BBB ziet de Nedersaksenlijn als een strategisch belangrijke spoorverbinding die niet alleen de bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland verbetert, maar ook bijdraagt aan woningbouw, economische ontwikkeling en militaire mobiliteit. Ze pleiten voor snelle realisatie van de lijn en willen deze expliciet koppelen aan defensie-uitgaven om dubbel rendement te behalen voor veiligheid en economie.
BBB beschouwt de Nedersaksenlijn als essentieel voor regionale bereikbaarheid, economische kansen, woningbouw en militaire inzetbaarheid. Door het project te koppelen aan defensie-uitgaven, wil BBB zowel de veiligheid als de economie versterken, met bijzondere aandacht voor regio’s die nu worden achtergesteld.
“Snelle realisatie Nedersaksenlijn. De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede. Deze lijn versterkt de bereikbaarheid van het oosten en noorden van Nederland, bevordert grensoverschrijdende samenwerking met Duitsland en vergroot de leefbaarheid en economische kansen in regio’s die nu te vaak worden vergeten.”
“De Nedersaksenlijn is niet alleen een investering in vervoer, maar ook in woningbouw, arbeidsmobiliteit en innovatie. Daarnaast draagt de lijn bij aan onze militaire en logistieke weerbaarheid.”
“De Nedersaksenlijn versterkt niet alleen de bereikbaarheid van de regio en de woningbouwcapaciteit, maar vergroot ook de militaire inzetbaarheid van Nederland. Door dit project te koppelen aan Defensieuitgaven, maken we dubbel rendement: voor onze veiligheid én onze economie.”
JA21 benadrukt het belang van de aanleg van de Nedersaksenlijn, samen met de Lelylijn, als grote infrastructurele projecten om de bereikbaarheid buiten de Randstad te verbeteren. De partij pleit voor gelijktijdige aanleg van beide lijnen en wil dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om realisatie volgens het oorspronkelijke tijdpad mogelijk te maken.
JA21 vindt dat de Nedersaksenlijn en de Lelylijn beide essentieel zijn voor de bereikbaarheid van regio’s buiten de Randstad en dat deze projecten gelijktijdig moeten worden aangelegd. Dit moet voorkomen dat de regio achterblijft en de investeringen in het openbaar vervoer eerlijk worden verdeeld.
“JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
“Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld. JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
Omdat een deel van het budget voor deze projecten is overgeheveld naar andere doelen, wil JA21 dat er actief gezocht wordt naar alternatieve financiering, waaronder bijdragen van verschillende overheden, Europese fondsen en eventueel private investeringen.
“JA21 wil dat onderzoek wordt gedaan naar alle mogelijke financieringsbronnen zoals bijdragen van het Rijk, provincies en gemeenten, Europese fondsen en eventueel private investeringen om de aanleg van de Lelylijn volgens het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
GroenLinks-PvdA steunt de aanleg van de Nedersaksenlijn als belangrijke investering in regionale bereikbaarheid en duurzame economische ontwikkeling, met specifieke aandacht voor de regio Drenthe. De partij ziet de lijn als een middel om woningbouw en economische groei te stimuleren, en noemt expliciet de realisatie van de verbinding tussen Enschede en Groningen.
GroenLinks-PvdA wil de Nedersaksenlijn realiseren als nieuwe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen. Dit wordt gezien als een concrete stap om de bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland te verbeteren en de regio economisch te versterken. De partij koppelt de aanleg direct aan regionale ontwikkeling, woningbouw en duurzame industrie.
“De Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen gaat rijden en we onderzoeken welke verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn.”
“In Drenthe investeren wij in grootschalige woningbouw en de economische ontwikkelpotentie die ontstaat door de aanleg van de Nedersaksenlijn.”
BIJ1 is voorstander van de aanleg van de Nedersaksenlijn als onderdeel van een bredere visie op beter, gratis en toegankelijk openbaar vervoer, met speciale aandacht voor regio’s buiten de Randstad. De partij wil de Nedersaksenlijn vóór 2030 realiseren als aanvullende ruggengraat van het landelijke ov-netwerk, om mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s te stimuleren.
BIJ1 pleit voor de snelle aanleg van de Nedersaksenlijn, samen met de Lelylijn, om het ov-netwerk buiten de Randstad te versterken. Dit moet bijdragen aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in regio’s die nu onderbedeeld zijn qua openbaar vervoer.
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
De ChristenUnie steunt de aanleg van de Nedersaksenlijn als onderdeel van hun inzet voor beter en aantrekkelijker openbaar vervoer in Nederland. Ze willen hiermee de bereikbaarheid van regio’s verbeteren en investeren daarom expliciet in de voortgang van dit spoorproject. De partij koppelt de Nedersaksenlijn aan bredere investeringen in het spoor en openbaar vervoer, met het doel om heel Nederland duurzaam en bereikbaar te houden.
De ChristenUnie kiest ervoor om de aanleg van de Nedersaksenlijn voort te zetten als concrete maatregel om regio’s beter te verbinden en het openbaar vervoer te versterken. Dit past in hun bredere visie op duurzame mobiliteit en het tegengaan van regionale achterstanden.
“We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
NSC wil de Nedersaksenlijn aanleggen om de bereikbaarheid en economie van het noordoosten van Nederland te versterken. Ze stellen als concreet doel dat de aanleg in de komende kabinetsperiode start, zodat voor 2040 de eerste treinen kunnen rijden. De partij ziet de lijn als een belangrijke impuls voor de regio en wil voortvarend beginnen met de realisatie.
NSC pleit voor een snelle start van de aanleg van de Nedersaksenlijn om de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van het noordoosten te bevorderen. De partij noemt een duidelijke tijdslijn en benadrukt het belang van deze verbinding voor de regio.
“De bereikbaarheid en de economie van het noordoosten van het land krijgen een impuls door de aanleg van de Nedersaksenlijn. De aanleg moet nog aankomende kabinetsperiode beginnen, zodat voor 2040 de eerste treinen rijden.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is voorstander van de aanleg van de Nedersaksenlijn en wil deze zo snel mogelijk realiseren om de treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland te verkorten. Dit past binnen hun bredere visie om het openbaar vervoer aantrekkelijker, duurzamer en toegankelijker te maken als alternatief voor de auto.
De PvdD ziet de Nedersaksenlijn als een essentieel project om de bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland te verbeteren en de trein een aantrekkelijker alternatief te maken voor de auto. Door te investeren in deze spoorverbinding wil de partij reistijden verkorten en bijdragen aan verduurzaming van mobiliteit.
“De treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland wordt verkort. De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk.”
De SGP steunt de aanleg van de Nedersaksenlijn als onderdeel van hun inzet voor betere bereikbaarheid van het noorden en het versterken van het openbaar vervoer in de regio. Ze willen dat deze spoorlijn daadwerkelijk wordt doorgezet, naast andere investeringen in regionaal OV en infrastructuur. De partij ziet de Nedersaksenlijn als een concrete maatregel om de leefbaarheid en verbinding van landelijke gebieden te verbeteren.
De SGP pleit expliciet voor het realiseren van de Nedersaksenlijn, omdat zij het belangrijk vinden dat ook regio’s buiten de Randstad goed bereikbaar blijven. Dit voorstel is onderdeel van hun bredere visie om het openbaar vervoer in landelijke gebieden te versterken en zo de leefbaarheid en economische ontwikkeling daar te ondersteunen.
“De SGP wil de aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten.”
De SP steunt de aanleg van de Nedersaksenlijn als onderdeel van hun inzet voor betere treinverbindingen in heel Nederland. Ze zien deze lijn als essentieel om regio’s goed bereikbaar te maken en het openbaar vervoer te versterken, zodat iedereen kan rekenen op betrouwbaar en toegankelijk vervoer.
De SP wil investeren in de Nedersaksenlijn als concrete maatregel om de bereikbaarheid van alle regio’s te verbeteren. Dit past in hun bredere visie om het openbaar vervoer uit te breiden, regionale ongelijkheid te verminderen en duurzame mobiliteit te stimuleren.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
Volt is uitgesproken vóór de snelle aanleg van de Nedersaksenlijn en ziet deze spoorlijn als een belangrijke impuls voor economische ontwikkeling en woningbouw in Oost-Groningen en Drenthe. Hun belangrijkste concrete voorstel is om de Nedersaksenlijn met voortvarendheid te bouwen, waarbij het project expliciet wordt genoemd als prioriteit binnen hun spoorbeleid. Volt koppelt de aanleg van deze lijn direct aan regionale ontwikkeling en betere bereikbaarheid.
Volt pleit expliciet voor een voortvarende bouw van de Nedersaksenlijn, omdat deze spoorlijn volgens hen essentieel is voor de economische ontwikkeling en woningbouw in Oost-Groningen en de aangrenzende Drentse gebieden. Hiermee adresseert Volt het probleem van beperkte bereikbaarheid en economische kansen in deze regio’s en positioneert de partij de Nedersaksenlijn als een strategisch infrastructuurproject.
“Wij pleiten ervoor dat de Nedersaksenlijn met voortvarendheid gebouwd wordt. Deze lijn zal een grote impuls geven aan economische ontwikkelingen en woningbouw in Oost-Groningen en de naastgelegen Drentse gebieden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma