GroenLinks-PvdA wil de publieke omroep hervormen tot een sterk, onafhankelijk en pluriform mediadienst die bijdraagt aan de democratie en samenleving. Ze stellen voor om het bestel te vereenvoudigen tot vier omroephuizen, de toegang tot het bestel te depolitiseren, de financiering te stabiliseren, en de toegankelijkheid, sociale veiligheid en onafhankelijkheid van redacties te versterken. Ook willen ze minder reclame, meer vaste banen en een grotere rol voor lokale en regionale omroepen.
GroenLinks-PvdA wil het huidige omroepbestel vereenvoudigen door ledenomroepen samen te voegen tot vier omroephuizen, met een aparte taakomroep voor NOS en NTR, en het budget voor langere tijd vast te leggen. Dit moet zorgen voor meer overzicht, stabiliteit en pluriformiteit.
“De huidige ledenomroepen gaan op in vier omroephuizen. De NOS en NTR vormen samen één taakomroephuis, waarbij de bijzondere positie van de NTR gewaarborgd blijft.”
“De NPO krijgt stabiele financiering door het budget voor acht in plaats van voor vijf jaar vast te leggen.”
Toegang tot het publieke bestel wordt uit handen van de politiek gehaald en overgedragen aan een externe toezichthouder, om de onafhankelijkheid van de publieke omroep te waarborgen.
“De verantwoordelijke bewindspersoon is niet meer degene die bepaalt of een nieuwe omroep wordt toegelaten tot het bestel. Een externe toezichthouder, zoals het Commissariaat voor de Media, wordt daarvoor aangesteld.”
Alle publieke programmering moet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, en programma’s van algemeen belang moeten snel vindbaar zijn op verschillende apparaten.
“Alle publieke programmering moet voorzien zijn van audiodescriptie om toegankelijk te zijn voor mensen met een (audiovisuele) beperking of handicap. Programma’s van algemeen belang, zoals nieuws, actualiteiten, belangrijke informatievoorzieningen, moeten snel vindbaar zijn op verschillende apparaten.”
De publieke omroep moet minder afhankelijk worden van reclame-inkomsten en commercialisering tegengaan, met name rond kinderprogrammering.
“De reclamezendtijd op de publieke omroep wordt teruggebracht tot maximaal 5% van de totale zendtijd. Rondom kinderprogrammering wordt helemaal geen reclame meer uitgezonden. Zo wordt de commercialisering van de publieke omroep tegengegaan.”
Het personeel van de publieke omroep moet meer zekerheid krijgen door vaste dienstverbanden, met flexwerk alleen voor uitzonderingen.
“Het personeel van de publieke omroep komt in vaste dienst. Flexwerk kan worden ingezet voor bijvoorbeeld grote producties of het inhuren van buitenproducenten, om zo innovatie en nieuwe formats aan te jagen.”
Het aantal bestuurders en toezichthouders wordt gehalveerd en overstappen tussen omroephuizen wordt beperkt, om belangenverstrengeling te voorkomen.
“Per omroephuis is er één raad van bestuur en één raad van toezicht. Dat is een halvering van het huidige aantal directeur-bestuurders en toezichthouders. Bestuurders van omroephuizen mogen maximaal twee termijnen van vier jaar aanblijven. Overstappen naar een ander omroephuis is niet mogelijk.”
De rol van commercieel directeur en eindredacteur wordt gesplitst om de onafhankelijkheid van redacties te waarborgen en de journalistieke inhoud beter te beschermen.
“We scherpen het redactiestatuut van de publieke omroepen aan door de rol van de commercieel directeur en de eindredacteur te splitsen zodat redacties meer zeggenschap krijgen en de journalistieke inhoud beter wordt beschermd.”
GroenLinks-PvdA wil nauwere samenwerking en meer financiële mogelijkheden voor lokale en regionale publieke omroepen, om innovatie en journalistieke waakhondfunctie te versterken.
“Er komt nauwere samenwerking tussen lokale, regionale en landelijke publieke omroepen. Lokale en regionale media moeten meer (financiële) mogelijkheden krijgen om te innoveren, onder andere om apps en online platforms te ontwikkelen.”
Volt wil een krachtige, onafhankelijke en onpartijdige publieke omroep die weerbaarder is tegen politieke beïnvloeding en desinformatie. Ze pleiten voor een BBC-model, meer structureel budget, strengere integriteitseisen, uitbreiding van zendtijd voor politieke partijen, en Europese samenwerking en programmering. Volt onderzoekt een reclamevrije publieke omroep en wil AI-transparantie en redactionele controle bij publieke omroepen waarborgen.
Volt wil het Nederlandse publieke omroepbestel grondig hervormen naar een BBC-model, waarbij omroepverenigingen als samenwerkende producenten opereren. Dit moet de onafhankelijkheid, pluriformiteit en kwaliteit van de publieke omroep versterken en politieke beïnvloeding tegengaan.
“Volt pleit voor een ingrijpende hervorming van het huidige omroepbestel. We willen onderzoeken hoe de NPO kan worden omgevormd tot een omroep naar BBC-model, waarbij de huidige omroepverenigingen - net als andere maatschappelijke partijen - hun programma’s kunnen aanbieden en uitvoeren als samenwerkende producenten.”
“Volt maakt onze publieke omroep weerbaarder tegen politieke beïnvloeding. We scherpen de Mediawet aan met aanvullende integriteitseisen voor omroepbesturen, zoals een afkoelperiode voor topfuncties.”
Volt vindt dat de publieke omroep structureel meer budget moet krijgen om haar publieke taken goed te vervullen. Daarnaast wordt een reclamevrije publieke omroep overwogen, mits financieel haalbaar.
“Er moet structureel meer budget vrijkomen voor de NPO, de taakomroepen en het productiehuis voor levende muziek om hun publieke taken op het gebied van onafhankelijke nieuwsvoorziening, kunst en cultuur, diversiteit, jeugd en educatie goed te vervullen.”
“We overwegen daarbij een reclamevrije omroep indien dat financieel haalbaar blijkt.”
Volt wil dat de publieke omroep streng optreedt tegen desinformatie, complottheorieën en discriminatie, en dat journalistieke codes direct afdwingbaar zijn.
“Voor desinformatie, complottheoriën en discriminatie is geen ruimte bij de publieke omroep. Omroepen moeten zich houden aan de journalistieke codes en het geldende recht. Dat moet ook direct afdwingbaar zijn, en daarom moeten de belemmeringen om snel in te grijpen worden weggenomen.”
Volt wil dat niet alleen partijen met een zetel in het nationale parlement, maar ook Nederlandse partijen met een zetel in het Europees Parlement, recht krijgen op zendtijd bij de publieke omroep. Ook regionale en lokale partijen moeten zendtijd krijgen bij hun publieke omroepen.
“Volt wil een uitbreiding van de zendtijd voor politieke partijen. Nu hebben alleen partijen met een zetel in het parlement recht op landelijke zendtijd. Volt wil dit recht ook geven aan Nederlandse partijen met een zetel in het Europees Parlement. Volt wil ook recht op zendtijd introduceren voor regionale en lokale partijen bij regionale en lokale publieke omroepen.”
Volt wil een deel van de zendtijd van de Nederlandse publieke omroep besteden aan Europese programma’s en streeft naar een echte Europese publieke omroep.
“Een deel van de zendtijd van de Nederlandse Publieke Omroep wordt straks besteed aan Europese programma’s.”
“We creëren een echte Europese publieke omroep, met Europese programmering. Zo brengen we inwoners van de EU dichter bij elkaars leefwereld.”
Volt wil dat publieke omroepen transparant zijn over het gebruik van AI en dat er altijd menselijke eindverantwoordelijkheid en redactionele controle is bij nieuwsproductie.
“Deze richtlijnen moeten waarborgen dat AI geen autonoom nieuws genereert zonder menselijke eindverantwoordelijkheid en redactionele controle. Ook moet worden vermeld wanneer AI is ingezet bij het maken van nieuwsberichten. Transparantie en redactionele integriteit staan hierbij voorop.”
FVD wil de publieke omroep grondig hervormen om deze werkelijk pluriform, onafhankelijk en representatief te maken. Ze pleiten voor meer diversiteit van opvattingen, democratische controle, en ruimte voor nieuwe media-initiatieven. Concrete voorstellen zijn onder meer een onafhankelijke Raad van Toezicht voor de NPO, onderzoek naar de onafhankelijkheid van de NPO Ombudsman, en het bevorderen van pluriformiteit en innovatie in het medialandschap.
FVD vindt dat de publieke omroep te eenzijdig is en onvoldoende het brede maatschappelijke debat weerspiegelt. Ze willen dat alle opvattingen eerlijk aan bod komen en dat de publieke omroep werkelijk representatief wordt voor álle Nederlanders.
“We willen een publieke omroep die werkelijk pluriform is en waar alle opvattingen eerlijk aan bod komen.”
“De publieke media zijn in ons land teveel verstrengeld geraakt met de gevestigde politiek. Ze zijn te weinig afspiegeling van het brede maatschappelijke debat en zijn onvoldoende kritisch op de macht.”
“Kritische of afwijkende geluiden worden nauwelijks gehoord, terwijl juist de publieke omroep — gefinancierd met belastinggeld — de taak heeft álle Nederlanders te vertegenwoordigen.”
FVD wil de onafhankelijkheid van de publieke omroep waarborgen door een onafhankelijke Raad van Toezicht in te stellen en de onafhankelijkheid van de NPO Ombudsman te onderzoeken. Dit moet leiden tot meer democratische controle en objectieve behandeling van klachten over partijdigheid.
“We onderzoeken of de NPO Ombudsman daadwerkelijk onafhankelijk functioneert, zodat klachten over partijdigheid serieus en objectief behandeld worden.”
“We stellen een onafhankelijke Raad van Toezicht in, zodat het bestuur van de publieke omroep democratisch gecontroleerd en evenwichtiger wordt.”
FVD wil dat nieuwe omroepen en online media meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, zodat het medialandschap vernieuwt en pluriform blijft. Ze willen bestaande structuren die vernieuwing tegenwerken doorbreken.
“We geven nieuwe omroepen en (online) media de ruimte om zich te ontwikkelen, zodat het medialandschap vernieuwt en pluriform blijft.”
“Nieuwe initiatieven — of het nu gaat om omroepen of online media — moeten ruim baan krijgen en de kans krijgen zich te ontwikkelen zonder te worden tegengewerkt door bestaande structuren.”
BBB wil de publieke omroep hervormen tot een sobere, neutrale voorziening die zich richt op nieuws, informatie, educatie en een bescheiden cultureel aanbod, zonder te concurreren met commerciële zenders. Ze pleiten voor minder bestuurslagen, het schrappen van dubbele of ondoelmatige uitgaven en meer regionale inbedding en samenwerking. De partij benadrukt het belang van pluriformiteit, regionale omroepen en het waarborgen van persvrijheid.
BBB vindt dat de publieke omroep zich moet beperken tot haar kerntaken en niet moet concurreren met commerciële zenders. Ze willen entertainment beperken, dubbele uitgaven schrappen en inzetten op een sobere, breed gedragen publieke voorziening die publieke waarden dient.
“De publieke omroep is van ons allemaal en hoort dus aan te sluiten bij brede maatschappelijke behoeften in plaats van bij een kleine, culturele bovenlaag. BBB wil de publieke omroep terugbrengen tot zijn kern: neutrale nieuwsvoorziening, informatie, educatie en een bescheiden cultureel aanbod. We gaan kritisch beoordelen welke entertainment programma’s bij de publieke omroep thuishoren en door de Rijksoverheid gefinancierd moeten worden en schrappen duplicatie met commerciële zenders en ondoelmatige digitaliseringsuitgaven. Doel is een sobere, breed gedragen publieke voorziening die niet concurreert met marktpartijen, maar publieke waarden dient.”
BBB wil het publieke omroepbestel hervormen door minder bestuurslagen, meer focus op journalistieke kwaliteit en betere aansluiting bij regionale gemeenschappen. Ze pleiten voor samenwerking tussen landelijke en regionale omroepen en het behoud van streektaal.
“De publieke omroep moet worden hervormd, met minder bestuurslagen, meer focus op journalistieke kwaliteit en betere aansluiting bij hoe mensen vandaag media gebruiken.”
“De regionale en lokale omroepen zijn belangrijk voor de regionale informatie. Wij zien kansen door versteviging van de samenwerking met de landelijke omroepen. Zij worden tevens ingezet voor het behoud van de streektaal.”
BBB benadrukt het belang van pluriformiteit en onafhankelijkheid binnen het omroepbestel en maakt zich zorgen over mediaconcentratie. Ze willen beleid om eigenaarschap van media in Nederlandse handen te houden.
“Het bestaan van de verschillende omroepen vinden wij belangrijk. Zij vertegenwoordigen de pluriformiteit van onze samenleving.”
“BBB is bezorgd over het eigenaarschap van omroepen, kranten en (week) bladen dat in handen is van slechts een paar bedrijven. Deze versmalling doet merkbaar afbreuk aan de onafhankelijkheid en veelkleurigheid van onze media. Er dient beleid te komen om te borgen dat meer media in Nederlandse handen blijven.”
Het CDA benadrukt het belang van een pluriform, toegankelijk en onafhankelijk publiek omroepbestel dat de samenleving breed representeert. Ze willen regionale en lokale publieke omroepen versterken, onder meer door landelijke dekking van de regionale omroep en betrokkenheid bij de nieuwe Mediawet. De partij ziet onafhankelijke journalistiek als essentieel voor de democratie en wil digitalisering structureel borgen binnen het omroepbestel.
Het CDA wil een pluriform en toegankelijk omroepbestel dat onafhankelijk is van politieke of commerciële invloeden en de samenleving breed representeert. Dit is volgens het CDA noodzakelijk om persvrijheid, onafhankelijke journalistiek en democratische waarden te waarborgen, zeker in tijden van desinformatie en propaganda.
Het CDA pleit voor het versterken van regionale en lokale publieke omroepen, onder meer door landelijke dekking van de regionale omroep en ondersteuning vanuit de NPO. Lokale omroepen moeten aansluiten bij de belevingswereld van hun regio en lokaal draagvlak is randvoorwaardelijk bij nieuwe indelingen.
“We versterken de regionale en lokale omroepen. Op zender 10 wordt in heel Nederland de regionale omroep uitgezonden. De NPO steunt hiervoor de regionale publieke omroepen. Lokale omroepen moeten passen bij de lokale en regionale belevingswereld.”
“Bij de invoering van de nieuwe regio-indeling voor lokale omroepen is lokaal draagvlak randvoorwaardelijk.”
Het CDA wil dat digitalisering een structurele taak wordt binnen het omroepbestel en dat omroephuizen gezamenlijk verantwoordelijk worden voor de verdeling van budgetten. Bij de nieuwe Mediawet moeten ook regionale, lokale en commerciële aanbieders worden betrokken.
“Bij de uitwerking van een nieuwe Mediawet maken we de omroephuizen gezamenlijk verantwoordelijk voor de verdeling van de budgetten en borgen we digitalisering als structurele taak. Bij de realisatie van de nieuwe Mediawet worden regionale, lokale en commerciële aanbieders betrokken.”
De SGP wil de publieke omroep beperken tot een compacte, hoogwaardige en reclamevrije organisatie die zich richt op cultuur, geschiedenis en zaken van nationaal belang, en zich onthoudt van amusement en grote sportevenementen. De partij benadrukt dat de publieke omroep een tegenwicht moet bieden aan commerciële belangen en dat godslasterlijke taal en zedeloosheid niet thuishoren in de programmering. Daarnaast pleit de SGP voor steviger toezicht op journalistieke kernwaarden en het behoud van levensvatbare lokale omroepen zonder gedwongen fusies.
De SGP vindt dat de publieke omroep zich moet beperken tot haar kerntaken, met een compact aanbod van hoge kwaliteit, zonder amusement, grote sportevenementen of reclame. De nadruk ligt op het bieden van tegenwicht aan commerciële belangen en het uitdragen van cultuur en geschiedenis, binnen morele grenzen.
“De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) beperkt het aanbod en het aantal kanalen. Amusement en het inkopen van uitzendrechten voor grote sporttoernooien is geen taak voor de publieke omroep. De NPO wordt reclamevrij.”
“De publieke omroep heeft de taak om tegenwicht te bieden tegen eenzijdige commerciële belangen en om zaken van nationaal belang, waaronder onze cultuur en geschiedenis, een podium te geven.”
“De publieke omroep dient compact te zijn en van hoogwaardige kwaliteit. Godslasterlijke taal en zedeloosheid horen er niet thuis.”
De SGP wil steviger toezicht op de naleving van journalistieke kernwaarden zoals betrouwbaarheid en onafhankelijkheid, met name bij de NOS, om de rol van de journalistiek binnen de democratische rechtsstaat te waarborgen.
“De belangrijke rol van de journalistiek binnen de democratische rechtsstaat vraagt om steviger toezicht binnen de beroepsgroep, waaronder de NOS, op journalistieke kernwaarden zoals betrouwbaarheid en onafhankelijkheid.”
De SGP vindt dat levensvatbare lokale omroepen niet gedwongen mogen worden te fuseren, om zo de lokale journalistiek en diversiteit te beschermen.
“Levensvatbare lokale omroepen worden niet gedwongen te fuseren.”
De ChristenUnie ziet de publieke omroep als een waardevolle, onafhankelijke en pluriforme voorziening die een stabiel gefinancierd media-aanbod moet bieden, los van reclame-inkomsten. Ze willen dat omroepen zelf over de inhoud en vorm van hun programma’s gaan, met ruimte voor levensbeschouwing, en pleiten voor een financiering die niet afhankelijk is van reclame.
De ChristenUnie benadrukt het belang van een onafhankelijke en pluriforme publieke omroep, waarbij omroepen zelf de inhoud bepalen en levensbeschouwing een belangrijke pijler is. Ze willen een stabiele financiering die niet afhankelijk is van reclame-inkomsten, zodat de publieke opdracht goed kan worden uitgevoerd.
“De publieke omroep is waardevol als een plek van onafhankelijk en pluriform media-aanbod. Omroepen, en niet de NPO, gaan over de inhoud en de vorm van hun programma’s.”
“Om de publieke opdracht die de NPO heeft waar te kunnen maken is een stabiele financiering nodig, die onafhankelijk is van reclame-inkomsten.”
“Levensbeschouwing is een pijler van de publieke omroep. De inhoudelijke invulling daarvan vraagt ruimte qua budget, platform en momenten van uitzending van programma’s op radio en tv.”
De ChristenUnie vindt dat bij de verdeling van de budgetten voor publieke omroepen het ledenaantal van een omroep moet meewegen. Dit moet bijdragen aan een eerlijke en representatieve verdeling van middelen binnen het publieke bestel.
“Bij de verdeling van de budgetten weegt het ledenaantal van een omroep mee.”
JA21 wil de publieke omroep (NPO) fors inperken door het aantal zenders terug te brengen naar twee, ledenomroepen af te schaffen en de focus te leggen op nationale gebeurtenissen, sport, debat en cultuur. De partij eist strikte neutraliteit, objectiviteit en pluriformiteit in de nieuwsvoorziening van de NPO en wil dat de organisatie zelfkritisch optreedt als deze waarden in twijfel worden getrokken. Louter entertainment moet aan commerciële omroepen worden overgelaten.
JA21 vindt dat de publieke omroep te omvangrijk is en te veel overheidsgeld kost. De partij wil de NPO beperken tot twee zenders die zich richten op nationale gebeurtenissen, sport, debat en cultuur, en entertainment overlaten aan commerciële partijen. Ledenomroepen worden afgeschaft om de organisatie overzichtelijker en efficiënter te maken.
“Dat de NPO tot twee zenders wordt teruggebracht voor nationale gebeurtenissen, sport, debat en cultuur met afschaffing van de ledenomroepen.”
“Wat betreft JA21 moet de rol van de NPO worden teruggebracht tot twee publieke zenders met nieuws, satire, muziek, sport, documentaires, geschiedenis, debat, achtergrond en duiding. Louter entertainment kan aan de commerciële omroepen worden overgelaten. Ledenomroepen worden afgeschaft.”
JA21 stelt dat de geloofwaardigheid van de publieke omroep afhangt van een neutrale, objectieve en pluriforme nieuwsvoorziening. De partij wil dat de NPO hier zelfkritisch op toeziet en ingrijpt als grote delen van de bevolking deze waarden betwijfelen, om zo het vertrouwen in de rechtsstaat en democratie te waarborgen.
“De nieuwsvoorziening door de NPO moet neutraal, objectief en pluriform zijn. Van de NPO mag worden geëist dat zij consequent zelfkritisch is op deze aspecten van haar nieuwsvoorziening en maatregelen treft wanneer die neutraliteit, objectiviteit en pluriformiteit door grote delen van de bevolking in twijfel wordt getrokken.”
“De NPO-organisatie moet neutraliteit, objectiviteit en pluriformiteit van haar nieuwsvoorziening zelf waarborgen.”
NSC wil een pluriform en transparant publiek omroepbestel met minimaal vijf omroepverenigingen, waarbij de NOS en NTR fuseren tot één taakomroep. Ze pleiten voor strengere transparantie, meer toezicht op beloningen en nevenfuncties, en een wettelijke journalistieke code. Daarnaast staat NSC een beperkte uitbreiding van advertentie-inkomsten bij de NPO toe (met uitzondering van nieuws- en kinderprogramma’s) en stimuleert samenwerking en versterking van lokale en regionale publieke omroepen.
NSC wil het publieke omroepbestel behouden met minimaal vijf omroepverenigingen om pluriformiteit te waarborgen. Tegelijkertijd stellen ze voor om de NOS en NTR samen te voegen tot één taakomroep, om zo de publieke taken te bundelen en mogelijk efficiënter te maken.
“We hechten aan pluriforme media daarom willen we een breed omroepbestel met ten minste vijf publieke omroepverenigingen. NOS en NTR fuseren we tot één taakomroep.”
NSC vindt het belangrijk dat de publieke omroep transparanter wordt over beloningen, nevenfuncties en de besteding van publieke middelen. Ze willen wettelijke verankering van een journalistieke code en meer toezicht door het Commissariaat voor de Media.
“Geen grensoverschrijdende beloningen meer. We willen dat er bij de publieke omroep meer transparantie is over nevenfuncties, beloningen en naleving van Wet normering topinkomens (WNT) en eisen inzicht in hoe publieke middelen worden besteed. We willen een wettelijk verankerde journalistieke code, met toezicht en handhavingsbevoegdheden voor het Commissariaat voor de Media.”
NSC staat een zorgvuldige uitbreiding van advertentie-inkomsten bij de NPO toe, maar sluit nieuws- en kinderprogramma’s hiervan uit. Dit moet het publieke bestel financieel versterken zonder de onafhankelijkheid van nieuws en kindercontent te ondermijnen.
“We staan een zorgvuldige uitbreiding van advertentie-inkomsten bij de NPO toe, met name via NPO Start en andere online platforms, met uitzondering van nieuws- en kinderprogramma’s.”
NSC erkent het belang van lokale en regionale publieke omroepen voor de democratie en wil deze versterken. Ze stimuleren samenwerking tussen regionale, lokale en nationale omroepen om de journalistieke functie te waarborgen.
“We steunen lokale en regionale omroepen. Voor de rechtsstaat is het van belang dat de gehele publieke sector, inclusief de lokale en provinciale democratie, gevolgd wordt door een kritische en onafhankelijke journalistiek. Ook stimuleren we samenwerking tussen regionale, lokale en nationale omroepen.”
De PVV wil de financiering van de publieke omroep (NPO) volledig stopzetten en de NPO in zijn geheel afschaffen. Volgens de partij draagt de publieke omroep bij aan een eenzijdig, links-progressief beeld van Nederland en verspilt zij belastinggeld. De PVV stelt voor het Mediapark in Hilversum te transformeren tot een woonwijk.
De PVV vindt dat de publieke omroep een eenzijdig en niet-representatief beeld van Nederland geeft en ziet de NPO als een verspilling van belastinggeld. Daarom wil de partij alle financiering aan de NPO beëindigen en de publieke omroep opheffen.
Naast het beëindigen van de NPO wil de PVV het Mediapark in Hilversum herbestemmen voor woningbouw, waarmee het fysieke centrum van de publieke omroep verdwijnt.
“NPO saneren en Mediapark in Hilversum transformeren naar een nieuwe woonwijk”
De PVV bekritiseert de publieke omroep vanwege de inhoudelijke koers, die volgens de partij te veel gericht is op multiculturalisme, klimaatzorg en het aanwakkeren van schaamte over het verleden. Dit wordt gezien als niet representatief voor de 'gewone Nederlander'.
“Wie naar de publieke omroep kijkt, ziet een ander “Nederland”: multiculturalisme wordt gepresenteerd als verrijking, voor het slavernijverleden zouden we ons moeten schamen, trots op ons land is er al helemaal niet meer bij, en klimaatverandering is volgens de NPO het grootste existentiële gevaar.”
De VVD wil de publieke omroep (NPO) hervormen door deze efficiënter, transparanter en toekomstbestendiger te maken, met een duidelijke focus op kerntaken zoals nieuws, educatie, journalistiek, cultuur en grote sportevenementen. Het aantal bestuurslagen wordt verminderd, het ledencriterium afgeschaft, en er komt meer ruimte voor innovatie en coproducties. Daarnaast wil de VVD dat publieke middelen meer naar journalistiek gaan en wordt het belang van onafhankelijke, pluriforme media benadrukt.
De VVD wil dat publieke middelen voor media meer aan journalistiek worden besteed en dat de NPO meer ruimte krijgt voor coproducties, digitale exploitatie en innovatie. Transparantie over kosten en programmering wordt verplicht.
De VVD benadrukt het belang van een pluriform en onafhankelijk media-aanbod, zowel bij publieke als commerciële omroepen. Er komt meer toezicht op pluraliteit, marktdominantie en online veiligheid.
“We kijken kritisch naar het pluriforme aanbod bij zowel de publieke als de commerciële omroepen. Nieuwsgebruikers houden keuze uit verschillende onafhankelijke nieuwsbronnen. We geven het Commissariaat voor de Media en de Autoriteit Consument & Markt meer toezicht op pluraliteit, marktdominantie en online veiligheid van het media-aanbod.”
De VVD wil dat belangrijke sportevenementen via de publieke omroep gratis beschikbaar zijn voor ondernemers, mkb’ers, verenigingen en (zorg)instellingen.
“We willen het uitzenden van belangrijke evenementen via de publieke omroep, zoals het EK of WK voetbal, gratis maken voor ondernemers, mkb’ers, verenigingen en (zorg)instellingen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) vindt een sterke, onafhankelijke publieke omroep essentieel voor een goed geïnformeerde en democratische samenleving. Zij willen de bezuinigingen op de NPO terugdraaien, investeren in de publieke en regionale omroepen, en waarborgen dat deze omroepen onafhankelijk en reclameluw blijven.
De PvdD wil dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) haar brede maatschappelijke rol kan blijven vervullen en daarom worden de recente bezuinigingen teruggedraaid. Dit moet de toegankelijkheid, diversiteit en kwaliteit van het publieke aanbod waarborgen.
“Het is belangrijk dat de NPO deze rol kan blijven vervullen. Daarom wordt de bezuiniging op de NPO teruggedraaid.”
De partij benadrukt het belang van voldoende financiering voor zowel de landelijke als regionale publieke omroepen om onafhankelijke nieuwsvoorziening, verslaggeving en onderzoek te garanderen. Onafhankelijkheid van commerciële invloeden en een reclameluw karakter zijn hierbij cruciaal.
“We investeren voldoende in de publieke omroep en de regionale omroepen, om onafhankelijke nieuwsvoorziening, verslaggeving en onderzoek te kunnen waarborgen. De publieke omroep is onafhankelijk, ook van commerciële invloeden, en blijft reclameluw.”
De PvdD vindt dat de publieke omroep een breed cultureel aanbod moet bieden, waaronder structurele zendtijd voor jazz- en wereldmuziek en een podium voor nieuwe Nederlandse muziek.
“De NPO houdt standaard radiozendtijd vrij voor het programmeren van jazz- en wereldmuziek om zo een goede afspiegeling van de Nederlandse cultuur te vormen. Ook nieuwe muziek van Nederlandse muzikanten krijgt een ruim podium.”
De SP wil investeren in een sterke, brede en onafhankelijke publieke omroep, waarbij bezuinigingen worden teruggedraaid en de nadruk ligt op diversiteit, experiment en kritische journalistiek. Ze verzetten zich tegen de dominantie van grote mediabedrijven en willen dat de publieke omroep minder afhankelijk wordt van kijkcijfers, met meer ruimte voor Nederlands drama, documentaires en onderzoeksjournalistiek.
De SP wil stoppen met bezuinigingen op de publieke omroep en juist investeren in een breed, divers en onafhankelijk aanbod. De partij vindt dat de publieke omroep niet gestuurd moet worden door kijkcijfers, maar ruimte moet bieden aan experiment, kritische journalistiek en Nederlandse producties. Dit moet de pluriformiteit en onafhankelijkheid van het medialandschap waarborgen.
“We stoppen de bezuinigingen en investeren juist in de publieke omroep. We pleiten voor een brede en diverse publieke omroep waar kijkcijfers niet meer leidend zijn en programmamakers meer mogelijkheden krijgen om te experimenteren met formats en programma’s. Bij de publieke omroep komt meer ruimte voor kritische journalistiek, Nederlands drama en documentaires.”
De SP benadrukt het belang van onafhankelijke en toegankelijke media, en wil daarom inzetten op sterke publieke en regionale journalistiek met goede en stabiele financiering. Dit moet de rol van de journalistiek als controleur van de macht versterken en bijdragen aan een pluriform medialandschap.
“Daarom zetten we in op sterke publieke en regionale journalistiek met goede en stabiele financiering.”
De SP ziet de groeiende macht van grote mediabedrijven als een bedreiging voor onafhankelijke journalistiek en een divers aanbod. Ze willen de macht van deze conglomeraten breken en mediaconcentratie tegengaan om de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de publieke omroep en het medialandschap te waarborgen.
“De macht van grote mediaconcerns zoals DPG en Talpa is te groot geworden. Dat bedreigt onafhankelijke journalistiek en een divers aanbod. Wij breken de macht van deze conglomeraten en voorkomen dat één of enkele bedrijven de markt kan domineren. De overheid stelt grenzen aan mediaconcentratie, zodat pluriformiteit en onafhankelijke media gegarandeerd blijven.”
50PLUS vindt een sterke publieke omroep essentieel voor het waarborgen van persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting, vooral in een tijd waarin deze onder druk staan. Tegelijkertijd wil de partij verspilling bij de publieke omroep tegengaan en waardevolle programma’s, zoals die van omroep Max, behouden. Ook pleit 50PLUS voor het bevorderen van regionale omroepen vanwege hun nabijheid tot de burger.
50PLUS ziet de publieke omroep als een noodzakelijke waarborg voor persvrijheid en vrijheid van meningsuiting, maar vindt dat verspilling moet worden aangepakt. De partij wil dat kwalitatief goede programma’s behouden blijven en noemt expliciet omroep Max als voorbeeld van waardevolle content.
“In deze tijd dat de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid overal bedreigd worden, is een stevige publieke omroep noodzakelijk. Verspilling bij de publieke omroep moet worden tegengegaan. Gelijktijdig is het van belang dat mooie programma’s, zoals die van bijvoorbeeld omroep Max, worden behouden.”
50PLUS benadrukt het belang van regionale omroepen, omdat deze dicht bij de burger staan. De partij wil dat deze omroepen worden bevorderd, waarmee ze het belang van lokale informatievoorziening en betrokkenheid onderstrepen.
“Regionale omroepen staan dicht bij de burger en worden bevorderd.”
BIJ1 wil een sterke, onafhankelijke publieke omroep die niet wordt beïnvloed door overheid of commercie, en die toegankelijk is voor iedereen. Ze willen bezuinigingen op de publieke omroep terugdraaien, omroepen die racistische denkbeelden of nepnieuws verspreiden verbieden, en gratis toegankelijke online programma’s van de publieke omroep stimuleren. Hun visie draait om representativiteit, diversiteit en brede toegankelijkheid van publieke media.
BIJ1 vindt dat de publieke omroep onafhankelijk moet blijven van zowel overheid als commerciële invloeden. Ze willen de bezuinigingen op de publieke omroep terugdraaien en omroepen die racistische denkbeelden of nepnieuws verspreiden verbieden. Dit moet zorgen voor een representatieve, betrouwbare en inclusieve publieke media-instelling.
“We willen een publieke omroep die onafhankelijk blijft en die niet door de overheid of door de commercie wordt beïnvloed. Daarom draaien we de bezuinigingen op de publieke omroep terug. Omroepen die ongrondwettelijke, racistische denkbeelden en nepnieuws verspreiden worden verboden en krijgen geen vergunning.”
BIJ1 wil dat de publieke omroep gratis en toegankelijke online programma’s aanbiedt, zodat iedereen – ongeacht inkomen – toegang heeft tot publieke media. Dit bevordert gelijke toegang tot informatie en cultuur.
“We sturen aan op gratis, toegankelijke, online programma’s van de publieke omroep.”
BVNL wil de subsidie aan de publieke omroep (NPO) volledig stopzetten. De partij vindt dat media onafhankelijk moeten zijn van de overheid en dat de verwevenheid tussen overheid en media moet worden doorbroken. Publieke omroepen moeten volgens BVNL niet langer met belastinggeld gefinancierd worden.
BVNL stelt dat de publieke omroep niet langer door de overheid gesubsidieerd moet worden, omdat dit de onafhankelijkheid van de media in gevaar brengt. Door het stopzetten van de subsidie wil BVNL de band tussen overheid en media verbreken en de media vrijer en onafhankelijker maken.
“De subsidie aan de NPO wordt stopgezet.”
BVNL ziet de huidige relatie tussen overheid en media als problematisch en pleit voor een duidelijke scheiding. De partij vindt dat media niet naar de pijpen van de macht moeten dansen en dat onafhankelijkheid essentieel is voor een gezonde democratie.
“Media horen onafhankelijk te zijn en niet naar de pijpen van de macht te dansen. De verwevenheid tussen de overheid en de media moet worden verbroken.”
D66 wil de publieke omroep versterken door te investeren in een divers, kwalitatief en betrouwbaar media-aanbod, met als kerntaak het voorzien van betrouwbare informatie. Ze willen de publieke omroep extra middelen geven om desinformatie te bestrijden en stellen dat omroepen die desinformatie verspreiden niet thuishoren binnen het publieke bestel.
D66 ziet een sterke publieke omroep als essentieel voor betrouwbare informatievoorziening en het beschermen van de democratie. Ze willen investeren in kwaliteit, diversiteit en de kerntaak van de publieke omroep, en letten op doelmatige besteding van publiek geld.
“D66 investeert in een sterke publieke omroep met een divers en kwalitatief hoogstaand media-aanbod. We versterken de kerntaak van de publieke omroep: mensen voorzien van betrouwbare informatie. We bewaken dat publiek geld goed wordt besteed, ook bij bedrijven die buiten het bestel worden ingehuurd.”
D66 ziet desinformatie als een bedreiging voor het vertrouwen in de democratie. Ze willen de publieke omroep extra middelen geven om desinformatie actief te bestrijden en stellen dat omroepen die desinformatie verspreiden niet binnen het publieke bestel passen.
“De publieke omroep krijgt meer middelen om desinformatie te bestrijden, er wordt strenger gehandhaafd en de journalistieke code wordt vastgelegd in de wet. Omroepen die desinformatie verspreiden, horen niet thuis binnen de publieke omroep.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma