BBB pleit voor beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer, maar doet geen voorstel om het openbaar vervoer gratis te maken. De partij richt zich vooral op het verbeteren van bereikbaarheid, het tegengaan van het verdwijnen van OV in de regio en het stimuleren van kleinschalige OV-oplossingen, met expliciete aandacht voor betaalbaarheid maar zonder het gratis maken van OV te noemen.
BBB vindt dat openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar moet zijn, ook buiten de Randstad. De partij benoemt het belang van OV in het tegengaan van isolatie van dorpen en het bieden van alternatieven voor de auto, maar noemt nergens het gratis maken van OV als doel of maatregel.
“Openbaar vervoer (OV) moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad.”
“Iedereen in Nederland, van Randstad tot Achterhoek en van Heuvelland tot de Wâlden, moet zich veilig, betaalbaar en betrouwbaar kunnen verplaatsen.”
“Openbaar vervoer moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad.”
BBB richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid in landelijke gebieden door het stimuleren van kleinschalige, flexibele OV-oplossingen, maar koppelt dit niet aan gratis OV. De partij erkent dat de auto essentieel blijft in veel regio’s en wil vooral voorkomen dat mensen zonder reëel alternatief worden gedwongen tot mobiliteitskeuzes.
“In dunbevolkte gebieden vraagt dat om maatwerk. BBB pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, taxi’s of slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering.”
“De auto blijft zeker voor landelijke gebieden onmisbaar. BBB wil geen Nederland van twee snelheden.”
“Zeker in regio’s buiten de Randstad mogen mensen niet afhankelijk worden van één vervoersvorm. Bewoners mogen niet worden gedwongen tot mobiliteitskeuzes waarvoor geen reëel alternatief bestaat.”
BIJ1 wil dat het openbaar vervoer in Nederland volledig gratis en toegankelijk wordt voor iedereen. Ze willen dit bereiken door het ov te nationaliseren, onder democratische controle van werknemers te plaatsen, en uiterlijk in 2035 volledig elektrisch te maken. Totdat gratis ov is gerealiseerd, worden vervoersbewijzen goedkoper gemaakt door de btw af te schaffen.
BIJ1 streeft naar een toekomst waarin iedereen gratis gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Dit wordt gezien als een basisvoorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn, om sociale ongelijkheid te verminderen en duurzaamheid te bevorderen.
Om gratis ov mogelijk te maken, wil BIJ1 alle ov-bedrijven nationaliseren en onder directe democratische controle van werknemers plaatsen. Hiermee willen ze winstbejag en marktwerking uit het ov halen en de kwaliteit en toegankelijkheid verbeteren.
“Ov-bedrijven nationaliseren we en plaatsen we onder democratische controle van werknemers.”
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk. Hetzelfde doen we met alle bus-, tram- en metrovervoerders.”
Totdat gratis ov volledig is ingevoerd, neemt BIJ1 maatregelen om het ov direct goedkoper te maken, zoals het afschaffen van btw op vervoersbewijzen.
“We schaffen de belasting (BTW) op vervoersbewijzen af, zodat deze direct overal goedkoper zijn.”
GroenLinks-PvdA wil het openbaar vervoer betaalbaarder maken, maar kiest niet voor volledig gratis ov. Hun belangrijkste voorstel is de invoering van een Klimaatticket van 59 euro per maand waarmee iedereen in de daluren onbeperkt kan reizen met het ov. De partij benadrukt dat duurzame mobiliteit voor iedereen toegankelijk moet zijn, ongeacht inkomen.
GroenLinks-PvdA introduceert een Klimaatticket als betaalbaar alternatief voor gratis ov. Hiermee willen ze ov toegankelijker maken voor mensen met een kleinere portemonnee, zonder het volledig gratis te maken. Het ticket is bedoeld om drempels te verlagen en duurzame mobiliteit te stimuleren.
“Daarom komt er op korte termijn een Klimaatticket van 59 euro per maand, naar Duits voorbeeld. Daarmee kan iedereen in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van het ov.”
“En we maken het openbaar vervoer aantrekkelijker door de introductie van een Klimaatticket, waarmee iedereen voor 59 euro per maand onbeperkt met het ov kan reizen in daluren.”
De partij erkent dat ov voor veel mensen te duur is en wil het betaalbaarder maken, maar kiest expliciet niet voor volledig gratis openbaar vervoer. De focus ligt op prijsverlaging en toegankelijkheid, niet op kosteloos ov voor iedereen.
Voor een beperkte doelgroep, namelijk praktijkonderwijsleerlingen in de bovenbouw mbo-entree, wordt wel gratis ov voorzien. Dit is een uitzondering binnen het bredere beleid.
“Praktijkonderwijsleerlingen die in de bovenbouw mbo-entree volgen hebben ook recht op een ov-jaarkaart en stagevergoeding.”
Forum voor Democratie (FVD) pleit niet voor gratis openbaar vervoer, maar zet in op het betaalbaar en toegankelijk houden ervan. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van de spitsheffing, het behouden en terugbrengen van bushaltes, en investeren in capaciteit en bereikbaarheid, zodat OV voor iedereen beschikbaar blijft zonder het gratis te maken.
FVD wil het openbaar vervoer betaalbaar en toegankelijk maken, maar expliciet niet gratis. Ze richten zich op het afschaffen van extra kosten zoals de spitsheffing en het verbeteren van bereikbaarheid, vooral in de regio, om ongelijkheid te verkleinen. Gratis OV wordt nergens genoemd of voorgesteld; de partij kiest voor betaalbaarheid via gerichte maatregelen.
“Daarnaast zetten wij in op een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: geen spitsheffing, betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen.”
“Wij willen: » Betaalbaar Openbaar Vervoer We schaffen de spitsheffing af, zodat reizen met het openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar blijft.”
FVD adresseert het probleem van afnemende bereikbaarheid in de regio en wil bushaltes behouden en terugbrengen, maar koppelt dit niet aan gratis OV. Het doel is om OV bereikbaar te houden voor iedereen, niet om het kosteloos te maken.
“We stoppen met het schrappen van bushaltes en brengen verdwenen haltes terug in de regio, zodat ook afgelegen gebieden goed bereikbaar blijven.”
FVD noemt specifiek het verruimen van de studenten-OV-kaart, maar dit is een doelgroepmaatregel en geen algemeen gratis OV-voorstel.
“We maken de studenten-OV-kaart zowel doordeweeks als in het weekend geldig, zodat studenten zich vrij kunnen verplaatsen.”
JA21 is tegen het gratis maken van het openbaar vervoer. De partij pleit voor een betaalbaar, goed en fijnmazig OV-netwerk, maar vindt dat gratis OV geen oplossing is en zet in plaats daarvan in op investeringen om verschraling te voorkomen en het aanbod te verbeteren, vooral buiten de Randstad.
JA21 wijst het idee van gratis openbaar vervoer expliciet af. De partij vindt dat gratis OV geen structurele oplossing biedt voor de problemen in het openbaar vervoer en ziet meer in het verbeteren van de kwaliteit en het aanbod.
“Gratis openbaar vervoer is geen oplossing.”
In plaats van gratis OV wil JA21 investeren in het behoud en de verbetering van het bestaande OV-netwerk, met extra aandacht voor bereikbaarheid buiten de Randstad. De partij wil verdere verschraling tegengaan door structurele investeringen.
“JA21 is voorstander van goed openbaar vervoer, waarbij sprake is van een goede mix van spoor, metro’s en sneltrams, stads-, regionale en belbussen. Om het huidige aanbod op peil te houden is een extra investering nodig van circa 0,04 % van het BBP om verdere verschraling te voorkomen.”
“Het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer niet verder verschralen: het verdient daarom een investering van 0,04% van het BBP jaarlijks.”
“Om tot een verbetering van het openbaar vervoer te komen, met name ook voor de gebieden buiten de Randstad, zal aanzienlijk meer geïnvesteerd moeten worden.”
De SGP is geen voorstander van volledig gratis openbaar vervoer, maar wil het ov wel goedkoper en toegankelijker maken voor specifieke groepen. Concreet pleit de partij voor gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar, de terugkeer van de jongerendagkaart, en het afschaffen van de btw op ov-tickets. De kern van hun visie is dat openbaar vervoer betaalbaar moet blijven, vooral voor gezinnen en jongeren, maar niet universeel gratis wordt.
De SGP wil het ov aantrekkelijker maken voor gezinnen en jongeren door het gratis te maken voor kinderen tot en met 11 jaar en door de jongerendagkaart opnieuw in te voeren. Hiermee wil de partij drempels voor jonge reizigers verlagen en gezinnen financieel ontlasten, zonder het ov voor iedereen gratis te maken.
De SGP kiest ervoor om het ov betaalbaarder te maken via fiscale maatregelen in plaats van volledige gratisstelling. Door de btw op ov-tickets af te schaffen, wil de partij het ov voor iedereen goedkoper maken, maar niet volledig kosteloos.
De SP wil het openbaar vervoer gratis maken voor alle gebruikers, zodat mobiliteit niet langer afhankelijk is van inkomen en iedereen vrij kan reizen. Ze stellen voor om zo snel mogelijk vrije toegang tot het OV te realiseren, met als eerste stap een prijsverlaging van 25% en gratis OV voor specifieke doelgroepen zoals ouderen, kinderen, scholieren en mensen met een beperking. Hun visie is dat gratis en toegankelijk openbaar vervoer bijdraagt aan sociale gelijkheid, duurzaamheid en het tegengaan van uitsluiting.
De SP streeft naar volledig gratis openbaar vervoer voor alle Nederlanders, zodat niemand wordt uitgesloten vanwege financiële redenen. Dit wordt gezien als een manier om sociale ongelijkheid, armoede en klimaatproblemen aan te pakken en mobiliteit echt openbaar te maken.
“Wij willen het openbaar vervoer gratis maken voor de gebruikers. Zo kan iedereen reizen naar werk, onderwijs, vrienden en familie. Dat is goed voor mens, economie en klimaat.”
“Openbaar vervoer wordt weer écht openbaar: collectief geregeld, toegankelijk voor iedereen en altijd dichtbij. Met vrij toegankelijk openbaar vervoer voorkomen we eenzaamheid, armoede, sociale uitsluiting, vergroten we baankansen en verlagen we de kosten voor ons allemaal. Het is bovendien ook nog eens goed voor het klimaat.”
“Gratis openbaar vervoer, toegankelijk voor iedereen. We maken ons hard voor openbaar vervoer dat niemand uitsluit door de omvang van hun portemonnee.”
Omdat volledige gratis toegang tijd kost, wil de SP direct de prijzen met 25% verlagen en OV gratis maken voor specifieke groepen zoals ouderen, kinderen, scholieren en mensen met een beperking. Dit verlaagt drempels en zorgt dat de meest kwetsbaren als eerste profiteren.
“Daarom moet het openbaar vervoer zo snel mogelijk vrije toegang bieden. In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren. Ook maken we stads en streekvervoer meteen gratis voor ouderen (65+), kinderen (12), scholieren en mensen met een beperking.”
BVNL pleit niet voor gratis openbaar vervoer. Hun programma richt zich op investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer, maar noemt nergens het gratis maken ervan. De partij legt de nadruk op verbetering van het OV, behoud van busverbindingen in de provincie en uitbreiding van infrastructuur, zonder voorstellen voor kosteloos gebruik.
BVNL wil het openbaar vervoer verbeteren door te investeren in kwaliteit, betrouwbaarheid en bereikbaarheid, maar stelt nergens voor om het gratis te maken. De partij ziet investeren als middel om files te verminderen en de infrastructuur aan te passen aan de bevolkingsgroei, maar benadrukt niet het wegnemen van kosten voor reizigers.
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Busverbindingen in de provincie behouden.”
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
De ChristenUnie pleit niet voor volledig gratis openbaar vervoer, maar zet in op het goedkoper maken van OV, met name door extra investeringen in bus- en treinvervoer en het verlagen van kaartprijzen. De partij wil bezuinigingen op het OV terugdraaien, het aanbod versterken en specifiek inzetten op goedkopere kaartjes en de terugkeer van de jongerendagkaart. Hun visie is dat beter en betaalbaarder OV de bereikbaarheid en duurzaamheid van Nederland vergroot, zonder het volledig gratis te maken.
De ChristenUnie wil het openbaar vervoer betaalbaarder maken door te investeren in goedkopere kaartjes en het terugdraaien van bezuinigingen, maar kiest niet voor volledige gratis toegang. Het doel is om OV aantrekkelijker en toegankelijker te maken, vooral voor dorpen, buitenwijken en jongeren, door de prijzen te verlagen en het aanbod te verbeteren.
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
“Om de treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren, investeren we jaarlijks 120 miljoen euro.”
“Er wordt extra geïnvesteerd in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer.”
D66 kiest niet voor volledig gratis openbaar vervoer, maar wil het reizen met het ov wel veel toegankelijker en betaalbaarder maken. Hun belangrijkste voorstel is de invoering van een Nederlandpas waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits door heel Nederland kan reizen met bus, tram, metro en trein. D66 zet daarnaast in op het terugdraaien van bezuinigingen op regionaal ov en het verbeteren van de toegankelijkheid, maar gratis ov wordt nergens als doel of maatregel genoemd.
D66 wil het ov aantrekkelijker maken door een landelijke ov-kaart in te voeren waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits kan reizen. Dit is expliciet géén gratis ov, maar een betaalbare optie die het ov toegankelijker maakt voor meer mensen. Het voorstel richt zich op het stimuleren van ov-gebruik zonder het volledig kosteloos te maken.
“D66 wil reizen met het openbaar vervoer toegankelijker en aantrekkelijker maken. We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
D66 wil de kwaliteit en het aanbod van het ov verbeteren door bezuinigingen terug te draaien en extra te investeren, maar noemt nergens gratis ov als doel. De focus ligt op betaalbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid, niet op kosteloos reizen.
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
D66 benoemt het belang van toegankelijk ov voor iedereen, met name voor mensen met een fysieke beperking. Ook hier ligt de nadruk op bereikbaarheid en toegankelijkheid, niet op gratis ov.
“Voor mensen met een fysieke beperking zijn te veel plekken moeilijk bereikbaar door ontoegankelijk openbaar vervoer. Nederland moet voor iederéén toegankelijk zijn.”
DENK wil het openbaar vervoer gratis maken voor specifieke groepen, namelijk lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren, om mobiliteit voor deze groepen altijd toegankelijk te houden. Voor de rest van de bevolking zet DENK in op investeringen om het openbaar vervoer goedkoper en toegankelijker te maken, maar niet gratis. Hun visie is dat mobiliteit een recht moet zijn, vooral voor kwetsbare groepen.
DENK stelt voor om het openbaar vervoer gratis te maken voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Hiermee willen ze mobiliteit voor deze groepen waarborgen en sociale ongelijkheid verkleinen. Dit voorstel is expliciet en concreet geformuleerd in het programma.
“Gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
Voor de gehele bevolking wil DENK investeren in het openbaar vervoer om de dienstregeling te verbeteren, kaartjes goedkoper te maken en de kwaliteit te verhogen. Dit is bedoeld om mobiliteit betaalbaarder en toegankelijker te maken, maar het voorstel is niet om het OV volledig gratis te maken voor iedereen.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Wij willen daarom inzetten op investeringen in betaalbare mobiliteit en toegankelijk openbaar vervoer. Zo maakt DENK van mobiliteit weer een recht.”
De VVD is tegen het gratis maken van het openbaar vervoer. In het verkiezingsprogramma pleit de partij juist voor het verbeteren van de kwaliteit, veiligheid en bereikbaarheid van het ov, maar noemt nergens het gratis maken van openbaar vervoer als doel of maatregel. De VVD richt zich op betaalbaarheid via gerichte investeringen en innovatie, niet via kosteloze toegang.
De VVD kiest ervoor om het openbaar vervoer te verbeteren en betaalbaar te houden, maar spreekt zich niet uit voor gratis ov. De partij wil investeren in bereikbaarheid, veiligheid en innovatie, en noemt expliciet het verhogen van boetes voor zwartrijden, wat gratis ov juist overbodig zou maken. De nadruk ligt op maatwerk en alternatieven waar regulier ov niet rijdt, niet op het afschaffen van ov-tarieven.
“We willen beter en veiliger ov: We willen dat treinen veilig, op tijd en schoon zijn. We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.”
“Daarnaast pakken we overlastgevers aan door de boetes te verhogen voor onder andere zwartrijden en taakstrafverboden op te leggen voor geweldplegers tegen ov-personeel.”
“Waar regulier ov niet (meer) rijdt, blijft er wel behoefte aan verbinding. Daarom we versterken we dit met maatwerkoplossingen, slimme routes en nieuwe concessievormen. Daarnaast geven we meer ruimte aan kleinschalige lokale alternatieven waarbij inwoners elkaar helpen met vervoer.”
Het CDA pleit niet voor gratis openbaar vervoer, maar wil het openbaar vervoer betaalbaar en toegankelijk houden, vooral voor kwetsbare groepen zoals senioren en jongeren. Het CDA richt zich op het stimuleren van betaalbaarheid, maatwerk per regio en het ondersteunen van lokale initiatieven, maar noemt nergens het volledig gratis maken van openbaar vervoer als beleidsdoel.
Het CDA vindt dat openbaar vervoer niet duurder mag zijn dan noodzakelijk en moet werken vóór mensen, met speciale aandacht voor groepen die afhankelijk zijn van het ov. Het beleid richt zich op betaalbaarheid, toegankelijkheid en maatwerk, niet op gratis ov.
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
Het CDA stimuleert gemeenten en provincies om creatieve, duurzame mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen als aanvulling op het ov, maar verbindt hier geen gratis ov aan.
“We stimuleren gemeenten en provincies bij creatieve initiatieven die (duurzame) mobiliteit en flexvervoer organiseren. Dit is een logisch verlengstuk van het ov mits goed geïntegreerd en publiek toegankelijk.”
NSC kiest niet voor gratis openbaar vervoer, maar wil het wel betaalbaar en toegankelijk houden. Ze stellen voor om prijsstijgingen te beperken, een voordelig daluren-abonnement te verkennen en bestaande kortingsregelingen voor jongeren te behouden. Het uitgangspunt is dat openbaar vervoer betaalbaar blijft, maar niet gratis wordt.
NSC wil voorkomen dat het openbaar vervoer te duur wordt, vooral voor jongeren en in de regio. Ze stellen prijsplafonds voor en willen bestaande kortingsregelingen behouden, maar pleiten niet voor gratis openbaar vervoer.
“Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie. Daarnaast zetten we ons in voor het behoud van de NS-jongerendagkaart, zodat ook jongeren betaalbaar kunnen blijven reizen.”
In plaats van gratis openbaar vervoer onderzoekt NSC een betaalbaar alternatief: een landelijk daluren-abonnement voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.
“We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.”
De PVV pleit niet voor gratis openbaar vervoer. Hun focus ligt op het betaalbaar houden van treinkaartjes, het voorkomen van verdere prijsverhogingen, en het behouden van streek-ov. Er worden geen voorstellen gedaan om het openbaar vervoer gratis te maken; de partij richt zich vooral op het verbeteren van de kwaliteit, veiligheid en betaalbaarheid van het bestaande ov.
De PVV wil het openbaar vervoer niet gratis maken, maar zet in op het voorkomen van verdere prijsverhogingen en het behouden van regionaal ov. Ze benadrukken het belang van betaalbare treinkaartjes en voldoende aanbod, vooral buiten de Randstad. Het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van het ov staat centraal, niet het gratis maken ervan.
De Partij voor de Dieren wil het openbaar vervoer fors goedkoper maken en voor mensen met een lager inkomen zelfs volledig gratis. Hun belangrijkste voorstel is om het ov minimaal 50% goedkoper te maken en gratis te maken voor mensen tot 150% van het sociaal minimum, zodat het ov aantrekkelijker wordt dan de auto en toegankelijk is voor iedereen.
De PvdD wil het openbaar vervoer gratis maken voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum. Hiermee willen ze mobiliteit voor kwetsbare groepen waarborgen en ongelijkheid tegengaan, zodat iedereen toegang heeft tot duurzaam vervoer.
“Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
Naast gratis ov voor lage inkomens wil de PvdD het ov voor alle andere reizigers minimaal 50% goedkoper maken. Dit moet het ov financieel aantrekkelijker maken dan de auto en zo bijdragen aan verduurzaming en bereikbaarheid.
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto.”
Volt pleit niet voor gratis openbaar vervoer, maar wil het openbaar vervoer stapsgewijs betaalbaarder, toegankelijker en aantrekkelijker maken door een nieuw tarievenstelsel en gerichte kortingen. Hun focus ligt op het verlagen van kosten, het afschaffen van dubbele instaptarieven en het subsidiëren van dalkorting, zodat OV-gebruik voor iedereen haalbaarder wordt. Gratis openbaar vervoer wordt nergens als doel of concreet voorstel genoemd.
Volt wil het openbaar vervoer betaalbaarder maken door het invoeren van een nieuw tarievenstelsel, het afschaffen van het dubbele instaptarief en het subsidiëren van dalkorting. Hiermee willen ze drempels voor OV-gebruik verlagen, maar gratis OV is geen onderdeel van hun beleid.
“We voeren stapsgewijs een nieuw tarievenstelsel in voor openbaar vervoer. Het gebruik van openbaar vervoermiddelen dient voor iedereen betaalbaar, toegankelijk en aantrekkelijk te zijn. Volt laat het dubbele instaptarief bij het wisselen van trein naar ander ov vervallen, zodat het combineren van vervoermiddelen goedkoper wordt. Daarnaast spreiden we het ov-verkeer beter over de dag en de week. Dit doen we door een dalkorting op het ov-tarief (tijdelijk) te subsidiëren.”
Volt benadrukt het belang van betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor iedereen, maar noemt gratis OV nergens als doel of maatregel. Hun beleid richt zich op het verbeteren van bereikbaarheid en het verlagen van kosten, niet op volledige kosteloosheid.
“Iedereen in Nederland moet altijd en overal toegang hebben tot bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar openbaar vervoer om onder andere naar werk, dokter, school en sociale contacten te komen.”
50PLUS pleit ervoor dat het openbaar vervoer voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn, maar stelt géén gratis openbaar vervoer voor. Het programma bevat geen concrete voorstellen om het OV gratis te maken, maar benadrukt vooral het belang van toegankelijkheid en betaalbaarheid voor alle leeftijden, met speciale aandacht voor ouderen.
50PLUS vindt dat mobiliteit geen luxe is en dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet blijven, vooral waar OV-verbindingen verdwijnen. Dit standpunt adresseert het probleem van afnemende bereikbaarheid, maar bevat geen voorstel voor gratis openbaar vervoer.
“Openbaar vervoer is voor iedereen bereikbaar en betaalbaar.”