BBB kiest voor een streng, maar niet volledig gesloten migratiebeleid: de partij wil strengere selectie aan de grens, opvang in de regio en strengere straffen voor illegalen en criminele asielzoekers. Illegaliteit wordt strafbaar, uitzetting wordt versneld en overlastgevers worden hard aangepakt. BBB wil Nederland onaantrekkelijker maken voor kansarme asielzoekers, maar erkent een humanitaire plicht voor echte vluchtelingen.
BBB wil onrechtmatig verblijf in Nederland strafbaar maken en criminele of overlastgevende asielzoekers versneld uitzetten. Dit moet misbruik van het systeem tegengaan en de veiligheid vergroten. De partij kiest voor een harde lijn tegen illegaliteit, maar maakt een uitzondering voor het bieden van noodhulp.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden. Dit geldt ook voor het doelbewust, structureel en/of commercieel faciliteren van illegaal verblijf, zoals het bewust onderverhuren van een kamer of woning aan iemand die hier illegaal is, of werk verschaffen. Dit geldt niet voor het bieden van (nood)hulp aan iemand die hier illegaal verblijft, zoals het verstrekken van voedsel of medische hulp.”
“Strenger toezicht op overlastgevers. Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden. Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB wil de toelatingseisen aanscherpen en opvang in de regio stimuleren, maar sluit de grenzen niet volledig. Alleen echte vluchtelingen krijgen bescherming, en Nederland moet onaantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers.
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken. Want dweilen doe je niet met de kraan open.”
“We hebben de humanitaire plicht om mensen die werkelijk op de vlucht zijn en acuut gevaar lopen, te beschermen. Echter, dit kan én hoeft niet altijd op Nederlands grondgebied. BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
BBB wil dat wie geen recht heeft op verblijf, Nederland snel verlaat. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting. Dit beleid is bedoeld om misbruik en langdurig verblijf zonder recht te voorkomen.
BBB wil Nederland minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers door financiële prikkels af te schaffen, grenscontroles te verhogen en internationale verdragen te herzien. Dit moet de instroom beperken zonder de grenzen volledig te sluiten.
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“Financiële prikkels afschaffen. We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
“Grenscontroles opvoeren. De kans dat migranten zonder verblijfsvergunning ongecontroleerd uit een veilig (buur)land Nederland in komen, moet steeds verder omlaag. Daarom zijn effectieve grenscontroles nodig.”
De PVV is niet "redelijk rechts" op migratie: zij willen de grenzen volledig sluiten voor asielzoekers en illegalen, en pleiten voor een totale asielstop. Voor illegalen en criminele vreemdelingen stelt de PVV extreem strenge maatregelen voor, waaronder directe uitzetting na één misdrijf, strafbaarstelling van illegaliteit, en het stopzetten van hulp aan illegalen. Hun visie is radicaal restrictief en gaat veel verder dan alleen strengere straffen voor illegalen.
De PVV wil niet alleen strengere straffen voor illegalen, maar pleit voor het volledig sluiten van de grenzen voor asielzoekers en het beëindigen van alle asielprocedures. Dit gaat veel verder dan het standpunt van "redelijk rechts" dat de grenzen open wil houden maar strenger wil optreden tegen illegaliteit.
De PVV wil illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en pleit voor directe uitzetting van vreemdelingen na één misdrijf. Dit beleid is zeer streng en gericht op het zo snel mogelijk verwijderen van illegalen uit Nederland, niet alleen op het zwaarder straffen.
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“500 extra agenten voor de Vreemdelingenpolitie, alle illegalen eruit”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit”
De PVV wil alle vormen van hulp aan illegalen beëindigen, inclusief opvang en sociale voorzieningen. Dit is een harde lijn die verder gaat dan alleen strengere straffen.
Naast uitzetting wil de PVV ook dat criminele vreemdelingen zwaarder gestraft worden, met cumulatieve straffen en zonder mogelijkheden tot vervroegde vrijlating.
De SGP kiest voor een streng, rechts asiel- en migratiebeleid waarbij de grenzen niet volledig dicht hoeven, maar illegaal verblijf en misbruik van procedures hard worden aangepakt. Strengere straffen voor illegalen en misbruikers van het asielsysteem staan centraal, met nadruk op snelle uitzetting, beperking van herhaalde aanvragen en het strafbaar stellen van illegaal verblijf in bepaalde gevallen. De partij wil dat Nederland minder aantrekkelijk wordt voor illegale migranten door stevige handhaving en het ontmoedigen van proceduremisbruik.
De SGP wil dat illegale vreemdelingen die strafbare feiten plegen altijd voor de rechter komen en niet wegkomen met lichte straffen. Ook wordt ingezet op het beperken van proceduremisbruik door asielzoekers en het strafbaar stellen van het actief tegenwerken van uitzetting. Dit alles om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor illegale migranten en misbruikers van het asielsysteem.
“Illegale vreemdelingen die verdacht worden van strafbare feiten komen altijd voor de rechter. Een strafbeschikking is niet mogelijk, gelet op de glijdende schaal die meeweegt in de beoordeling bij het recht op verblijf.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
“In lijn met de voorgestelde EU-mensensmokkelrichtlijn wordt het actief tegenwerken van de overheid bij uitzetting, het opzettelijk voordeel halen uit het helpen bij illegaal verblijf of de vreemdeling ernstige schade te berokkenen, strafbaar.”
De SGP wil niet de grenzen volledig sluiten, maar pleit voor een streng en selectief toelatingsbeleid waarbij asiel van tijdelijke aard is, snelle afhandeling en uitzetting van kansarme asielzoekers centraal staan, en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland plaatsvindt.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.”
De SGP verwerpt generaal pardon en wil strengere voorwaarden voor verblijf, met nadruk op het ontmoedigen van misbruik en het beperken van gezinshereniging tot het kerngezin.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“Het vooruitsturen van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) om vervolgens familie over te laten komen, mag niet langer lonen. Onderzocht wordt hoe dit tegen te gaan en welke scherpere voorwaarden effectief zouden zijn.”
BVNL is niet "redelijk rechts" op migratie, maar radicaal restrictief: zij willen een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het sluiten van alle AZC’s. Tegelijkertijd pleiten ze voor het strafbaar stellen van illegaliteit en het actief uitzetten van illegalen, met strengere straffen voor mensensmokkelaars en organisaties die illegale migratie faciliteren. Hun beleid is dus niet gericht op strengere straffen binnen een open grensbeleid, maar op het vrijwel volledig sluiten van de grenzen en het criminaliseren van illegaliteit.
BVNL wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen en alle bestaande opvanglocaties sluiten. Dit gaat veel verder dan "redelijk rechts" en sluit feitelijk de grenzen voor asielzoekers, in plaats van alleen strengere straffen voor illegalen te bepleiten.
BVNL wil illegaliteit strafbaar stellen en illegalen actief uitzetten, inclusief het bestraffen van gemeenten en instanties die illegalen ondersteunen. Dit is een hardere lijn dan alleen strengere straffen, en richt zich op het volledig weren van illegalen uit Nederland.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
Naast het criminaliseren van illegaliteit, wil BVNL streng optreden tegen mensensmokkelaars en organisaties die illegale migratie mogelijk maken, met expliciet strengere straffen.
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
BVNL wil dat vreemdelingen en mensen met meerdere verblijfstitels die veroordeeld worden voor geweldsmisdrijven hun Nederlandse verblijfstitel verliezen en worden uitgezet. Dit is een concreet voorbeeld van strengere straffen voor illegalen en migranten die de wet overtreden.
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
“Op zinloos geweld komt een minimum gevangenisstraf van 1 jaar. Indien de dader meerdere verblijfstitels heeft, wordt de Nederlandse ingetrokken.”
FVD kiest voor een radicaal restrictief migratiebeleid, waarbij de grenzen in de praktijk vrijwel dichtgaan voor asielzoekers en veel vormen van migratie, en illegaliteit strafbaar wordt gesteld. Ze pleiten voor strengere straffen en directe uitzetting van illegale en criminele migranten, inclusief het intrekken van nationaliteit bij dubbele paspoorthouders. De partij stelt harde maatregelen voor die verder gaan dan "redelijk rechts" en mikt op maximale ontmoediging van illegaal verblijf.
FVD wil illegaal verblijf expliciet strafbaar maken en gemeenten die illegaliteit faciliteren beboeten. Dit gaat gepaard met actieve opsporing en uitzetting, en het beëindigen van sociale voorzieningen voor illegalen. Hiermee adresseert FVD het probleem van aanhoudende illegaliteit en wil het Nederland onaantrekkelijk maken voor mensen zonder verblijfsrecht.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
FVD pleit voor minimumstraffen bij ernstige misdrijven, directe uitzetting van criminele asielzoekers en het intrekken van de Nederlandse nationaliteit bij dubbele paspoorthouders die ernstige delicten plegen. Dit moet de veiligheid vergroten en recidive ontmoedigen.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
“Voor gewelds- en zedendelicten willen we minimumstraffen invoeren, waarvan rechters slechts bij hoge uitzondering kunnen afwijken.”
“Denaturalisatie bij zware criminaliteit: We ontnemen het Nederlanderschap aan dubbele paspoorthouders die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven, zodat criminelen ons land kunnen worden uitgezet.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen, en dat fraude met geldtransfers zwaar wordt bestraft met intrekking van de verblijfsvergunning. Dit moet Nederland onaantrekkelijk maken voor economische migranten zonder toegevoegde waarde.
FVD wil de permanente verblijfsvergunning afschaffen en migranten elke vijf jaar laten bewijzen dat ze van nut zijn voor Nederland. Dit is bedoeld om langdurig verblijf zonder toegevoegde waarde te voorkomen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen...”
De VVD kiest voor een streng, rechts migratie- en asielbeleid waarbij de grenzen niet volledig dichtgaan, maar de instroom van asielzoekers sterk wordt beperkt en streng wordt opgetreden tegen illegaliteit en misbruik. De partij wil strengere straffen voor illegale en criminele asielzoekers, snelle uitzetting bij overtredingen, en het strafbaar stellen van illegaal verblijf. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor echte vluchtelingen via gecontroleerde hervestiging.
De VVD wil illegaal verblijf strafbaar maken en criminele of overlastgevende asielzoekers direct uitzetten. Dit moet misbruik van gastvrijheid tegengaan en het draagvlak voor echte vluchtelingen behouden. De partij adresseert hiermee het probleem van illegale migratie zonder de grenzen volledig te sluiten.
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.”
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel veranderen: asiel kan niet meer in Nederland worden aangevraagd, alleen via hervestiging op basis van draagkracht. Dit beperkt de instroom, maar sluit de grenzen niet volledig.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
De VVD wil de opvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers maximaal versoberen en de rechtsbijstand voor asielzoekers beperken. Dit ontmoedigt misbruik en onderstreept een strengere aanpak zonder de grenzen volledig te sluiten.
De VVD wil extra middelen inzetten om fraude en misbruik van verblijfsrecht aan te pakken, inclusief het intrekken van meer verblijfsvergunningen. Dit sluit aan bij het streven naar strengere handhaving zonder totale sluiting van de grenzen.
“Er moeten extra middelen komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
50PLUS kiest voor een streng maar niet volledig gesloten migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op beperking van instroom, snelle procedures en het uitsluiten van economische migranten en overlastgevers. Ze willen strengere maatregelen voor asielzoekers die crimineel gedrag vertonen, zonder te pleiten voor het volledig sluiten van de grenzen. De partij maakt onderscheid tussen verschillende vormen van migratie en legt nadruk op plichten voor nieuwkomers.
50PLUS wil dat asielzoekers die zich schuldig maken aan crimineel gedrag of overlast hun recht op asiel verliezen en apart worden opgevangen. Dit sluit aan bij een rechts standpunt dat strengere straffen en maatregelen voor illegalen en overlastgevers voorstaat, zonder de grenzen volledig te sluiten voor migratie.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
De partij wil de instroom van migranten beperken tot een afgesproken maximum, economische migranten en mensen uit veilige landen uitsluiten van asiel, en procedures versnellen en beperken. Dit is een rechts standpunt dat migratie wil beperken, maar niet volledig stoppen.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
Na een definitieve afwijzing van het asielverzoek wil 50PLUS geen opvang meer bieden en mensen terugsturen, maar wel met respect voor hun waardigheid. Dit is een streng, maar niet onmenselijk standpunt.
BIJ1 staat radicaal tegenover het idee van strengere straffen voor illegalen en het beperken van migratie. In plaats daarvan pleit de partij voor het afschaffen van strafmaatregelen tegen mensen zonder verblijfsvergunning, het stoppen van deportaties en het bieden van wettelijke verblijfsmogelijkheden aan iedereen, ongeacht status. Hun kernvisie is dat "geen mens illegaal is" en dat migranten volledige rechten en bescherming verdienen.
BIJ1 verwerpt het criminaliseren van illegaliteit en wil juist alle strafmaatregelen tegen mensen zonder verblijfsvergunning afschaffen. Het opsluiten, deporteren of uitsluiten van migranten wordt expliciet afgewezen. Dit staat haaks op het idee van strengere straffen voor illegalen en sluit elke vorm van repressie uit.
“Geen mens is illegaal. Iedereen in Nederland heeft recht op basisvoorzieningen. We strijden voor iedere centimeter om alle migranten, migrantengemeenschappen en iedereen die hen bijstaat te beschermen. Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
In plaats van strengere straffen, wil BIJ1 dat migranten en ongedocumenteerden dezelfde rechten en toegang tot voorzieningen krijgen als andere inwoners. Dit omvat toegang tot werk, sociale voorzieningen, medische zorg en rechtsbijstand, zonder angst voor uitzetting of straf.
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer. Ongedocumenteerde mensen die te maken krijgen met geweld of dwang op het werk, moeten dit kunnen melden zonder dat ze risico lopen op ontslag of uit het land gezet worden.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Artsen en ander medisch personeel worden getraind op de rechten die ongedocumenteerde personen hebben rondom zorg. Dit verbetert voor hen de toegankelijkheid van medische zorg.”
Het CDA kiest voor een streng maar rechtvaardig migratie- en asielbeleid: de partij wil de grenzen niet sluiten, maar wel de instroom van migranten fors beperken en strengere straffen voor illegalen, met name voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer. Concrete voorstellen zijn het strafbaar stellen van het niet meewerken aan terugkeer, asielprocedures buiten de EU, en uitbreiding van detentiemogelijkheden voor overlastgevende asielzoekers. De kern van hun visie is grip op migratie, bescherming van de rechtsstaat en het waarborgen van draagkracht en veiligheid in de samenleving.
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan hun terugkeer strafbaar worden gesteld. Dit moet illegaal verblijf ontmoedigen en de uitvoerbaarheid van het terugkeerbeleid vergroten, zonder de grenzen volledig te sluiten.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden en alleen mensen toelaten die daadwerkelijk bescherming nodig hebben. Dit beperkt de instroom, voorkomt illegale migratie en mensensmokkel, en zorgt voor meer grip op wie Nederland binnenkomt.
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil de mogelijkheden uitbreiden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of te plaatsen op speciale locaties. Dit moet de veiligheid vergroten en misbruik van het asielsysteem tegengaan.
“De mogelijkheden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of enkel te laten verblijven op een Handhavings- of Toezichtslocatie (HTL) worden uitgebreid.”
Hoewel het CDA streng wil zijn voor illegalen, maakt het expliciet onderscheid door hulp aan illegalen niet strafbaar te stellen. Dit waarborgt een minimum aan medemenselijkheid binnen het strenge beleid.
“Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
JA21 kiest voor een streng migratie- en asielbeleid, maar pleit niet voor het volledig sluiten van de grenzen. De partij wil illegaliteit strafbaar stellen en strengere straffen en handhaving voor illegalen en hun werkgevers, met nadruk op terugkeer en uitzetting bij overtredingen. Tegelijkertijd blijft gereguleerde arbeidsmigratie mogelijk, mits streng gecontroleerd en beperkt tot migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland.
JA21 wil dat illegaliteit strafbaar wordt, net als in buurlanden, en dat het faciliteren van illegaliteit eveneens strafbaar wordt. Dit moet ervoor zorgen dat afgewezen asielzoekers en illegalen daadwerkelijk terugkeren en niet in Nederland blijven. De partij richt zich op strengere handhaving, hogere boetes voor werkgevers van illegalen, en het terugdringen van misbruik van het systeem.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
JA21 wil dat criminele asielzoekers, statushouders en EU-migranten die overlast veroorzaken of een gevaar vormen voor de openbare orde, sneller worden uitgezet. Dit beleid is gericht op het beschermen van de veiligheid en leefbaarheid in Nederland, zonder de grenzen volledig te sluiten voor reguliere migratie.
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
JA21 erkent het belang van gereguleerde arbeidsmigratie, vooral voor hoogopgeleide kennismigranten, maar wil deze beperken en streng reguleren. De partij is tegen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU en wil arbeidsmigratie niet als ruilmiddel inzetten, waarmee ze een middenpositie innemen: niet de grenzen dicht, maar wel streng selectief.
“Gereguleerde arbeidsmigratie is in het belang van Nederland, maar de niet-gereguleerde vorm waarin deze migratie nu massaal plaatsvindt, leidt tot grote problemen.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is uitgesproken tegen strengere straffen voor mensen zonder verblijfsvergunning en criminalisering van illegaliteit. In plaats daarvan pleit de partij voor humane opvang, het waarborgen van mensenrechten en het afschaffen van wetten die de positie van ongedocumenteerden verslechteren. Strengere straffen of repressieve maatregelen tegen illegalen worden expliciet afgewezen.
De PvdD verzet zich krachtig tegen het strafbaar stellen van mensen zonder verblijfsvergunning en het bestraffen van hulp aan deze groep. De partij ziet dit als een aanval op mensenrechten en kiest voor een benadering gericht op bescherming, begeleiding en snelle procedures in plaats van repressie. Dit staat haaks op de wens van "redelijk rechts" voor strengere straffen voor illegalen.
“Het strafbaar stellen van mensen die niet over de juiste documenten beschikken, net als het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties. Het is een frontale aanval op mensenrechten, op onze beschaving en op medemenselijkheid.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De PvdD kiest in het algemeen voor een strafrecht gericht op herstel, preventie en het ontmoedigen van korte gevangenisstraffen, ook buiten het migratiedomein. Dit betekent minder nadruk op repressie en strengere straffen, en meer op alternatieve straffen en begeleiding.
DENK is uitgesproken tegen strengere straffen voor illegalen en pleit juist voor een menswaardige, ruimhartige opvang van vluchtelingen en migranten. Het programma verzet zich expliciet tegen streng asielbeleid en wil de rechtspositie van vluchtelingen juist versterken, met nadruk op begeleiding, integratie en bescherming van mensenrechten. Strengere straffen of repressieve maatregelen richting illegalen komen niet voor in hun voorstellen.
DENK verwerpt streng asielbeleid en zet in op het verbeteren van de positie van vluchtelingen, met nadruk op menswaardigheid, begeleiding en internationale samenwerking. Dit staat haaks op het idee van strengere straffen voor illegalen en sluit aan bij een linkse, inclusieve benadering van migratie.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
In plaats van repressie of strengere straffen voor illegalen, kiest DENK voor begeleiding, snelle integratie en bescherming van rechten. Er is geen enkele passage die pleit voor strengere straffen of hardere handhaving richting mensen zonder verblijfsstatus.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
De SP wil de grenzen niet sluiten, maar pleit wel voor een fors restrictiever migratiebeleid, met name door het aantal arbeidsmigranten te beperken en het migratiesaldo te verlagen. Voor illegaliteit kiest de SP niet voor strengere straffen, maar voor snellere terugkeer en aparte, strenge opvang voor mensen uit veilige landen die overlast veroorzaken. De nadruk ligt op humane opvang voor echte vluchtelingen en het aanpakken van misstanden, niet op het criminaliseren van illegalen.
De SP wil het totale migratiesaldo fors omlaag brengen, vooral door arbeidsmigratie te beperken, maar sluit de grenzen niet voor vluchtelingen. Het doel is beheersbare bevolkingsgroei en behoud van sociale samenhang, zonder de deur dicht te gooien voor mensen die bescherming nodig hebben.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden.”
“Dit doen we zonder de deur dicht te gooien voor hen die wél hier aankloppen voor hulp.”
De SP kiest niet voor strengere straffen voor illegalen, maar voor aparte, strenge opvang en snelle terugkeer van mensen uit veilige landen die overlast veroorzaken. Hiermee wil de partij het draagvlak voor asiel behouden en overlast beperken, zonder te criminaliseren.
“Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven. Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”
De SP richt zich op het bestrijden van mensenhandel en het aanpakken van smokkelaars, niet op het zwaarder straffen van illegalen zelf. De partij benadrukt mensenrechten en humane behandeling, ook bij terugkeer.
Volt kiest voor open grenzen en een humaan migratiebeleid, waarbij mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Strengere straffen voor illegalen of repressieve maatregelen tegen irreguliere migranten worden expliciet afgewezen; Volt focust juist op menswaardige procedures, bescherming van migranten en het voorkomen van mensenrechtenschendingen. Concrete voorstellen zijn het stoppen van gevangenisachtige uitzetcentra, het verbeteren van legale migratiekanalen en het waarborgen van humane terugkeer.
Volt verwerpt het sluiten van grenzen en het aanscherpen van straffen voor mensen zonder verblijfsrecht. In plaats daarvan pleit de partij voor open grenzen binnen Europa, humane terugkeerprocedures en het respecteren van mensenrechten. Dit staat haaks op een 'redelijk rechts' perspectief dat strengere straffen voor illegalen voorstaat.
“Open grenzen vormen de kern van een verenigd, vreedzaam en solidair Europa. Volt maakt zich sterk voor deze fundamentele Europese belofte. De binnengrenscontroles worden per direct gestopt.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
Volt benadrukt het belang van bescherming van migranten en hulpverleners, en is tegen het criminaliseren van mensen zonder verblijfsrecht of hun helpers. Dit sluit strengere straffen voor illegalen uit en legt de nadruk op solidariteit en mensenrechten.
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
D66 is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en kiest voor een humaan en effectief migratiebeleid, met nadruk op snelle procedures en terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus. De partij wil streng optreden tegen overlastgevende asielzoekers via gesloten opvang en handhaving, maar pleit niet voor strengere straffen voor illegaliteit zelf. D66 combineert inzet op handhaving en terugkeer met het bieden van perspectief en integratie voor kansrijke nieuwkomers.
D66 verwerpt het idee om illegaliteit strafbaar te stellen, maar wil wel sneller en strikter terugkeerbeleid voor mensen zonder verblijfsstatus. Dit beleid richt zich op het effectief terugsturen van mensen die niet mogen blijven, zonder hen te criminaliseren, en op het maken van afspraken met herkomstlanden.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
Voor asielzoekers die overlast veroorzaken en weinig kans maken op een verblijfsstatus, kiest D66 voor strengere maatregelen zoals aparte, gesloten opvang, extra handhaving en snelle procedures richting terugkeer. Dit is bedoeld om de overlast voor de samenleving te beperken zonder het hele systeem te verzwaren.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 spreekt zich expliciet uit tegen het zwaarder straffen van illegalen, en kiest in plaats daarvan voor snelle terugkeer en begeleiding. Dit onderscheidt de partij van een 'redelijk rechts' standpunt dat pleit voor strengere straffen voor illegaliteit.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
NSC kiest voor een streng maar realistisch migratie- en asielbeleid: ze willen de grenzen niet sluiten, maar wel strengere regels en straffen voor illegalen en misbruikers van het systeem. De partij pleit voor strengere terugkeermaatregelen, strafbaarstelling van het niet meewerken aan uitzetting, en een versobering van opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers. Tegelijkertijd benadrukt NSC dat hulp aan illegale vreemdelingen niet strafbaar mag zijn en dat opvang menselijk moet blijven.
NSC wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers sneller en strenger worden teruggestuurd, en dat het niet meewerken aan terugkeer strafbaar wordt gesteld. Dit is bedoeld om misbruik van het asielstelsel te ontmoedigen en het draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen te behouden.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
De partij maakt onderscheid tussen echte vluchtelingen en kansarme of overlastgevende asielzoekers. Voor de laatste groep wordt de opvang versoberd en gericht op snelle terugkeer, en overlastgevers worden "zeer streng aangepakt". Dit sluit aan bij een rechts perspectief dat streng wil zijn voor misbruikers, zonder de grenzen volledig te sluiten.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
Hoewel NSC streng wil zijn voor illegalen en misbruikers, maken ze expliciet dat hulp aan illegale vreemdelingen nooit strafbaar mag zijn. Dit onderscheidt hen van partijen die alle hulp willen criminaliseren.
“Medemenselijke hulp aan illegale vreemdelingen mag nooit strafbaar worden.”
NSC wil Europese terugkeerhubs en betere afspraken met herkomstlanden om kansloze asielaanvragen te ontmoedigen en illegale vreemdelingen sneller terug te sturen.
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
De ChristenUnie kiest niet voor het sluiten van de grenzen, maar wil wel een strikter en menswaardiger migratiebeleid met snelle procedures en duidelijke terugkeer voor afgewezen asielzoekers. De partij is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en pleit voor begeleiding en terugkeer, maar niet voor strengere straffen voor illegalen; sancties zijn alleen gericht op landen die hun onderdanen niet terugnemen. Integratie, taalbeheersing en het naleven van Nederlandse waarden staan centraal, maar strengere straffen voor illegalen worden expliciet afgewezen.
De ChristenUnie is expliciet tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en wil hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar maken. In plaats van strengere straffen voor illegalen, zet de partij in op begeleiding, terugkeer en menswaardige opvang. Dit onderscheidt de ChristenUnie duidelijk van partijen die strengere straffen voor illegalen willen.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De partij wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren naar hun land van herkomst. Als landen van herkomst niet meewerken aan terugname, worden sancties overwogen, maar dit is gericht op landen, niet op de illegalen zelf. Dit sluit aan bij een redelijk rechts perspectief op orde en terugkeer, zonder te pleiten voor strengere straffen voor illegalen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De ChristenUnie stelt strengere eisen aan integratie en naturalisatie, zoals taalbeheersing en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Dit sluit aan bij een rechts perspectief op maatschappelijke inpassing, maar betreft niet het straffen van illegalen.
“We verwachten van alle Nederlanders een actieve bijdrage aan de maatschappij. Het spreken van het Nederlands en het onderschrijven van de waarden zoals vastgelegd in de grondwet is daarvoor randvoorwaarde. Daar schort het nog weleens aan. Daarom kijken we kritisch naar de bestaande eisen en scherpen we deze waar nodig aan.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een gematigd en humaan migratiebeleid waarbij de grenzen niet dichtgaan, maar illegaliteit niet strafbaar wordt gesteld en strengere straffen voor illegalen expliciet worden afgewezen. De partij zet in op effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, humane opvang, en bestrijding van uitbuiting, maar verzet zich tegen criminalisering van illegaal verblijf. Strengere straffen voor illegalen worden niet voorgesteld; de nadruk ligt op rechtsbescherming en mensenrechten.
GroenLinks-PvdA is expliciet tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en kiest voor een benadering waarin mensen zonder verblijfsrecht niet worden gecriminaliseerd, maar wel effectief worden teruggestuurd. Dit is een duidelijk verschil met een "redelijk rechts" standpunt dat strengere straffen voor illegalen zou willen.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
De partij wil dat mensen zonder recht op asiel snel terugkeren naar hun land van herkomst, met korte en zorgvuldige procedures. Dit is een praktische benadering, maar zonder extra strafmaatregelen voor illegalen.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
GroenLinks-PvdA waarborgt basisrechten voor iedereen, ook voor mensen zonder verblijfsrecht, en beperkt vreemdelingendetentie tot strikte voorwaarden. Dit sluit strengere straffen voor illegalen uit en benadrukt een humane benadering.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand. Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”