Volt vindt het essentieel dat Nederland snel en grondig de NIS2-richtlijn implementeert om de cyberweerbaarheid van kritieke sectoren te versterken. De partij wil binnen zes maanden concrete wetgeving die organisaties verplicht tot adequate cyberveiligheidsmaatregelen, geïnspireerd op Europese best practices en met gebruik van ENISA-richtlijnen. Volt benadrukt dat innovatie niet ten koste mag gaan van veiligheid en wil misbruik van de regulering door commerciële partijen voorkomen.
Volt stelt dat Nederland achterloopt met de implementatie van NIS2 en wil dit versnellen om de digitale veiligheid van kritieke sectoren te waarborgen. De partij ziet snelle en strikte wetgeving als noodzakelijk om cyberdreigingen het hoofd te bieden en innovatie veilig te laten plaatsvinden.
“De Network and Information Security Directive 2 (NIS2) is sinds 16 januari 2023 van kracht en had vóór 17 oktober 2024 vertaald moeten zijn naar Nederlandse wetgeving. Dit is niet gebeurd. Volt wil innovatie stimuleren zonder veiligheid op te offeren.”
“We zorgen voor een versnelde implementatie van de NIS2-richtlijn. Nederland moet binnen zes maanden concrete wetgeving hebben die organisaties in kritieke sectoren verplicht tot adequate cyberveiligheidsmaatregelen, naar het succesvolle model van de Digital Operational Resilience Act (DORA) in de financiële sector.”
Volt wil dat de implementatie van NIS2 gebaseerd wordt op de technische en dreigingsanalyses van ENISA, om zo uniforme en effectieve maatregelen te garanderen. Tegelijkertijd wil de partij voorkomen dat consultancybedrijven commercieel misbruik maken van de nieuwe regelgeving.
“We moeten gebruik maken van de implementatierichtlijnen van de European Union Agency for Cybersecurity (ENISA). Daarbij maken we onder andere gebruik van het ENISA Threat Landscape 2024 waarin zeven primaire cybersecuritydreigingen zijn geïdentificeerd en we maken gebruik van de technische implementatierichtlijnen. Ook om te voorkomen dat consultancy bedrijven commercieel misbruik kunnen maken van de regulering.”
FVD noemt "nis2" niet expliciet in het verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen of uitspraken die direct verwijzen naar de NIS2-richtlijn of specifieke cyberbeveiligingswetgeving voor vitale sectoren. Het enige relevante standpunt betreft een algemene ambitie om te investeren in cyberdefensie en de aanpak van cybercrime, zonder verwijzing naar NIS2 of vergelijkbare Europese regelgeving.
FVD wil Nederland beschermen tegen digitale dreigingen door te investeren in cyberdefensie en de capaciteit voor de aanpak van cybercrime te vergroten. Dit wordt gepresenteerd als onderdeel van het bredere veiligheidsbeleid, maar er is geen enkele verwijzing naar NIS2, implementatie van Europese richtlijnen, of specifieke verplichtingen voor vitale sectoren en digitale dienstverleners.
BVNL erkent de EU NIS2-richtlijn als een uitdaging voor gemeenten vanwege versnipperde beveiligingsstandaarden, maar pleit tegen extra bureaucratie en voor meer marktwerking, zelfregulering en technologische innovatie zoals blockchain om digitale weerbaarheid te vergroten. De partij ziet internationale samenwerking als essentieel, maar wil dat transparantie, privacy en vertrouwen centraal staan zonder overregulering.
BVNL vindt dat gemeenten worstelen met de implementatie van NIS2 en andere beveiligingsstandaarden, en ziet toenemende cyberdreigingen als aanleiding om te kiezen voor marktwerking, zelfregulering en technologische oplossingen in plaats van meer regels en bureaucratie. De partij positioneert zich hiermee kritisch tegenover de verplichtende en uniforme aanpak van NIS2, en benadrukt het belang van innovatie en transparantie.
“Gemeenten worstelen met versnipperde beveiligingsstandaarden zoals BIO en EU NIS2. Met toenemende cyberdreigingen zoals ransomware biedt BVNL een visie op digitale weerbaarheid via marktwerking, zelfregulering en technologieën zoals blockchain, zonder bureaucratie. Dit versterkt overheden en bedrijven, waarborgt transparantie, privacy en vertrouwen in een digitale economie.”
DENK noemt "nis2" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct verwijzen naar de NIS2-richtlijn of specifieke cyberbeveiligingswetgeving. Wel benoemt DENK het belang van digitale veiligheid en ondersteuning voor kleine organisaties bij digitale beveiliging, maar zonder verwijzing naar NIS2 of vergelijkbare Europese regelgeving.
DENK erkent het belang van digitale veiligheid en wil kleine organisaties ondersteunen bij het op orde krijgen van hun digitale beveiliging. Dit standpunt adresseert het bredere probleem van cyberdreigingen, maar blijft algemeen en noemt geen specifieke wet- of regelgeving zoals NIS2.
“Wij willen extra ondersteuning voor kleine organisaties om hun digitale beveiliging op orde te krijgen. De overheid investeert in een veilige digitale infrastructuur en de bescherming van persoonsgegevens.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma