FVD is fel tegen nieuwe vormen van belastingheffing en pleit juist voor het afschaffen of verlagen van bestaande belastingen. Hun kernvoorstel is een radicaal eenvoudiger en lager belastingstelsel, met een vlaktaks, hoge belastingvrije voet, en het schrappen van erf-, schenk- en box-3-belastingen. Nieuwe belastingen zoals de kilometerheffing, vlees- of suikertaks en vliegbelasting wijzen ze expliciet af.
FVD wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en verlagen, met een vlaktaks en hoge belastingvrije voet, en is expliciet tegen het invoeren van nieuwe belastingen. Ze willen bestaande belastingen schrappen of verlagen, en wijzen nieuwe heffingen zoals de kilometerheffing, vlees- of suikertaks en vliegbelasting af.
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen. Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
“We zullen nooit instemmen met het instellen van een basisinkomen of andere vormen van nieuwe belastingheffing.”
“We gaan nooit akkoord met vlees- of suikertaksen of andere belastingen die gedragsveranderingen proberen af te dwingen, zodat mensen weer vrij zijn om hun eigen keuzes te maken in het leven.”
“We weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
“We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.”
FVD wil bestaande belastingen afschaffen of verlagen, in plaats van nieuwe heffingen in te voeren. Dit betreft onder meer erfbelasting, schenkbelasting, box-3, accijnzen, en specifieke sectorale belastingen.
“We schaffen de meest onrechtvaardige belasting af: de erfbelasting (hier is immers al een heel leven belasting over betaald).”
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verlagen de energiebelastingen naar het niveau van voor het tijdperk Rutte...”
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%...”
“We plaatsen cultuur, recreatie, sport, festivals en hotels (terug) in het lage BTW-tarief...”
“Inkomen uit Box-3 wordt volledig belastingvrij. Erf- en schenkbelasting schaffen we af.”
FVD verzet zich tegen nieuwe vormen van belasting op de eigen woning en wil bestaande woninggerelateerde belastingen juist beperken of afschaffen.
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“We maken de OZB gelijk voor iedereen en koppelen deze niet meer aan de WOZ-waarde maar aan het aantal bewoners, zodat het hebben van een woning nooit een last is.”
JA21 wil het Nederlandse belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en eerlijker maken door complexe regelingen, toeslagen en uitzonderingen af te schaffen en te vervangen door transparante, eenvoudige systemen. Ze pleiten voor lagere lasten op arbeid en ondernemerschap, een kasstroombelasting voor bedrijven, het afschaffen van box 2 en het belasten van werkelijk rendement in box 3, en zijn fel tegen nieuwe Europese belastingen. Hun visie is dat werken en ondernemen meer moet lonen en dat het belastingstelsel begrijpelijk en voorspelbaar moet zijn voor iedereen.
JA21 wil het huidige complexe belasting- en toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudig, transparant systeem van toelagen. Dit moet ervoor zorgen dat burgers begrijpen wat ze betalen en waarom, en dat werken meer loont.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“JA21 wil werknemers motiveren meer te werken, en pleit daarom voor een nieuw en sterk vereenvoudigd belastingstelsel, waarmee we de marginale druk fors verlagen – zo houden werkende Nederlanders meer over per verdiende euro.”
JA21 wil structureel de lasten op arbeid en ondernemerschap verlagen, zodat werken en investeren aantrekkelijker wordt en bedrijven meer ruimte krijgen om te groeien.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
JA21 stelt voor het tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting te vervangen door één helder tarief van 20% en wil overstappen op een kasstroombelasting, waarbij belasting wordt geheven over netto kasstromen in plaats van boekhoudkundige winst.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 belasten. In box 3 wordt het huidige systeem van fictief rendement vervangen door belasting op werkelijk gerealiseerd rendement; ingelegd vermogen wordt niet belast, alleen consumptie van vermogensrendement.
JA21 is principieel tegen nieuwe Europese belastingen en wil waar mogelijk bestaande Europese heffingen terugdraaien, om fiscale soevereiniteit te behouden.
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel radicaal vergroenen en eerlijker maken door nieuwe belastingheffingen in te voeren die vervuiling, grote vermogens en buitensporige winsten zwaarder belasten, terwijl arbeid juist minder wordt belast. Belangrijke voorstellen zijn onder meer een progressieve winstbelasting afhankelijk van CO2-uitstoot, een klimaatbelasting op grote vermogens, het afschaffen van fossiele subsidies, en het invoeren van diverse specifieke heffingen op vervuilende activiteiten. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat belastingen worden ingezet als instrument voor ecologische rechtvaardigheid en het verkleinen van ongelijkheid.
De PvdD wil een nieuwe, progressieve winstbelasting invoeren waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot van bedrijven. Hiermee willen ze buitensporige winsten afromen en bedrijven financieel verantwoordelijk maken voor hun vervuiling, met de opbrengsten bestemd voor het bestrijden van de natuur- en klimaatcrisis.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt. De opbrengsten gaan naar het bestrijden van de natuur- en klimaatcrisis.”
De partij stelt een nieuwe klimaatbelasting voor die specifiek gericht is op de grootste vermogens. Dit moet bijdragen aan een rechtvaardige transitie en het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk.
De PvdD wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar grondstoffenverbruik en vervuiling. Dit betekent dat werken goedkoper wordt en vervuilen duurder, met als doel zowel het milieu te sparen als de arbeidsmarkt te stimuleren.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
De partij stelt diverse nieuwe belastingheffingen voor op vervuilende activiteiten, zoals een nationale CO2-heffing, een slachttaks, een giftaks op milieuschadelijke transacties, en een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets.
“Vervuilers gaan meer betalen. We voeren de nationale CO₂-heffing opnieuw in en verhogen deze sneller, laten de belasting op ongerecycled plastic betalen door plasticproducenten, introduceren een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets en voeren een giftaks in op milieuschadelijke transacties. We voeren een slachttaks in die de maatschappelijke kosten reflecteert van de veehouderij.”
“Er komt een speciale belasting voor slachthuizen (slachttaks).”
De PvdD wil een nieuwe, gedifferentieerde kilometerheffing invoeren voor alle voertuigen, waarbij mensen die meer rijden ook meer belasting betalen. Dit moet het autogebruik terugdringen en is gekoppeld aan privacywaarborgen.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken. Deze nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen.”
De partij wil een nieuwe heffing op de uitstoot van stikstofverbindingen en broeikasgassen in de landbouw, zodat de belastingbetaler niet langer opdraait voor de kosten van vervuiling.
“Het de-vervuiler-betaalt-principe gaat ook voor de landbouw gelden. Er komt een heffing op de uitstoot van stikstofverbindingen en broeikasgas.”
De PvdD wil een nieuwe, progressieve energiebelasting invoeren die grootverbruikers zwaarder belast en mensen met lage inkomens ontziet.
“We introduceren een progressieve energiebelasting die mensen met lage inkomens ontziet en ervoor zorgt dat grootverbruikers meer gaan betalen.”
Om nieuwe vormen van belastingheffing op vermogen mogelijk te maken, wil de partij een nationaal vermogensregister invoeren en een vermogensplafond instellen, inclusief een vertrekbelasting voor superrijken.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel grondig hervormen door de lasten op arbeid te verlagen en nieuwe, hogere belastingen in te voeren voor vermogen, winst en vervuiling. Ze pleiten voor het afschaffen van complexe belastingkortingen, het invoeren van een miljonairsbelasting, het verhogen van erf- en winstbelastingen voor de rijksten en bedrijven, en het aanpakken van belastingontwijking. Het doel is een eerlijker en eenvoudiger systeem waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
GroenLinks-PvdA wil werken lonender maken door de belasting op arbeid te verlagen en deze te compenseren met hogere belastingen op vermogen en winst. Dit moet het stelsel eerlijker maken en de ongelijkheid verkleinen.
“door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“Het is niet meer dan logisch dat je over de euro waar je hard voor hebt gewerkt, minder belasting betaalt dan over geld waar je niks voor hebt hoeven doen. Daarom gaat de belasting op werk naar beneden en verhogen we de belastingen op inkomen uit vermogen.”
Het huidige systeem met vele belastingkortingen wordt als onrechtvaardig en complex gezien. GroenLinks-PvdA wil deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen, vooral waar ze de rijksten bevoordelen.
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
De partij wil een miljonairsbelasting invoeren voor de allerrijksten en de erf- en schenkbelasting eerlijker maken door gewone erfenissen te ontzien en grote erfenissen zwaarder te belasten.
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Gewone erfenissen hoeven niet te worden belast, de belasting op de grote erfenissen gaat omhoog.”
Bedrijven die veel winst maken, moeten volgens GroenLinks-PvdA een grotere bijdrage leveren aan de samenleving via hogere winstbelastingen.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Ook het bedrijfsleven profiteert van veilige straten, goede spoorverbindingen en investeringen in onderwijs en onderzoek. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
De partij wil agressieve belastingconstructies en ontwijking door bedrijven en vermogenden illegaal maken, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
GroenLinks-PvdA wil dat grote vervuilers meer belasting gaan betalen en dat fiscale voordelen voor fossiele energie worden afgeschaft.
“Grote vervuilende bedrijven gaan eerlijk belasting betalen over vervuilende uitstoot. Fossiele subsidies bouwen we af.”
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie. Dat doen wij door het principe van ‘de vervuiler betaalt’ centraal te stellen in al ons klimaatbeleid.”
Volt wil het belastingstelsel radicaal hervormen door nieuwe, eenvoudige en rechtvaardige belastingheffingen in te voeren die vermogen, vervuiling en grondbezit zwaarder belasten, en arbeid juist ontlasten. Ze stellen onder meer een progressieve vermogensbelasting, een uniforme btw, een belasting op onbenutte grond en een relatie-onafhankelijke ontvangstbelasting voor. Het doel is om ongelijkheid te verminderen, speculatie en vervuiling te ontmoedigen, en het systeem begrijpelijker te maken.
