De SGP wil een totaalverbod op prostitutie en betaalde seks, omdat zij prostitutie zien als een vorm van moderne slavernij en uitbuiting van kwetsbare mensen. Zowel het bezoeken van prostituees als het uitbaten ervan moet strafbaar worden, en gemeenten moeten een nulbeleid kunnen voeren zolang een bordeelverbod nog niet wettelijk is geregeld. De partij pleit voor strengere wetgeving, het stopzetten van destigmatiseringssubsidies, en actieve ondersteuning van uitstapprogramma’s voor prostituees.
De SGP beschouwt prostitutie als uitbuiting en moderne slavernij, en wil daarom een totaalverbod op betaalde seks. Dit moet seksuele uitbuiting en exploitatie van kwetsbare mensen effectief tegengaan. Zowel het bezoeken van prostituees als het uitbaten ervan wordt strafbaar gesteld.
“Er komt een totaalverbod op betaalde seks om seksuele uitbuiting en exploitatie van kwetsbare mensen voor seksuele doeleinden effectief tegen te gaan.”
“Zowel prostitutiebezoek als het uitbaten van prostituees wordt strafbaar.”
“Mensenhandel en prostitutie zijn vormen van moderne slavernij en vernederen lichaam, geest en ziel.”
Zolang er nog geen landelijk bordeelverbod is, moeten gemeenten de mogelijkheid krijgen om een nulbeleid te voeren ten aanzien van prostitutiebedrijven. Daarnaast wil de SGP dat websites die prostitutie aanbieden offline worden gehaald.
De SGP vindt dat de huidige wetgeving tekortschiet en wil deze aanscherpen. Nieuwe wetgeving rond prostitutie en mensenhandel is noodzakelijk, waarbij de aanpak zich ook richt op online misstanden.
De SGP verwerpt destigmatisering van prostitutie en wil geen subsidie meer voor organisaties die dit nastreven. In plaats daarvan moet het beleid zich richten op structurele uitstapprogramma’s voor prostituees.
“Destigmatisering van prostitutie is geen oplossing, maar bagatelliseert de situatie van kwetsbare vrouwen slechts. Subsidie voor destigmatiseringsorganisaties wordt afgeschaft.”
“Het prostitutiebeleid dient zich te focussen op goede, structurele uitstapprogramma’s die actief en structureel worden aangeboden in gemeenten waar prostitutie plaatsvindt.”
BIJ1 wil prostitutie volledig decriminaliseren en sekswerkers dezelfde rechten geven als andere zelfstandigen en werknemers. Ze pleiten voor het opheffen van vergunningseisen, het scheiden van sekswerk en mensenhandel in de wet, en het betrekken van sekswerkers bij beleid. Hun visie is dat sekswerk gewoon werk is en dat sekswerkers recht hebben op veiligheid, inspraak en respect.
BIJ1 beschouwt sekswerk als regulier werk en wil alle vormen van criminalisering opheffen. Ze willen sekswerkers gelijke arbeidsrechten geven, toegang tot zorg en dienstverlening waarborgen, en registratieplicht en de Wet Regulering Sekswerk afschaffen. Dit moet de positie van sekswerkers structureel verbeteren en hun veiligheid vergroten.
“Sekswerk decriminaliseren we volledig. De rechten van sekswerkers trekken we gelijk met de arbeidsrechten van andere zelfstandige ondernemers en werknemers. Zo zorgen we dat hun positie structureel beter wordt.”
“Sekswerkers kunnen aanspraak maken op goede zorg en ondersteuning en ze worden beschermd tegen uitbuiting en onveiligheid. Sekswerkers worden nooit verplicht onnodige persoonlijke informatie te delen of zich te laten registreren. De Wet Regulering Sekswerk (WRS) gaat van tafel.”
“Sekswerkers krijgen toegang tot (zakelijke) dienstverlening. Zij kunnen een bankrekening openen en een hypotheek krijgen. Sekswerkers worden met respect behandeld. We praten met sekswerkers, niet over hen. Sekswerkers krijgen inspraak in, en bepalen mee over de wetten en regels van sekswerk.”
BIJ1 wil dat zelfstandige sekswerkers zonder vergunning kunnen werken, thuis een eenmanszaak kunnen starten, en diensten kunnen inkopen zonder dat derden worden gecriminaliseerd. Gemeenten moeten veilige werkplekken bieden en geen eigen criminaliserend beleid voeren.
“De vergunningseis voor zelfstandige sekswerkers heffen we op. Sekswerkers krijgen de mogelijkheid om thuis een eenmanszaak te starten. Daarbij maken we het mogelijk dat zij diensten bij derden kunnen inkopen zonder dat we die partij criminaliseren.”
“We moedigen gemeenten aan om lokaal voldoende veilige werkplekken voor sekswerkers aan te bieden. Zo voorkomen we dat gemeenten een eigen beleid van criminalisering voeren.”
BIJ1 wil dat sekswerk en mensenhandel wettelijk strikt gescheiden worden, zodat sekswerk niet langer als uitbuiting wordt gezien. Sekswerk valt onder Sociale Zaken, mensenhandel onder Justitie. De leeftijdsgrens blijft 18 jaar.
“We maken in de wet onderscheid tussen sekswerk en mensenhandel. Sekswerk is werk en mensenhandel is uitbuiting. Sekswerk komt onder het ministerie van Sociale Zaken en Mensenhandel bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. De leeftijdsgrens voor sekswerk blijft op 18 jaar en gaat niet naar 21 jaar.”
Het CDA wil de uitbuiting in de prostitutiebranche krachtig aanpakken en de positie van sekswerkers verbeteren, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen. Belangrijke voorstellen zijn het verhogen van de minimumleeftijd voor sekswerkers naar 21 jaar en het beter toegankelijk maken van uitstapprogramma’s en hulpverlening, ook voor anderstaligen. De partij legt nadruk op preventie van uitbuiting en het vergroten van de aangiftebereidheid bij slachtoffers.
Het CDA stelt voor om de minimumleeftijd voor sekswerkers te verhogen naar 21 jaar, met als doel jonge mensen beter te beschermen tegen uitbuiting en misbruik in de prostitutiebranche. De partij ziet jongeren als extra kwetsbaar en wil zo voorkomen dat zij te vroeg in deze sector terechtkomen.
“We verhogen de leeftijdsgrens van sekswerkers naar 21 jaar.”
Het CDA wil dat sekswerkers die de branche willen verlaten, eenvoudig toegang hebben tot hulp en uitstapprogramma’s, ook als zij de Nederlandse taal niet beheersen. Hiermee wil de partij de drempel verlagen voor kwetsbare sekswerkers om hulp te zoeken en uit de prostitutie te stappen.
“Uitstapprogramma’s en hulpverlening voor sekswerkers die de branche willen verlaten, moeten makkelijk vindbaar zijn, ook als je de taal niet machtig bent.”
Het CDA richt zich op het hard aanpakken van uitbuiting en mensenhandel binnen de prostitutie, met extra inzet op preventie en het verhogen van de aangiftebereidheid bij slachtoffers. De partij wil slachtoffers beter beschermen en de pakkans voor daders vergroten.
“We pakken de uitbuiting van mensen hard aan en zorgen voor veilige opvang voor slachtoffers van mensenhandel, inclusief arbeidsmigranten.”
“Het is onacceptabel dat minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting vaak uit beeld verdwijnen. We zetten extra in op preventie van uitbuiting.”
“We willen de aangiftebereidheid van slachtoffers van uitbuiting verhogen.”
De ChristenUnie wil prostitutie in Nederland volledig verbieden en ziet geen plaats voor een seksindustrie waarin mensen en hun lichamen koopwaar zijn. De partij richt zich op het strafbaar stellen van de klant (het 'Zweedse model'), het ondersteunen van uitstapprogramma’s voor prostituees, en het nemen van aanvullende beperkende maatregelen zolang een verbod nog niet is gerealiseerd. Hun visie is dat seksualiteit niet verhandeld hoort te worden en dat prostitutie leidt tot uitbuiting en kwetsbaarheid.
De ChristenUnie streeft naar een samenleving zonder prostitutie en wil prostitutie landelijk verbieden, waarbij niet de prostituee maar de klant strafbaar wordt gesteld. Dit is gebaseerd op het idee dat seksualiteit niet bedoeld is om te kopen of te verkopen en dat de seksindustrie leidt tot uitbuiting en kwetsbaarheid. De partij noemt expliciet het Zweedse model als voorbeeld en pleit voor aanvullende maatregelen zolang een verbod nog niet is gerealiseerd.
“Landelijk verbod op prostitutie. De beste manier om een verbod vorm te geven is niet de prostituee maar de klant strafbaar stellen, zoals ook in Zweden, Noorwegen en Frankrijk het geval is.”
“In tegenstelling tot wat het doorgeslagen vrijheidsdenken ons wijsmaakt, zijn sommige dingen niet bedoeld om te kopen of te verkopen. Dat geldt ook voor seksualiteit. In een samenleving waarin mensen tot bloei mogen komen, is er geen plaats voor een seksindustrie waarin mensen en hun lichamen koopwaar zijn.”
De partij erkent de kwetsbare positie van prostituees en wil hen actief ondersteunen bij het verlaten van de prostitutie. Organisaties die hulp en ondersteuning bieden aan mensen die willen uitstappen, krijgen hiervoor ruime steun.
“Vrouwen en mannen die werken in de prostitutie moeten altijd de mogelijkheid hebben voor hulp en uitstap. Organisaties die deze hulp en ondersteuning bieden, worden ruimschoots ondersteund.”
Voorafgaand aan een volledig verbod op prostitutie wil de ChristenUnie al diverse beperkende maatregelen invoeren, zoals een vergunningsplicht, taaleisen, een ingezetenencriterium, verhoging van de minimumleeftijd, een pooierverbod en het aan banden leggen van thuisprostitutie en escortdiensten.
“Voorafgaand aan dit prostitutieverbod is al een heel aantal maatregelen mogelijk, zoals een vergunningsplicht en taal-eis voor prostituees, het hanteren van een ingezetenencriterium, het verhogen van de minimumleeftijd van klant en prostituee naar 24 jaar, het instellen van een pooierverbod, en het aan banden leggen van thuisprostitutie en escortdiensten.”
NSC wil de prostitutiesector strenger reguleren om misstanden zoals mensenhandel en dwang te bestrijden. De partij stelt voor de minimumleeftijd voor prostitutie te verhogen naar 21 jaar, een pooierverbod in te voeren en legt een zware verantwoordelijkheid bij exploitanten en klanten om misstanden te signaleren en te voorkomen. Hiermee kiest NSC voor een restrictieve en beschermende benadering van prostitutie.
NSC wil de minimumleeftijd voor prostitutie verhogen van 18 naar 21 jaar om jonge mensen beter te beschermen tegen uitbuiting en misbruik. De partij ziet dit als een noodzakelijke maatregel om kwetsbare jongeren te weren uit de sector en zo misstanden te voorkomen.
“De minimumleeftijd voor prostitutie wordt verhoogd naar 21 jaar.”
NSC wil een pooierverbod invoeren en de bestrijding van mensenhandel en dwang intensiveren. Hiermee richt de partij zich op het aanpakken van criminele uitbuiting en het beschermen van prostituees tegen dwang en misbruik.
“We intensiveren de bestrijding van mensensmokkel en dwang en voeren een pooierverbod in.”
NSC legt de verantwoordelijkheid voor het signaleren en voorkomen van misstanden expliciet bij exploitanten en klanten van bordelen. Hiermee benadrukt de partij dat niet alleen de overheid, maar ook betrokkenen in de sector zelf een actieve rol moeten spelen in het tegengaan van misstanden.
“Exploitanten en klanten van bordelen hebben een zware verantwoordelijkheid om misstanden te signaleren en voorkomen.”
Volt ziet sekswerk als een gelijkwaardig onderdeel van de dienstverlenende sector en wil sekswerkers dezelfde rechtspositie geven als andere zelfstandigen. De partij is tegen de Wet Regulering Sekswerk en pleit voor beleid dat sekswerkers beschermt tegen stigma en hen actief betrekt bij beleidsvorming. Volt wil sekswerk destigmatiseren en de positie van sekswerkers verbeteren door hen als primaire belanghebbenden te erkennen.
Volt beschouwt sekswerk als regulier werk en wil sekswerkers dezelfde rechten en bescherming bieden als andere zelfstandige ondernemers. Dit standpunt is bedoeld om discriminatie en ongelijkheid tegen te gaan en sekswerkers te beschermen tegen uitbuiting en stigma.
“Volt ziet sekswerk als een gelijkwaardig onderdeel van de dienstverlenende sector. We verbeteren de positie van sekswerkers door hen dezelfde rechtspositie toe te kennen als andere zelfstandige”
Volt verzet zich tegen de Wet Regulering Sekswerk en kiest in plaats daarvan voor een beleid dat sekswerkers beschermt tegen de negatieve gevolgen van stigma. De partij wil sekswerkers actief betrekken bij het maken van beleid en hen als experts erkennen.
“We zijn tegen de Wet Regulering Sekswerk. In plaats daarvan moeten maatregelen worden getroffen om sekswerkers tegen de gevolgen van stigma te beschermen en sekswerk te destigmatiseren.”
“We voeren een inclusief beleid, waarin sekswerkers als experts worden betrokken bij het formuleren van beleid en ze als primaire belanghebbenden een prominente rol spelen in het vaststellen van de doelen.”
De SP wil sekswerkers beschermen en uitbuiting en mensenhandel in de prostitutie tegengaan, zonder sekswerkers zelf te criminaliseren of de illegaliteit in te drijven. De partij richt zich op het bestrijden van misstanden zoals mensenhandel en seksuele uitbuiting, met nadruk op veiligheid en rechten voor sekswerkers.
De SP erkent dat sekswerkers recht hebben op een veilige en niet-gedwongen werkomgeving. Tegelijkertijd wil de partij misstanden zoals mensenhandel en seksuele uitbuiting krachtig aanpakken, maar zonder dat sekswerkers hierdoor in de illegaliteit belanden. De nadruk ligt op bescherming van de rechten van sekswerkers en het bestrijden van dwang en uitbuiting.
“Sekswerkers beschermen, uitbuiting en mensenhandel bestrijden. Sekswerkers moeten hun werk veilig en zonder dwang kunnen doen. We bestrijden misstanden als mensenhandel en seksuele uitbuiting, zonder de mensen om wie het gaat de illegaliteit in te drukken.”
De VVD wil sekswerk (prostitutie) zorgvuldig reguleren, met nadruk op persoonlijke keuzevrijheid en het voorkomen van dwang of uitbuiting. Hun belangrijkste voorstel is het waarborgen van een veilige en toegankelijke meldstructuur voor misstanden in de sector. De kern van hun visie is dat sekswerk een vrije, weloverwogen keuze moet zijn, ondersteund door effectieve bescherming tegen misstanden.
De VVD vindt dat sekswerk goed gereguleerd moet worden om de keuzevrijheid van sekswerkers te waarborgen en misstanden zoals dwang en uitbuiting te voorkomen. Ze willen een veilige en toegankelijke meldstructuur stimuleren, zodat signalen van misstanden snel en effectief kunnen worden opgepakt. Dit standpunt adresseert direct de positie van sekswerkers en de bestrijding van misstanden binnen de prostitutiesector.
“We willen dat sekswerk goed wordt gereguleerd, met respect voor persoonlijke keuzevrijheid van mensen. Sekswerk moet een vrije en weloverwogen keuze zijn, zonder dwang of uitbuiting. We stimuleren een veilige en toegankelijke meldstructuur, zodat signalen van misstanden snel en effectief kunnen worden opgepakt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma