FVD wil ondernemerschap stimuleren door belastingen en regelgeving voor bedrijven, MKB’ers en ZZP’ers fors te verlagen en te vereenvoudigen. De partij pleit voor een kleinere overheid, meer vrijheid voor ondernemers en het afschaffen van verplichtingen en registers die als belemmerend worden gezien. Concrete voorstellen zijn onder meer een hogere zelfstandigenaftrek, belastingvrije bedrijfsopvolging, het schrappen van de Wet DBA en het UBO-register, en het verlagen van de VPB en BTW.
FVD ziet ondernemers als de motor van de economie en wil hen meer ruimte geven door lasten en bureaucratie te verminderen. De partij stelt dat lagere belastingen en minder regels innovatie, groei en werkgelegenheid bevorderen, en dat bezit en spaargeld beschermd moeten worden tegen onrechtmatige belastingen.
“Ambitie moet lonen: ruimte voor ondernemerschap, belastingen omlaag. Forum voor Democratie ziet een bruisend Nederland voor zich waar ambitie wordt beloond en hard werken altijd loont. Extra inspanning moet direct voelbaar zijn in de portemonnee, vrij van hoge belastingen of verstikkende regels.”
“Een kleine, dienstbare overheid en minder bureaucratie maken de weg vrij voor ondernemers om te innoveren en te groeien.”
“Onze visie is helder: het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.”
“Forum voor Democratie vindt dat belastingen zo laag, eenvoudig en transparant mogelijk moeten zijn. Daarom willen wij een grondige vereenvoudiging van het belasting-, toeslagen- en premiestelsel.”
“Ondernemen, investeren en sparen moeten worden gestimuleerd in plaats van ontmoedigd.”
FVD doet een aantal zeer specifieke voorstellen om het ondernemingsklimaat te verbeteren, gericht op het MKB en zelfstandigen. Dit betreft onder meer het verhogen van de zelfstandigenaftrek, versoepelen van het ontslagrecht, belastingvrije bedrijfsopvolging, en het schrappen van verplichtingen en registers.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet [Wet DBA], zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
“We verhogen de hoge VPB-grens naar €1 miljoen, zodat bedrijven niet bestraft worden als ze winst maken.”
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
FVD benadrukt dat ondernemers geen probleem zijn dat gereguleerd moet worden, maar juist gestimuleerd moeten worden als fundament van de economie. De partij wil ondernemers centraal stellen in beleid en hen maximale ruimte geven om te ondernemen.
“MKB’ers en ZZP’ers zijn geen probleem dat gereguleerd moet worden, maar de motor van onze samenleving die juist gestimuleerd hoort te worden. En de ruimte dient te krijgen. Hun succes is ons aller succes – en daarom stellen wij hen centraal in ons beleid.”
“Deze ondernemers zorgen niet alleen voor 70% van de banen, maar ook voor innovatie, voor lokale verbondenheid, voor stageplekken en sociaal vlechtwerk.”
BBB ziet ondernemingen als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil ondernemerschap actief stimuleren door regeldruk te verminderen, lasten te verlagen en toegang tot financiering te verbeteren. De partij pleit voor maatwerk voor het mkb, het stimuleren van innovatie en het versterken van regionale economische kracht. BBB wil dat de overheid ondernemers ondersteunt in plaats van belemmert, met concrete voorstellen zoals een stop op onzinnige regels, betere toegang tot financiering en het oprichten van een Nationale Investeringsbank.
BBB stelt dat ondernemers, vooral het mkb en micro-ondernemingen, te veel worden belast door regels en bureaucratie die vaak zijn ontworpen voor grote bedrijven. De partij wil deze regeldruk fors verminderen, regels proportioneel maken en de lasten eerlijker verdelen, zodat ondernemers zich kunnen richten op hun kernactiviteiten.
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
“Bescherming tegen onevenredige lasten. BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
“Minder regelgeving. De regelgeving op nationaal niveau moet drastisch verminderen en worden getoetst op de impact op ons concurrentievermogen.”
“Burgers en bedrijven worden overbelast met controles, regels en formulieren. Dit kost miljarden aan uitvoeringskosten én aan productiviteit.”
BBB erkent dat vooral kleine ondernemers en startups moeite hebben met het verkrijgen van financiering. De partij wil eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden, standaardmodellen voor investeringsrondes, en onderzoekt de oprichting van een Nationale Investeringsbank om innovatie en groei te stimuleren.
“Toegang tot microfinanciering verbeteren. Eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden voor kleine ondernemers die willen investeren of starten.”
“Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
BBB vindt dat het beleid te veel is gericht op de Randstad en grote bedrijven, waardoor mkb’ers en ondernemers in de regio worden benadeeld. De partij wil maatwerk, praktische ruimte en eerlijke behandeling voor ondernemers in alle regio’s, met aandacht voor lokale economische kracht en samenwerking.
“We kiezen voor maatwerk, praktische ruimte en eerlijke behandeling van ondernemers in alle regio’s.”
“Het economisch beleid van de rijksoverheid richt zich nog te vaak op de Randstad en een paar grote kennisclusters. Daardoor blijven andere delen van Nederland met name grensregio’s en plattelandsgebieden achter, terwijl daar volop economische kansen liggen.”
“Regionale ecosystemen versterken. Samenwerking tussen grote bedrijven, mkb, startups, onderwijs en overheid wordt actief ondersteund, met ruimte voor maatwerk en regionale investeringsagenda’s.”
BBB wil ondernemerschap actief stimuleren, met speciale aandacht voor jongeren, startups en innovatiekracht. De partij pleit voor begeleiding, toegang tot startkapitaal, en het fiscaal aantrekkelijk maken van winstdeling voor werknemers van startende bedrijven.
“Jong ondernemerschap stimuleren. Jongeren die willen ondernemen krijgen begeleiding, toegang tot startkapitaal en ruimte in het onderwijs om ondernemerschap te ontwikkelen.”
“Startups en jonge bedrijven zijn onmisbaar voor de vernieuwingskracht van Nederland. Maar doorgroeien is vaak moeilijk. BBB wil ruimte voor praktische innovatie, met echte maakwaarde voor Nederland.”
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
JA21 wil ondernemingen meer ruimte geven door lasten en regeldruk fors te verlagen, het belastingstelsel te vereenvoudigen en innovatie te stimuleren. De partij pleit voor een vlakke vennootschapsbelasting, directe aftrekbaarheid van investeringen, minder Europese en nationale regels, en het afschaffen van erf- en schenkbelasting voor familiebedrijven. Hun kernvisie is dat ondernemers de motor zijn van welvaart en banen, en dat de overheid vooral moet faciliteren in plaats van belemmeren.
JA21 wil het huidige complexe tweeschijvenstelsel vervangen door één laag tarief voor alle ondernemingen en investeringen direct aftrekbaar maken. Dit moet groei, innovatie en eenvoud bevorderen en de administratieve lasten voor bedrijven verlagen.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
JA21 wil de lasten op ondernemers structureel verlagen, nationale koppen op EU-regels afschaffen, en regeldruk verminderen door oude regels te schrappen bij het invoeren van nieuwe. Dit moet het ondernemingsklimaat verbeteren en bedrijven ruimte geven om te groeien.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat.”
“Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.”
JA21 wil het mkb en familiebedrijven ondersteunen door investeringen eenvoudiger te maken, rapportageverplichtingen te verminderen en de bedrijfsopvolgingsregeling en erf- en schenkbelasting af te schaffen. Dit moet het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen en ondernemerschap stimuleren.
JA21 wil ondernemers stimuleren om te innoveren en digitaliseren door eenvoudige regelgeving, directe aftrekbaarheid van R&D-kosten en een nationale digitaliseringsstrategie. Dit moet de concurrentiekracht van Nederlandse ondernemingen versterken.
JA21 wil het belastingstelsel vereenvoudigen en eerlijker maken, onder meer door box 2 af te schaffen en aanmerkelijk belang in box 3 te belasten. Dit moet ondernemerschap en vermogensopbouw aantrekkelijker maken.
“We vereenvoudigen het belastingstelsel door box 2 af te schaffen en aanmerkelijk belang te belasten in box 3, wat ook ondernemerschap stimuleert.”
JA21 verzet zich tegen nieuwe Europese belastingen en wil waar mogelijk bestaande Europese heffingen terugdraaien, om de fiscale soevereiniteit van Nederland en de ruimte voor ondernemingen te beschermen.
“Fiscale soevereiniteit: geen nieuwe Europese belastingen, waar mogelijk draaien we Europese heffingen terug.”
NSC ziet ondernemingen, vooral het mkb en familiebedrijven, als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil hun positie versterken door regeldruk te verminderen, financiering te verbeteren en innovatie te stimuleren. De partij pleit voor een eerlijk speelveld, minder belastingvoordelen voor private equity, en het gericht ondersteunen van bedrijven die bijdragen aan de reële economie en brede welvaart. Innovatie, regionale samenwerking en een voorspelbaar vestigingsklimaat staan centraal in hun visie.
NSC wil het ondernemingsklimaat verbeteren door administratieve lasten te verlagen en mkb’ers te ontlasten, zodat zij makkelijker kunnen groeien en mensen in vaste dienst kunnen nemen. De partij ziet mkb en familiebedrijven als essentieel voor werkgelegenheid en regionale binding, maar constateert dat zij nu te veel worden tegengewerkt door regels en lasten.
“Het midden- en kleinbedrijf (mkb) en familiebedrijven zijn de ruggengraat van de Nederlandse economie. Ze zorgen voor het grootste deel van de werkgelegenheid, zijn vaak diepgeworteld in hun regio en investeren duurzaam. Maar deze belangrijke pijler onder onze economie kreunt onder regeldruk en blijft achter in de digitalisering.”
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren.”
NSC wil een gelijk speelveld creëren tussen familiebedrijven en private equity, en belastingvoordelen voor private equity beperken. De partij vindt dat de continuïteit van waardevolle familiebedrijven beschermd moet worden en dat publieke functies niet mogen worden uitgehold door buitenlandse ketens of private equity.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
“De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
“We onderzoeken de invloed van private equity en buitenlandse ketens in eerstelijnszorg, kinderopvang en dierenartsenpraktijken. Op basis van dit onderzoek scherpen we eigendomstoetsen, toezichtregels en fiscale prikkels aan om publieke functies maatschappelijk verankerd te houden.”
Omdat grote banken mkb’ers vaak niet bedienen, wil NSC alternatieve financieringsvormen stimuleren en een duurzaamheidslening voor kleinbedrijf invoeren. Dit moet ondernemingen helpen te investeren en te groeien.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering. Voor het kleinbedrijf wordt op nationaal niveau een duurzaamheidslening geïntroduceerd.”
NSC wil innovatie bij ondernemingen bevorderen door belastingvoordelen voor R&D te behouden, regionale samenwerking te versterken en strategische industrieën prioriteit te geven bij bijvoorbeeld netcapaciteit. De partij richt zich op bedrijven die bijdragen aan de reële economie en brede welvaart, niet op brievenbusfirma’s.
“Voor het innovatieve mkb blijven de regionale ontwikkelingsmaatschappijen het eerste aanspreekpunt. We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
“In het vestigingsbeleid richten we ons op de bedrijven die een bijdrage leveren aan de reële economie en de brede welvaart van Nederland - en niet op brievenbusfirma’s.”
NSC wil dat lokale en mkb-bedrijven een eerlijke kans krijgen bij aanbestedingen, en dat niet automatisch de grootste aanbieder wint. Dit moet de positie van kleinere ondernemingen versterken.
“Bij overheidsopdrachten krijgen lokale en mkb-bedrijven een eerlijke kans: het automatisme dat de grootste aanbieder wint, doorbreken we.”
“We herzien de Aanbestedingswet zodat mkb-bedrijven en lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen. Bij overheidsopdrachten telt niet alleen prijs, maar ook lokale verankering, maatschappelijke waarde en duurzaamheid wegen mee.”
BVNL kiest radicaal voor ondernemersvrijheid en een ondernemersvriendelijk klimaat, met minder regels, lagere belastingen en zo min mogelijk overheidsbemoeienis. De partij wil het vestigingsklimaat verbeteren door onder meer een vlaktaks, afschaffing van de dividendbelasting en het schrappen van bureaucratische verplichtingen. Hun visie is dat ondernemers, bedrijven en zelfstandigen de ruggengraat van de economie zijn en maximale ruimte moeten krijgen om te ondernemen, innoveren en groeien.
BVNL wil het ondernemingsklimaat versterken door belastingen te verlagen, bureaucratie te verminderen en regelgeving te versoepelen. Dit moet ervoor zorgen dat bedrijven optimaal kunnen ondernemen, produceren en innoveren, en dat Nederland aantrekkelijk blijft voor zowel MKB als multinationals.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
“De overheid moet zich minder met hen bemoeien. BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde.”
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen. Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
BVNL wil concrete lasten en verplichtingen voor ondernemingen schrappen, zoals het UBO-register, de WWFT, verplichte ondernemingsraden en subsidies. Dit moet ondernemers meer vrijheid en minder administratieve druk geven.
BVNL wil dat Nederlandse ondernemers niet worden benadeeld door strengere regels dan elders in de EU. Ze pleiten voor het terugbrengen van het gelijke speelveld en geen extra nationale eisen bovenop Europese regelgeving.
“Het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.”
BVNL ziet ondernemers, zelfstandigen en vakmensen als de ruggengraat van Nederland en vindt dat hun ambitie en succes beloond moeten worden. Werken en risico nemen moet lonen, niet worden bestraft met hoge lasten of overregulering.
“Risico nemen moet lonen. Ondernemers, zelfstandigen, vakmensen en iedereen die hard werkt in de Nederlandse bedrijven zijn de ruggengraat van Nederland – zij verdienen ruimte, geen regels.”
“Ambitie is een deugd en succes verdient applaus. Verschillen worden gevierd in plaats van bestreden.”
Het CDA wil ondernemerschap stimuleren door het investeringsklimaat te verbeteren, regeldruk te verminderen en financiering voor bedrijven toegankelijker te maken. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, vereenvoudiging van fiscale regelingen en het aantrekkelijker maken van ondernemen in Nederland, met speciale aandacht voor innovatie, familiebedrijven en het mkb. Hun kernvisie is dat een gezond ondernemersklimaat essentieel is voor brede welvaart en een toekomstbestendige economie.
Het CDA stelt voor om een nationale investeringsbank op te richten die investeringen in Nederlandse bedrijven aanjaagt, met name in innovatie en risicovolle vroege fases van techbedrijven. Dit moet het financieringslandschap versterken en private investeerders stimuleren.
“We richten een nationale investeringsbank op die investeringen in Nederland aanjaagt.”
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
Het CDA erkent dat de regeldruk en complexe regelgeving ondernemers ontmoedigen en wil deze fors verminderen. Ze streven naar minder, duidelijkere en doelgerichtere regels, efficiëntere rapportages en een scherpe reductie van administratieve lasten.
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“Onze doelstelling is: minder regels (scherpe reductie van zeker 20 procent), betere regelgeving (duidelijker, eenduidiger en doelgerichter) en efficiëntere verantwoording en rapportages.”
Het CDA wil dat mkb-bedrijven en start-ups makkelijker toegang krijgen tot financiering en kapitaal, onder andere via Europese kapitaalmarkten en fiscale stimulansen voor particuliere investeerders.
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA wil innovatie bevorderen door actief economisch en fiscaal beleid, het behouden van stimulerende regelingen en het versterken van regionale samenwerkingen tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden.
“We voeren actief economisch en fiscaal beleid om bedrijven en investeringen aan te trekken en te behouden. We behouden de expatregeling, de innovatiebox en de (uitgebreide) WBSO, scherpen de renteaftrekbeperking niet verder aan en komen niet aan de inkoop van eigen aandelen.”
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
Het CDA erkent het belang van familiebedrijven voor de samenleving en wil hun voortbestaan ondersteunen, onder andere via de bedrijfsopvolgingsregeling. Daarnaast stimuleren ze goed ondernemingsbestuur via naleving van de corporate governance code.
“Familiebedrijven zijn vaak diepgeworteld in de samenleving. We ondersteunen het voortbestaan van deze familiebedrijven daarom met de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). We zijn scherp op misbruik.”
“We stimuleren de actieve naleving van de corporate governance code als leidend uitgangspunt voor goed ondernemingsbestuur, op basis van zelfregulering en aandacht voor alle betrokkenen.”
D66 ziet ondernemerschap als essentieel voor een groene, eerlijke en innovatieve economie, en wil ondernemers meer ruimte, voorspelbaarheid en ondersteuning bieden, vooral bij verduurzaming en innovatie. De partij stelt voor om regeldruk te verminderen, toegang tot financiering te verbeteren, en een gelijk speelveld te creëren, met bijzondere aandacht voor kleine en middelgrote ondernemingen (mkb) en maatschappelijk verantwoord ondernemen. D66 wil dat ondernemerschap bijdraagt aan maatschappelijke doelen zonder schade aan mens en milieu, en grijpt in bij te veel marktmacht.
D66 erkent dat ondernemers, vooral in het mkb, belemmerd worden door hoge regeldruk en complexe vergunningstrajecten. De partij wil deze lasten verminderen zodat ondernemers zich kunnen richten op groei en verduurzaming, en vooraf duidelijkheid hebben over wat er van hen verwacht wordt.
“Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken. Zodat ondernemers minder druk zijn met regels en zich kunnen concentreren op het bouwen aan hun bedrijf.”
“Voor kleine en middelgrote ondernemers kan verduurzaming een uitdaging zijn. Dat is vooral zo voor ondernemers in sectoren die veel energie gebruiken. D66 helpt hen hierbij met duidelijke en voorspelbare regels. Zo weten ondernemers bijvoorbeeld al vóórdat ze beginnen wat er van hen wordt verwacht op het gebied van milieu en natuur.”
D66 wil dat ondernemers, met name innovatieve starters en het mkb, makkelijker toegang krijgen tot financiering en ondersteuning bij onderzoek en ontwikkeling. Dit moet bijdragen aan een sterke, groene economie en het opschalen van Nederlandse innovaties, ook binnen Europa.
“We zorgen dat Nederlandse innovaties makkelijk kunnen groeien binnen Europa. Én we helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt.”
“D66 wil meer ruimte voor innovatief ondernemerschap. Veel innovatieve ondernemers komen nu vaak niet verder door een gebrek aan kapitaal of toegang tot klanten.”
“De bank investeert in wat Nederland vooruithelpt: van verzwaring van het elektriciteitsnet tot warmtenetten in dorpen en steden, van circulaire productie tot herstel van bodem en water. Ook ondersteunt de bank de opschaling van bijvoorbeeld groene waterstof, digitale autonomie, duurzame defensiecapaciteit en technologische innovatie.”
D66 vindt dat ondernemerschap niet ten koste mag gaan van het publieke belang en wil een gelijk speelveld voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De partij wil ingrijpen bij te veel marktmacht en het makkelijker maken om een passende rechtsvorm te kiezen.
“Private winsten mogen niet ten koste gaan van het publieke belang. Voor ondernemers die maatschappelijk ondernemen, is een gelijk speelveld belangrijk. Daarom is een sterke overheid nodig die de spelregels bepaalt waarbinnen bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook wil D66 dat het makkelijker wordt om een rechtsvorm van de onderneming te kiezen die goed aansluit bij de doelen van de ondernemer.”
“D66 staat voor een eerlijke economie. Te veel macht bij één bedrijf zorgt voor hoge prijzen, lage kwaliteit en remt innovatie af. Nieuwe ondernemers worden hierdoor buitengesloten. D66 wil eerlijke concurrentie en grijpt stevig in bij te veel marktmacht.”
D66 erkent de waarde van lokale ondernemers en het mkb voor de samenleving en wil deze groep ondersteunen met toegankelijke subsidies, snellere procedures en stimulering van technologie en innovatie om arbeidsproductiviteit te verhogen.
“Lokale ondernemers en mkb’ers staan midden in onze samenleving. Zij zorgen voor een levendige winkelstraat die sfeer brengt in de binnenstad, of steunen de lokale sportclub. D66 stimuleert dit met veel verschillende en duurzame winkels, lokale producten en diensten, en gezonde horecabedrijven.”
“De arbeidsproductiviteit in het mkb stagneert. D66 stimuleert technologie en innovatie die mkb’ers helpt om de arbeidsproductiviteit te verhogen.”
“Zo kunnen ondernemers sneller door en kan ook het mkb de stap zetten naar een groen bedrijfsmodel.”
De SGP ziet ondernemingen, vooral het mkb en familiebedrijven, als de motor van de economie en wil hun positie versterken door lastenverlichting, minder regeldruk en betere toegang tot financiering. De partij pleit voor een voorspelbaar overheidsbeleid, stimuleert duurzame en sociale keuzes, en wil zzp’ers meer rechtszekerheid bieden. Kernpunten zijn het verlagen van belastingen en werkgeverslasten, het verbeteren van financieringsmogelijkheden, en het terugdringen van administratieve lasten.
De SGP wil de lasten voor ondernemingen, met name het mkb en familiebedrijven, verlagen en pleit voor stabiel en voorspelbaar beleid zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Dit moet bijdragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het behoud van werkgelegenheid.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
“Basisvereiste hiervoor is voorspelbaar overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar zij van op aan kunnen, zeker ook ten aanzien van belastingen. Een einde aan gezwabber dus.”
De partij vindt dat ondernemers te veel last hebben van regeldruk en beperkte financieringsmogelijkheden. De SGP wil regels schrappen, financiering voor het mkb verbeteren en private investeringen stimuleren.
“Er komt een uitgebreide regelschrap-operatie waarbij zeker een kwart van de regels verdwijnt.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
De SGP wil dat bedrijven worden gestimuleerd om duurzame en eerlijke keuzes te maken, onder andere via fiscale aanpassingen en subsidies. Ook bij overheidsaanbestedingen moet duurzaamheid en sociale waarde zwaarder wegen dan alleen de prijs.
“Bedrijven worden (financieel) gestimuleerd duurzame en eerlijke keuzes te maken en te investeren in de lange termijn, door middel van fiscale aanpassingen en verruiming van subsidies.”
“De overheid selecteert bij aanbestedingen niet alleen op de laagste prijs, maar stimuleert in haar inkoopbeleid ook duurzame en sociale keuzes.”
De SGP wil een einde maken aan de onzekerheid voor zzp’ers door wettelijke erkenning en duidelijke criteria. Tegelijkertijd wordt schijnzelfstandigheid aangepakt en worden zzp’ers beter geïnformeerd over de risico’s van ondernemerschap.
“Zelfstandigen krijgen eindelijk de wettelijke erkenning die zij verdienen door een heldere definitie met bijbehorende criteria vast te leggen.”
“Met de zelfstandigenwet wordt hiervoor een sectoraal rechtsvermoeden en een toets op zelfstandigheid en werkrelatie geïntroduceerd. Dat biedt vooraf duidelijkheid aan de zelfstandige en opdrachtgever.”
“Zzp’ers worden vooraf actief geïnformeerd over de mogelijke consequenties en risico’s van ondernemerschap.”
De VVD ziet ondernemerschap als de motor van economische groei en wil het ondernemersklimaat in Nederland versterken door lasten te verlagen, bureaucratie te verminderen en ruimte te bieden voor innovatie. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het wettelijk vastleggen van de plicht tot verbetering van het ondernemersklimaat, het schrappen van overbodige regels, het stimuleren van investeringen en het beschermen van familiebedrijven. De VVD benadrukt het belang van voorspelbaar beleid, minder regeldruk en het actief luisteren naar ondernemers.
De VVD wil dat ondernemers meer ruimte krijgen door lagere belastingen, minder regels en voorspelbaar beleid. Dit moet investeren en groei stimuleren, en voorkomen dat bedrijven Nederland verlaten. De partij ziet het verminderen van bureaucratie en het schrappen van overbodig papierwerk als essentieel voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat.
“Het stimuleren van groei bestaat uit grote keuzes en kleine maatregelen. Het betekent onszelf onafhankelijker maken van andere landen en vrijhandel stimuleren, maar het betekent ook dat lage belastingen voor ondernemers altijd onze inzet is. We vertrouwen ondernemers, dus schrappen we overbodig papierwerk.”
“We leggen wettelijk vast dat de Nederlandse overheid de plicht heeft het ondernemersklimaat te verbeteren. Daarbij hoort een stabiel fiscaal klimaat, minder bureaucratie en stimulering van groeitechnologieën.”
“We voorkomen dat de lasten voor ondernemers steeds omhooggaan. Minder lasten voor ondernemers is onze inzet. Dit geeft ondernemers de ruimte om te investeren, banen te creëren en voorkomt dat bedrijven de grens over worden gejaagd.”
De VVD wil dat ondernemers minder worden belast door gemeentelijke en nationale regels. Ze pleiten voor snellere procedures, automatische goedkeuring bij te lange wachttijden en het vervangen van vergunningen door meldplichten, vooral voor het mkb.
“Ondernemers krijgen vaak te maken met een stortvloed aan regels vanuit de gemeente. Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
“Als we verwachten dat ondernemers leveren, moet de overheid dat ook doen. We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD wil investeren in innovatie en groeitechnologieën door het opzetten van investeringsmaatschappijen, het stimuleren van start- en scale-ups en het uitbreiden van fiscale voordelen voor innovatieve ondernemers. Dit moet Nederland aantrekkelijk maken voor nieuwe ondernemingen en technologische ontwikkeling.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“We spannen ons in om de investeringen in onderzoek en ontwikkeling in Nederland te laten stijgen naar minimaal 3% van de totale omvang van de economie.”
“We breiden de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk uit. Ondernemers die willen investeren in innovatie, kunnen dat zo doen tegen gunstige belastingvoorwaarden. We behouden de innovatiebox.”
De VVD erkent het belang van familiebedrijven voor de economie en wil belemmeringen bij bedrijfsopvolging wegnemen. Ze zijn tegen verdere versobering van de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en willen regelgeving aanpassen om overdracht te vergemakkelijken.
“We staan daarom niet toe dat een regeling die het aantrekkelijk maakt het bedrijf over te geven aan de volgende generatie, de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), verder wordt versoberd. Ook passen we belemmerende regelgeving voor bedrijfsopvolging aan.”
De VVD vindt dat de overheid niet moet bepalen wat ondernemers nodig hebben, maar vooral naar hen moet luisteren en hen serieus nemen bij het maken en afschaffen van beleid en regels.
“We vinden dat de overheid meer moet luisteren naar ondernemers. De overheid zou niet moeten bepalen voor ondernemers wat hun problemen zijn, maar moet vooral naar hen luisteren. We willen dat de overheid ondernemers serieus neemt bij het vaststellen van nieuw beleid, en vooral bij het afschaffen van regels.”
BIJ1 wil ondernemingen radicaal democratiseren door werknemers structureel eigenaarschap en zeggenschap te geven, en aandeelhoudersmacht te beperken. Ze pleiten voor het standaardiseren van werknemerscoöperaties, verplichte werknemersfondsen bij grote bedrijven, en het stimuleren van coöperatieve ondernemingen. Multinationals moeten hun aandelen overdragen aan werknemers, en sekswerkers krijgen dezelfde rechten als andere zelfstandige ondernemers.
BIJ1 wil dat nieuwe bedrijven standaard als werknemerscoöperatie worden opgericht, om zo de macht van aandeelhouders te doorbreken en werknemers directe zeggenschap te geven. Dit moet wettelijk worden vastgelegd en ondersteund met subsidies, zodat coöperatieve ondernemingen een reëel alternatief vormen voor traditionele bedrijven.
“Nieuwe bedrijven worden standaard opgericht als werknemerscoöperaties.”
“De coöperatie van werknemers wordt de standaard eigendomsstructuur voor nieuw opgerichte rechtspersoonlijkheden. Hiervoor creëren we duidelijke grondslag in de wet.”
“Coöperatieve ondernemingen krijgen subsidie. En krijgen zo een concurrerend, waardig alternatief voor de aandeelhouderscorporatie, die op termijn uitsterft.”
Grote, beursgenoteerde ondernemingen moeten hun eigendomsstructuur hervormen: werknemers krijgen via fondsen jaarlijks aandelen, en ondernemingsraden krijgen bindende bestuursmacht. Dit vergroot de democratische controle van werknemers en beperkt de invloed van externe aandeelhouders.
“Elk bestaand beursgenoteerd bedrijf met meer dan 100 werknemers is verplicht een werknemersfonds op te richten. Hieraan schrijven zij jaarlijks een aantal nieuwe aandelen uit, in verhouding met de jaarwinst. Het werknemersfonds wordt alleen beheerd door de werknemers van de firma die deze heeft opgericht.”
“De democratische ondernemingsraad is een verplicht onderdeel van grote bedrijven, met een bindend mandaat in het bestuur.”
“Bestaande beursgenoteerde bedrijven met meer dan 100 werknemers krijgen een transitieplicht: binnen 10 jaar moet het merendeel van de aandelen in handen zijn van de werknemers. Via jaarlijkse uitgifte van aandelen aan werknemersfondsen en voorkeursrecht bij emissies en overnames.”
Multinationale ondernemingen met vestigingen in Nederland worden verplicht om binnen korte tijd een meerderheid van hun aandelen aan werknemers te verkopen. Doen ze dit niet, dan verliezen ze het recht om in Nederland te opereren. Dit is bedoeld om economische macht te decentraliseren en werknemersbelangen centraal te stellen.
“Multinationale bedrijven met dependances (vestigingen) in Nederland zijn verplicht een plan te maken waarin staat hoe zij binnen korte tijd minimaal 51% van de aandelen aan de werknemers van die dependance verkopen. Als hier geen actie op komt, verliest dit bedrijf het recht om binnen Nederlandse grenzen te opereren.”
BIJ1 wil sekswerk volledig decriminaliseren en de rechten van sekswerkers gelijkstellen aan die van andere zelfstandige ondernemers. Dit betekent toegang tot zakelijke dienstverlening, het kunnen starten van een eenmanszaak, en bescherming tegen uitbuiting.
De ChristenUnie ziet ondernemingen als essentieel voor een toekomstbestendige, duurzame economie waarin mens, maatschappij en milieu centraal staan. Ze willen regeldruk verminderen, innovatie stimuleren, familiebedrijven koesteren en ondernemers meer ruimte geven om op doelen te sturen in plaats van op middelen. Concrete voorstellen zijn onder andere het vereenvoudigen van regelgeving, het stimuleren van innovatie en groeikapitaal, en het creëren van een eerlijker fiscaal en Europees speelveld.
De ChristenUnie vindt dat ondernemers te veel last hebben van onnodige en complexe regelgeving, wat innovatie en ondernemerschap belemmert. Ze pleiten voor doelsturing in plaats van middelvoorschriften, voorspelbare regels en belastingtarieven, en het terugdringen van administratieve lasten, zodat ondernemers zich kunnen richten op hun kerntaken.
“Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat. Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij ondernemers zelf aan het stuur zitten om deze te bereiken, en niet voorgeschreven krijgen op welke wijze ze deze doelen moeten halen.”
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid.”
“We snijden stevig in de bureaucratie, zodat bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen.”
De partij wil investeren in innovatie en productiviteit door betere samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheid. Er komt een nationale investeringsbank, meer toegang tot groeikapitaal voor mkb en start-ups, en versterking van regionale industrieclusters.
“Om onze toekomstige welvaart zeker te stellen is het van belang om nu te investeren in innovatie en productiviteit. Dat vraagt om een beter samenspel van wetenschap, kennisinstituten, opleidingen en bedrijven. Er komt een nationale investeringsbank, als voortzetting van InvestNL.”
“We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits.”
De ChristenUnie waardeert de rol van familiebedrijven en wil deze ondersteunen met een goede bedrijfsopvolgingsregeling en eerlijkere fiscale behandeling. Ze pleiten ook voor een eerlijk Europees speelveld om oneerlijke concurrentie en belastingontwijking tegen te gaan.
“Familiebedrijven zijn vaak geworteld in de (lokale) samenleving. De ChristenUnie waardeert die rol van familiebedrijven, en steunt initiatieven die bijdragen aan het floreren van dit deel van de economie. Een goede, doeltreffende en doelmatige bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) maakt daar deel van uit.”
“Nederlandse bedrijven ervaren momenteel geen gelijk Europees speelveld, bijvoorbeeld als het gaat om staatssteun of Nederlandse nettarieven die hoger zijn dan in buurlanden. Ook vangen verschillende Europese landen elkaar vliegen af door belastingconcurrentie om grote bedrijven binnen te halen. Dat moet anders.”
De partij wil investeren in het beroepsonderwijs en ondernemerschap stimuleren onder jongeren, onder andere door afspraken over intellectueel eigendom en samenwerking tussen onderwijs en bedrijven.
“We investeren volop in het beroepsonderwijs en geven ruimte aan jonge ondernemers. Dat is nodig, nu veel kennis met pensioen gaat.”
“We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
De Partij voor de Dieren wil ondernemingen strenger reguleren om mens, dier en planeet te beschermen. Grote bedrijven krijgen wettelijke zorg- en klimaatplichten, moeten transparant zijn over hun impact en worden zwaarder belast als ze vervuilen. Kleine en duurzame ondernemingen worden juist gestimuleerd, terwijl subsidies en voordelen voor grote vervuilers verdwijnen.
PvdD wil dat ondernemingen, vooral grote bedrijven en multinationals, wettelijk verplicht worden tot zorg voor mens, dier en milieu. Transparantie over de herkomst van materialen, impact op welzijn en naleving van mensenrechten wordt verplicht, met bindende regels in plaats van vrijblijvende akkoorden. Dit moet voorkomen dat ondernemingen schade veroorzaken en stimuleert herstel bij misstanden.
“Bedrijven moeten bijdragen aan het welzijn van mens, dier en planeet – niet er ten koste van gaan. We voeren een wettelijke zorgplicht en klimaatplicht voor bedrijven in, ook voor internationale bedrijven die in Nederland actief zijn.”
“Grote bedrijven geven verplicht inzicht in de herkomst van de materialen die zij gebruiken en de omstandigheden in de productieketen. Ze publiceren jaarlijks een winst- en verliesrekening voor mensen, dieren, natuur, milieu en klimaat die inzicht geeft in de impact van het bedrijf op de welvaart en welzijn in brede zin.”
“De wetgeving verplicht bedrijven om schending van mensenrechten (inclusief kinderrechten), milieuvervuiling, aantasting van dierenwelzijn en biodiversiteitsverlies in hun productieketens te identificeren, te voorkomen en aan te pakken.”
De partij wil het belastingstelsel hervormen zodat grote ondernemingen en vervuilers meer betalen, terwijl kleine bedrijven en duurzame initiatieven worden ontzien of gestimuleerd. Dit moet de lasten eerlijker verdelen en duurzame ondernemingen bevoordelen.
“Grote ondernemingen en de allerrijksten betalen meer, kleine bedrijven en bewoners minder.”
“We maken werken lonender, belasten vervuiling zwaarder en zorgen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.”
“We gaan ons meer richten op het ondersteunen van het toekomstbestendige midden- en kleinbedrijf, groene innovaties en lokale initiatieven. We stoppen met het subsidiëren van de grootste vervuilers. De vervuiler gaat betalen en de opbrengsten gebruiken we voor toekomstbestendige ondernemingen en groene innovatie.”
PvdD is kritisch op publiek-private partnerschappen en lobby van grote ondernemingen, omdat deze vaak publieke belangen ondermijnen. De partij wil publieke belangen, dierenwelzijn en ecologische grenzen altijd vooropstellen en de invloed van bedrijven op beleid beperken.
“Nederland neemt een kritische houding aan tegenover publiek-private partnerschappen (PPP) in internationale verdragen. Onder het mom van zelfregulering krijgen bedrijven daarin te veel invloed op beleid, vaak ten koste van mens, dier en planeet.”
“De Nederlandse overheid staakt betrokkenheid bij en financiering van overlegorganen waarin multinationals grote inspraak krijgen over het te voeren beleid rondom de import van grondstoffen zoals soja en palmolie.”
De SP wil ondernemingen democratiseren, werknemers meer zeggenschap geven en het mkb structureel ondersteunen. Ze pleiten voor winstdeling met werknemers, een sterkere positie voor kleine bedrijven, en het tegengaan van de macht van grote multinationals. De kern van hun visie is dat ondernemingen moeten bijdragen aan een eerlijke economie waarin werknemers en samenleving centraal staan, niet alleen aandeelhouders.
De SP wil dat werknemers een beslissende stem krijgen in ondernemingen, onder andere via gouden aandelen en vertegenwoordiging in het bestuur. Dit moet de macht van aandeelhouders beperken en zorgen voor een eerlijkere verdeling van winst en invloed binnen bedrijven.
“Werknemers krijgen een gouden aandeel in het bedrijf waar zij werken. Dit betekent dat zij een beslissende stem krijgen bij strategisch cruciale beslissingen zoals sluiting, verplaatsing en fusies.”
“Werknemers krijgen recht op een deel van de winst. Zonder werkende mensen is er immers geen winst. Niet alleen bestuurders en aandeelhouders, maar ook alle medewerkers krijgen voortaan recht op een deel van de winst.”
“Als eerste stap richting democratische bedrijven stellen we vast dat in het bestuur van een bedrijf altijd ten minste één bestuurder moet zitten die is verkozen door de werknemers die aan hen verantwoording moet afleggen.”
De SP erkent het belang van het mkb voor de economie en wil deze ondernemingen structureel ondersteunen met een investeringsbank, vereenvoudigde regelgeving en praktische hulp. Dit moet innovatie en vakmanschap stimuleren en kleine ondernemers helpen concurreren met grote bedrijven en platforms.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.”
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan. De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen.”
“Het is belangrijk dat ook het mkb mee kan doen aan de verduurzaming van Nederland. We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels.”
De SP wil de macht van grote ondernemingen en multinationals inperken door geheime belastingafspraken af te schaffen, eerlijke concurrentie te bevorderen en toezicht te versterken. Dit moet zorgen voor een gelijk speelveld en voorkomen dat grote bedrijven de samenleving of politiek kunnen chanteren.
“Geen geheime voordeeltjes voor multinationals. De allergrootste multinationals gaan, net zoals alle andere burgers en bedrijven, bijdragen aan onze samenleving en eerlijk belasting betalen. We schaffen geheime afspraken en belastingkortingen af.”
“Er moet een eerlijk speelveld zijn, met ruimte voor innovatieve en nieuwe bedrijven. Op dit moment zorgt steeds verdere concentratie van marktmacht in handen van een paar grote spelers en digitale platforms ervoor dat innovatie wordt tegengehouden, de prijzen worden opgedreven en de keuzevrijheid beknot wordt voor consumenten en voor het mkb.”
DENK erkent het belang van ondernemers, vooral in het MKB, voor de economie en werkgelegenheid. De partij wil kleine ondernemers ondersteunen met lagere lasten, minder regeldruk, een publieke kredietbank en een beter vangnet bij ziekte. Tegelijkertijd blijft DENK inzetten op eerlijke arbeidsvoorwaarden en het aanpakken van schijnzelfstandigheid.
DENK wil kleine ondernemingen ondersteunen door hun lasten te verlagen en de regeldruk te verminderen, zodat zij zich kunnen richten op ondernemen in plaats van administratie. Dit moet het ondernemingsklimaat verbeteren en de economische groei stimuleren.
Om de toegang tot financiering te verbeteren, stelt DENK voor een publieke kredietbank op te richten die eerlijke leningen verstrekt aan kleine ondernemers die bij reguliere banken geen kans krijgen. Dit moet ondernemerschap stimuleren en kansen vergroten voor ondernemers die nu buiten de boot vallen.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
DENK wil een betaalbaar vangnet creëren voor loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers, zodat zij niet onevenredig worden belast en tegelijkertijd de rechten van werknemers behouden blijven.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
De partij wil de positie van zelfstandigen versterken door een duidelijke wettelijke definitie van zelfstandigheid, het aanpakken van schijnzelfstandigheid en het organiseren van een betaalbare arbeidsongeschiktheidsverzekering, waarvan de kosten zoveel mogelijk door opdrachtgevers worden gedragen.
“Daarom komt er in de vorm van een werkbare definitie een wettelijke verankering van zelfstandigheid, zodat de huidige onduidelijkheid niet meer leidt tot onnodige verdringing van zelfstandigen van de arbeidsmarkt.”
“Daarnaast willen wij dat er een betaalbare en collectief georganiseerde verzekering voor arbeidsongeschiktheid komt voor zelfstandigen, waarbij we ook kijken naar opt out mogelijkheden. De kosten van deze verzekering moeten zo veel mogelijk door opdrachtgevers worden gedragen.”
Volt ziet ondernemingen als cruciale motoren voor innovatie, werkgelegenheid en maatschappelijke vooruitgang, mits zij duurzaam, sociaal en innovatief opereren. De partij wil administratieve lasten verlagen, medewerkersparticipatie stimuleren, en gerichte ondersteuning bieden aan ondernemers, met speciale aandacht voor duurzame en sociale bedrijfsmodellen. Concrete voorstellen zijn onder meer het oprichten van samenwerkingsfondsen, het vereenvoudigen van regelgeving en het verbeteren van toegang tot financiering.
Volt erkent dat ondernemers worden belemmerd door administratieve druk en complexe regelgeving, wat innovatie en maatschappelijke impact in de weg staat. Daarom wil de partij de regeldruk verlagen, subsidieregelingen overzichtelijker maken en grensoverschrijdend ondernemen binnen de EU vergemakkelijken.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg.”
“We verlagen de regeldruk, maken subsidieregelingen overzichtelijker en verbeteren de toegang tot financiering en duurzame energie.”
Volt wil de betrokkenheid van medewerkers bij ondernemingen vergroten door medewerkersparticipatie te stimuleren, zodat medewerkers kunnen delen in de winst en doelstellingen van het bedrijf.
“We vergroten de binding van medewerkers met (de doelstellingen van) de onderneming door de mogelijkheden van medewerkersparticipatie in ondernemingen te verkennen, uit te breiden en te benutten. Zo willen we ervoor zorgen dat medewerkers mee kunnen delen in de winsten van het bedrijf.”
De partij richt zich op het stimuleren van duurzaam en sociaal ondernemerschap, onder andere door het oprichten van samenwerkingsfondsen en het ondersteunen van innovatieve bedrijfsmodellen zoals steward-ownership.
“We stimuleren duurzaam ondernemerschap en ondersteunen ondernemers met de ontwikkeling en implementatie van sociaal rechtvaardige, duurzame bedrijfsmodellen met duidelijke toegevoegde waarde voor de maatschappij, zoals steward-ownership.”
“Volt wil het potentieel aan sociaal ondernemerschap benutten door het oprichten van grote samenwerkingsfondsen waaruit sociale ondernemingen en traditionele bedrijven gezamenlijke projecten kunnen financieren.”
Volt wil de toegang tot financiering voor ondernemers verbeteren, onder meer door innovatiesubsidies en -fondsen in stand te houden en het aanvraagproces te vereenvoudigen, zodat bedrijven makkelijker kunnen investeren in innovatie en verduurzaming.
“Om bedrijven te helpen bij de transities worden de innovatiesubsidies en -fondsen in stand gehouden. Zo verlagen we de drempel voor innovatie en investeringen in cruciale processen en infrastructuur zoals batterijen, waterstofproductie en de grondstoffentransitie.”
GroenLinks-PvdA wil ondernemingen stimuleren tot maatschappelijk verantwoord, duurzaam en innovatief ondernemen, met nadruk op het Rijnlandse model waarin lange termijn, gedeelde verantwoordelijkheid en sociale rechtvaardigheid centraal staan. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het oprichten van een Nationale Investeringsbank, strengere eisen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, en het verhogen van de bijdrage van winstgevende bedrijven aan de samenleving. De partij wil bedrijven financieel ondersteunen bij verduurzaming, maar koppelt dit aan strenge voorwaarden en normering.
GroenLinks-PvdA wil een krachtige Nationale Investeringsbank opzetten door bestaande instellingen te bundelen, met speciale aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan kapitaal komen. Dit moet het concurrentievermogen vergroten en duurzame innovatie stimuleren.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We bundelen de huidige instellingen van Invest-NL, Invest International, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zodat de slagkracht van de bank groter wordt...”
Bedrijven worden financieel geholpen bij verduurzaming, maar alleen als ze aan strenge voorwaarden voldoen, zoals een geloofwaardig pad naar klimaatneutraliteit. Er komen deadlines, terugvorderingen bij niet-naleving, en stevige normering.
“We helpen bedrijven die willen verduurzamen financieel, maar onder strenge voorwaarden. Zoals een geloofwaardig pad naar klimaatneutraliteit. ... Er komt een deadline voor het opstellen van een klimaatplan en als bedrijven zich niet houden aan afspraken wordt terugbetaling geëist. Naast financiële prikkels komt er ook stevige normering, bijvoorbeeld een uitbreiding van de energiebesparingsplicht en bindende besparingsdoelen per sector.”
De partij wil dat maatschappelijk verantwoord ondernemen wettelijk verplicht wordt, om misstanden zoals kinderarbeid, landroof en milieuschade te voorkomen. Exportsteun wordt alleen gegeven aan projecten met een positieve bijdrage aan mens, milieu en klimaat.
“We leggen de plicht tot maatschappelijk verantwoord ondernemen vast. Zo voorkomen we kinderarbeid, landroof of schade aan kritieke ecosystemen. Nederland geeft geen exportsteun aan projecten die geen positieve bijdrage leveren aan mens, milieu en klimaat.”
GroenLinks-PvdA vindt dat bedrijven die winst maken meer moeten bijdragen aan collectieve voorzieningen, omdat zij ook profiteren van publieke investeringen en infrastructuur.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Ook het bedrijfsleven profiteert van veilige straten, goede spoorverbindingen en investeringen in onderwijs en onderzoek. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
De partij keert zich tegen het aandeelhouderskapitalisme en wil terug naar het Rijnlandse model, waarin ondernemers maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en werknemers zekerheid krijgen.
“Daarom keren wij terug naar het Rijnlandse model, waarin lange termijnbelangen, gedeelde verantwoordelijkheid en sociale rechtvaardigheid centraal staan. Ondernemers nemen maatschappelijke verantwoordelijkheid, werknemers krijgen weer zekerheid en vaste contracten, en sociale partners krijgen meer zeggenschap.”
50PLUS richt zich op het stimuleren van ondernemerschap en het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijven en andere sectoren, met bijzondere aandacht voor ouderen op de arbeidsmarkt. De partij wil bedrijven financieel stimuleren om ouderen in dienst te nemen en pleit voor een topteam van ambtenaren en ondernemers om overheidsuitgaven te onderzoeken op effectiviteit.
50PLUS ziet het als een probleem dat ouderen vaak worden uitgesloten op de arbeidsmarkt en wil bedrijven aanmoedigen om deze groep in dienst te nemen. Dit moet gebeuren via financiële prikkels zoals belastingvoordelen of subsidies, zodat de arbeidsparticipatie van ouderen wordt verhoogd.
“Bedrijven worden financieel gestimuleerd om ouderen in dienst te nemen, bijvoorbeeld door belastingvoordelen of subsidies voor de aanpassing van werkplekken.”
Om verspilling en ondoelmatigheden in de collectieve sector tegen te gaan, stelt 50PLUS voor om een team van ambtenaren en ondernemers samen te stellen dat alle overheidsuitgaven kritisch doorlicht. Dit moet leiden tot meer efficiëntie en besparingen.
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
50PLUS wil dat bedrijven nauwer samenwerken met het beroepsonderwijs en overheden om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Dit moet zorgen voor betere kansen voor werkzoekenden en een sterkere economie.
“Betere samenwerking tussen beroepsonderwijs, bedrijven en overheden.”
De PVV richt zich in haar verkiezingsprogramma nauwelijks op ondernemingen of ondernemersbeleid. Het enige concrete standpunt betreft het fors verminderen van fiscale subsidies voor het bedrijfsleven, waarmee de partij afstand neemt van overheidssteun aan ondernemingen. Verdere voorstellen of visie op ondernemerschap, innovatie of het stimuleren van ondernemingen ontbreken.
De PVV wil bezuinigen door het aantal en de omvang van fiscale subsidies voor het bedrijfsleven sterk te verminderen. Dit standpunt is ingegeven door de wens om verspilling van belastinggeld tegen te gaan en meer middelen beschikbaar te maken voor Nederlandse burgers. De partij positioneert zich hiermee kritisch tegenover financiële steunmaatregelen voor ondernemingen.