GroenLinks-PvdA wil de prijzen van huurwoningen betaalbaar houden door wettelijke grenzen te stellen aan huurstijgingen, woekerhuren aan te pakken en de marktinvloed op huurprijzen te verminderen. Ze investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen en bieden gunstige financiering voor woningen met een lage tot middenhuur. De partij legt de verantwoordelijkheid voor betaalbaarheid en verduurzaming bij verhuurders en wil zo huurders beter beschermen.
GroenLinks-PvdA wil huurders beschermen tegen te hoge huurstijgingen door een wettelijke bovengrens in te voeren. Dit moet voorkomen dat huren sneller stijgen dan lonen, vooral in tijden van hoge inflatie.
De partij wil huurders beschermen tegen woekerhuren door wettelijke bescherming uit te breiden naar alle huurwoningen en de invloed van de markt (zoals WOZ-waarde) op de huurprijs te verminderen.
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
“Huurders verdienen bescherming tegen profiteurs die misbruik maken van de woningnood.”
GroenLinks-PvdA wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten door investeringen en gunstige leningen voor nieuwbouw, met duidelijke huurplafonds.
“In elk nieuwbouwproject dat zij bouwen heeft 40% van de huurwoningen een huur van maximaal 900 euro per maand, en nog eens 30% van de woningen is ofwel een huurwoning tot 1200 euro...”
“We zorgen voor extra investeringsruimte door gunstige leningen voor de bouw van tienduizenden woningen met een huur tot maximaal 1.200 euro per maand.”
“Het Rijk komt met een nieuw instrument om meer betaalbare woningen te bouwen. Net als in Oostenrijk gaat het Rijk gunstige leningen verstrekken voor de bouw van extra betaalbare huurwoningen.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor betaalbaarheid en verduurzaming van huurwoningen expliciet bij verhuurders, zodat huurders niet opdraaien voor hoge kosten door slecht onderhoud of isolatie.
“Huurders betalen letterlijk de rekening als verhuurders weigeren een woning te isoleren. Wij leggen de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de verhuurder.”
“Slechte energielabels worden verplicht uitgefaseerd, ook in de private huursector, zodat de energierekening van huurders omlaag gaat...”
BIJ1 wil de huurprijzen van woningen fors verlagen door alle huren, inclusief die in de vrije sector, te reguleren en te verlagen via bindende maximumprijzen en huurbevriezing. Ze willen de vrije huursector afschaffen, alle huurwoningen onder een streng puntensysteem brengen, en huisjesmelkers hard aanpakken. Hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat de overheid actief moet ingrijpen om huren betaalbaar te maken voor iedereen.
BIJ1 wil dat huren structureel omlaag gaan door wettelijke maximumprijzen in te voeren voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector, met terugwerkende kracht. Ze willen huurprijzen onmiddellijk bevriezen en het puntensysteem verplicht stellen voor alle huurcontracten, zodat huren niet langer door de markt worden bepaald maar door objectieve kwaliteitscriteria. Dit moet misbruik en te hoge huren tegengaan en wonen weer betaalbaar maken.
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen.”
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
BIJ1 ziet huisjesmelkers als veroorzakers van te hoge huurprijzen en wil hen streng aanpakken met verhuurvergunningen, streng toezicht en strafrechtelijke vervolging bij overtredingen. Dit moet huurders beschermen tegen uitbuiting en intimidatie, en bijdragen aan het structureel verlagen van huurprijzen.
“Huisjesmelkers maken misbruik van de wooncrisis door veel te hoge huurprijzen te vragen, onderhoud te verwaarlozen en soms zelfs huurders te intimideren. We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen.”
“We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen. En we investeren in uitgebreide diensten voor controles van de gemeenten die hierop toezicht houden.”
“Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders. En kunnen leiden tot strafrechtelijke vervolging.”
Om huren betaalbaar te houden voor iedereen, wil BIJ1 de huurtoeslag verhogen en deze onafhankelijk maken van de woonvorm. Ook schaffen ze de inkomensgrens voor sociale huur af, zodat iedereen recht heeft op betaalbaar wonen, ongeacht inkomen.
De SP wil de prijzen van huurwoningen structureel verlagen en betaalbaar houden door het bevriezen van huren, het bouwen van een miljoen extra betaalbare huurwoningen (maximaal €800 huur), en het aanpassen van het puntensysteem zodat de kwaliteit van de woning leidend is in plaats van marktwaarde. Daarnaast pleit de partij voor automatische huurverlaging bij slecht geïsoleerde woningen en het toegankelijk maken van sociale huur voor een bredere groep, inclusief middeninkomens. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen marktproduct, en dat huurprijzen onder controle moeten worden gebracht zodat iedereen betaalbaar kan wonen.
De SP wil de stijging van huurprijzen stoppen door huren te bevriezen en het puntensysteem te hervormen, zodat de kwaliteit van de woning en niet de WOZ-waarde bepalend is voor de huurprijs. Dit moet huurders beschermen tegen kunstmatige prijsopdrijving en zorgen dat meer van hun inkomen overblijft voor andere levensbehoeften.
De SP wil het aanbod van betaalbare huurwoningen fors vergroten door één miljoen extra huurwoningen te bouwen met een maximale huur van €800. Dit moet de druk op de huurmarkt verlichten en de prijzen structureel laag houden.
De SP wil sociale huur niet langer beperken tot de laagste inkomens, maar ook toegankelijk maken voor middeninkomens. Dit voorkomt dat mensen met een normaal inkomen vastzitten aan hoge huren op de vrije markt.
De SP wil dat huurders van woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen, zonder dat zij zelf actie hoeven te ondernemen. Dit voorkomt dat mensen met hoge energielasten ook nog een hoge huur betalen.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
“De SP wil dat het energielabel automatisch wordt meegenomen in de huurprijs, zonder dat de huurder naar de Huurcommissie hoeft.”
BBB wil de huurprijzen betaalbaar houden door minder regulering en het aantrekkelijker maken voor particuliere verhuurders om woningen te verhuren. Ze willen de Wet betaalbare huur afschaffen, het woningwaarderingsstelsel aanpassen en meer ruimte bieden voor tijdelijke huurcontracten, vooral voor studenten en starters.
BBB stelt dat de Wet betaalbare huur het aanbod van huurwoningen vermindert doordat particuliere verhuurders hun woningen verkopen. Door deze wet af te schaffen en regels aan te passen, wil BBB verhuurders behouden en huurprijzen betaalbaar houden.
“We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen.”
BBB wil het woningwaarderingsstelsel aanpassen zodat huurprijzen eerlijker worden vastgesteld, onder andere door geen strafpunten meer te geven voor het ontbreken van buitenruimte.
“Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte.”
Om het aanbod te vergroten en huurprijzen te drukken, wil BBB meer tijdelijke huurcontracten mogelijk maken, vooral voor studenten en starters, en verhuurregels versoepelen.
BBB wil dat belastingen voor (kleine) verhuurders eerlijk en voorspelbaar zijn, om zo het aanbod van huurwoningen te behouden en huurprijzen stabiel te houden.
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
NSC wil de prijzen van huurwoningen beteugelen door maximale huurverhogingen te stellen en misbruik op de huurmarkt aan te pakken. Ze pleiten voor meer betaalbare (midden-)huurwoningen en willen huurders beter beschermen tegen buitensporige prijsstijgingen. Concrete maatregelen zijn onder andere het maximeren van huurverhogingen, het invoeren van een huurregister en het tegengaan van misbruik van het puntensysteem.
NSC wil huurders beschermen tegen te hoge woonlasten door wettelijke maxima te stellen aan huurverhogingen in zowel de sociale als de vrije sector. Dit moet buitensporige huurstijgingen voorkomen en de betaalbaarheid van huren waarborgen.
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%. Zo kunnen we buitensporige huurstijgingen voorkomen en beschermen we huurders tegen hoge woonlasten.”
NSC wil misbruik van het puntensysteem en andere trucs om huurprijzen kunstmatig hoog te houden tegengaan. Ze maken het eenvoudiger voor huurders om een lagere huur af te dwingen en willen een huurregister invoeren voor meer transparantie.
“Misbruik van het puntensysteem bij kamerverhuur, met torenhoge huurprijzen tot gevolg, moet worden tegengegaan. Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt.”
“We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
NSC ziet het vergroten van het aanbod betaalbare huurwoningen als essentieel om de prijsdruk te verlagen. Ze willen dat marktpartijen en corporaties meer betaalbare huurwoningen realiseren, met speciale aandacht voor middenhuur.
“Nieuw Sociaal Contract neemt maatregelen zodat er meer betaalbare huurwoningen worden gebouwd, zodat ook mensen met een smalle beurs een woning kunnen vinden.”
“Het is van groot belang dat marktpartijen in beweging komen om meer (betaalbare) koopwoningen en woningen in het segment van de midden-huur te bouwen.”
“We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
NSC wil dat ook de huur en servicekosten van zorgvilla’s betaalbaar worden en onder de huurwet vallen, om excessieve prijzen in deze sector te voorkomen.
“Ook huur en servicekosten van zorgvilla’s zullen betaalbaar moeten zijn en onder de huurwet moeten vallen.”
De Partij voor de Dieren wil huurprijzen stevig reguleren om wonen betaalbaar te maken en excessieve huren tegen te gaan. Ze pleiten voor het dwingend maken van het woningwaarderingsstelsel (WWS) voor álle huurwoningen, het bevriezen van huren voor vijf jaar, en het beperken van de maximale huurprijzen, ook in de vrije sector. Hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat speculatie en huisjesmelkerij actief moeten worden bestreden.
De PvdD wil huurprijzen aan banden leggen door het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht te stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector, en door huren voor vijf jaar te bevriezen. Hiermee willen ze excessieve huurprijzen tegengaan en wonen betaalbaar houden, vooral voor mensen die nu in de knel komen door hoge huren.
“We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
De partij wil de WOZ-waarde niet langer meenemen in het WWS, zodat woningen in populaire gebieden niet automatisch veel punten (en dus hoge huren) krijgen. Dit moet direct leiden tot lagere huren in deze gebieden.
“De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: Zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met hele hoge huren tot gevolg. Huren gaan zo omlaag.”
Om te voorkomen dat woningen als verdienmodel worden gebruikt en huurprijzen kunstmatig hoog blijven, wil de PvdD het aantal panden per particuliere verhuurder beperken en een heffing op leegstand invoeren.
De PvdD wil sociale huurwoningen voor meer mensen bereikbaar maken door de inkomensgrens te verhogen, zodat meer mensen in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning.
“Door de maximale inkomensgrens te verhogen worden sociale huurwoningen toegankelijk voor meer mensen.”
BVNL wil de huurprijzen van woningen volledig overlaten aan de vrije markt door overheidsregulering en prijsbescherming af te schaffen. Zij stellen dat deregulering, het afschaffen van huurprijsbescherming en het vergroten van het woningaanbod via marktwerking de huurprijzen vanzelf zullen normaliseren. Belangrijke voorstellen zijn het afschaffen van de Wet betaalbare huur, het beëindigen van huurtoeslag en het toestaan van vrije en tijdelijke huurcontracten.
BVNL ziet overheidsbemoeienis als oorzaak van hoge huurprijzen en wil alle prijsregulering afschaffen. Zij stellen dat een vrije markt met meer aanbod vanzelf tot betaalbare huren leidt.
BVNL wil de huurtoeslag afschaffen en het toeslagenstelsel beëindigen, omdat zij vinden dat dit marktverstorend werkt en de overheid niet verantwoordelijk moet zijn voor het compenseren van hoge huren.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
BVNL wil dat scheefwoners in sociale huurwoningen minimaal de maximaal redelijke huur volgens het WWS betalen, om zo onnodige bezetting van goedkope huurwoningen tegen te gaan.
“Scheefwoners moeten in elk geval de maximaal redelijke WWS-huur betalen.”
FVD wil de huurmarkt liberaliseren door regulering, zoals de Wet Betaalbare Huur, af te schaffen en verhuurders meer vrijheid te geven. Ze zijn tegen het vergroten van het aandeel sociale huurwoningen en willen juist het aanbod in het middensegment stimuleren, in de overtuiging dat dit het aanbod en de betaalbaarheid van huurwoningen ten goede komt.
FVD stelt dat overheidsregulering, zoals de Wet Betaalbare Huur, het aanbod van huurwoningen vermindert en investeringen ontmoedigt. Door deze wet af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven, verwachten ze dat het aanbod, vooral in het middensegment, toeneemt en de prijzen marktconform worden.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
“We schaffen de Wet Betaalbare Huur af om de huurmarkt te vitaliseren en geven verhuurders vrije keuze in huurders.”
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen verkleinen en de verplichting voor sociale woningbouw bij private projecten afschaffen. Zij geloven dat een kleinere sociale sector en meer ruimte voor het middensegment de markt gezonder maakt en de prijzen eerlijker.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zodat de markt gezonder wordt en minder afhankelijk van de overheid.”
“Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt.”
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden.”
De PVV vindt de huidige huurprijzen te hoog en wil deze direct verlagen, met name in de sociale huursector. Hun belangrijkste voorstellen zijn een verlaging van de sociale huren met 10% en het verhogen van de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer mensen hiervoor in aanmerking komen. De partij wil woningcorporaties compenseren voor deze huurverlaging door de winstbelasting voor hen te schrappen.
De PVV ziet de hoge huurprijzen als een groot probleem voor veel Nederlanders en wil daarom de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Om te voorkomen dat woningcorporaties hierdoor minder kunnen bouwen, worden zij gecompenseerd door het schrappen van de winstbelasting.
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders.”
“Sociale huren met 10% verlagen”
De PVV wil dat meer mensen in aanmerking komen voor betaalbare huurwoningen door de inkomensgrenzen te verhogen. Hiermee willen ze het probleem aanpakken dat veel woningzoekenden nu buiten de boot vallen.
De PVV wil een deel van de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging inzetten voor de bouw van meer betaalbare woningen, om zo indirect de prijzen van huurwoningen te drukken.
“Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
De SGP erkent dat de prijzen van huurwoningen onder druk staan door schaarste en wil daarom het aanbod vergroten en de huurstijgingen reguleren. Ze pleiten voor een heldere systematiek voor jaarlijkse huurstijgingen die rekening houdt met de draagkracht van huurders, en willen het aanbod in zowel de sociale als middenhuursector vergroten om prijsopdrijving tegen te gaan. Daarnaast wordt het tegengaan van scheefwonen genoemd als middel om de betaalbaarheid van sociale huur te waarborgen.
De SGP vindt het redelijk dat huren jaarlijks stijgen, maar wil dat dit gebeurt via een heldere en voorspelbare systematiek die rekening houdt met de portemonnee van huurders. Hiermee willen ze voorkomen dat huurders worden geconfronteerd met onvoorspelbare of buitensporige prijsstijgingen.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
De SGP ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als oorzaak van hoge prijzen en wil het aanbod vergroten, zowel in de sociale als middenhuursector. Ze willen dat woningcorporaties meer ruimte krijgen om ook voor middeninkomens te bouwen en dat sloop/verkoop van sociale huurwoningen alleen onder strenge voorwaarden mag.
“Een gezonde huursector is gebaat bij helderheid en vooral bij een ruimer aanbod. Door enorme tekorten lopen de huren soms te veel op, terwijl het voor verhuurders steeds lastiger wordt gemaakt om huurwoningen betaalbaar aan te bieden.”
“Woningcorporaties hebben op dit moment de mogelijkheid om incidenteel en onder strenge voorwaarden óók te bouwen voor andere groepen dan mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld voor middeninkomens. Dat is belangrijk en daarom worden de mogelijkheden daarvoor verruimd.”
“Sloop of verkoop van sociale huurwoningen door woningcorporaties mag alleen onder strenge voorwaarden, zo mogelijk gecompenseerd door nieuwbouw.”
Om de betaalbaarheid van sociale huur te beschermen en doorstroming te bevorderen, wil de SGP dat huurders met een aanmerkelijk hoger inkomen dan toegestaan een extra huurverhoging krijgen.
“Om scheefwonen tegen te gaan kan in de sociale huursector stapsgewijs een extra huurverhoging worden opgelegd als het inkomen van de huurder aanmerkelijk hoger wordt dan voor de toegang tot de sociale huursector toegestaan is.”
De VVD wil de prijzen van huurwoningen verlagen door het aanbod van (private) huurwoningen fors te vergroten en belemmerende regelgeving te schrappen. Ze zijn tegen verdere regulering van de huurmarkt en willen investeren in meer betaalbare huurwoningen, onder andere door het aantrekkelijker te maken voor particuliere investeerders en corporaties om te bouwen en te verhuren. De partij gelooft dat meer bouwen en minder regels de sleutel zijn tot lagere huurprijzen.
De VVD stelt dat het vergroten van het aanbod van private huurwoningen en het schrappen van beperkende wetgeving essentieel is om de huurprijzen te verlagen. Ze willen onder andere de Wet betaalbare huur afschaffen en het aantrekkelijker maken voor investeerders om huurwoningen te realiseren.
“We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
De partij wil heldere afspraken maken met investeerders en corporaties om het aanbod betaalbare huurwoningen te vergroten. Ook moet verhuur weer lonen voor particuliere investeerders, onder andere door een lagere overdrachtsbelasting te onderzoeken.
“We bouwen veel meer betaalbare huurwoningen en maken hier heldere afspraken over met investeerders en corporaties. Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen. Daartoe onderzoeken wij of we de overdrachtsbelasting voor woningen die na de overdracht verhuurd gaan worden kunnen verlagen.”
Om doorstroming te bevorderen en sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de juiste doelgroep, wil de VVD marktconforme huren stimuleren en jaarlijks toetsen of de huurprijs nog passend is bij het inkomen.
“We blijven maken afspraken met corporaties over het toepassen van een marktconforme huur, waardoor doorstroming op gang kan komen.”
“Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de mensen die deze woningen het hardst nodig hebben, komt er een jaarlijkse inkomenstoets voor sociale huurwoningen, om te bepalen of de huurprijs nog passend is.”
De VVD wil de huurtoeslag hervormen zodat deze rechtstreeks aan corporaties wordt uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs, zodat de toeslag altijd leidt tot lagere woonlasten.
“In de sociale huursector wordt de huurtoeslag rechtstreeks aan woningcorporaties uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs. Zo komt de toeslag altijd ten goede aan lagere woonlasten...”
Het CDA wil de prijzen van huurwoningen betaalbaar houden door een inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector en aandacht voor het middensegment, met regionale differentiatie. Ze streven naar meer zekerheid voor huurders en verhuurders, willen de particuliere verhuur aantrekkelijk houden, en zetten in op het bouwen van meer (midden)huurwoningen.
Het CDA kiest voor een huurbeleid waarbij de huren in de sociale sector maximaal met de inflatie meestijgen, om zo de woonlasten voorspelbaar en betaalbaar te houden voor huurders. Dit biedt zowel huurders als verhuurders lange termijn zekerheid en voorkomt excessieve huurstijgingen.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
Het CDA erkent dat er grote regionale verschillen zijn op de woningmarkt en wil daarom de betaalbaarheid van huren in het middensegment waarborgen, onder andere door de WOZ-waarde zwaarder te laten meewegen. Dit moet voorkomen dat huren in populaire regio’s te hard stijgen.
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Om de druk op de huurprijzen te verlagen, zet het CDA in op het fors bouwen van nieuwe huurwoningen, met speciale aandacht voor het middensegment. Dit moet het aanbod vergroten en zo de prijsdruk verminderen, vooral voor groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten.
“We zetten fors in op het bouwen van nieuwe huurwoningen in het middensegment. Dit is nodig zodat groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten toegang krijgen tot een passende woning.”
Het CDA wil voorkomen dat kleine particuliere verhuurders uit de markt verdwijnen door fiscale druk. Ze stellen een tijdelijke maatregel voor tot de invoering van een nieuwe belasting, zodat het aanbod van huurwoningen niet verder afneemt en de prijzen niet extra stijgen.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
De ChristenUnie wil de prijzen van huurwoningen betaalbaar houden door de huurstijgingen te beperken, de Wet betaalbare huur te behouden en de huurtoeslag te hervormen tot een inkomensafhankelijke huursubsidie. Ze zetten in op meer betaalbare (sociale) huurwoningen en willen gemeenten stimuleren om huurteams op te zetten voor huurders die mogelijk te veel betalen. De partij kiest voor structurele maatregelen om huurders meer zekerheid en bescherming te bieden tegen te hoge huren.
De ChristenUnie wil de stijging van huurprijzen afremmen door deze niet langer aan loonstijgingen te koppelen, maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren. Dit moet huurders meer betaalbaarheid en voorspelbaarheid bieden, en excessieve huurstijgingen voorkomen.
“De huren moeten minder hard stijgen dan in voorgaande jaren, door ze niet meer te koppelen aan loonstijgingen maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren.”
De partij wil de Wet betaalbare huur behouden om huurprijzen te reguleren en gemeenten stimuleren om huurteams op te zetten. Zo krijgen huurders meer bescherming en kunnen ze hulp krijgen als ze vermoeden te veel huur te betalen.
“De Wet betaalbare huur blijft bestaan. Gemeenten worden gestimuleerd om huurteams op te zetten. Daar kunnen huurders terecht met vragen of wanneer ze vermoeden te veel huur te betalen.”
De ChristenUnie wil de huurtoeslag vervangen door een huursubsidie die gebaseerd is op het inkomen van twee jaar geleden, om financiële onzekerheid en schulden bij huurders te voorkomen.
“De huurtoeslag wordt omgezet in een huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico meer is op naheffingen en schulden (voorzien van een vangnet om mensen in schrijnende situaties goed te helpen).”
Om de druk op de huurprijzen structureel te verlagen, wil de ChristenUnie dat minstens twee derde van de nieuwbouwwoningen betaalbaar is, waaronder 30% sociale huur. Dit vergroot het aanbod van betaalbare huurwoningen en drukt de prijzen.
“We willen dat wonen weer betaalbaar wordt voor iedereen. Daarom zorgen we dat minstens twee derde van de nieuw te bouwen huizen betaalbaar is, waaronder 30 procent sociale huur.”
D66 wil de prijzen van huurwoningen betaalbaar houden door fors te investeren in de bouw van sociale huur- en middenhuurwoningen, het verlagen van de btw op deze bouw, en het bieden van meer bescherming aan huurders. Daarnaast wil D66 dat hogere inkomens in sociale huur meer marktconforme huur gaan betalen en dat huurverhogingen voor verduurzaming beperkt blijven, zodat huurders er financieel op vooruitgaan. Hun visie is gericht op een eerlijke woningmarkt waarin huren betaalbaar blijft voor iedereen, met speciale aandacht voor doorstroming en verduurzaming zonder extra lasten voor huurders.
D66 wil het tekort aan betaalbare huurwoningen aanpakken door fors te investeren in de bouw van sociale huur- en middenhuurwoningen en het verlagen van de btw op deze bouw. Dit moet de prijzen van huurwoningen drukken en het aanbod vergroten.
“We willen dat meer mensen een goede, betaalbare woning kunnen vinden. Daarom investeren we grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
D66 vindt het redelijk dat mensen met een hoger inkomen of vermogen die in een sociale huurwoning wonen, een huurprijs gaan betalen die meer in lijn is met de markt. Dit moet de doorstroming bevorderen en de sociale huur toegankelijk houden voor lagere inkomens.
“Het is dan ook redelijk dat wie meer verdient of meer vermogen heeft en in een sociale huurwoning woont, een huur gaat betalen die past bij de markt.”
D66 wil dat huurders profiteren van verduurzaming zonder dat hun woonlasten stijgen. Verhuurders mogen investeringen in verduurzaming slechts via een bescheiden huurverhoging terugverdienen, waarbij huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.
“Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
D66 wil huurders meer bescherming bieden, onder andere tegen te hoge huren en bij verduurzaming, om te voorkomen dat huurprijzen onnodig stijgen.
“Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
DENK vindt dat wonen betaalbaar moet zijn en wil de prijzen van huurwoningen actief reguleren. Ze pleiten voor huurprijsbescherming, het bevriezen van huren bij te hoge stijgingen, en het uitbreiden van de bevoegdheden van de overheid om huurprijzen te bewaken. Daarnaast willen ze investeren in sociale huur en de inkomensgrenzen voor sociale huurwoningen verruimen.
DENK wil voorkomen dat huurprijzen te hard stijgen en huurders worden uitgebuit. Ze stellen voor om huren te bevriezen als deze te veel op de koopkracht drukken en willen dat huurprijzen niet harder stijgen dan het inkomen van mensen. De overheid krijgt meer bevoegdheden om dit te handhaven.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
Om de betaalbaarheid van huurwoningen te verbeteren, wil DENK meer investeren in sociale huurwoningen en de toegang daartoe verruimen. Dit moet zorgen voor meer betaalbare huurwoningen en lagere prijzen voor een grotere groep mensen.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
Volt wil de prijzen van huurwoningen betaalbaar houden door uitbreiding van huurregulering naar het middensegment, strengere handhaving van maximale huurprijzen en meer betaalbare woningen te bouwen. Ze pleiten voor proactieve controles en boetes bij overtredingen, en willen afdwingbare afspraken met projectontwikkelaars zodat betaalbare (midden)huurwoningen langdurig betaalbaar blijven. Hun visie is dat wonen een recht is en dat de overheid actief moet ingrijpen om huurprijzen eerlijk en toegankelijk te houden.
Volt wil de huurprijzen actief reguleren, vooral in het middensegment, en streng toezien op naleving van maximale huurprijzen. Dit moet voorkomen dat huren onbetaalbaar worden, ook bij wisseling van huurder, en misbruik door verhuurders tegengaan.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
Volt wil dat betaalbare (midden)huurwoningen voor onbepaalde tijd betaalbaar blijven door bindende afspraken met projectontwikkelaars. Dit voorkomt dat woningen na oplevering snel in prijs stijgen en beschermt huurders op de lange termijn.
“De overheid financiert onder de voorwaarde dat gerealiseerde betaalbare (midden)woningen voor onbepaalde tijd ook echt betaalbaar blijven. De Rijksoverheid en gemeenten moeten hiervoor duidelijke, afdwingbare afspraken vastleggen in contracten met projectontwikkelaars.”
Volt ziet het vergroten van het aanbod betaalbare huurwoningen als essentieel om de huurprijzen te drukken. Door de belastingdruk op woningcorporaties te verlagen en investeringen te stimuleren, willen ze het aanbod vergroten en zo de marktprijzen temperen.
“We stellen de woningcorporaties in staat meer te bouwen. Dat doen we door de belastingdruk op de woningcorporaties te verlagen, zodat er meer geïnvesteerd kan worden in nieuwe huurwoningen.”
Volt wil gemeenten verplichten tot een grote aandeel betaalbare huur in nieuwbouw, zodat het aanbod structureel betaalbaar blijft en de prijzen niet verder stijgen.
“In principe geldt: minstens twee derde van de nieuwe woningen moet betaalbaar zijn en minimaal 30% sociale huur.”
50PLUS benoemt het belang van betaalbare en passende huisvesting, vooral voor ouderen, maar doet in het verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen of uitspraken over het reguleren of verlagen van de prijzen van huurwoningen. De partij richt zich vooral op het stimuleren van doorstroming door het bouwen van levensloopbestendige woningen en het verbeteren van de woningvoorraad, zonder expliciet in te gaan op huurprijsbeleid.
50PLUS ziet het bouwen van levensloopbestendige en betaalbare woningen voor ouderen als oplossing voor de woningnood, waardoor de bestaande woningvoorraad efficiënter benut kan worden. Dit moet indirect bijdragen aan een betere beschikbaarheid van woningen, maar er wordt geen direct beleid voorgesteld voor huurprijzen.
“Als ouderen kunnen doorstromen naar geschikte, levensbestendige en betaalbare huisvesting op de juiste locaties, dan kan de bestaande woningvoorraad efficiënter worden benut.”
“De doelstelling van 290.000 levensloopbestendige woningen wordt gefaseerd gerealiseerd met oog voor netcongestie en bouwcapaciteit om de doorstroming weer écht op gang te krijgen.”
JA21 wil de huurprijzen vooral via deregulering en marktwerking beïnvloeden, door minder overheidsingrijpen en het afbouwen van huurregulering. Ze pleiten voor het intrekken van de Wet betaalbare huur, fiscale verlichting voor verhuurders, en het toestaan van tijdelijke huurcontracten om het aanbod te vergroten en de prijzen te laten bepalen door de markt.
JA21 ziet overheidsregulering als oorzaak van een vastzittende huurmarkt en hoge prijzen. Ze willen de huurmarkt flexibeler maken door het afbouwen van huurregulering, het intrekken van de Wet betaalbare huur, en het verlagen van de fiscale druk op verhuurders. Dit moet leiden tot meer aanbod en marktconforme huurprijzen.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
JA21 wil op korte termijn de huurmarkt ontgrendelen door tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen toe te staan en het woningwaarderingsstelsel direct aan te passen. Dit moet het huuraanbod vergroten en flexibiliseren, wat volgens JA21 de huurprijzen ten goede komt.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”