dat goede infrastructuur essentieel is zodat mensen goedkoop, snel en veilig kunnen reizen voor werk, familiebezoek en andere doeleinden. Ze willen investeren in nieuwe en bestaande wegen, spoor- en waterwegen, en knelpunten in het verkeer aanpakken.
“De VVD investeren in infrastructuur, zodat iedereen goedkoop, snel en veilig op het werk kan komen of familie kan bezoeken en nieuwe woonwijken bereikbaar zijn.”
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden.”
De VVD wil het openbaar vervoer verbeteren door te zorgen voor veiligheid, punctualiteit en betaalbaarheid. Ze willen alternatieve aanbieders toelaten op het spoor, strengere handhaving tegen overlastgevers, en innovatie stimuleren.
“We willen dat treinen veilig, op tijd en schoon zijn. We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.”
“We blijven innovatie hier stimuleren, maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren.”
“We willen beter en veiliger ov”
De VVD wil vliegen betaalbaar houden door geen nieuwe vliegbelastingen in te voeren en bestaande belastingen niet te verhogen. Ze willen regionale luchthavens laten groeien en Schiphol uitbreiden, met aandacht voor innovatie en het beperken van overlast.
“De VVD wil vliegen betaalbaar houden. We maken ons er daarom sterk voor om geen nieuwe vliegbelastingen te introduceren en huidige belastingen niet te verhogen.”
“We kiezen ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien.”
“Regionale luchthavens waar nog veel ruimte is, zoals in Eelde en Maastricht, krijgen alle ruimte om zich te ontwikkelen.”
De VVD wil het Europese treinnetwerk versterken zodat Nederlanders goedkoop en snel naar Europese steden kunnen reizen. Ze pleiten voor open toegang tot het spoorsysteem en de uitrol van moderne technologie.
“Als we in de toekomst goedkoop en snel naar Europese steden willen kunnen reizen, is het van belang dat we het Europese treinnetwerk versterken.”
“Dit willen we doen door open toegang tot het spoorsysteem te verbeteren en ERTMS (European Rail Traffic Management System) zo snel mogelijk uit te rollen.”
De VVD wil dat de belastingvrije reiskostenvergoeding stijgt met de inflatie, zodat werken niet duurder wordt dan thuiszitten. Ze willen dat hierover afspraken worden gemaakt in alle cao’s.
“We verhogen de belastingvrije reiskostenvergoeding, zodat werken niet duurder is dan thuiszitten. Op termijn willen we dat de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer jaarlijks wordt aangepast aan de stijgende kosten.”
“We willen dat in alle cao’s afspraken over de reiskostenvergoeding worden gemaakt.”
De VVD wil reistijden tussen regio en Randstad verkleinen en maatwerkoplossingen bieden waar regulier ov niet rijdt, inclusief lokale alternatieven en aanpassing van wetten waar nodig.
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen.”
“Waar regulier ov niet (meer) rijdt, blijft er wel behoefte aan verbinding. Daarom we versterken we dit met maatwerkoplossingen, slimme routes en nieuwe concessievormen.”
“Daarnaast geven we meer ruimte aan kleinschalige lokale alternatieven waarbij inwoners elkaar helpen met vervoer. We passen hiervoor wetten aan als dat nodig is.”
De SGP wil reizen binnen Nederland en Europa vooral duurzamer, betaalbaarder en toegankelijker maken, met een sterke nadruk op het stimuleren van openbaar vervoer en het beperken van overlast en milieuschade door vliegverkeer. Concrete voorstellen zijn onder meer het goedkoper maken van het OV, investeren in internationale treinverbindingen als alternatief voor vliegen, en het verhogen van de vliegbelasting op langeafstandsvluchten.
De SGP vindt dat goed en betaalbaar openbaar vervoer essentieel is voor bereikbaarheid, vooral in landelijke gebieden. Ze willen het OV goedkoper maken, gratis OV voor kinderen tot en met 11 jaar, en investeren in overstappunten en nieuwe stations. Dit moet reizen voor iedereen toegankelijk houden en alternatieven bieden voor de auto.
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
“Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Er komen extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht-Lunetten. Dit stoptreinstation wordt een intercitystation met een aansluiting op de A27.”
“De SGP wil het openbaar vervoer stimuleren, onder meer door het betaalbaar houden van ov-tickets.”
De SGP wil het aantal (goedkope) vliegreizen beperken vanwege milieu- en overlastproblemen, en zet in op betere internationale treinverbindingen als alternatief voor vliegen binnen Europa. Ook moet de vliegbelasting op langeafstandsvluchten omhoog, en Schiphol wordt op zondag gesloten voor niet-noodzakelijke vluchten.
“De vliegbelasting voor vluchten over lange afstand wordt verhoogd. De opbrengst kan gedeeltelijk teruggesluisd worden naar de sector voor ondersteuning bij verduurzaming.”
“Nederland werkt samen met andere Europese landen aan betere internationale treinverbindingen zodat er meer alternatieven komen voor vliegreizen binnen Europa.”
“Schiphol (en andere luchthavens) worden op zondag gesloten voor niet noodzakelijke vluchten.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden vanwege de hoge brandstofprijzen, maar wil wel duurzame vormen van vervoer stimuleren, zoals elektrisch rijden en snelfietsroutes, om reizen milieuvriendelijker te maken.
De SGP wil het reizen van asielzoekers binnen Europa beperken, onder meer door het onmogelijk te maken voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) om door te reizen naar een land van keuze, en door het aanpakken van 'shopgedrag' binnen de EU.
De ChristenUnie wil reizen in Nederland schoner, betaalbaarder en toegankelijker maken, met een sterke focus op investeren in openbaar vervoer en het ontmoedigen van korteafstandsvluchten. Ze zetten in op meer en betere trein- en busverbindingen, lagere OV-prijzen, en het stimuleren van internationale treinreizen als duurzaam alternatief voor vliegen.
De ChristenUnie ziet goed en betaalbaar openbaar vervoer als essentieel om Nederland bereikbaar te houden en duurzame mobiliteit te stimuleren. Ze willen fors investeren in bus- en treinverbindingen, kaartjes goedkoper maken en internationale treinreizen aantrekkelijker maken.
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
“Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.”
“Er wordt extra geïnvesteerd in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer. We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
“Om de treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren, investeren we jaarlijks 120 miljoen euro.”
“Er gaan meer internationale (slaap)treinen rijden. Jaarlijks trekken we hiervoor 500 miljoen euro uit.”
“Internationale treinverbindingen worden verbeterd en samen met andere Europese landen zorgen we voor één transparant systeem voor het boeken van internationale treinkaartjes.”
De partij wil het aantal (korte) vluchten beperken en reizen per trein binnen Europa stimuleren, onder meer door het duurder maken van vliegen en het verbeteren van internationale treinverbindingen.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen.”
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
“De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.”
De ChristenUnie wil fietsen en wandelen aantrekkelijker maken als alternatief voor korte reizen, door te investeren in infrastructuur en voorzieningen.
“De fiets moet een aantrekkelijker alternatief blijven voor de auto. Een fijnmazig netwerk van wandel- en fietspaden is daarvoor noodzakelijk. Daarom investeren we jaarlijks 200 miljoen euro in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur.”
“Er komen meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten en in binnensteden. Op elk station zijn deelfietsen beschikbaar.”
BBB wil dat reizen binnen Nederland voor iedereen bereikbaar, betaalbaar en betrouwbaar blijft, met speciale aandacht voor regio’s buiten de Randstad. Ze pleiten voor behoud en uitbreiding van openbaar vervoer, flexibele vervoersoplossingen in dunbevolkte gebieden, en investeren in infrastructuur zoals wegen, spoor en luchtvaart, zonder de automobilist onnodig te belasten.
BBB vindt dat goed openbaar vervoer essentieel is voor leefbaarheid, economische kansen en sociale verbondenheid, vooral in regio’s waar voorzieningen verdwijnen. Ze willen kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen stimuleren en investeren in bereikbaarheid over weg, water, spoor en lucht.
“Iedereen in Nederland, van Randstad tot Achterhoek en van Heuvelland tot de Wâlden, moet zich veilig, betaalbaar en betrouwbaar kunnen verplaatsen.”
“In dunbevolkte gebieden vraagt dat om maatwerk. BBB pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, taxi’s of slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering.”
“Openbaar vervoer (OV) moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad.”
“Steden en buitengebieden moeten goed bereikbaar blijven via OV, weg, water en digitaal.”
BBB wil investeren in wegen, bruggen, spoorlijnen en luchtvaart om Nederland bereikbaar te houden, met prioriteit voor regionale verbindingen en alternatieven voor korteafstandsvluchten. Ze erkennen het belang van de auto in landelijke gebieden en willen geen overhaaste maatregelen die automobilisten of kleine ondernemers benadelen.
“Goede wegen en bruggen zorgen voor veilige en snelle verplaatsing.”
“De auto blijft onmisbaar, vooral in landelijke gebieden.”
“Internationale trein en busverbindingen krijgen prioriteit als alternatief voor korteafstandsvluchten.”
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BBB wil dat de samenleving zo wordt ingericht dat mensen minder hoeven te reizen, door voorzieningen dichter bij huis te houden. Dit moet bijdragen aan leefbaarheid en het tegengaan van leegloop uit dorpen.
“Tegelijk wil BBB dat de samenleving zo wordt ingericht dat voorzieningen dichtbij zijn, zodat mensen minder hoeven te reizen.”
BBB benadrukt dat vervoersopties ook toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking, zodat iedereen kan deelnemen aan het maatschappelijk leven.
“Ook voor mensen met een beperking dienen er toegankelijke vervoersopties te zijn.”
De Partij voor de Dieren wil reizen schoner, betaalbaarder en toegankelijker maken, met een sterke nadruk op het stimuleren van trein- en openbaar vervoer als duurzaam alternatief voor auto en vliegtuig. Ze pleiten voor forse investeringen in het ov, het goedkoper maken van reizen per trein en bus, en het ontmoedigen van vliegen, vooral op korte afstanden. Hun visie is dat reizen niet ten koste mag gaan van klimaat, leefomgeving en dierenwelzijn.
De PvdD ziet goed openbaar vervoer als de sleutel tot duurzaam reizen en het verminderen van autogebruik. Ze willen het ov minimaal 50% goedkoper maken, investeren in betere trein- en busverbindingen, en het ov toegankelijker maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking.
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
“Reizen met de trein moet comfortabel zijn en aansluiten op de behoeften van de reiziger. Het aantal treinen wordt uitgebreid en de treinen worden langer.”
“Er worden meer (elektrische) bussen ingezet om het openbaarvervoersnetwerk uit te breiden tot een fijnmazig netwerk.”
De partij wil de trein de aantrekkelijkste manier van internationaal reizen maken, met investeringen in Europese treinverbindingen en het goedkoper maken van internationale treintickets. Tegelijkertijd willen ze het vliegen ontmoedigen door krimp van de luchtvaart, hogere belastingen op vliegen en het verbieden van korte vluchten waar de trein een goed alternatief is.
“We maken van de trein de snelste, goedkoopste en prettigste manier om internationaal te reizen. Zo kan de trein echt een alternatief worden voor het vliegtuig.”
“We investeren in een betaalbaar en toegankelijk Europees treinnetwerk. Internationale tickets worden zodanig goedkoper dat de optie voor ov financieel aantrekkelijker wordt dan auto of vliegtuig.”
“Er komt een verbod op korte vluchten tot 750 kilometer waar de trein een goed alternatief is.”
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten.”
De PvdD wil het autobezit en -gebruik verminderen door te investeren in deelmobiliteit, het aantrekkelijker maken van fietsen en wandelen, en het invoeren van een kilometerheffing. Dit draagt bij aan schoner reizen en meer ruimte in steden.
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“De combinatie van fietsen of wandelen en het openbaar vervoer (ov) is voor veel mensen in potentie een makkelijke, gezonde, schone en fijne manier om van A naar B te reizen.”
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
BIJ1 ziet reizen als een fundamenteel recht en pleit voor zowel vrije internationale mobiliteit als toegankelijke, duurzame en betaalbare vervoersmogelijkheden binnen Nederland en Europa. De partij wil het openbaar vervoer gratis en toegankelijk maken, korteafstandsvluchten vervangen door treinverkeer, en migratiegrenzen afschaffen of versoepelen. BIJ1 benadrukt klimaatrechtvaardigheid, sociale gelijkheid en het tegengaan van uitsluiting bij alle reisgerelateerde beleidsmaatregelen.
BIJ1 wil dat iedereen zich vrij en betaalbaar kan verplaatsen, met speciale aandacht voor mensen met een beperking en lagere inkomens. Het openbaar vervoer wordt genationaliseerd, gratis gemaakt en volledig toegankelijk, met investeringen in infrastructuur en toegankelijkheid.
“Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
“We investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations. Haltes en stations die niet goed toegankelijk zijn, verbouwen we. Deze sluiten we niet.”
“Mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen, krijgen passende ondersteuning om op een andere manier te kunnen reizen.”
Om klimaatdoelen te halen en ongelijkheid te verminderen, wil BIJ1 korteafstandsvluchten uitfaseren en vervangen door een sterk Europees spoornetwerk. Tegelijkertijd worden prijsstijgingen gecompenseerd voor diasporische gemeenschappen.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Er komt een sociaal rechtvaardig compensatiemechanisme dat garandeert dat het contact met familie en herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.”
BIJ1 wil de luchtvaart eerlijker belasten, met een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en een verbod op privéjets buiten noodsituaties. Dit moet bedrijven en individuen stimuleren om duurzamere alternatieven te kiezen.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“Privévliegtuigen mogen buiten noodsituaties niet langer landen op en opstijgen vanaf Nederlandse vliegvelden.”
BIJ1 beschouwt het recht om vrij te reizen als fundamenteel en wil migratiebarrières afschaffen. Grenzen worden gezien als koloniale relicten die ongelijkheid in stand houden; iedereen moet vrij kunnen wonen, werken en reizen.
“BIJ1 staat voor een wereld waarin het recht om vrij te kunnen reizen beschermd en gestimuleerd wordt. Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden.”
Volt wil duurzaam reizen de makkelijkste en aantrekkelijkste optie maken, met een sterke focus op internationale treinverbindingen als alternatief voor vliegen. Ze pleiten voor betere, snellere en betaalbare treinreizen binnen Europa, investeren in grensoverschrijdende infrastructuur en willen prijsverschillen tussen trein en vliegtuig verkleinen. Hun visie is dat reizen voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en duurzaam moet zijn, waarbij internationale samenwerking en innovatie centraal staan.
Volt ziet internationale treinreizen als het duurzame alternatief voor vliegen en wil deze aantrekkelijker maken door betere verbindingen, eenvoudigere boekingssystemen en eerlijke prijzen. Ze willen bestaande spoorlijnen versterken, investeren in grensregio’s en markttoegang voor nieuwe vervoerders vergemakkelijken om concurrentie en prijsverlaging te stimuleren.
“We geven internationale treinen prioriteit. Dit zorgt niet alleen voor een betere internationale bereikbaarheid, maar ook voor een betere verbinding aan de grens en tussen steden. We willen zo snel mogelijk betrouwbaar en duurzaam treinverkeer tussen Europese steden realiseren.”
“We zetten in op internationale boekingssystemen voor Europese spoorwegen waar je gemakkelijk routes en prijzen kan vergelijken en met één ticket de hele treinreis boekt.”
“We verplichten aanbieders van internationale treinreizen in Nederland om hun reizen twaalf maanden van tevoren op hun platforms beschikbaar te maken. Dit maakt de keuze om de trein als vervoermiddel naar vakantiebestemmingen te gebruiken gemakkelijker.”
“De prijs van een treinreis is vaak hoger dan dezelfde reis met het vliegtuig. Dat prijsverschil komt onder andere door een gebrek aan concurrentie op het spoor. We maken het toetreden tot de markt makkelijk door zekerheid te bieden aan nieuwe vervoerders.”
“We investeren in de aanleg en reparatie van infrastructuur in de grensregio’s, zodat woon- en werkverkeer, familiebezoek en studeren over de grens makkelijker wordt.”
Volt wil het prijsverschil tussen trein en vliegtuig verkleinen door oneerlijke subsidies voor vliegen aan te pakken en eerlijke prijzen voor beide vervoersvormen te realiseren. Dit moet duurzaam reizen financieel aantrekkelijker maken.
“De prijs van een treinreis is vaak hoger dan dezelfde reis met het vliegtuig. Dat prijsverschil komt onder andere door oneerlijke subsidies. We gaan de eerlijke prijs voor vliegtickets vragen door kerosine te belasten en douanekosten voor internationale vluchten en internationale treinen gelijk te trekken.”
Volt wil dat duurzaam reizen – met name per trein, fiets en deelvervoer – de standaard wordt, door te investeren in infrastructuur, het combineren van vervoermiddelen makkelijker te maken en het ov-tariefstelsel te hervormen.
Volt richt zich specifiek op het verbeteren van reizen in grensregio’s, zodat wonen, werken, studeren en familiebezoek over de grens eenvoudiger wordt.
“We realiseren zo snel mogelijk de spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen. Die is goedgekeurd door de EU binnen het uitgebreide Trans-European Transport Network (TEN-T).”
D66 wil reizen schoner, sneller, betaalbaarder en toegankelijker maken, met een sterke focus op verduurzaming en het verbeteren van het openbaar vervoer. Ze stellen voor om internationale treinreizen aantrekkelijker te maken, regionaal OV te versterken, en reizen met het OV goedkoper en eenvoudiger te maken via een Nederlandpas. Hun visie is dat mobiliteit voor iedereen bereikbaar moet zijn, ongeacht woonplaats of fysieke beperking.
D66 ziet goed openbaar vervoer als essentieel voor deelname aan de samenleving en wil investeren in betere verbindingen, meer lightrail, snelle treinen tussen steden, en toegankelijke voorzieningen voor iedereen. Ze willen dat reizen schoner en makkelijker wordt, met aandacht voor mensen met een beperking en voor regio’s waar voorzieningen verder weg liggen.
“We kunnen in de toekomst schoner, sneller en fijner reizen, als we slim kiezen waar en waarin we investeren. Nieuwe woonwijken krijgen voorzieningen waar je binnen 15 minuten naartoe kunt lopen. Voor als je verder moet reizen, komt er lightrail. Met snelle treinen reis je tussen grotere steden.”
“Voor mensen met een fysieke beperking zijn te veel plekken moeilijk bereikbaar door ontoegankelijk openbaar vervoer. Nederland moet voor iederéén toegankelijk zijn.”
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
Om reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker en betaalbaarder te maken, introduceert D66 de Nederlandpas. Hiermee kan iedereen buiten de spits voor een vaste lage prijs door heel Nederland met bus, tram, metro en trein reizen.
“D66 wil reizen met het openbaar vervoer toegankelijker en aantrekkelijker maken. We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
D66 wil internationale treinreizen binnen Europa stimuleren door betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en een Europese Spoorautoriteit. Ze streven ernaar dat het OV voor afstanden tot 700 kilometer goedkoper wordt dan het vliegtuig.
“Treinreizen in Europa moet makkelijker worden door een betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en een Europese Spoorautoriteit. Het openbaar vervoer voor afstanden tot 700 kilometer moet goedkoper zijn dan het vliegtuig.”
D66 wil de negatieve impact van reizen op het klimaat verminderen door vliegen te ontmoedigen, autorijden te verduurzamen en werkgevers te stimuleren werknemers duurzaam te laten reizen.
“We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
“Een kleine groep mensen vliegt veel vaker dan anderen. Daarom komt er een eerlijke, effectieve en rechtvaardige vliegbelasting met verschillende belastingtarieven.”
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.”
DENK wil reizen voor iedereen toegankelijk en betaalbaar houden, met speciale aandacht voor openbaar vervoer, autorijden en vliegen. Ze pleiten voor lagere kosten, geen extra belastingen op reizen, en investeren in duurzaamheid zonder de toegankelijkheid te beperken. Hun visie is dat mobiliteit een recht is, geen luxe, en dat Nederlanders vrij moeten kunnen reizen, zowel binnen Nederland als naar het buitenland.
DENK vindt dat mobiliteit voor iedereen bereikbaar moet zijn, met extra steun voor lage inkomens, ouderen, kinderen en jongeren. Ze willen investeren in openbaar vervoer en autorijden betaalbaar houden door accijnzen te verlagen en geen rekeningrijden in te voeren.
“Gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
DENK wil dat vliegen toegankelijk blijft voor Nederlanders en verzet zich tegen extra belastingen zoals de vliegtaks. Tegelijkertijd willen ze investeren in schoner vliegen en het verminderen van overlast, maar zonder de betaalbaarheid uit het oog te verliezen.
“Omdat vliegen in Nederland steeds duurder wordt, kiezen veel Nederlanders ervoor om via luchthavens in Duitsland of België te reizen. DENK wil een vliegbeleid dat duurzaamheid én toegankelijkheid in balans brengt.”
“Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen.”
DENK wil het reizen tussen Nederland en landen met een speciale band (zoals Suriname, Turkije en Marokko) vergemakkelijken door visumregels te versoepelen en ticketprijzen betaalbaar te houden.
GroenLinks-PvdA wil reizen voor iedereen betaalbaar, duurzaam en toegankelijk maken, met een sterke nadruk op het verbeteren van het openbaar vervoer en het ontmoedigen van vervuilende reisvormen zoals vliegen. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een Klimaatticket voor goedkoop OV, forse investeringen in (internationaal) treinverkeer, en het invoeren van een minimale reiskostenvergoeding. Hun visie is dat reizen geen luxe mag zijn, maar een recht voor iedereen, ongeacht inkomen of woonplaats.
GroenLinks-PvdA wil dat iedereen, ongeacht inkomen, gemakkelijk en betaalbaar kan reizen met het openbaar vervoer. Ze pakken hoge OV-kosten aan en investeren in betere bereikbaarheid, vooral in regio’s en voor mensen met een beperking.
“Het ov is voor veel mensen te duur. Daarom komt er op korte termijn een Klimaatticket van 59 euro per maand, naar Duits voorbeeld. Daarmee kan iedereen in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van het ov.”
“We nemen de belemmeringen voor mensen met beperkingen in het verkeer weg. Denk aan brede fietspaden die aangepaste fietsen doorlaten en aan uitbreiding van de gehandicaptenparkeerkaart zodat gratis parkeren geldt voor alle reguliere parkeerplaatsen. Openbaar vervoer, informatie over de reis en stations en haltes moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.”
“We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen. Haltetaxi’s krijgen dezelfde tarieven als regulier ov.”
De partij wil reizen per trein aantrekkelijker maken dan vliegen, met meer internationale treinverbindingen, betere aansluiting op binnenlands vervoer en het ontmoedigen van vliegen via belastingen.
“Treinen boven vliegen. We maken Nederland goed bereikbaar met internationale treinen en sluiten die goed aan op het binnenlandse vervoer. Er komt een eenvoudig boekingssysteem voor internationale treinreizen.”
“We maken internationale treinkaartjes aantrekkelijker met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.”
“We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden.”
Om reizen eerlijker en duurzamer te maken, wil GroenLinks-PvdA dat werkgevers minimaal de OV-reiskosten van werknemers vergoeden en elektrisch rijden stimuleren.
“Naast de maximale- komt er ook een minimale reiskostenvergoeding waar werknemers recht op hebben. Reiskosten met het ov worden volledig betaald door de werkgever.”
De partij erkent dat veilig kunnen reizen essentieel is, zowel in het OV als op het fietspad, en wil agressie en overlast stevig aanpakken.
“Iedereen moet veilig met het ov kunnen reizen. Medewerkers in het ov en reizigers hebben helaas steeds vaker te maken met nare incidenten. Agressie en overlast zijn onacceptabel en overlastgevers pakken we stevig aan.”
JA21 ziet reizen vooral als een uiting van individuele vrijheid en economische noodzaak, en verzet zich tegen maatregelen die het reizen per auto of vliegtuig beperken. De partij wil het gebruik van de eigen auto beschermen, investeringen in openbaar vervoer waarborgen, en pleit voor een efficiëntere luchtvaart zonder extra belastingen of beperkende maatregelen.
JA21 beschouwt de mogelijkheid om vrij te reizen per auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad. De partij verzet zich tegen maatregelen die autorijden ontmoedigen, zoals rekeningrijden, hoge belastingen of verboden op brandstofauto’s.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
JA21 wil het openbaar vervoer op peil houden en investeren in infrastructuur om reizen voor iedereen toegankelijk te houden. De partij ziet bereikbaarheid als een basisvoorwaarde voor een gezonde samenleving en economie.
JA21 ziet luchtvaart als essentieel voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen. De partij verzet zich tegen krimp van luchthavens en extra belastingen, en wil inzetten op technologische verbeteringen en kortere vliegroutes.
“Luchtvaart is essentieel voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen en daarom pleit JA21 voor een stabiele langetermijnvisie waarbij economische groei en technologische verduurzaming worden gecombineerd. Krimp van Schiphol en de andere luchthavens past daar niet bij.”
“In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, die JA21 wil afschaffen, moet worden ingezet op investeringen in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.”
“Het Nederlandse luchtruim worden heringericht voor kortere, directe vliegroutes en flexibel civiel en militair gebruik. Minder omvliegen leidt tot minder uitstoot en minder hinder.”
NSC wil reizen in Nederland en Europa betaalbaarder, duurzamer en toegankelijker maken, met een sterke focus op openbaar vervoer en het terugdringen van korteafstandsvluchten. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een dalurenkaart voor onbeperkt reizen, investeringen in snelle treinverbindingen, en het beperken van prijsstijgingen in het OV. Tegelijkertijd willen ze de luchtvaart verduurzamen en internationale treinreizen stimuleren als alternatief voor vliegen.
NSC vindt dat reizen met het openbaar vervoer betaalbaar en aantrekkelijk moet blijven, vooral voor jongeren en mensen buiten de Randstad. Ze willen prijsstijgingen beperken, investeren in snelle treinverbindingen, en een dalurenkaart invoeren naar Duits voorbeeld.
“We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.”
“Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie. Daarnaast zetten we ons in voor het behoud van de NS-jongerendagkaart, zodat ook jongeren betaalbaar kunnen blijven reizen.”
“Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. Nederland. We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio bereikbaar te houden/maken en groei te bevorderen.”
NSC wil internationale treinreizen eenvoudiger en goedkoper maken, met betere verbindingen naar Europese steden, en het aantal korteafstandsvluchten verminderen. Ze zetten in op Europese HSL-netwerken en verduurzaming van de luchtvaart.
“We zetten in op een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.”
“Het moet eenvoudiger en goedkoper worden om een internationale (nacht)treinreis te boeken.”
“In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.”
NSC vindt dat te grote reisafstanden het welzijn van leerlingen schaden en wil maximale reistijden voor scholieren vastleggen.
“Te grote reisafstanden dragen niet bij aan het welzijn van leerlingen. Een school moet binnen 45 minuten reistijd te bereiken zijn.”
NSC wil het reizen van alleenstaande minderjarige asielzoekers beperken om misbruik en gevaarlijke situaties te voorkomen.
“Een alleenstaande minderjarige die in Nederland een verblijfstitel heeft gekregen en om nareis verzoekt, kan deze aanvraag voortaan niet meer zelf vanuit Nederland indienen. Dit moet worden gedaan door de persoon die wil nareizen vanuit het land van herkomst of verblijf.”
De PVV ziet reizen vooral als een basisvoorziening en economische noodzaak, waarbij vrijheid, betaalbaarheid en veiligheid centraal staan. Ze willen het openbaar vervoer verbeteren, de groei van luchthavens toestaan, en streng optreden tegen misbruik en overlast in het OV. Tegelijkertijd pleiten ze voor het beperken van migratie-gerelateerd reizen en het vergemakkelijken van vrijwillige remigratie.
De PVV vindt dat reizen per trein en streek-OV betaalbaar, veilig en betrouwbaar moet zijn, met voldoende zitplaatsen en zonder verdere prijsverhogingen. Ze willen streng optreden tegen overlastgevers en investeren in veiligheid voor reizigers en personeel.
“De NS moet doen wat ze moet doen: genoeg treinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden – ook zeker in de spits!”
“Betaalbare treinkaartjes: geen verdere prijsverhogingen”
“We gaan reisverboden opleggen aan ov-tuig. En als het even kan, komt de Spoorwegpolitie terug.”
“Bodycams voor alle NS-medewerkers”
De PVV beschouwt Schiphol als essentieel voor economie en internationale handel en wil de groei van luchthavens faciliteren. Ze zijn tegen verdere verhoging van de vliegtaks en willen Lelystad Airport openen.
De PVV wil reizen naar Nederland voor asiel en immigratie maximaal beperken, met een totale asielstop en gesloten grenzen. Voor wie vrijwillig wil vertrekken, bieden ze een eenmalig vliegticket en administratieve hulp, maar geen financiële beloning.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
Het CDA wil reizen in Nederland betaalbaar, toegankelijk en duurzaam maken, met een sterke focus op investeringen in openbaar vervoer, fietsinfrastructuur en grensoverschrijdende verbindingen. Ze pleiten voor maatwerk per regio, betere internationale treinverbindingen en het stimuleren van duurzame mobiliteit, zodat iedereen – van forens tot student – veilig en efficiënt kan reizen. De partij ziet bereikbaarheid als essentieel voor economische groei, leefbaarheid en sociale samenhang.
Het CDA vindt dat reizen met het openbaar vervoer betaalbaar en toegankelijk moet zijn, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen en regionale verschillen. Ze willen investeren in robuuste spoorverbindingen en stimuleren flexibele, duurzame mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de behoeften van verschillende regio’s.
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.”
“Mobiliteit vraagt om maatwerk per regio. Wat in Zeeland werkt, werkt niet per se in Gelderland. In de ene regio is dat flexibel vervoer op aanvraag, in de andere een robuuste buslijn of een extra trein.”
Het CDA wil het reizen over de grens vergemakkelijken, vooral voor mensen die wonen, werken of studeren in grensregio’s. Ze zetten in op betere internationale treinverbindingen en samenwerking met buurlanden om mobiliteit te stimuleren.
“We zetten in op het vergemakkelijken van grensoverstijgend wonen en werken, studeren en stimuleren goede internationale treinverbindingen.”
De partij ziet fietsen als een belangrijk alternatief voor reizen binnen Nederland, zowel voor forensen als scholieren en recreanten. Ze willen investeren in fietssnelwegen en doorfietsroutes om veilig, snel en duurzaam reizen te bevorderen.
“We zetten in op het voortzetten van een landelijk fietsplan (zoals Tour de Force) gericht op de uitbouw van fietssnelwegen en doorfietsroutes, waarmee forensen, scholieren en recreanten snel en veilig hun bestemming kunnen bereiken.”
Het CDA beschouwt goede bereikbaarheid als een voorwaarde voor leefbare steden en regio’s, en wil investeren in infrastructuur zodat reizen tussen en binnen regio’s mogelijk blijft, ook met het oog op woningbouw en economische ontwikkeling.
50PLUS ziet mobiliteit en reizen als een basisbehoefte voor jong en oud, met speciale aandacht voor de bereikbaarheid en betaalbaarheid van vervoer voor ouderen. De partij wil het openbaar vervoer toegankelijk houden, alternatieven bieden waar OV verdwijnt, en automobilisten beschermen tegen hoge lasten. Veiligheid in het verkeer en het niet verplichten van helmen voor elektrische tweewielers zijn eveneens speerpunten.
50PLUS vindt dat iedereen toegang moet hebben tot betaalbaar openbaar vervoer, vooral omdat mobiliteit essentieel is voor de zelfstandigheid van ouderen en gezinnen. Waar het OV verdwijnt, moeten alternatieven zoals buurtbusjes worden gefaciliteerd om de bereikbaarheid van dorpen en landelijke gebieden te waarborgen.
“Openbaar vervoer is voor iedereen bereikbaar en betaalbaar.”
“Waar geen openbaar vervoer is, worden andere oplossingen gefaciliteerd, zoals b.v. buurtbusjes.”
“Mobiliteit is geen luxe, maar een levensader voor jong en oud. De auto is vaak onmisbaar voor ouderen en gezinnen, zeker waar OV-verbindingen verdwijnen.”
De partij stelt dat automobilisten niet langer de 'melkkoe' van de overheid mogen zijn en pleit voor het bevriezen van accijnstarieven op brandstof. Dit moet reizen met de auto betaalbaar houden, vooral voor ouderen en mensen buiten stedelijke gebieden.
50PLUS wil de veiligheid in het verkeer verbeteren, maar is tegen het verplicht stellen van helmen voor elektrische tweewielers. In plaats daarvan zetten ze in op voorlichting.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”