BIJ1 wil de rol van de politie in de samenleving sterk minimaliseren en uiteindelijk laten verdwijnen, omdat zij politie en handhaving niet als oplossing voor veiligheid zien, maar als bron van onderdrukking en geweld. Ze pleiten voor strenge democratische controle, het beperken van politiebevoegdheden, het verbieden van geweldsmiddelen, en het investeren in collectieve voorzieningen in plaats van handhaving. Concreet stellen ze onder meer voor om bewapening te beperken, preventief fouilleren en etnisch profileren te verbieden, en de aanwezigheid van politie op campussen en bij demonstraties drastisch te verminderen.
BIJ1 ziet de politie niet als garantie voor veiligheid, maar als een gewapend orgaan dat bijdraagt aan onderdrukking en geweld. Ze willen de rol van politie en BOA’s in de samenleving minimaliseren en uiteindelijk laten verdwijnen, met investeringen in collectieve voorzieningen als alternatief.
“De rol van politie en BOA’s in de samenleving wordt geminimaliseerd en zal uiteindelijk verdwijnen. We stoppen met investeren in handhaving, en investeren dat geld in goede collectieve voorzieningen.”
“We streven ernaar dat collectieve voorzieningen zo goed geregeld zijn en het voorkomen van geweld zo goed werkt, dat de politie en gevangenissen zoals we die nu kennen niet meer hoeven te bestaan.”
“Maar wij geloven dat veiligheid op geen enkele manier kan worden gegarandeerd door een gewapend orgaan. Daarom investeren we niet langer in staatsgeweld, bestraffing en opsluiting.”
BIJ1 wil de macht van de politie drastisch inperken en onder strenge, onafhankelijke democratische controle plaatsen. Ze willen dat beslissingen over vervolging van handhavers niet meer bij het OM liggen, maar bij een onafhankelijke toezichthouder.
“De beslissing om handhavers te vervolgen zal niet langer bij het Openbaar Ministerie liggen, maar bij een onafhankelijke toezichthouder op de politie.”
“Van politiecontrole naar controle over de politie.”
“We intensiveren en verbeteren intussen de strenge, bindende, onafhankelijke democratische controle over deze diensten. Hun bevoegdheden worden ingeperkt,”
BIJ1 wil het gebruik van geweldsmiddelen door de politie sterk beperken en de basisbewapening minimaliseren. Alleen pepperspray en een kleine gummiknuppel blijven standaard toegestaan; andere wapens mogen alleen in uitzonderlijke gevallen.
“De basisbewapening van de politie wordt teruggebracht tot pepperspray en een kleine gummiknuppel. BOA’s krijgen geen enkele vorm van bewapening. Politieagenten mogen alleen in uitzonderlijke gevallen wapenstokken, tasers en vuurwapens dragen.”
“De inzet van geweldsmiddelen zoals waterkanonnen, elektrische wapenstok, rubberkogels, traangas, “sonische wapens” zoals mosquito’s, politiepaarden en zogenaamde surveillancehonden wordt verboden.”
BIJ1 wil alle vormen van etnisch profileren, preventief fouilleren en grootschalige surveillance door de politie verbieden. Ze eisen transparantie over politiecontroles en het gebruik van camera’s.
“Er komt een einde aan preventief fouilleren, ‘patsercontroles’ en andere controles die etnisch profileren in de hand werken. Het gebruik van etniciteit, nationaliteit en afkomst in risicoprofielen wordt verboden.”
“We introduceren verplichte stopformulieren voor alle politiecontroles. Gedetailleerde data over politiecontacten met burgers en onderzoeken naar racisme en politiegeweld worden publiek gemaakt.”
“De grootschalige controle en surveillance bij demonstraties – zoals de standaard inzet van camera’s – in de publieke ruimte stopt onmiddellijk en er komt nieuw beleid waarin de privacy van de burger centraal staat.”
BIJ1 wil de standaard aanwezigheid van politie op campussen en bij demonstraties beëindigen. De Mobiele Eenheid wordt niet langer ingezet bij demonstraties; politie in burger bij demonstraties stopt.
BIJ1 wil voorkomen dat mensen met racistische of fascistische opvattingen bij de politie werken en klokkenluiders beter beschermen.
“We verhinderen dat de politie wordt bemenst door personen met fascistische en racistische opvattingen door een aanscherping in het personeelsbeleid. Klokkenluiders worden beschermd en krijgen alle ruimte om misstanden aan te kaarten.”
BIJ1 wil dat alle handhavers verplicht bodycams dragen die altijd aanstaan, en dat zij zich altijd duidelijk identificeren tegenover burgers.
“Alle handhavers dragen verplicht bodycams die altijd aanstaan. Andere politie-inzet van camera’s wordt tot een minimum beperkt. Daarnaast dragen zij verplicht duidelijk zichtbare identificatienummers en identificatiebewijzen. Handhavers dienen zich te identificeren tegenover burgers.”
FVD wil de politie versterken door minder bureaucratie, hogere salarissen, meer zichtbaarheid in wijken en dorpen, en uitbreiding van de opsporingscapaciteit. Ze pleiten voor een overstap naar het legaliteitsbeginsel, minimumstraffen voor zware misdrijven, en meer bevoegdheden voor politie en justitie. Hun visie is gericht op een harde, consequente aanpak van criminaliteit en het herstellen van het gezag en de aantrekkelijkheid van het politievak.
FVD vindt dat agenten te veel tijd kwijt zijn aan administratie en dat politiebureaus uit wijken zijn verdwenen, wat het contact met burgers schaadt. Ze willen minder bureaucratie en politiebureaus terugbrengen in de wijken en dorpen om de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de politie te vergroten.
“We zorgen daarom voor veilige straten met meer politie, zwaardere straffen voor geweld en criminaliteit, en een zero-tolerance aanpak van overlast. Politiebureaus keren terug in de wijken en de bureaucratie wordt teruggeschroefd zodat agenten weer kunnen focussen op hun eigenlijke werk.”
“Daarnaast willen wij meer steun en waardering voor politiemensen op straat. Dat betekent minder bureaucratie, hogere salarissen en politiebureaus terug in wijken en dorpen.”
“We heropenen gesloten politiebureaus in wijken en dorpen, zodat burgers laagdrempelig contact kunnen hebben met de politie.”
FVD stelt dat het politievak aantrekkelijker moet worden gemaakt door hogere salarissen, vooral voor agenten in lagere loonschalen, om zo het personeelstekort en de waardering voor het beroep aan te pakken.
“We verhogen het salaris van agenten en andere politiemensen, zodat het weer aantrekkelijk wordt om te werken bij de opsporingsdiensten. We geven agenten in de lagere loonschalen een eenmalige loonsverhoging van 12%.”
FVD wil dat elk misdrijf in beginsel wordt vervolgd, in plaats van dat het OM zelf bepaalt of vervolging ‘opportuun’ is. Dit moet leiden tot een hogere pakkans en meer vertrouwen in de rechtstaat.
“Forum voor Democratie wil dit aanpassen en overstappen naar het Legaliteitsbeginsel, zoals in Duitsland. Daar moet de politie alle misdrijven in beginsel in behandeling nemen en gaat het OM over tot vervolging, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen.”
“We vervangen het opportuniteitsbeginsel door het legaliteitsbeginsel, zodat elk misdrijf in beginsel in behandeling wordt genomen en vervolgd.”
FVD vindt dat de politie onvoldoende middelen heeft om georganiseerde misdaad effectief te bestrijden. Ze willen meer capaciteit en bevoegdheden voor politie en justitie, met een nadruk op zware criminaliteit en cybercrime.
“Ook moet de capaciteit voor opsporing van georganiseerde misdaad flink worden uitgebreid.”
“We geven politie en justitie meer capaciteit en bevoegdheden, zodat zware criminaliteit effectiever kan worden bestreden.”
“We vergroten de capaciteit voor de aanpak van cybercrime, zodat criminelen online geen vrij spel hebben.”
FVD wil dat zware misdrijven harder worden bestraft, recidivisten sneller worden vastgezet, en veelplegers eerder in een ISD-traject komen. Ze pleiten voor minimumstraffen bij gewelds- en zedendelicten.
“Zware misdrijven moeten harder worden bestraft, recidivisten moeten eerder worden vastgezet en veelplegers moeten sneller in een ISD-traject komen.”
“Voor gewelds- en zedendelicten willen we minimumstraffen invoeren, waarvan rechters slechts bij hoge uitzondering kunnen afwijken.”
“We zetten veelplegers al na drie misdrijven in twee jaar in een ISD-traject (nu tien misdrijven in vijf jaar), zodat zij sneller uit de samenleving worden gehaald.”
FVD wil agenten standaard uitrusten met bodycams ter bescherming tegen valse beschuldigingen en voor bewijsvoering. Geweld tegen agenten moet extra zwaar worden bestraft.
“We rusten agenten standaard uit met bodycams, zodat zij beschermd zijn tegen valse beschuldigingen. Beelden kunnen gebruikt worden voor dossieropbouw, opsporing en trainingsdoeleinden.”
“We straffen geweld tegen hulpverleners extra zwaar, zodat zorgmedewerkers en agenten altijd veilig hun werk kunnen doen.”
FVD wil dat de politie mag profileren op basis van statistisch relevante categorieën om de opsporing sneller en doelgerichter te maken.
“We laten politie profileren op basis van statistisch relevante categorieën, zodat opsporing sneller en doelgerichter verloopt.”
Volt wil dat de politie zich weer richt op haar kerntaken van ordehandhaving en hulpverlening, dichter bij de burger staat, en beter is opgeleid voor de complexe samenleving van nu. Ze pleiten voor meer lokale zeggenschap, investeren in politiecapaciteit en -opleiding, een verbod op etnisch profileren, en sterkere internationale samenwerking, met nadruk op mensenrechten en digitale veiligheid.
Volt vindt dat de politie te veel gefocust is op georganiseerde misdaad en ondermijning, waardoor de basisfuncties in de wijk en lokale betrokkenheid onder druk staan. Ze willen meer lokale regie, investeren in capaciteit, en zorgen dat de politie fysiek én online zichtbaar is.
“Nu is de politie te gefixeerd op specifieke problemen als georganiseerde misdaad en ondermijning, waardoor er te weinig aandacht is voor de kerntaken. Terwijl juist die kerntaken geworteld zijn in lokale gemeenschappen. Burgemeesters moeten meer zeggenschap krijgen over de politie-inzet, om beter te kunnen reageren op lokale problemen.”
“We moeten investeren in de politiemacht zodat de politie dichter bij mensen staat, zowel fysiek als online.”
“De politie komt dichter bij burgers te staan, offline én online.”
Volt stelt dat de huidige politieopleiding niet aansluit bij de complexiteit van het werk. Ze willen een transitie naar hoger politieonderwijs, geïnspireerd door Noord-Europese landen, en een cultuur die openstaat voor ontwikkeling.
“De huidige politieopleiding sluit niet aan bij de ingewikkelde en onvoorspelbare aard van het politiewerk.”
“We kiezen voor een politie die dichter bij de burger staat en ethisch, modern en professioneel werkt, in plaats van simpelweg in te zetten op meer blauw op straat. Wij zetten ons in voor een transitie naar hoger politieonderwijs (NLQF/EQF 6), met een vloeiende overgang om de politieorganisatie en -cultuur op de toekomst voor te bereiden.”
Volt wil discriminatie binnen de politie tegengaan en mensenrechten centraal stellen bij wetgeving en handhaving. Ze pleiten voor een expliciet verbod op etnisch profileren en een mensenrechtentoets bij veiligheidsmaatregelen.
“Er komt een verbod op etnisch profileren. Etniciteit en nationaliteit als indicator in geautomatiseerde risicoprofielen en selectiebeslissingen mogen geen onderdeel zijn van onze wetshandhaving.”
“Volt wil een verplichte mensenrechtentoets bij nieuwe (en bestaande) wetgeving in het veiligheidsdomein.”
Volt erkent de hoge werkdruk en psychische belasting bij de politie en wil investeren in middelen, capaciteit en zorg voor medewerkers, inclusief aandacht voor beroepsziekten als PTSS.
“We verlagen de werkdruk. De politie krijgt betere opleidingen en we verlagen de werkdruk.”
“Wij zorgen goed voor onze politiemensen, zodat zij voor de samenleving kunnen zorgen.”
“We verlichten de werkdruk voor hulpverleners waaronder politie-, brandweer- en ambulancezorg door de toekenning van meer middelen en capaciteit.”
Volt wil de internationale samenwerking van politie versterken, met nadruk op mensenrechten en privacy. Ze steunen Europese initiatieven voor snellere informatie-uitwisseling en uitbreiding van bevoegdheden, maar onder strikte regulering.
“We versterken de internationale politiesamenwerking voor de bestrijding van criminaliteit. Internationale politiesamenwerking moet zich focussen op operationele behoeftes, waarbij mensenrechten en bescherming van persoonsgegevens nooit uit het oog verloren mogen worden.”
“We omarmen de Prüm II verordening, waarin informatie-uitwisseling voor politiesamenwerking wordt verbeterd en versneld.”
Volt wil dat de politie beter wordt toegerust voor digitale dreigingen en online criminaliteit, onder andere door gespecialiseerde teams en investeringen in cyberweerbaarheid.
“Bij de Landelijke Eenheid Expertise en Operaties van de politie moet een team worden ingericht dat zich specialiseert in het aanpakken van online-intimidatie.”
“We bouwen aan digitale veiligheid met investeringen in cyberweerbaarheid, ethisch hacken en minder afhankelijkheid van grote techbedrijven.”
De Partij voor de Dieren wil de politieorganisatie hervormen met nadruk op diversiteit, dierenwelzijn, onafhankelijk toezicht en het voorkomen van politiegeweld. Ze pleiten voor minder inzet van geweldsmiddelen, betere omgang met kwetsbare groepen, meer aandacht voor discriminatie en dierenwelzijn, en het stoppen van gezichtsherkenning en massasurveillance. De partij wil dat de politie een menselijker, inclusiever en transparanter karakter krijgt, met meer focus op preventie en bescherming van grondrechten.
De PvdD wil het gebruik van geweldsmiddelen door de politie beperken, zoals het verbieden van de nekklem en het afschaffen van het stroomstootwapen. Onderzoek naar politiegeweld moet onafhankelijk en transparant zijn om misstanden te voorkomen en vertrouwen te herstellen.
“Fysiek letsel door geweld van de politie moet waar mogelijk voorkomen worden. Onderzoek naar politiegeweld wordt onafhankelijk en transparant. De nekklem wordt verboden en het stroomstootwapen wordt afgeschaft.”
De partij vindt dat de politie een veilige, inclusieve werkvloer moet zijn, vrij van discriminatie en machtsmisbruik. Diversiteit in teams en bestrijding van discriminatie krijgen prioriteit, met verplichte trainingen en meer discriminatierechercheurs.
“De politie werkt met prioriteit aan een veilige en inclusieve werkvloer. Machtsmisbruik, racisme en andere vormen van discriminatie binnen de politie en politievakbonden worden grondiger aangepakt. Er is geen plek bij de politie voor mensen die zich anti-rechtsstatelijk en discriminerend uiten.”
“Er wordt geïnvesteerd in diversiteit binnen teams van wijkagenten en boa’s en in positieve rolmodellen in de wijk.”
“Op politieacademies en in bijscholing voor agenten worden empathie en effectieve aanpak van discriminatie een verplicht en herkenbaar onderdeel van het curriculum.”
“De capaciteit van Roze in Blauw wordt uitgebreid en discriminatiebestrijding wordt een verplicht onderdeel van het politieonderwijs. Er komen meer discriminatierechercheurs en er worden prestatieafspraken gemaakt tussen kabinet, politie en gemeenten over de aanpak van LHBTIQA+-geweld.”
De PvdD wil dat de politie minder wordt ingezet bij mensen met onbegrepen gedrag door te investeren in de GGZ en trainingen voor agenten, zodat incidenten beter worden voorkomen en behandeld.
“De bezuinigingen op de GGZ hebben ervoor gezorgd dat de politie vaak moet worden ingezet bij mensen met onbegrepen gedrag. Dit gaat niet altijd goed. We zorgen ervoor dat de politie beter in staat is met deze mensen om te gaan, bijvoorbeeld door middel van trainingen. Ook investeren we in de GGZ om zo veel mogelijk te voorkomen dat de politie moet worden ingezet.”
De partij wil het gebruik van gezichtsherkenning en massasurveillance door de politie beëindigen om de privacy van burgers te beschermen.
“De politie stopt dus ook met het ‘Camera in Beeld’-surveillancenetwerk en met het inzetten van gezichtsherkenningssoftware bij beelden van demonstraties.”
De PvdD wil een einde aan de inzet van dieren zoals honden en paarden binnen het politiekorps, en zolang dit nog gebeurt, moet dierenwelzijn voorop staan.
“Er komt zo snel mogelijk een einde aan de inzet van dieren, zoals honden en paarden, binnen het politiekorps. Zo lang de politie nog honden en paarden gebruikt, moet bescherming van de dieren bij de training en het inzetten van de dieren voorop staan.”
De partij eist bescherming van het demonstratierecht, beperking van politie-inzet tegen vreedzame demonstranten, en onafhankelijk toezicht op politie-informatie en -toezichtteams.
“Gemeenten en politie communiceren openlijk over eventueel gemaakte fouten en leren ervan.”
“Surveillance van vreedzame demonstranten stopt. Het Team Openbare Orde en Inlichtingen (TOOI) die voor de openbare veiligheid op lokaal niveau moet zorgen, zet geen burgerinformanten meer in en wordt hervormd. Er moeten wettelijke kaders komen waaraan het TOOI moet voldoen en er moet onafhankelijk toezicht komen zodat grondrechten van burgers gewaarborgd blijven.”
“Aanhouding van vreedzame demonstranten wordt vermeden. Wanneer een deel van de demonstranten geweld gebruikt, moet de politie ervoor zorgen dat de vreedzame demonstranten door kunnen gaan met hun protest.”
De PvdD wil meer dierenpolitieagenten met bevoegdheden voor opsporing en aanhouding bij dierenmishandeling, en dierenwelzijn als standaardonderdeel van de politieopleiding.
“Er komen meer dierenpolitieagenten met voldoende bevoegdheden voor de opsporing en aanhouding van mensen die een dier hebben mishandeld. Dierenwelzijn moet weer een standaard onderdeel worden van de politie-opleiding.”
De SGP ziet de politie als de ruggengraat van de openbare veiligheid en wil dat agenten zich volledig richten op hun kerntaken, zonder afleiding door diversiteits- of inclusiebeleid. Ze pleiten voor meer wijkagenten, betere uitrusting, strenge straffen voor geweld tegen hulpverleners, en een neutrale, lifestyle-onafhankelijke politieorganisatie.
De SGP wil dat de politie zich concentreert op opsporing en handhaving, zonder afleiding door diversiteits- en inclusieprojecten of deelname aan maatschappelijke evenementen. Ze vinden dat selectie en inzet uitsluitend op geschiktheid en neutraliteit moeten zijn gebaseerd.
“De Politie dient zich te focussen op haar kerntaken. De inzet van de Politie bij demonstraties wordt tegen het licht gehouden. Diversiteit- en inclusieprojecten dienen plaats te maken voor opsporing en vervolging van echte criminelen.”
“Bij de instroom op de Politieacademie wordt niet langer onderscheid gemaakt op basis van diversiteit, maar wordt enkel geselecteerd op basis van geschiktheid voor de Politiefunctie.”
“De Politie houdt zich aan haar eigen gedragscode lifestyle neutraliteit. Een neutraal Politiekorps organiseert geen islamitische vieringen zoals iftars en neemt niet deel aan diversiteitsmarsen en optochten.”
De SGP vindt zichtbaarheid en nabijheid van de politie essentieel en wil het aantal wijkagenten verhogen en meer lokale posten openen, zodat agenten de buurt beter kennen en bereikbaar zijn.
“Wijkagenten zijn de onmisbare ogen en oren op straat. De norm van 1 op 5.000 is te laag. Elk dorp of elke wijk verdient een vaste wijkagent die vooral daar werkt en daarnaast specialistische taken uitvoert.”
“Meer lokale politieposten (in bijvoorbeeld wijkgebouwen) helpen tegen veelvoorkomende criminaliteit. Agenten kennen zo de buurt beter en zijn beter bereikbaar. De SGP investeert in meer posten en langere openingstijden.”
De SGP wil niet bezuinigen op de zichtbare aanwezigheid van de politie en pleit voor een begroting die aansluit bij de kerntaken van de politie.
“De Politie dient te beschikken over een passende begroting die aansluit bij haar kerntaken. Er wordt niet bezuinigd op blauw op straat.”
De partij wil dat geweld tegen politie, boa’s en andere hulpverleners streng en snel wordt bestraft, zonder taakstraffen als enige sanctie.
“Geweld en intimidatie tegen agenten, boa’s en hulpverleners moet streng en snel bestraft worden. Daders mogen er niet slechts met een taakstraf vanaf komen. Daarom pleit de SGP voor een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners.”
De SGP vindt dat organisatoren van grote commerciële evenementen zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor veiligheid en moeten meebetalen aan politie-inzet.
“Organisatoren van grote commerciële evenementen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid. Via vergunningen moet geregeld worden dat zij meebetalen aan politie-inzet.”
Om de werkdruk te verlichten en specialistische criminaliteit beter aan te pakken, wil de SGP meer politievrijwilligers en extra capaciteit voor zedenzaken en digitale fraude.
De SGP benadrukt dat de politie neutraal moet zijn en niet deelneemt aan religieuze vieringen of activistische evenementen, en dat agenten die weigeren Joodse objecten te beveiligen worden aangesproken op hun functioneren.
“Een neutraal Politiekorps organiseert geen islamitische vieringen zoals iftars en neemt niet deel aan diversiteitsmarsen en optochten.”
“Agenten die Joodse objecten of evenementen weigeren te beveiligen zijn niet waakzaam en dienstbaar aan een veilige samenleving voor iedereen. Hun functioneren wordt opnieuw tegen het licht gehouden.”
GroenLinks-PvdA wil investeren in een politie die voor iedereen betrouwbaar en dienstbaar is, met meer wijkagenten, aandacht voor discriminatie en proportioneel geweldsgebruik. Ze pleiten voor versterking van recherchecapaciteit, betere samenwerking met andere diensten, en extra aandacht voor specifieke thema’s als zedendelicten, verward gedrag en digitale criminaliteit. De partij benadrukt de-escalatie, diversiteit en het afschaffen van het verbod op religieuze uitingen bij de politie.
GroenLinks-PvdA wil de politie versterken door te investeren in meer wijkagenten, rechercheurs en zij-instromers. De partij ziet de wijkagent als spil in de buurt en wil dat deze weer volledig in de wijk werkt, om zo de binding met bewoners te vergroten en problemen vroegtijdig te signaleren.
“We investeren in de Nationale Politie. Er komen meer wijkagenten, gespecialiseerde rechercheurs en we stimuleren zij-instromers en vrijwilligers die de politie willen versterken.”
“Door de binding van wijkagenten met hun wijk kennen ze de bewoners en worden ze gezien als een vertrouwde partner bij het oplossen van problemen. Daarom investeren we in meer wijkagenten en in (lokale) opsporing. Wijkagenten gaan weer volledig in hun wijken werken.”
De partij wil dat de politie een betrouwbare partner is voor alle groepen in de samenleving. Discriminatie binnen en door de politie wordt actief bestreden, onder meer door meer aandacht in de opleiding, het afschaffen van het verbod op religieuze uitingen en het versterken van interne netwerken.
“De politie moet voor alle groepen in onze samenleving een betrouwbare partner zijn. Discriminatie van agenten onderling of richting burgers pakken we aan. Dat begint met meer aandacht voor deze thema’s in de politieopleiding, maar moet navolging krijgen op de werkvloer. Het verbod op religieuze uitingen bij de politie schaffen we af en we versterken de interne netwerken zoals Roze in Blauw.”
GroenLinks-PvdA benadrukt dat de politie haar geweldsmonopolie met grote verantwoordelijkheid moet dragen. De-escalatie is het uitgangspunt en geweld mag alleen proportioneel en volgens de instructie worden ingezet, met oog voor het risico op letsel voor burgers.
“De politie heeft met het binnenlands geweldsmonopolie een grote verantwoordelijkheid. De-escalerend optreden is het uitgangspunt. Het gebruiken van geweld moet altijd proportioneel zijn en volgens de geweldsinstructie. Bij de uitrusting van agenten wordt altijd een goede balans gevonden tussen het belang van handhaving en het risico op letsel voor burgers.”
De partij wil investeren in recherchecapaciteit, vooral op het gebied van georganiseerde misdaad, cybercrime, witwassen en corruptie. Ze pleiten voor meer financiële expertise en betere samenwerking tussen politie en andere opsporingsdiensten.
“Om crimineel geld af te pakken, moet het snel teruggevonden en geblokkeerd kunnen worden. Daarvoor is vooral meer financiële expertise bij recherche nodig, en moeten banken en andere financiële instellingen verdachte transacties kunnen blokkeren.”
“We investeren in recherchecapaciteit op cybercrime, witwassen en corruptie.”
GroenLinks-PvdA erkent dat politieagenten vaak te maken krijgen met mensen met verward gedrag. Door te investeren in zorg en aandacht voor de oorzaken, willen ze het werk van de politie verlichten.
“Politieagenten worden in hun werk vaak geconfronteerd met verward gedrag. Door te investeren in de juiste zorg en meer aandacht te besteden aan de oorzaken ervan, wordt het werk van de politie verlicht.”
De partij wil betere opsporing en vervolging van zedendelicten, met extra aandacht voor slachtoffers en investering in de zedenpolitie. Ook komt er een landelijke aanpak voor cold cases met specialistische rechercheurs.
“Wij zetten in op betere opsporing en vervolging van zedendelicten, met speciale aandacht voor de positie van slachtoffers. We investeren in de zedenpolitie.”
“Daarom komen we met een landelijke aanpak, registratie en coördinatie voor cold cases. Ook verbeteren we de aanpak van cold cases door specialistische rechercheurs op te leiden, de samenwerking met universiteiten en hogescholen te zoeken en oud-rechercheurs in te zetten.”
GroenLinks-PvdA wil dat de politie meer capaciteit krijgt om digitale criminaliteit en cybercrime aan te pakken, en investeert in cyberverdediging van vitale infrastructuur.
“De politie krijgt meer capaciteit om criminaliteit in de digitale wereld aan te pakken.”
JA21 wil fors investeren in de politie, meer agenten op straat en het vertrouwen in de politie herstellen door politieke steun en minder nadruk op diversiteit en antiracismeprogramma’s. De partij pleit voor meer blauw op straat, heropening van wijkbureaus, inzet van technologie en het tegengaan van religieuze uitingen bij de politie. Hun visie is dat de politie weer de baas op straat moet worden, met duidelijke targets en meer middelen.
JA21 vindt dat de politiecapaciteit moet worden uitgebreid, met meer wijkagenten en meer blauw op straat, om de zichtbaarheid en effectiviteit van de politie te vergroten. Ze willen wijkbureaus heropenen, agenten vaker op straat laten werken en investeren in technologie om de politie te ondersteunen.
“Fors meer wijkagenten. De norm moet van één agent per 5.000 inwoners naar éé n per 4.000 inwoners. Daarnaast willen wij niet meer werken met gemiddelden waarmee men uitsluitend op papier aan de norm voldoet.”
“Meer blauw op straat. Dat betekent: de politiecapaciteit maximaal uitbreiden, maar ook efficiënter gaan werken. Dit willen we onder meer doen door te investeren in kunstmatige intelligentie (AI) en door agenten meer de ruimte te geven om te focussen op hun kerntaken.”
“Gesloten wijkbureaus heropenen, agenten vaker op straat in plaats van achter het bureau, politiebureaus ook ‘s avonds open.”
JA21 wil dat de politiek onvoorwaardelijk achter de politie staat, het vertrouwen in de professionaliteit van agenten herstelt en stopt met antiracisme- en diversiteitsprogramma’s binnen de politie en strafrechtketen.
“De politiek weer vierkant achter de politie: stoppen met antiracisme- en diversiteitsprogramma’s in de gehele strafrechtketen en weer vertrouwen op de professionaliteit van onze mensen in blauw.”
“JA21 is dé partij die staat voor vertrouwen in de politie. De afgelopen jaren is er een hetze gevoerd tegen onze mannen en vrouwen in blauw. Het wantrouwen, opgezweept door met name radicaal-linkse politici en activisten, is volstrekt misplaatst: waar de politie jaar in, jaar uit meer vertrouwen krijgt van de Nederlander, halen politici keer op keer een onvoldoende als het gaat om vertrouwen.”
De partij wil investeren in cameratoezicht en geavanceerde surveillancetechnologie, en juridische belemmeringen voor het gebruik van camerabeelden wegnemen om de politie effectiever te laten optreden tegen criminaliteit.
“Uitbreiding van het cameratoezicht, wegnemen van juridische belemmeringen voor het maken, opslaan en uitkijken van camerabeelden en fors investeren in geavanceerde surveillancetechnologie om drugssmokkel tegen te gaan.”
JA21 wil neutraliteit bij de politie en andere overheidsdienaren waarborgen door religieuze uitingen zoals hoofddoekjes te verbieden.
“Geen hoofddoekjes of andere religieuze uitingen bij politie, boa’s en andere overheidsdienaren die een publieke functie bekleden.”
De partij pleit voor meetbare doelen voor de politietop om de uitvoering te verbeteren en bij te kunnen sturen waar nodig.
“Concrete targets voor de politie. Wij willen meetbare doelen voor de politietop om regie te houden op de uitvoering en om eventueel bij te kunnen sturen.”
JA21 wil de gevolgen van het capaciteitstekort bij de politie verlichten door de inzet van de Marechaussee en, waar nodig, andere legeronderdelen op straat.
“De gevolgen van het capaciteitstekort bij de politie verlichten door de inzet van de Marechaussee en, waar noodzakelijk, andere legeronderdelen op straat.”
De partij wil altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor agressie tegen politie, brandweer en hulpverleners.
“Altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor plegers van ernstige gewelds- en zedendelicten. Dit geldt ook voor agressie tegen politie, brandweer en hulpverleners.”
BBB wil een zichtbare, toegankelijke en neutrale politie die overal in Nederland goed bereikbaar is, met meer technologische ondersteuning in buitengebieden. De partij pleit voor het afschaffen van diversiteitsquota bij de politie, strengere straffen voor geweld tegen agenten, en uitbreiding van bevoegdheden zoals preventief fouilleren. BBB benadrukt het belang van goede arbeidsvoorwaarden, uitrusting en politieke rugdekking voor politiemensen.
BBB vindt dat de politie overal in Nederland zichtbaar en bereikbaar moet zijn, zowel in steden als dorpen. Ze willen een neutrale uitstraling van de politie, zonder zichtbare politieke of religieuze uitingen, en benadrukken het belang van goede arbeidsvoorwaarden en uitrusting.
“BBB staat voor een sterke, goed uitgeruste en toegankelijke politie die zichtbaar en bereikbaar is in alle wijken en dorpen van Nederland.”
“In de uitstraling van de politie en andere publieke uniformberoepen verwachten we een neutrale opstelling. Dat betekent dat er geen ruimte is voor zichtbare uitingen van politieke of religieuze overtuiging.”
“Onze veiligheid rust op de schouders van politiemensen... Zij verdienen waardering en structurele steun: goede arbeidsvoorwaarden, betrouwbare uitrusting, bescherming én politieke rugdekking.”
BBB wil dat bij de werving van nieuwe politieagenten selectie plaatsvindt op basis van kwaliteit en geschiktheid, niet op basis van diversiteitsquota.
“We willen diversiteit en quota afschaffen bij de werving van nieuwe politiekrachten en selectie laten plaatsvinden op basis van kwaliteiten en geschiktheid.”
Om de zichtbaarheid en slagkracht van de politie in uitgestrekte buitengebieden te vergroten, wil BBB meer gebruik maken van drones.
“In uitgestrekte buitengebieden kan technologie de politie ondersteunen. Daarom willen we meer inzet van drones in het buitengebied mogelijk maken, zodat de zichtbaarheid en slagkracht van de politie, ook op plekken waar afstand een rol speelt, wordt vergroot.”
BBB wil strengere straffen voor geweld tegen politieagenten en het eenvoudiger maken voor de politie om op wapens te controleren, inclusief uitbreiding van de bevoegdheid tot preventief fouilleren.
“Om het aantal (steek en vuurwapen) 'incidenten' tegen te gaan moet het eenvoudiger worden gemaakt voor de politie om op openbare plaatsen op wapens te controleren. De bevoegdheid preventief fouilleren wordt met de nodige juridische waarborgen uitgebreid.”
“Ernstige gewelds en levensdelicten, terreur en georganiseerde (drugs)criminaliteit en zedenmisdrijven willen we zwaarder bestraffen. Dat is ook van toepassing op geweld tegen politieagenten, boa’s, brandweerlieden en zorgpersoneel.”
“Voor geweld tegen hulpverleners zoals brandweer, politie en zorgpersoneel is wat ons betreft altijd vervolging en een onvoorwaardelijke gevangenisstraf op zijn plaats.”
BBB vindt dat de problematiek rond verwarde personen niet primair bij de politie hoort, maar bij de geestelijke gezondheidszorg.
“We willen de verwarde personen problematiek onderbrengen bij de juiste instanties. Deze problematiek hoort niet primair bij de politie, maar bij de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ).”
De ChristenUnie vindt een sterke, zichtbare en benaderbare politie essentieel voor veiligheid en het tegengaan van onrecht. Ze willen investeren in meer politiecapaciteit, vooral in de wijk, en pleiten voor betere ondersteuning van agenten, uitbreiding van politievrijwilligers en een duidelijke norm tegen discriminatie binnen het korps. Ook moeten commerciële evenementen zelf betalen voor politie-inzet en wordt samenwerking met andere hulpverleners en organisaties benadrukt.
De ChristenUnie wil investeren in een sterke en professionele politie die zichtbaar en aanspreekbaar is in wijken en dorpen, ook in minder bevolkte gebieden. Dit moet bijdragen aan het voorkomen van criminaliteit en het vergroten van het veiligheidsgevoel. De partij wil het aantal politievrijwilligers uitbreiden en benadrukt het belang van ondersteuning voor agenten die fysiek of mentaal beschadigd raken.
“De ChristenUnie investeert daarom in de politiecapaciteit, zodat de politie zichtbaar en aanspreekbaar blijft in wijken en dorpen, ook in minder bevolkte gebieden. Het aantal politievrijwilligers wordt uitgebreid. Politieagenten (en andere hulpverleners) worden goed ondersteund wanneer zij bij de uitoefening van hun taken fysiek en/of mentaal beschadigd raken.”
“De politie is een belangrijke linie voor veiligheid en de strijd tegen onrecht. Onze samenleving heeft een sterke en professionele politie nodig, die voor iedereen zichtbaar, aanspreekbaar en benaderbaar is.”
“We investeren in goede straatverlichting, meer handhaving en zichtbare politie in de buurt. Van meer blauw op straat gaat een preventieve werking uit én het vergroot het veiligheidsgevoel.”
De ChristenUnie stelt duidelijke normen voor het gedrag van politieagenten, met een expliciet verbod op antisemitisme en racisme binnen het korps. Agenten die weigeren bepaalde groepen te beschermen of zich discriminerend uitlaten, horen niet thuis bij de politie.
“Voor politieagenten die weigeren Joodse instellingen te beschermen of zich antisemitisch (of anderszins racistisch) uitlaten, is geen plaats bij het korps.”
De partij vindt dat grootschalige commerciële evenementen, zoals voetbalwedstrijden, zelf verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid en de kosten van politie-inzet bij ongeregeldheden moeten dragen.
“Grootschalige commerciële evenementen als voetbalwedstrijden dragen zelf zorg voor de veiligheid. Eventuele politie-inzet bij ongeregeldheden wordt uiteraard niet geweigerd, maar de rekening gaat naar de organisatoren.”
De ChristenUnie signaleert dat de politie te veel tijd kwijt is aan verwarde of overlastgevende personen, en wil dat de oorzaak hiervan wordt aangepakt door betere geestelijke gezondheidszorg en begeleiding.
“De politie is te veel capaciteit kwijt aan overlastgevende of verwarde personen, terwijl de oorzaak voor dit lijden veelal bij tekorten in de GGZ ligt. Adequate begeleiding vanuit de GGZ of persoonlijke begeleiders is nodig om iemand zelfstandig te kunnen laten wonen.”
De partij wil extra investeren in gespecialiseerde politiemensen voor de bestrijding van mensenhandel en drugscriminaliteit, ook in internationale samenwerking.
“We investeren in meer gespecialiseerde politiemensen, officieren van justitie en rechters en vergroten de aangiftebereidheid van slachtoffers door mensenhandelprocessen slachtoffervriendelijker te maken.”
“We vergroten de capaciteit bij politie en justitie voor de bestrijding van drugscriminaliteit, ook in internationale samenwerking.”
De ChristenUnie wil dat de samenwerking tussen politie en hulporganisaties wordt verbeterd om mensenhandel en uitbuiting effectiever aan te pakken.
“Mensenhandel en andere vormen van uitbuiting worden aangepakt door de samenwerking tussen politie en hulporganisaties te verbeteren.”
De SP wil fors investeren in een toegankelijke, betrokken en goed uitgeruste politie die zich richt op haar kerntaken en dichtbij de burger staat. Ze pleiten voor meer wijkagenten en politiebureaus, het tegengaan van verdere sluitingen, en het voorkomen dat boa’s politietaken overnemen. De partij benadrukt diversiteit binnen het korps, het tegengaan van etnisch profileren, en het versterken van de capaciteit voor complexe criminaliteit.
De SP vindt dat de politie zichtbaar en bereikbaar moet zijn in de wijk en het dorp, met voldoende capaciteit om snel te kunnen reageren. Ze willen investeren in meer wijkagenten, het openhouden van politiebureaus en het verminderen van bureaucratie, zodat agenten zich op hun kerntaken kunnen richten.
“We investeren fors in een politie die dichtbij en betrokken is in de wijk en het dorp. Als je de politie belt, moeten ze snel komen helpen, dat betekent meer agenten en minder bureaucratie. We voorkomen dat meer politiebureaus sluiten, juist in die gebieden waar de capaciteit al beperkt is.”
“Door te investeren in zaken als geestelijke gezondheidszorg en jongerenwerkers zorgen we ervoor dat de politie zich meer kan richten op haar kerntaken.”
De SP is kritisch op het inzetten van boa’s voor politietaken en vindt dat het geweldsmonopolie bij de politie hoort. Boa’s moeten zich richten op hun eigen taken en niet worden ingezet als oplossing voor politiecapaciteitstekorten.
“Boa’s zijn geen vervanging van de politie. Boa’s worden in de praktijk steeds vaker ingezet als politieagenten. Hierdoor kunnen zij in gevaarlijke situaties terechtkomen en gedwongen worden zich te verdedigen of geweld te gebruiken. Dit leidt tot een roep om meer bewapening, terwijl we juist moeten voorkomen dat boa’s in zulke situaties belanden. Het geweldsmonopolie hoort bij de politie. Tekorten bij de politie mogen geen reden zijn om boa’s in te zetten voor taken waarvoor ze niet zijn opgeleid.”
De SP wil dat het politiekorps een afspiegeling is van de samenleving en investeert in bewustwording over vooroordelen en etnisch profileren. Ze zien de netwerkagent als bruggenbouwer tussen politie en gemeenschappen.
“De politie is er voor iedereen. Het politiekorps moet daarom een goede afspiegeling zijn van de samenleving. We investeren in bewustwording over vooroordelen en (onbewust) etnisch profileren. De netwerkagent, die investeert in contacten en relaties met gemeenschappen en groeperingen, zorgt voor wederzijds vertrouwen en voorkomt escalatie.”
De SP wil de politie versterken met extra mensen en middelen om complexe criminaliteit zoals cybercrime, fraude en mensenhandel effectief aan te pakken.
“Voor ingewikkelde zaken, zoals kinderporno, cybercrime, fraude, milieudelicten, mensenhandel en zedendelicten, krijgen politie, OM en rechters meer mensen. Daarmee zorgen we ervoor dat er geen aangiften meer op de plank blijven liggen.”
“De politie, het OM en de FIOD krijgen meer capaciteit om crimineel geld op te sporen.”
De SP vindt dat de politie zich moet richten op het faciliteren en beschermen van vreedzame demonstraties, met zo min mogelijk beperkingen vooraf.
De SP wil de handhavingscapaciteit van de verkeerspolitie versterken om gevaarlijk gedrag in het verkeer aan te pakken.
“We versterken de handhavingscapaciteit van de verkeerspolitie om gevaarlijk gedrag in het verkeer aan te pakken en de verkeersveiligheid te vergroten.”
BVNL wil de politie versterken door meer agenten op straat, hogere lonen voor lagere schalen, en een harde aanpak van criminaliteit en overlast. De partij pleit voor een neutrale, zichtbare en daadkrachtige politie, ondersteund door defensie indien nodig, en stelt duidelijke grenzen aan uitingen en gedrag van agenten. BVNL kiest voor strenge straffen bij geweld tegen hulpverleners en wil dat de politie altijd ingrijpt bij overtredingen.
BVNL vindt dat de politie zichtbaarder en daadkrachtiger moet zijn, met meer wijkagenten en extra BOA’s. Agenten in lagere loonschalen krijgen een eenmalige loonsverhoging van 10%. Indien de politiecapaciteit tekortschiet, moet defensie bijspringen.
“Meer politie op straat. Wijkagenten die de buurt goed kennen, hebben hun nut bewezen. Extra Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s) vergroten de zichtbaarheid, handhaving en bestrijding van de kleine criminaliteit.”
“Alle politieagenten, die zich in de lagere loonschalen bevinden, een eenmalige extra loonsverhoging geven van 10%.”
“Indien de huidige politiecapaciteit tekortschiet, ondersteunt defensie de politie.”
BVNL wil dat de politie neutraal is in uitingen en altijd herkenbaar optreedt. Agenten mogen geen religieuze uitingen dragen en moeten altijd een bodycam dragen tijdens hun werk.
De partij vindt dat de politie altijd moet optreden bij overtredingen en overlast, met volledige steun van het lokaal gezag. Raddraaiers worden opgespoord en aangepakt.
“De politie grijpt altijd in als mensen de regels overtreden en overlast veroorzaken. Raddraaiers worden opgespoord en aangepakt. Wanneer de politie ingrijpt, kan zij rekenen op onze steun en die van het lokaal gezag.”
BVNL wil dat geweld tegen politie en andere hulpverleners zwaarder wordt bestraft, met een minimumstraf van 1 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf.
D66 wil een politie die zichtbaar en benaderbaar is in de wijk, met meer tijd voor preventie en minder voor kleine vergrijpen. Ze investeren in digitale opsporing, expertise op het gebied van zeden en cybercrime, en willen discriminatie en etnisch profileren binnen de politie tegengaan. D66 pleit voor nauwe samenwerking tussen politie en zorg, en betere bescherming van mensen met een publieke taak.
D66 vindt dat de politie weer midden in de samenleving moet staan, met meer tijd voor preventie en contact in de buurt. De wijkagent krijgt prioriteit, terwijl de inzet op kleine vergrijpen wordt verminderd en digitale opsporing wordt versterkt.
“D66 kiest voor een politie die midden in de samenleving staat. De wijkagent krijgt weer tijd en ruimte om mensen te kennen, problemen te voorkomen én gezag in de buurt op te bouwen. We verlichten werk door meer te investeren in digitale opsporing en minder inzet op kleine vergrijpen.”
D66 wil dat de politie beter wordt in het herkennen en aanpakken van geweld, seksueel geweld en discriminatie. Ze investeren in gespecialiseerde rechercheurs, betere training en meer expertise, met speciale aandacht voor het voorkomen van femicide en haatmisdrijven.
“We investeren in expertise bij de (zeden)politie en in de zorg, zodat signalen van geweld achter de voordeur en seksueel geweld herkend en serieus worden genomen, daders worden gestopt en slachtoffers op tijd hulp krijgen.”
“We investeren in gespecialiseerde rechercheurs en betere training bij de politie.”
D66 wil de politie versterken op het gebied van georganiseerde misdaad, cybercriminaliteit en criminele geldstromen. Ze pleiten voor meer capaciteit en expertise, zodat de politie effectiever kan optreden tegen zware criminaliteit.
D66 vindt dat mensen met onbegrepen of onveilig gedrag meestal geen politie, maar zorg nodig hebben. Ze willen nauwere samenwerking tussen politie en zorg, met goede waarborgen voor gegevensdeling.
“Mensen met onbegrepen of onveilig gedrag hebben meestal geen politie nodig, maar zorg. We zorgen voor nauwe samenwerking tussen zorg en veiligheid. Het delen van gegevens wordt mogelijk, met goede waarborgen.”
D66 wil wettelijk vastleggen dat de politie niet meer etnisch mag profileren, om discriminatie te voorkomen en het vertrouwen in de politie te herstellen.
“De politie en de marechaussee mogen niet meer etnisch profileren.”
D66 vindt bedreiging van agenten en andere publieke functionarissen onacceptabel. Ze willen anonieme aangifte mogelijk maken, prioriteit geven aan deze zaken en betere bescherming bieden aan ernstig bedreigden.
“Bedreiging van agenten, zorgmedewerkers, journalisten, rechters, politici en anderen met een publieke taak is onacceptabel. Aangifte kan voortaan anoniem en krijgt prioriteit. Ernstig bedreigden krijgen betere overheidsbescherming met meer ruimte voor maatwerk en inspraak.”
NSC wil de politie versterken door meer capaciteit, betere spreiding en duidelijke taakverdeling met andere handhavers. Ze pleiten voor meer wijkagenten, strengere aanpak van agressie tegen politie en investeren in digitale opsporing. De partij benadrukt het belang van een zichtbare, benaderbare politie en heldere samenwerking met andere veiligheidsdiensten.
NSC vindt dat de politie moet kunnen rekenen op structurele investeringen en meerjarige financiële zekerheid, zodat er niet bezuinigd hoeft te worden op personeel. Dit moet de slagkracht vergroten en de doorlooptijd van zaken verkorten.
“Er moet worden geïnvesteerd in meer capaciteit in de gehele keten. Daarbij moeten de politie, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak en de Reclassering kunnen rekenen op een meerjarige financiële zekerheid, zodat niet hoeft te worden bezuinigd op personeel.”
De partij wil dat de taakverdeling tussen politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) helder is, zodat beide effectief kunnen optreden tegen overlast en kleine overtredingen.
“De taakverdeling met de politie moet helder zijn.”
NSC wil dat wijkagenten minimaal 80% van hun tijd in de wijk besteden en dat politiecapaciteit eerlijk over het land wordt verdeeld, zodat de politie overal zichtbaar en benaderbaar is.
Agressie tegen politie wordt niet getolereerd; strafbare feiten tegen werknemers met een publieke taak moeten streng en snel bestraft worden.
“Agressie tegen hulpverleners van ambulance, brandweer en de politie wordt niet getolereerd. Strafbare feiten die worden gepleegd tegen werknemers met een publieke taak moeten streng en snel bestraft worden.”
NSC wil dat politie en justitie ruimere mogelijkheden krijgen om digitale criminaliteit aan te pakken, met meer investeringen in digitale opsporing.
“Politie en justitie moeten ruimere mogelijkheden krijgen om criminaliteit te kunnen aanpakken en de schade daarvan te beperken.”
De partij is voor een verbod op zichtbare uitingen van geloofs- of levensovertuiging bij het dragen van een politie-uniform, om de neutraliteit van de overheid te waarborgen.
“We zijn voor het verbod op zichtbare uitingen van geloofs- of levensovertuiging bij het dragen van een uniform.”
NSC wil betere samenwerking tussen politie, zorg en andere betrokkenen om mensen met verward gedrag de juiste hulp te bieden, zodat politiecapaciteit niet onnodig wordt belast.
“Betere samenwerking tussen politie, zorg en andere betrokkenen is noodzakelijk om hen de juiste hulp te bieden.”
De PVV wil fors meer politie op straat, met name in probleemwijken, en pleit voor een harde, zichtbare aanpak van criminaliteit en overlast. Ze stellen 10.000 extra agenten voor, uitbreiding van de Vreemdelingenpolitie, en een zerotolerancebeleid waarbij de politie het gezag op straat terugkrijgt. Daarnaast wil de PVV de Dierenpolitie uitbreiden en de Spoorwegpolitie terugbrengen.
De PVV ziet een tekort aan politiecapaciteit als oorzaak van onveiligheid, vooral in probleemwijken. Ze willen fors investeren in meer agenten en stellen dat de politie weer het gezag op straat moet krijgen, met een harde aanpak van overtreders.
De PVV koppelt handhaving van het vreemdelingenbeleid direct aan de politie en wil de Vreemdelingenpolitie uitbreiden om illegalen actief op te sporen en uit te zetten.
De PVV wil de veiligheid in het openbaar vervoer vergroten door de Spoorwegpolitie terug te brengen, naast andere maatregelen zoals bodycams voor NS-medewerkers.
De PVV benadrukt dierenwelzijn en wil de Dierenpolitie uitbreiden om dierenmishandeling en illegale handel effectiever aan te pakken.
De VVD wil investeren in een sterke, goed uitgeruste en moderne politie die effectief kan optreden tegen criminaliteit en de veiligheid in Nederland waarborgt. Ze pleiten voor meer middelen, bevoegdheden en technologische innovatie voor de politie, een neutraal en professioneel korps, en hardere straffen voor geweld tegen hulpverleners. De partij benadrukt samenwerking met andere veiligheidsdiensten en het verlagen van de werkdruk, met behoud en werving van personeel als prioriteit.
De VVD vindt dat de politie voldoende mensen, middelen en moderne technologie moet hebben om haar taken goed uit te voeren. Ze willen investeren in uitrusting, opsporingsbevoegdheden (zoals undercover in online groepen), en het gebruik van AI. Ook moet de politie een plan maken voor behoud, werving en omscholing van personeel, en samenwerken met boa’s en private beveiligers om de werkdruk te verlagen.
“We investeren in de nationale politie: We breiden de uitrusting van gewelds- en verdedigingsmiddelen van de Mobiele Eenheid uit en zorgen ervoor dat de politie over voldoende opsporingsbevoegdheden beschikt, zoals het undercover mee kunnen kijken in (besloten) online groepen. Ook moeten we moderne ontwikkelingen die behulpzaam zijn bij de opsporing, zoals AI, zoveel mogelijk doorontwikkelen. De politie stelt een plan op voor behoud, werving en omscholing en intensiveert de samenwerking met boa’s, private beveiligers, mbo’s en hbo’s om de werkdruk te verlagen en de instroom ook de komende jaren op peil te houden.”
De VVD stelt dat politie-uniformen neutraal moeten zijn, zonder zichtbare religieuze of levensbeschouwelijke symbolen. Dit waarborgt de neutraliteit en het vertrouwen in de politie als onpartijdige handhaver van de wet.
“Wat de VVD betreft is Nederland een seculier land en hoort een uniform voor politieambtenaren en buitengewone opsporingsambtenaren neutraal te zijn, zonder zichtbare symbolen van geloofs- of levensovertuigingen.”
De VVD wil geweld tegen politie en hulpverleners zwaarder bestraffen. Er komt een taakstrafverbod voor daders van geweld tegen deze groepen, die voortaan altijd een gevangenisstraf krijgen.
“Er komt een taakstrafverbod voor alle daders die geweld plegen tegen politie en hulpverleners. Wie hen fysiek belaagt, krijgt voortaan altijd een gevangenisstraf.”
De VVD wil de politie ontlasten bij meldingen over mensen met verward gedrag door betere samenwerking met zorginstellingen en woningcorporaties, en door vaker dwang toe te passen om destructieve patronen te doorbreken.
“Jaarlijks ontvangt de politie 150.000 meldingen over mensen met verward gedrag. We nemen maatregelen om de politie te ontlasten en ervoor te zorgen dat deze mensen de hulp krijgen die ze nodig hebben.”
De VVD wil dat de politie naast lichte verkeersovertredingen ook lichte strafbare feiten, zoals winkeldiefstal, zelfstandig kan afdoen. Dit versnelt de afhandeling en ontlast de strafrechtketen.
“De politie krijgt de mogelijkheid om naast lichte verkeersovertredingen (op grond van de Wet Mulder) ook lichte strafbare feiten zoals lichte winkeldiefstallen zelfstandig af te doen.”
De VVD wil het vrijwilligerskorps uitbreiden en onderzoekt een programma waarbij jongeren een jaar lang kennis kunnen maken met het werk bij de politie, naar voorbeeld van het dienjaar bij defensie.
“We onderzoeken hoe we het vrijwilligerskorps op termijn kunnen uitbreiden tot een programma waarin jongeren gedurende een jaar lang – naar voorbeeld van het dienjaar bij defensie – kennis kunnen maken met het werk bij de politie.”
50PLUS wil de veiligheid op straat vergroten door meer zichtbare politie-inzet en strengere handhaving bij overlast en geweld. De partij pleit voor zwaardere straffen bij geweld tegen hulpverleners en politieke ambtsdragers, en benadrukt het belang van bescherming en waardering voor deze groepen. Hun visie is gericht op een veiligere leefomgeving, vooral voor ouderen, met een duidelijke rol voor politie en handhaving.
50PLUS vindt dat de aanwezigheid van politie op straat essentieel is om het veiligheidsgevoel te vergroten, vooral voor ouderen die zich kwetsbaar voelen. Door meer agenten zichtbaar in de wijk te laten zijn, wil de partij criminaliteit en overlast terugdringen en het vertrouwen in de politie versterken.
De partij wil dat politie, hulpverleners en politieke ambtsdragers beter worden beschermd tegen fysiek, verbaal en digitaal geweld. Dit moet gebeuren door het opleggen van zware straffen aan daders en het vergroten van de waardering en bescherming van deze beroepsgroepen.
50PLUS wil dat de politie streng optreedt bij wetsovertredingen die voortkomen uit opzettelijke overlast tijdens demonstraties. Hiermee beoogt de partij de openbare orde te beschermen en het recht op demonstratie in balans te brengen met het belang van veiligheid.
“Handhaven bij wetsovertredingen bij opzettelijke overlast door demonstraties.”
Het CDA ziet de politie als een essentiële schakel voor orde en veiligheid, met nadruk op zichtbaarheid in de wijk en samenwerking met andere handhavers. Ze willen de politie-inzet op straat vergroten, de wijkagent versterken, en politiecapaciteit laten meewegen bij demonstratiebesluiten. Ook pleit het CDA voor betere zorg voor hulpverleners en het ontlasten van de politie bij verwarde personen.
Het CDA wil meer politie op straat en een grotere rol voor de wijkagent, omdat zichtbare aanwezigheid bijdraagt aan veiligheid en vertrouwen in de buurt. Samenwerking met boa’s en wijkagenten wordt uitgebreid, en politiecapaciteit moet een zwaardere rol spelen bij het toestaan van demonstraties.
“Samen met de politie, boa’s en wijkagenten vergroten we de politie-inzet op straat.”
“De wijkagent kent de buurt, kent de mensen en problemen en zorgt voor veiligheid dicht bij huis.”
“De beschikbaarheid van politieagenten om de demonstratie in goede banen te kunnen leiden, moet zwaarder kunnen meewegen bij de beoordeling door burgemeesters.”
Het CDA vindt dat mensen met verward gedrag niet bij de politie thuishoren, maar direct passende hulp moeten krijgen via andere instanties. Dit moet de politiecapaciteit ontlasten en zorgen voor betere zorg.
“Personen met verward en onbegrepen gedrag moeten niet terechtkomen bij de politie maar via de meldkamer direct doorverwezen worden naar organisaties die passende hulp kunnen bieden.”
Het CDA erkent de zware mentale belasting van politie en andere hulpverleners en wil meer aandacht voor PTSS, zodat zij toegang krijgen tot gespecialiseerde hulp.
“We willen meer aandacht voor posttraumatische stressstoornis (PTSS) bij hulpverleners, zodat zij toegang tot de juiste gespecialiseerde hulp en behandeling krijgen.”
DENK wil een politie die rechtvaardig, divers en dienstbaar is aan alle Nederlanders, met een sterke focus op het tegengaan van discriminatie en etnisch profileren. Ze pleiten voor meer wijkagenten, diversiteitsquota binnen de politie, en strengere maatregelen tegen discriminatie door agenten. Preventie, gelijke behandeling en zichtbaarheid in de wijk staan centraal in hun visie op politiewerk.
DENK vindt dat veiligheid begint met een herkenbare en toegankelijke politie in elke wijk, vooral in kwetsbare gebieden. Door te investeren in meer wijkagenten en extra politiecapaciteit willen ze het vertrouwen in de politie vergroten en de veiligheid verbeteren.
“Wij willen investeren in meer wijkagenten. In elke wijk komt een vaste wijkagent: herkenbaar, aanspreekbaar en dichtbij. We investeren in extra capaciteit bij de politie, met prioriteit voor kwetsbare wijken.”
DENK stelt dat afkomst of ‘ras’ nooit onderdeel mag zijn van risicoprofielen en wil discriminatie binnen de politieorganisatie hard aanpakken. Ze willen hulpmiddelen invoeren om etnisch profileren te voorkomen, agenten die zich schuldig maken aan discriminatie ontslaan, en tienduizend politiemedewerkers opleiden om discriminatie te herkennen en aan te pakken.
“Wij willen een einde aan etnisch profileren. ‘Ras’ of herkomst mag nooit onderdeel zijn van risicoprofielen bij politie. Agenten die zich onverbeterlijk schuldig maken aan discriminatie worden ontslagen. We voeren hulpmiddelen in om etnisch profileren te voorkomen en politiewerk te kunnen controleren op gelijke behandeling.”
“Discriminatiepolitie. Tienduizend politiemedewerkers worden opgeleid en bijgeschoold om discriminatie effectiever te herkennen en aan te pakken, met een evenwichtige spreiding over gemeenten.”
DENK wil dat de politieorganisatie een afspiegeling wordt van de samenleving door het invoeren van diversiteitsquota. Ook moeten agenten en boa’s zichtbare geloofsuitingen mogen dragen, zoals een hoofddoek of keppeltje.
“Wij staan voor meer diversiteitsbeleid bij de politie. De politieorganisatie wordt een afspiegeling van de samenleving door het invoeren van diversiteitsquota. Agenten en boa’s mogen zichtbare geloofsuitingen dragen, zoals een hoofddoek of keppeltje.”