BBB kiest voor een fors strenger asielbeleid, maar positioneert zich als pragmatisch en niet ideologisch-rechts: de partij wil de instroom beperken, procedures versnellen, opvang in de regio stimuleren en internationale verdragen herzien. Belangrijke voorstellen zijn het strafbaar stellen van illegaliteit, het beperken van gezinshereniging, het afhandelen van asielaanvragen buiten de EU en het opzeggen van het VN-Vluchtelingenverdrag. BBB benadrukt dat streng beleid samen kan gaan met menselijke opvang voor echte vluchtelingen, zonder “grenzeloze groei”.
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere toelatingseisen, opvang in de regio en het stellen van een maximum aan het aantal asielzoekers. Dit is bedoeld om de draagkracht van de samenleving te bewaken en misbruik van het systeem te voorkomen, zonder de humanitaire plicht te verwaarlozen.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB wil illegaliteit strafbaar maken en zet in op snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers en overlastgevers. Dit moet het verblijf van mensen zonder recht op asiel ontmoedigen en de handhaving versterken, zonder ruimte te laten voor misbruik of langdurig verblijf zonder status.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
BBB wil internationale verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens herzien of opzeggen, om meer nationale beleidsruimte te krijgen voor een strenger asielbeleid. Dit standpunt is bedoeld om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers en meer grip te krijgen op migratie, zonder zich te binden aan wat zij als verouderde internationale verplichtingen zien.
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.”
“We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en de mogelijkheden voor permanente verblijfsvergunningen inperken. Dit is bedoeld om de instroom via nareis te beperken en het tijdelijke karakter van asiel te benadrukken.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
BBB koppelt streng asielbeleid aan strenge integratie-eisen: snelle inburgering, verplichte taalcursus en actieve deelname aan de samenleving. Dit moet voorkomen dat nieuwkomers buiten de samenleving blijven staan, zonder dat het beleid uitsluitend restrictief is.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
BVNL pleit voor een extreem streng asiel- en immigratiebeleid, met voorstellen als een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het sluiten van alle asielzoekerscentra. De partij koppelt deze maatregelen aan behoud van Nederlandse normen en waarden, en stelt harde eisen aan integratie en verblijfsrechten. BVNL positioneert zich hiermee duidelijk aan de rechterzijde van het politieke spectrum op dit thema.
BVNL wil per direct een asielstop, het opzeggen van het vluchtelingenverdrag en het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s. Dit is bedoeld om de instroom van asielzoekers volledig te stoppen en Nederland volledige controle te geven over wie het land binnenkomt.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en landen die niet meewerken aan terugkeer zwaar sanctioneren. Ook wordt opvang versoberd en remigratie financieel gestimuleerd.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL koppelt verblijfsrechten aan strikte integratie-eisen, zoals het verplicht leren van de Nederlandse taal, werken, en het verliezen van verblijfsrecht bij misdrijf of werkweigering.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
BVNL is fel tegen het dwingen van gemeenten tot opvang van asielzoekers en wil de spreidingswet afschaffen.
BVNL wil asielopvang buiten Nederland organiseren en tijdelijke verblijfsvergunningen invoeren zonder automatische permanente status.
JA21 positioneert zich als een partij die een zeer streng asielbeleid voorstaat, met als doel de instroom van asielzoekers fors te beperken en opvang in Nederland vrijwel geheel te beëindigen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het streven naar opvang in de regio, het intrekken van de Spreidingswet, het strafbaar stellen van illegaliteit, het fors aanscherpen van verblijfs- en naturalisatie-eisen, en het actief inzetten op terugkeer en uitzetting. JA21 presenteert zich als conservatief-liberaal, maar hun asielstandpunten zijn uitgesproken restrictief en sluiten in de praktijk sterk aan bij de rechterflank van het politieke spectrum.
JA21 wil dat asielzoekers niet langer in Nederland worden opgevangen, maar in hun eigen regio of in landen buiten de EU. Dit wordt gepresenteerd als een humane en structurele oplossing die de instroom naar Nederland minimaliseert.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Deals met partnerlanden voor asielopvang buiten de EU.”
JA21 verzet zich tegen landelijke dwangmaatregelen voor asielopvang, zoals de Spreidingswet, en wil gemeenten vrijwaren van verplichtingen tot het huisvesten van asielzoekers.
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en dat illegaliteit strafbaar wordt, inclusief het faciliteren daarvan. Ook wordt het gebruik van enkelbanden overwogen om te voorkomen dat uitgeprocedeerden verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 wil het verkrijgen van een verblijfsvergunning en het Nederlanderschap aanzienlijk moeilijker maken, onder meer door het afschaffen van verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd en het aanscherpen van de eisen voor naturalisatie.
JA21 wil het aantal toegekende asielaanvragen fors verlagen door het voordeel van de twijfel te schrappen en aanvragen strenger te beoordelen.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil actief werk maken van terugkeer, herbeoordeling en intrekking van asielstatussen, en uitzetting van criminele asielzoekers.
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op de woningmarkt, om de druk op sociale huurwoningen voor Nederlanders te verlichten.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, efficiënt en rechtvaardig asielbeleid dat inzet op snellere procedures, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers en het tegengaan van misstanden bij arbeidsmigratie. Ze willen het draagvlak voor opvang behouden door overlast aan te pakken en de regie bij de overheid te leggen, maar blijven vasthouden aan mensenrechten en internationale verdragen. Strenger asielbeleid wordt vooral gezocht in betere uitvoering, snellere procedures en terugkeer, niet in beperking van het recht op asiel.
GroenLinks-PvdA wil het asielstelsel verbeteren door procedures te versnellen en duidelijkheid te bieden, met een nadruk op snelle terugkeer van mensen zonder recht op asiel. Dit moet het draagvlak vergroten en het systeem uitvoerbaarder maken, zonder afbreuk te doen aan mensenrechten.
“Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
Om het draagvlak voor opvang te behouden, wil GroenLinks-PvdA overlastgevende asielzoekers aanpakken door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en meer politiecapaciteit in gemeenten met aanmeldcentra.
“We verminderen overlast door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en het openen van meer aanmeldcentra.”
“Overlastgevende asielzoekers, vaak mensen zonder perspectief op inwilliging, ondermijnen het draagvlak voor goede asielopvang.”
“We geven gemeenten met aanmeldcentra daarnaast een aparte status onder de Politiewet, om te zorgen voor voldoende politiecapaciteit.”
De partij wil minder arbeidsmigratie waar dit leidt tot uitbuiting of druk op wijken, en stelt strengere eisen aan werkgevers en uitzendbureaus. Dit is bedoeld om misstanden te voorkomen en de regie terug te brengen bij de overheid.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau.”
Hoewel GroenLinks-PvdA inzet op terugkeer, zijn ze tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en willen ze basisvoorzieningen waarborgen voor iedereen, ook voor mensen zonder verblijfsrecht.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
50PLUS kiest voor een strenger asiel- en migratiebeleid, maar positioneert zich niet als uitgesproken rechts: de partij wil de instroom van asielzoekers en migranten beperken via concrete maatregelen, zoals het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het instellen van maxima en het uitsluiten van economische vluchtelingen. Tegelijkertijd benadrukt 50PLUS respect voor menselijke waardigheid en het belang van duidelijke plichten voor nieuwkomers, waarmee het zich onderscheidt van hard-rechtse partijen.
50PLUS wil de asielinstroom beperken door onderscheid te maken tussen economische en echte vluchtelingen, het instellen van een maximum en het aanpassen van internationale verdragen. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van systemen te voorkomen, zonder de toon van radicaal-rechtse partijen over te nemen.
De partij wil toelatingsprocedures versnellen en het aantal beroepsmogelijkheden beperken, zodat sneller duidelijkheid ontstaat en misbruik wordt tegengegaan. Dit is gericht op het efficiënter en strenger maken van het asielproces, zonder afbreuk te doen aan basisrechten.
50PLUS stelt voor om asielzoekers zonder recht op verblijf direct terug te sturen en opvang te beëindigen na definitieve afwijzing, maar benadrukt dat dit met respect voor hun waardigheid moet gebeuren. Hiermee kiest de partij voor strengheid zonder dehumanisering.
De partij wil overlastgevende en criminele asielzoekers apart opvangen en hun recht op asiel laten vervallen. Dit is bedoeld om misbruik en overlast te bestrijden, zonder het hele asielbeleid te criminaliseren.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
50PLUS koppelt het Nederlanderschap aan het beheersen van de Nederlandse taal en benadrukt plichten naast rechten voor nieuwe Nederlanders. Dit is bedoeld om integratie te bevorderen en draagvlak te behouden.
De partij wil de spreidingswet intrekken, waarmee gemeenten niet langer verplicht worden asielzoekers op te nemen. Dit past in het streven naar meer lokale autonomie en beperking van de instroom.
“Intrekken van de spreidingswet.”
De SGP kiest voor een strenger asielbeleid met nadruk op snelle procedure, terugkeer en beperking van instroom, maar benadrukt tegelijk menswaardigheid en christelijke barmhartigheid. De partij wil asiel vooral tijdelijk maken, procedures versnellen, misbruik tegengaan en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. De SGP positioneert zich als streng op asiel zonder zich te profileren als uitgesproken rechts, door het beleid te koppelen aan morele en humane uitgangspunten.
De SGP wil dat asielopvang in Nederland beperkt blijft en vooral tijdelijk is, met snelle procedures en duidelijke grenzen aan de instroom. Dit moet voorkomen dat Nederland aantrekkelijker is dan andere landen en dat de opvangdruk te groot wordt.
De partij wil snelle en strenge beoordeling van asielaanvragen, misbruik tegengaan, en uitgeprocedeerde asielzoekers snel laten terugkeren. Herhaalde kansloze aanvragen worden beperkt, en overlastgevers en fraudeurs direct uitgezet.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
De SGP wil asielopvang en -afhandeling zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, in partnerlanden of regio’s van herkomst, onder Nederlandse verantwoordelijkheid en met respect voor mensenrechten.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
De SGP wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin, strengere voorwaarden voor nareis en integratie, en culturele/religieuze achtergrond laten meewegen bij toelating om integratieproblemen te voorkomen.
De partij wijst algehele pardonregelingen af en wil misbruik van de asielprocedure harder aanpakken.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
FVD kiest voor een extreem streng asiel- en immigratiebeleid, waarbij het doel is om asielopvang in Nederland volledig te stoppen en internationale verdragen op te zeggen. De partij koppelt dit aan het beschermen van de Nederlandse cultuur en identiteit, en stelt voor om alleen nog tijdelijk, economisch waardevolle migranten toe te laten onder strikte voorwaarden. FVD positioneert zich hiermee aan de uiterste rechterzijde van het spectrum en biedt geen gematigde of ‘niet-rechtse’ variant van streng asielbeleid.
FVD wil een totale asielstop, het beëindigen van lopende procedures en het sluiten van alle opvanglocaties in Nederland. Dit beleid is gericht op het volledig weren van asielzoekers en het beëindigen van elke vorm van opvang, met als doel de controle over migratie volledig terug te nemen.
FVD wil Nederland losmaken van internationale verplichtingen rond asiel en migratie, door uit verdragen als het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen en het EVRM te stappen. Dit moet Nederland volledige zeggenschap geven over wie het land binnenkomt.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en verdragen sluiten met derde landen om uitgeprocedeerde asielzoekers daarheen te sturen. Gemeenten die illegaliteit faciliteren worden beboet.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
FVD wil permanente verblijfsvergunningen afschaffen en alleen tijdelijke, streng geselecteerde arbeidsmigranten toelaten via een GreenCard-systeem. Alleen migranten die economisch waardevol en cultureel compatibel zijn, mogen tijdelijk blijven.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen komen werken.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en remigratie van migranten actief stimuleren met beurzen en begeleiding.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“Daarnaast moedigen we remigratie aan met royale beurzen en coaches die terugkeer naar landen van herkomst begeleiden.”
De PVV pleit voor een extreem streng asielbeleid dat verder gaat dan alleen aanscherping: het wil een totale asielstop, sluiting van azc’s, het opzeggen van internationale verdragen en het beëindigen van immigratie uit islamitische landen. Hun voorstellen zijn radicaal en positioneren zich expliciet aan de rechterzijde van het politieke spectrum, met weinig tot geen ruimte voor een gematigde of centrumpositie. Wie een strenger asielbeleid wil zonder “meteen rechts te zijn”, vindt bij de PVV geen gematigd alternatief, maar een partij die kiest voor maximale restrictie en uitsluiting.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, bestaande azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Dit beleid is bedoeld om de instroom volledig te stoppen en Nederland “terug te geven aan de Nederlanders”, en gaat veel verder dan een streng asielbeleid binnen het bestaande systeem.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil Nederland losmaken van internationale verplichtingen rond asiel en migratie, door verdragen op te zeggen en een opt-out binnen de EU af te dwingen. Dit is een fundamentele breuk met het huidige internationale rechtskader en onderstreept het radicale karakter van hun voorstellen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV koppelt haar asielbeleid expliciet aan religie en cultuur, door te pleiten voor een volledige stop op immigratie uit islamitische landen. Dit standpunt is ideologisch gemotiveerd en gaat verder dan louter strengere toelatingseisen.
“Geen immigratie uit islamitische landen”
De PVV wil dat asielzoekers en statushouders bij overlast of een enkel misdrijf direct hun verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Dit beleid is bedoeld als afschrikmiddel en om de “veiligheid van Nederlanders” te waarborgen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
De PVV wil statushouders geen voorrang meer geven op sociale huurwoningen en stelt strengere eisen aan hun verblijf, zoals het direct kwijtraken van de verblijfsvergunning bij fraude of weigering van werk/woning.
De Partij voor de Dieren (PvdD) is uitgesproken vóór een ruimhartig, humaan en inclusief asielbeleid en verzet zich expliciet tegen het aanscherpen of beperken van asielrechten. Hun programma bevat geen voorstellen voor een strenger asielbeleid; integendeel, ze willen bestaande beperkingen juist versoepelen en de rechten van asielzoekers en migranten versterken. Kiezers die een strenger asielbeleid zoeken, vinden bij de PvdD geen aansluiting.
De PvdD kiest bewust voor een ruimhartig asielbeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten en het verbeteren van opvang en integratie. Ze verwerpen criminalisering, willen meer legale vluchtwegen en zijn tegen het terugsturen van mensen naar onveilige landen. Dit standpunt is fundamenteel tegengesteld aan het idee van een strenger asielbeleid.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De PvdD verzet zich tegen Europese en nationale afspraken die asiel beperken, zoals migratiedeals en het Europese migratiepact. Ze willen juist meer legale en veilige routes en afschaffing van deals die mensenrechten schenden.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
De partij wil investeren in opvang, begeleiding en snelle integratie van vluchtelingen, met nadruk op menswaardigheid en acceptatie in de samenleving. Dit is het tegenovergestelde van een restrictiever beleid.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. Wanneer mensen elkaar eenmaal kennen, zijn we vaak begripvol en behulpzaam ten opzichte van opgevangen vluchtelingen.”
Volt kiest nadrukkelijk voor een humaan, ruimhartig en solidair asielbeleid, waarbij mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Het programma bevat geen voorstellen voor een strenger asielbeleid; Volt wil juist procedures versnellen, opvang verbeteren en legale migratiekanalen verruimen. Voor kiezers die een strenger asielbeleid zoeken zonder direct rechts te stemmen, biedt Volt geen passend alternatief.
Volt verwerpt strengere asielmaatregelen en zet in op bescherming van mensenrechten, snelle procedures, spreiding en integratie van vluchtelingen. Het programma benadrukt solidariteit, eerlijke verdeling en het vergroten van legale migratiekanalen, en wijst deals met dubieuze regimes en detentiecentra af. Dit standpunt is expliciet tegengesteld aan het idee van een strenger asielbeleid.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt gelooft in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Open grenzen vormen de kern van een verenigd, vreedzaam en solidair Europa. Volt maakt zich sterk voor deze fundamentele Europese belofte. De binnengrenscontroles worden per direct gestopt.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af.”
“Volt wil dat de EU (en Nederland) op grotere schaal noodvisa afgeeft aan journalisten, activisten, wetenschappers en kunstenaars die in eigen land politiek worden vervolgd.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
BIJ1 is uitgesproken tegen een strenger asielbeleid en pleit juist voor het versoepelen van asiel- en migratieregels, het beschermen van asielrecht en het bieden van meer rechten aan vluchtelingen, migranten en ongedocumenteerden. Hun programma bevat geen voorstellen voor strengere asielmaatregelen, maar juist voor het openstellen van grenzen, het afschaffen van beperkingen en het beëindigen van detentie en deportatie. Wie een strenger asielbeleid wil, vindt bij BIJ1 geen aansluiting.
BIJ1 streeft naar het afschaffen van grenzen en het invoeren van universeel verblijfsrecht, waarbij migranten en vluchtelingen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten of status. Dit standpunt is het tegenovergestelde van een strenger asielbeleid en benadrukt maximale toegankelijkheid en gelijkwaardigheid.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
BIJ1 wil alle vormen van vreemdelingendetentie en uitzetting afschaffen, en biedt structurele mogelijkheden voor verblijfspapieren aan iedereen zonder geldige verblijfsvergunning. Dit beleid is expliciet anti-repressief en gericht op bescherming in plaats van beperking.
“Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
BIJ1 wil bestaande beperkingen en eisen in het asielbeleid afschaffen of versoepelen, zoals de inburgeringstoets, de Koppelingswet en criteria voor familiehereniging. Dit beleid is gericht op het wegnemen van drempels en het vergroten van rechten voor migranten.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 pleit voor een snelle, zorgzame en toegankelijke asielprocedure met juridische hulp, traumazorg en toegang tot werk en voorzieningen vanaf dag één. Dit beleid is gericht op het beschermen en ondersteunen van asielzoekers, niet op het aanscherpen van procedures.
“Gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
Het CDA kiest voor een strenger en steviger asielbeleid, maar blijft vasthouden aan internationale verdragen en een humane benadering. De partij wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden, tijdelijke vergunningen invoeren, gezinshereniging beperken en strengere terugkeermaatregelen nemen. Hiermee positioneert het CDA zich als een partij die migratie fors wil beperken zonder de harde toon en radicale voorstellen van uitgesproken rechtse partijen.
Het CDA wil dat asielaanvragen voortaan buiten Europa worden behandeld en dat alleen uitgenodigde asielmigranten naar Europa mogen komen. Tegelijkertijd pleit de partij voor een strengere buitengrensprocedure en directe terugkeer bij afwijzing, waarmee de instroom wordt beperkt zonder het recht op asiel volledig uit te sluiten.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, om de druk op opvang en integratie te verminderen. Dit beleid is bedoeld om het asielstelsel beheersbaar te houden en misbruik te voorkomen, zonder het recht op bescherming voor echte vluchtelingen uit te sluiten.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA wil uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen en het terugkeerbeleid aanscherpen. Hiermee wil de partij voorkomen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven en het draagvlak voor opvang onder druk zetten.
Het CDA koppelt een streng toelatingsbeleid aan een stevige integratieplicht en snelle toegang tot de arbeidsmarkt voor kansrijke asielzoekers. Dit moet bijdragen aan draagvlak en succesvolle inburgering, zonder te vervallen in uitsluiting of stigmatisering.
NSC kiest voor een strenger, maar realistisch asielbeleid dat zich nadrukkelijk onderscheidt van radicaal-rechtse retoriek. De partij wil opvang in de regio, strengere procedures, een tweestatusstelsel en snelle terugkeer van kansarme asielzoekers, maar benadrukt tegelijkertijd menselijke opvang en het respecteren van grondrechten. NSC positioneert zich als een partij voor kiezers die strengere asielmaatregelen willen zonder extreemrechts te stemmen.
NSC wil asielprocedures zoveel mogelijk buiten Nederland en de EU laten plaatsvinden, om de instroom te beperken en het systeem te ontlasten. Dit moet voorkomen dat alle asielzoekers naar Nederland komen en biedt ruimte voor strengere nationale wetgeving, zonder het recht op bescherming voor echte vluchtelingen te verliezen.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
Door het tweestatusstelsel opnieuw in te voeren, maakt NSC onderscheid tussen echte vluchtelingen en mensen die tijdelijk bescherming zoeken. Voor de grootste groep geldt tijdelijke, sobere opvang en snelle terugkeer, met strengere handhaving bij weigering tot terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC wil dat asielprocedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel en wie niet. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en misbruik van het systeem.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
NSC vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dit verbieden, om de druk op de woningmarkt voor andere woningzoekenden te verlichten.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De SP kiest voor een asiel- en migratiebeleid dat strenger is dan veel linkse partijen, maar zonder de harde toon en uitsluiting van rechtse partijen. Ze willen het aantal migranten beperken, procedures versnellen, streng optreden tegen misbruik en overlast, en opvang eerlijker verdelen, maar blijven vasthouden aan mensenrechten en solidariteit. De nadruk ligt op snelle terugkeer van mensen zonder recht op asiel, aparte opvang voor overlastgevers, en het beperken van arbeids- en studiemigratie.
De SP wil voorkomen dat mensen zonder recht op asiel onnodig lang in Nederland blijven en dat overlastgevers het draagvlak ondermijnen. Daarom pleiten ze voor aparte, strenge opvang voor mensen uit veilige landen, gericht op snelle terugkeer, en meer capaciteit bij de terugkeerdienst.
“Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven. Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”
De SP wil het totale aantal migranten (asiel, arbeid, studie) fors beperken om de druk op voorzieningen en sociale samenhang te verminderen. Dit is een concreet kwantitatief doel dat strenger is dan bij veel andere linkse partijen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat snel duidelijk is wie mag blijven en wie moet vertrekken. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en onnodige opvang.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP vindt dat vluchtelingen bij voorkeur in de eigen regio moeten worden opgevangen, en staat open voor opvang buiten de EU mits deze menswaardig is. Dit beperkt het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt.
“Dat kan het beste in de regio. Dit is goed voor mensen zelf, zodat ze dichtbij hun families en thuisland zijn en makkelijker kunnen terugkeren zodra het veilig is. Wij staan open voor migratieafspraken, op voorwaarde dat de opvang op een menswaardige manier plaatsvindt. Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
De SP wil het aantal arbeids-, kennis- en studiemigranten flink omlaag brengen en stelt strengere eisen aan werkgevers en migranten. Dit is bedoeld om misbruik en druk op voorzieningen te voorkomen.
“We brengen we het aantal arbeids, kennis en studie migranten dat jaarlijks naar Nederland komt flink omlaag.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
De SP wil dat niet alleen arme, maar ook rijke gemeenten vluchtelingen opvangen, om overbelasting en spanningen in kwetsbare wijken te voorkomen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. ... We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
De SP vindt dat wie mag blijven, verplicht moet integreren en direct Nederlands moet leren. Dit moet sociale samenhang bevorderen en problemen als werkloosheid en segregatie tegengaan.
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht. ... De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
De VVD positioneert zich als een partij die een aanzienlijk strenger asielbeleid wil voeren, maar zichzelf profileert als centrum-rechts en niet als radicaal rechts. Hun kernvoorstellen zijn het volledig sluiten van de asielprocedure aan de Nederlandse grens (alleen nog hervestiging), het beperken van het aantal vluchtelingen tot nul indien nodig, en het strafbaar stellen van illegaal verblijf. De partij koppelt deze strengheid aan het beschermen van de rechtsstaat en Nederlandse waarden, en benadrukt dat streng beleid niet ten koste mag gaan van echte vluchtelingen of de humane opvang.
De VVD wil het huidige asielstelsel fundamenteel veranderen door asielaanvragen aan de Nederlandse grens onmogelijk te maken; alleen via hervestiging kunnen vluchtelingen nog naar Nederland komen. Dit moet de instroom drastisch beperken en Nederland meer controle geven over wie wordt toegelaten, zonder het recht op bescherming voor de meest kwetsbaren volledig uit te sluiten.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil de verblijfsduur voor asielzoekers beperken, permanente verblijfsvergunningen afschaffen, en illegaal verblijf strafbaar stellen. Hiermee wil de partij misbruik van het asielstelsel tegengaan en sneller kunnen terugsturen wie niet mag blijven.
“schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
De VVD stelt dat asielzoekers die zich schuldig maken aan criminaliteit of overlast direct hun verblijfsrecht verliezen en uitgezet moeten worden. Dit moet het draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen beschermen en misbruik ontmoedigen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
De VVD wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen op de woningmarkt en alleen nog sobere flexwoningen toegewezen krijgen. Hiermee wil de partij de druk op de woningmarkt voor Nederlanders verminderen en het gevoel van eerlijkheid herstellen.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil haar strenge asielbeleid bij voorkeur op Europees niveau invoeren, maar is bereid nationaal door te pakken als Europese samenwerking uitblijft. Nederland moet kunnen kiezen voor een opt-out als andere EU-landen niet meewerken.
“Het nieuwe asielsysteem dient bij voorkeur op Europees niveau ingevoerd te worden, maar als dit te lang duurt willen wij dat Nederland hierin alleen optrekt.”
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
DENK is uitgesproken tegen een strenger asielbeleid en pleit juist voor een menswaardig, ruimhartig en inclusief asiel- en migratiebeleid. De partij wil bestaande strenge asielwetten afschaffen, gezinshereniging vergemakkelijken, en investeert in betere opvang en snellere procedures voor vluchtelingen. Wie een strenger asielbeleid zoekt zonder direct rechts te stemmen, vindt bij DENK géén aansluiting: hun programma is expliciet gericht op het versoepelen en humaniseren van het asielbeleid.
DENK verzet zich expliciet tegen streng asielbeleid en wil bestaande beperkingen terugdraaien. De partij ziet strenge asielwetten als onmenselijk en pleit voor het behoud en zelfs verruiming van rechten voor vluchtelingen, waaronder gezinshereniging en verblijfsduur.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt.”
In plaats van strengere toelating, wil DENK investeren in betere, kleinschalige opvang en snellere, menswaardige procedures. De partij ziet begeleiding en integratie als kernpunten, niet beperking of ontmoediging van asiel.
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK wil migratie reguleren via legale routes en internationale samenwerking, niet door strengere nationale toelatingseisen. Het doel is mensenhandel te bestrijden en de grondoorzaken van migratie aan te pakken, met behoud van mensenrechten.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes...”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig maar strikter en efficiënter asielbeleid, zonder te vervallen in harde rechtse retoriek. Ze willen snelle procedures, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, en strengere eisen aan integratie en naturalisatie, maar blijven vasthouden aan bescherming van kwetsbaren en verwerpen strafbaarstelling van illegaliteit. Hun koers is: streng waar nodig, humaan waar mogelijk.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen en dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren, met afspraken en sancties richting landen van herkomst. Dit voorkomt worteling van afgewezenen en overlast, maar blijft binnen een humane benadering.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De partij wil dat integratie en het verkrijgen van het Nederlanderschap niet vanzelfsprekend zijn, maar afhangen van actieve deelname en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Ze scherpen waar nodig de eisen aan en verbinden verblijfsvergunningen aan integratievoorwaarden.
“Het recht op bescherming leidt niet automatisch na een aantal jaar tot het recht op Nederlanderschap. Daarbij zijn we mild voor hen die wel willen, maar niet kunnen.”
“Aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
Hoewel de ChristenUnie strengere procedures en terugkeer wil, blijven ze vasthouden aan een menswaardige opvang en verwerpen ze strafbaarstelling van illegaliteit of hulp aan ongedocumenteerden.
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 kiest niet voor een strenger asielbeleid in de klassieke zin, maar zet in op snellere procedures, betere spreiding en integratie, en strengere aanpak van overlastgevers, zonder het recht op bescherming of menselijkheid op te geven. De partij ondersteunt Europese samenwerking en wil het asielsysteem moderniseren, maar blijft vasthouden aan opvang voor mensen die vluchten voor oorlog en geweld. D66 combineert dus enkele striktere uitvoeringsmaatregelen met een overwegend humaan en solidair asielbeleid.
D66 wil het asielproces versnellen en vereenvoudigen zodat mensen sneller duidelijkheid krijgen, maar zonder afbreuk te doen aan zorgvuldigheid of mensenrechten. Dit is bedoeld om de druk op opvang te verminderen en het systeem werkbaarder te maken, zonder de instroom fundamenteel te beperken.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 wil harder optreden tegen een kleine groep asielzoekers die voor overlast zorgt, door aparte, gesloten opvang, meer handhaving en snellere terugkeer. Dit is het meest concrete 'strengere' element in hun asielstandpunt, bedoeld om draagvlak voor opvang te behouden zonder het hele systeem restrictiever te maken.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 wil dat mensen zonder verblijfsstatus sneller terugkeren naar hun land van herkomst, met afspraken op (bij voorkeur) Europees niveau. Dit is een uitvoeringsmaatregel die het systeem efficiënter moet maken, maar D66 blijft tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 staat open voor modernisering van internationale verdragen, maar alleen als dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten niet worden ingeperkt. Dit is geen klassiek 'strenger' standpunt, maar laat ruimte voor aanpassing van het systeem.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”