BBB ziet de Nedersaksenlijn als een strategisch belangrijke spoorverbinding die de bereikbaarheid, economische kansen en leefbaarheid in het noorden en oosten van Nederland vergroot. Ze willen snelle realisatie van deze lijn en koppelen het project expliciet aan zowel regionale ontwikkeling als militaire inzetbaarheid. De partij positioneert de Nedersaksenlijn als essentieel voor zowel civiele als defensiedoeleinden.
BBB pleit voor een snelle aanleg van de Nedersaksenlijn om de bereikbaarheid van het noorden en oosten te verbeteren, grensoverschrijdende samenwerking te bevorderen en economische kansen te vergroten. Ze zien de lijn als een oplossing voor regio’s die nu te vaak worden vergeten.
“Snelle realisatie Nedersaksenlijn. De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede. Deze lijn versterkt de bereikbaarheid van het oosten en noorden van Nederland, bevordert grensoverschrijdende samenwerking met Duitsland en vergroot de leefbaarheid en economische kansen in regio’s die nu te vaak worden vergeten.”
BBB koppelt de Nedersaksenlijn expliciet aan defensie-uitgaven en militaire inzetbaarheid, en ziet het project als een strategische investering die dubbel rendement oplevert voor veiligheid en economie.
“De Nedersaksenlijn versterkt niet alleen de bereikbaarheid van de regio en de woningbouwcapaciteit, maar vergroot ook de militaire inzetbaarheid van Nederland. Door dit project te koppelen aan Defensieuitgaven, maken we dubbel rendement: voor onze veiligheid én onze economie.”
“en Nedersaksenlijn zijn hierin van strategisch belang.”
BIJ1 wil de Nedersaksenlijn vóór 2030 realiseren als onderdeel van een ambitieus plan voor beter, gratis en toegankelijk openbaar vervoer, met speciale aandacht voor regio’s buiten de Randstad. De partij ziet de Nedersaksenlijn als een essentiële aanvulling op het landelijke ov-netwerk en als stimulans voor mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende gebieden.
BIJ1 pleit voor de snelle aanleg van de Nedersaksenlijn, samen met de Lelylijn, om de bereikbaarheid en infrastructuur buiten de Randstad te verbeteren. Dit moet bijdragen aan een efficiënter ov-netwerk en de economische positie van regio’s versterken die nu onderbedeeld zijn.
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden.”
De ChristenUnie steunt de aanleg van de Nedersaksenlijn als onderdeel van hun inzet voor beter en goedkoper treinvervoer in Nederland. Ze willen investeren in deze spoorlijn om de bereikbaarheid en het openbaar vervoer in Noord- en Oost-Nederland te verbeteren, en koppelen dit aan bredere investeringen in het spoor.
De ChristenUnie kiest expliciet voor het voortzetten van de aanleg van de Nedersaksenlijn. Dit past binnen hun bredere visie om het openbaar vervoer aantrekkelijker, betaalbaarder en beter bereikbaar te maken, vooral in regio’s die nu minder goed ontsloten zijn. De partij ziet de Nedersaksenlijn als een belangrijke schakel voor regionale ontwikkeling en duurzame mobiliteit.
JA21 is voorstander van de aanleg van de Nedersaksenlijn en benadrukt het belang van een gelijktijdige realisatie met de Lelylijn. De partij wil extra investeren in openbaar vervoer buiten de Randstad en pleit voor onderzoek naar diverse financieringsbronnen om deze spoorprojecten mogelijk te maken.
JA21 vindt dat de Nedersaksenlijn en de Lelylijn beide essentieel zijn voor de bereikbaarheid van gebieden buiten de Randstad. De partij benadrukt dat deze projecten gelijktijdig moeten worden aangelegd om de regio optimaal te ontsluiten en verdere verschraling van het openbaar vervoer te voorkomen.
“Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld. JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
JA21 wil dat er actief gezocht wordt naar verschillende financieringsbronnen voor de aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn, waaronder bijdragen van het Rijk, provincies, gemeenten, Europese fondsen en eventueel private investeringen.
“JA21 wil dat onderzoek wordt gedaan naar alle mogelijke financieringsbronnen zoals bijdragen van het Rijk, provincies en gemeenten, Europese fondsen en eventueel private investeringen om de aanleg van de Lelylijn volgens het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
FVD noemt de Nedersaksenlijn expliciet als een belangrijk infrastructuurproject en pleit voor de aanleg ervan. Hun belangrijkste voorstel is om de Nedersaksenlijn daadwerkelijk aan te leggen om de bereikbaarheid in Noord-Nederland te verbeteren.
FVD wil investeren in de bereikbaarheid van Noord-Nederland door de Nedersaksenlijn aan te leggen. Dit wordt gezien als een concrete maatregel om de infrastructuur te verbeteren en de regio beter te verbinden met de rest van het land.
“We leggen de Nedersaksenlijn aan, zodat Noord-Nederland beter bereikbaar wordt.”
GroenLinks-PvdA is voorstander van de aanleg van de Nedersaksenlijn als nieuwe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen. Ze willen deze lijn daadwerkelijk realiseren en daarnaast onderzoeken welke verdere uitbreidingen van het spoor mogelijk en wenselijk zijn, met het oog op betere regionale bereikbaarheid en internationale verbindingen.
GroenLinks-PvdA wil de Nedersaksenlijn realiseren als onderdeel van een bredere uitbreiding van het Nederlandse spoorwegennet. Dit moet de bereikbaarheid van Noord-Nederland verbeteren en bijdragen aan duurzame mobiliteit. De partij koppelt de aanleg van de Nedersaksenlijn aan het streven naar meer OV-verbindingen en het herstel van grensoverschrijdende spoorlijnen.
“De Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen gaat rijden en we onderzoeken welke verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn.”
NSC wil de bereikbaarheid en economie van Noordoost-Nederland versterken door de aanleg van de Nedersaksenlijn. Ze stellen als doel dat de bouw in de komende kabinetsperiode start, zodat de eerste treinen voor 2040 kunnen rijden.
NSC ziet de Nedersaksenlijn als een belangrijke impuls voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van het noordoosten van Nederland. Ze willen dat de aanleg van deze spoorlijn in de komende kabinetsperiode begint, met als doel dat voor 2040 de eerste treinen rijden.
“De bereikbaarheid en de economie van het noordoosten van het land krijgen een impuls door de aanleg van de Nedersaksenlijn. De aanleg moet nog aankomende kabinetsperiode beginnen, zodat voor 2040 de eerste treinen rijden.”
De SP is voorstander van het investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, waaronder expliciet de Nedersaksenlijn. Zij willen hiermee de bereikbaarheid van alle regio’s verbeteren en het openbaar vervoer versterken, zodat iedereen kan rekenen op betrouwbaar en toegankelijk vervoer.
De SP wil investeren in de Nedersaksenlijn als onderdeel van hun bredere inzet op sterke regionale treinverbindingen. Dit moet bijdragen aan een betere bereikbaarheid van alle regio’s en het openbaar vervoer aantrekkelijker en toegankelijker maken voor iedereen.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
De VVD noemt de Nedersaksenlijn niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar spreekt wel over het verbeteren van regionale bereikbaarheid en het verkorten van reistijden tussen regio en Randstad. De partij ziet de Lelylijn als een toekomstperspectief en zet in op maatwerkoplossingen voor regio’s waar regulier openbaar vervoer ontbreekt. Concrete voorstellen over de Nedersaksenlijn ontbreken, waardoor het programma hierover geen uitgesproken standpunt inneemt.
De VVD wil de bereikbaarheid van regio’s verbeteren door betere ontsluitingen en kortere reistijden naar de Randstad, waarbij de Lelylijn expliciet als toekomstperspectief wordt genoemd. Over de Nedersaksenlijn wordt echter niet gesproken, noch worden er concrete plannen of toezeggingen gedaan voor deze spoorlijn.
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen. Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
Volt noemt de Nedersaksenlijn expliciet als een prioriteit voor betere regionale en internationale treinverbindingen. Hun belangrijkste voorstel is om de Nedersaksenlijn versneld aan te leggen als onderdeel van een duurzaam en grensoverschrijdend spoornetwerk, waarmee ze de bereikbaarheid van Noord-Nederland willen verbeteren en de regio economisch willen versterken.
Volt ziet de Nedersaksenlijn als essentieel voor betere verbindingen tussen Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland. Ze willen deze spoorlijn versneld realiseren om duurzame mobiliteit te bevorderen, de regionale economie te stimuleren en de internationale bereikbaarheid te vergroten. Dit past binnen hun bredere visie op grensoverschrijdend treinverkeer en het versterken van regionale verbindingen.
“We versnellen de aanleg van de Nedersaksenlijn tussen Groningen, Emmen en Enschede, zodat Noord-Nederland beter verbonden wordt met Noordwest-Duitsland.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma