De PVV streeft expliciet naar een negatief migratiesaldo door immigratie fors te beperken en de uitstroom van migranten te vergroten. Hun belangrijkste voorstellen zijn een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het stoppen van gezinshereniging, het stimuleren van remigratie en het uitzetten van vreemdelingen bij misdragingen. De kern van hun visie is dat Nederland weer “van de Nederlanders” moet worden, met immigratie als belangrijkste oorzaak van sociale, economische en culturele problemen.
De PVV wil alle asielinstroom stoppen en de grenzen sluiten om te voorkomen dat er meer migranten binnenkomen dan vertrekken. Dit is de kernmaatregel om een negatief migratiesaldo te realiseren.
Naast de asielstop wil de PVV ook gezinshereniging en immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, om verdere instroom te minimaliseren.
De PVV wil het vertrek van migranten actief bevorderen, onder meer door remigratie te stimuleren en vreemdelingen die zich misdragen of crimineel zijn direct uit te zetten. Dit moet het migratiesaldo verder negatief maken.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling. Voorwaarde is dat men afstand doet van het Nederlanderschap, voorgoed vertrekt en niet meer terugkomt.”
“Naast het stopzetten van de asielinstroom moet de uitstroom van (niet-westerse) vreemdelingen worden vergroot.”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
De PVV wil verblijfsvergunningen van bepaalde groepen, zoals Syriërs en Oekraïense mannen, intrekken en hen terugsturen, wat direct bijdraagt aan een negatief migratiesaldo.
Door illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar te stellen en extra inzet van de Vreemdelingenpolitie, wil de PVV het aantal illegale migranten actief verminderen.
NSC wil het migratiesaldo fors beperken en streeft naar een maximaal migratiesaldo van 50.000 per jaar, met als doel de bevolkingsgroei te beheersen en de druk op voorzieningen te verminderen. Ze stellen een Wet verantwoorde migratie voor die de regering verplicht in te grijpen als het migratiesaldo te hoog dreigt te worden, en nemen concrete maatregelen om arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie te beperken. De partij benadrukt een streng, selectief en realistisch migratiebeleid dat rekening houdt met de draagkracht van de samenleving.
NSC stelt een concreet richtgetal voor het migratiesaldo vast om de bevolkingsgroei te beheersen en de druk op de woningmarkt, zorg en sociale samenhang te verminderen. Dit is het centrale beleidsdoel en vormt de basis voor hun migratiebeleid.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
Om het migratiesaldo daadwerkelijk te beheersen, wil NSC een wettelijke verplichting invoeren voor de regering om in te grijpen zodra het maximum in zicht komt. Dit moet voorkomen dat het migratiesaldo structureel te hoog wordt.
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
NSC wil alle vormen van migratie beperken, met name arbeids-, kennis- en studiemigratie, omdat deze de grootste bijdrage leveren aan het migratiesaldo. Ze stellen strengere eisen, versoberen fiscale voordelen en willen alleen migranten toelaten die aantoonbare toegevoegde waarde hebben voor Nederland.
“Dat betekent dat we ons niet alleen focussen op asielmigratie maar alle vormen van migratie aanpakken: arbeidsmigratie, kennismigratie, studiemigratie en asielmigratie.”
“De grootste groep migranten is het aantal arbeidsmigranten met ongeveer 40.000 per jaar. Dit toont aan hoe belangrijk het is om meer grip op arbeidsmigratie te krijgen.”
“We worden selectiever bij het aantrekken van nieuwe bedrijven die een groot beslag leggen op fysieke en milieuruimte (zoals de ‘distributiedozen’) en waarbij vacatures vooral bezet zullen worden door nieuwe groepen arbeidsmigranten.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is.”
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
NSC wil migratie ontmoedigen door het versoberen van fiscale voordelen voor migranten en het invoeren van een werkgeversheffing op arbeidsmigranten. Dit moet het verdienmodel van goedkope arbeid en fiscale aantrekkelijkheid voor migranten tegengaan.
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
De SP wil het netto migratiesaldo fors verlagen naar circa 40.000 per jaar, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken. Zij zien een te hoog migratiesaldo als onhoudbaar voor voorzieningen, integratie en sociale samenhang, en willen ruimte houden voor humane opvang van vluchtelingen. De partij koppelt het migratiesaldo direct aan grip op bevolkingsgroei en het draagvlak voor opvang van mensen die vluchten voor oorlog en geweld.
De SP streeft naar een significant lager migratiesaldo dan het huidige niveau, met als doel de bevolkingsgroei beheersbaar te houden en de druk op voorzieningen en integratie te verminderen. Dit wordt bereikt door arbeids-, kennis- en studiemigratie fors terug te dringen, zodat er ruimte blijft voor de opvang van vluchtelingen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP ziet de sterke toename van arbeids-, kennis- en studiemigratie als de belangrijkste oorzaak van het hoge migratiesaldo en wil deze vormen van migratie structureel terugdringen. Dit moet misstanden, druk op voorzieningen en uitbuiting tegengaan, en de integratie verbeteren.
“Veruit het grootste deel van de bevolkingsgroei wordt veroorzaakt door arbeidsmigratie, mensen die hierheen worden gehááld om te werken.”
“Door de uit de hand gelopen groei van arbeids, kennis en studiemigratie structureel aan te pakken zorgen we ervoor dat migratie humaan en houdbaar wordt en bieden we ruimte aan de samenleving om goede integratie mogelijk te maken.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP wil altijd ruimte houden voor de opvang van mensen die vluchten voor oorlog en geweld, door het migratiesaldo te beperken via andere migratiecategorieën. Zo blijft het draagvlak voor humane opvang behouden.
“Alleen dan is er ook blijvend draagvlak om mensen die vluchten voor oorlog en geweld op een menswaardige manier op te vangen.”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Zo zorgen we ervoor dat we altijd mensen kunnen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld.”
BIJ1 verwerpt het streven naar een negatief migratiesaldo volledig en pleit juist voor open grenzen en universeel verblijfsrecht. Hun beleid richt zich op het versoepelen van migratie, het afschaffen van restricties en het erkennen van migratie als verrijking voor de samenleving. Concrete voorstellen zijn het openen van de grenzen, het afschaffen van inkomenseisen en het toewerken naar gelijke rechten voor migranten en Nederlanders.
BIJ1 is expliciet tegen het beperken van migratie en streeft naar een samenleving waarin iedereen vrij is om zich te vestigen, ongeacht afkomst of verblijfsstatus. Het idee van een negatief migratiesaldo wordt verworpen; in plaats daarvan wil BIJ1 migratie juist vergemakkelijken en legaliseren. Dit standpunt adresseert het probleem van uitsluiting en discriminatie van migranten en zet zich af tegen restrictief migratiebeleid.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Wij willen bouwen aan een wereld waarin mensen kunnen kiezen waar zij willen wonen, werken en leven. Ongeacht nationaliteit, religie, gender, verblijfsstatus of achtergrond, geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
“Wij staan voor open grenzen voor mensen, maar niet voor kapitaal.”
BIJ1 wil bestaande restricties op migratie en verblijf opheffen, zoals de Koppelingswet, detentiecentra en deportaties. Dit beleid is bedoeld om het leven van migranten en ongedocumenteerden te legaliseren en te verbeteren, en staat haaks op het idee van het beperken van migratie-instroom.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Geen mens is illegaal. Iedereen in Nederland heeft recht op basisvoorzieningen. We strijden voor iedere centimeter om alle migranten, migrantengemeenschappen en iedereen die hen bijstaat te beschermen. Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
Volt verwerpt het streven naar een negatief migratiesaldo en kiest juist voor een open, humane en op integratie gerichte migratiepolitiek. Hun beleid richt zich op het faciliteren van legale migratiekanalen, het benutten van migranten voor de arbeidsmarkt en het waarborgen van mensenrechten, zonder het beperken van migratieaantallen als doel. Volt ziet migratie als een kans voor de samenleving en pleit voor solidariteit, gelijke behandeling en het actief inzetten van migranten in sectoren met tekorten.
Volt wijst het idee van een negatief migratiesaldo expliciet af en ziet migratie als een structureel en positief fenomeen. Het programma bevat geen voorstellen om migratie te beperken of te sturen richting een negatief saldo; in plaats daarvan wordt ingezet op integratie, legale toegang en benutting van talent.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Wij geloven dat alle nieuwkomers het recht toekomt om op een zinvolle manier deel te nemen aan de samenleving. Nederland kan hun vaardigheden, talenten, ervaringen en ideeën inzetten en hen zo in staat stellen een onafhankelijk leven op te bouwen en een bijdrage te leveren aan onze samenleving.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil migratie faciliteren via legale kanalen en zet in op snelle integratie en participatie van migranten, onder andere door directe toegang tot werk en onderwijs. Dit beleid is expliciet tegengesteld aan het streven naar een negatief migratiesaldo.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
Volt verzet zich tegen het sluiten van deals met derde landen of het opzetten van terugkeercentra met als doel het beperken van migratie, wat vaak wordt ingezet om een negatief migratiesaldo te realiseren.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
Volt wil investeren in perspectief in landen van herkomst om gedwongen migratie te verminderen, maar dit is niet gericht op het realiseren van een negatief migratiesaldo, eerder op het voorkomen van menselijk leed.
“Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
FVD streeft naar een negatief migratiesaldo, waarbij meer mensen Nederland verlaten dan binnenkomen, om zo de druk op samenleving, voorzieningen en cultuur te verlichten. Ze willen dit bereiken door remigratie actief te stimuleren met financiële beurzen en begeleiding, en door immigratie sterk te beperken via een asielstop, strengere verblijfsregels en het afschaffen van permanente verblijfsvergunningen. Het uiteindelijke doel is Nederland weer "beheersbaar" te maken en de sociale samenhang te herstellen.
FVD wil structureel meer mensen laten vertrekken dan binnenkomen, omdat zij vinden dat alleen zo de gevolgen van decennia immigratie kunnen worden teruggedrongen. Een migratiesaldo van nul is volgens hen onvoldoende; het saldo moet negatief zijn om Nederland weer beheersbaar te maken.
“Wij willen: » Negatief migratiesaldo. We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
“Een migratiesaldo van nul zou dit probleem niet oplossen, want de groepen die al hier zijn en niet aarden, blijven structureel veel kosten en spanningen veroorzaken.”
Om het negatieve migratiesaldo te realiseren, zet FVD in op het actief ondersteunen van remigratie, met financiële prikkels en begeleiding voor migranten en hun nakomelingen. Dit moet terugkeer haalbaar en aantrekkelijk maken en voorkomen dat remigranten opnieuw naar Nederland komen.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
Naast remigratie wil FVD de instroom minimaliseren door een asielstop, het afschaffen van permanente verblijfsvergunningen en het invoeren van tijdelijke verblijfsrechten die periodiek worden getoetst. Alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten zouden tijdelijk mogen blijven.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
D66 streeft niet naar een negatief migratiesaldo, maar wil migratie gericht sturen door arbeidsmigratie te beperken tot sectoren waar deze echt nodig is en door de instroom van kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigranten te verminderen. Hun beleid richt zich op het verhogen van lonen, stimuleren van innovatie en strengere voorwaarden voor werkgevers, zonder expliciet te kiezen voor een afname van het totale migratiesaldo. D66 ziet migratie als noodzakelijk voor de economie en samenleving, maar wil de negatieve effecten ervan beperken en de regie versterken.
D66 wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot vakkrachten en kenniswerkers die bijdragen aan innovatie en een duurzame economie. Ze willen minder laagbetaalde arbeidsmigratie door hogere lonen, innovatie en strengere eisen aan werkgevers. Dit is geen streven naar een negatief migratiesaldo, maar naar een kwalitatief betere en kleinere instroom.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“We zetten sterk in op arbeidsbesparende technologie, zoals automatisering en robotisering.”
D66 benoemt nergens het doel van een negatief migratiesaldo. In plaats daarvan willen ze migratie gericht sturen op basis van maatschappelijke en economische behoeften, met oog voor humane opvang en integratie.
“We kunnen arbeidsmigratie alleen gericht sturen als we er voldoende informatie over hebben. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Daarom zet D66 ook in op arbeidsmigratie: gericht, menselijk en slim. Zo houden we onze samenleving draaiend, blijven onze voorzieningen toegankelijk en onze economie sterk.”
Om de negatieve effecten van migratie te beperken, stelt D66 strengere eisen aan werkgevers die arbeidsmigranten inzetten, met nadruk op fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden.
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
DENK pleit niet voor een negatief migratiesaldo, maar juist voor een humaan en open migratiebeleid met legale migratieroutes en het behoud van rechten voor vluchtelingen en migranten. De partij verzet zich expliciet tegen het beperken van migratie en asiel, en wil internationale samenwerking om migratie menswaardig te organiseren. Concrete voorstellen zijn het creëren van legale migratieroutes, het afschaffen van strenge asielwetten en het verruimen van mogelijkheden voor gezinshereniging.
DENK wijst het idee van een negatief migratiesaldo af en kiest voor een beleid gericht op het faciliteren van legale migratie en het beschermen van mensenrechten. De partij ziet het afsluiten van Europa en het beperken van migratie als onwenselijk en pleit voor internationale samenwerking en het aanpakken van grondoorzaken van migratie.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
In plaats van migratie te beperken, wil DENK legale migratie vergemakkelijken en de bescherming van vluchtelingen en migranten versterken. Dit omvat het ondersteunen van gezinshereniging, het versnellen van procedures en het bieden van werkmogelijkheden.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
De SGP wil het migratiesaldo fors beperken en stuurt aan op een duidelijke bovengrens, met als doel een (sterk) lager of zelfs negatief migratiesaldo. Ze pleiten voor wettelijke sturing, strikte quota voor alle migratiesoorten, en automatische beleidsmaatregelen bij overschrijding van de grenzen. De partij ziet minder migratie als noodzakelijk voor draagkracht, draagvlak en het tegengaan van bevolkingsgroei en vergrijzing.
De SGP wil een wettelijk vastgelegde bovengrens voor het migratiesaldo, inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten. Dit moet de overheid dwingen tot harde keuzes en grip op migratie, met automatische maatregelen als de grenzen worden overschreden. Het doel is het migratiesaldo structureel te verlagen, mogelijk tot negatief.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De SGP wil het aantal arbeids- en studiemigranten fors terugdringen via strikte voorwaarden en quota, gericht op het verlagen van het migratiesaldo. Alleen voor cruciale, niet in Nederland op te leiden vakkrachten wordt een uitzondering gemaakt.
De SGP vindt dat de draagkracht en het draagvlak van de samenleving leidend moeten zijn bij het bepalen van het migratiesaldo. Dit betekent dat maatschappelijke grenzen aan migratie worden gesteld, los van economische argumenten.
“Draagkracht en draagvlak in de samenleving worden voortaan uitdrukkelijk meegewogen bij de vaststelling van de nieuwe migratiekoers.”
De SGP wil een jaarlijkse "Staat van de Demografie" en debat in de Tweede Kamer, zodat het migratiesaldo en de bevolkingsgroei continu worden gemonitord en bijgestuurd richting de gewenste (lage) uitkomst.
“De regering brengt een jaarlijkse Staat van de Demografie en voert hierover een debat met de Tweede Kamer om de demografische ontwikkelingen te monitoren en nieuwe doelstellingen voor volgende jaren vast te stellen.”
De VVD streeft naar een gematigde bevolkingsgroei en wil migratie zo beperken dat het migratiesaldo (het verschil tussen immigratie en emigratie) sterk wordt teruggedrongen, met als doel zelfs een negatief migratiesaldo mogelijk te maken. Dit doen ze door strenge selectie op alle vormen van migratie, het beperken van asielinstroom tot nul als nodig, en het wettelijk verplichten van maatregelen bij te hoge instroom. De partij koppelt deze voorstellen expliciet aan het beschermen van welvaart, voorzieningen en draagvlak in Nederland.
De VVD wil de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperken, in lijn met adviezen van de Staatscommissie, en sluit een negatief migratiesaldo niet uit. Dit is een fundamentele koerswijziging: migratie wordt niet langer als vanzelfsprekend positief gezien, maar als iets dat actief moet worden teruggedrongen als het te snel gaat.
“Nederland zet in op gematigde bevolkingsgroei: Gematigde bevolkingsgroei zorgt voor welvaart, economische groei en solide publieke voorzieningen. Bij te snelle bevolkingsgroei gaat onze brede welvaart juist achteruit. Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal jaarlijks te hervestigen vluchtelingen kan worden vastgesteld op basis van draagkracht – en dus ook nul kan zijn. Dit is een van de meest vergaande voorstellen om het migratiesaldo te verlagen.
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
De VVD wil een migratiewet invoeren die het kabinet verplicht bestuurlijke maatregelen te nemen als de instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten te hoog is. Dit is een juridisch instrument om het migratiesaldo actief te kunnen sturen richting beperking of zelfs negatief saldo.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
De VVD wil alleen nog arbeids- en kennismigranten toelaten die aantoonbaar bijdragen aan de samenleving, en gezinshereniging beperken tot uitnodiging. Dit moet voorkomen dat migratie het saldo onnodig verhoogt.
BBB wil het migratiesaldo structureel verlagen en streeft zelfs naar een negatief migratiesaldo, waarbij er meer mensen vertrekken dan binnenkomen. Dit willen ze bereiken door de asielinstroom drastisch te beperken, arbeidsmigratie sterk te selecteren en remigratie te stimuleren. Hun beleid is gericht op het afdwingen van harde grenzen aan bevolkingsgroei en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor migranten.
BBB stelt expliciet dat het migratiesaldo omlaag moet, idealiter tot een negatief saldo. Dit is een fundamenteel uitgangspunt in hun migratiebeleid, waarmee ze willen voorkomen dat de bevolkingsgroei door migratie verder toeneemt. Ze zien dit als noodzakelijk vanwege de druk op voorzieningen, woningmarkt en integratie.
“Het migratiesaldo moet structureel omlaag, idealiter tot een negatief migratiesaldo.”
BBB wil de asielinstroom fors beperken door een maximum te stellen aan het aantal asielzoekers dat jaarlijks wordt toegelaten. Dit is een van de belangrijkste instrumenten om het migratiesaldo te verlagen.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
BBB wil remigratie (terugkeer naar het land van herkomst) actief stimuleren als middel om het migratiesaldo te verlagen. Ze willen het taboe op remigratie doorbreken en dit expliciet opnemen in het beleid.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid.”
BBB wil arbeidsmigratie beperken tot strikt noodzakelijke sectoren en alleen vakmensen met aantoonbare meerwaarde toelaten. Dit moet voorkomen dat arbeidsmigratie het migratiesaldo verder verhoogt.
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
“BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
BVNL streeft naar een negatief migratiesaldo door immigratie drastisch te beperken en actief remigratie te stimuleren. De partij wil een asielstop, het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, en financiële prikkels voor vertrek uit Nederland. Volgens BVNL is het huidige hoge migratiesaldo de oorzaak van woningnood en andere maatschappelijke problemen, en moet dit worden omgekeerd.
BVNL wil per direct een asielstop invoeren en alle aanmeldcentra en AZC’s sluiten om de instroom van migranten te stoppen. Dit moet leiden tot een negatief migratiesaldo en het oplossen van de woningnood en andere problemen.
BVNL wil het migratiesaldo verder verlagen door remigratie actief te stimuleren, onder andere met een financiële vergoeding voor mensen die hun Nederlands paspoort opgeven en vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL wijst het hoge migratiesaldo expliciet aan als oorzaak van de woningcrisis en pleit voor het omkeren hiervan.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar. In de afgelopen jaren kwamen er gemiddeld, na aftrek van de mensen die Nederland verlieten, 160.000 mensen per jaar bij in Nederland, die allemaal ergens moeten wonen.”
Naast de asielstop en remigratie wil BVNL structureel immigratiebeperkende maatregelen nemen om het migratiesaldo blijvend negatief te maken.
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
Het CDA wil het migratiesaldo fors verlagen en stuurt aan op een streng en stevig migratiebeleid, met als doel de bevolkingsgroei te beperken tot een "gematigd" scenario. De partij stelt concrete maatregelen voor om de instroom van migranten te beperken, onder meer door strengere asielprocedures, beperking van arbeidsmigratie en het stimuleren van terugkeer, met als uiteindelijke doel een lager of zelfs negatief migratiesaldo.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil daarom op alle vormen van migratie streng sturen, in lijn met het scenario van gematigde bevolkingsgroei. Dit betekent dat de instroom van migranten fors moet worden beperkt, zowel op het gebied van asiel, arbeidsmigratie als gezinshereniging.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil het asielbeleid aanscherpen door asielaanvragen buiten Europa te behandelen, tijdelijke vergunningen te geven en gezinshereniging te beperken. Hiermee beoogt de partij de instroom van asielzoekers en hun familieleden te minimaliseren, wat direct bijdraagt aan een lager migratiesaldo.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Het CDA wil de afhankelijkheid van arbeidsmigranten verminderen door arbeidsbesparende innovaties te stimuleren en vrijwillige terugkeer van werkloze arbeidsmigranten extra te ondersteunen. Dit moet voorkomen dat het migratiesaldo positief blijft door arbeidsmigratie.
De ChristenUnie streeft naar een gematigd migratiesaldo binnen de bandbreedte die door de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 is geschetst, en wil migratie sterker reguleren om bevolkingsgroei te beperken. Ze pleiten voor gecontroleerde migratie, beperking van arbeids- en studiemigratie, en snellere terugkeer van afgewezen asielzoekers, met als doel een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid.
De ChristenUnie wil het migratiesaldo beperken en reguleren, in lijn met het advies van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050. Dit betekent dat ze niet streven naar een negatief migratiesaldo, maar naar een gematigde, gecontroleerde groei, waarbij migratie niet langer de enige oorzaak van bevolkingsgroei is.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland. In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
De partij wil het aantal arbeids- en studiemigranten verminderen, omdat deze groepen volgens hen te veel druk leggen op voorzieningen en innovatie remmen. Ze pleiten voor strengere voorwaarden, sectorale vergunningen en het afschaffen van stimulerende maatregelen.
De ChristenUnie wil dat mensen die geen blijvende plek hebben in Nederland en terug kunnen, ook daadwerkelijk terugkeren. Dit moet bijdragen aan het beperken van het migratiesaldo.
JA21 wil de bevolkingsgroei door migratie niet alleen beperken, maar daadwerkelijk ombuigen naar een (mogelijk) negatief migratiesaldo. Dit willen ze bereiken door het juridisch verankeren van migratieplafonds, het fors beperken van asiel- en gezinsmigratie, en het streng selecteren van arbeidsmigranten, zodat migratie niet langer bijdraagt aan bevolkingsgroei en structurele problemen zoals woningnood.
JA21 pleit voor harde, wettelijk vastgelegde grenzen aan het aantal migranten dat Nederland jaarlijks toelaat, met als doel de bevolkingsgroei te stoppen of zelfs om te keren. Dit is direct gekoppeld aan het streven naar een negatief migratiesaldo, zodat migratie niet langer de belangrijkste motor is achter de bevolkingsgroei.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 ziet asiel- en gezinsmigratie als de grootste veroorzakers van bevolkingsgroei door migratie en wil deze stromen drastisch beperken. Dit moet bijdragen aan het bereiken van een (mogelijk) negatief migratiesaldo en het oplossen van structurele problemen zoals woningnood.
“De afgelopen jaren is de groei van de Nederlandse bevolking nagenoeg geheel toe te schrijven aan migratie doordat het geboortesaldo minimaal of zelfs negatief is geworden.”
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
Arbeidsmigratie mag volgens JA21 alleen plaatsvinden als het aantoonbare meerwaarde heeft voor Nederland, met een nadruk op het weren van laaggeschoolde arbeidsmigranten en het terugdringen van het totale aantal arbeidsmigranten. Dit is bedoeld om de bevolkingsgroei door migratie te stoppen en bij te dragen aan een negatief migratiesaldo.
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit niet expliciet voor een negatief migratiesaldo, maar richt zich op het aanpakken van de oorzaken van migratie, het beschermen van de rechten van migranten en het beperken van arbeidsmigratie door strengere regels. Hun beleid is gericht op humane opvang, gelijke rechten voor migranten en het verminderen van de afhankelijkheid van goedkope arbeidskrachten, zonder concrete doelstelling voor een negatief migratiesaldo.
PvdD wil de instroom van arbeidsmigranten beperken door strengere certificering van uitzendbureaus, het afschaffen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers en het onderzoeken van tewerkstellingsvergunningen voor EU-arbeidskrachten. Dit is bedoeld om uitbuiting tegen te gaan en de afhankelijkheid van goedkope arbeid te verminderen, wat indirect kan leiden tot minder arbeidsmigratie, maar niet expliciet tot een negatief migratiesaldo.
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
De partij richt zich op het aanpakken van de grondoorzaken van migratie en het waarborgen van mensenrechten voor migranten en vluchtelingen. Dit beleid is gericht op het verminderen van migratiedruk op de lange termijn, maar bevat geen concrete voorstellen voor het realiseren van een negatief migratiesaldo.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat gericht is op het beperken van de instroom van migranten, met als doel het migratiesaldo te verlagen of zelfs negatief te maken. Ze willen onderscheid maken tussen verschillende vormen van migratie, de instroom aan banden leggen via maxima en strengere regels, en werkgevers en onderwijsinstellingen meer verantwoordelijk maken voor arbeids- en studiemigratie. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil de migratie naar Nederland fors beperken door een maximum te stellen aan de instroom en strengere selectie toe te passen, met als doel het migratiesaldo te verlagen. Dit moet overbelasting van systemen voorkomen en de druk op overheidsdiensten verminderen.
De partij maakt expliciet onderscheid tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie, waarbij werkgevers en onderwijsinstellingen mede verantwoordelijk worden gemaakt voor de instroom. Dit moet leiden tot minder migranten en een beter beheersbaar migratiesaldo.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Hoewel het beleid streng is, erkent 50PLUS dat voor de zorgsector een uitzondering nodig is vanwege het groeiende personeelstekort. Dit is de enige expliciete uitzondering op het streven naar een negatief of laag migratiesaldo.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
GroenLinks-PvdA kiest expliciet voor een gematigde bevolkingsgroei door actief te sturen op een positief migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, en wijst een negatief migratiesaldo dus af. De partij wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart en misstanden tegengaan, maar blijft migratie toestaan waar het noodzakelijk is voor de economie en humanitaire verplichtingen.
GroenLinks-PvdA verwerpt een negatief migratiesaldo en kiest voor een gecontroleerde, gematigde bevolkingsgroei. Ze stellen een duidelijke bandbreedte vast voor het migratiesaldo en koppelen dit aan maatschappelijke draagkracht op het gebied van ruimte, huisvesting, zorg en onderwijs.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren die daadwerkelijk bijdragen aan brede welvaart en innovatie, en misstanden zoals uitbuiting en overlast tegengaan. Bedrijvigheid die afhankelijk is van laagbetaald, slecht werk moet innoveren of verdwijnen, zodat de vraag naar arbeidsmigratie afneemt.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”