De SP wil dat het openbaar vervoer (ov) gratis, toegankelijk en bereikbaar wordt voor iedereen, ongeacht inkomen of woonplaats. Ze pleiten voor forse investeringen in ov, het heropenen van stations, uitbreiding van bus- en tramlijnen, en volledige toegankelijkheid voor mindervaliden. Hun visie is dat ov een publieke voorziening moet zijn die mobiliteit eerlijk, schoon en inclusief maakt.
De SP vindt dat ov een basisvoorziening moet zijn die niemand uitsluit, met gratis toegang als einddoel. Dit moet mobiliteit eerlijker maken en bijdragen aan het klimaat, de economie en sociale samenhang. Ze willen ov volledig toegankelijk maken voor mindervaliden en mensen met een beperking.
“We maken ons hard voor openbaar vervoer dat niemand uitsluit door de omvang van hun portemonnee. De reis naar werk, familie en zorg is belangrijk voor mens, maatschappij, klimaat en economie. Daarom moet het openbaar vervoer zo snel mogelijk vrije toegang bieden.”
“Het openbaar vervoer wordt 100 procent toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking. Dit geldt ook voor de stations en ovhaltes.”
De SP wil investeren in goed en frequent ov, ook in dorpen en buitengebieden, zodat iedereen binnen 500 meter toegang heeft tot betaalbaar vervoer. Ze pleiten voor het heropenen van stations, nieuwe buslijnen (ook ’s avonds en in kleine dorpen), en het uitbreiden van bus- en tramlijnen.
“We zorgen voor ovhubs met publiek deelvervoer, zoals ovfietsen, en trekken hoge tarieven van vraaggestuurd vervoer gelijk met regulier openbaar vervoer.”
“Daarom investeren we in goed en frequent openbaar vervoer, ook in dorpen en buitengebieden. Zo is iedereen verzekerd van betaalbaar en betrouwbaar vervoer binnen vijfhonderd meter, zonder afhankelijk te zijn van dure of beperkte opties.”
“Bus en tramlijnen worden behouden en waar nodig uitgebreid, zodat iedereen,”
“heropenen stations en starten nieuwe buslijnen. Ook in kleine dorpen en ’s avonds.”
De SP ziet ov als een duurzaam alternatief voor de auto en korte vluchten, en wil investeren in internationale treinverbindingen. Ze willen dat ov een publieke voorziening blijft, zonder marktwerking, en dat mobiliteit eerlijk en schoon wordt georganiseerd.
“Openbaar vervoer verbindt mensen en versterkt onze economie. Je reis naar familie, vrienden, werk en vrije tijd moet niet afhangen van de dikte van je portemonnee.”
“We bouwen aan een toekomst met schone lucht, sterke fiets en wandelroutes, betaalbaar openbaar vervoer en toegankelijke mobiliteit voor iedereen.”
“Daarom investeren we in betaalbare internationale treintickets en betere verbindingen. Zo maken we de trein de logische keuze: comfortabel, duurzaam en betaalbaar.”
“Omdat winst voor aandeelhouders niet meer nodig is, kunnen we zaken als woningbouw, zorg, openbaar vervoer, onderwijs, energievoorziening, internet en klimaatinvesteringen goedkoper organiseren.”
BBB vindt goed openbaar vervoer essentieel voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van het platteland en regio’s buiten de Randstad. De partij wil investeren in het behoud, de uitbreiding en de betaalbaarheid van OV, met speciale aandacht voor kleinschalige oplossingen en sociale veiligheid. Concreet pleit BBB voor het versterken van regionale verbindingen, het voorkomen van sluitingen van OV-lijnen, en het realiseren van projecten zoals de Nedersaksenlijn.
BBB ziet goed openbaar vervoer als een basisvoorwaarde voor leefbaarheid, vooral buiten de Randstad. Ze willen sluitingen van OV-lijnen tegengaan, investeren in regionale verbindingen en OV betaalbaar en toegankelijk houden, met extra aandacht voor kleinschalige oplossingen in dunbevolkte gebieden.
“We vinden het belangrijk dat het platteland bereikbaar blijft, bijvoorbeeld door te zorgen voor goed werkend openbaar vervoer, zodat inwoners en bezoekers gemakkelijk kunnen reizen zonder afhankelijk te zijn van de auto. Dit draagt bij aan leefbaarheid en sociale verbondenheid in landelijke gebieden. Daarom is het noodzakelijk om openbaar vervoer te onderhouden en waar nodig uit te breiden.”
“De regionale ontsluiting moet worden versterkt door te blijven investeren in spoor en wegverbindingen. De auto blijft onmisbaar, vooral in landelijke gebieden. Openbaar vervoer moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad. Kleinschalige OVoplossingen zijn belangrijk in dun bevolkte gebieden.”
“Steden en buitengebieden moeten goed bereikbaar blijven via OV, weg, water en digitaal. Openbaar vervoer is op dit moment geen vanzelfsprekendheid in grote delen van het land. Sluitingen van buslijnen en treinstations zorgen voor isolatie van dorpen en kleine steden.”
“Stimuleren we kleinschalige vormen zoals buurtbusjes, OVopafroep en deelvervoer. Ook voor mensen met een beperking dienen er toegankelijke vervoersopties te zijn.”
BBB erkent dat sociale veiligheid in het openbaar vervoer onder druk staat en wil investeren in maatregelen om agressie tegen te gaan. Ze pleiten voor meer bevoegdheden voor OV-boa’s en ondersteuning van vervoerders.
“Sociale veiligheid in het OV staat onder druk. We investeren in sociale veiligheid in het openbaar vervoer en ondersteunen vervoerders, zoals de NS, bij het tegengaan van agressie. OVboa’s krijgen meer informatiebevoegdheden om zelfstandig identiteiten vast te stellen en escalatie te voorkomen. Hun bevoegdheden worden uitgebreid voor situaties buiten hun specifieke taakgebied.”
BBB ziet de Nedersaksenlijn als een cruciale OV-verbinding voor het oosten en noorden van Nederland, die bereikbaarheid, grensoverschrijdende samenwerking en regionale economische kansen vergroot.
“De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede. Deze lijn versterkt de bereikbaarheid van het oosten en noorden van Nederland, bevordert grensoverschrijdende samenwerking met Duitsland en vergroot de leefbaarheid en economische kansen in regio’s die nu te vaak worden vergeten.”
BBB benadrukt dat toegang tot vervoer geen kwestie van postcode mag zijn en dat iedereen, ongeacht woonplaats, gelijke kansen moet hebben op bereikbaarheid.
“Gelijke toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, vervoer en veiligheid mag geen kwestie van postcode zijn.”
GroenLinks-PvdA wil het openbaar vervoer (ov) betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer maken, met meer regie vanuit de overheid en betere aansluiting tussen verschillende ov-netwerken. Ze pleiten voor forse investeringen in ov, waaronder een Klimaatticket, uitbreiding van het aantal stations, elektrificatie van treinlijnen en betere arbeidsvoorwaarden voor ov-personeel. Hun visie is dat goed ov essentieel is voor duurzaamheid, sociale gelijkheid en bereikbaarheid voor iedereen.
GroenLinks-PvdA vindt dat ov voor iedereen betaalbaar en toegankelijk moet zijn, en wil daarom fors investeren in het ov-aanbod, nieuwe buslijnen en een Klimaatticket naar Duits voorbeeld. Ze willen dat ov een realistisch alternatief wordt voor de auto, ook in kleinere dorpen en voor mensen met een kleine portemonnee.
“Het ov is voor veel mensen te duur. Daarom komt er op korte termijn een Klimaatticket van 59 euro per maand, naar Duits voorbeeld. Daarmee kan iedereen in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van het ov.”
“We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen. Haltetaxi’s krijgen dezelfde tarieven als regulier ov.”
“We investeren in duurzame mobiliteit zodat je op weg kan ongeacht je portemonnee.”
De partij wil de regie op het ov versterken door provincies te ondersteunen bij het terugnemen van het regionale ov en door betere aansluiting tussen hoofdrailnet en regionale netten. Ze willen verschillende check-insystemen afschaffen en de hoofdrailconcessie voor de NS behouden.
“We passen het aanbod van ov beter aan op wat nodig is om Nederland bereikbaar te houden. Dat doen we door de regie te versterken op ProRail en NS, de hoofdrailconcessie voor de NS in stand te houden, en door provincies te ondersteunen bij het weer in eigen hand nemen van het regionale ov. De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij.”
GroenLinks-PvdA koppelt nieuwe woningbouwlocaties altijd aan duurzame vervoersprojecten, zoals ov, en wil alle treinlijnen elektrificeren. Hiermee willen ze bijdragen aan schone lucht, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit.
“Nieuwe grote volkshuisvestingslocaties worden altijd gekoppeld aan de ontwikkeling van projecten die duurzaam vervoer realiseren, zoals uitstekende loop- en fietsnetwerken, openbaar vervoer en deelmobiliteit. We elektrificeren alle treinlijnen in Nederland.”
Om personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen te gaan, wil de partij investeren in betere arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven.
“We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in aanbod en introduceren nieuwe buslijnen, ook in kleine dorpen.”
GroenLinks-PvdA wil het ov toegankelijk maken voor ouderen en mensen met een beperking, in lijn met het VN-verdrag Handicap.
“Het openbaar vervoer, de publieke en digitale ruimte, bedrijfsruimten en overheidsgebouwen maken we toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking.”
BIJ1 wil het openbaar vervoer (ov) radicaal verbeteren door het gratis, betrouwbaar en toegankelijk te maken voor iedereen, met bijzondere aandacht voor regio’s buiten de Randstad en mensen met een beperking. Ze pleiten voor volledige nationalisatie van ov-bedrijven, afschaffing van concurrentie, en forse investeringen in infrastructuur en toegankelijkheid. Het doel is een sociaal rechtvaardig, duurzaam en inclusief ov-systeem dat niet langer winst, maar publieke belangen centraal stelt.
BIJ1 wil investeren in gratis, goed bereikbaar en betrouwbaar ov, met extra aandacht voor regio’s buiten de Randstad. Ze willen bezuinigingen terugdraaien en nieuwe spoorlijnen realiseren om mobiliteit en economische ontwikkeling te stimuleren.
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug.”
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BIJ1 wil alle ov-bedrijven nationaliseren en concurrentie afschaffen. NS, andere spoorvervoerders en ProRail worden samengevoegd tot één overheidsdienst; hetzelfde geldt voor bus-, tram- en metrovervoerders.
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk. Hetzelfde doen we met alle bus-, tram- en metrovervoerders.”
Om ov direct goedkoper te maken, wil BIJ1 de btw op vervoersbewijzen afschaffen.
“We schaffen de belasting (BTW) op vervoersbewijzen af, zodat deze direct overal goedkoper zijn.”
BIJ1 wil ov volledig toegankelijk maken, met investeringen in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations, en strengere toegankelijkheidstesten voor mensen met een beperking.
“We zorgen waar mogelijk dat al het openbaar vervoer gelijkvloerse instap of betrouwbare schansen heeft - of allebei. We investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations. Haltes en stations die niet goed toegankelijk zijn, verbouwen we. Deze sluiten we niet.”
“Stations en vervoermiddelen testen we strenger op toegankelijkheid voor dove of slechthorende mensen en blind of slechtziende mensen. Dit gebeurt mede door ervaringsdeskundigen.”
Het CDA vindt dat openbaar vervoer (ov) betaalbaar, toegankelijk en regionaal maatwerk moet zijn, met speciale aandacht voor bereikbaarheid buiten de Randstad en voor kwetsbare groepen. Ze willen investeren in een robuust spoornetwerk, stimuleren flexvervoer en creatieve mobiliteitsoplossingen, en eisen dat voorzieningen als ziekenhuizen en scholen goed per ov bereikbaar zijn.
Het CDA wil dat ov voor iedereen bereikbaar en betaalbaar blijft, met extra aandacht voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn. Ze zien ov als een essentiële publieke voorziening en willen voorkomen dat reizen met bus of trein te duur wordt.
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
Het CDA pleit voor blijvende investeringen in het spoornetwerk, inclusief grote projecten als de Lelylijn en snelle internationale verbindingen. Ze willen dat voorzieningen als ziekenhuizen, scholen en verenigingen goed bereikbaar zijn per ov, ook buiten de Randstad.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.”
“We zorgen dat voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en verenigingen ook zoveel mogelijk per ov bereikbaar zijn – binnen en buiten de Randstad.”
Het CDA erkent dat mobiliteitsbehoeften per regio verschillen en wil gemeenten en provincies stimuleren om flexvervoer en creatieve mobiliteitsoplossingen te organiseren. Flexvervoer moet goed geïntegreerd zijn met het ov en publiek toegankelijk zijn.
“We stimuleren gemeenten en provincies bij creatieve initiatieven die (duurzame) mobiliteit en flexvervoer organiseren. Dit is een logisch verlengstuk van het ov mits goed geïntegreerd en publiek toegankelijk. Provincies moeten ruimte hebben om deze in de OV-concessies mee te nemen.”
Het CDA ziet ov-haltes als essentieel bij het organiseren van voorzieningen in nieuwe woonvormen, vooral voor ouderen en mensen die zorg nodig hebben.
“We organiseren voorzieningen, zoals eerstelijnszorg-huisartsen en ov-haltes, daaromheen.”
De SGP ziet openbaar vervoer (ov) als een essentiële publieke dienst die overal, ook in landelijke gebieden, op peil moet blijven. De partij wil extra investeringen in betaalbaar en voldoende ov, met specifieke aandacht voor het tegengaan van verschraling van busvervoer, het goedkoper maken van ov, en het verbeteren van overstappunten tussen auto en ov. Kinderen tot en met 11 jaar moeten gratis kunnen reizen, en er komt steun voor vraaggestuurd vervoer in dunbevolkte gebieden.
De SGP maakt zich zorgen over de afname van ov, vooral op het platteland, en wil dat het Rijk extra investeert om ov overal toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit moet de verschraling tegengaan en de bereikbaarheid verbeteren, met name voor kwetsbare regio’s.
“Het openbaar vervoer (ov) is een publieke dienst die overal op orde moet blijven. Oók in het landelijk gebied! We maken ons grote zorgen over de verschraling van het busvervoer op onder meer het platteland: in 5 jaar tijd is dit met 10% afgenomen. Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Het Rijk moet extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
De SGP wil ov aantrekkelijker maken door het goedkoper te maken via een btw-vrijstelling, gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar, en de herinvoering van de jongerendagkaart. Dit verlaagt de drempel voor gebruik en stimuleert ov-gebruik onder jongeren en gezinnen.
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
Om de bereikbaarheid te vergroten, wil de SGP extra overstappunten tussen auto en ov realiseren en vraaggestuurd vervoer in dunbevolkte gebieden ondersteunen. Dit moet het ov flexibeler en beter toegankelijk maken voor mensen buiten stedelijke gebieden.
De ChristenUnie wil het openbaar vervoer (ov) versterken door te investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, met speciale aandacht voor het behoud van buslijnen en betere verbindingen voor dorpen en buitenwijken. Ze keren bezuinigingen op het ov terug, investeren extra in busvervoer en goedkopere kaartjes, en koppelen ov-beleid aan bredere mobiliteits- en klimaatdoelen. Hun visie is dat goed ov essentieel is voor sociale samenhang, duurzaamheid en gelijke kansen in heel Nederland.
De ChristenUnie ziet het ov als cruciaal voor de bereikbaarheid van dorpen, buitenwijken en voorzieningen, en als middel om onnodig autoverkeer en vervuiling te voorkomen. Ze willen bezuinigingen op het ov terugdraaien, extra investeren in busvervoer en goedkopere kaartjes, en een landelijk netwerk van snelle ov-verbindingen realiseren. Dit alles om te voorkomen dat Nederland "vastloopt" en om duurzame mobiliteit te stimuleren.
“Er dreigt een kaalslag in het OV: buslijnen verdwijnen, ritten worden steeds duurder. We willen dorpen, buitenwijken en voorzieningen beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer. We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes. Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle”
“Bussen worden wegbezuinigd, de treinen puilen uit en de snelwegen staan vol. Om heel Nederland bereikbaar te houden, zijn investeringen in infrastructuur voor schoon en slim vervoer noodzakelijk. Duurzaam vervoer moet gestimuleerd worden en onnodig verkeer voorkomen.”
De partij koppelt ov-beleid aan bredere investeringen in infrastructuur, zoals fietsenstallingen bij ov-knooppunten en investeringen in spoor. Ze willen geld dat vrijkomt door het niet uitvoeren van controversiële snelwegprojecten inzetten voor ov en spoor, en zo bijdragen aan schoner en slimmer vervoer.
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil het openbaar vervoer (ov) aantrekkelijker, toegankelijker en duurzamer maken. Ze pleiten voor investeringen in ov-fietsen, betere aansluiting tussen fiets en ov, en het stimuleren van ov-gebruik door studenten. De partij ziet ov als een essentieel onderdeel van een schone, gezonde en toegankelijke mobiliteit voor iedereen.
De PvdD wil het gebruik van de ov-fiets en de combinatie van fietsen en ov stimuleren, omdat dit bijdraagt aan een schoner, gezonder en toegankelijker vervoerssysteem. Ze investeren in meer ov-fietsen, ov-fietslocaties en betere mogelijkheden om fietsen mee te nemen in het ov.
“De combinatie van fietsen of wandelen en het openbaar vervoer (ov) is voor veel mensen in potentie een makkelijke, gezonde, schone en fijne manier om van A naar B te reizen.”
“Er komt meer ruimte voor het meenemen van de fiets in het ov.”
“Om het groeiend gebruik van de ov-fiets te faciliteren en verder aan te moedigen wordt geïnvesteerd in meer ov-fietsen en ov-fietslocaties.”
De partij wil de ov-kaart voor studenten omzetten in een gift, zodat studeren en reizen met het ov betaalbaar blijft en studenten niet met extra schulden worden opgezadeld.
“De ov-kaart voor studenten (mbo, hbo en universiteit) wordt omgezet in een gift en blijft geldig zolang de student studeert. Verlenging na deze periode vereist een actieve handeling, om vermijdbare kosten te voorkomen.”
50PLUS vindt dat openbaar vervoer (ov) voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn, vooral omdat het essentieel is voor de mobiliteit van ouderen en mensen in landelijke gebieden. De partij wil dat waar geen ov is, alternatieven zoals buurtbusjes worden gefaciliteerd, en benadrukt dat het verdwijnen van ov-verbindingen niet mag leiden tot uitsluiting. Hun visie is dat mobiliteit een basisbehoefte is, geen luxe, en dat de overheid verantwoordelijk is voor goede bereikbaarheid.
50PLUS stelt dat ov een basisvoorziening moet zijn die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijft, met speciale aandacht voor ouderen en mensen in gebieden waar ov verdwijnt. Ze zien mobiliteit als een levensader en willen voorkomen dat mensen geïsoleerd raken door het verdwijnen van ov-verbindingen.
JA21 is voorstander van het behoud en de verbetering van het openbaar vervoer, met een nadruk op het voorkomen van verdere verschraling van het aanbod. De partij wil structureel extra investeren in het OV, met specifieke aandacht voor grote projecten zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn, en pleit voor een jaarlijkse investering van 0,04% van het BBP om het kwaliteitsniveau op peil te houden.
JA21 ziet goed openbaar vervoer als essentieel, vooral buiten de Randstad, en wil verdere verschraling tegengaan door structurele investeringen. De partij benadrukt het belang van een mix van vervoersvormen en wil grote spoorprojecten versnellen, waarbij het OV toegankelijk en van hoge kwaliteit blijft.
“Het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer niet verder verschralen: het verdient daarom een investering van 0,04% van het BBP jaarlijks.”
“JA21 is voorstander van goed openbaar vervoer, waarbij sprake is van een goede mix van spoor, metro’s en sneltrams, stads-, regionale en belbussen. Om het huidige aanbod op peil te houden is een extra investering nodig van circa 0,04 % van het BBP om verdere verschraling te voorkomen.”
“Om tot een verbetering van het openbaar vervoer te komen, met name ook voor de gebieden buiten de Randstad, zal aanzienlijk meer geïnvesteerd moeten worden. Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld.”
De VVD wil het openbaar vervoer (ov) veiliger, betrouwbaarder en innovatiever maken. Ze pleiten voor strengere handhaving tegen overlastgevers, meer concurrentie op het spoor en het stimuleren van mobiliteitsinnovatie. De nadruk ligt op veiligheid voor reizigers en personeel, betere prestaties van vervoerders en het wegnemen van belemmeringen voor vernieuwing.
De VVD wil de veiligheid in het ov vergroten door harder op te treden tegen zwartrijders en geweldplegers, onder meer met hogere boetes, taakstraffen en levenslange ov-verboden. Ook willen ze de pakkans verhogen door bodycams en eenvoudigere identiteitscontroles voor ov-personeel.
“Daarnaast pakken we overlastgevers aan door de boetes te verhogen voor onder andere zwartrijden en taakstrafverboden op te leggen voor geweldplegers tegen ov-personeel. Verder willen we levenslange ov-verboden opleggen en de pakkans verhogen door de (vrijwillige) inzet van bodycams voor ov-personeel en de identiteitscheck te versimpelen.”
De VVD wil dat alternatieve aanbieders makkelijker op het spoor kunnen rijden en dat innovatie in het vervoer wordt gestimuleerd, onder andere door het aanpassen van regels en het inzetten van AI. Ze willen vervoerders strenger houden aan afspraken over veiligheid, punctualiteit en netheid.
“We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn. We kijken of er op verschillende spoortrajecten alternatieve aanbieders kunnen rijden, bijvoorbeeld door bij de concessie van het hoofdrailnet ruimte te bieden voor eventuele andere aanbestedingen.”
“We blijven innovatie hier stimuleren, maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren. We passen regels en wetgeving daarvoor aan om vervoerinnovatie te...”
Volt vindt dat iedereen in Nederland altijd toegang moet hebben tot bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar openbaar vervoer (ov), ook in minder dichtbevolkte gebieden. Ze willen ov en deelvervoer beter op elkaar afstemmen en provincies en vervoersregio’s meer mogelijkheden geven om deelvervoer regionaal aan te besteden of te integreren in ov-concessies. Hun visie is gericht op inclusieve, toegankelijke mobiliteit voor iedereen, met speciale aandacht voor het versterken van ov in samenwerking met deelvervoer.
Volt wil dat ov voor iedereen toegankelijk is, ongeacht woonplaats, en ziet ov als essentieel voor toegang tot werk, zorg, onderwijs en sociale contacten. Ze pleiten voor een sterke rol van ov in het mobiliteitssysteem, met extra aandacht voor minder dichtbevolkte gebieden.
Volt wil dat ov en deelvervoer elkaar versterken, vooral voor het laatste deel van de reis. Ze stellen voor om provincies en vervoersregio’s meer ruimte te geven om deelvervoer regionaal aan te besteden of te integreren in ov-concessies, zodat het aanbod beter aansluit op de lokale behoefte.
“We zorgen ervoor dat deelvervoer en openbaar vervoer elkaar zo veel mogelijk versterken. Vooral voor het laatste deel van een ov-reis zien wij een grote rol voor deelvervoer. Om dit voor elkaar te krijgen is een goede afstemming tussen het aanbod van ov en deelvervoer van belang. Daarom willen wij het mogelijk maken voor provincies en vervoersregio’s om deelvervoer regionaal aan te besteden of onderdeel te maken van hun ov-concessies.”
D66 erkent het belang van goed openbaar vervoer (ov) voor deelname aan de samenleving en wil investeren in beter verbonden, schoner en sneller ov. Ze zien ov als essentieel om mobiliteit voor iedereen toegankelijk te houden, vooral nu voorzieningen verder van huis komen te liggen en de druk op andere vervoersmiddelen toeneemt.
D66 wil het ov verbeteren door te investeren in betere verbindingen, duurzaamheid en toegankelijkheid, zodat iedereen – ook in dorpen en regio’s waar voorzieningen verdwijnen – kan blijven meedoen. Ze zien ov als een cruciale schakel in een samenleving waar mobiliteit verandert door thuiswerken en veranderende woonwensen.
“Goed vervoer zorgt dat je mee kunt doen in de samenleving. Maar nu staan wegen vol, is het openbaar vervoer soms niet goed verbonden en neemt de drukte op fietspaden toe.”
“Deze veranderingen vragen ook ander beleid. We kunnen in de toekomst schoner, sneller en fijner reizen, als we slim kiezen waar en waarin we investeren.”
DENK wil het openbaar vervoer (ov) toegankelijker en betaalbaarder maken, vooral voor lage inkomens, ouderen, kinderen en jongeren. Ze pleiten voor gratis ov voor deze groepen en investeren in een betere, goedkopere en duurzamere ov-dienstregeling. Hun visie is dat mobiliteit een basisrecht is en geen belemmering mag vormen voor deelname aan de samenleving.
DENK vindt dat mobiliteit voor kwetsbare groepen altijd toegankelijk moet blijven en wil daarom gratis ov voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Dit moet sociale uitsluiting tegengaan en de bereikbaarheid vergroten.
“Gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
Om ov aantrekkelijker te maken voor iedereen, wil DENK investeren in een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes en betere kwaliteit. Daarnaast zien ze ov als een middel om te verduurzamen.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
FVD wil de studenten-OV-kaart verruimen zodat studenten zich vrijer kunnen verplaatsen, zowel doordeweeks als in het weekend. Dit voorstel is concreet en gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van het openbaar vervoer voor studenten.
FVD vindt dat studenten zich zonder beperkingen moeten kunnen verplaatsen en wil daarom de studenten-OV-kaart uitbreiden naar volledige geldigheid gedurende de hele week. Hiermee wil de partij studeren aantrekkelijker en toegankelijker maken, en studenten meer vrijheid geven in hun mobiliteit.
De PVV noemt het openbaar vervoer (ov) slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en doet geen uitgebreide voorstellen voor verbetering of uitbreiding. Het enige concrete standpunt is het behoud van het streek-ov, zonder verdere uitwerking of ambitie. De partij legt de nadruk op automobiliteit en ziet de auto als primaire vorm van vervoer, waarbij het ov slechts een bijzaak lijkt.
De PVV wil het bestaande streek-ov behouden, maar doet geen voorstellen voor uitbreiding, verbetering of verduurzaming. Dit standpunt wordt niet verder uitgewerkt; de focus ligt vooral op het tegengaan van beperkingen voor automobilisten.
“het streek-ov.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma