De PVV is fel tegen opvang van asielzoekers in Nederland en pleit voor een totale asielstop, waarbij asielzoekers aan de grens worden geweigerd. In plaats van opvang in Nederland, wil de PVV dat vluchtelingen in hun eigen regio worden opgevangen ("opvang in de regio"), en dat Nederland zich volledig afsluit voor asielinstroom. De partij wil internationale verdragen opzeggen die opvang in Nederland verplichten en stelt voor alle asielzoekers direct te weigeren.
De PVV wil dat Nederland stopt met het opvangen van asielzoekers en vluchtelingen binnen de landsgrenzen en in plaats daarvan inzet op opvang in de eigen regio van herkomst. Dit standpunt wordt gemotiveerd door de wens om de asielinstroom volledig te stoppen, de druk op de verzorgingsstaat te verlichten en de Nederlandse samenleving te beschermen tegen overlast en criminaliteit. De partij ziet internationale verdragen als obstakel en wil deze opzeggen om opvang in de regio mogelijk te maken.
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar. De PVV heeft een tienpuntenplan gepresenteerd om de asielinstroom te stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen.”
“Bevorderen remigratie”
De PVV wil niet alleen geen nieuwe opvanglocaties, maar ook bestaande azc’s sluiten en de Spreidingswet intrekken. Dit is direct gekoppeld aan het streven om opvang in Nederland te beëindigen en opvang in de regio te stimuleren.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
BBB wil opvang van vluchtelingen en asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio van herkomst organiseren, om de instroom naar Nederland te beperken en de druk op voorzieningen te verlagen. Ze pleiten voor investeringen in opvang in de regio, strenge toelatingseisen aan de grens, en het sluiten van terugkeerakkoorden met herkomstlanden. BBB ziet opvang in de regio als humaan, beheersbaar en noodzakelijk om draagvlak in Nederland te behouden.
BBB vindt dat opvang van vluchtelingen en asielzoekers primair in hun eigen regio moet plaatsvinden, zodat Nederland alleen mensen opvangt die werkelijk niet elders terecht kunnen. Dit moet de instroom beperken en de druk op Nederlandse voorzieningen verminderen.
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“BBB gelooft in hulp aan echte vluchtelingen, maar die moet humaan én beheersbaar zijn. Zonder draagvlak geen solidariteit.”
BBB wil samen met andere landen deals sluiten om opvang buiten Nederland te organiseren en terugkeer van afgewezen asielzoekers te faciliteren. Dit moet voorkomen dat mensen gevaarlijke reizen maken en zorgt ervoor dat Nederland niet onnodig wordt belast.
“We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
“Voor mensen die toch zijn gekomen, maar geen recht op verblijf hebben, realiseren we terugkeercentra in samenwerking met andere landen. Uitgeprocedeerde asielzoekers worden hiernaartoe gebracht, zodat ze Nederland niet onnodig belasten.”
BBB maakt een expliciete uitzondering voor opvang van Oekraïense vluchtelingen zolang het conflict voortduurt, maar benadrukt dat terugkeer wordt nagestreefd zodra dat veilig kan.
“BBB is voorstander van opvang in de eigen regio. Zolang het conflict op Europees grondgebied voortduurt, blijven wij Oekraïense vluchtelingen op een waardige manier onderdak bieden. Zodra terugkeer veilig mogelijk is, zetten we hierop in.”
JA21 wil asielopvang in Nederland beëindigen en vluchtelingen zoveel mogelijk opvangen in hun eigen regio, dicht bij het land van herkomst. Ze pleiten voor het externaliseren van asielprocedures en opvang buiten de EU, het sluiten van deals met partnerlanden, en het moderniseren van internationale verdragen om opvang in de regio centraal te stellen. Opvang in Nederland moet beperkt blijven tot uitzonderlijke gevallen en altijd tijdelijk zijn.
JA21 vindt dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst moeten worden geholpen om gevaarlijke reizen te voorkomen, mensensmokkel tegen te gaan en kosten te besparen. Ze willen opvanglocaties nabij conflictgebieden ondersteunen en in EU-verband prioriteit geven aan opvang in de regio.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Opvang in de regio is het beste alternatief voor het huidige inhumane en falende asielsysteem. Dit principe gaat ervan uit dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst worden geholpen.”
JA21 wil asielprocedures en opvang verplaatsen naar landen buiten de EU, zodat asielzoekers daar hun procedure doorlopen en alleen bij recht op bescherming daar worden opgevangen. Dit moet terugkeer vergemakkelijken en de druk op Nederland wegnemen.
“Optrekken met gelijkgezinde (lid)staten om het verplaatsen van asielprocedures en -opvang in partnerlanden buiten de Europese Unie mogelijk te maken.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
JA21 wil het VN Vluchtelingenverdrag en het EVRM moderniseren zodat opvang in de regio het uitgangspunt wordt, en Nederland meer soevereiniteit krijgt over het migratiebeleid.
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
Opvang in Nederland moet alleen nog mogelijk zijn voor vluchtelingen uit de eigen regio of geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, en altijd op tijdelijke basis.
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
BVNL vindt dat opvang van vluchtelingen altijd in de eigen regio moet plaatsvinden en wil asielopvang buiten Nederland organiseren, bijvoorbeeld in partnerlanden zoals Rwanda. Ze pleiten voor een asielstop, het opzeggen van het Vluchtelingenverdrag, en het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s in Nederland, zodat opvang en asielprocedures niet langer op Nederlands grondgebied plaatsvinden.
BVNL stelt dat vluchtelingen niet in Nederland, maar in hun eigen regio moeten worden opgevangen. Dit standpunt is gebaseerd op de overtuiging dat opvang in Nederland te kostbaar en ontwrichtend is, en dat internationale verdragen niet meer passen bij de huidige migratiestromen. BVNL wil daarom opvang buiten Nederland organiseren en asielprocedures laten plaatsvinden in partnerlanden.
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
Om opvang in de regio af te dwingen, wil BVNL een asielstop invoeren, het Vluchtelingenverdrag opzeggen, en alle aanmeldcentra en AZC’s in Nederland sluiten. Hiermee willen ze voorkomen dat asielzoekers nog in Nederland terecht kunnen en wordt opvang buiten Nederland de enige optie.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op.”
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
DENK verwerpt het idee van "opvang in de regio" als alternatief voor opvang in Nederland en pleit juist voor het nemen van verantwoordelijkheid voor vluchtelingenopvang binnen Nederland zelf. De partij wil investeren in kleinschalige, menswaardige opvang in Nederland, internationale samenwerking gericht op mensenrechten, en ondersteuning van opvangorganisaties binnen én buiten de EU, maar zonder het uitbesteden van opvang als doel. Hun visie is dat Nederland niet mag wegkijken en vluchtelingen fatsoenlijk moet opvangen, met nadruk op menswaardigheid en eerlijke verdeling.
DENK stelt dat Nederland zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor de opvang van vluchtelingen en verzet zich tegen het uitbesteden van deze taak aan andere landen ("opvang in de regio"). De partij wil investeren in kleinschalige opvang in Nederland en benadrukt het belang van menswaardige behandeling en eerlijke verdeling, in plaats van het afschuiven van verantwoordelijkheid.
“DENK vindt dat Nederland niet mag wegkijken en de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen.”
“Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land.”
Hoewel DENK internationale samenwerking en steun aan opvangorganisaties buiten de EU belangrijk vindt, is dit niet bedoeld als vervanging van opvang in Nederland. De partij wil mensenrechten centraal stellen en het verdienmodel van mensenhandelaren bestrijden, maar blijft vasthouden aan opvangverantwoordelijkheid in eigen land.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
NSC beschouwt "opvang in de regio" als het uitgangspunt voor asielbeleid: vluchtelingen moeten zoveel mogelijk in hun eigen regio worden opgevangen, met Europese samenwerking en procedures buiten de EU. Ze willen asielaanvragen in veilige derde landen laten plaatsvinden en opvang in Nederland beperken tot een "eerlijk aandeel" voor tijdelijke bescherming, met nadruk op terugkeer zodra mogelijk.
NSC stelt dat opvang van vluchtelingen primair in de eigen regio moet plaatsvinden, om de druk op Nederland en Europa te verminderen. Dit vraagt om Europese samenwerking, het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen en een fundamentele herziening van het asielstelsel. Alleen via legale migratie kan men nog in Nederland terechtkomen.
“Opvang in de regio is het uitgangspunt. Dit vraagt om maatregelen in zowel Europees als nationaal verband.”
“Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige derde landen.”
Voor de grootste groep asielzoekers die tijdelijke bescherming zoeken, wil NSC alleen tijdelijke opvang bieden op basis van een "eerlijk aandeel", met nadruk op terugkeer zodra het kan. Alleen persoonlijk vervolgden mogen altijd asiel aanvragen in Nederland.
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC beschouwt de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Nederland als een vorm van "opvang in de regio" en wil dat Nederland hier solidair aan bijdraagt.
“De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne beschouwen we als ‘opvang in de regio’. We dragen solidair bij aan de opvang van mensen uit dit land die bescherming zoeken.”
De SGP vindt dat opvang van vluchtelingen en asielzoekers zoveel mogelijk in de regio van herkomst moet plaatsvinden, om gevaarlijke migratieroutes en mensensmokkel te voorkomen. In Nederland zelf wil de SGP de opvang eerlijk en evenredig over gemeenten verdelen, met oog voor draagkracht en integratie. De partij pleit voor menswaardige, maar sobere opvang en wil vooral inzetten op hervestiging en regionale opvang als uitgangspunt.
De SGP beschouwt opvang in de regio als het uitgangspunt om illegale migratie en mensensmokkel te beperken en kwetsbaren beter te beschermen. Dit betekent dat asielaanvraag en -opvang zoveel mogelijk in de buurt van het land van herkomst moeten plaatsvinden, in plaats van in Nederland.
Als opvang in Nederland toch nodig is, wil de SGP dat deze eerlijk en evenredig over gemeenten wordt verdeeld, met ruimte voor lokale invulling en draagkracht. Gemeenten mogen niet gedwongen worden tot opvang en krijgen keuzevrijheid in de uitvoering.
“De opvangopgave dient op een eerlijke en evenredige manier te worden verdeeld over het land waarbij de lokale samenleving vanouds zijn verantwoordelijkheid neemt.”
“Gemeenten krijgen ruimte en keuzevrijheid bij de invulling van hun aandeel in de asielopvangopgave. De Rijksoverheid kan gemeenten niet dwingend opleggen een azc te plaatsen.”
De SGP waardeert en wil faciliteren dat veel gemeenten en particulieren Oekraïense vluchtelingen lokaal opvangen, en noemt dit een voorbeeld van "opvang in de regio" in de praktijk.
“Opvang in de regio wordt heel letterlijk in praktijk gebracht door veel gemeenten en particulieren die Oekraïense vluchtelingen onderdak bieden. De overheid moet dit waarderen en faciliteren.”
De SP vindt dat opvang van vluchtelingen bij voorkeur in de regio van herkomst moet plaatsvinden, mits dit veilig en menswaardig gebeurt. Nederland en de EU moeten landen rondom conflictgebieden ondersteunen bij het bieden van goede opvang, met voorzieningen voor een waardig bestaan en toekomstperspectief voor vluchtelingen.
De SP stelt dat opvang van vluchtelingen het beste in de regio kan plaatsvinden, dichtbij familie en thuisland, zodat terugkeer makkelijker is zodra het veilig is. Dit mag alleen als de opvang veilig en menswaardig is, met voldoende voorzieningen en internationale steun. Nederland moet bijdragen aan deze opvang en extra investeren in voorzieningen voor langdurig verblijf.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio. Dit is goed voor mensen zelf, zodat ze dichtbij hun families en thuisland zijn en makkelijker kunnen terugkeren zodra het veilig is.”
“Wij staan open voor migratieafspraken, op voorwaarde dat de opvang op een menswaardige manier plaatsvindt. Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
“Behalve de verantwoordelijkheid van de EU-lidstaten en daarmee dus ook ons land om binnen de eigen grenzen de opvang van vluchtelingen op een menswaardige manier te regelen, zullen we ook landen in de buurt van conflictgebieden helpen om een dergelijke opvang te onderhouden.”
“Naast het bieden van veiligheid, voedsel en onderdak en medische zorg steunen we extra voorzieningen bij een voorspelbaar langer verblijf in de regio. Dat wil zeggen: toekomstgerichte voorzieningen, zoals onderwijs, beroepsopleidingen en gezondheidszorg, waardoor vluchtelingen bij terugkeer hun leven en land weer kunnen opbouwen.”
Als opvang in de regio niet mogelijk of veilig is, vindt de SP dat vluchtelingen in de EU moeten worden opgevangen, waarbij alle lidstaten naar draagkracht bijdragen.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land.”
Volt kiest voor opvang van vluchtelingen binnen Nederland en de Europese Unie, met nadruk op menswaardige, kleinschalige en goed georganiseerde opvang, en wijst het idee van "opvang in de regio" buiten Europa af. Hun belangrijkste voorstellen zijn het garanderen van voldoende opvangplekken in Nederland, het eerlijk spreiden van vluchtelingen over gemeenten, en het verbeteren van de kwaliteit en begeleiding in opvanglocaties. Volt pleit voor solidariteit binnen de EU en benadrukt dat Nederland zijn verantwoordelijkheid moet nemen door meer hervestigingen mogelijk te maken.
Volt verwerpt het idee van opvang buiten Europa ("opvang in de regio") en kiest expliciet voor opvang binnen Nederland en de EU, met focus op kwaliteit, integratie en solidariteit tussen landen. Het beleid richt zich op voldoende, kleinschalige en structurele opvangplekken, met dagbesteding en begeleiding, en een eerlijke spreiding over gemeenten.
“In Nederland en de Europese Unie (EU) bieden we plaats aan vluchtelingen. Mensen op de vlucht voor oorlog, geweld of vervolging. ... Veilige en georganiseerde opvang krijgt te weinig aandacht. ... We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.”
Volt wijst het idee van opvang buiten Europa ("opvang in de regio" in derde landen) expliciet af en benadrukt dat Nederland juist meer vluchtelingen moet hervestigen en solidair moet zijn binnen het mondiale systeem.
“Volt pleit ervoor dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan de wereldwijde solidariteit. Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
BIJ1 wijst het principe van "opvang in de regio" af en pleit juist voor het recht van mensen om asiel aan te vragen in Nederland, ongeacht hun herkomst. Hun beleid richt zich op het bieden van menswaardige opvang en het afschaffen van beperkende en uitsluitende maatregelen voor vluchtelingen en asielzoekers. BIJ1 wil opvang en bescherming bieden in Nederland zelf, met gelijke rechten en voorzieningen voor alle vluchtelingen.
BIJ1 verzet zich expliciet tegen het idee van opvang van vluchtelingen buiten Nederland ("opvang in de regio") en benadrukt het recht op asiel en opvang in Nederland. Ze stellen dat mensen niet moeten worden tegengehouden aan de grens en dat bescherming van mensen voorop moet staan, niet het beschermen van grenzen.
“Migratie en menselijke opvang: bescherm mensen, geen grenzen.”
“Wij willen bouwen aan een wereld waarin mensen kunnen kiezen waar zij willen wonen, werken en leven. Ongeacht nationaliteit, religie, gender, verblijfsstatus of achtergrond, geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
BIJ1 pleit voor structurele opvang van vluchtelingen in Nederland, met directe toegang tot werk, studie en huisvesting, en het sluiten van noodopvanglocaties zodra er voldoende vaste woningen zijn. Ze willen dat opvanglocaties voldoen aan dezelfde standaarden als voor Nederlandse staatsburgers.
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.”
“Totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is, worden mensen tijdelijk ondergebracht in kleinschalige opvanglocaties verspreid over het hele land.”
D66 ondersteunt het principe van opvang in de regio, maar koppelt dit aan strikte eisen voor mensenrechten, onderwijs en werk in de opvanglanden. Tegelijkertijd neemt D66 verantwoordelijkheid voor opvang binnen Europa, met nadruk op eerlijke verdeling en snelle, humane procedures. De partij wil opvang buiten Europa mogelijk maken, mits asielzoekers veilig en kansrijk zijn, en pleit voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag.
D66 vindt dat opvang in de regio alleen acceptabel is als deze voldoet aan duidelijke eisen op het gebied van mensenrechten, onderwijs en werk. De partij ziet opvang in de regio niet als excuus om Europese verantwoordelijkheid te ontlopen, maar als onderdeel van een breder, humaan asielbeleid.
“D66 blijft zich inzetten voor ondersteuning van landen waar eerste opvang plaatsvindt, met duidelijke afspraken over mensenrechten, onderwijs en werk.”
D66 wil dat vluchtelingen buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen, zodat alleen kansrijke aanvragen veilig naar Europa kunnen komen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en het asielsysteem ordelijker maken.
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
Naast opvang in de regio, benadrukt D66 het belang van Europese solidariteit en een eerlijke verdeling van asielzoekers over de lidstaten. De partij steunt het Europese migratiepact en wil snelle, zorgvuldige procedures.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
De VVD wil opvang van vluchtelingen en asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio organiseren, zodat Nederland minder asielzoekers hoeft op te nemen. Zij pleiten voor het aanpassen van internationale verdragen om opvang in de regio tot norm te maken en willen dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen, niet meer via asielaanvraag ter plekke. Dit moet leiden tot een streng en effectief asielbeleid waarbij opvang in Nederland de uitzondering wordt.
De VVD wil dat opvang van vluchtelingen voortaan in de regio gebeurt, en dat dit internationaal wordt vastgelegd. Nederland moet hierin het voortouw nemen door internationale verdragen aan te passen, zodat opvang in de regio de standaard wordt en asielaanvragen in Nederland sterk worden beperkt. Dit moet het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel veranderen en de instroom van asielzoekers verminderen.
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast. Nederland neemt hierin de leiding en organiseert een internationale ‘asiel-top’ om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer door in Nederland asiel aan te vragen. Dit betekent dat opvang primair in de regio plaatsvindt en Nederland zelf bepaalt hoeveel vluchtelingen het opneemt, afhankelijk van de beschikbare capaciteit.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van opvang en huisvesting.”
FVD wil stoppen met asielopvang in Nederland en opvang in de regio als norm stellen. Zij pleiten voor het beëindigen van nationale opvang, het afschaffen van het COA, en het uitsluitend behandelen van asielaanvragen buiten Nederland. De partij ziet opvang in de regio als essentieel om de instroom te stoppen en de controle over migratie terug te krijgen.
FVD wil dat Nederland geen asielzoekers meer opneemt en opvanglocaties sluit, zodat opvang in de regio de standaard wordt. Dit moet de druk op de Nederlandse samenleving verlichten en de aanzuigende werking van Nederland als bestemming voor asielzoekers stoppen. De partij ziet opvang in de regio als een manier om migratie lokaal op te vangen en Nederland weer controle te geven over wie het land binnenkomt.
FVD wil dat nieuwe asielaanvragen alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s kunnen worden ingediend. Hiermee willen ze voorkomen dat asielzoekers naar Nederland reizen om hier asiel aan te vragen en zo de instroom beperken.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
De Partij voor de Dieren is kritisch over het principe van "opvang in de regio" en vindt dat het huidige beleid leidt tot onrechtvaardige situaties, omdat de meeste vluchtelingen worden opgevangen in lage- en middeninkomenslanden onder slechte omstandigheden. De partij pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht, zowel wereldwijd als binnen Europa, en benadrukt dat meer geld voor regionale opvang alleen niet voldoende is voor een rechtvaardig beleid.
De PvdD stelt dat het huidige beleid waarbij vluchtelingen vooral "in de regio" worden opgevangen, onrechtvaardig is en leidt tot erbarmelijke omstandigheden voor vluchtelingen. De partij vindt dat rijke landen, waaronder Nederland, hun eerlijke deel moeten nemen in de opvang.
“Rond 70% van de vluchtelingen wordt ‘in de regio’ opgevangen, vaak onder erbarmelijke leefomstandigheden. De meeste landen die vluchtelingen opvangen zijn lage- en middeninkomenslanden. Meer geld voor regionale opvang alleen maakt het beleid niet rechtvaardig. Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
De PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de opvang op zich nemen en dat humanitaire hulp gericht is op het verbeteren van leefomstandigheden en toekomstperspectief voor vluchtelingen, zowel in de regio als in Europa.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“Humanitaire hulp moet gebaseerd zijn op twee pijlers: het verbeteren van de directe leefomstandigheden en het creëren van toekomstperspectief.”
Het CDA wil asielopvang zoveel mogelijk kleinschalig en regionaal organiseren, waarbij gemeenten solidair bijdragen aan de opvang en huisvesting van statushouders. Ze pleiten voor het doorzetten van de Spreidingswet en benadrukken het belang van opvang in de regio van toewijzing, met snelle integratie en ondersteuning door lokale vrijwilligers.
Het CDA vindt dat opvang van asielzoekers en statushouders kleinschalig en regionaal moet plaatsvinden, met inzet van lokale vrijwilligers en een eerlijke verdeling over gemeenten. Dit moet de druk op centrale locaties zoals Ter Apel verminderen en integratie bevorderen.
“We stimuleren de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang. Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
Statushouders worden in principe tijdelijk gehuisvest in de regio waaraan zij zijn toegewezen, zodat hun inburgering direct kan starten en ze sneller kunnen integreren in de lokale samenleving.
“Statushouders die tijdelijk worden gehuisvest, worden dat in principe in de regio waaraan zij zijn toegewezen. De inburgering begint zodra de status is toegekend, niet pas als een statushouder is verhuisd naar de gemeente.”
De ChristenUnie pleit voor opvang van vluchtelingen en asielzoekers zoveel mogelijk buiten Europa ("opvang in de regio") om gevaarlijke reizen te voorkomen en mensensmokkel tegen te gaan. Ze willen dat asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden en steunen snelle, rechtvaardige procedures in samenwerking met andere EU-landen. Tegelijkertijd benadrukken ze dat Nederland verantwoordelijkheid blijft nemen voor bescherming van mensen die vluchten voor oorlog en vervolging.
De ChristenUnie wil een einde aan gevaarlijke migratieroutes en mensensmokkel door asielzoekers de mogelijkheid te bieden zich buiten Europa aan te melden. Dit sluit aan bij het streven naar opvang in de regio, waarbij vluchtelingen dichter bij hun land van herkomst worden opgevangen en Europa alleen toegankelijk is via legale, veilige routes. Dit moet zowel de druk op Europa verminderen als de bescherming van vluchtelingen verbeteren.
“We willen een einde aan de levensgevaarlijke oversteek over de Middellandse zee, die mensensmokkel in de hand werkt. We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
Hoewel de ChristenUnie opvang in de regio en aanmelding buiten Europa voorstaat, benadrukken ze dat Nederland in Europees verband verantwoordelijkheid blijft nemen voor het bieden van bescherming aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging. Dit betekent dat opvang in de regio niet betekent dat Nederland zich volledig afsluit voor vluchtelingen.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
GroenLinks-PvdA erkent het belang van opvang van vluchtelingen in de regio, maar verbindt daar geen harde beleidsdoelen aan. Ze willen investeren in partnerschappen met landen buiten de EU om regionale opvang te versterken, maar benadrukken dat Nederland altijd verantwoordelijkheid blijft nemen voor kwetsbare vluchtelingen via hervestiging en bescherming. Concrete voorstellen richten zich vooral op veilige routes, het verhogen van het hervestigingsquotum en het aanpakken van mensensmokkel.
GroenLinks-PvdA ziet opvang in de regio als onderdeel van een bredere internationale aanpak, waarbij Nederland samenwerkt met landen buiten de EU om vluchtelingen daar bescherming te bieden. Dit wordt echter niet als alternatief voor asiel in Nederland gepresenteerd, maar als aanvullende maatregel om gevaarlijke routes te voorkomen en het internationale systeem te versterken.
“We investeren in gelijkwaardige partnerschappen en duidelijke afspraken met landen buiten de EU. De opvang van vluchtelingen in de regio wordt versterkt, zodat mensen niet hoeven te vluchten naar Europa.”
De partij wil het hervestigingsprogramma van de UNHCR uitbreiden, zodat kwetsbare vluchtelingen direct en veilig naar Nederland kunnen komen zonder gevaarlijke reizen te hoeven maken. Dit wordt gepresenteerd als een humaan alternatief voor irreguliere migratie en als bijdrage aan internationale solidariteit.
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid waarbij opvang van asielzoekers zoveel mogelijk in de regio van herkomst plaatsvindt. Zij willen dat opvang in de regio de norm wordt binnen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, met als doel de instroom naar Nederland te beperken en het asielsysteem te ontlasten.
50PLUS wil dat opvang van vluchtelingen primair in de regio van herkomst plaatsvindt, in plaats van in Nederland. Dit moet onderdeel zijn van een gezamenlijk Europees beleid, waarbij de buitengrenzen worden versterkt en de druk op het Nederlandse asielsysteem wordt verminderd. De partij ziet opvang in de regio als een structurele maatregel om de instroom te beperken en overbelasting van systemen te voorkomen.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”