De ChristenUnie wil de belasting op onroerende zaken eerlijker en evenwichtiger maken door de belastingdruk op vastgoed in box 3 te verlagen en de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te schaffen. Tegelijkertijd streven ze naar een eigendomsneutrale fiscale behandeling van wonen, waarbij kopers en huurders gelijker worden behandeld. De partij wil ook een planbatenheffing invoeren op de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek zorgt voor ongelijkheid tussen kopers en huurders en huizenprijzen opdrijft. Ze willen deze regeling daarom in de komende decennia geleidelijk afbouwen om het belastingstelsel eerlijker te maken.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. ... In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
De partij erkent dat vastgoed momenteel relatief zwaar wordt belast in box 3 en wil deze belasting verlagen, vooral voor particuliere verhuurders. Dit moet bijdragen aan een eerlijker belastingstelsel en het stimuleren van verhuur.
Om grondspeculatie tegen te gaan en de samenleving te laten profiteren van waardestijgingen bij bestemmingswijziging, wil de ChristenUnie een belasting op de winst bij het omzetten van grond naar bouwgrond invoeren.
“Daarom zijn we voor een belasting op de winst die ontstaat als grond bouwgrond wordt (planbatenheffing), we pakken hiermee ook grondspeculatie aan.”
De ChristenUnie wil het eigenwoningforfait afschaffen voor de eerste miljoen euro aan woningwaarde, zodat over dat deel geen belasting meer hoeft te worden betaald.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
GroenLinks-PvdA wil het gemeentelijk belastinggebied uitbreiden met een leegstandsheffing en het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters, zodat speculatie en leegstand van onroerend goed worden tegengegaan. De partij ziet onroerende zaak belasting als instrument om grondspeculatie en leegstand te ontmoedigen en opbrengsten te gebruiken voor woningbouw en lastenverlichting. Hun visie is dat bezitters van onroerend goed eerlijker moeten bijdragen aan de samenleving, vooral als zij profiteren van waardestijgingen zonder maatschappelijke meerwaarde te leveren.
GroenLinks-PvdA wil gemeenten de mogelijkheid geven om een leegstandsheffing op te leggen aan eigenaren van langdurig leegstaande woningen. Dit moet speculatie en bewust leeg laten staan van woningen tegengaan, zodat woningen sneller beschikbaar komen voor bewoners.
“Het gemeentelijk belastinggebied wordt uitgebreid met een leegstandsheffing, en niet beperkt.”
“Met een gemeentelijke heffing op langdurig leegstaande woningen gaan we ook leegstand tegen.”
De partij wil belastingkortingen voor grondbezitters afbouwen, zodat speculanten en grondeigenaren die profiteren van waardestijgingen zonder te bouwen, meer gaan bijdragen. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor woningbouw en lastenverlichting.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
“De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
GroenLinks-PvdA wil dat speculatiewinsten op grond en vastgoed deels worden afgeroomd, zodat deze winsten ten goede komen aan de samenleving en niet alleen aan grondspeculanten.
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
De SP wil de belasting op onroerende zaken verhogen voor speculanten en eigenaren van leegstaande panden om woningnood en speculatie tegen te gaan. Ze pleiten voor extra belastingen op leegstand en grondspeculatie, zodat vastgoed wordt ingezet voor wonen in plaats van winstbejag. Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om via belastingmaatregelen en onteigening betaalbare woningen te realiseren.
De SP wil grondeigenaren die grond vasthouden om winst te maken zwaarder belasten, om speculatie en prijsopdrijving tegen te gaan. Dit moet ervoor zorgen dat grond beschikbaar komt voor woningbouw en niet langer wordt vastgehouden voor financiële winst.
De SP wil een extra belasting op leegstaande panden invoeren om eigenaren te stimuleren hun vastgoed te gebruiken of geschikt te maken voor bewoning. Dit moet speculatie ontmoedigen en leegstand tegengaan.
Om het opkopen van woningen door beleggers te ontmoedigen, wil de SP de overdrachtsbelasting verhogen vanaf het tweede huis. Dit moet woningen beschikbaar houden voor mensen die er zelf willen wonen.
“Beleggers gaan meer overdrachtsbelasting betalen vanaf hun tweede huis.”
Volt wil speculatie met grond en leegstand van woningen tegengaan door nieuwe belastingen op onbenutte fysieke ruimte, grondwaarde en leegstand in te voeren. Ze pleiten voor het afbouwen van fiscale voordelen voor koopwoningen en het rechtvaardiger belasten van woningvermogen. Hun visie is dat grond en vastgoed eerlijker moeten worden belast om maatschappelijke doelen te dienen en de woningmarkt toegankelijker te maken.
Volt wil speculatie met grondbezit ontmoedigen en maatschappelijke winsten eerlijker verdelen door een belasting op onbenutte fysieke ruimte en een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde. Dit moet ervoor zorgen dat grond sneller beschikbaar komt voor woningbouw en dat investeringen in de publieke ruimte ook de gemeenschap ten goede komen.
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit. Daarnaast voeren we een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde in, zodat maatschappelijke investeringen ook maatschappelijke winsten opleveren.”
Volt wil leegstand van woningen ontmoedigen door een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting, naar voorbeeld van Vlaanderen. Dit moet eigenaren stimuleren om hun panden sneller te benutten en zo het woningaanbod vergroten.
“Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting. Dit beweegt eigenaren om sneller in actie te komen als hun pand leeg staat.”
Volt wil de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait afbouwen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen. Hiermee wordt woningvermogen zwaarder belast en wordt de fiscale stimulering van koopwoningen verminderd, met als doel de huizenprijzen te laten dalen en vermogen eerlijker te belasten.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten.”
Volt wil de waardestijging van landbouwgrond die tot bouwgrond wordt bestemd fiscaal belasten. Dit moet speculatie tegengaan en grond sneller en goedkoper beschikbaar maken voor woningbouw.
“Dat doen we door de waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten, waardoor grond naar verwachting eerder beschikbaar komt voor een lagere prijs.”
BIJ1 wil het bezit van onroerend goed en grond minder aantrekkelijk maken voor speculanten en grote beleggers door middel van hoge belastingen en boetes, met als doel wonen betaalbaar te houden en leegstand te bestrijden. Ze stellen voor om langdurige leegstand zwaar te beboeten op basis van de WOZ-waarde en pleiten voor het terugpakken van grond en gebouwen van grote private beleggers. De partij ziet onroerende zaak belasting als een instrument om sociale rechtvaardigheid op de woningmarkt te bevorderen.
BIJ1 wil langdurige leegstand van woningen en panden ontmoedigen door hoge, progressieve boetes op te leggen die direct gekoppeld zijn aan de WOZ-waarde van het onroerend goed. Dit moet speculatie en inefficiënt gebruik van vastgoed tegengaan en de doorstroom op de woningmarkt bevorderen.
“Er komen hoge leegstandsboetes bij langdurige onnodige leegstand; als de eigenaar meerdere waarschuwingen negeert kan dit progressief oplopen tot 2,8% van de WOZ-waarde per maand, wat neerkomt op een boete van de volledige waarde van het pand in drie jaar.”
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar).”
Om speculatie en machtsconcentratie op de woningmarkt tegen te gaan, wil BIJ1 grond en gebouwen van grote private beleggers en huisjesmelkers terugpakken. Dit beleid is gericht op het herstellen van publieke controle over onroerend goed en het bevorderen van betaalbaar wonen.
BBB is tegen het verhogen of uitbreiden van belastingen op de eigen woning, zoals de onroerendezaakbelasting (OZB) of het belasten van de overwaarde van woningen. De partij wil de betaalbaarheid van koopwoningen beschermen en pleit ervoor dat de (over)waarde van de eigen woning niet extra wordt belast, en dat bestaande fiscale voordelen zoals de hypotheekrenteaftrek niet verder worden beperkt.
BBB vindt dat de aanschaf en het bezit van een koopwoning betaalbaar moeten blijven. Daarom verzet de partij zich tegen het belasten van de overwaarde van woningen en tegen verdere beperkingen van de hypotheekrenteaftrek. Dit standpunt is bedoeld om huiseigenaren te beschermen tegen extra lasten en om de woningmarkt toegankelijk te houden.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
BBB wil dat belastingen voor verhuurders, waaronder mogelijk de OZB, eerlijk en voorspelbaar zijn. Dit moet voorkomen dat verhuurders woningen verkopen door te hoge of onvoorspelbare lasten, zodat de huurmarkt stabiel en betaalbaar blijft.
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BVNL wil de lasten op onroerend goed voor burgers en bedrijven fors verlagen en pleit voor het afschaffen of drastisch verminderen van belastingen op het eigen huis. Zij willen het Eigen Woningforfait afschaffen of minimaliseren, de Wet Hillen herinvoeren, en het erfpachtsysteem beëindigen. De partij ziet het eigen huis als een veilige haven en verzet zich tegen het gebruik van onroerend goed als melkkoe door de overheid.
BVNL vindt dat het eigen huis geen bron van belastingheffing moet zijn en wil het Eigen Woningforfait afschaffen of in elk geval gelijk trekken voor iedereen. Dit moet het bezit van een eigen woning financieel aantrekkelijker en veiliger maken.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
BVNL wil een einde maken aan het erfpachtsysteem van de overheid, omdat dit volgens hen leidt tot onredelijke lasten voor eigenaren door willekeurige verhogingen van de erfpachtcanon.
“Er wordt een einde gemaakt aan het erfpachtsyteem dat door de overheid wordt gehanteerd. Dit is een onnodig verdienmodel waardoor eigenaren in de problemen komen doordat gemeentebesturen exorbitante verhogingen van de erfpachtcanon door kunnen voeren.”
D66 wil het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen en de fiscale verschillen tussen huurders en huiseigenaren verkleinen. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen, het eigenwoningforfait voor dure huizen aan te scherpen en gemeenten meer ruimte te geven voor lokale belastingen, waaronder de onroerendezaakbelasting (OZB). Het doel is een eerlijker belastingstelsel waarin vermogen en woningbezit realistischer worden belast, zonder dat de totale belastingdruk stijgt.
D66 vindt dat het huidige systeem huiseigenaren te veel bevoordeelt ten opzichte van huurders. Door de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en het eigenwoningforfait voor dure huizen te verhogen, willen ze de fiscale behandeling van woningen eerlijker maken. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat de totale belastingdruk niet stijgt.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
D66 wil gemeenten meer mogelijkheden geven om eigen inkomsten te genereren via lokale belastingen en heffingen, waaronder de onroerendezaakbelasting. Dit geeft gemeenten meer zeggenschap over hun begroting, maar hoeft niet te betekenen dat inwoners per saldo meer belasting gaan betalen, omdat hogere lokale lasten gepaard gaan met lagere inkomstenbelasting.
“Daarnaast krijgen gemeenten meer mogelijkheden voor lokale belastingen en heffingen. Zo hebben ze meer zeggenschap over hun inkomsten en kunnen ze beter zelf keuzes maken én verantwoorden aan inwoners. Dit hoeft niet te betekenen dat inwoners meer belasting gaan betalen: hogere lokale belastingen gaan samen met lagere inkomstenbelastingen.”
FVD wil de onroerendezaakbelasting (OZB) hervormen door deze los te koppelen van de WOZ-waarde en te baseren op het aantal bewoners, zodat het bezit van een woning geen financiële last wordt. Daarnaast wil FVD OZB-verhogingen stoppen en pleit de partij voor een uniforme, eerlijke OZB die voor iedereen gelijk is, ongeacht de waarde van het huis.
FVD vindt het onrechtvaardig dat de OZB afhankelijk is van de WOZ-waarde en wil deze koppelen aan het aantal bewoners. Hiermee wil de partij voorkomen dat het bezitten van een woning een financiële last wordt, vooral voor mensen met een relatief hoge WOZ-waarde maar een laag inkomen.
“We maken de OZB gelijk voor iedereen en koppelen deze niet meer aan de WOZ-waarde maar aan het aantal bewoners, zodat het hebben van een woning nooit een last is.”
FVD wil dat de OZB niet verder wordt verhoogd, om de lasten voor huiseigenaren te beperken en het eigen woningbezit te beschermen.
“OZB-verhogingen stoppen we”
De Partij voor de Dieren (PvdD) noemt de onroerendezaakbelasting (OZB) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch doet zij concrete voorstellen tot aanpassing van deze belasting. Wel pleit de partij voor het aanpakken van vermogensongelijkheid door woningbezit, onder meer via herziening van het belastingstelsel en maatregelen tegen speculatie met woningen en grond.
De PvdD wil het belastingstelsel herzien om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit te verminderen. Dit moet het minder aantrekkelijk maken om huizen als belegging te gebruiken en zo de woningmarkt toegankelijker maken voor bewoners.
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
Om speculatie en leegstand tegen te gaan, stelt de PvdD een heffing voor op leegstaande panden en braakliggende grond bij bouwprojecten.
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
De SGP noemt de onroerendezaakbelasting (OZB) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor een rechtvaardige belastingheffing op vermogen, waaronder onroerend goed, en voor het mogelijk maken van een baatbelasting bij verduurzaming van woningen. Concrete voorstellen over de OZB ontbreken, maar er wordt gepleit voor belasting op daadwerkelijk rendement van onroerend goed en voor wettelijke verankering van gebouwgebonden baatbelasting.
De SGP wil dat de belasting op vermogen, waaronder onroerend goed, wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement in plaats van een forfaitair systeem. Dit moet zorgen voor een eerlijkere belastingdruk, vooral bij lage opbrengsten uit bijvoorbeeld spaargeld of vastgoed.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed.”
De SGP wil gemeenten de mogelijkheid geven om via een baatbelasting investeringen in verduurzaming van woningen terug te laten betalen door huishoudens die hiervan profiteren. Dit instrument moet wettelijk beter worden verankerd om juridische onduidelijkheid te voorkomen.
“Die huishoudens profiteren van een lagere energierekening en betalen via een gerichte baatbelasting de investeringen over een lange termijn terug. Het maakt een vorm van vrijwillige gebouw gebonden financiering mogelijk. Om juridische onduidelijkheid te voorkomen is betere wettelijke verankering van deze baatbelasting nodig.”
De VVD wil de onroerendezaakbelasting (OZB) niet verder verhogen en pleit voor het begrenzen van deze belasting om de woonlasten betaalbaar te houden. Ze zien het eigen huis niet als melkkoe voor gemeenten en willen de jaarlijkse stijging van de OZB maximeren, met oog voor de verantwoordelijkheden van gemeenten.
De VVD vindt dat de OZB niet als extra inkomstenbron voor gemeenten mag dienen en wil de jaarlijkse stijging van deze belasting beperken. Dit moet voorkomen dat huiseigenaren onevenredig worden belast en de woonlasten verder stijgen.
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
“Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
DENK wil voorkomen dat de onroerendezaakbelasting (OZB) door gemeenten wordt gebruikt om burgers extra te belasten en pleit daarom voor een wettelijke maximering van deze belasting. Het doel is om de OZB niet als lokale melkkoe te laten fungeren en zo de woonlasten voor burgers te beperken.
DENK vindt dat gemeenten de OZB niet mogen inzetten als extra inkomstenbron ten koste van bewoners. Door de OZB te maximeren wil DENK de betaalbaarheid van wonen beschermen en voorkomen dat lokale lasten buitensporig stijgen.
“De OZB belasting mag niet meer gebruikt worden als een lokale melkkoe. De OZB-belasting wordt gemaximeerd.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma