De ChristenUnie ziet netcongestie als een urgent obstakel voor woningbouw, maatschappelijke voorzieningen en verduurzaming, en pleit voor krachtige nationale regie en investeringen om het elektriciteitsnet uit te breiden en te moderniseren. Ze willen procedures versnellen, netbeheerders meer ruimte geven, en slimme oplossingen zoals flexibilisering, energieopslag en prioritering van aansluitingen invoeren. De partij stelt substantiële financiële middelen beschikbaar en wil het net toekomstbestendig maken met oog voor betaalbaarheid en rechtvaardigheid.
De ChristenUnie vindt dat het aanpakken van netcongestie een nationale prioriteit moet zijn, met versnelde procedures, meer investeringen en centrale regie. Dit is nodig om woningbouw, maatschappelijke voorzieningen en verduurzaming niet te laten stagneren door een overvol elektriciteitsnet.
“De netverzwaring wordt een kwestie van nationaal belang. De overheid neemt nationale regie over de energie-infrastructuur, zet in op het vereenvoudigen van de vergunnings- en beroepsprocedures en heeft oog voor het belang van uitvoering bij netbeheerders, provincies en gemeenten.”
“We stellen extra geld uit het Klimaatfonds beschikbaar om netverzwaring en de warmtetransitie een noodzakelijke impuls te geven. Netbeheerders krijgen snel vergunningen en meer fysieke ruimte om transformatorhuisjes en kabels te realiseren.”
“Via een kapitaalstorting 10 miljard euro extra beschikbaar voor de netbeheerders, zodat hun financieringskosten laag blijven.”
De partij wil het elektriciteitsnet niet alleen uitbreiden, maar ook slimmer en flexibeler maken door inzet op energieopslag, flexibilisering van vraag, en het delen van aansluitcapaciteit. Dit moet het net efficiënter benutten en netcongestie verminderen.
“Het netwerk en werk van netbeheer wordt verstevigd, slim gemaakt en omgebouwd voor het toekomstige meer decentrale systeem.”
“De overheid zet in op flexibilisering van de elektriciteitsvraag, netbewuste verduurzaming, aanjagen van de warmtetransitie en regie voeren op energieopslag.”
“Samen met gemeenten, ontwikkelaars en bedrijven komt de netbeheerder tot een nieuwe aanpak: via een groepscontract delen gebouwen en woninggroepen hun totale aansluitcapaciteit, op voorwaarde dat deze gezamenlijke aansluiting kleiner is dan de optelsom van alle individuele aansluitingen.”
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
“De netbeheerder mag zelf energieopslag inzetten en krijgt ruimte om in deze projecten financieel te participeren.”
De ChristenUnie wil dat bij schaarste op het net essentiële voorzieningen zoals ziekenhuizen, woningbouw en kritische infrastructuur voorrang krijgen, zodat maatschappelijke belangen niet in de knel komen door netcongestie.
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
“Er wordt capaciteit gereserveerd in het net voor nieuw te bouwen zorginstellingen, kritische infrastructuur en woningbouw, zodat investeringen vooraf meer zekerheid krijgen.”
De partij erkent dat de kosten voor netverzwaring kunnen leiden tot hogere nettarieven en wil deze stijging dempen, met speciale aandacht voor huishoudens met een krappe beurs.
“Via langere afschrijvingstermijnen en het stapsgewijs aflossen van de lening, dempen we de snelle stijging van nettarieven. De ChristenUnie stelt via een kapitaalstorting 10 miljard euro extra beschikbaar voor de netbeheerders, zodat hun financieringskosten laag blijven.”
De SGP erkent netcongestie als een urgent probleem dat de energietransitie en economische ontwikkeling belemmert. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versneld uitbreiden en beter benutten van het elektriciteitsnet, het stimuleren van flexibiliteit in vraag en aanbod, en het wegnemen van financiële en administratieve belemmeringen voor opslag en nieuwe aansluitingen. De partij pleit voor een pragmatische, taboeloze aanpak waarbij investeringen, innovatie en regelgeving hand in hand gaan om netcongestie structureel te verminderen.
De SGP vindt dat het elektriciteitsnet sneller verzwaard en efficiënter benut moet worden om de groeiende vraag en het aanbod van duurzame energie aan te kunnen. Dit is volgens hen essentieel om de energietransitie en economische ontwikkeling niet te laten stagneren.
“Aanpak van netcongestie, slimmer gebruik van beschikbare netcapaciteit en snelle verzwaring van het elektriciteitsnet verdienen daarom de hoogste prioriteit.”
“De SGP wil versnelling van procedures voor aanleg van trafo’s en kabels. Er komt hiervoor een stikstofvrijstelling.”
“Voor aanpak van netcongestie moet alles uit de kast gehaald worden, zonder taboes.”
De partij wil meer flexibiliteit in het energiesysteem door het stimuleren van opslag, energiehubs en het afstemmen van vraag en aanbod. Dit moet helpen om pieken op het net op te vangen en congestie te voorkomen.
“Elektrolysers en grootschalige batterijen op de juiste plekken in het net worden net zoals in omliggende landen vrijgesteld van het betalen van nettarieven. De dubbele energiebelasting voor batterijen wordt afgeschaft.”
“Energiehubs bij onder meer bedrijventerreinen, met gezamenlijk stroommanagement, opslag en duurzame energieproductie, worden gefaciliteerd.”
“Het net wordt snel beter benut door het beter meten en delen van data rond netbenutting, het zwaarder belasten van het net, voorwaardelijk gebruik van storingsreserves en ontwikkeling van energiehubs.”
De SGP wil het tariefstelsel aanpassen zodat er meer financiële prikkels zijn om stroom te gebruiken wanneer het aanbod groot is en de vraag laag, om zo netcongestie te verminderen.
“De structuur voor net- en leveringstarieven wordt zo aangepast dat er meer prikkels komen om stroom te gebruiken op momenten dat het aanbod groot is en de vraag laag.”
De partij benadrukt het belang van realistische prognoses door netbeheerders en het voorkomen van onnodige administratieve belemmeringen die netcongestie kunnen veroorzaken.
“Congestieprognoses van netbeheerders worden gebaseerd op reële scenario’s voor elektrificatie, zodat onnodige administratieve netcongestie voorkomen wordt.”
De VVD ziet netcongestie als een urgent probleem dat de economie, verduurzaming en woningbouw belemmert. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versnellen van de aanleg van energie-infrastructuur, het aanwijzen van innovatie- en versnellingsgebieden, het inkorten van vergunningsprocedures en het stimuleren van flexibiliteit en samenwerking tussen bedrijven om het net efficiënter te gebruiken. De partij wil pragmatische, onorthodoxe oplossingen en prioriteit geven aan regio’s waar de netcongestie het grootst is.
De VVD wil de doorlooptijden voor de aanleg van energie-infrastructuur drastisch verkorten, onder meer door versnellingsgebieden aan te wijzen en vergunningsprocedures te vereenvoudigen. Dit moet de economische groei en verduurzaming weer mogelijk maken en netcongestie verminderen.
“We gaan de aanleg van energie-infrastructuur aanzienlijk versnellen: Op dit moment zijn de doorlooptijden voor de aanleg van energie-infrastructuur te lang, soms wel zeven tot tien jaar. Daarom wijzen we versnellingsgebieden aan en gaan we snijden in vergunningsprocedures. Bijvoorbeeld door beroeps- en bezwaarprocedures in te korten.”
“We moderniseren het toetsingskader van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zodat investeringen in het energienet sneller mogelijk worden en er expliciet rekening wordt gehouden met leveringszekerheid, economische schade door netcongestie en de urgentie van energietransitie.”
De VVD wil innovatieve en flexibele oplossingen stimuleren, vooral in regio’s met de grootste netcongestie. Dit omvat het aanwijzen van innovatiegebieden, het inzetten van energyhubs, het delen van netcapaciteit en het ondersteunen van bedrijven bij het flexibiliseren van hun stroomvraag.
“We willen daarom deze regio als innovatiegebied aanwijzen. Zodat de overheid samen met marktpartijen de netcongestie op onorthodoxe manieren kan aanpakken zonder extra gebruik te maken van het net. Hierbij kan het expertisecentrum netcongestie in Arnhem behulpzaam zijn. Ook gaan we bedrijven helpen met het flexibiliseren van hun stroomvraag en maken we het voor hen makkelijker om energie en netcapaciteit te delen. Hierbij spelen energyhubs een cruciale rol.”
De VVD wil prioriteit geven aan regio’s en projecten waar de netcongestie het meest urgent is, zoals Flevoland-Gelderland-Utrecht, en aan strategische infrastructuurprojecten die bijdragen aan de energietransitie.
“In de regio Flevoland-Gelderland-Utrecht is de situatie op het net het meest urgent. We willen daarom deze regio als innovatiegebied aanwijzen.”
“We wijzen projecten aan die prioriteit krijgen zoals de waterstofbackbone (waaronder de Hydrogen Valley), Delta Rhine Corridor of Aramis.”
De VVD erkent expliciet dat netcongestie een grote belemmering vormt voor economische groei, verduurzaming en woningbouw, en gebruikt dit als argument voor hun voorgestelde maatregelen.
“De Nederlandse economie wordt momenteel enorm belemmerd door stikstof, netcongestie en stroperige vergunningverlening. Het zet onze economie op slot. Het zorgt ervoor dat onze bedrijven de verduurzamingsslag niet kunnen maken. Daardoor staan de economische groei en verduurzaming onder druk, kunnen huizen niet worden gebouwd en wegen niet worden aangelegd.”
“Als bedrijven en huishoudens niet kunnen verduurzamen omdat de overheid de zaak niet op orde heeft, bijvoorbeeld vanwege netcongestie of omdat infrastructuur vertraagd is, dan mogen ondernemers rekenen op extra ruimte.”
Het CDA erkent netcongestie als een urgent probleem dat de energietransitie en economische groei belemmert. Hun belangrijkste voorstellen zijn het drastisch versnellen en vereenvoudigen van vergunningen voor elektriciteitsprojecten, het stimuleren van flexibiliteit en energieopslag, en het wettelijk mogelijk maken om cruciale energie-infrastructuur sneller te realiseren. De partij wil zo snel mogelijk de knelpunten op het stroomnet oplossen om bedrijven en samenleving weer ruimte te geven.
Het CDA wil de aanpak van netcongestie versnellen door het vergunningsproces voor elektriciteitsprojecten eenvoudiger en sneller te maken. Dit moet de doorlooptijd van projecten verkorten en zo de capaciteit van het elektriciteitsnet sneller vergroten.
“We pakken de netcongestie voortvarend aan. Dat gaan we doen door het vergunningsproces van elektriciteitsprojecten drastisch te versimpelen en te versnellen. Onder andere door een versnelde beroepsprocedures en meer vergunningsvrije ruimte.”
Naast netverzwaring zet het CDA in op het optimaal benutten van flexibiliteit, energieopslag en betere afstemming tussen lokale opwek en gebruik. Dit moet het bestaande net efficiënter benutten en piekbelasting verminderen.
“We benutten de kansen voor flexibiliteit en energieopslag optimaal. Ook willen we meer aansturing op lokale afstemming in opwek en gebruik.”
“We stimuleren flexibele contracten en ‘energyhubs’ op bedrijventerreinen en initiatieven van energiecoöperaties, gemeenten en provincies op het gebied van duurzame mobiliteit en lokale opwek, gebruik en opslag van energie.”
Het CDA wil wetgeving aanpassen zodat energie-infrastructuurprojecten van nationaal belang sneller gerealiseerd kunnen worden, onder meer door tijdelijke uitzonderingen op bestaande regels.
“Met een Wet vitale infrastructuur zorgen we ervoor dat (energie)infrastructuurprojecten van nationaal belang versneld gerealiseerd kunnen worden door andere regelingen tijdelijk en selectief buiten werking te stellen.”
Om de financiële lasten van noodzakelijke netinvesteringen eerlijk te verdelen, wil het CDA deze kosten over meerdere generaties spreiden.
“En we spreiden de rekening van investeringen in het elektriciteitsnet over generaties.”
Het CDA ziet kansen in het makkelijker maken van grensoverschrijdende energie-infrastructuur, zodat ook buitenlandse duurzame opwek optimaal kan bijdragen aan het Nederlandse net.
“We maken de ontwikkeling van grensoverschrijdende energie-infrastructuren makkelijker. Bij duurzame opwekking over de grens kan er veel meer gebruikgemaakt worden van gunstige lokale factoren.”
JA21 ziet netcongestie als een groot probleem voor zowel de industrie als de energietransitie en pleit voor snelle uitbreiding en versterking van het elektriciteitsnet. De partij kiest expliciet voor kernenergie als structurele oplossing, omdat dit volgens hen minder belastend is voor het net dan wind- en zonne-energie. JA21 wil daarnaast dat bedrijven niet worden belemmerd door netcongestie en pleit voor technologie en energiezekerheid boven symbolisch klimaatbeleid.
JA21 vindt dat het elektriciteitsnet snel moet worden uitgebreid en versterkt om netcongestie op te lossen en bedrijven niet stil te laten vallen. Ze zien netcongestie als een bedreiging voor de economie en willen dat dit met prioriteit wordt aangepakt.
JA21 beschouwt kernenergie als de structurele oplossing voor netcongestie, omdat het volgens hen minder belastend is voor het elektriciteitsnet dan wind- en zonne-energie. Ze willen daarom grootschalig investeren in kerncentrales.
JA21 waarschuwt dat netcongestie de elektrificatie van zwaar transport en logistiek bemoeilijkt en pleit daarom tegen dwingende elektrificatie in deze sector.
“De problemen op het gebied van netcongestie maken de operatie onmogelijk, laadfaciliteiten ontbreken, de kosten voor ondernemers zijn gigantisch en daarmee ook de financiële gevolgen voor consumenten.”
JA21 verwerpt symbolisch klimaatbeleid en wil focussen op technologische oplossingen en energiezekerheid om netcongestie en andere energieproblemen aan te pakken.
“Symboolbeleid wijzen we af en we focussen op technologie en energiezekerheid.”
BBB ziet netcongestie als een direct gevolg van ondoordacht beleid en wil het probleem aanpakken door versneld het elektriciteitsnet uit te breiden, slimmer gebruik te maken van bestaande infrastructuur en lokale energiehubs te ondersteunen. Daarnaast pleit de partij voor strategisch geplaatste kerncentrales en Small Modular Reactors (SMR’s) om transport te minimaliseren en leveringszekerheid te vergroten. De kern van hun visie is dat praktische, technologische en decentrale oplossingen prioriteit krijgen boven abstract beleid.
BBB vindt dat het huidige elektriciteitsnet de energietransitie niet aankan en dat netcongestie het gevolg is van slecht beleid. De partij wil daarom een versnelde uitbreiding van het net en het stimuleren van slimme, decentrale oplossingen om de druk op het net te verlagen.
“Netcongestie is het gevolg van ondoordacht beleid. BBB wil prioriteit geven aan slimme oplossingen.”
“Versnelling uitbreiding elektriciteitsnet. Ons elektriciteitsnet kan de energietransitie niet aan. Steeds minder nieuwe woningen en bedrijven kunnen worden aangesloten waardoor ons land stagneert en de energiekosten stijgen. Het net moet zo snel als mogelijk verder uitgebreid worden.”
“Slimmer gebruik van bestaande infrastructuur. Initiatieven zoals gedeelde netten en betere benutting van de netten verlagen de druk op congestie.”
BBB wil burgers en bedrijven meer ruimte geven om lokaal energie te delen, zodat de druk op het centrale net afneemt en netcongestie wordt verminderd.
“Actieve ondersteuning van lokale energiehubs. Burgers en bedrijven krijgen de ruimte om energie met elkaar te delen.”
Door kerncentrales en kleine modulaire reactoren strategisch te plaatsen, wil BBB transportbehoefte minimaliseren en de leveringszekerheid vergroten, wat bijdraagt aan het verminderen van netcongestie.
“Strategisch geplaatste kerncentrales en Small Modular Reactors (SMR’s). Zo minimaliseren we transport en versterken we de leveringszekerheid.”
50PLUS erkent het probleem van netcongestie en pleit voor het gefaseerd realiseren van woningbouw met oog voor de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast benoemt de partij expliciet dat het elektriciteitsnet verstopt is en dat knelpunten moeten worden opgelost om economische groei en technologische ontwikkeling mogelijk te maken. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afstemmen van woningbouw op netcapaciteit en het stimuleren van oplossingen zoals thuisbatterijen.
50PLUS wil dat de bouw van levensloopbestendige woningen wordt afgestemd op de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet, om verdere overbelasting te voorkomen. Dit betekent dat woningbouwprojecten niet ten koste mogen gaan van de stabiliteit van het net en dat doorstroming alleen mogelijk is als netcongestie en bouwcapaciteit het toelaten.
“De doelstelling van 290.000 levensloopbestendige woningen wordt gefaseerd gerealiseerd met oog voor netcongestie en bouwcapaciteit om de doorstroming weer écht op gang te krijgen.”
50PLUS benoemt expliciet dat het elektriciteitsnet verstopt is en dat dit een rem zet op economische en technologische ontwikkeling. De partij pleit voor het oplossen van deze knelpunten om bedrijven te behouden en aan te trekken, en om de energietransitie mogelijk te maken.
Om burgers te helpen optimaal te profiteren van zelf opgewekte elektriciteit en het net te ontlasten, wil 50PLUS het gebruik van thuisbatterijen stimuleren. Dit is een concrete maatregel die direct bijdraagt aan het verminderen van netcongestie.
“Stimulering van het gebruik van thuisbatterijen, zodat burgers die hun eigen elektriciteit opwekken hier ook optimaal van kunnen profiteren.”
GroenLinks-PvdA erkent het probleem van netcongestie en wil dit oplossen door het elektriciteitsnet sneller uit te breiden en slimmer te gebruiken. Ze stellen voor om vergunningen voor kritieke energie-infrastructuur te versnellen, prioriteit te geven aan maatschappelijk belang op het net, en het gebruik van energie buiten de piekuren te stimuleren. Hun visie is gericht op het wegnemen van belemmeringen voor de energietransitie en het betaalbaar houden van de energierekening.
GroenLinks-PvdA ziet netcongestie als een urgent knelpunt voor de energietransitie en wil daarom fors investeren in de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Ze willen vergunningprocedures versnellen en prioriteit geven aan kritieke energie-infrastructuur, zodat verduurzaming niet langer wordt vertraagd door netproblemen.
“Meer ruimte op het energienet kan niet wachten. Daarom investeren we fors in het uitbreiden van het elektriciteitsnet.”
“Met snellere uitbreiding van het elektriciteitsnet zijn we eerder onafhankelijk van fossiele subsidies. We komen met een Energieversnellingswet, die regelt dat vergunningen voor kritieke energie-infrastructuur, zoals voor verdeelstations en extra stroomkabels, eerder kunnen worden afgegeven. Ook krijgt de aanleg van deze infrastructuur voorrang als er door de beperkte stikstofruimte keuzes gemaakt moeten worden welke activiteiten mogelijk zijn.”
Naast uitbreiding wil GroenLinks-PvdA netcongestie tegengaan door het bestaande net efficiënter te benutten. Ze stellen voor om bedrijven en huishoudens te stimuleren buiten de spits stroom te gebruiken, batterijen en elektrolyse te ondersteunen, en de lokale energievraag beter af te stemmen op het lokale aanbod.
“Daarnaast gaan we slimmer gebruik maken van het elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld door bedrijven en huishoudens te stimuleren om buiten de spits stroom te gebruiken, oplossingen als batterijen en elektrolyse te ondersteunen, en de lokale energievraag beter af te stemmen met het lokale aanbod uit zon en wind.”
Om netcongestie eerlijk te verdelen, wil GroenLinks-PvdA partijen met een maatschappelijk belang voorrang geven bij toegang tot het elektriciteitsnet. Dit moet ervoor zorgen dat essentiële voorzieningen niet worden belemmerd door schaarste op het net.
“Partijen met een maatschappelijk belang krijgen voorrang op het net.”
De PVV ziet netcongestie als een direct gevolg van de energietransitie en pleit voor het stoppen met weersafhankelijke energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. Hun belangrijkste voorstel is het oplossen van netcongestie door te investeren in stabiele energiebronnen (gas, kolen, kernenergie) en het beëindigen van de bouw van nieuwe windturbines en zonneparken.
De PVV stelt dat de huidige netcongestie wordt veroorzaakt door de toename van windturbines, zonneparken en andere weersafhankelijke energiebronnen. Zij willen daarom geen nieuwe windturbines of zonneparken meer toestaan en bestaande windturbines waar omwonenden last van hebben afbreken. In plaats daarvan willen ze inzetten op betrouwbare energiebronnen zoals gas, kolen en kernenergie om het elektriciteitsnet te ontlasten en leveringszekerheid te garanderen.
De partij koppelt het oplossen van netcongestie aan het openhouden van kolen- en gascentrales en het bouwen van meer kerncentrales. Volgens de PVV zijn deze bronnen stabieler en betrouwbaarder, waardoor het elektriciteitsnet minder wordt belast en huishoudens en bedrijven niet op een wachtlijst hoeven voor een aansluiting.
D66 erkent netcongestie als een belangrijk knelpunt voor de energietransitie en wil dit oplossen door het elektriciteitsnet te verzwaren, netbeheerders meer investeringsruimte te geven en te investeren in energie-opslag. Hun visie is dat een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam energiesysteem alleen mogelijk is als netcongestie actief wordt verminderd, zodat de overstap naar schone energie niet vastloopt.
D66 ziet het gebrek aan netcapaciteit als een directe bedreiging voor de energietransitie en wil daarom de verzwaring van het elektriciteitsnet prioriteit geven. Netbeheerders moeten sneller kunnen investeren om voldoende netcapaciteit te realiseren die aansluit bij de klimaatdoelen.
“We geven de grootste prioriteit aan de verzwaring van het elektriciteitsnet.”
“De energietransitie loopt vast zonder voldoende ruimte op het net. Daarom mogen netbeheerders sneller investeren. Ze worden verantwoordelijk voor genoeg netcapaciteit, die aansluit bij onze klimaatdoelen.”
Naast netverzwaring wil D66 fors investeren in energie-opslag, zodat pieken en dalen in het aanbod van duurzame energie beter kunnen worden opgevangen en netcongestie wordt verminderd.
“Daarbij investeren we uitgebreid in energie-opslag om netcongestie te verminderen.”
NSC erkent netcongestie als een rem op economische groei en innovatie en wil dit probleem aanpakken door het energienetwerk te verzwaren, investeringen beter te regisseren en netcapaciteit prioriteit te geven aan strategische industrieën. Ze stellen voor om piek- en daltarieven in te voeren, opbrengsten uit de verkoop van Tennet te gebruiken voor netverzwaring, en regionale energiehubs te stimuleren om netcongestie te beperken. De partij kiest voor een landelijke, sturende aanpak en wil de kosten eerlijk verdelen tussen bedrijven en huishoudens.
NSC ziet de toenemende vraag naar elektriciteit als een belangrijke oorzaak van netcongestie en wil het energienetwerk versterken. Ze pleiten voor meer landelijke en provinciale regie op het tempo en de volgorde van investeringen, en willen de opbrengsten van de verkoop van het Duitse deel van Tennet (deels) inzetten voor netverzwaring. Ook wordt voorgesteld om piek- en daltarieven in te voeren om het net slimmer te benutten.
“Daarom willen we het energienetwerk verzwaren. Op het tempo en de volgorde van investeringen moet meer landelijke en provinciale regie komen. Om de tariefstijging als gevolg van de forse investeringen in netverzwaring voor burgers en bedrijven te beperken, besteden we de opbrengsten van de verkoop van het Duitse deel van Tennet (deels) aan dit doel. Ook kijken we naar de mogelijkheid van gespreide afbetaling (amortisatie), laten we andere landen die onze stroom kopen meebetalen aan het transport en willen we het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
NSC wil dat strategische industrieën en groeibedrijven voorrang krijgen bij het toewijzen van netcapaciteit. Hiervoor wordt een landelijk netverdelingskader opgesteld. Daarnaast investeren ze gericht in regionale energiehubs waar bedrijven samenwerken aan lokale opwekking en opslag om netcongestie te beperken.
“We geven strategische industrieën en groeibedrijven prioriteit bij het toewijzen van netcapaciteit. Hiervoor wordt in samenwerking met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en netbeheerders een landelijk netverdelingskader opgesteld. Verstopping op het net (congestie) houdt de vestiging en groei van innovatieve bedrijven tegen. Daarnaast investeren we gericht in regionale energiehubs waarin bedrijven en instellingen samenwerken aan lokale energieopwekking en opslag om netcongestie te beperken en eigenaarschap te vergroten.”
NSC benadrukt dat de kosten van het elektriciteitsnet eerlijk verdeeld moeten worden, waarbij huishoudens zoveel mogelijk worden ontzien.
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energietransitie betaalbaar blijft.”
Het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren (PvdD) noemt "netcongestie" niet expliciet en bevat geen concrete, uitgewerkte voorstellen die direct op het oplossen van netcongestie gericht zijn. Wel zijn er enkele passages die indirect relevant zijn, bijvoorbeeld door het beperken van grootverbruikers zoals datacenters en het ontmoedigen van onnodig energiegebruik, waarmee de druk op het elektriciteitsnet mogelijk wordt verminderd. De kern van hun visie is dat energie primair voor huishoudens en verduurzaming van de industrie moet worden ingezet, niet voor overbodige of luxe toepassingen.
De PvdD wil het aantal datacenters sterk beperken en stelt strenge eisen aan hun energiegebruik, zodat de beschikbare netcapaciteit vooral ten goede komt aan huishoudens en maatschappelijke voorzieningen. Dit is relevant voor netcongestie omdat datacenters grote piekbelastingen op het elektriciteitsnet veroorzaken.
“Groene stroom wordt opgewekt om huishoudens van schone energie te voorzien en andere industrieën te verduurzamen, niet voor datacenters.”
“Datacenters worden slechts in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan, en uitsluitend wanneer zij ten dienste staan aan Europese publieke digitale infrastructuur... Deze datacenters dienen ten minste 120% van hun eigen energieverbruik duurzaam op te wekken, zodat de overtollige energie beschikbaar komt voor lokale huishoudens en maatschappelijke voorzieningen.”
“Onnodig energiegebruik wordt tegengegaan. Overbodige verlichting in kantoren, etalages of voor reclame wordt aan banden gelegd. Er komen strikte normen voor energieverbruik van apparaten en vervoermiddelen.”
Volt erkent netcongestie als een belemmering voor de energietransitie en bedrijvigheid, vooral op bedrijventerreinen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versnellen van energiehubs om netcongestie te verminderen en het wegnemen van wettelijke barrières voor netbeheerders, zodat het elektriciteitsnet sneller en slimmer kan worden uitgebreid en benut.
Volt wil energiehubs stimuleren die slimme verbindingen leggen tussen producenten en afnemers van duurzame energie, zodat de druk op het bestaande elektriciteitsnet afneemt en bedrijventerreinen kunnen blijven groeien, ook in gebieden met (dreigende) netcongestie. Dit moet de energietransitie versnellen en economische ontwikkeling mogelijk maken.
“Energiehubs leggen slimme verbindingen tussen producenten en afnemers van verschillende soorten duurzame energie. Daarmee vermindert de druk op het bestaande elektriciteitsnet, en zijn bedrijventerreinen in staat om verder te groeien en te verduurzamen, ook in gebieden met (dreigende) netcongestie. Daarvoor moet er versneld uitvoering worden gegeven aan de overheidsplannen die hiervoor klaarliggen.”
Volt pleit voor het wegnemen van wettelijke barrières en het stimuleren van innovatie, digitalisering en snellere vergunningverlening, zodat netbeheerders het bestaande elektriciteitsnet optimaal kunnen benutten en sneller kunnen uitbreiden. Dit moet helpen om netcongestie te verminderen door flexibele contracten, investeringen in energieopslag en variabele tarieven.
“We helpen netbeheerders om sneller uit te breiden door te sturen op innovatie, digitalisering, automatisering, samenwerking en snellere vergunningverlening. We nemen wettelijke barrières weg zodat netbeheerders de ruimte hebben om de bestaande infrastructuur optimaal te benutten.”
“Bijvoorbeeld door het mogelijk maken van flexibele contracten en investeringen in energieopslag. Daarnaast vervangen we het huidige vaste capaciteitstarief door een variabel tarief om gebruikers te stimuleren hun elektriciteitsgebruik te verplaatsen naar een ander moment op de dag.”
De SP erkent netcongestie als een belangrijk economisch probleem en wil deze actief aanpakken door te investeren in het energienet. Hun belangrijkste voorstel is het verbeteren van de infrastructuur om congestie op het net te verminderen en zo ruimte te creëren voor economische groei. De partij koppelt dit direct aan het versterken van het mkb en het stimuleren van een sterke economie.
De SP ziet netcongestie als een belemmering voor economische ontwikkeling en het midden- en kleinbedrijf. Door te investeren in het energienet wil de partij de capaciteit vergroten, zodat bedrijven en de economie kunnen groeien zonder gehinderd te worden door beperkingen op het elektriciteitsnet. Dit wordt gepresenteerd als een noodzakelijke voorwaarde voor een sterke economie en een goed functionerende infrastructuur.
“Sterke economie en een einde aan netcongestie. We zorgen voor een goed functionerende infrastructuur en een sterke economie. We investeren in zaken als het energienet om congestie aan te pakken en ruimte te scheppen voor de economie.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma