BIJ1 pleit voor toegankelijke, persoonlijke en regelluwe ondersteuning voor mensen met een handicap, lage inkomens of andere ondersteuningsbehoeften. De partij wil bureaucratie verminderen, ondersteuning gelijk trekken in alle gemeenten, en de nadruk leggen op eigen regie, kwaliteit van leven en passende hulp. Concrete voorstellen zijn onder andere het afschaffen van verplichtingen en sancties in de bijstand, het bieden van onafhankelijke cliëntondersteuning, en het waarborgen van passende ondersteuning in zorg, onderwijs en op de werkvloer.
BIJ1 vindt dat ondersteuning voor mensen met een zichtbare of onzichtbare handicap te veel gericht is op betaald werk en te weinig op persoonlijke ontwikkeling en kwaliteit van leven. De partij wil bureaucratie verminderen en de nadruk leggen op vertrouwen, eigen regie en passende hulp, ongeacht de gemeente.
“ondersteuning voor mensen met een zichtbare of onzichtbare handicap, en richt de wet zich te eenzijdig op betaald werk vinden. Deze wet herzien we direct, waarbij de nadruk komt te liggen op persoonlijke ontwikkeling, toekomstperspectief en kwaliteit van leven. We werken (samen) vanuit vertrouwen. Uitkeringen worden regelluw (met flexibele regels).”
“Zij moeten vanuit eigen regie toegang hebben tot een passend en samenhangend pakket aan zorg en ondersteuning.”
“We zorgen dat deze mensen ook niet bij herhaling hoeven te bewijzen dat ze passende zorg en ondersteuning nodig hebben.”
“‘Eén plan, één regisseur’ is de basis van hulp voor mensen met een hulpvraag.”
“‘Eén plan, één regisseur’ wordt de basis van hulp voor mensen met een zorg- of ondersteuningsvraag, onder welke zorgwet die vraag ook valt.”
“Gemeenten worden verplicht om mensen met een handicap en hun vertegenwoordigers te betrekken bij het maken van beleid.”
“Gemeentebeleid dat mensen met een handicap raakt wordt landelijk vastgelegd. Zo kunnen mensen in elke gemeente aanspraak maken op dezelfde passende voorzieningen, onder dezelfde voorwaarden.”
BIJ1 wil dat ondersteuning in onderwijs en werk toegankelijk, onafhankelijk en afgestemd op individuele behoeften is, met extra aandacht voor mensen met een handicap en laaggeletterden.
“Er komen meer toegankelijke mogelijkheden om mensen die laaggeletterd zijn (moeite hebben met taal) bij te staan en ondersteunen waar nodig.”
“Ook komt er meer (onafhankelijke) ondersteuning, zodat mensen met een handicap beter en naar eigen wensen kunnen studeren.”
“We werken aan toegankelijke werkplekken. Dit doen we door onder andere het recht op thuiswerk vast te leggen en meer (onafhankelijke) ondersteuning op de werkvloer.”
BIJ1 wil dat iedereen eenvoudig toegang heeft tot onafhankelijke cliëntondersteuning in de zorg en dat ervaringsdeskundigen erkend en eerlijk beloond worden.
Voor mensen die niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, wil BIJ1 passende ondersteuning garanderen.
“Mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen, krijgen passende ondersteuning.”
BIJ1 wil dat mensen met een handicap of laag inkomen meer eigen regie en ondersteuning op de werkvloer krijgen, en dat parttime werk niet langer wordt bestraft in de bijstand.
“BIJ1 zet daarom in op Sociale Ontwikkelbedrijven waarbij mensen meer eigen regie en ondersteuning op de werkvloer krijgen.”
Volt ziet ondersteuning als een essentieel instrument om kwetsbare groepen, ondernemers, mantelzorgers en culturele initiatieven daadwerkelijk te versterken en hun zelfstandigheid te vergroten. De partij kiest voor concrete, structurele maatregelen zoals gerichte ondersteuning via wijkteams, financiële steun voor gemeenten en ondernemers, en toegankelijke hulp voor mensen in kwetsbare posities. Volt legt de nadruk op praktische, lokale en toegankelijke ondersteuning, met oog voor preventie en het wegnemen van drempels.
Volt wil dat ondersteuning dichtbij en laagdrempelig wordt georganiseerd, zodat gezinnen, jongeren en kwetsbare groepen tijdig en effectief geholpen worden. De partij ziet wijkteams en lokale samenwerking als sleutel tot betere zorg en preventie van problemen.
“Dit betekent onder andere dat ondersteuning die in de omgeving kan worden geleverd, daar dan ook daadwerkelijk wordt geleverd. Extra ondersteuning van het gezin wordt geleverd door wijkteams.”
“Volt pleit voor goede ondersteuning voor mantelzorgers. Zij moeten genoeg hulp krijgen, zoals respijtzorg (tijdelijke vervanging) om overbelasting te voorkomen. Ook moet er voldoende financiële steun zijn.”
Volt erkent de uitdagingen voor ondernemers bij maatschappelijke en technologische transities en wil deze drempels verlagen door gerichte ondersteuning, zoals het in stand houden van innovatiesubsidies en het verminderen van administratieve lasten.
“Gerichte ondersteuning van ondernemers • Om bedrijven te helpen bij de transities worden de innovatiesubsidies en -fondsen in stand gehouden.”
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen.”
Volt vindt dat gemeenten structureel voldoende middelen moeten krijgen om hun wettelijke taken én eigen keuzes te kunnen uitvoeren, en dat specialistische kennis lokaal beschikbaar moet blijven. Dit voorkomt tekorten en versterkt de lokale democratie.
“Het Rijk stelt de gemeenten geen grote tekorten meer in het vooruitzicht, maar stelt hen juist structureel in staat om een begroting te maken waarmee ze niet alleen hun wettelijke taken kunnen uitvoeren, maar als volwaardige medeoverheid ook eigen keuzes kunnen maken.”
“Specialistische expertise moet ook lokaal”
Volt wil dat mensen die minder digitaal vaardig zijn, of die in armoede of met een beperking leven, laagdrempelige en toegankelijke ondersteuning krijgen via gemeentelijke loketten en passende diensten.
“We stimuleren meer gemeentelijke loketten waar mensen die minder digitaal vaardig zijn aan kunnen kloppen voor hulp op het gebied van financiële bijstand, zorg of andere zaken.”
“Gemeenten krijgen hiervoor financiële ondersteuning.”
Volt ondersteunt makers, culturele instellingen en regionale cultuurhubs met begeleiding, subsidieadvies en structurele middelen om talentontwikkeling en culturele vernieuwing te bevorderen.
“regiohubs en broedplaatsen) krijgen ondersteuning om dit netwerk uit te bouwen en om makers te helpen met hun Europese subsidieaanvraag.”
“De cultuurhubs in de regio’s buiten de Randstad krijgen een vaste rol in het voordragen en ondersteunen van aanvragen bij nationale loketten, om hun stem te versterken.”
“We ondersteunen (culturele) uitingen, zoals bijvoorbeeld toneel en”
Volt onderzoekt of zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) ondersteund kunnen worden bij werkloosheid, om zo een stevig vangnet te bieden.
“We onderzoeken of we zzp’ers ook kunnen ondersteunen bij werkloosheid, waardoor ze een stevig vangnet krijgen.”
GroenLinks-PvdA ziet ondersteuning als een kerntaak van de overheid om bestaanszekerheid, gelijke kansen en sociale samenhang te waarborgen. Ze willen ondersteuning eenvoudiger, toegankelijker en proactiever maken, met automatische toekenning waar mogelijk en extra begeleiding voor kwetsbare groepen. Concrete voorstellen zijn onder meer automatische inkomensondersteuning, actieve begeleiding naar werk, structurele hulp voor mantelzorgers en het versterken van ondersteuning in het onderwijs.
De partij wil dat mensen niet afhankelijk zijn van ingewikkelde regelingen en dat inkomensondersteuning automatisch en actief wordt verstrekt, vooral bij grote levensgebeurtenissen. Dit moet onzekerheid en bureaucratie verminderen en zorgen dat niemand buiten de boot valt.
“De inkomensondersteuning wordt zoveel mogelijk automatisch uitgekeerd, zonder extra formulier.”
“Zolang extra inkomensondersteuning nodig is, informeert de overheid mensen actief over waar zij recht op hebben. Dit gebeurt in ieder geval bij grote levensgebeurtenissen, zoals verlies van werk, een scheiding, verhuizing of overlijden...”
“Naast hogere uitkeringen worden mensen actief gewezen op andere inkomensondersteuning waar zij recht op hebben, die zoveel mogelijk automatisch wordt uitgekeerd.”
GroenLinks-PvdA wil mensen zonder werk met vertrouwen behandelen en passende begeleiding bieden naar betaald werk, vrijwilligerswerk of andere vormen van participatie. De overheid moet ondersteunen in plaats van tegenwerken, met minder verplichtingen en meer maatwerk.
“Het uitgangspunt is dat mensen willen bijdragen en meedoen, en dat de overheid hen daarin ondersteunt in plaats van tegenwerkt.”
“We bieden passende begeleiding naar betaald werk. Mensen voor wie regulier werk (nog) niet haalbaar is, worden begeleid naar vrijwilligerswerk, een sociale werkvoorziening, beschut werk en basisbanen.”
De partij erkent de groeiende druk op mantelzorgers en kwetsbare mensen, en wil structurele ondersteuning bieden via vergoedingen, uitgebreid verlof en toegankelijke hulpverlening zoals bemoeizorg.
“Werknemers krijgen recht op mantelzorg met een vergoeding, en het kortdurende mantelzorgverlof wordt uitgebreid.”
“Bemoeizorg moet structureel beschikbaar zijn in alle gemeenten en landelijk worden bekostigd.”
GroenLinks-PvdA wil dat kinderen met een ondersteuningsbehoefte voldoende hulp krijgen op school, onder meer via brugfunctionarissen die de verbinding leggen tussen ouders, school en jeugdzorg, en door bijles toegankelijk te maken voor ieder kind.
“Op scholen komen medewerkers (brugfunctionarissen) die de speciale taak hebben om in het belang van het kind de verbinding te leggen tussen ouders, school, jeugdzorg en armoedebestrijding. Dit ondersteunt kinderen in hun ontwikkeling en welzijn, en ontzorgt leraren.”
“Leraren leren in hun opleiding hoe ze kinderen met een ondersteuningsbehoefte het beste onderwijs kunnen bieden.”
De partij ziet sport- en cultuurverenigingen als essentieel voor sociale samenhang en wil deze extra ondersteunen, onder meer door minder bureaucratie, structurele financiering en hulp bij verduurzaming.
“Sportverenigingen zijn het sociale cement van onze samenleving. We komen met een plan om sportverenigingen te helpen, met minder bureaucratie en meer ondersteuning.”
“Cultuurparticipatie, amateurkunst, muziekverenigingen en kleine productiehuizen ondersteunen we extra.”
De SGP ziet ondersteuning primair als een taak van familie, kerken en maatschappelijke organisaties, met de overheid in een aanvullende rol waar nodig. De partij pleit voor concrete financiële en praktische ondersteuning van mantelzorgers, pleegouders, gezinnen en kwetsbare groepen, maar benadrukt dat informele zorg en gemeenschapszin centraal moeten staan. Belangrijke voorstellen zijn een structurele mantelzorgvergoeding, betere ondersteuning van pleegouders, en het vereenvoudigen van toegang tot ondersteunende regelingen.
De SGP erkent dat mantelzorgers vaak onmisbaar zijn en wil hun positie versterken met structurele financiële ondersteuning en betere verlofregelingen. Dit is nodig omdat de druk op informele zorg toeneemt en mantelzorg vaak geen vrije keuze is.
“Mantelzorgers en vrijwilligers verdienen méér erkenning, waardering en ondersteuning. Zeker nu er een steeds groter beroep op informele zorg wordt gedaan.”
“Er komt een structurele mantelzorgvergoeding voor wie noodgedwongen zorgtaken op zich neemt.”
“Ook de mogelijkheden voor mantelzorgverlof worden verruimd.”
De SGP vindt dat pleegouders en gezinnen die zorg dragen voor kwetsbare kinderen meer praktische en psychologische ondersteuning moeten krijgen, omdat zij vaak onder grote druk staan. De partij wil initiatieven voor pleegouders ruimhartig ondersteunen en financiële drempels voor gezinnen verlagen.
“De ondersteuning van pleegouders moet beter. Velen ervaren een grote druk op het gezin en problemen met het zorgsysteem. Initiatieven om pleegouders sterker te maken worden ruimhartig ondersteund.”
“De SGP vindt het belangrijk dat gezinnen met kinderen financiële ondersteuning krijgen voor het volgen van zwemlessen. Daarom maken we geld vrij om ieder kind de mogelijkheid te geven om gratis deze lessen te volgen: de zwemlesbonus van 1.000 euro voor elk kind van vier jaar oud.”
De SGP wil dat ondersteuning bij schulden en inkomensproblemen laagdrempelig en toegankelijk is, met een belangrijke rol voor vrijwilligers en duidelijke informatie voor gezinnen. Dit moet voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen en schuldenproblematiek verergert.
“De opgebouwde landelijke infrastructuur van schuldhulpvrijwilligers wordt geborgd door structureel een minimumbudget van 20% van het budget voor schuldenaanpak uit te geven aan informele schuldhulpverlening.”
“Met één eenvoudig toegankelijk gezinsportaal wordt inzichtelijk op welke (inkomens)ondersteunende regelingen ouders recht hebben.”
De SGP wil dat mensen met een beperking betere ondersteuning krijgen om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving, bijvoorbeeld bij het stemmen of op de arbeidsmarkt. Dit is nodig om hun zelfstandigheid en inclusie te bevorderen.
De SGP vindt dat de overheid moet bijdragen aan betaalbaar en bereikbaar openbaar vervoer, vooral in dunbevolkte gebieden, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.
De SP vindt dat iedereen recht heeft op passende ondersteuning, vooral op het gebied van zorg, onderwijs, werk en cultuur. Ze willen dat gemeenten, scholen en andere instellingen voldoende middelen krijgen om mensen te ondersteunen, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals ouderen, jongeren, mensen met een beperking en kleine ondernemers. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van de eigen bijdrage in de zorg, extra ondersteuning in het onderwijs, en laagdrempelige hulp voor ondernemers en werkzoekenden.
De SP wil dat zorg en ondersteuning voor ouderen, mensen met een beperking en mantelzorgers gegarandeerd wordt, zonder financiële drempels. Gemeenten moeten hiervoor voldoende middelen krijgen, zodat niemand buiten de boot valt.
De SP erkent dat sommige scholen en leerkrachten extra ondersteuning nodig hebben, vooral in wijken met extra uitdagingen. Ze willen meer ondersteuning in de klas en extra middelen voor scholen in moeilijke wijken.
“We laten hen niet in de steek, maar zorgen juist voor extra financiering en ondersteuning om kinderen uit deze wijken goed en passend onderwijs te bieden.”
“Leerkrachten verdienen meer ruimte en tijd voor goed onderwijs. Daarom zorgen we voor extra ondersteuning in de klas, bijvoorbeeld via conciërges en onderwijsassistenten.”
“Grote klassen, hoge werkdruk en te weinig ondersteuning maken dat veel leerlingen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben.”
De SP wil kleine ondernemers ondersteunen met praktische hulp, advies en toegang tot financiering, zodat zij kunnen voldoen aan regelgeving en hun bedrijf kunnen laten groeien.
“De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen. Ook komt er een (juridisch) adviesloket om kleine bedrijven te helpen met complexe, maar belangrijke regelgeving.”
“De SP wil dat er structurele maatregelen worden genomen om kleine ondernemers te ondersteunen.”
De SP wil laagdrempelige ondersteuning en advisering bieden aan mensen die werk zoeken of zich willen omscholen, en garandeert begeleiding naar passend werk voor mensen met een beperking.
“Laagdrempelige ondersteuning en advisering over werk en (om)scholing in begeleiding naar passend werk via een werkontwikkelbedrijf (voorheen: sociale werkplaats) met een volwaardig loon en een goede cao.”
“Iedereen krijgt recht op een baan en begeleiding. We zorgen voor een sociaal ontwikkelbedrijf met een volwaardig loon.”
De SP wil dat cultuur en sport toegankelijk zijn voor iedereen, met specifieke ondersteuning voor jongeren, mensen met een beperking en kinderen uit gezinnen met een laag inkomen.
“Voor kinderen die in de bijstand leven, zorgen we voor ondersteuning bij het aanschaffen van eventuele benodigde sportmaterialen.”
“We steunen zowel vernieuwende makers als traditionele kunstvormen. Uitsluiting en discriminatie in de sector bestrijden we en we zorgen ervoor dat ook jongeren, nieuwkomers en mensen met een beperking mee kunnen doen.”
BBB ziet ondersteuning als een gerichte, praktische taak van de overheid, vooral waar mensen, regio’s of sectoren het niet zelf kunnen redden. De partij wil concrete steun bieden aan woningeigenaren met funderingsproblemen, vrijwilligers, sportverenigingen, regionale ziekenhuizen en lokale initiatieven, en pleit voor duidelijke, tijdelijke en toetsbare hulp in het buitenland. BBB benadrukt dat ondersteuning altijd gericht, eerlijk en zichtbaar moet zijn, met prioriteit voor de eigen samenleving en regio.
BBB wil woningeigenaren ondersteunen bij funderingsproblemen en verduurzaming, vooral als zij dit niet zelf kunnen betalen. De partij ziet dit als een taak van de overheid om te voorkomen dat mensen in onveilige of ongezonde woningen blijven wonen, en wil dat ondersteuning eerlijk en gericht wordt ingezet.
“Ondersteuning bij funderingsproblemen. Woningeigenaren horen op tijd te weten of hun fundering slecht is, door steun voor onderzoek en herstelplannen. ... We kijken naar een eerlijke en gerichte manier van ondersteunen. Woningeigenaren die het zelf niet kunnen betalen, moeten worden geholpen.”
“BBB zet in op duidelijke regels, minder onzekerheid en betere ondersteuning bij verduurzaming.”
BBB vindt dat de overheid actief lokale verenigingen, vrijwilligerswerk en sport moet ondersteunen, omdat deze bijdragen aan sociale samenhang en leefbaarheid. De partij wil dat initiatieven tegen armoede en eenzaamheid, en sportverenigingen in kleine kernen, kunnen rekenen op structurele steun.
“De overheid ondersteunt lokale verenigingen en vrijwilligerswerk actief. (Lokale) initiatieven tegen armoede en eenzaamheid kunnen rekenen op steun van de overheid.”
“Wij zetten in op het stimuleren van breedte en wedstrijdsport voor alle leeftijden, inclusief extra aandacht voor het behoud van sportverenigingen, voldoende sportaccommodaties en zwembaden, juist ook in kleine kernen.”
“De landelijke overheid stelt structureel landelijke middelen beschikbaar aan gemeenten om zo gemeenten te ondersteunen in hun sportieve uitdagingen middels cofinanciering.”
BBB wil een speciaal fonds oprichten om regionale ziekenhuizen financieel te ondersteunen, zodat basiszorg dichtbij huis behouden blijft en sluitingen worden voorkomen. Dit fonds is bedoeld om noodzakelijke investeringen in personeel en voorzieningen mogelijk te maken.
“Daarom richten we een speciaal fonds op ter ondersteuning van regionale ziekenhuizen. Dit fonds biedt financiële ruimte voor noodzakelijke investeringen in personeel, voorzieningen en samenwerking en helpt bij het voorkomen van sluitingen of schaalvergroting die ten koste gaan van de patiënt.”
BBB wil ontwikkelingshulp beperken tot gerichte, tijdelijke en toetsbare ondersteuning, met nadruk op directe noodhulp en lokale initiatieven in de regio zelf. De partij vindt dat hulp zichtbaar moet bijdragen aan stabiliteit en het Nederlandse belang, en wil grootschalige, ongerichte overdrachten aan internationale instellingen verminderen.
“Hulp moet bijdragen aan stabiliteit aan de randen van Europa, het tegengaan van migratiestromen en het ondersteunen van lokale initiatieven.”
“Nederland blijft solidair, maar hulp moet gericht, tijdelijk en toetsbaar zijn. We focussen op directe noodhulp en ondersteuning in de regio’s zelf, in plaats van grootschalige overdrachten aan multilaterale instellingen zonder zichtbare resultaten.”
BBB wil dat het Rijk gemeenten en provincies actiever ondersteunt bij grondbeleid, zodat publieke doelen als betaalbare woningbouw en infrastructuur haalbaar blijven. Dit kan via een grondfaciliteit die aankoop en herverkaveling ondersteunt.
Het CDA ziet ondersteuning als een essentieel onderdeel van een zorgzame samenleving, waarbij mensen die het nodig hebben op het juiste moment en op de juiste plek hulp krijgen. De partij richt zich op concrete ondersteuning voor kwetsbare groepen, zoals mensen met een beperking, mantelzorgers, sportverenigingen, en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Belangrijke voorstellen zijn het verbeteren van toegang tot zorg en respijtzorg, het ondersteunen van participatie in werk en sport, en het bieden van financiële en praktische hulp aan wie dat nodig heeft.
Het CDA wil mensen met een beperking actief ondersteunen bij hun ontwikkeling naar regulier werk of via tijdelijke werkplekken, om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
“Het gaat daarbij om ondersteuning van mensen met een beperking bij hun ontwikkeling richting regulier werk of om (tijdelijke) werkplekken.”
De partij erkent de zware belasting van mantelzorgers en wil gemeenten wettelijk verplichten om meer passende respijtzorg aan te bieden, zodat mantelzorgers worden ontlast.
“We regelen wettelijk dat gemeenten actief meer passende respijtzorg aanbieden aan mantelzorgers, zoals logeeropvang of inzet van vrijwilligers.”
Het CDA investeert in het ondersteunen van sport op alle niveaus, met speciale aandacht voor het wegnemen van drempels voor mensen met een beperking en het versterken van sportverenigingen.
“Deze middelen zetten wij in voor topsport, het organiseren van evenementen en het ondersteunen van de breedtesport en sportverenigingen.”
De partij wil gemeenten een actieve rol geven in het ondersteunen van bewoners bij energiebesparing, onder andere via lokale programma’s en financiële ondersteuning.
Het CDA wil dat overheden projecten met maatschappelijk belang ondersteunen, bijvoorbeeld door het dekken van onrendabele toppen via bestaande financieringsstromen.
De partij zet in op begeleiding en ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting regulier werk, met investeringen in begeleiding en risicodekking.
“Er komt een nieuwe banenafspraak waarin Rijk, gemeenten, UWV en werkgevers/werknemers afspreken hoe ze meer mensen die op termijn zicht op werk hebben gaan ondersteunen naar regulier werk.”
“We investeren in begeleiding van werkgevers, dekken risico’s van uitval met een no-riskpolis en zorgen voor inzicht in vaardigheden, zodat een goede match kan plaatsvinden.”
Het CDA benadrukt het belang van toegankelijke professionele zorg, begeleiding en ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben, als basis voor een zorgzame samenleving.
“Zo werken we aan een fatsoenlijke zorgzame samenleving met professionele zorg, begeleiding en ondersteuning voor wie dat nodig heeft, op het juiste moment, op de juiste plek.”
De ChristenUnie ziet ondersteuning als een essentiële taak van zowel overheid als samenleving, gericht op het versterken van mensen in kwetsbare posities, zoals mantelzorgers, kinderen, ouderen en mensen met schulden. Ze pleiten voor toegankelijke, flexibele en minder bureaucratische ondersteuning, dichtbij mensen georganiseerd, met concrete voorstellen voor mantelzorg, onderwijs, schuldhulpverlening en internationale ontwikkelingssamenwerking. De partij benadrukt samenwerking tussen formele en informele netwerken en wil ondersteuning structureel en wettelijk verankeren waar nodig.
De ChristenUnie wil mantelzorgers beter toerusten en ondersteunen door bureaucratie te verminderen en respijtzorg beter aan te laten sluiten op hun behoeften. Gemeenten moeten flexibeler omgaan met mantelzorgondersteuning, zodat mantelzorgers meer vertrouwen krijgen en minder administratieve lasten ervaren.
Ondersteuning voor kinderen wordt collectief en binnen de school georganiseerd, zodat zorg dichtbij het kind blijft en overdiagnosticering wordt tegengegaan. De ChristenUnie wil dat pedagogische ondersteuning op school beschikbaar en collectief gefinancierd is, in plaats van individuele zorgtrajecten buiten de school.
De partij investeert in het versterken van ouderbetrokkenheid en biedt ondersteuning aan ouders bij opvoeding en schoolgerelateerde uitdagingen, zodat gezinnen sterker worden en kinderen beter kunnen opgroeien.
“Scholen krijgen middelen om ouders te ondersteunen bij de opvoeding en schoolgerelateerde uitdagingen.”
De ChristenUnie wil dat mensen met schulden sneller en beter ondersteund worden, met duidelijke plannen en wettelijke verankering van nazorg. Schuldhulpmaatjes worden vaker ingezet, maar de rolverdeling tussen professionals en vrijwilligers moet helder blijven.
“Nazorg krijgt daarom een betere wettelijke verankering in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, bijvoorbeeld door het betrekken van werkgevers.”
“Schuldhulpmaatjes worden vaker ingezet om naast iemand met schulden te staan en deze persoon gedurende het hele traject te begeleiden.”
De ChristenUnie wil de bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking terugdraaien en landen met de grootste armoede ondersteunen bij het opzetten van sociale voorzieningen, met een duurzame band en structurele hulp.
“We besteden minstens 50% van het ontwikkelingsbudget aan verbetering van de leefomstandigheden en het bestrijden van ziekten in landen met de grootste armoede en achterstanden. Dat betekent een duurzame band met die landen en hen ondersteunen bij het opzetten of vormgeven van sociale voorzieningen.”
De partij wil betere ondersteuning van jonge ouders op de BES-eilanden, met meer hulp voor zwangere vrouwen en verbeterde seksuele voorlichting.
“Er komt betere ondersteuning van jonge ouders, meer hulp voor zwangere vrouwen en verbeterde seksuele voorlichting.”
De ChristenUnie wil dementievriendelijke wijken en betere ondersteuning van casemanagers dementie, zodat mensen met dementie volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.
“Hiervoor zijn dementievriendelijke wijken met ontmoetingsplekken noodzakelijk en komt er betere ondersteuning van casemanagers dementie.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet ondersteuning als een fundamenteel recht voor kwetsbare groepen, met nadruk op toegankelijke, kleinschalige en mensgerichte hulp in onderwijs, zorg, werk en armoedebestrijding. Ze pleiten voor structurele, laagdrempelige en preventieve ondersteuning, waarbij ongelijkheid en uitsluiting actief worden bestreden. Concrete voorstellen zijn onder meer gratis onderwijsondersteuning via scholen, betere ondersteuning op de werkvloer voor mensen met een beperking, versterking van jeugdzorg en schuldhulp, en structurele steun aan dierenopvang.
PvdD wil dat onderwijsondersteuning voor alle leerlingen gratis en via scholen wordt aangeboden, om kansenongelijkheid te verminderen en de wildgroei aan commerciële bijlesbureaus te stoppen. Dit moet maatwerk en individuele ontwikkeling bevorderen, vooral voor leerlingen die nu uitvallen.
“Onderwijsondersteuning wordt voortaan via scholen georganiseerd en is toegankelijk en gratis voor alle middelbareschoolleerlingen.”
De partij streeft naar betere en toegankelijke ondersteuning op de werkvloer voor mensen met een beperking, inclusief aanpassingen en begeleiding, zodat iedereen volwaardig kan deelnemen aan arbeid. Gemeenten krijgen voldoende middelen om dit te realiseren.
“We zorgen voor betere ondersteuning op de werkvloer en toegankelijke werkplekken voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld prikkelarme ruimtes voor neurodivergente mensen.”
PvdD wil dat gezinnen, kinderen en scholen eerder en structureel ondersteuning krijgen om problemen te voorkomen, met extra middelen voor gemeenten om ongelijkheid in jeugdhulp tegen te gaan.
“Kinderen, gezinnen en scholen krijgen op een eerder moment ondersteuning om erger te voorkomen. Hiervoor komt extra geld beschikbaar.”
De partij vindt dat dierenasiels en -ambulances structurele ondersteuning van het Rijk verdienen, zodat zij hun maatschappelijke taak kunnen blijven uitvoeren.
“Dierenasiels en -ambulances verdienen structurele ondersteuning van het Rijk.”
PvdD pleit voor goed georganiseerde schuldhulp in elke gemeente, met ondersteuning van bestaande armoedehulporganisaties zolang deze nodig zijn, en een actieve rol van de overheid bij het voorkomen van problematische schulden.
“Iedereen moet in zijn eigen gemeente terecht kunnen voor goed georganiseerde schuldhulp. We ondersteunen het actieplan Basisdienstverlening en zorgen samen voor een goede, herkenbare aanpak van schulden.”
“Voedselbanken en andere armoedehulporganisaties moeten overbodig worden. Zolang dat niet zo is ondersteunen we deze organisaties, zodat iedereen die ervoor in aanmerking komt geholpen kan worden.”
De partij wil dat ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en langdurige zorg (Wlz) kleinschalig en mensgericht wordt aangeboden, zodat zorg lokaal en gelijkwaardig beschikbaar is.
“Ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en zorg voor mensen met een levenslange beperking vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt bij voorkeur kleinschalig aangeboden in de vorm van buurtteams, zorgcoöperaties en andere mensgerichte initiatieven.”
PvdD erkent de zware belasting van crisiszorg en wil voldoende ondersteuning, opvangplekken en structurele financiering voor zowel patiënten als medewerkers.
“We zorgen voor voldoende ondersteuning, opvangplekken, structurele financiering én arbeidsvoorwaarden, zodat crisiszorg duurzaam en menswaardig blijft – voor zowel patiënten als medewerkers.”
De partij wil dat moskeeën en islamitische ontmoetingscentra dezelfde beveiliging en ondersteuning krijgen als andere religieuze instellingen, en dat initiatieven tegen discriminatie structureel ondersteund worden.
“Initiatieven tot dialoog en educatie gericht op het tegengaan van moslimhaat en antisemitisme, zoals Deel de Duif, worden actief en structureel ondersteund.”
“Herinneringscentra krijgen meer financiële ondersteuning om te ontwikkelen en de belangrijke brug te kunnen blijven slaan tussen verleden en het heden.”
D66 ziet ondersteuning als een essentiële taak van de overheid om bestaanszekerheid, zorg en gelijke kansen te waarborgen, vooral voor mensen die kwetsbaar zijn of in complexe situaties verkeren. De partij wil ondersteuning begrijpelijker, toegankelijker en effectiever maken, onder andere door het toeslagenstelsel te vervangen, lokale en preventieve hulp te versterken, en specifieke groepen zoals mantelzorgers en jongeren beter te ondersteunen. D66 legt nadruk op maatwerk, eenvoud en het voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen.
D66 wil het huidige, complexe toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudiger systeem met een individueel basisbedrag, zodat mensen makkelijker en eerlijker financiële ondersteuning krijgen. Dit moet bestaanszekerheid vergroten en voorkomen dat mensen afhaken door ingewikkelde procedures.
“D66 geeft meer financiële ondersteuning bij tegenslag of structureel onvoldoende inkomen. Mensen kunnen beter ondersteuning vinden in een systeem dat ze beter begrijpen. Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
“Inkomenssteun moet genoeg zijn om van rond te komen. Het Rijk is daarvoor verantwoordelijk, maar op dit moment moeten gemeenten vaak nog bijspringen om mensen van een volwaardig inkomen te voorzien. Dit moet anders. Ondersteuning vanuit gemeenten is ontzettend belangrijk om in te spelen op specifieke situaties, maar niet om aan te vullen waar het Rijk tekortschiet.”
D66 wil dat ondersteuning dichtbij mensen georganiseerd wordt, met buurtondersteuners, centrale zorgcoördinatoren en laagdrempelige loketten. Het doel is om problemen vroeg te signaleren, maatwerk te bieden en te voorkomen dat mensen verdwalen in het systeem of tussen wal en schip vallen.
“We kijken naar de kern van het probleem en bieden daar passende hulp en ondersteuning bij. Zo verminderen we de druk op zorgprofessionals, zodat zij kunnen doen waar ze het best in zijn: zorgen.”
“Buurtondersteuners zijn de stille kracht in onze wijken. Ze slaan de brug tussen de zorg en het dagelijks leven van mensen. Ze kunnen problemen vroeg signaleren, bieden een luisterend oor en zorgen dat niemand tussen wal en schip valt.”
“Een centrale zorgcoördinator of een lokaal loket helpt mensen de weg te vinden naar de voorzieningen die er al zijn. Denk aan een leefstijlcoach, een diëtist, laagdrempelige psychische hulp, een welzijnsorganisatie of een fysiotherapeut. Maar ook aan schuldhulpverlening, of contact met de gemeente of woningbouwcorporatie. En mensen met een levenslange en levensbrede beperking kunnen hier terecht voor al hun vragen over zorg en ondersteuning.”
D66 erkent de belangrijke rol van mantelzorgers en wil hen actief ondersteunen, met extra aandacht voor jonge mantelzorgers en respijtzorg. Ook wordt laagdrempelige ondersteuning geboden aan mensen die wachten op psychische hulp.
D66 wil gezinnen, buurten en scholen versterken zodat zij vroegtijdig hulp en ondersteuning kunnen bieden, nog voordat zwaardere jeugdzorg nodig is. De focus ligt op stabiliteit, bestaanszekerheid en onderwijsondersteuning als preventieve maatregel.
“We versterken gezinnen, buurten en scholen, zodat zij hulp kunnen bieden voordat jeugdzorg nodig is. We kijken naar wat de omgeving van het kind nodig heeft en bieden stabiliteit, bestaanszekerheid, begeleiding, onderwijsondersteuning en vertrouwen.”
“We versterken de sociale basis in wijken en dorpen door te investeren in toegankelijke opvoedondersteuning, ouder-kindcentra en andere buurtinitiatieven.”
DENK ziet ondersteuning als een kerntaak van de overheid, gericht op het versterken van bestaanszekerheid, het bieden van hulp aan kwetsbare groepen en het toegankelijk maken van voorzieningen. De partij pleit voor concrete financiële en praktische ondersteuning aan gezinnen, mantelzorgers, kleine ondernemers, slachtoffers van overheidsfalen en organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen en digitale veiligheid. DENK wil dat ondersteuning altijd mensgericht, inclusief en laagdrempelig is.
DENK wil gezinnen en mensen met lage inkomens direct ondersteunen door hogere uitkeringen, maandelijkse kinderbijslag en een eenvoudiger toeslagenstelsel. Dit moet armoede tegengaan en bestaanszekerheid vergroten.
“Wij willen gezinnen ondersteunen met een hogere kinderbijslag en een hoger kindgebonden budget. En in plaats van één keer per drie maanden, wordt de kinderbijslag elke maand uitbetaald.”
“Wij willen dat het toeslagenstelsel vervangen wordt door een stelsel dat eenvoudiger is.”
“Wij maken geld vrij voor de bestrijding van armoede.”
DENK erkent de belangrijke rol van mantelzorgers en wil hun positie versterken door meer financiële tegemoetkomingen, verlofmogelijkheden en praktische ondersteuning.
“Wij erkennen de grote waarde van mantelzorgers. Wij willen dat er meer financiële tegemoetkomingen komen voor mantelzorgers, meer verlofmogelijkheden en meer ondersteuning.”
De partij wil kleine ondernemers ondersteunen met eerlijke leningen, een betaalbaar vangnet bij ziekte en minder administratieve lasten, zodat zij niet vastlopen en hun bedrijf kunnen voortzetten.
DENK wil slachtoffers van de toeslagenaffaire en andere overheidsmisstanden actief ondersteunen met eenvoudige procedures, persoonlijke begeleiding en kwijtschelding van schulden.
“Volledig herstel voor slachtoffers van de toeslagenmisdaad moet centraal komen te staan. Procedures worden simpeler, het personeel wordt uitgebreid en er komt één duidelijk en rechtvaardig schadeproces met vaste bedragen, onafhankelijke beoordeling en menselijke ondersteuning.”
DENK steunt organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen, en biedt extra ondersteuning aan kleine organisaties voor digitale beveiliging.
JA21 ziet ondersteuning als een middel om mensen en sectoren tijdelijk te helpen, met als doel zelfstandigheid en effectiviteit te bevorderen. De partij wil ondersteuning vooral inzetten waar het gericht is op herstel van zelfredzaamheid, het waarborgen van essentiële voorzieningen (zoals zorg en woningbouw), en het versterken van professionals, maar is kritisch op langdurige afhankelijkheid en inefficiënte subsidies. Concreet pleit JA21 voor gerichte ondersteuning in het sociaal vangnet, maatschappelijke ondersteuning via gemeenten, financiële steun voor woningbouw, en extra middelen voor dierwaardige veehouderij.
JA21 vindt dat ondersteuning altijd moet bijdragen aan het activeren van mensen en het herstellen van hun zelfstandigheid, in plaats van langdurige afhankelijkheid te creëren. Het sociaal vangnet moet gericht zijn op het stimuleren van werk en zelfstandigheid, met gerichte hulp zonder bureaucratie.
JA21 wil niet bezuinigen op maatschappelijke ondersteuning voor mensen die niet volledig zelfredzaam zijn, zoals geregeld via de Wmo. Gemeenten moeten voldoende middelen krijgen om deze ondersteuning te bieden, en kortingen op het Gemeentefonds moeten worden teruggedraaid.
“Gemeenten zijn op basis van deze wet verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet (volledig) zelfredzaam zijn.”
“Dit vindt JA21 dusdanig belangrijk dat hier niet verder op bezuinigd mag worden.”
“De kortingen op het Gemeentefonds waarmee gemeenten worden geconfronteerd, moeten dan ook van tafel.”
JA21 wil de ondersteuning van woningbouw handhaven door structureel te investeren, zodat het woningtekort wordt aangepakt. De partij pleit voor het behouden van investeringen en het stimuleren van een gezonde woningmarkt.
“Handhaven van ondersteuning van de woningbouw middels de investering van 0,5% van het BBP.”
JA21 ondersteunt de transitie naar een meer dierwaardige veehouderij en wil deze versnellen door extra financiële ondersteuning te bieden via maatregelpakketten.
“De versnelling van de dierwaardige veehouderij mogelijk maken door niet alleen ambitie te tonen, maar ook te zorgen voor extra financiële ondersteuning via de bijhorende maatregelpakketten.”
JA21 wil veteranen blijvend ondersteunen, onder andere door financiële middelen beschikbaar te stellen voor ontmoetingscentra.
“Blijvende aandacht en waardering voor veteranen is ten slotte de hoeksteen van fatsoenlijk personeelsbeleid. JA21 wil dit intensiveren door veteranen gratis toegang te verschaffen tot culturele activiteiten en door financiële ondersteuning vanuit het Rijk mogelijk te maken om ontmoetingscentra voor veteranen open te houden.”
NSC ziet ondersteuning als een essentieel middel om kwetsbare groepen, mantelzorgers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt volwaardig te laten meedoen in de samenleving. Ze willen concrete drempels wegnemen, zoals ingewikkelde regels voor informele hulp, en investeren in toegankelijke ondersteuning via sociaal domein, mantelzorg, en arbeidsdeelname. De partij kiest voor praktische, laagdrempelige ondersteuning, gericht op bestaanszekerheid en het versterken van eigen veerkracht.
NSC wil dat informele hulp en mantelzorg niet leiden tot sancties of verlies van uitkering, en dat mantelzorgers beter ondersteund worden. Dit verlaagt drempels voor hulp binnen familie en buurt en erkent de waarde van informele zorg.
“Het kan niet zo zijn dat mensen gekort worden op hun uitkering als ze bijvoorbeeld boodschappen krijgen van familie, vrienden of buren. Die regels gaan we zoveel mogelijk schrappen.”
“De bekendheid over voorzieningen voor hulp bij mantelzorg moet beter, zodat meer mantelzorgers ook daadwerkelijk hulp en ondersteuning krijgen.”
NSC wil dat niet elke mentale worsteling direct tot professionele zorg leidt, maar dat er laagdrempelige ondersteuning in het sociaal domein komt. Dit stimuleert eigen veerkracht en voorkomt onnodige medicalisering.
De partij wil praktische ondersteuning bieden aan mensen met een beperking om hun arbeidsdeelname te vergroten, door onder meer loonkostensubsidie, jobcoaching en uitbreiding van beschutte werkplekken.
“Het moet voor werkgevers veel aantrekkelijker en eenvoudiger worden om mensen uit deze doelgroep in dienst te nemen (door omscholing, no riskpolis, loonkostensubsidie, jobcoaching).”
NSC ondersteunt mkb en regionale innovatie door gerichte ondersteuning bij productontwikkeling en samenwerking, zodat bedrijven kunnen groeien en innoveren.
“We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
De partij wil dat kleine bedrijven en non-profits ondersteuning kunnen aanvragen om stages mogelijk te maken, zodat meer jongeren praktijkervaring opdoen.
“Mkb’ers of non-profit organisaties zoals stichtingen en verenigingen met een klein budget kunnen hiervoor ondersteuning aanvragen.”
50PLUS legt sterk de nadruk op concrete ondersteuning voor ouderen, met name voor mantelzorgers en mensen in kwetsbare situaties. De partij wil betere waardering en structurele hulp voor mantelzorgers, toegankelijke zorg dichtbij huis, en extra aandacht voor emotionele en sociale ondersteuning van slachtoffers en ouderen. Hun visie is gericht op waardigheid, zelfstandigheid en het voorkomen van overbelasting bij mensen die zorg dragen voor anderen.
50PLUS erkent dat mantelzorgers onmisbaar zijn en vaak overbelast raken. De partij wil hun positie versterken door betere ondersteuning, waardering en specifieke regelingen, zodat mantelzorgers hun taken vol kunnen houden zonder zelf in de problemen te komen.
“Mantelzorgers zijn onmisbaar. Van de 4.5 miljoen mantelzorgers raken er jaarlijks 400.000 overbelast. Zij verdienen betere ondersteuning en waardering.”
“We pleiten daarom voor het versterken van de eerstelijnszorg, betere ondersteuning van mantelzorgers en structurele investeringen in ouderenzorg en verpleeghuizen.”
“Specifieke vrijwilligersvergoeding en verlofregelingen voor mantelzorgers.”
Naast fysieke zorg wil 50PLUS dat slachtoffers van geweldsdelicten niet alleen juridisch, maar ook emotioneel en sociaal ondersteund worden. Dit benadrukt hun brede kijk op ondersteuning, waarbij welzijn en herstel centraal staan.
“Slachtoffers van geweldsdelicten worden zowel juridisch, emotioneel en sociaal ondersteund.”
50PLUS streeft naar toegankelijke, passende zorg in de eigen leefomgeving van ouderen. Dit moet bijdragen aan zelfstandigheid en het voorkomen van eenzaamheid, met extra aandacht voor noodzakelijke aanpassingen en hulpmiddelen.
“Zelfstandig wonen wordt gemakkelijker gemaakt met noodzakelijke zorg aan huis, inclusief hulpmiddelen en aanpassingen in de woning.”
“We gaan ons inzetten voor behoud en uitbreiding van kleinschalige zorgvoorzieningen in de wijken, zodat ouderen langer in hun vertrouwde omgeving blijven wonen met passende zorg dichtbij huis.”
De PVV wil ondersteuning vooral richten op Nederlanders die het financieel moeilijk hebben, met nadruk op zorg, ouderen, mantelzorgers en mensen met lage inkomens. De partij stelt concrete financiële steunmaatregelen voor, zoals bonussen voor mantelzorgers en zorgpersoneel, steun voor ouderen met huisdieren, en het bijspringen van de overheid bij zorginstellingen in geldnood. De kern van hun visie is dat overheidsgeld primair naar de eigen bevolking moet gaan, niet naar buitenland of asielopvang.
De PVV vindt dat ondersteuning in de zorg en voor mantelzorgers essentieel is om de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg te waarborgen. Ze willen financiële beloningen voor mantelzorgers, bonussen voor zorgpersoneel, en directe overheidssteun aan zorginstellingen bij financiële problemen. Ook ouderen met een laag inkomen krijgen gerichte steun, bijvoorbeeld voor dierenartskosten.
“Mantelzorgers, die met onvoorwaardelijke liefde en passie anderen verzorgen, zijn van onschatbare waarde. De PVV wil hen financieel belonen met een mantelzorgbonus: wie acht uur per week of meer onbetaalde mantelzorg verleent, krijgt een belastingkorting.”
“Zodra een zorgafdeling in geldnood zit, moet de overheid wat ons betreft bijspringen. De PVV heeft hiervoor geld gereserveerd.”
“Financiële steun aan ouderen met een laag inkomen voor dierenartskosten”
“– indien nodig met financiële steun Kleinschalige verzorgingshuizen en meer verpleeghuisplekken”
De PVV benadrukt dat financiële ondersteuning en overheidsmiddelen in de eerste plaats naar Nederlanders moeten gaan, niet naar buitenlandse hulp, asielopvang of internationale projecten. Dit standpunt onderbouwt hun visie dat de eigen bevolking voorrang verdient bij overheidssteun.
De VVD ziet ondersteuning als een middel om mensen te helpen zelfstandig te functioneren, met nadruk op het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid en het beperken van afhankelijkheid. Concrete voorstellen richten zich op gerichte ondersteuning voor mensen met een beperking, huishoudelijke hulp voor wie het echt nodig heeft, en ondersteuning van ondernemers, sportverenigingen en veteranen. De partij wil ondersteuning inzetten waar noodzakelijk, maar altijd met het oog op participatie, zelfredzaamheid en het tegengaan van onnodige afhankelijkheid.
De VVD wil mensen met een beperking optimaal ondersteunen, maar zonder hun regie over te nemen. Het doel is dat iedereen kan meedoen in de samenleving, met ondersteuning alleen waar nodig, zodat zorgmedewerkers ontlast worden en de zorg betaalbaar blijft.
“We kiezen ervoor om mensen met een beperking optimaal te ondersteunen. Niet door de regie over te nemen, maar aan te vullen waar nodig. Iedereen moet immers mee kunnen doen, ongeacht een eventuele beperking.”
De VVD wil huishoudelijke hulp via de Wmo beperken tot mensen met een zware zorgbehoefte of die het zelf niet kunnen betalen, en niet meer standaard aanbieden. Hiermee wordt ondersteuning gerichter ingezet en worden kosten beheerst.
“We houden huishoudelijke hulp beschikbaar voor mensen met een zware zorgbehoefte en voor mensen die dit zelf niet kunnen betalen. Huishoudelijke hulp wordt niet meer standaard onderdeel van de Wmo.”
De VVD erkent het belang van ondernemers en zelfstandigen voor de economie en wil wettelijk vastleggen dat de overheid het ondernemersklimaat moet verbeteren. Dit betekent structurele ondersteuning voor ondernemerschap en het waarborgen van vrijheid en duidelijkheid voor zzp’ers.
“Steun voor ondernemers en zelfstandigen: we leggen wettelijk vast dat de overheid de plicht heeft om het ondernemersklimaat te verbeteren.”
De VVD wil sport en bewegen voor iedereen toegankelijk maken door sportverenigingen te ondersteunen. Dit gebeurt via gerichte ondersteuning, zodat financiële drempels worden weggenomen en mensen met een beperking makkelijker kunnen deelnemen.
“Met sterke sportverenigingen en de juiste ondersteuning maken we het voor iedereen toegankelijk om te sporten en te bewegen.”
De VVD wil maatschappelijke waardering en concrete ondersteuning voor militairen, veteranen en hulpverleners vergroten, onder andere via voordelenstelsels en zichtbare overheidssteun.
“De VVD roept ondernemers op om onze helden – militairen, veteranen, politieagenten, brandweerlieden en ambulancepersoneel – te steunen, bijvoorbeeld via een kortingsstelsel of voordelenstelsel. De overheid geeft deze steun zichtbaarheid en prestige.”
De VVD steunt onafhankelijke journalistiek wereldwijd en ondersteunt lokale media waar deze onder druk staan, om de vrijheid van informatie en democratische waarden te waarborgen.
“Wij steunen onafhankelijke journalistiek wereldwijd daar waar de journalistiek onder druk staat, ondersteunen onafhankelijke lokale media en helpen censuur te doorbreken.”
FVD richt zich bij "ondersteuning" vooral op het versterken van particuliere initiatieven in natuurbeheer, het bieden van praktische en financiële steun aan mantelzorgers, en het verbeteren van ondersteuning voor studenten en kinderen met speciale onderwijsbehoeften. De partij kiest expliciet voor het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid en lokale betrokkenheid, in plaats van centrale sturing of bureaucratische bemoeienis. Concrete voorstellen zijn onder meer het ondersteunen van private natuurinitiatieven, mantelzorgers en studenten, en het herinvoeren van het leerlinggebonden budget in het onderwijs.
FVD wil particuliere inzet voor natuurbeheer stimuleren, mits dit ondernemers niet belemmert. Ze zien private betrokkenheid als effectiever en meer verantwoordelijk dan centrale sturing.
De partij erkent de belangrijke rol van mantelzorgers en wil hen zowel financieel als praktisch ondersteunen, zodat zij hun zorgtaken beter kunnen uitvoeren en zich gewaardeerd voelen.
“We ondersteunen mantelzorgers zowel in financieel als praktisch opzicht, zodat zij hun belangrijke rol beter kunnen vervullen en zich ook gesteund weten door de samenleving.”
FVD wil studenten financieel ondersteunen en kinderen met speciale onderwijsbehoeften beter begeleiden door het leerlinggebonden budget opnieuw in te voeren.
BVNL wil ondersteuning vooral beperken tot waar het strikt noodzakelijk is, met nadruk op individuele autonomie en minimale overheidsbemoeienis. Ze pleiten voor landelijke uniformiteit in gemeentelijke ondersteuning via de WMO, digitale ondersteuning voor pensioendeelnemers, en het vervangen van jobcoaches door collega-ondersteuning. Ondersteuning wordt vooral gezien als middel om zelfredzaamheid te bevorderen en bureaucratie te verminderen.
BVNL wil dat de ondersteuning die gemeenten via de WMO bieden overal hetzelfde is, om willekeur en ongelijkheid te voorkomen. Dit moet leiden tot meer duidelijkheid en gelijke behandeling voor burgers die afhankelijk zijn van gemeentelijke ondersteuning.
“Er moeten landelijke richtlijnen komen zodat de zorg en ondersteuning die gemeenten via de WMO leveren overal hetzelfde is.”
BVNL wil digitale ondersteuning bieden aan pensioendeelnemers door de ontwikkeling van een pensioen-app, waarmee deelnemers inzicht krijgen in hun vermogensstromen. Dit moet de transparantie vergroten en mensen in staat stellen hun eigen pensioen beter te beheren.
“Digitale ondersteuning. Ontwikkeling van een 'pensioen-app' die alle vermogensstromen combineert.”
BVNL wil de huidige jobcoaches vervangen door collega-ondersteuning, waarmee ze inzetten op meer praktische en directe begeleiding op de werkvloer. Dit sluit aan bij hun streven naar minder bureaucratie en meer autonomie voor werknemers.
“Vervanging van jobcoaches door collega-ondersteuning.”
BVNL erkent dat niet iedereen vanzelfsprekend mee kan komen in de digitale samenleving en wil daarom ondersteuning bieden aan ouderen om de digitale kloof te overbruggen. Dit moet ervoor zorgen dat ook ouderen volwaardig kunnen deelnemen aan de digitale maatschappij.
“We zullen investeren in educatieve programma's voor jongeren, training voor werkenden en ondersteuning bieden aan ouderen om de digitale kloof te overbruggen.”