De SP wil het openbaar vervoer volledig gratis, collectief geregeld en voor iedereen toegankelijk maken, met bijzondere aandacht voor bereikbaarheid in alle regio’s en voor kwetsbare groepen. Ze pleiten voor forse investeringen in uitbreiding, toegankelijkheid en kwaliteit van het ov, het stoppen van marktwerking, en het samenvoegen van NS en ProRail tot één publiek spoorbedrijf. De kern van hun visie is dat mobiliteit een recht is en geen luxe, en dat openbaar vervoer een essentiële publieke voorziening moet zijn.
De SP vindt dat openbaar vervoer een basisvoorziening is die niemand mag uitsluiten, ongeacht inkomen of woonplaats. Ze willen het ov zo snel mogelijk gratis maken voor iedereen, met directe prijsverlagingen en gratis reizen voor specifieke groepen als eerste stap. Dit moet sociale uitsluiting tegengaan, mobiliteit eerlijker maken en bijdragen aan het klimaat.
“Gratis openbaar vervoer, toegankelijk voor iedereen. We maken ons hard voor openbaar vervoer dat niemand uitsluit door de omvang van hun portemonnee.”
“Daarom moet het openbaar vervoer zo snel mogelijk vrije toegang bieden. In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren. Ook maken we stads en streekvervoer meteen gratis voor ouderen (65+), kinderen (12), scholieren en mensen met een beperking.”
“Openbaar vervoer wordt weer écht openbaar: collectief geregeld, toegankelijk voor iedereen en altijd dichtbij. Met vrij toegankelijk openbaar vervoer voorkomen we eenzaamheid, armoede, sociale uitsluiting, vergroten we baankansen en verlagen we de kosten voor ons allemaal.”
“Wij willen het openbaar vervoer gratis maken voor de gebruikers. Zo kan iedereen reizen naar werk, onderwijs, vrienden en familie. Dat is goed voor mens, economie en klimaat.”
De SP wil fors investeren in het ov, met behoud en uitbreiding van bus- en tramlijnen, heropening van stations, en nieuwe buslijnen, ook in kleine dorpen en ’s avonds. Ze willen dat iedereen binnen 500 meter toegang heeft tot betrouwbaar ov, en dat vervoer op afroep nooit een duurder of minderwaardig alternatief wordt. Ook moet het ov volledig toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
“We investeren in goed en frequent openbaar vervoer, ook in dorpen en buitengebieden. Zo is iedereen verzekerd van betaalbaar en betrouwbaar vervoer binnen vijfhonderd meter, zonder afhankelijk te zijn van dure of beperkte opties.”
“Bus en tramlijnen worden behouden en waar nodig uitgebreid, zodat iedereen, in stad en dorp, zeker is van goed openbaar vervoer en voor werk, school en sociale contacten bereikbaar blijven.”
“Het openbaar vervoer wordt 100 procent toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking. Dit geldt ook voor de stations en ovhaltes.”
“We stoppen de afbraak van het openbaar vervoer en zorgen ervoor dat iedereen met de bus, tram of trein bij een ziekenhuis, school en supermarkt kan komen. We investeren in provincies en vervoerregio’s, heropenen stations en starten nieuwe buslijnen. Ook in kleine dorpen en ’s avonds.”
De SP wil een einde maken aan concurrentie en versnippering op het spoor. NS en ProRail moeten worden samengevoegd tot één publiek bedrijf, met meer personeel voor veiligheid en service, en uniforme tarieven.
“We stoppen met concurrentie op het spoor en verschillende bedrijven met eigen tarieven en paaltjes. De NS en ProRail worden één publiek spoorbedrijf dat verantwoordelijk is voor het hele spoorvervoer, met meer zichtbaar personeel op stations en in treinen voor veiligheid en service.”
De SP wil investeren in internationale treinverbindingen en betaalbare treintickets, zodat de trein een aantrekkelijk en goedkoper alternatief wordt voor korte vluchten. Zodra deze alternatieven er zijn, willen ze korte vluchten verbieden.
“We werken samen met andere publieke vervoersbedrijven in Europa om snelle langeafstandstreinen te stimuleren die goedkoper en schoner zijn dan vliegen.”
“Reizen met de trein moet makkelijker én goedkoper worden dan het vliegtuig op korte afstanden. Daarom investeren we in betaalbare internationale treintickets en betere verbindingen. Zo maken we de trein de logische keuze: comfortabel, duurzaam en betaalbaar. Geen oneerlijke voordelen meer voor vervuilende korte vluchten. Voortaan loont het om groen te reizen. Zodra deze goede en betrouwbare alternatieven beschikbaar zijn moeten vluchten van minder dan 500km verboden worden.”
De SP wil het autoverkeer in binnensteden terugdringen, maar alleen als er eerst goede en betaalbare ov-alternatieven zijn. Ze zien investeren in ov als de beste manier om Nederland bereikbaar te houden zonder extra files.
“We brengen het aantal auto’s in binnensteden terug, maar zorgen eerst voor goede en betaalbare alternatieven: snelle verbindingen en goedkope P+Rterreinen.”
“Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot meer verkeer en extra files. Daarom investeren we liever in goed openbaar vervoer. Zo kunnen meer mensen kiezen voor de trein, tram of bus. Nederland blijft bereikbaar op een duurzame manier én gaan we verantwoord om met het belastinggeld van burgers.”
FVD wil het openbaar vervoer in Nederland betaalbaar, toegankelijk en comfortabel houden, met meer capaciteit en betere bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad. Ze pleiten voor meer en langere treinen, het behoud en herstel van bushaltes in de regio, strengere handhaving op orde en kaartcontrole, en investeren in alle OV-modaliteiten. Het programma wijst nadrukkelijk af van spitsheffingen en wil nachtverbindingen verbeteren, zodat OV het hele land verbindt en niet alleen de Randstad bedient.
FVD wil structureel meer en langere treinen inzetten om overvolle treinen te voorkomen en het reizen comfortabeler te maken. Ze zien de huidige drukte als een groot probleem, vooral tijdens de spits, en willen dat OV niet alleen voor forenzen in de Randstad is, maar het hele land verbindt.
FVD verzet zich tegen het verdwijnen van bushaltes in dorpen en buitengebieden, omdat dit de bereikbaarheid en gelijkheid tussen stad en platteland schaadt. Ze willen bushaltes behouden en verdwenen haltes terugbrengen om ook afgelegen gebieden bereikbaar te houden.
“We stoppen met het schrappen van bushaltes en brengen verdwenen haltes terug in de regio, zodat ook afgelegen gebieden goed bereikbaar blijven.”
“Ook de kaalslag in de regio moet stoppen: bushaltes verdwijnen elk jaar in hoog tempo, waardoor dorpen en buitengebieden steeds moeilijker bereikbaar zijn.”
FVD wil het OV betaalbaar houden door de spitsheffing af te schaffen en te investeren in alle vervoersmodaliteiten. Ze benadrukken dat OV niet alleen voor forenzen in de Randstad moet zijn, maar het hele land moet verbinden.
FVD wil de nachtverbindingen tussen grote steden verbeteren, zodat studenten, reizigers en nachtwerkers veilig en makkelijk thuiskomen.
“We verbeteren de nachtverbindingen tussen de grote steden, zodat studenten, reizigers en nachtwerkers veilig en makkelijk thuiskomen.”
FVD wil strengere handhaving in het OV, met meer kaartcontroles, harde aanpak van ordeverstoring in stiltecoupés en een decibelmaximum tegen geluidsoverlast. Dit moet de OV-ervaring veiliger en prettiger maken.
“We gaan ordeverstoring in stiltecoupés in treinen keihard aanpakken en beboeten, zodat de treinervaring voor reizigers significant verbetert.”
“We gaan de kaartcontroles weer structureel handhaven, zodat zwartrijders (die onevenredig veel overlast en criminaliteit veroorzaken) verdwijnen uit het Openbaar Vervoer.”
“We gaan een decibelmaximum instellen in het Openbaar Vervoer waarop kan worden gehandhaafd, zodat mensen die harde muziek of geluiden afspelen kunnen worden aangepakt.”
FVD wil investeren in trein, bus, tram en metro om de bewegingsvrijheid in heel Nederland te bevorderen.
“We investeren in trein, bus, tram en metro, zodat de bewegingsvrijheid in heel Nederland wordt bevorderd.”
FVD wil de studenten-OV-kaart zowel doordeweeks als in het weekend geldig maken, zodat studenten zich vrij kunnen verplaatsen.
“We maken de studenten-OV-kaart zowel doordeweeks als in het weekend geldig, zodat studenten zich vrij kunnen verplaatsen.”
BBB vindt dat openbaar vervoer in heel Nederland beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar moet zijn, met extra aandacht voor regio’s buiten de Randstad en het platteland. Ze pleiten voor het behoud en de uitbreiding van OV, vooral via kleinschalige, flexibele oplossingen in dunbevolkte gebieden, en willen investeren in sociale veiligheid en betere regionale verbindingen. BBB verzet zich tegen het verdwijnen van OV in dorpen en kleine steden en wil dat nieuwe woonwijken vanaf het begin goed ontsloten worden met OV.
BBB ziet het verdwijnen van OV in dorpen en kleine steden als een groot probleem voor leefbaarheid en bereikbaarheid. Ze willen OV behouden, waar nodig uitbreiden, en OV vanaf het begin meenemen in de ontwikkeling van nieuwe woonwijken. De partij benadrukt dat mensen niet afhankelijk mogen worden van slechts één vervoersvorm en dat OV ook buiten de Randstad goed geregeld moet zijn.
“We vinden het belangrijk dat het platteland bereikbaar blijft, bijvoorbeeld door te zorgen voor goed werkend openbaar vervoer, zodat inwoners en bezoekers gemakkelijk kunnen reizen zonder afhankelijk te zijn van de auto. Dit draagt bij aan leefbaarheid en sociale verbondenheid in landelijke gebieden. Daarom is het noodzakelijk om openbaar vervoer te onderhouden en waar nodig uit te breiden.”
“Openbaar vervoer is op dit moment geen vanzelfsprekendheid in grote delen van het land. Sluitingen van buslijnen en treinstations zorgen voor isolatie van dorpen en kleine steden.”
“Vanaf het ontwerp van nieuwe woonwijken moet een goede ontsluiting worden meegenomen. Bereikbaarheid begint op de tekentafel. Met het ontwerp en aanleg van woonwijken moet vanaf het begin af aan rekening gehouden worden met de verbinding en ontsluiting van bestaande infrastructuur.”
Voor dunbevolkte gebieden pleit BBB voor maatwerk met kleinschalige, flexibele OV-oplossingen zoals buurtbussen, OV-op-afroep en deelvervoer. Dit moet voorkomen dat mensen in deze regio’s geïsoleerd raken en biedt ook toegankelijke opties voor mensen met een beperking.
“In dunbevolkte gebieden vraagt dat om maatwerk. BBB pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, taxi’s of slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering.”
“In dunbevolkte gebieden stimuleren we kleinschalige vormen zoals buurtbusjes, OVopafroep en deelvervoer. Ook voor mensen met een beperking dienen er toegankelijke vervoersopties te zijn.”
“Kleinschalige OVoplossingen zijn belangrijk in dun bevolkte gebieden.”
BBB stelt als harde eis dat OV in heel Nederland, dus ook buiten de Randstad, beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar moet zijn. Dit is essentieel om ongelijkheid tussen stad en regio te voorkomen en iedereen gelijke kansen te bieden.
“Openbaar vervoer (OV) moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad.”
“Openbaar vervoer moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad.”
“Gelijke toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, vervoer en veiligheid mag geen kwestie van postcode zijn.”
BBB erkent dat sociale veiligheid in het OV onder druk staat en wil investeren in maatregelen om agressie tegen te gaan. Ze willen OV-boa’s meer bevoegdheden geven om escalatie te voorkomen en de veiligheid van reizigers te waarborgen.
“Sociale veiligheid in het OV staat onder druk. We investeren in sociale veiligheid in het openbaar vervoer en ondersteunen vervoerders, zoals de NS, bij het tegengaan van agressie. OVboa’s krijgen meer informatiebevoegdheden om zelfstandig identiteiten vast te stellen en escalatie te voorkomen. Hun bevoegdheden worden uitgebreid voor situaties buiten hun specifieke taakgebied.”
BBB wil investeren in betere regionale spoorverbindingen, met specifieke aandacht voor projecten als de Nedersaksenlijn, om de bereikbaarheid en economische kansen in vergeten regio’s te vergroten.
“De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede. Deze lijn versterkt de bereikbaarheid van het oosten en noorden van Nederland, bevordert grensoverschrijdende samenwerking met Duitsland en vergroot de leefbaarheid en economische kansen in regio’s die nu te vaak worden vergeten.”
D66 wil het openbaar vervoer verbeteren, verduurzamen en voor iedereen toegankelijk maken, met speciale aandacht voor regionale verbindingen en betaalbaarheid. Ze stellen voor om bezuinigingen terug te draaien, te investeren in nieuwe infrastructuur, en een Nederlandpas in te voeren waarmee iedereen voordelig buiten de spits kan reizen. Hun visie is dat goed openbaar vervoer essentieel is voor bereikbaarheid, duurzaamheid en sociale inclusie in heel Nederland.
D66 ziet goed openbaar vervoer als een basisvoorwaarde voor deelname aan de samenleving en wil daarom bezuinigingen op (regionaal) openbaar vervoer terugdraaien. Ze willen extra investeren in beheer, onderhoud en nieuwe infrastructuur, met aandacht voor bereikbaarheid van bedrijventerreinen en platteland.
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
“Bedrijventerreinen beter aangesloten op het spoor.”
“We investeren in infrastructuur die nog mist, met name in het openbaar vervoer en gaan volop verder met verduurzamen.”
“We investeren in openbaar vervoer en de fiets.”
Om reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker en betaalbaarder te maken, wil D66 een Nederlandpas invoeren. Hiermee kan iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits met bus, tram, metro en trein reizen.
“D66 wil reizen met het openbaar vervoer toegankelijker en aantrekkelijker maken. We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
D66 vindt dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook voor mensen met een fysieke beperking. Ze willen afdwingbare normen voor toegankelijkheid en snelle uitvoering van afspraken tussen overheden.
“Voor mensen met een fysieke beperking zijn te veel plekken moeilijk bereikbaar door ontoegankelijk openbaar vervoer. Nederland moet voor iederéén toegankelijk zijn. De afspraken hierover tussen Rijk, provincies en gemeenten moeten zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Ook voeren we afdwingbare normen in voor toegankelijkheid, zoals voor gebouwen, vervoer en de publieke ruimte.”
D66 wil verschillende soorten openbaar, publiek en doelgroepenvervoer slimmer combineren en het aanbod rond ov-knooppunten vergroten, zodat reizen goedkoper, makkelijker en sneller wordt.
“We combineren verschillende soorten openbaar, publiek en doelgroepenvervoer slimmer. Zo worden aanrijtijden korter en wordt het goedkoper en makkelijker voor mensen. Rond stations investeren we in ov-knooppunten. We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 wil dat het openbaar vervoer voor afstanden tot 700 kilometer goedkoper wordt dan het vliegtuig, en investeert in betere aansluiting op het Europese hogesnelheidsnetwerk.
D66 koppelt grootschalige woningbouw aan uitstekende verbindingen met het openbaar vervoer, vooral bij de bouw van nieuwe steden en in bestaande wijken.
GroenLinks-PvdA wil het openbaar vervoer betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer maken, met meer regie door de overheid en een forsere investering in het netwerk. Ze pleiten voor een Klimaatticket, uitbreiding van het aantal verbindingen en stations, betere aansluiting tussen regionale en nationale lijnen, en meer aandacht voor toegankelijkheid en veiligheid. Hun visie is dat openbaar vervoer een publieke voorziening moet zijn die iedereen, ongeacht inkomen of woonplaats, in staat stelt zich duurzaam te verplaatsen.
GroenLinks-PvdA vindt dat openbaar vervoer een basisvoorziening moet zijn, niet gedreven door winst, en voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. Ze willen een Klimaatticket invoeren, de regie over het ov terug bij de overheid leggen, en investeren in bereikbaarheid, ook in kleine dorpen.
“Het ov is voor veel mensen te duur. Daarom komt er op korte termijn een Klimaatticket van 59 euro per maand, naar Duits voorbeeld. Daarmee kan iedereen in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van het ov.”
“We keren de trend van afnemend, winstgedreven ov-aanbod en introduceren nieuwe buslijnen, ook in kleine dorpen.”
“Provincies worden gestimuleerd en geholpen om het regionale openbaar vervoer weer in eigen hand te nemen.”
De partij wil het ov-netwerk fors uitbreiden, met meer treinstations, nieuwe spoorlijnen (zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn), betere aansluiting tussen hoofd- en regionale netten, en elektrificatie van alle treinlijnen. Dit moet Nederland bereikbaar houden en duurzame mobiliteit stimuleren.
“We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen.”
“Het treinnet wordt uitgebreid. We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden. De Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen gaat rijden en we onderzoeken welke verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn.”
“We elektrificeren alle treinlijnen in Nederland.”
GroenLinks-PvdA wil dat het ov toegankelijk is voor mensen met een beperking, dat er geen verschillende check-insystemen zijn, en dat veiligheid voor reizigers en personeel wordt gegarandeerd door meer handhaving.
“De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij.”
“Openbaar vervoer, informatie over de reis en stations en haltes moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.”
“Iedereen moet veilig met het ov kunnen reizen... Daarvoor versterken we de handhaving in het ov.”
Om personeelstekorten tegen te gaan en de kwaliteit van het ov te waarborgen, wil de partij investeren in betere arbeidsvoorwaarden voor ov-medewerkers.
“We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in samenspraak met vakbonden te verbeteren.”
Duurzaam openbaar vervoer is volgens GroenLinks-PvdA essentieel voor schone lucht, minder geluidsoverlast en biodiversiteit. Nieuwe woonlocaties worden altijd gekoppeld aan ov-voorzieningen.
“Nieuwe grote volkshuisvestingslocaties worden altijd gekoppeld aan de ontwikkeling van projecten die duurzaam vervoer realiseren, zoals uitstekende loop- en fietsnetwerken, openbaar vervoer en deelmobiliteit.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil fors investeren in betaalbaar, comfortabel en toegankelijk openbaar vervoer als duurzaam alternatief voor de auto en het vliegtuig. Ze pleiten voor een halvering van de ov-prijzen, betere bereikbaarheid in heel Nederland, en een fijnmazig netwerk van treinen, bussen en lightrail. Hun visie is dat openbaar vervoer de ruggengraat wordt van een klimaatvriendelijk mobiliteitssysteem, waarbij autobezit en -gebruik sterk worden teruggedrongen.
PvdD wil het openbaar vervoer minimaal 50% goedkoper maken en gratis voor lage inkomens, zodat het aantrekkelijker wordt dan de auto. Ze zien betaalbaarheid en toegankelijkheid als basisvoorwaarden voor welzijn en duurzaamheid.
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
“Wij kiezen ervoor om juist flink te investeren in betaalbaar, comfortabel en toegankelijk openbaar vervoer. Dat draagt bij aan de verduurzaming en het leefbaar houden van onze steden. Ook buiten de steden zorgen we ervoor dat het ov altijd een goed beschikbare vervoersoptie is.”
De partij wil het ov-netwerk uitbreiden met meer en langere treinen, extra buslijnen, lightrailverbindingen en busbanen, zodat ov sneller, betrouwbaarder en beter bereikbaar wordt dan de auto, ook in dunbevolkte gebieden.
“Er worden meer (elektrische) bussen ingezet om het openbaarvervoersnetwerk uit te breiden tot een fijnmazig netwerk. Op meerbaanswegen worden rijstroken veranderd in busbanen, zodat het openbaar vervoer, zeker in de spits, sneller en betrouwbaarder wordt dan de auto.”
“Door de uitbreiding van lightrailverbindingen, zoals de Randstadrail, maken we kleinere woonkernen beter bereikbaar en verminderen we woon-werk-verkeer met de auto.”
“In dunbevolkte gebieden investeren we fors in beter openbaar vervoer en deelmobiliteit, zodat mensen minder afhankelijk worden van de eigen auto.”
“Vanuit elke woonkern zijn de onderwijs- en zorginstellingen en de overheidsdiensten met het openbaar vervoer goed bereikbaar, ook voor mensen met een lichamelijke beperking.”
PvdD ziet openbaar vervoer als essentieel om het autobezit en -gebruik te verminderen, ruimte te creëren in steden en het klimaat te sparen. Ze willen niet alle fossiele auto’s vervangen door elektrische, maar inzetten op minder auto’s door beter ov en deelmobiliteit.
“Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig. Zo komt er meer ruimte op straat en zijn automobilisten goedkoper uit.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De partij wil van de trein het aantrekkelijkste alternatief maken voor internationale reizen tot 2000 kilometer, met meer en betere verbindingen en goedkopere tickets.
“We investeren in een betaalbaar en toegankelijk Europees treinnetwerk. Internationale tickets worden zodanig goedkoper dat de optie voor ov financieel aantrekkelijker wordt dan auto of vliegtuig.”
“Om goed op het Europese treinnetwerk aangesloten te zijn investeert Nederland in frequente internationale verbindingen naar Hamburg/Kopenhagen (noordoost), Berlijn/Praag (oost), München (zuidoost), Parijs (zuid) en Londen (west).”
“Er komen meer en betere internationale nachttreinen.”
BIJ1 wil het openbaar vervoer volledig nationaliseren, gratis en toegankelijk maken voor iedereen, met bijzondere aandacht voor mensen met een beperking en regio’s buiten de Randstad. Ze investeren fors in infrastructuur, willen concurrentie en winstmotieven uitbannen, en streven naar een volledig elektrisch ov in 2035. Toegankelijkheid, betaalbaarheid en duurzaamheid staan centraal in hun visie.
BIJ1 wil alle ov-bedrijven nationaliseren en onder democratische controle van werknemers plaatsen, zodat het ov gratis, toegankelijk en duurzaam wordt. Hiermee willen ze een einde maken aan marktwerking, prijsstijgingen en winstgedreven beleid, en het ov als publieke voorziening garanderen.
“Ov-bedrijven nationaliseren we en plaatsen we onder democratische controle van werknemers. Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk. Hetzelfde doen we met alle bus-, tram- en metrovervoerders.”
“Wij gaan dit doorbreken. Door de bestuurstop van winstgedreven bedrijven als de NS onder directe democratische controle van de werknemers te brengen.”
BIJ1 wil fors investeren in ov-infrastructuur, met speciale aandacht voor regio’s buiten de Randstad. Ze draaien bezuinigingen terug, realiseren nieuwe spoorlijnen en stellen een bereikbaarheidsnorm vast om ov voor iedereen toegankelijk te maken.
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug.”
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk.”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer. Er wordt een bereikbaarheidsnorm vastgesteld waaraan alle financieringsplannen worden getoetst. Deze norm bepaalt de maximale afstand tussen burgers en openbaar vervoer.”
BIJ1 legt sterk de nadruk op het verbeteren van de toegankelijkheid van het ov voor mensen met een beperking. Ze willen wettelijke naleving, investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen en stations, en zorgen voor begrijpelijke informatie.
“De landelijke overheid, gemeenten en vervoerders nemen gezamenlijk maatregelen om toegankelijkheid van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer te verbeteren conform het vernieuwde Besluit Toegankelijkheid Openbaar Vervoer. Er wordt scherp toegezien op naleving hiervan. Mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen, krijgen passende ondersteuning om op een andere manier te kunnen reizen.”
“We zorgen waar mogelijk dat al het openbaar vervoer gelijkvloerse instap of betrouwbare schansen heeft - of allebei. We investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations. Haltes en stations die niet goed toegankelijk zijn, verbouwen we. Deze sluiten we niet.”
“Stations en vervoermiddelen testen we strenger op toegankelijkheid voor dove of slechthorende mensen en blind of slechtziende mensen. Dit gebeurt mede door ervaringsdeskundigen.”
Totdat ov volledig gratis is, wil BIJ1 het ov direct goedkoper maken door de btw op vervoersbewijzen af te schaffen.
“We schaffen de belasting (BTW) op vervoersbewijzen af, zodat deze direct overal goedkoper zijn.”
De PVV is kritisch over de huidige staat van het openbaar vervoer, met name de NS, en wil dat het ov betrouwbaarder, betaalbaarder en veiliger wordt. Ze pleiten voor behoud van het streekvervoer, geen verdere prijsverhogingen, meer zitplaatsen en strengere aanpak van overlast in het ov. Veiligheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid staan centraal in hun voorstellen.
De PVV vindt dat de NS structureel faalt door storingen, vertragingen en hoge prijzen, en wil dat de NS zich richt op haar kerntaak: voldoende treinen, zitplaatsen en stiptheid, vooral in de spits. Ze willen geen verdere prijsverhogingen en pleiten voor een fusie van NS en ProRail tot één Nederlands Spoorbedrijf.
“De NS moet doen wat ze moet doen: genoeg treinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden – ook zeker in de spits!”
“NS en ProRail samen in één groot Nederlands Spoorbedrijf”
“NS moet bij haar kerntaak blijven: genoeg treinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden”
“Betaalbare treinkaartjes: geen verdere prijsverhogingen”
De PVV wil de veiligheid in het ov vergroten door bodycams voor NS-medewerkers, reisverboden voor overlastgevers en de terugkeer van de Spoorwegpolitie.
“Goed openbaar vervoer betekent ook veilig vervoer. Alle NS-medewerkers krijgen een bodycam. We gaan reisverboden opleggen aan ov-tuig. En als het even kan, komt de Spoorwegpolitie terug.”
“Bodycams voor alle NS-medewerkers”
“Reisverbod voor ov-tuig”
“Terugkeer Spoorwegpolitie”
De PVV benadrukt dat het streekvervoer en ov op het platteland niet verder mag worden uitgekleed, om bereikbaarheid voor iedereen te waarborgen.
De SGP ziet openbaar vervoer als een essentiële publieke dienst die overal, ook op het platteland, op peil moet blijven. Ze pleiten voor extra investeringen in betaalbaarheid, bereikbaarheid en het tegengaan van verschraling, met concrete voorstellen als btw-vrijstelling, gratis ov voor kinderen, nieuwe stations en betere overstappunten. De partij wil het ov aantrekkelijker maken, staken beperken en internationale treinverbindingen stimuleren als alternatief voor vliegen.
De SGP maakt zich zorgen over de afname van ov, vooral op het platteland, en wil dat het Rijk extra investeert om het ov betaalbaar en voldoende te houden. Ze pleiten voor concrete maatregelen zoals btw-vrijstelling, gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar, en de terugkeer van de jongerendagkaart.
“Het openbaar vervoer (ov) is een publieke dienst die overal op orde moet blijven. Oók in het landelijk gebied! We maken ons grote zorgen over de verschraling van het busvervoer op onder meer het platteland: in 5 jaar tijd is dit met 10% afgenomen. Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
“De btw op het openbaar vervoer wordt afgeschaft.”
“De SGP wil het openbaar vervoer stimuleren, onder meer door het betaalbaar houden van ov-tickets.”
De SGP wil de bereikbaarheid van het ov verbeteren door nieuwe stations aan te leggen, bestaande stations op te waarderen en extra overstappunten tussen auto en ov te realiseren. Dit moet vooral de regio’s en het platteland beter ontsluiten.
“Er komen extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht-Lunetten. Dit stoptreinstation wordt een intercitystation met een aansluiting op de A27. Ook bij Harderwijk komt zo’n intercitystop. Er komen nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord (op de lijn Amersfoort-Apeldoorn) en Staphorst.”
“De SGP wil de aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten.”
“In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land.”
De SGP vindt dat de mogelijkheden om te staken in het ov moeten worden beperkt, om de continuïteit van deze publieke dienst te waarborgen.
“De mogelijkheden om te staken in het ov worden aan banden gelegd.”
De SGP wil internationale treinverbindingen verbeteren om alternatieven te bieden voor vliegreizen binnen Europa, mede in het kader van verduurzaming.
Volt wil dat openbaar vervoer voor iedereen bereikbaar, betaalbaar en aantrekkelijk is, met speciale aandacht voor minder dichtbevolkte gebieden en internationale verbindingen. Ze pleiten voor een nieuw tarievenstelsel, investeren in innovatieve vervoersoplossingen en willen het OV en deelvervoer beter op elkaar afstemmen. Hun visie is dat duurzaam, toegankelijk en efficiënt openbaar vervoer de logische keuze wordt voor alle Nederlanders.
Volt vindt dat iedereen in Nederland toegang moet hebben tot goed openbaar vervoer, ook in minder dichtbevolkte gebieden. Ze willen innovatieve oplossingen subsidiëren en het OV betaalbaarder en aantrekkelijker maken door een nieuw tarievenstelsel en het afschaffen van dubbele instaptarieven.
“Iedereen in Nederland moet altijd en overal toegang hebben tot bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar openbaar vervoer om onder andere naar werk, dokter, school en sociale contacten te komen.”
“Ook in minder dichtbewoonde gebieden moet goed openbaar vervoer binnen handbereik zijn. Volt wil nieuwe oplossingen voor deur-tot-deurvervoer subsidiëren die voor meer bereikbaarheid zorgen op plekken met te weinig haltes of dienstregelingen. Denk aan openbaar vervoer op aanvraag, deelvervoer of kortere shuttlebusdiensten naar comfortabele mobiliteitshubs waar je makkelijk overstapt.”
“We voeren stapsgewijs een nieuw tarievenstelsel in voor openbaar vervoer. Het gebruik van openbaar vervoermiddelen dient voor iedereen betaalbaar, toegankelijk en aantrekkelijk te zijn. Volt laat het dubbele instaptarief bij het wisselen van trein naar ander ov vervallen, zodat het combineren van vervoermiddelen goedkoper wordt.”
Volt wil dat deelvervoer en openbaar vervoer elkaar versterken, vooral voor het laatste deel van de reis. Ze willen provincies en regio’s de mogelijkheid geven om deelvervoer regionaal aan te besteden of op te nemen in OV-concessies.
“We zorgen ervoor dat deelvervoer en openbaar vervoer elkaar zo veel mogelijk versterken. Vooral voor het laatste deel van een ov-reis zien wij een grote rol voor deelvervoer. Om dit voor elkaar te krijgen is een goede afstemming tussen het aanbod van ov en deelvervoer van belang. Daarom willen wij het mogelijk maken voor provincies en vervoersregio’s om deelvervoer regionaal aan te besteden of onderdeel te maken van hun ov-concessies.”
Volt wil het internationale en regionale treinverkeer verbeteren, met prioriteit voor grensoverschrijdende verbindingen en aansluiting op het Europese hogesnelheidsnet. Ze willen bestaande spoorlijnen versterken en nieuwe lijnen aanleggen.
“Voor lange afstanden komt er een goed netwerk van regionale én internationale treinen.”
“We geven internationale treinen prioriteit. Dit zorgt niet alleen voor een betere internationale bereikbaarheid, maar ook voor een betere verbinding aan de grens en tussen steden.”
“We investeren in de aanleg en reparatie van infrastructuur in de grensregio’s, zodat woon- en werkverkeer, familiebezoek en studeren over de grens makkelijker wordt.”
Volt ziet openbaar vervoer als essentieel voor duurzame mobiliteit en wil het aantrekkelijker maken dan de auto of het vliegtuig, onder andere door prijsprikkels en investeringen in infrastructuur.
“Reizen van deur tot deur wordt makkelijker wanneer verschillende vervoermiddelen goed samenwerken. Daarom investeren we in vervoer dat voor iedereen werkt.”
“De prijs van een treinreis is vaak hoger dan dezelfde reis met het vliegtuig. Dat prijsverschil komt onder andere door oneerlijke subsidies. We gaan de eerlijke prijs voor vliegtickets vragen door kerosine te belasten en douanekosten voor internationale vluchten en internationale treinen gelijk te trekken.”
“De opbrengsten worden gebruikt voor het verbeteren van het ov-netwerk.”
NSC wil het openbaar vervoer betaalbaar, toegankelijk en aantrekkelijker maken, met investeringen in hoogfrequente verbindingen, internationale treinen en regionale bereikbaarheid. Ze pleiten voor prijsbeheersing, meer concurrentie en betere spreiding van reizigers, en zetten in op grote projecten als de Lelylijn en internationale HSL. De partij ziet OV als essentieel voor bereikbaarheid, duurzaamheid en het verminderen van korte afstandsvluchten.
NSC wil het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door te investeren in snelle, frequente verbindingen tussen grote steden, zodat het OV een volwaardig alternatief wordt voor de auto. Dit moet leiden tot tijdwinst en een betere spreiding van reizigers.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
“We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.”
NSC wil voorkomen dat het OV onbetaalbaar wordt, vooral voor jongeren en reizigers in de regio. Ze willen prijsstijgingen beperken en bestaande kortingsregelingen behouden.
“Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie. Daarnaast zetten we ons in voor het behoud van de NS-jongerendagkaart, zodat ook jongeren betaalbaar kunnen blijven reizen.”
De partij streeft naar een betere balans tussen investeringen in de Randstad en de regio, met gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad en grote projecten als de Lelylijn en Nedersaksenlijn.
“Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. Nederland. We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio bereikbaar te houden/maken en groei te bevorderen.”
“Met aanleg van de Lelylijn versterken we de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van het noorden. ... De bereikbaarheid en de economie van het noordoosten van het land krijgen een impuls door de aanleg van de Nedersaksenlijn.”
NSC wil het internationale treinverkeer stimuleren als alternatief voor korte vluchten, door het HSL-netwerk uit te breiden en internationale treinreizen eenvoudiger en goedkoper te maken.
“We zetten in op een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.”
“Het moet eenvoudiger en goedkoper worden om een internationale (nacht)treinreis te boeken.”
NSC wil het hoofdrailnet voorlopig bij NS houden, maar onderzoekt meer concurrentie na 2029. Provincies krijgen meer mogelijkheden om regionale OV-diensten aan publieke bedrijven te gunnen.
“Het hoofdrailnet blijft in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De concessie loopt tot 2033, maar we willen bij de herbeoordeling in 2029 al onderzoeken of er meer aanbieders kunnen worden toegelaten. Bij regionale trein- en busdiensten krijgen provincies de mogelijkheid om de exploitatie te gunnen aan een publiek OV-bedrijf; de winsten vloeien nu weg naar OV-bedrijven die in buitenlandse staatshanden zijn.”
NSC ziet de fiets als een belangrijk alternatief voor OV en auto, en wil de overstap tussen fiets en OV verbeteren door meer fietsroutes en stallingen bij stations.
“Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer. ... Rond OV-knooppunten breiden we fietsenstallingen uit en er komen ook meer OV-fietsen bij stations.”
De ChristenUnie wil fors investeren in het openbaar vervoer om Nederland bereikbaar te houden, met speciale aandacht voor betaalbaarheid, bereikbaarheid van dorpen en regio’s, en verduurzaming. Ze keren bezuinigingen op het OV om, investeren miljarden in nieuwe spoorlijnen en goedkopere kaartjes, en stimuleren internationale treinverbindingen als alternatief voor korte vluchten. Hun visie is dat openbaar vervoer een essentiële publieke voorziening is die sociale samenhang, duurzaamheid en gelijke kansen bevordert.
De ChristenUnie ziet het verdwijnen van buslijnen en dure OV-kaartjes als een bedreiging voor de bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen. Ze willen bezuinigingen terugdraaien en structureel investeren in het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes, met extra aandacht voor doelgroepenvervoer en verbindingen tussen middelgrote steden.
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes. Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.”
“We zetten ons in voor een structurele verbetering van het doelgroepenvervoer, inclusief het leerlingenvervoer.”
De partij wil het treinvervoer aantrekkelijker en betaalbaarder maken door te investeren in nieuwe spoorlijnen (zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn), spoorverdubbelingen, langere perrons, en goedkopere treinkaartjes. Ook wordt ingezet op hogere treinsnelheden en meer internationale (slaap)treinen.
“We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn. Om de treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren, investeren we jaarlijks 120 miljoen euro.”
“We investeren in spoorverdubbelingen, extra, langere en bredere perrons, nieuwe keersporen en het verbeteren van de fundering van het spoor, zodat er meer en langere treinen kunnen gaan rijden.”
“Op het spoorwegennet wordt – daar waar de ondergrond het toelaat – een maximumsnelheid van 160 km/u de norm. Er gaan meer internationale (slaap)treinen rijden. Jaarlijks trekken we hiervoor 500 miljoen euro uit.”
De ChristenUnie positioneert het openbaar vervoer als een duurzaam alternatief voor de auto en korte vluchten, met investeringen in internationale treinverbindingen, betere boekingssystemen, en stimulering van treinreizen binnen Europa.
“Internationale treinverbindingen worden verbeterd en samen met andere Europese landen zorgen we voor één transparant systeem voor het boeken van internationale treinkaartjes.”
“De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.”
De ChristenUnie beschouwt openbaar vervoer als een essentiële publieke voorziening die bijdraagt aan leefbaarheid, economische ontwikkeling en sociale samenhang, en wil daarom fors investeren in OV, infrastructuur en verkeersveiligheid.
“De ChristenUnie investeert fors in openbaar vervoer, het onderhoud van infrastructuur en verkeersveiligheid.”
JA21 is voorstander van goed, bereikbaar en betaalbaar openbaar vervoer, met extra investeringen om verschraling te voorkomen en het netwerk buiten de Randstad te verbeteren. De partij wil grote spoorprojecten zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn versnellen, maar verzet zich tegen het ontmoedigen van autogebruik en dwingende maatregelen richting elektrisch vervoer. JA21 pleit voor een realistische balans tussen auto, OV en fiets, met specifieke aandacht voor bereikbaarheid in de regio.
JA21 vindt dat het huidige aanbod van openbaar vervoer niet verder mag verschralen en dat er structureel extra geld nodig is om het niveau op peil te houden. Dit is volgens de partij noodzakelijk om bereikbaarheid in heel Nederland te waarborgen, vooral buiten de Randstad.
JA21 wil aanzienlijke investeringen in het OV-netwerk buiten de Randstad, met prioriteit voor de aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn. De partij ziet deze projecten als essentieel voor regionale bereikbaarheid en economische ontwikkeling.
“Om tot een verbetering van het openbaar vervoer te komen, met name ook voor de gebieden buiten de Randstad, zal aanzienlijk meer geïnvesteerd moeten worden. Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld.”
“JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
“Dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn toch binnen het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
JA21 ziet openbaar vervoer als onderdeel van een bredere visie op bereikbaarheid, waarin ook de auto en fiets een belangrijke rol spelen. De partij verzet zich tegen maatregelen die het autogebruik ontmoedigen en pleit voor keuzevrijheid in mobiliteit.
“Die bereikbaarheid is een mix van het vrij gebruik kunnen maken van de eigen auto en een goede beschikbaarheid van het openbaar vervoer, waarbij sprake is van een fijnmazig en betaalbaar netwerk, in combinatie met een in de wereld ongeëvenaarde infrastructuur voor de fiets.”
JA21 wil de veiligheid in het openbaar vervoer vergroten door geweldplegers een landelijk dekkend ov-verbod op te leggen.
“Een landelijk dekkend ov-verbod voor geweldplegers in het openbaar vervoer.”
De VVD wil het openbaar vervoer vooral verbeteren door te investeren in bereikbaarheid, veiligheid en innovatie, met aandacht voor regionale verbindingen en alternatieven waar regulier OV ontbreekt. Ze pleiten voor strengere handhaving, meer concurrentie op het spoor en het stimuleren van maatwerkoplossingen, maar leggen de nadruk op efficiëntie en betaalbaarheid in plaats van grootschalige uitbreiding of gratis OV.
De VVD ziet goede bereikbaarheid als essentieel voor economische groei en leefbaarheid, en wil investeren in betere OV-verbindingen tussen regio en Randstad. Waar regulier openbaar vervoer niet (meer) rijdt, willen ze maatwerkoplossingen en lokale alternatieven stimuleren.
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen. Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken. Waar regulier ov niet (meer) rijdt, blijft er wel behoefte aan verbinding. Daarom we versterken we dit met maatwerkoplossingen, slimme routes en nieuwe concessievormen. Daarnaast geven we meer ruimte aan kleinschalige lokale alternatieven waarbij inwoners elkaar helpen met vervoer. We passen hiervoor wetten aan als dat nodig is.”
“Openbaar vervoer hoort in de buurt te zijn. We zorgen dat gemeenten in hun plannen voor grootschalige woningbouw tijdig rekening houden met toekomstige spoorverbindingen zodat hier al voor de bouw van wijken ruimte voor gereserveerd wordt.”
De VVD wil dat het OV, en met name de trein, veiliger, schoner en stipter wordt. Ze willen vervoerders strenger houden aan afspraken, overlast harder aanpakken en concurrentie op het spoor stimuleren.
“We willen dat treinen veilig, op tijd en schoon zijn. We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.”
“We kijken of er op verschillende spoortrajecten alternatieve aanbieders kunnen rijden, bijvoorbeeld door bij de concessie van het hoofdrailnet ruimte te bieden voor eventuele andere aanbestedingen.”
“Daarnaast pakken we overlastgevers aan door de boetes te verhogen voor onder andere zwartrijden en taakstrafverboden op te leggen voor geweldplegers tegen ov-personeel. Verder willen we levenslange ov-verboden opleggen en de pakkans verhogen door de (vrijwillige) inzet van bodycams voor ov-personeel en de identiteitscheck te versimpelen.”
De VVD wil Nederland koploper maken in mobiliteitsinnovatie, onder meer door het combineren van verschillende vervoersvormen en het wegnemen van belemmerende regels.
“We blijven innovatie hier stimuleren, maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren. We passen regels en wetgeving daarvoor aan om vervoerinnovatie te vergemakkelijken en verschillende (nieuwe) vervoersmodaliteiten te combineren.”
De VVD ziet het belang van betere internationale treinverbindingen als alternatief voor vliegen en voor de bereikbaarheid van Europese steden.
“Als we in de toekomst goedkoop en snel naar Europese steden willen kunnen reizen, is het van belang dat we het Europese treinnetwerk versterken. Dit willen we doen door open toegang tot het spoorsysteem te verbeteren en ERTMS (European Rail Traffic Management System) zo snel mogelijk uit te rollen.”
BVNL wil het openbaar vervoer verbeteren door te investeren in hoogwaardig en betrouwbaar vervoer, met extra aandacht voor internationale treinverbindingen en het behoud van busverbindingen in de provincie. Ze zien openbaar vervoer als een noodzakelijke aanvulling op het wegennet, maar leggen de nadruk op uitbreiding van zowel wegen als OV. Hun visie is pragmatisch en gericht op economische groei en bereikbaarheid, zonder ideologische voorkeur voor OV boven de auto.
BVNL vindt dat de infrastructuur in Nederland achterloopt op de bevolkingsgroei en wil daarom fors investeren in het openbaar vervoer, naast het wegennet. Ze zien goed OV als essentieel voor economische groei en bereikbaarheid, maar niet als vervanging van de auto. De partij noemt expliciet het belang van internationale treinverbindingen en het doorbreken van monopolies in kaartverkoop.
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Meer aandacht voor internationale treinverbindingen. Doorbreken van het monopolie van kaartverkoop door nationale vervoerders.”
“Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
BVNL wil dat busverbindingen in de provincie behouden blijven, om de bereikbaarheid van landelijke gebieden te waarborgen. Dit standpunt adresseert het risico van vervoersarmoede buiten de Randstad en benadrukt het belang van OV voor regionale leefbaarheid.
“Busverbindingen in de provincie behouden.”
De partij noemt expliciet de aanleg van de Lelylijn als prioriteit en wil knelpunten bij ProRail aanpakken om nieuwe infrastructuur mogelijk te maken. Dit laat zien dat BVNL inzet op concrete spooruitbreidingen als onderdeel van hun OV-beleid.
Het CDA wil investeren in een betaalbaar, toegankelijk en regionaal maatwerkgericht openbaar vervoer, met bijzondere aandacht voor verbindingen tussen economische kerngebieden, regio’s en voorzieningen zoals ziekenhuizen en scholen. Ze pleiten voor het verbeteren en uitbreiden van het spoornetwerk, het stimuleren van flexibele en duurzame mobiliteitsoplossingen, en het waarborgen van bereikbaarheid voor iedereen, inclusief minder digitaal vaardigen, jongeren en senioren.
Het CDA ziet openbaar vervoer als essentieel voor bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling. Ze willen investeren in grote spoorprojecten, regionale maatwerkoplossingen en het betaalbaar en toegankelijk houden van het OV, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen en het verbinden van voorzieningen.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.”
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
“We zorgen dat voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en verenigingen ook zoveel mogelijk per ov bereikbaar zijn – binnen en buiten de Randstad.”
“Mobiliteit vraagt om maatwerk per regio. Wat in Zeeland werkt, werkt niet per se in Gelderland. In de ene regio is dat flexibel vervoer op aanvraag, in de andere een robuuste buslijn of een extra trein.”
Het CDA wil gemeenten en provincies stimuleren om innovatieve, duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen die goed geïntegreerd zijn met het reguliere openbaar vervoer, zodat bereikbaarheid ook in minder dichtbevolkte gebieden gegarandeerd blijft.
“We stimuleren gemeenten en provincies bij creatieve initiatieven die (duurzame) mobiliteit en flexvervoer organiseren. Dit is een logisch verlengstuk van het ov mits goed geïntegreerd en publiek toegankelijk. Provincies moeten ruimte hebben om deze in de OV-concessies mee te nemen.”
50PLUS vindt dat openbaar vervoer voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moet zijn, met speciale aandacht voor ouderen en mensen in gebieden waar het OV verdwijnt. Waar geen openbaar vervoer is, wil de partij alternatieven zoals buurtbusjes faciliteren. De partij benadrukt dat mobiliteit een basisbehoefte is en geen luxe, en wil voorkomen dat mensen zonder OV in de knel komen.
50PLUS stelt dat openbaar vervoer een basisvoorziening moet zijn die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijft, vooral voor ouderen en mensen in minder goed bereikbare gebieden. De partij ziet het verdwijnen van OV-verbindingen als een probleem en wil dat de overheid verantwoordelijkheid neemt om bereikbaarheid te garanderen.
“Openbaar vervoer is voor iedereen bereikbaar en betaalbaar.”
“Waar geen openbaar vervoer is, worden andere oplossingen gefaciliteerd, zoals b.v. buurtbusjes.”
“De auto is vaak onmisbaar voor ouderen en gezinnen, zeker waar OV-verbindingen verdwijnen.”
“De bereikbaarheid van steden, dorpen en landelijk gebied is verantwoordelijkheid van de overheid.”
DENK vindt dat openbaar vervoer toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen, met speciale aandacht voor lage inkomens, ouderen, kinderen en jongeren. Ze willen investeren in het openbaar vervoer om de dienstregeling te verbeteren, kaartjes goedkoper te maken en de kwaliteit te verhogen. Gratis openbaar vervoer voor kwetsbare groepen en bredere investeringen zijn de kern van hun visie.
DENK wil mobiliteit als recht waarborgen door gratis openbaar vervoer aan te bieden aan specifieke doelgroepen die nu vaak worden buitengesloten door hoge kosten. Dit moet de toegankelijkheid en gelijkheid vergroten, vooral voor mensen met een laag inkomen, ouderen en jongeren.
“Gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
Om het openbaar vervoer aantrekkelijker en duurzamer te maken, wil DENK investeren in een betere dienstregeling, goedkopere kaartjes en hogere kwaliteit. Dit moet niet alleen de bereikbaarheid verbeteren, maar ook bijdragen aan verduurzaming van mobiliteit.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Wij willen daarom inzetten op investeringen in betaalbare mobiliteit en toegankelijk openbaar vervoer.”
“Wij staan daarom voor meer geld voor het onderwijs, voor betaalbare woningen, voor het openbaar vervoer, voor de zorg en voor andere publieke voorzieningen.”