Volt wil vermogens boven één miljoen euro zwaarder belasten met een nieuwe, progressieve vermogensbelasting. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van vermogensongelijkheid en het eerlijker verdelen van de lasten.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
De erf- en schenkbelasting wordt omgevormd tot een relatie-onafhankelijke 'ontvangstbelasting', met periodieke actualisatie van rekenforfaits. Dit moet het systeem eerlijker en eenvoudiger maken, en beter aansluiten bij de huidige economische realiteit.
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
“We gaan periodiek de rekenforfaits in deze ontvangstbelasting actualiseren. Zo houden we niet meer een verouderd forfait aan, maar hanteren we een forfait op basis van de huidige rente en levensverwachting die rechtvaardiger en realistischer is.”
Volt wil speculatie met grond tegengaan door een nieuwe belasting op onbenutte fysieke ruimte of grond en een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde. Dit moet grond sneller beschikbaar maken voor maatschappelijke doelen en de opbrengsten eerlijker verdelen.
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit. Daarnaast voeren we een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde in, zodat maatschappelijke investeringen ook maatschappelijke winsten opleveren.”
Volt wil alle uitzonderingen op de btw afschaffen en een uniform tarief invoeren. Dit maakt het systeem eenvoudiger en zorgt ervoor dat alle consumptie gelijk wordt belast, terwijl arbeid juist wordt ontlast.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af.”
De motorrijtuigenbelasting wordt vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met type voertuig, uitstoot, tijd en plaats. Hiermee wordt het daadwerkelijke gebruik en de milieubelasting belast in plaats van bezit.
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Volt wil fiscale uitzonderingen voor bedrijfsopvolging en landbouw afschaffen, zodat ook deze groepen eerlijk belasting betalen over vermogen en winst.
“De bedrijfsopvolgingsregeling wordt afgeschaft. In plaats hiervan verruimen we de mogelijkheid om bij de overheid te lenen om financiering mogelijk te maken.”
“Volt wil de landbouwvrijstelling afschaffen, zodat de landbouw net als de rest van Nederland belasting betaalt over winst.”
Om belastingontwijking door verhuizende bedrijven en particulieren tegen te gaan, introduceert Volt een Exit Tax en een inwonerschapsfictie, zodat belastingplichtigen nog een tijd belasting blijven betalen aan Nederland.
“Voor bedrijven die verhuizen naar een land met een lagere belastingdruk komt er een Exit Tax. Dit houdt in dat bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de voorzieningen in Nederland en besluiten te vertrekken, nog een gemaximeerd aantal jaren aanvullend belasting blijven betalen aan Nederland.”
“We voeren binnen heel de EU een inwonerschapsfictie in. Wanneer iemand bijvoorbeeld vanuit Nederland naar een land met lagere belastingen verhuist, waarmee geen belastingverdrag bestaat, moet diegene het verschil voor een bepaalde tijdsperiode blijven afdragen aan Nederland.”
De ChristenUnie pleit voor een radicaal nieuw, eenvoudiger en rechtvaardiger belastingstelsel waarin de eerste €30.000 aan inkomen belastingvrij is en toeslagen grotendeels worden vervangen door een verzilverbare belastingkorting. Ze willen arbeid minder zwaar belasten, vermogen eerlijker betrekken in de heffing, en vervuiling zwaarder belasten, met als doel meer transparantie, minder terugvorderingen en een eerlijkere verdeling van de lasten.
De ChristenUnie wil dat niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 aan inkomen en dat de marginale druk nooit boven de 50% uitkomt. Dit moet werken altijd lonend maken en het huidige complexe toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudiger systeem.
“Concreet betekent dit dat bij de ChristenUnie-plannen onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste 30.000 euro aan inkomen. Bovendien is het belastingtarief over een extra verdiende euro (marginale druk) zelfs in het extreemste geval niet meer dan 50%.”
“De belasting op inkomen uit arbeid wordt fors verlaagd. Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“In het door het CPB doorgerekende nieuwe belastingstelsel van de ChristenUnie is de marginale druk altijd lager dan 50%. Werken wordt daarmee veel lonender.”
Het huidige toeslagenstelsel wordt afgeschaft en vervangen door een verzilverbare belastingkorting, die inkomensonafhankelijk is en maandelijks wordt uitgekeerd. Dit moet onzekerheid en terugvorderingen voorkomen en het systeem transparanter maken.
“In plaats van toeslagen krijgt iedere Nederlander maandelijks een korting op de te betalen inkomstenbelasting. Als de korting hoger is dan het belastingbedrag, wordt het verschil uitgekeerd.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
De ChristenUnie wil de belastingdruk op arbeid fors verlagen en vermogen eerlijker belasten, onder andere door een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro en het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Vermogenscomponenten met laag rendement en maatschappelijk nut worden ontzien.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
De ChristenUnie wil milieuvervuiling en ongezonde producten zwaarder belasten, onder andere via een NOx-heffing, hogere accijnzen op tabak en alcohol, en nieuwe heffingen op suiker en verpakkingen. Dit moet duurzaam gedrag stimuleren en bijdragen aan een gezondere samenleving.
“Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing. We belonen duurzamere productie door het invoeren van een belasting op vervuilende verpakkingen. We gaan grond- en leidingwater beter belasten. Accijnzen op tabak en alcohol gaan verder omhoog. Op suiker en andere ongezonde producten worden heffingen ingevoerd om voedselproducenten te stimuleren gezondere producten te maken.”
D66 wil het belastingstelsel grondig hervormen door nieuwe vormen van belastingheffing in te voeren die werken meer belonen en grote vermogens en vervuilers zwaarder belasten. Ze stellen onder andere een miljonairsbelasting, een vlaktaks op energie, en meer lokale belastingmogelijkheden voor, en willen het toeslagenstelsel vervangen door een individueel basisbedrag. Het doel is een eerlijker, eenvoudiger en toekomstbestendig systeem dat bijdraagt aan bestaanszekerheid en brede welvaart.
D66 vindt dat de huidige belasting op vermogen te laag is en wil dit corrigeren door nieuwe, progressieve belastingen op grote vermogens en erfenissen. Dit moet de ongelijkheid verkleinen en financiële zekerheid minder afhankelijk maken van afkomst.
Om fossiele subsidies sneller af te bouwen en het belastingstelsel te vereenvoudigen, wil D66 een vlaktaks invoeren op energiebelasting. Dit vervangt het huidige degressieve systeem en zorgt voor een eerlijkere verdeling van de lasten tussen bedrijven en huishoudens.
“Om de fossiele subsidies sneller af te bouwen wordt een vlaktaks voor energiebelasting op aardgas en elektriciteit ingevoerd. Dit ter vervanging van het degressieve stelsel van energiebelasting.”
“Door deze vlaktaks wordt dit stelsel eenvoudig om uit te voeren en te controleren door de belastingdienst. Tevens zorgt de vlaktaks voor klimaatrechtvaardigheid tussen grote bedrijven, het MKB en de huishoudens.”
D66 wil gemeenten meer zeggenschap geven over hun inkomsten door nieuwe lokale belastingen en heffingen mogelijk te maken. Dit moet leiden tot meer lokale autonomie zonder dat de totale belastingdruk stijgt.
“Daarnaast krijgen gemeenten meer mogelijkheden voor lokale belastingen en heffingen. Zo hebben ze meer zeggenschap over hun inkomsten en kunnen ze beter zelf keuzes maken én verantwoorden aan inwoners.”
“Dit hoeft niet te betekenen dat inwoners meer belasting gaan betalen: hogere lokale belastingen gaan samen met lagere inkomstenbelastingen.”
D66 wil het complexe toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een individueel basisbedrag. Dit nieuwe systeem moet de bestaanszekerheid vergroten en het risico op fouten en onzekerheid verminderen.
D66 introduceert een nieuwe, gedifferentieerde vliegbelasting om de negatieve gevolgen van vliegen te beperken en de belastingdruk eerlijker te verdelen.
“Daarom komt er een eerlijke, effectieve en rechtvaardige vliegbelasting met verschillende belastingtarieven.”
DENK wil de belastingdruk verlagen voor lage- en middeninkomens en deze verhogen voor hoge inkomens, grote bedrijven en zeer grote vermogens. Ze pleiten voor het afschaffen van ondoelmatige belastingvoordelen, het aanpakken van belastingontwijking, en het invoeren van specifieke heffingen voor grote vervuilers en banken. Hun visie is gericht op een eerlijkere verdeling van de lasten en het verkleinen van ongelijkheid via gerichte nieuwe belastingheffingen.
DENK wil dat mensen met hoge inkomens en grote vermogens, evenals grote bedrijven, een groter deel van de lasten dragen om zo de ongelijkheid te verkleinen en de verzorgingsstaat te financieren. Dit gebeurt door het verhogen van de winstbelasting, het afschaffen van belastingvoordelen voor de rijken, en het aanpakken van belastingontwijking.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
DENK wil nieuwe gerichte heffingen invoeren voor sectoren die volgens hen onvoldoende bijdragen of negatieve externe effecten veroorzaken, zoals grote vervuilers, banken en de luchtvaart. Dit moet bijdragen aan verduurzaming en een eerlijkere lastenverdeling.
“Grote vervuilers gaan eerlijker bijdragen. Bedrijven in de commerciële sector die veel energie verbruiken, gaan relatief méér energiebelasting en opslag voor duurzame energie betalen. Met een CO2-heffing voor de grootste vervuilers geven we een extra stimulans om te verduurzamen.”
“Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren.”
“We verhogen de belasting op banken...”
DENK wil bestaande heffingen en belastingmaatregelen die volgens hen oneerlijk uitpakken, afschaffen of maximeren. Dit betreft onder andere lokale belastingen en heffingen voor woningcorporaties.
DENK is tegen het invoeren van nieuwe belastingen op consumptie (zoals vlees-, suiker- of vliegtaks) die volgens hen vooral lagere inkomens treffen en de ongelijkheid vergroten.
De SGP wil het belastingstelsel hervormen op basis van rechtvaardigheid en draagkracht, met als doel werken lonender te maken en consumptie en milieuvervuiling zwaarder te belasten. Ze pleiten voor lagere lasten op arbeid, hogere belastingen op consumptie en milieu, en een eerlijker belasting op vermogen gebaseerd op daadwerkelijk rendement. Concrete voorstellen zijn onder meer het verhogen van de vliegbelasting, invoeren van heffingen op vervuilende producten, en het aanpassen van box 3.
De SGP wil de lasten op arbeid verlagen en meer belasting heffen op consumptie, zodat werken aantrekkelijker wordt en het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd. Dit moet leiden tot een eerlijker en rechtvaardiger belastingstelsel dat rekening houdt met draagkracht.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De lasten op arbeid worden verlaagd. Tegelijk kunnen de belastingen op consumptie worden verhoogd, zodat het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd.”
De SGP vindt de huidige belasting op vermogen (box 3) te hoog in verhouding tot het werkelijke rendement, vooral bij lage rente. Ze willen daarom belasting heffen op het daadwerkelijk behaalde rendement, met aandacht voor liquiditeit en inflatie.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP stelt voor om specifieke heffingen en belastingen in te voeren of te verhogen op milieuvervuilende producten en activiteiten, zoals vliegen, suikerhoudende dranken, plastic en fast fashion, om duurzaam gedrag te stimuleren.
“De vliegbelasting wordt verhoogd en het tarief wordt afhankelijk van de afstand.”
“De verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken moet zo snel mogelijk aangepast worden, zodat een gedifferentieerd tarief op basis van toegevoegde suikers ingevoerd kan worden.”
“Er komt een heffing voor gebruik van plastic polymeren in producten die op onze markt komen.”
“Goedkope ultra fast fashion worden uitgebannen door een fikse heffing op kledingstukken die maar kort meegaan.”
De SGP wil een eerlijk debat over vermogensverdeling zonder het voeren van een 'jacht' op grote vermogens, en pleit voor een rechtvaardige belasting zonder verhoging van de erfbelasting.
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting. De erfbelasting verhogen we niet.”
De SGP is tegen Europese belastingen en wil dat belastingheffing een nationale aangelegenheid blijft, om zo de soevereiniteit te waarborgen.
“Belastingen blijven een nationale aangelegenheid.”
De VVD is tegen nieuwe of hogere belastingheffing op vermogen, spaargeld, ondernemen en het eigen huis, en wil juist de belastingdruk verlagen en het stelsel vereenvoudigen. Ze pleiten voor belasting op werkelijk gerealiseerd rendement in box 3, het versneld invoeren van deze wet, en het fiscaal aantrekkelijk maken van groene investeringen. De partij wil dat werken altijd meer loont dan niet werken, en verzet zich tegen nivellering via nieuwe belastingen of hogere tarieven.
De VVD wil geen nieuwe of hogere belastingheffing op spaargeld, beleggingen, ondernemerschap en het eigen huis. Ze vinden dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in balans moet zijn en willen belasting op werkelijk rendement versneld invoeren.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“Omdat er al belasting betaald is over geld waarvoor gewerkt is, wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
De VVD wijst nieuwe of zwaardere belastingheffing op het eigen huis af en wil lokale lasten begrenzen. Ze willen voorkomen dat het eigen huis als 'melkkoe' wordt gebruikt door gemeenten.
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
De VVD wil geen nieuwe verplichtingen, maar maakt vrijwillige groene investeringen fiscaal aantrekkelijk door deze deels aftrekbaar te maken.
“Voor wie vrijwillig groen investeert maken we het fiscaal aantrekkelijk om een nieuwe warmtepomp aan te schaffen. Daarom maken we groene investeringen deels aftrekbaar bij de belastingaangifte.”
De VVD wil het belastingstelsel zo hervormen dat werken altijd meer loont dan niet werken, en verzet zich tegen verdere nivellering via nieuwe belastingheffing of hogere tarieven.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen zodanig dat méér werken veel meer loont dan nu het geval is.”
“We gaan stoppen met nog meer nivelleren door werken en ondernemen minder te belasten.”
“We willen dat de maximale marginale belastingdruk in een nieuw stelsel fors naar beneden gaat. Dit is een fundamentele keuze zodat werken meer gaat lonen.”
50PLUS is tegen nieuwe of extra belastingheffingen die ouderen en gepensioneerden benadelen en wil bestaande belastingen voor deze groepen juist verlagen of afschaffen. Ze pleiten voor een eerlijker belastingsysteem zonder leeftijdsdiscriminatie, afschaffing van de schenk- en erfbelasting, en een nieuw Box 3-stelsel gebaseerd op werkelijk rendement. De partij verzet zich expliciet tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning en wil geen vermogensaanwasbelasting.
50PLUS wil dat ouderen niet langer extra worden belast en dat het belastingstelsel eerlijker wordt, zonder leeftijdsdiscriminatie. Ze zijn tegen nieuwe of hogere belastingen specifiek voor ouderen en willen bestaande lasten verlichten.
De partij wil de schenk- en erfbelasting volledig afschaffen, waarmee ze zich duidelijk uitspreekt tegen deze bestaande vormen van belastingheffing op vermogensoverdracht.
50PLUS pleit voor een nieuw Box 3-stelsel waarbij alleen het daadwerkelijk behaalde rendement wordt belast, en niet de (papieren) vermogensaanwas. Ook willen ze dat de overwaarde van de eigen woning niet wordt belast.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting. De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De partij wil geen nieuwe belastingheffing op het eigen huis en pleit voor het behoud van de hypotheekrenteaftrek en de terugkeer van de Wet Hillen, die afgeloste hypotheken beloont.
50PLUS is tegen nieuwe nationale CO2-heffingen of extra klimaatgerelateerde belastingen bovenop Europese afspraken, om de concurrentiepositie van Nederland te beschermen.
“Dus geen nationale CO2-heffingen en geen extra regels bovenop de Europese afspraken.”
BIJ1 wil het belastingstelsel radicaal hervormen door nieuwe, progressieve belastingheffingen in te voeren die vooral gericht zijn op vermogen, winst, vervuiling en veelvliegers. De partij beoogt hiermee ongelijkheid, belastingontwijking en klimaatvervuiling aan te pakken, terwijl gewone inkomens juist worden ontzien. Belangrijkste voorstellen zijn een drastisch hogere vermogensbelasting, een 100% toptarief op extreem vermogen, stevige winst- en windfall taxes, progressieve vliegtaksen en het belasten van kerosine.
BIJ1 wil de vermogensbelasting voor de rijken fors verhogen, inclusief een marginaal tarief van 100% boven een democratisch te bepalen limiet. Dit moet extreme vermogensongelijkheid tegengaan en Nederland veranderen van een belastingparadijs voor multinationals naar een samenleving met sterke basisvoorzieningen.
“Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Om graaiflatie en excessieve winsten aan te pakken, wil BIJ1 bedrijven verplichten tot transparantie en onredelijke winsten zwaar belasten. Er komt een substantiële windfall tax op onverwachte extra inkomsten.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 wil belastingontwijking en kapitaalvlucht tegengaan door een exit tax voor bedrijven en hogere belastingtarieven op vermogen, specifiek gericht op multinationals en brievenbusfirma’s.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven.”
Om klimaatvervuiling en ongelijkheid in de luchtvaart aan te pakken, introduceert BIJ1 een progressieve vliegtaks voor veelvliegers, accijns en BTW op kerosine en vliegtickets, en een specifieke vliegtaks voor zakelijke veelvliegers.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“We heffen BTW en accijns op kerosine. We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers.”
Tarieven voor autogebruik, zoals parkeervergunningen en verkeersboetes, worden afhankelijk van inkomen en vermogen, zodat hogere inkomens meer betalen en lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu.”
BIJ1 wil hoge belastingen heffen op de wapenindustrie zolang deze niet radicaal verandert, en pleit voor afroming van fossiele winsten via vermogensbelasting.
NSC wil het belastingstelsel grondig hervormen om het eenvoudiger, eerlijker en effectiever te maken, waarbij nieuwe belastingheffing vooral gericht is op het eerlijker belasten van vermogen, het afbouwen van toeslagen en het aanpakken van ondoelmatige fiscale regelingen. Ze pleiten voor het belasten van daadwerkelijke inkomsten uit vermogen, het beperken van ontwijking, en het schrappen of aanpassen van fiscale voordelen die niet effectief zijn. De partij wil dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat werken meer loont.
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en overstappen op het belasten van daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Dit moet belastingontwijking tegengaan en het stelsel eerlijker maken, met aandacht voor papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil fiscale regelingen die niet effectief zijn of ongewenste effecten hebben, zoals het stimuleren van arbeidsmigratie of het bevoordelen van bepaalde sectoren, schrappen of versoberen. Dit moet leiden tot een doelmatiger en rechtvaardiger belastingstelsel.
“Nederland kent nog te veel (fiscale) regelingen die niet doelmatig zijn maar wel veel geld kosten. We maken keuzes op basis van de uitgevoerde doorlichtingen van fiscale regelingen, waarbij we scherp kijken naar effectiviteit en doelmatigheid (rapporten ‘Aanpak Fiscale Regelingen’ en ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’).”
“Zo schrappen we de btw uitzondering voor de sierteelt, mede vanwege het aanzuigende effect op arbeidsmigratie.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
NSC wil het belasting- en toeslagenstelsel vereenvoudigen door toeslagen af te bouwen, het minimumloon te verhogen, en fiscale kortingen en aftrekposten te hervormen. Dit moet het systeem eerlijker maken en zorgen dat werken meer loont.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen. Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. Tegelijk bouwen we toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten. Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
NSC wil nieuwe belastingheffing inzetten om ongezonde producten, zoals suikerhoudende dranken en e-sigaretten, zwaarder te belasten. Dit dient zowel een gezondheids- als een budgettair doel.
“Verder belasten we ongezonde suikerhoudende dranken zwaarder en voeren we een nationale accijns op e-sigaretten in.”
Om speculatie met woningen te ontmoedigen en de woningmarkt eerlijker te maken, stelt NSC een extra heffing voor bij snelle doorverkoop van koopwoningen.
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
Om de kosten van arbeidsmigratie te dekken en de inzet van arbeidsbesparende technologie te stimuleren, wil NSC een nieuwe werkgeversheffing invoeren voor sectoren met veel arbeidsmigranten.
“Zo voeren we naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor sectoren met veel arbeidsmigranten; de opbrengsten worden benut om meer startbanen te creëren en voor het gebruik van arbeidsbesparende technologie.”
De SP wil het belastingstelsel grondig hervormen zodat de rijkste individuen en grootste bedrijven veel meer belasting gaan betalen, terwijl de lasten voor gewone mensen omlaag gaan. Ze stellen voor om nieuwe, hogere belastingen in te voeren op grote vermogens, erfenissen, bedrijfswinsten en financiële transacties, en willen belastingontwijking en -ontduiking hard aanpakken. Het doel is een eerlijkere verdeling van de lasten, minder ongelijkheid en meer publieke middelen voor zorg, onderwijs en andere voorzieningen.
De SP wil een nieuwe, stevige belasting op de grootste vermogens, zodat miljonairs en miljardairs een eerlijk deel bijdragen. Dit moet ongelijkheid tegengaan en extra middelen opleveren voor publieke voorzieningen, terwijl 99,7% van de Nederlanders niet geraakt wordt.
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren.”
De SP wil de erfbelasting vernieuwen: kleine erfenissen tot €100.000 worden belastingvrij, middengrote erfenissen krijgen een gelijk tarief aan de inkomstenbelasting, en zeer grote erfenissen worden zwaarder belast. Zo willen ze ongelijkheid verminderen en de lasten eerlijker verdelen.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen. Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%). ... Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
De SP wil dat grote bedrijven minstens evenveel belasting gaan betalen als gewone mensen, door de winstbelasting te verhogen naar het niveau van de inkomstenbelasting. Dit moet de lasten eerlijker maken en belastingontwijking tegengaan.
“Daarom verhogen we de winstbelasting naar ten minste het niveau van de inkomstenbelasting die gewone mensen betalen.”
Om schadelijke speculatie te beperken en extra publieke middelen te genereren, wil de SP een kleine belasting op financiële transacties invoeren, in lijn met het Europese voorstel voor een Financial Transaction Tax.
“Wij willen daarom een kleine belasting op financiële transacties, vaak een Tobintaks genoemd. Daarbij zetten wij ons in voor het Europese voorstel voor een Financial Transaction Tax (FTT), samen met gelijkgezinde lidstaten.”
De SP wil een vertrekbelasting invoeren voor miljonairs en miljardairs die hun vermogen naar het buitenland willen verplaatsen, zodat zij alsnog bijdragen aan de samenleving waarin hun vermogen is opgebouwd.
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
De SP wil nieuwe wetgeving en strengere handhaving om belastingontwijking en -ontduiking door de allerrijksten en grote bedrijven te stoppen, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld.
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen, rechtvaardiger maken en nieuwe vormen van belastingheffing invoeren waar dat maatschappelijk gewenst is, zoals op werkelijk rendement en consumptie. Ze stellen voor om uitzonderingsregelingen af te bouwen, verbruiksbelastingen in te zetten voor gezondheidsdoelen, en een nieuwe heffing op werkelijk rendement in box 3 in te voeren, met als doel een eenvoudiger, effectiever en eerlijker belastingstelsel.
Het CDA vindt het huidige belastingstelsel te complex door talloze uitzonderingen en wil deze stapsgewijs afschaffen of versoberen. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor effectievere fiscale maatregelen of subsidies. Dit moet het stelsel eenvoudiger, robuuster en rechtvaardiger maken.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
Het CDA wil een nieuwe belastingheffing invoeren op het werkelijke rendement in box 3, zodat belasting niet langer wordt geheven over de waarde van stenen (onroerend goed), maar over daadwerkelijk behaalde opbrengsten. Dit moet particuliere verhuur aantrekkelijk houden en het belastingstelsel eerlijker maken.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen.”
Het CDA stelt voor om nieuwe verbruiksbelastingen (zoals op suiker) en accijnzen (op tabak, e-sigaretten, alcohol) in te voeren of te verhogen, specifiek vanuit een gezondheidsdoelstelling. Hiermee willen ze ongezond gedrag ontmoedigen en maatschappelijke kosten verlagen.
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen en de opbrengsten direct gebruiken om de inkomstenbelasting te verlagen. Dit moet de woningmarkt toegankelijker maken en het belastingstelsel eerlijker.
Het CDA wil een nieuwe afdracht invoeren zodat de tabaksindustrie meebetaalt aan de maatschappelijke kosten die zij veroorzaakt. Dit is een concrete nieuwe belastingheffing gericht op het internaliseren van externe kosten.
“We voeren een nieuwe afdracht in, zodat de tabaksindustrie gaat meebetalen aan de maatschappelijke kosten die zij zelf veroorzaken.”
BBB is tegen nieuwe vormen van belastingheffing, vooral als deze op Europees niveau worden ingevoerd of leiden tot extra lasten voor burgers en bedrijven. De partij pleit voor een eenvoudiger, rechtvaardiger belastingstelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen, met vaste bedragen en een hogere belastingvrije voet, en verwerpt expliciet nieuwe Europese belastingen en nationale koppen op Europese maatregelen.
BBB verzet zich tegen het invoeren van nieuwe belastingen door de Europese Unie en tegen het toevoegen van extra nationale lasten ("koppen") op Europese fiscale maatregelen. Dit standpunt is ingegeven door de wens om de nationale fiscale autonomie te behouden en Nederlandse bedrijven niet op achterstand te zetten.
“Het heffen van belastingen door de Europese Unie is onder de huidige Europese verdragen niet toegestaan. Dit is een nationale bevoegdheid en dat moet zo blijven. BBB is daarnaast zeer kritisch op de uitbreiding van de ‘eigen middelen’. ... BBB is tegen de ingevoerde Europese plastictaks en tegen het voorstel voor een Europese belasting op financiële transacties.”
“We vinden het belangrijk dat de Nederlandse bedrijven niet verder op achterstand komen ten opzichte van hun concurrenten in Europa en dat er geen verdere nationale koppen op Europese fiscale maatregelen komen. Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂-heffing.”
BBB wil het huidige complexe belasting- en toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudiger systeem met vaste bedragen en een hogere belastingvrije voet, zonder inkomensafhankelijke toeslagen. Nieuwe vormen van belastingheffing, zoals een vermogensaanwasbelasting, worden afgewezen; alleen daadwerkelijk genoten vermogenswinst mag worden belast.
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat mensen zelf grip hebben op hun inkomen.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BVNL is fel tegen nieuwe vormen van belastingheffing en wil bestaande belastingen juist fors verlagen of afschaffen. De partij pleit voor een vlaktaks van 25% op arbeid, winst en vermogen, met een hoge belastingvrije voet, en verzet zich expliciet tegen nieuwe belastingen die gedragsverandering beogen. BVNL wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en nieuwe heffingen zoals de vliegtaks, vleestaks en suikertaks weren.
BVNL wil het belastingstelsel drastisch vereenvoudigen door een vlaktaks van 25% in te voeren op arbeid, winst en vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Tegelijkertijd worden andere belastingen en toeslagen afgeschaft, waarmee BVNL nieuwe vormen van belastingheffing nadrukkelijk afwijst. Dit moet de belastingdruk verlagen en het systeem transparanter maken.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
BVNL verzet zich expliciet tegen het invoeren van nieuwe belastingen die bedoeld zijn om gedrag te sturen, zoals de vliegtaks, vleestaks of suikertaks. De partij vindt dat de overheid zich niet moet bemoeien met individuele keuzes via fiscale prikkels.
“Er komt geen vliegtaks, vleestaks, suikertaks of andere belastingen waarmee de overheid gedragsveranderingen probeert af te dwingen.”
BVNL is tegen de invoering van een nieuwe vermogensaanwasbelasting in box 3. Zij willen dat alleen belasting wordt geheven over gerealiseerde winst, niet over papieren vermogensgroei.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
De PVV is zeer terughoudend met het invoeren van nieuwe belastingheffingen en richt zich vooral op het verlagen van bestaande lasten voor burgers. De enige expliciete nieuwe belastingheffing die zij voorstellen is de invoering van een planbatenheffing bij bestemmingswijziging van grond naar woningbouw, bedoeld om grondspeculatie tegen te gaan en meer betaalbare woningen te realiseren. Verder wil de PVV bestaande belastingen en heffingen juist verlagen of afschaffen, en compenseren zij lastenverlichting door elders te bezuinigen.
De PVV stelt voor om een planbatenheffing in te voeren wanneer grond een bestemmingswijziging ondergaat naar woningbouw. Hiermee willen zij een deel van de waardestijging van de grond inzetten voor de bouw van betaalbare woningen en grondspeculatie tegengaan. Dit is de enige expliciete nieuwe belastingheffing in het programma.
“Door wijziging van de bestemming (woningbouw) wordt grond meer waard. Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
“Planbatenheffing bij wijziging van de bestemming van grond naar woningbouw”
De PVV spreekt zich expliciet uit tegen het invoeren van andere nieuwe belastingheffingen en kiest juist voor het verlagen of afschaffen van bestaande belastingen en heffingen. Zij willen de lasten voor burgers verlichten en compenseren dit door bezuinigingen elders.