GroenLinks-PvdA wil het Nederlandse belastingstelsel rechtvaardiger maken door inkomen uit vermogen en winst zwaarder te belasten dan inkomen uit arbeid. Ze pleiten voor het afschaffen van belastingvoordelen voor vermogenden, het invoeren van een miljonairsbelasting en het aanpakken van belastingontwijking, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
GroenLinks-PvdA vindt dat inkomen uit arbeid niet zwaarder belast mag worden dan inkomen uit vermogen of winst. Ze willen belastingkortingen voor de rijksten en aandeelhouders afschaffen en het belastingstelsel progressiever maken, zodat vermogenden en winstgevende bedrijven meer bijdragen aan de samenleving.
“Werken moet lonen. Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
De partij wil agressieve belastingconstructies en ontwijking door vermogenden en bedrijven harder aanpakken. Dit moet voorkomen dat de belastingdruk oneerlijk verdeeld wordt en dat de rekening bij gewone mensen en ondernemers terechtkomt.
“We gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
“We schaffen constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.”
GroenLinks-PvdA vindt dat bedrijven die veel winst maken, meer moeten bijdragen aan de collectieve voorzieningen. Ze willen de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven verhogen.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“De investeringen die de komende jaren nodig zijn, zullen druk leggen op de begroting... We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor het zwaarder belasten van grote vermogens en winsten, onder andere via een vermogensregister, een vermogensplafond en het belasten van vermogenswinsten. Ze willen belastingontwijking tegengaan en streven naar meer transparantie en herverdeling van rijkdom, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Concrete voorstellen zijn onder meer het aanleggen van een vermogensregister, het invoeren van een vermogensplafond, en het belasten van inkoop van eigen aandelen en buitensporige winsten.
PvdD wil een nationaal vermogensregister aanleggen en een vermogensplafond instellen om het belasten van grote vermogens te vergemakkelijken en belastingontwijking tegen te gaan. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij wil het belasten van vermogenswinsten en buitensporige winsten van bedrijven, onder andere door een progressieve winstbelasting en het belasten van inkoop van eigen aandelen. Dit moet bijdragen aan herverdeling en het ontmoedigen van excessieve winsten.
“Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast.”
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt.”
PvdD wil belastingontwijking door multinationals en grote vermogens tegengaan door meer transparantie en het openbaar maken van belastingdeals. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken als belastingparadijs.
De SP wil het vermogen van de allerrijksten zwaarder belasten door een miljonairsbelasting, een vermogensplafond en een vertrekbelasting (exittaks) in te voeren. Hiermee wil de partij de belastingdruk eerlijker verdelen, ongelijkheid tegengaan en publieke voorzieningen financieren. Vermogenswinstbelasting wordt niet expliciet genoemd, maar de voorstellen richten zich op het belasten van grote vermogens en het voorkomen van ontwijking.
De SP stelt voor om een miljonairsbelasting van vijf procent in te voeren voor vermogens boven vijf miljoen euro, en een vermogensplafond waarbij vermogen boven de vijftig miljoen euro verplicht wordt ingezet voor de samenleving. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken en ongelijkheid verminderen.
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren. Daarnaast voeren wij een vermogensplafond in voor vermogens boven de 50 miljoen euro.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
Om te voorkomen dat miljonairs hun vermogen naar het buitenland verplaatsen om belasting te ontwijken, wil de SP een vertrekbelasting invoeren. Dit zorgt ervoor dat opgebouwde vermogens in Nederland blijven bijdragen aan de samenleving.
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
“Voor de superrijken die 50 miljoen euro’s niet genoeg vinden en dreigen ons land aan haar lot over te laten door met de buit te vertrekken, voeren we een vertrekbelasting in. Daarmee kan het geld dat ze dankzij onze sterke samenleving hebben verdiend niet verloren gaan in belastingparadijzen.”
De SP wil het inkomen uit kapitaal (zoals vermogenswinst) zwaarder belasten, op hetzelfde niveau als het inkomen uit arbeid. Dit moet de scheve belastingdruk tussen arbeid en kapitaal rechttrekken.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
BIJ1 wil de belasting op vermogen en vermogenswinsten fors verhogen, met als doel extreme vermogensongelijkheid aan te pakken en Nederland te veranderen van een belastingparadijs voor rijken naar een samenleving met sterke publieke voorzieningen. Ze pleiten voor een drastisch hogere vermogensbelasting, een vermogensplafond met een marginaal tarief van 100% boven een democratisch vastgestelde grens, en het zwaar belasten van onredelijke bedrijfswinsten. De partij ziet het verhogen van vermogens- en erfbelasting als essentieel om eerlijk delen en sociale rechtvaardigheid te realiseren.
BIJ1 stelt voor om de vermogensbelasting voor vermogenden flink te verhogen en een limiet op vermogen in te voeren, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. Dit moet extreme vermogensconcentratie tegengaan en bijdragen aan een eerlijkere verdeling van welvaart.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
“Grote vermogens romen we af door een vermogensplafond. Waarbij we vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% belasten.”
Naast het aanpakken van privévermogens wil BIJ1 ook onredelijke winsten van bedrijven zwaar belasten, onder meer via wettelijke maximummarges en een substantiële windfall tax. Dit is gericht op het tegengaan van graaiflatie en het eerlijker verdelen van bedrijfswinsten.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 wil belastingtarieven op vermogen, kapitaal en aandelen verhogen om belastingontwijking en kapitaalvlucht tegen te gaan. Dit sluit aan bij hun streven om Nederland niet langer als belastingparadijs te laten functioneren.
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen gelijker worden belast. Ze pleiten voor een extra vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro en willen verschillende vormen van vermogen die nu nauwelijks belast worden, beter in de heffing betrekken. Tegelijkertijd wordt de belasting op arbeid fors verlaagd en de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed, verlaagd.
De ChristenUnie vindt dat het huidige belastingstelsel inkomen uit arbeid te zwaar belast ten opzichte van vermogen. Ze willen dat daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel mogelijk op dezelfde manier worden belast als arbeid, om zo de hoge lastendruk op arbeid te verlagen en belastingontwijking via vermogen tegen te gaan.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
“De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken.”
Om bij te dragen aan noodzakelijke investeringen, stelt de ChristenUnie een extra vermogensbelasting voor van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten met een laag financieel rendement en hoog maatschappelijk rendement worden hierbij ontzien.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De ChristenUnie wil de huidige belasting in box 3 verlagen, vooral voor vastgoed, om zo het stelsel eerlijker te maken en investeringen in vastgoed te stimuleren.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
JA21 wil het Nederlandse vermogensbelastingstelsel radicaal vereenvoudigen door box 2 volledig af te schaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 te belasten, waarbij alleen werkelijk gerealiseerd rendement wordt belast. Fictieve berekeningen en onnodige constructies worden geschrapt, en belasting op vermogen vindt pas plaats bij consumptie van het rendement. Hiermee wil JA21 sparen, beleggen en ondernemen aantrekkelijker en eerlijker maken.
JA21 stelt voor om box 2 volledig af te schaffen en het aanmerkelijk belang (zoals aandelen in de eigen BV) voortaan in box 3 te belasten. Dit moet het belastingstelsel eenvoudiger maken en ondernemerschap stimuleren, omdat de gebruikelijkloonregeling dan ook vervalt.
“We vereenvoudigen het belastingstelsel door box 2 af te schaffen en aanmerkelijk belang te belasten in box 3, wat ook ondernemerschap stimuleert.”
“Box 2 volledig afschaffen.”
“Aanmerkelijk belang (bijv. aandelen in eigen BV) voortaan belasten in box 3. De gebruikelijkloonregeling vervalt daarmee ook.”
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en stelt voor om alleen het werkelijk gerealiseerde rendement te belasten. Ingelegd vermogen wordt niet belast; belasting vindt pas plaats bij consumptie van het vermogensrendement.
De VVD is tegen het verhogen van belastingen op vermogen, maar wil wel dat aandelen onder een vermogenswinstbelasting vallen, mits alleen gerealiseerde rendementen worden belast. Ze streven naar een systeem waarin belasting wordt geheven op daadwerkelijk behaalde vermogenswinsten, niet op fictieve of niet-gerealiseerde rendementen, en willen dat kosten kunnen worden afgetrokken.
De VVD wil af van belasting op fictief rendement en pleit voor een systeem waarin alleen gerealiseerde vermogenswinsten worden belast. Dit moet voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-behaalde winsten en moet het aantrekkelijk houden om in Nederland te sparen en beleggen.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“In het toekomstige box-3-stelsel waarbij op basis van gerealiseerde vermogenswinst wordt belast geldt dit ook voor een tweede woning.”
De VVD vindt dat bij het belasten van vermogenswinsten kosten moeten kunnen worden afgetrokken, zodat er geen belasting wordt geheven over niet-behaald rendement. Dit moet het systeem eerlijker maken voor beleggers.
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald.”
“Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
Volt wil vermogenswinst en grote vermogens zwaarder en eerlijker belasten, met als doel de vermogensongelijkheid te verkleinen en de belastingdruk meer te verschuiven van arbeid naar vermogen. Ze stellen voor om een progressieve vermogensbelasting in te voeren voor vermogens boven één miljoen euro, de eigen woning naar box 3 te verplaatsen, en daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten te belasten in plaats van forfaitaire inkomsten. Specifiek wordt ook het belasten van waardestijgingen van grond en het afschaffen van uitzonderingen zoals de landbouwvrijstelling genoemd.
Volt wil een progressieve vermogensbelasting invoeren voor vermogens boven één miljoen euro, om zo de belastingdruk eerlijker te verdelen en vermogensongelijkheid aan te pakken. Dit voorstel richt zich op het zwaarder belasten van grote vermogens, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt streeft naar een eenvoudiger belastingstelsel waarbij daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten uit vermogen worden belast, ongeacht de bron (arbeid, onderneming, winst uit vennootschap of winst uit vermogen). Dit voorkomt belastingontwijking via boxhoppen en zorgt voor een eerlijkere belasting van vermogenswinsten.
“Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
Volt wil de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen en de waardestijging van bouwgrond fiscaal belasten. Hiermee wordt vermogen in de vorm van woningen en grond eerlijker belast, wat bijdraagt aan het verkleinen van vermogensongelijkheid en het tegengaan van speculatie.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
“Om sneller meer ruimte beschikbaar te maken voor nieuwbouw en de kosten van bouwprojecten en nieuwe woningen te verlagen wil Volt het speculeren met bouwgrond tegengaan. Dat doen we door de waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten...”
Volt wil uitzonderingen zoals de landbouwvrijstelling afschaffen, zodat ook winst op verkoop van landbouwgrond wordt belast. Dit zorgt voor een gelijk speelveld en voorkomt dat bepaalde vermogenswinsten onbelast blijven.
“Er wordt nu geen belasting betaald over winst op verkoop van landbouwgrond. Volt wil de landbouwvrijstelling afschaffen, zodat de landbouw net als de rest van Nederland belasting betaalt over winst.”
BBB is tegen een vermogensaanwasbelasting en wil alleen belasting heffen over daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten. De partij pleit ervoor dat de belastingen op sparen (box 3) en ondernemen (box 2) niet worden verhoogd, en wil het fiscale beleid stabiel houden om sparen, investeren en ondernemen te stimuleren.
BBB verwerpt het idee van een vermogensaanwasbelasting (belasting op niet-gerealiseerde waardestijgingen) en kiest expliciet voor belastingheffing over daadwerkelijk genoten (gerealiseerde) vermogenswinsten. Dit standpunt is bedoeld om sparen en investeren aantrekkelijk te houden en onzekerheid te verminderen.
“Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten.”
BBB wil de bestaande belastingdruk op vermogen en ondernemerschap niet verhogen. Dit betekent dat de huidige tarieven in box 2 en box 3 gehandhaafd blijven, om sparen en ondernemen te stimuleren en het vestigingsklimaat niet te verslechteren.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BBB wil voorkomen dat de (over)waarde van de eigen woning wordt belast, waarmee ze zich uitspreken tegen het uitbreiden van vermogenswinstbelasting naar de eigen woning.
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
DENK pleit voor een eerlijker belastingstelsel waarbij mensen met een hoog inkomen of groot vermogen, evenals grote bedrijven, een extra bijdrage leveren. Hoewel het programma expliciet spreekt over het verhogen van belastingen voor superrijken en grote vermogens, wordt een specifieke "vermogenswinstbelasting" niet concreet genoemd; de voorstellen richten zich op het verhogen van de belastingdruk op grote vermogens en het afschaffen van belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten.
DENK wil dat mensen met een heel hoog inkomen of groot vermogen meer belasting gaan betalen om zo de ongelijkheid te verkleinen en de verzorgingsstaat te financieren. Dit wordt gepresenteerd als een rechtvaardige bijdrage van de superrijken, maar er wordt niet expliciet een aparte vermogenswinstbelasting genoemd; het gaat om een hogere bijdrage binnen het bestaande belastingstelsel.
DENK wil belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten afschaffen, zodat grote vermogens en bedrijven niet langer kunnen profiteren van uitzonderingsposities. Dit draagt bij aan een eerlijker belastingstelsel, maar een specifieke vermogenswinstbelasting wordt niet genoemd.
FVD is fel tegen elke vorm van vermogenswinstbelasting, inclusief de variant die NSC voorstelt. Zij willen juist het tegenovergestelde: het volledig afschaffen van belasting op vermogen (Box 3), het beschermen van bezit, en het stimuleren van sparen en investeren. FVD ziet vermogenswinstbelasting als een straf op succes en pleit voor een belastingstelsel waarin bezit en spaargeld volledig worden gerespecteerd en niet extra worden belast.
FVD wil dat inkomen uit vermogen (zoals spaargeld en beleggingen) volledig belastingvrij wordt, in tegenstelling tot het NSC-voorstel voor een vermogenswinstbelasting. Zij vinden dat sparen en investeren juist gestimuleerd moeten worden en dat bezit heilig is.
FVD positioneert zich principieel tegen het belasten van vermogen, omdat zij bezit als een fundamenteel recht zien dat beschermd moet worden. Zij verwerpen expliciet het idee om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken via belastingen.
“Bezit is heilig. We beschermen het koophuis, het spaargeld, de erfenis tegen onrechtmatige belastingen en geven zekerheid aan families en ruimte aan dromen.”
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
D66 wil de belasting op vermogen eerlijker maken door grote vermogens zwaarder te belasten, onder andere via een miljonairsbelasting en een modernere, progressievere erf- en schenkbelasting. Ze vinden dat vermogen nu te weinig wordt belast ten opzichte van arbeid en willen deze scheefgroei corrigeren. D66 noemt geen specifieke invoering van een vermogenswinstbelasting zoals NSC voorstelt, maar zet wel in op hogere lasten voor grote vermogens.
D66 vindt dat het huidige belastingstelsel te veel in het voordeel werkt van vermogenden en wil dat vermogen zwaarder wordt belast, zodat werken meer loont dan bezit. Dit doen ze onder andere door een miljonairsbelasting en het progressiever maken van de erf- en schenkbelasting. Een specifieke vermogenswinstbelasting zoals NSC voorstelt, wordt niet genoemd.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“Belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
50PLUS is voorstander van een vermogenswinstbelasting in box 3, gebaseerd op daadwerkelijk behaalde rendementen, en wijst een vermogensaanwasbelasting af. De partij wil daarnaast dat de overwaarde van de eigen woning niet wordt belast als vermogen in box 3. Hun visie is gericht op eerlijker belasten van vermogen zonder ouderen of huizenbezitters extra te belasten.
50PLUS wil dat het nieuwe box 3-stelsel wordt gebaseerd op daadwerkelijk behaalde rendementen, via een algemene vermogenswinstbelasting, en verzet zich tegen een vermogensaanwasbelasting. Dit moet volgens de partij eerlijker zijn voor spaarders en beleggers, en voorkomt dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
De partij vindt dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen in box 3 moet worden belast. Hiermee wil 50PLUS voorkomen dat huizenbezitters, vaak ouderen, extra worden belast op papieren vermogenswinsten die niet direct beschikbaar zijn.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
BVNL is fel tegen een vermogenswinstbelasting of vermogensaanwasbelasting in box 3. Zij willen dat belasting in box 3 alleen wordt geheven over gerealiseerde winst, en pleiten voor een vlaktaks van 25% op arbeid, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een hoge belastingvrije voet. Het doel is om sparen en investeren niet extra te belasten en het zogenoemde "box 3 probleem" structureel op te lossen.
BVNL verwerpt het idee van een vermogenswinstbelasting of vermogensaanwasbelasting in box 3. Zij willen dat alleen gerealiseerde winst wordt belast, om dubbele of fictieve belasting te voorkomen en sparen/investeren te stimuleren.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL wil een vlaktaks van 25% invoeren op alle inkomensbronnen, inclusief winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Hiermee willen ze het belastingstelsel vereenvoudigen en het box 3 probleem oplossen zonder extra vermogenswinstbelasting.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
Het CDA is voorstander van het invoeren van een vermogenswinstbelasting in box 3, zodat belasting wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerd rendement in plaats van fictief rendement. Totdat deze vermogenswinstbelasting is ingevoerd, wil het CDA tijdelijke maatregelen nemen om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden. De partij beoogt hiermee een eerlijker en realistischer belastingstelsel voor vermogen, met aandacht voor de positie van kleine verhuurders.
Het CDA wil af van het huidige systeem waarbij belasting wordt geheven over een fictief rendement op vermogen, en pleit voor een belasting op het werkelijk behaalde rendement (vermogenswinstbelasting). Dit moet het belastingstelsel eerlijker maken, vooral voor particuliere verhuurders die nu belasting betalen over waarde die vastzit in stenen.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Omdat de invoering van een vermogenswinstbelasting tijd kost, wil het CDA in de tussentijd kleine particuliere verhuurders ondersteunen met een tijdelijke financiële maatregel. Dit voorkomt dat deze groep onevenredig wordt geraakt door het huidige systeem en zorgt voor continuïteit op de huurmarkt.
“Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
NSC wil de belasting op vermogen in box 3 hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar van daadwerkelijke inkomsten en winsten. Daarbij houden ze rekening met de problematiek van nog niet gerealiseerde papieren winsten, zoals bij vastgoed, en willen ze belastingontwijking tegengaan. Het doel is een eerlijker en realistischer belastingstelsel voor vermogenswinsten.
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en pleit voor belasting op werkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Dit moet het stelsel eerlijker maken en sluit beter aan bij de feitelijke vermogensgroei, terwijl er oog is voor situaties waarin winsten nog niet verzilverd zijn (zoals bij onroerend goed).
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden.”
NSC erkent dat belastingontwijking een probleem is bij vermogenswinsten en wil daarom de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel nationaal als internationaal, beperken.
“We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
De SGP is tegen een algemene vermogenswinstbelasting zoals NSC die voorstelt, en wil in plaats daarvan de belasting op vermogen (box 3) baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement. Ze pleiten voor een rechtvaardige, draagkrachtgerichte belasting zonder een 'jacht op grote vermogens', en willen vooral de belastingdruk op spaargeld en onroerend goed verlagen als het rendement laag is.
De SGP verwerpt het idee van een brede vermogenswinstbelasting en kiest ervoor om alleen het daadwerkelijk behaalde rendement op vermogen te belasten. Dit moet rechtvaardiger zijn, vooral voor spaarders en kleine beleggers, en voorkomt dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten. De partij benadrukt dat er geen heksenjacht op grote vermogens moet komen, maar dat de belastingdruk eerlijk en draagkrachtgericht moet zijn.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma