BBB profileert zich als een partij die dienstbaarheid, authenticiteit en professionaliteit centraal stelt, en zich nadrukkelijk afzet tegen politiek die draait om macht of ego. De partij benadrukt een nuchtere, herkenbare en benaderbare profilering, waarbij het algemeen belang en het verbinden van stad en platteland voorop staan. BBB wil zich onderscheiden door een stabiele, betrouwbare en betrokken houding, met duidelijke kernwaarden als leidraad voor hun politieke profilering.
BBB positioneert zichzelf expliciet als een partij die zich niet profileert op macht of ego, maar op dienstbaarheid, authenticiteit en professionaliteit. Dit onderscheidt BBB van andere partijen en vormt de kern van hun profilering: herkenbaar, benaderbaar en vastberaden, met een focus op het algemeen belang en het verbinden van verschillende groepen in de samenleving.
“Bij BBB geloven we dat politiek niet moet draaien om macht of ego, maar om dienstbaarheid aan de samenleving. Onze vertegenwoordigers opereren vanuit onze kernwaarden; authentiek en professioneel.”
“Juist dat maakt BBB tot een volksbeweging: herkenbaar, benaderbaar en vastberaden.”
“Onze kernwaarden zijn meer dan mooie woorden; ze vormen het fundament onder ons handelen. Ze bepalen hoe wij politiek bedrijven, hoe wij met mensen omgaan en wat wij nastreven voor Nederland.”
“Ook in de toekomst blijft BBB die partij: een stabiele en betrokken partner, geworteld in waarden, met oog voor mensen. Nederland verdient politici die blijven staan waar ze voor staan. Dat is wat u van ons mag blijven verwachten. Een partij die levert. Want BBB levert.”
BBB profileert zich nadrukkelijk als de partij die de stem van de regio en het platteland vertegenwoordigt, en zich inzet voor een verbonden Nederland waarin stad en platteland elkaar aanvullen. Deze profilering is bedoeld om zich te onderscheiden van partijen die vooral op de Randstad gericht zijn.
“BBB laat de stem van de provincie weerklinken in Den Haag. Daarmee is BBB de regiopartij bij uitstek.”
“BBB staat voor een verbonden Nederland, waarin stad en platteland elkaar aanvullen in plaats van tegenover elkaar staan. Dat betekent: geen beleid voor enkelen, maar eerlijk beleid voor iedereen.”
BIJ1 verzet zich krachtig tegen (etnische) profilering en discriminatie in onderwijs, arbeidsmarkt, zorg en woningmarkt. De partij stelt concrete maatregelen voor om institutionele discriminatie en racistische profilering te bestrijden, zoals bindende diversiteitsnormen, antiracisme in opleidingen, en streng optreden tegen stagediscriminatie. Hun visie is dat iedereen gelijke kansen en behandeling verdient, ongeacht afkomst, uiterlijk of achtergrond.
BIJ1 erkent dat profilering en discriminatie structurele problemen zijn, vooral in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. De partij wil deze aanpakken door antiracisme centraal te stellen in opleidingen, stagediscriminatie streng te bestrijden, en organisatiestructuren aan te passen voor echte inclusie. Dit moet leiden tot gelijke behandeling en het doorbreken van institutionele barrières.
“Woningcorporaties moeten actief aantonen hoe zij bij woningtoewijzing discriminatie voorkomen en misstanden corrigeren.”
“We pakken racisme in het onderwijs aan. Antiracisme krijgt een belangrijke plek in lerarenopleidingen, met nadruk op het afleren van racistisch gedachtegoed en gedrag. Ook besteden we speciaal aandacht aan het leren van herkennen van, en ingrijpen bij racisme op school. Elke student die stage loopt, krijgt garantie op een stageplek binnen het mkb en de overheid. Stagediscriminatie pakken we streng aan.”
“We passen organisatiestructuren zo aan dat bedrijven en organisaties daadwerkelijk inclusief worden en diversiteit hanteren en behouden.”
Om profilering en uitsluiting tegen te gaan, wil BIJ1 dat inclusie en diversiteit bindend worden gemaakt in de cultuur- en mediasector. Dit betekent dat instellingen een afspiegeling van de samenleving moeten zijn, met bindende codes en extra subsidies voor ondervertegenwoordigde groepen.
“Alle culturele instellingen en media moeten een goede afspiegeling zijn van de samenleving om tot een gelijkwaardige sector te komen. BIJ1 wil dat inclusie de norm is en niet alleen een mooie alinea in een subsidieaanvraag. We maken de Code Culturele Diversiteit bindend. En stellen extra subsidies beschikbaar voor makers en verhalen die nu niet goed vertegenwoordigd zijn.”
BIJ1 koppelt profilering ook aan het onderwijs, waar zij pleiten voor het dekoloniseren van het curriculum en het verwijderen van lesmateriaal dat racisme of eenzijdige perspectieven in stand houdt. Dit moet bijdragen aan het voorkomen van racistische profilering en stereotypering bij leerlingen.
“We zetten ons actief in voor het dekoloniseren van het onderwijs door structureel meer aandacht te besteden aan de koloniale geschiedenis. We rekenen af met de focus op Europa en lesmateriaal dat racisme in de hand werkt.”
“Er wordt geen lesmateriaal meer gebruikt waarin docenten een eenzijdig en op Europa gefocust verhaal over de geschiedenis presenteren. Scholen stoppen onmiddellijk met lesmateriaal die koloniale misdadigers verheerlijken.”
50PLUS profileert zich expliciet als dé belangenbehartiger van mensen in de leeftijdsfase 50-plus, met een sterke focus op hun zichtbaarheid, invloed en waardigheid. De partij benadrukt dat zij bij elk thema primair kijkt naar het belang van ouderen en toekomstige generaties ouderen, en verbindt dit aan concrete voorstellen op het gebied van inkomen, zorg, wonen en veiligheid. Hun profilering is daarmee helder: 50PLUS is de partij voor de oudere generatie, die hun stem en positie in de samenleving centraal stelt.
50PLUS positioneert zichzelf als de partij die zich in het bijzonder inzet voor de belangen van 50-plussers en toekomstige generaties ouderen. Deze profilering is bedoeld om de zichtbaarheid, invloed en waardigheid van ouderen te vergroten en hun specifieke belangen op de politieke agenda te zetten. De partij maakt duidelijk dat hun kernmissie is om ouderen een krachtige stem te geven en hun rol in de samenleving te benadrukken.
“We zijn een partij die zich met name richt op het leven van 50-plussers, 60-plussers en nóg ouderen, mensen in de derde levensfase.”
“Onze belofte is dat wij ons inzetten voor zichtbaarheid, invloed en waardigheid van de generatie die Nederland draaiende houdt.”
“50PLUS zal bij elk onderwerp steeds in de allereerste plaats kijken naar het belang van de huidige generatie ouderen en toekomstige generaties ouderen.”
Naast de focus op ouderen, profileert 50PLUS zich als een partij die generaties verbindt en toekomstgericht denkt. Ze benadrukken dat hun beleid niet alleen ouderen ten goede komt, maar ook de toekomstige positie van jongeren en volwassenen veiligstelt, waarmee ze hun maatschappelijke relevantie breder proberen te positioneren.
De SP is uitgesproken kritisch over het gebruik van profilering en algoritmes door overheden en bedrijven, vooral waar dit leidt tot discriminatie of schending van mensenrechten. Ze willen profilering en geautomatiseerde besluitvorming die mensenrechten niet waarborgen verbieden, en eisen altijd menselijke betrokkenheid bij beslissingen met grote impact.
De SP wil het gebruik van profileringsalgoritmes en geautomatiseerde besluitvorming door overheden verbieden als mensenrechten niet gegarandeerd zijn, vanwege het risico op vooroordelen en discriminatie. Ze benadrukken dat bij belangrijke besluiten altijd een mens betrokken moet zijn en dat het duidelijk moet zijn op basis van welke gegevens besluiten worden genomen.
“De inzet van algoritmen, Kunstmatige Intelligentie en geautomatiseerde besluitvorming om fraude op te sporen en besluiten te nemen is niet langer toegestaan wanneer mensenrechten niet gewaarborgd kunnen worden.”
“Bij beslissingen die impact hebben op iemands leven, bijvoorbeeld bij de aanvraag voor een uitkering, blijven altijd mensen betrokken. We staan niet toe dat dergelijke beslissingen volledig geautomatiseerd worden via algoritmes. Ook moet het altijd duidelijk zijn welke gegevens de basis waren voor het besluit.”
De SP wil voorkomen dat risicoprofilering en AI leiden tot discriminatie, met name bij overheidsorganisaties zoals de politie en belastingdienst. Ze stellen dat digitale discriminatie actief moet worden gestopt.
“Stop digitale discriminatie vanuit de overheid. Risicoprofilering en AI mogen niet leiden tot discriminatie. Verschillende overheidsorganisaties, zoals de politie en belastingdienst, maken gebruik van profileringsalgoritmes...”
De VVD wil dat onderwijsinstellingen zich sterker profileren op specifieke thema’s en minder concurreren op studentenaantallen, om zo beter aan te sluiten op de arbeidsmarkt en regionale behoeften. De partij pleit voor modernisering van wetgeving zodat instellingen hun unieke profielen kunnen ontwikkelen en samenwerking wordt gestimuleerd. Profilering wordt gezien als middel om kwaliteit, arbeidsmarktrelevantie en onderscheidend vermogen van het hoger onderwijs te vergroten.
De VVD vindt dat hogescholen en universiteiten zich meer moeten onderscheiden door profilering op inhoudelijke thema’s, in plaats van te concurreren op het aantal studenten. Dit moet leiden tot een beter afgestemd onderwijsaanbod, meer samenwerking en een sterkere aansluiting op de arbeidsmarkt. Profilering wordt als instrument gezien om de kwaliteit en relevantie van het hoger onderwijs te verhogen.
“We gaan instellingen vragen meer samen te werken, zich te profileren op thema’s en minder te concurreren op studentenaantallen.”
“De Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek wordt daartoe gemoderniseerd, zodat instellingen hun aanbod makkelijker kunnen vernieuwen.”
“We beperken het aantal internationale studenten in andere sectoren met inachtneming van de onderscheidende profielen van de universiteiten en hogescholen.”
JA21 verwerpt etnisch profileren door de politie expliciet en wil stoppen met de “obsessie” hierover, waarbij zij pleiten voor een persoonsgerichte aanpak van risicogroepen. Tegelijkertijd keren zij zich tegen antiracisme- en diversiteitsprogramma’s binnen de strafrechtketen, omdat zij vinden dat de professionaliteit van de politie leidend moet zijn. Hun visie is dat profilering op basis van etniciteit onwenselijk is, maar dat gerichte handhaving op risicogroepen wel noodzakelijk blijft.
JA21 wil af van etnisch profileren door de politie en pleit voor een persoons- of groepsgerichte aanpak van risicogroepen. Zij vinden de huidige focus op etnisch profileren overdreven en willen dat de politie zich richt op daadwerkelijk risicogedrag, niet op afkomst.
“De ‘patseraanpak’ landelijk uitrollen, doelgerichter preventief fouilleren middels een persoonsgerichte of groepsgerichte aanpak van risicogroepen, stoppen met waarnemers en stoppen met de misplaatste obsessie met ‘etnisch profileren’.”
JA21 is tegen antiracisme- en diversiteitsprogramma’s in de strafrechtketen en wil het vertrouwen in de professionaliteit van de politie herstellen. Zij zien deze programma’s als overbodig en vinden dat de politie zonder deze extra programma’s haar werk goed kan doen.
“De politiek weer vierkant achter de politie: stoppen met antiracisme- en diversiteitsprogramma’s in de gehele strafrechtketen en weer vertrouwen op de professionaliteit van onze mensen in blauw.”
De SGP benadrukt het belang van profilering in het onderwijs, waarbij instellingen hun eigen identiteit en onderscheidend karakter moeten kunnen behouden. Ze pleiten voor erkenning van verscheidenheid in het profiel van onderwijsinstellingen en willen dat profilering niet wordt belemmerd door overheidsbeleid of bekostiging. Concrete voorstellen richten zich op het meewegen van identiteit bij macrodoelmatigheid en het erkennen van verschillende profielen in het mbo.
De SGP vindt dat onderwijsinstellingen hun eigen profiel en identiteit moeten kunnen behouden en uitdragen. Dit wordt gezien als essentieel voor de kwaliteit en diversiteit van het onderwijsaanbod. Profilering wordt expliciet genoemd als een waardevol en onderscheidend kenmerk dat bij beleidskeuzes moet worden meegewogen.
“Bij de toets op macrodoelmatigheid van het opleidingsaanbod dient de identiteit en eigenheid van de opleiding ook meegewogen te worden als onderscheidend aspect.”
De SGP wil dat de bekostiging en het toezicht in het mbo recht doen aan de verschillende profielen van instellingen. Ze zijn tegen sterke sturing op regionalisering en pleiten voor een eerlijk en transparant systeem waarin profilering mogelijk blijft.
“De bekostiging van mbo wordt eerlijk en transparant, zonder sterke sturing op regionalisering en met erkenning van verscheidenheid in profiel van instellingen.”
D66 is uitgesproken tegen het gebruik van etnische of sociale kenmerken bij risicoprofilering door politie en andere instanties. Ze willen profilering op basis van afkomst, woonwijk, taalvaardigheid of mentaal welzijn verbieden en zetten zich expliciet in tegen etnisch profileren door politie en marechaussee.
D66 wil voorkomen dat mensen op basis van afkomst, woonwijk, taalvaardigheid of mentale gezondheid in risicogroepen worden geplaatst. Dit beleid is een reactie op misstanden zoals de toeslagenaffaire en is bedoeld om discriminatie en stigmatisering door overheidsinstanties te voorkomen. Het verbod geldt expliciet voor politie en marechaussee.
“Ook kenmerken zoals de wijk waarin iemand woont, de taalvaardigheid van mensen en hun mentale welzijn worden niet meer gebruikt bij risicoprofilering. De politie en de marechaussee mogen niet meer etnisch profileren.”
DENK neemt duidelijk stelling tegen etnisch profileren door de politie en wil dit volledig uitbannen. Ze pleiten voor het verbieden van het gebruik van afkomst of 'ras' in risicoprofielen, het ontslaan van discriminerende agenten en het invoeren van hulpmiddelen om profilering te voorkomen. Hun visie is dat politiewerk altijd rechtvaardig en gelijkwaardig moet zijn, ongeacht afkomst.
DENK wil dat afkomst of 'ras' nooit meer een rol speelt in risicoprofielen bij de politie en dat er actief wordt opgetreden tegen discriminatie binnen het korps. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat etnisch profileren leidt tot ongelijke behandeling en wantrouwen in de samenleving. Door hulpmiddelen in te voeren en streng op te treden tegen discriminerende agenten, wil DENK gelijke behandeling waarborgen.
“Wij willen een einde aan etnisch profileren. ‘Ras’ of herkomst mag nooit onderdeel zijn van risicoprofielen bij politie. Agenten die zich onverbeterlijk schuldig maken aan discriminatie worden ontslagen. We voeren hulpmiddelen in om etnisch profileren te voorkomen en politiewerk te kunnen controleren op gelijke behandeling.”
FVD is voorstander van het inzetten van profilering door de politie op basis van statistisch relevante categorieën om opsporing sneller en doelgerichter te maken. Dit is het enige expliciete en concrete beleidsvoorstel over profilering in het verkiezingsprogramma; andere fragmenten zijn niet relevant voor dit onderwerp.
FVD wil dat de politie bij opsporing gebruikmaakt van profilering op basis van statistisch relevante kenmerken. Volgens de partij leidt dit tot snellere en effectievere opsporing van criminaliteit. Het voorstel adresseert het probleem van inefficiënte opsporing en bepleit een meer data-gedreven aanpak.
“We laten politie profileren op basis van statistisch relevante categorieën, zodat opsporing sneller en doelgerichter verloopt.”
GroenLinks-PvdA is uitgesproken tegen het gebruik van risicoprofielen op basis van afkomst, inkomen of postcode, en wil profilering door de overheid wettelijk verbieden. Ze leggen de nadruk op transparantie en uitlegbaarheid bij geautomatiseerde beoordelingen om discriminatie te voorkomen. Hun kernvisie is dat profilering leidt tot ongelijke behandeling en schending van grondrechten, en daarom streng moet worden gereguleerd.
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van risicoprofielen door de overheid, zoals bij de Toeslagenaffaire, expliciet verbieden om discriminatie en ongelijke behandeling te voorkomen. Ze stellen transparantie en uitlegbaarheid verplicht bij elke vorm van geautomatiseerde beoordeling, om burgers te beschermen tegen willekeur en schending van hun rechten.
“De inzet van risicoprofielen op basis van afkomst, inkomen of postcode — zoals bij de Toeslagenaffaire — wordt verboden. Transparantie en uitlegbaarheid worden wettelijk verplicht bij iedere vorm van geautomatiseerde beoordeling.”
NSC benadrukt het belang van minder profilering en meer inhoud in de politiek, waarbij ze afstand nemen van politieke ophef en zich richten op een betrouwbare overheid. Hun kernvoorstel is om een nieuwe politieke cultuur te bevorderen waarin inhoud en verantwoordelijkheid centraal staan, in plaats van persoonlijke of partijpolitieke profilering.
NSC ziet profilering als een probleem in de huidige politieke cultuur, waarbij ophef en persoonlijke positionering te veel de boventoon voeren. Ze pleiten voor een cultuurverandering richting meer inhoudelijke politiek en betrouwbaarheid van de overheid, zodat maatschappelijke problemen effectiever worden aangepakt.
“Een betrouwbare overheid en nieuwe politieke cultuur zijn nodig om onze problemen met bestaanszekerheid, weerbaarheid en migratie op te lossen. Meer inhoud en minder ophef.”
De Partij voor de Dieren is fel tegen etnisch profileren en wil dit wettelijk verbieden bij politie, marechaussee en FIOD. Ze stellen dat profilering op basis van etniciteit en nationaliteit leidt tot stigmatisering en structurele discriminatie, en willen preventief fouilleren dat etnisch profileren in de hand werkt, niet langer toestaan.
De PvdD wil een expliciet wettelijk verbod op het gebruik van etniciteit en nationaliteit als indicator in risicoprofielen door opsporingsdiensten. Ze zien etnisch profileren als een bron van stigmatisering en structurele ongelijkheid, en willen daarom preventief fouilleren dat dit in de hand werkt, verbieden.
“Etnisch profileren leidt tot stigmatisering van hele bevolkingsgroepen en tot grote problemen bij individuele burgers. Het verbod op etnisch profileren wordt uitgebreid; er komt een (wettelijk) verbod op het gebruik van etniciteit en nationaliteit als indicator in risicoprofielen die worden gebruikt voor het opsporen van potentiële wet- en regelovertreders door de politie, Koninklijke Marechaussee of het FIOD. Preventief fouilleren werkt etnisch profileren en stigmatiseren in de hand en staan we niet langer toe.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma