Het NSC-programma legt sterk de nadruk op het herstellen van bestaanszekerheid, het versterken van sociale samenhang en het waarborgen van veiligheid in een veranderende wereld. De partij kiest voor concrete investeringen in defensie, digitale weerbaarheid, en het beschermen van Nederlandse waarden en identiteit, met oog voor zowel materiële als sociale aspecten van veiligheid. NSC presenteert zich als realistisch, pragmatisch en gericht op praktische oplossingen die de samenleving weerbaarder en eerlijker moeten maken.
NSC ziet de toegenomen dreiging in de wereld als aanleiding om fors te investeren in defensie en maatschappelijke weerbaarheid. De partij koppelt militaire slagkracht aan sociale veerkracht en wil de NAVO-norm voor defensie-uitgaven halen, zonder de bestaanszekerheid van burgers te schaden.
“We verhogen daarom de defensie-uitgaven tot de nieuwe NAVO-norm van 3,5% van de economie.”
“We committeren ons daarom aan de nieuwe NAVO-norm in 2035 van 3,5% van de economie voor Defensie-uitgaven en 1,5% voor gerelateerde uitgaven zoals infrastructuur.”
“De extra investeringen in defensie zijn noodzakelijk, maar moeten zorgvuldig worden gedekt. Daarbij mag de bestaanszekerheid van mensen nooit in het gedrang komen.”
NSC erkent de kwetsbaarheid van Nederland voor digitale dreigingen en stelt concrete maatregelen voor om de cyberweerbaarheid te vergroten. Dit omvat wetgeving, innovatie, en het fysiek beveiligen van gevoelige data.
“De cyberweerbaarheid van ons land moet omhoog. We voeren de Cyberbeveiligingswet en de Wet Weerbaarheid Kritieke Entiteiten snel in om duidelijke cybersecuritykaders voor de overheid en de vitale sector vast te stellen.”
“Er komt een verbod op kill switches bij (consumenten)apparatuur zoals zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen, zodat deze niet vanuit het buitenland uitgeschakeld kunnen worden en zo een black-out veroorzaken.”
“Daarom moeten er niet-digitale opslagplaatsen zijn voor zeer gevoelige gegevens zoals biometrie voor paspoorten. Deze gevoelige gegevens moeten decentraal worden opgeslagen in fysieke kluizen.”
NSC wijst digitaal stemmen af vanwege zorgen over stemgeheim en beïnvloeding, en kiest expliciet voor het behoud van fysiek stemmen.
“Hoewel digitaal stemmen tijdens verkiezingen makkelijk lijkt, is het niet voldoende te beveiligen zonder het stemgeheim aan te tasten. Ook kan buiten het stemhokje druk worden uitgeoefend om een bepaalde stemkeuze te maken. Daarom blijven we in Nederland fysiek stemmen.”
NSC wil de Nederlandse identiteit expliciet verankeren en sociale samenhang bevorderen, waarbij van iedereen wordt verwacht dat zij bijdragen aan de samenleving en de kernwaarden onderschrijven.
“Daarom wil Nieuw Sociaal Contract de Nederlandse identiteit uitdrukkelijk verankeren in onze maatschappij. Of iemand hier geboren is, later is gekomen of tijdelijk verblijft, we verwachten dat iedereen zich onderdeel voelt van de samenleving en eraan bijdraagt.”
NSC kiest voor een realistische benadering van internationale samenwerking: Nederland werkt samen binnen de EU en NAVO, maar bewaakt nationale autonomie en overtreft Europese doelstellingen niet onnodig.
“Ons land werkt samen binnen de Europese Unie en met internationale partners. Verdragen versterken onze veiligheid en bestaanszekerheid. Maar Nederland moet baas blijven in eigen land. En we hoeven ook niet het knapste jongetje van de klas te zijn door Europese doelstellingen te overtreffen.”
“We moeten bereid zijn samen te werken met landen die niet altijd dezelfde waarden delen, maar wel van strategisch belang zijn.”
BIJ1 neemt een uitgesproken anti-militaristisch en anti-imperialistisch standpunt in, waarbij het zich radicaal afzet tegen NAVO-lidmaatschap, militaire investeringen en buitenlandse inmenging. De partij pleit voor neutraliteit, het beëindigen van de dienstplicht, het stoppen van defensiecampagnes op scholen en het volledig loskoppelen van Nederland van westerse militaire structuren, inclusief een directe route uit de NAVO.
BIJ1 wil dat Nederland zich volledig losmaakt van de NAVO en kiest voor een neutrale positie in internationale conflicten. Dit is een fundamentele breuk met het huidige veiligheidsbeleid en is bedoeld om Nederland niet langer onderdeel te laten zijn van wat BIJ1 ziet als imperialistische machtsblokken.
“Nederland start direct het traject om uit de NAVO te treden en voltooit dit binnen 4 jaar. Tot dat moment verhogen we op geen enkel moment het budget van defensie.”
“We verlaten de NAVO en kiezen voor neutraliteit. Kernwapens van de Verenigde Staten verdwijnen uit Nederland.”
“Nederland neemt een grondregel van neutraliteit aan. Waarmee we niet meer achter een schijnheilig imperialistisch blok staan, maar juist inzetten op wereldwijde diplomatie en echte vrede.”
BIJ1 wil de dienstplicht officieel uit de wet halen en dienstweigeraars beschermen, zowel nu als in het verleden. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie op antimilitarisme en individuele vrijheid.
“De dienstplicht gaat officieel uit de wet. Dienstweigering wordt erkend en beschermd. Er komt (postuum) eerherstel voor dienstweigeraars uit het verleden.”
“Onze jongeren beschermd tegen dienstplicht en ronseling voor het leger. Onze jongeren zijn geen kanonnenvoer. Alle dienstweigeraars krijgen onze steun en bescherming.”
BIJ1 wil dat Defensie geen rol meer speelt op scholen, inclusief het stoppen van wervingscampagnes en gastlessen. Dit is bedoeld om jongeren te beschermen tegen militaire beïnvloeding.
“Het ministerie van Defensie blijft weg uit de scholen. Wervingscampagnes gericht op jongeren stoppen we. Net als gastlessen, sportdagen en trainingen van Defensie die bedoeld zijn om beïnvloedbare jongeren enthousiast te maken voor een rol in het leger.”
De partij wil alle overheidsfinanciering van militair onderzoek en samenwerking met de wapenindustrie beëindigen, inclusief het stoppen van de opslag van kernwapens en het ontmantelen van militaire-academische netwerken.
“Nederland stopt geen geld van de overheid meer in militair onderzoek, beëindigt geweld gerelateerde samenwerking met universiteiten en ontmantelt militaire industrieel-academische netwerken.”
“We heffen hoge belastingen voor de bestaande wapenindustrie, zolang deze nog niet radicaal verandert. ... Er komt direct een stop op het ontwikkelen en gebruiken van AI-systemen voor militaire doeleinden.”
BIJ1 wil dat Nederland investeert in internationale solidariteit en noodhulp, maar expliciet buiten NAVO en EU om, en zonder militair mandaat.
“Nederland investeert in een internationaal netwerk van solidaire landen voor noodhulp, rampenopvang en civiele vredesinterventies, buiten NAVO en EU om — onder democratische controle, zonder militair mandaat.”
BVNL noemt het NSC-programma niet expliciet, maar positioneert zich duidelijk als tegenstander van een grote, bureaucratische overheid en pleit voor maximale individuele vrijheid, privacy en soevereiniteit. De partij wil een kleinere overheid, minder centrale sturing, geen digitale controle of censuur, en een strikt seculiere staat. Concrete voorstellen zijn onder meer het fors verkleinen van de overheid, het afschaffen van digitale identificatieplicht, en het waarborgen van privacy en encryptie.
BVNL wil de macht van de staat drastisch inperken en terugleggen bij burgers, met als doel minder bureaucratie en meer individuele autonomie. Dit staat haaks op programma’s die meer centrale regie of overheidssturing voorstaan.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
“Dit doen we door een groot deel van de macht weg te halen bij de Staat en weer terug te leggen bij de mensen. Bureaucraten mogen niet de inrichting van Nederland bepalen, dat kunnen de mensen heel goed zelf.”
BVNL verzet zich fel tegen digitale overheidscontrole, censuur en verplichte identificatie op sociale media. De partij wil privacy en vrijheid online waarborgen, in tegenstelling tot programma’s die meer digitale regie of toezicht bepleiten.
“De overheid mag geen digitale censuur plegen.”
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
“BVNL wil dat Nederlanders in vrijheid kunnen leven zonder door de overheid gevolgd te worden. Daarom willen we geen Digitale Europese Identiteit, geen Digitale Euro, geen Central Bank Digital Currency, geen monitoring van financiële transacties boven de honderd euro en het behoud van cash geld.”
BVNL beschouwt encryptie als essentieel voor privacy en verzet zich tegen elke poging tot verzwakking ervan. Dit is een duidelijk onderscheidend standpunt ten opzichte van partijen die meer digitale toegang of toezicht willen.
“BVNL is vastberaden om het behoud van encryptie te waarborgen, omdat dit essentieel is voor de bescherming van persoonlijke gegevens en het communicatiegeheim. We zullen ons verzetten tegen pogingen om encryptie te verzwakken of te verbieden, en in plaats daarvan investeren in veilige technologieën die privacy en online veiligheid bevorderen.”
BVNL wil een strikt seculiere staat, zonder religieuze inmenging in beleid of publieke ruimte. Dit onderscheidt zich van programma’s die religieuze uitingen in het publieke domein toestaan of faciliteren.
FVD positioneert zich radicaal tegenover het beleid van NSC door te pleiten voor volledige nationale soevereiniteit, het opzeggen van internationale verdragen, en het afwijzen van supranationale sturing (zoals door de EU of NAVO). De partij wil Nederland neutraal maken naar Zwitsers model, alle asielopvang stoppen, en internationale samenwerking beperken tot strikt Nederlandse belangen. FVD’s voorstellen zijn concreet, vergaand en gericht op het terugdraaien van internationale integratie en het maximaliseren van nationale controle.
FVD wil dat Nederland volledige zeggenschap herwint door uit internationale verdragen en samenwerkingsverbanden te stappen, in tegenstelling tot NSC dat inzet op hervorming binnen de EU en internationale samenwerking. Dit betreft onder meer het opzeggen van Schengen, het VN-vluchtelingenverdrag, het Marrakechpact, het EVRM en het streven naar een NEXIT.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Door verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag op te zeggen, beschermen we onze welvaart en veiligheid en herpakken we de controle over onze grenzen.”
FVD wil dat Nederland een neutrale positie inneemt in de internationale politiek, geen militaire of financiële steun meer geeft aan buitenlandse conflicten (zoals Oekraïne), en het NAVO-lidmaatschap ter discussie stelt. Dit staat haaks op het NSC-programma, dat inzet op actieve internationale betrokkenheid en NAVO-lidmaatschap.
“Nederland kiest een neutrale positie in de internationale politiek - naar Zwitsers model. We stoppen met sancties die onze economie of belangen schaden en staken alle militaire en financiële steun aan Oekraïne.”
“We leggen het lidmaatschap van de NAVO via een referendum voor aan de Nederlandse bevolking, zodat we als land zelf kunnen beslissen of we door willen op het huidige pad.”
“We stoppen met miljardenuitgaven aan buitenlandse conflicten, zoals de oorlog in Oekraïne, en richten ons op vrede en samenwerking.”
FVD wil alle asielopvang in Nederland beëindigen, een naturalisatiestop van tien jaar invoeren, en remigratie actief stimuleren. Dit is veel radicaler dan het NSC-programma, dat inzet op beperking en betere regulering van migratie, maar geen volledige stop.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar. Daarnaast voeren we een tienjarige stop op naturalisaties in, bieden steun voor remigratie naar landen van herkomst...”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
FVD verwerpt elke vorm van supranationale controle over de inzet van Nederlandse militairen, in tegenstelling tot NSC dat internationale defensiesamenwerking ondersteunt.
“We staan nooit toe dat de inzet van onze militairen door de EU of de NAVO wordt bepaald, zodat Nederland altijd zelf de controle houdt.”
JA21 benoemt het belang van een sterke, efficiënte en soevereine overheid, met meer zeggenschap voor burgers en minder invloed van de EU. De partij wil decentralisatie, referenda, een kleinere overheid en een Minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie. JA21 pleit voor heldere wetgeving, gekozen burgemeesters en een overheid die zich richt op kerntaken.
JA21 vindt dat burgers meer invloed moeten krijgen op beleid, onder andere via referenda en decentralisatie. De partij wil dat Nederlanders meer inspraak hebben over migratie, bevolkingsgroei en natuur, en pleit voor gekozen burgemeesters. Dit moet het vertrouwen in de democratie herstellen en de overheid dichter bij de burger brengen.
JA21 wil een kleinere, efficiëntere overheid die zich richt op kerntaken en minder bureaucratie kent. Hiervoor stelt de partij een Minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie voor, die de inspraak van Nederlanders bewaakt en de overheid afslankt.
JA21 benadrukt het belang van duidelijke, uitvoerbare wetgeving met de autonomie van Nederlanders als uitgangspunt. Dit moet zorgen voor meer vertrouwen en minder regeldruk.
“Heldere, uitvoerbare wetgeving met de autonomie van Nederlanders als uitgangspunt.”
JA21 wil de invloed van burgers op grensbeleid, wetgeving en besteding van belastinggeld vergroten, onder andere door meer referenda en minder EU-invloed.
“Herstel van zeggenschap, democratische controle en vrijheid. JA21 wil invloed teruggeven aan de Nederlandse burger. Dat betekent dat burgers meer zeggenschap krijgen over grensbeleid, de totstandkoming van nieuwe wetten, en de manier waarop met (belasting)geld wordt omgegaan.”
“JA21 wil dus meer referenda, minder EU, meer economische vrijheid en meer invloed op ons grensbeleid.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over de NAVO en pleit voor een alternatief samenwerkingsverband zonder de VS, gebaseerd op internationaal recht, gelijkwaardigheid en solidariteit. Ze willen geen automatische verhoging van het defensiebudget volgens de NAVO-norm en benadrukken dat defensie-uitgaven niet ten koste mogen gaan van klimaat, natuur, sociale zekerheid, zorg en onderwijs.
De PvdD vindt dat de NAVO vooral de machtsbelangen van de VS dient en wil af van automatische defensie-uitgaven volgens de NAVO-norm. Ze pleiten voor een zorgvuldige afweging van defensie-uitgaven en willen geen wettelijke verankering van een defensienorm.
“De NAVO-norm wordt gedicteerd door Trump: daar doen wij niet aan mee. We wegen zorgvuldig af wat nodig is op basis van goed onderbouwde plannen. Géén blanco cheque voor defensie. Bovendien is de Partij voor de Dieren heel kritisch op de NAVO. De NAVO is een militaire alliantie die voornamelijk machtsbelangen van de VS dient. Daar willen we vanaf.”
“Nederland steunt geen specifieke NAVO-norm en geen wettelijke verankering van een defensienorm. Elke uitgave voor defensie wordt bepaald op basis van goede onderbouwing. Uitgaven gaan niet ten koste van klimaat, natuur, sociale zekerheid, zorg en onderwijs.”
De PvdD wil een alternatief voor de NAVO in de vorm van een samenwerkingsverband tussen betrouwbare Europese en niet-Europese landen zonder de VS, gericht op verdediging, vrede en wederzijdse ontwapening, gebaseerd op internationaal recht en solidariteit.
“De Partij voor de Dieren zet in op een alternatief voor de NAVO: een nieuwe vorm van samenwerking met betrouwbare bondgenoten, zonder de VS. Een samenwerking op basis van internationaal recht, gelijkwaardigheid en solidariteit, gericht op verdediging.”
“Nederland zet zich in voor een alternatief voor de NAVO in de vorm van een samenwerkingsverband tussen betrouwbare Europese en niet-Europese landen zonder de VS. Dit samenwerkingsverband werkt op basis van het internationaal recht, gelijkwaardigheid en solidariteit en is gericht op verdediging, vrede, veiligheid en wederzijdse ontwapening.”
De PvdD vindt dat investeringen in defensie gepaard moeten gaan met investeringen in klimaat, natuur en sociale programma’s, en dat diplomatie en vredesopbouw centraal moeten staan in het veiligheidsbeleid.
“Voor het garanderen van brede veiligheid moeten uitgaven voor Europese defensie gepaard gaan met extra maatregelen voor de bescherming van klimaat, dieren en natuur en gelijkwaardige investeringen in programma's en samenwerking voor verdraagzaamheid, rechtvaardigheid en het leren van vrede.”
“Nederland zet zich in voor een bredere Europese veiligheidsstrategie waarin rechtvaardige vrede, diplomatie, dialoog, vredesopbouw en conflictbeheersing voorop staan.”
50PLUS benoemt het NSC-programma niet expliciet, maar hun verkiezingsprogramma bevat enkele concrete voorstellen rond nationale veiligheid, defensie en internationale samenwerking die relevant zijn voor een "nsc programma". De partij pleit voor hogere defensie-uitgaven, versterking van de nationale defensie-industrie, een gemoderniseerde maatschappelijke dienstplicht en een minder afhankelijke positie van Europa. Hun visie is gericht op weerbaarheid, NAVO-samenwerking en Europese autonomie.
50PLUS vindt dat Nederland zijn defensie-uitgaven moet verhogen in lijn met NAVO-afspraken, mede vanwege de veranderde geopolitieke situatie door de oorlog in Oekraïne. Ze zien de NAVO als de hoeksteen van het veiligheidsbeleid en willen dat Nederland voldoende militair vermogen heeft om zichzelf en het NAVO-grondgebied te verdedigen.
De partij wil de nationale defensie-industrie versterken en pleit voor een gemoderniseerde algemene maatschappelijke dienstplicht, niet alleen voor defensie maar ook voor zorg of civiele veiligheid. Dit moet bijdragen aan de weerbaarheid van Nederland en de samenleving als geheel.
50PLUS streeft naar een Europa dat minder afhankelijk is van andere wereldmachten, waarmee ze pleiten voor meer Europese autonomie op het gebied van veiligheid en geopolitiek.
“Europa als een grootmacht, dat minder afhankelijk is van andere wereldmachten.”
Volt pleit voor een sterke nationale en Europese cyberweerbaarheid, met snelle implementatie van Europese richtlijnen en minder afhankelijkheid van niet-EU IT-leveranciers. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versneld invoeren van de NIS2-richtlijn, verplichte diversificatie van kritieke IT-leveranciers, en het stimuleren van digitale soevereiniteit door overheidsdigitalisering te baseren op Europese waarden en open source. Volt ziet digitale veiligheid als essentieel voor innovatie en rechtvaardigheid, en wil dat Nederland hierin vooroploopt binnen de EU.
Volt wil dat Nederland binnen zes maanden concrete wetgeving invoert die organisaties in kritieke sectoren verplicht tot adequate cyberveiligheidsmaatregelen, naar Europees model. Dit moet de achterblijvende cyberweerbaarheid van Nederland snel verbeteren en organisaties beter beschermen tegen toenemende digitale dreigingen.
“We zorgen voor een versnelde implementatie van de NIS2-richtlijn. Nederland moet binnen zes maanden concrete wetgeving hebben die organisaties in kritieke sectoren verplicht tot adequate cyberveiligheidsmaatregelen, naar het succesvolle model van de Digital Operational Resilience Act (DORA) in de financiële sector.”
Om afhankelijkheid van één leverancier te voorkomen en de continuïteit van digitale diensten te waarborgen, stelt Volt een maximum van 40% afhankelijkheid van één IT-leverancier voor bij overheden en essentiële sectoren, inclusief verplichte exitstrategieën.
“We verplichten diversificatie van kritieke IT-leveranciers en cloud-diensten voor overheden en essentiële sectoren. Deze mogen met maximaal 40% afhankelijk zijn van één leverancier en moeten verplichte exitstrategieën en Software as a Service (SaaS) escrow hebben.”
Volt wil dat de overheid uiterlijk in 2030 volledig overstapt op EU-alternatieven en open source software voor haar digitale infrastructuur, om digitale soevereiniteit, transparantie en zeggenschap te waarborgen en afhankelijkheid van Amerikaanse techbedrijven te verminderen.
“De overheid geeft het goede voorbeeld en is in 2030 volledig overgestapt op EU-alternatieven voor haar digitale infrastructuur. De Nederlandse overheid streeft scherpe en haalbare ambities na, zoals de plannen van Denemarken, om van Microsoft producten over te stappen naar open source software.”
“Europese waarden zijn leidend bij overheidsdigitalisering, zodat transparantie, zeggenschap en digitale soevereiniteit gewaarborgd blijven.”
Het CDA benoemt het belang van regionale programma’s en samenwerking tussen rijk en regio, waarbij het Nationaal Programma Vitale Regio’s expliciet wordt meegenomen. De partij zet in op het versterken van grensoverstijgende samenwerking en het verspreiden van rijkskantoren over het land, met als doel de kracht van regio’s te benutten en leefbaarheid te vergroten. Concrete voorstellen zijn het opnemen van het Nationaal Programma Vitale Regio’s in regionale plannen en het verplicht laten meewerken van ministeries aan grensoverstijgende programma’s.
Het CDA wil dat het Nationaal Programma Vitale Regio’s een integraal onderdeel wordt van regionale programma’s, zodat kennisuitwisseling en langjarige maatwerkplannen tussen rijk en provincies worden bevorderd. Dit moet bijdragen aan het versterken van de regio’s en het aanpakken van regionale verschillen.
“In het opstellen van regionale programma’s schrijft het Rijk samen met regio’s aan plannen. Hierin nemen we het Nationaal Programma Vitale Regio’s mee. Zo wisselen Rijk en provincies kennis uit en komen er langjarige plannen op maat.”
Het CDA vindt grensoverstijgende samenwerking essentieel voor inwoners van grensregio’s en wil dat elk ministerie minimaal meewerkt aan een grensoverstijgend programma. Dit moet het wonen, werken en studeren over de grens vergemakkelijken en internationale verbindingen verbeteren.
“Grensoverstijgende samenwerking is belangrijk, zeker voor de inwoners die in de vele grensregio’s wonen. We zetten in op het vergemakkelijken van grensoverstijgend wonen en werken, studeren en stimuleren goede internationale treinverbindingen. Elk ministerie werkt minimaal mee met een grensoverstijgend programma.”
Het ChristenUnie-programma noemt het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) expliciet als effectief instrument en wil dit programma uitbreiden naar meer regio’s. De partij ziet het NPLV als een krachtig middel om leefbaarheid, sociale samenhang en kansen voor jongeren te versterken, met een integrale en langdurige aanpak.
De ChristenUnie erkent het succes van het NPLV in bepaalde wijken en wil dit programma uitbreiden naar regio’s die nu nog niet profiteren. De partij kiest voor een integrale versterking van leefbaarheid, sociale samenhang en kansen voor jongeren, met een meerjarig budget zodat gemeenten gericht en langdurig kunnen investeren.
“Daarom zetten we het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) voort. We zien dat dit programma effect heeft in wijken als Amsterdam Zuid-Oost, Delft-West en Dordrecht-West. We breiden dit programma uit naar regio’s die nu nog buiten de boot vallen, zoals Zeeuws-Vlaanderen, de Veenkoloniën, Twente en zogenaamde New Towns (voormalige groeikernen zoals Zoetermeer).”
“We bundelen het geld in één krachtig en meerjarig budget, zodat gemeenten gericht en langdurig kunnen investeren.”
Het SGP-verkiezingsprogramma bevat geen expliciete verwijzing naar het "nsc programma" of een vergelijkbaar nationaal veiligheids- en samenwerkingsprogramma. Wel zijn er enkele concrete standpunten over nationale veiligheid, coördinatie en samenwerking op het gebied van defensie, grensbewaking en bestrijding van antisemitisme, die in de buurt komen van thema’s die onder een "nsc programma" zouden kunnen vallen. De SGP legt nadruk op nationale regie, versterking van coördinatie en prioriteit voor veiligheid, maar zonder expliciet een nationaal samenwerkingsprogramma te benoemen.
De SGP pleit voor een stevige, structurele positie van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB) en voldoende middelen voor een krachtig beleid. Dit raakt aan nationale coördinatie en prioritering van veiligheid, wat in lijn ligt met de doelen van een mogelijk "nsc programma".
“De SGP pleit voor een stevige en structurele positie van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB). Voor de werkzaamheden van de NCAB moeten voldoende middelen zijn om uitvoering te kunnen geven aan een stevig beleid tegen antisemitisme.”
De SGP benadrukt het belang van nationale regie en samenwerking tussen diensten om veiligheid te waarborgen, met name bij grensbewaking en het voorkomen van radicalisering. Dit sluit aan bij de kern van een nationaal samenwerkingsprogramma voor veiligheid.
“De grensbewaking met buurlanden moet versterkt worden, onder meer met vaker mobiele controles. Informatie van wijkagenten over radicalisering mag niet blijven liggen. Gegevensdeling en samenwerking binnen de politie en met binnenlandse en buitenlandse diensten is cruciaal.”
De SP is zeer kritisch over het beleid en de resultaten van NSC (Nieuw Sociaal Contract) en andere rechtse partijen, en stelt dat zij de problemen van gewone mensen niet hebben opgelost. De SP positioneert zichzelf als het sociale alternatief en benadrukt dat beloften van partijen als NSC niet zijn waargemaakt, met name op het gebied van zorg, huren en het eigen risico.
De SP verwijt NSC, samen met andere rechtse partijen, dat zij hun beloften niet zijn nagekomen en geen wezenlijke verbeteringen hebben gerealiseerd voor de werkende klasse. De partij gebruikt NSC als voorbeeld van falend beleid en benadrukt haar eigen sociale koers als alternatief.
“Als het gaat om problemen van gewone mensen oplossen, dan hebben de rechtse ruziemakers PVV, VVD, NSC en BBB de afgelopen jaren niets voor elkaar gekregen. Beloften zoals het afschaffen van het eigen risico, het verlagen van de huren en...”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma