Verkiezingsprogramma's 2025 overNAVO

BIJ1BBBBVNLVVDJA21PvdDSPChristenUnieFVDGroenLinks-PvdANSCVoltD66PVV50PLUSCDADENKSGP

BIJ1 wil dat Nederland zo snel mogelijk uit de NAVO stapt en kiest voor een neutrale, demilitariserende koers. Ze verwerpen elke verhoging van het NAVO-defensiebudget, willen alle NAVO- en VS-bases sluiten, en pleiten voor beëindiging van militaire samenwerking. Volgens BIJ1 draagt de NAVO bij aan escalatie, imperialisme en oorlog, en moet Nederland zich hier radicaal van losmaken ten gunste van echte vrede, neutraliteit en internationale solidariteit.

Nederland verlaat de NAVO en kiest voor neutraliteit

BIJ1 wil dat Nederland het NAVO-lidmaatschap beëindigt en een neutrale positie inneemt. Ze zien de NAVO als een imperialistisch machtsblok dat conflicten escaleert en de belangen van de wapenindustrie dient. Nederland moet zich losmaken van deze militaire alliantie om echte vrede en veiligheid te realiseren.

Nederland start direct het traject om uit de NAVO te treden en voltooit dit binnen 4 jaar. Tot dat moment verhogen we op geen enkel moment het budget van defensie.

Pagina 42

We verlaten de NAVO en kiezen voor neutraliteit. Kernwapens van de Verenigde Staten verdwijnen uit Nederland.

Pagina 6

Nederland maakt zich eindelijk los van de VS en weigert nog langer een satellietstaat ... te zijn. We maken ons militair los van de NAVO.

Pagina 36

Geen verhoging NAVO-budget en stop op NAVO-wapenwedloop

BIJ1 verzet zich tegen elke verhoging van het NAVO-defensiebudget en de wapenwedloop die door de NAVO wordt gestimuleerd. Ze willen geen extra geld naar wapens of militaire conflicten laten gaan, maar investeren in vrede en sociale voorzieningen.

We werken niet mee aan de absurde verhoging van het NAVO-budget. Er gaat geen cent meer naar wapens in militaire conflicten, naar koloniale oorlogen en naar genocide.

Pagina 42

Hoe meer wapens, hoe meer geweld en gevaar... Europa is al 3 keer sterker dan Rusland. Er is geen reden om nog meer wapens te kopen.

Pagina 42

Sluiting van alle NAVO- en VS-bases in Nederland

BIJ1 wil dat alle NAVO- en VS-militaire bases in Nederland binnen korte tijd worden gesloten en dat kernwapens onmiddellijk worden verwijderd. Dit is onderdeel van hun streven naar demilitarisering en het losmaken van Nederland uit het westerse machtsblok.

Alle NAVO- en VS-bases op Nederlands grondgebied sluiten we binnen 2 jaar. Kernwapens verwijderen we onmiddellijk.

Pagina 43

Nederland sluit alle NAVO- en VS-bases op eigen grondgebied, stopt de opslag van kernwapens in het Nederlandse dorp Volkel en loopt weg van de militaire infrastructuur van het westerse machtsblok.

Pagina 42

Vredesonderhandelingen en NAVO-rol in Oekraïne

BIJ1 bekritiseert de rol van de NAVO in het conflict in Oekraïne en pleit voor vredesonderhandelingen onder leiding van neutrale, niet-NAVO-landen. Ze zien de NAVO als partij in een proxy-oorlog en willen de VS en NAVO uitsluiten van het vredesproces.

Vredesonderhandelingen houden we met neergelegde wapens en faciliteren neutrale en dus niet-NAVO-landen. Omdat de NAVO partij is in de proxy-oorlog ... op Oekraïense grond.

Pagina 43

Nederland zet zich in voor een onmiddellijk staakt-het-vuren in Oekraïne. En pleit voor vredesonderhandelingen onder leiding van neutrale, niet-NAVO-landen.

Pagina 39

De NAVO en haar lidstaten speelden een centrale rol in de escalatie van het conflict.

Pagina 39

BBB ziet de NAVO als de hoeksteen van het Nederlandse veiligheidsbeleid en wil dat Nederland weer een serieuze en betrouwbare speler binnen het bondgenootschap wordt. De partij pleit voor een substantiële verhoging van de defensie-uitgaven tot 3,5% van het BBP in 2035, onder duidelijke voorwaarden zoals een eerlijke lastenverdeling binnen de NAVO. Concreet wil BBB onder meer een Nederlandse brigade permanent in Oost-Europa stationeren en investeert het in modern materieel en infrastructuur die meetelt voor NAVO-verplichtingen.

Structureel verhogen defensie-uitgaven tot boven NAVO-norm

BBB wil dat Nederland zijn defensie-uitgaven structureel verhoogt tot 3,5% van het BBP in 2035, maar alleen onder strikte voorwaarden zoals een eerlijke lastenverdeling binnen de NAVO en geen financiering via Europese schulden. Hiermee wil de partij de geloofwaardigheid en slagkracht van Nederland binnen de NAVO herstellen en versterken.

We nemen het groeipad naar 3,5% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) in 2035 als uitgangspunt. Tegelijk willen we dat dit niet ten koste gaat van belangrijke zaken zoals de AOW, betaalbare zorg, het mkb en een leefbaar platteland. Na 2030 gelden voor ons duidelijke voorwaarden voor verdere verhoging van onze defensieuitgaven, zoals een eerlijke verdeling van kosten binnen de NAVO en geen financiering via Europese schulden of giften.

Pagina 13

Onze ambitie is duidelijk: Nederland wordt weer een serieuze en betrouwbare speler binnen de NAVO en wereldwijd. De NAVO blijft de hoeksteen van ons veiligheidsbeleid.

Pagina 87

BBB onderschrijft het belang van een sterke en geloofwaardige krijgsmacht die beschermt wat ons Nederland dierbaar is. We steunen daarom het streven naar een versterking van de NAVO en het verhogen van de Nederlandse defensieuitgaven. In dat kader is BBB bereid om het door het CPB geschetste ingroeipad naar 3,5% BBP in 2035 als uitgangspunt te nemen...

Pagina 87

Daarom hanteren we als BBB tien duidelijke voorwaarden, waaronder een eerlijke lastenverdeling tussen NAVOpartners, geen financiering via Europese schulden of giften en een groeipad dat aanpasbaar is bij veranderende dreigingen.

Pagina 88

Permanente Nederlandse brigade in Oost-Europa

Om de NAVO-bijdrage te vergroten en de geloofwaardigheid van Nederland binnen het bondgenootschap te versterken, wil BBB een volledige Nederlandse brigade permanent stationeren in Polen of Litouwen. Dit moet ook de ruimtedruk op Defensie in Nederland verlichten.

Om de geoefendheid van onze eenheden en geloofwaardigheid binnen de NAVO te vergroten zal Nederland een volledige brigade permanent in Polen of Litouwen positioneren. Dit verlicht ook de ruimtedruk van Defensie in Nederland.

Pagina 88

Investeren in modern materieel en infrastructuur voor NAVO-verplichtingen

BBB wil investeren in modern materieel, zoals een tweede tankbataljon en geavanceerde drones, specifiek om de NAVO-bijdrage te versterken. Ook strategische infrastructuurprojecten worden expliciet meegeteld binnen de NAVO-verplichtingen.

Nederland zal overgaan op aanschaf van een tweede tankbataljon diep geïntegreerd met onbemande systemen, wezenlijk voor de slagkracht van onze landmacht en onze bijdrage aan de NAVO.

Pagina 88

We erkennen en benutten de strategische militaire mobiliteitsvoordelen van belangrijke infrastructuurprojecten die zich daarvoor lenen. We laten deze expliciet meetellen binnen onze NAVO verplichtingen voor defensieuitgaven aan infrastructuur.

Pagina 83

Geen automatisch NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne

BBB is kritisch over NAVO-uitbreiding en stelt dat Oekraïens lidmaatschap van de NAVO nu niet aan de orde is zolang het land in oorlog is.

Geen automatische lidmaatschappen. Lidmaatschap van Oekraïne van de NAVO is nu niet aan de orde; het land is in oorlog.

Pagina 118

BVNL wil dat Nederland lid blijft van de NAVO, maar uitsluitend op basis van de oorspronkelijke defensieve afspraken en met volledige nationale soevereiniteit. De partij is tegen militaire of financiële betrokkenheid bij conflicten buiten NAVO-grondgebied, wil de NAVO-bijdrage beperken tot 2% van het BNP, en verzet zich tegen verdere overdracht van zeggenschap aan de NAVO. BVNL is ook expliciet tegen NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne.

Lidmaatschap NAVO uitsluitend defensief en soeverein

BVNL benadrukt dat het NAVO-lidmaatschap alleen bedoeld is voor de verdediging van de lidstaten en dat Nederland volledig soeverein moet blijven in defensieaangelegenheden. De partij verzet zich tegen inmenging in oorlogen buiten NAVO-grondgebied en wil geen verdere overdracht van nationale zeggenschap aan de NAVO.

De krijgsmacht is uitermate belangrijk voor de veiligheid van Nederland en moet daarom volledig soeverein zijn, met voldoende personeel en materieel. Daarnaast zijn we lid van de NAVO op grond van de oorspronkelijke afspraken, namelijk dat het een bondgenootschap is uitsluitend ter verdediging van de lidstaten.

Pagina 48

BVNL wil dat Nederland weer soeverein wordt. We moeten stoppen met het overhevelen van zeggenschap naar ongekozen supranationale organen zoals de WHO, de EU, de VN en de NAVO.

Pagina 7

Geen militaire of financiële steun buiten NAVO-grondgebied

BVNL wil dat Nederland zich niet mengt in oorlogen buiten het NAVO-grondgebied en geen militaire of financiële steun verleent aan dergelijke operaties. Dit standpunt is bedoeld om Nederlandse betrokkenheid bij buitenlandse conflicten te minimaliseren en de focus te houden op nationale en NAVO-verdediging.

Nederland mengt zich niet in oorlogen waar wij niets mee te maken hebben en we streven altijd naar diplomatieke onderhandelingen.

Pagina 48

Er worden geen operaties of oorlogen financieel of militair gesteund buiten het NAVO-grondgebied.

Pagina 48

We houden ons aan onze NAVO-verplichtingen, maar we steunen geen oorlogen buiten het NAVO-grondgebied met materieel of personeel.

Pagina 19

NAVO-bijdrage beperken tot 2% van het BNP

BVNL wil dat Nederland voldoet aan de NAVO-norm van 2% van het BNP voor defensie-uitgaven, maar verzet zich tegen een verhoging naar 5%. Dit is bedoeld om de financiële lasten te beperken en prioriteit te geven aan nationale belangen.

Per direct voldoen aan de 2% BNP norm die de NAVO stelt, verhoging naar 5% is te veel en draaien we terug.

Pagina 48

De afdracht van 5% van het bbp draaien we terug naar 2%.

Pagina 19

Tegen NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne

BVNL is expliciet tegen het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne, om escalatie en verdere betrokkenheid van Nederland en de NAVO in het conflict met Rusland te voorkomen.

Oekraïne mag geen lid worden van de NAVO of van de EU.

Pagina 20

De VVD ziet de NAVO als de hoeksteen van de Nederlandse en Europese veiligheid, maar wil dat Europa binnen de NAVO zelfstandiger en sterker wordt. De partij pleit voor forse verhoging van de defensie-uitgaven tot boven de NAVO-norm, versterking van de Europese pijler binnen de NAVO (zonder een Europees leger), en meer gezamenlijke investeringen in strategische capaciteiten. Tegelijkertijd wil de VVD de afhankelijkheid van de VS verminderen en zet ze in op een geloofwaardige Europese nucleaire afschrikking.

Forse verhoging defensiebudget tot boven NAVO-norm

De VVD wil structureel meer investeren in defensie, met als doel minimaal 3,5% van het BBP te besteden, ruim boven de huidige NAVO-norm. Dit moet de NAVO-verplichtingen waarborgen en Nederland minder afhankelijk maken van politieke grillen.

Op termijn is een investering van tenminste 3,5% is nodig om onze krijgsmacht te moderniseren en onze NAVO-verplichtingen na te komen; een eerlijke contributie is de logische en morele verplichting van elke bondgenoot.

Pagina 44

De VVD heeft de 2%-norm al als harde ondergrens wettelijk vastgelegd. Om ons land en onze krijgsmacht de zekerheid voor de lange termijn te geven die zij verdient, leggen we de geldende NAVO-norm van 3,5% als streefcijfer ook vast in de wet. Stelt de NAVO een hogere norm, dan willen we dat de wettelijke verplichting ook weer verhoogd wordt.

Pagina 44

Sterke Europese pijler binnen de NAVO, geen Europees leger

De VVD wil dat Europese landen meer verantwoordelijkheid nemen binnen de NAVO, door samen te investeren in strategische capaciteiten en commandovoering, maar verwerpt het idee van een Europees leger. Nationale parlementen behouden het laatste woord over inzet.

Zo bouwen we aan een sterke Europese pijler binnen de NAVO, die zelfstandiger kan opereren als dat nodig is. We willen geen Europees Leger: de Tweede Kamer besluit altijd of onze krijgsmacht ergens wordt ingezet.

Pagina 45

De VS blijft een onmisbare bondgenoot, maar Europese landen moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen veiligheid. Dit doen we door pragmatisch met gelijkgezinden landen de dure systemen aan te schaffen die nodig zijn voor commandovoering over grootschalige militaire operaties waarvoor we nu te afhankelijk zijn van de VS. Wat de VVD betreft vindt deze samenwerking nadrukkelijk binnen de NAVO plaats...

Pagina 45

Investeren in strategische capaciteiten en interoperabiliteit binnen NAVO

De VVD wil samen met NAVO-bondgenoten investeren in strategische capaciteiten zoals satellieten, grote vliegtuigen en maritieme patrouilles, en de interoperabiliteit vergroten. Dit moet de Europese defensie versterken en de afhankelijkheid van de VS verminderen.

Om onze afhankelijkheid van de VS te verminderen investeren we samen met bondgenoten in strategische capaciteit zoals satellieten en grote vliegtuigen voor inlichtingenverzameling, radarbeeld, en maritieme patrouilles. Hiermee kunnen we ook de Noordzee beveiligen.

Pagina 46

De Landmacht heeft meer gevechtskracht nodig om te voldoen aan NAVO en Europese eisen.

Pagina 46

NAVO als kader voor veiligheidsgaranties en uitbreiding (Oekraïne)

De VVD blijft vasthouden aan het afgesproken pad naar NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne en ziet de NAVO als essentieel voor toekomstige veiligheidsgaranties.

Het afgesproken pad naar NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne blijft voor de VVD overeind.

Pagina 47

Europese nucleaire afschrikking als aanvulling op NAVO

De VVD wil een geloofwaardige Europese kernparaplu onder Frans en eventueel Brits leiderschap, om de afhankelijkheid van de Amerikaanse nucleaire bescherming binnen de NAVO te verminderen.

De VVD wil dat Nederland een constructieve houding aanneemt ten opzichte van een geloofwaardige Europese kernparaplu onder Frans en eventueel Brits leiderschap. ... Zo verminderen we in Europees verband onze afhankelijkheid van de Amerikaanse nucleaire bescherming.

Pagina 45

JA21 ziet de NAVO als essentieel voor de verdediging van Nederland en haar bondgenoten, maar benadrukt tegelijkertijd het belang van nationale soevereiniteit en onafhankelijkheid binnen het bondgenootschap. De partij wil fors investeren in Defensie om te voldoen aan de NAVO-normen, maar verzet zich tegen een EU-leger en militaire inzet zonder direct Nederlands belang. JA21 streeft naar een sterke, zelfstandige krijgsmacht die NAVO-verplichtingen kan nakomen, maar zonder afhankelijkheid van andere landen voor strategische capaciteiten.

Fors investeren in Defensie om NAVO-verplichtingen na te komen

JA21 wil dat Nederland volledig voldoet aan de NAVO-verplichtingen, waaronder de 2%-norm en verdere investeringen in Defensie. Dit moet de geloofwaardigheid van Nederland binnen het bondgenootschap versterken en de weerbaarheid tegen dreigingen vergroten.

JA21 heeft de afgelopen jaren bewezen dé defensiepartij van Nederland te zijn, met onder meer de hoogste doorgerekende defensie-uitgaven in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023, en het wettelijk verankeren van de 2% NAVO-norm.

Pagina 55

JA21 wil: Een krijgsmacht die volledig voldoet aan de opgedragen taken ter verdediging van het Nederlands grondgebied en NAVO-grondgebied.

Pagina 56

Geen EU-leger, geen militaire inzet zonder Nederlands belang

JA21 bevestigt haar loyaliteit aan de NAVO, maar verzet zich tegen een Europees leger buiten NAVO-verband en tegen militaire operaties zonder aantoonbaar Nederlands belang. De partij wil geen afhankelijkheid van Amerikaanse ondersteuning voor strategische capaciteiten.

We bevestigen onze loyaliteit in NAVO-verband, militair, diplomatiek en financieel. Tegelijk blijven we als eerste alert op onze eigen soevereiniteit, en steunen dus geen EU-leger buiten NAVO, geen militair optreden zonder Nederlands belang, en geen afhankelijkheid van Amerikaanse ondersteuning voor strategische capaciteiten.

Pagina 56

Geen EU-leger en geen militaire inzet zonder aantoonbaar Nederlands belang of mandaat.

Pagina 57

Geen NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne

JA21 steunt Oekraïne in haar strijd, maar is tegen toetreding van Oekraïne tot de NAVO.

Oekraïne onverminderd steunen in haar strijd voor onafhankelijkheid maar niet toelaten tot de NAVO en de Europese Unie.

Pagina 58

Investeren in cyberveiligheid volgens NAVO-afspraken

JA21 onderschrijft de NAVO-afspraak om 1,5% van het BBP te investeren in cyberveiligheid, kritieke infrastructuur en innovatie, en wil deze investering centraal en effectief organiseren.

In NAVO-verband is daarom afgesproken dat 1,5% van het BBP moet worden geïnvesteerd in cyberveiligheid, kritieke infrastructuur en innovatie. JA21 staat achter deze afspraak en zet in op een stevige en centrale aanpak van deze investering onder één verantwoordelijk ministerie, met één vaste Kamercommissie, en onder scherpe toetsing op effectiviteit.

Pagina 20

De Partij voor de Dieren (PvdD) is zeer kritisch over de NAVO en wil op termijn af van het NAVO-lidmaatschap, omdat de NAVO volgens hen vooral de machtsbelangen van de VS dient. De partij pleit voor een alternatief defensiesamenwerkingsverband zonder de VS, gebaseerd op internationaal recht en solidariteit. Totdat zo’n alternatief bestaat, blijft Nederland lid van de NAVO, maar de PvdD verwerpt de NAVO-defensienorm en wil geen automatische verhoging van het defensiebudget.

Kritisch op NAVO-lidmaatschap en streven naar alternatief

De PvdD vindt dat de NAVO vooral de belangen van de VS dient en wil Nederland zo snel mogelijk onafhankelijk maken van de VS. Ze pleiten voor een nieuw samenwerkingsverband zonder de VS, gericht op vrede, gelijkwaardigheid en internationaal recht. Zolang dat alternatief er niet is, blijft Nederland lid van de NAVO.

Bovendien is de Partij voor de Dieren heel kritisch op de NAVO. De NAVO is een militaire alliantie die voornamelijk machtsbelangen van de VS dient. Daar willen we vanaf. De Partij voor de Dieren zet in op een alternatief voor de NAVO: een nieuwe vorm van samenwerking met betrouwbare bondgenoten, zonder de VS. Een samenwerking op basis van internationaal recht, gelijkwaardigheid en solidariteit, gericht op verdediging.

Pagina 125

Nederland zet zich in voor een alternatief voor de NAVO in de vorm van een samenwerkingsverband tussen betrouwbare Europese en niet-Europese landen zonder de VS. Dit samenwerkingsverband werkt op basis van het internationaal recht, gelijkwaardigheid en solidariteit en is gericht op verdediging, vrede, veiligheid en wederzijdse ontwapening. Zolang het alternatief er niet is, blijft Nederland lid van de NAVO.

Pagina 125

Afwijzing NAVO-defensienorm en geen automatische verhoging defensiebudget

De PvdD verwerpt de NAVO-norm voor defensie-uitgaven en wil geen wettelijke verankering daarvan. Elke defensie-uitgave moet goed onderbouwd zijn en mag niet ten koste gaan van klimaat, natuur, zorg, onderwijs of sociale zekerheid.

Nederland steunt geen specifieke NAVO-norm en geen wettelijke verankering van een defensienorm. Elke uitgave voor defensie wordt bepaald op basis van goede onderbouwing. Uitgaven gaan niet ten koste van klimaat, natuur, sociale zekerheid, zorg en onderwijs.

Pagina 125

De NAVO-norm wordt gedicteerd door Trump: daar doen wij niet aan mee. We wegen zorgvuldig af wat nodig is op basis van goed onderbouwde plannen. Géén blanco cheque voor defensie.

Pagina 125

Investeren in Europese defensie, onafhankelijk van de VS

De partij wil extra investeren in Europese defensie om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden van de VS, en pleit voor gezamenlijke Europese investeringen zonder bezuinigingen op andere maatschappelijke posten.

Nederland en Europa investeren extra in de eigen Europese defensie. Daarbij kijken we steeds kritisch welke investeringen echt nodig zijn om onszelf te kunnen verdedigen en zo snel mogelijk onafhankelijk te worden van de VS.

Pagina 125

De afhankelijkheid van de VS bouwen we zo snel mogelijk af door te investeren in een eigen Europese defensie.

Pagina 125

De SP is kritisch over de NAVO en wil op termijn toewerken naar een Europese veiligheidsarchitectuur die de NAVO vervangt. Tot die tijd moet de NAVO zich beperken tot defensie van het eigen grondgebied, zonder uitbreiding of buitenlandse operaties zonder VN-mandaat. De partij verzet zich tegen hogere defensie-uitgaven volgens de NAVO-norm en wil onafhankelijkheid van de Amerikaanse wapenindustrie.

NAVO beperken tot verdediging eigen grondgebied

De SP vindt dat de NAVO zich strikt moet beperken tot defensieve taken binnen het eigen grondgebied en geen operaties buiten Europa mag uitvoeren zonder VN-mandaat. Uitbreiding met nieuwe NAVO-landen wordt afgewezen. Dit standpunt komt voort uit de wens om militaire escalatie en Amerikaanse dominantie te voorkomen.

Tot deze Europese veiligheidsarchitectuur er is moet de NAVO zich richten op haar eigen taak, namelijk het verdedigen van het eigen grondgebied van de aangesloten bondgenoten. Dat betekent expliciet: geen operaties buiten het eigen grondgebied, geen operaties zonder VNmandaat en geen uitbreiding met nieuwe NAVOlanden.

Pagina 22

NAVO vervangen door Europese veiligheidsarchitectuur

De SP wil op termijn de NAVO opheffen en vervangen door een Europese veiligheidsstructuur die militair onafhankelijk is van de VS. Dit moet leiden tot meer Europese autonomie en minder Amerikaanse invloed op het veiligheidsbeleid.

Er moet dan ook worden gewerkt aan een beter alternatief: een Europese veiligheidsarchitectuur waar het Europese deel van de NAVO onderdeel van wordt, zodat de NAVO kan worden opgeheven. Deze veiligheidsarchitectuur moet militair onafhankelijk zijn van de VS, gebaseerd zijn op het internationaal recht en gericht zijn op internationale samenwerking.

Pagina 22

Tegen verhoging defensie-uitgaven volgens NAVO-norm

De SP verzet zich tegen de NAVO-norm voor defensie-uitgaven, met name de door Trump geëiste verhoging, omdat dit leidt tot bezuinigingen op sociale voorzieningen en vooral de Amerikaanse wapenindustrie ten goede komt.

De SP is tegen de nieuwe NAVOnorm voor defensieuitgaven waarbij de Amerikaanse president Trump van ons eist dat wij 5% van alles wat we samen in Nederland verdienen uitgeven aan wapens. Dit leidt tot een wereldwijde wapenwedloop en komt vooral de Amerikaanse wapenindustrie ten goede.

Pagina 22

Tegelijkertijd doen wij geen onnodige extra uitgaven aan de NAVOnorm die onze economie juist afremmen.

Pagina 56

Onafhankelijkheid van Amerikaanse wapenindustrie

De SP wil dat Europa onafhankelijk wordt van de Amerikaanse wapenindustrie en investeert in een eigen defensie-industrie, zodat publieke belangen en veiligheid centraal staan in plaats van winstmaximalisatie.

Europa moet onafhankelijk zijn van de Amerikaanse wapenindustrie. Wij hebben tal van alternatieven binnen de grenzen van de EU, goed opgeleide vakmensen en onderzoekers waarmee wij zelf wapens voor onze verdediging kunnen maken.

Pagina 22

Het algemeen belang en de veiligheid moeten centraal staan, niet de winstmaximalisatie van wapenbedrijven.

Pagina 23

De ChristenUnie ziet de NAVO als essentieel voor de verdediging van Nederland en Europa, maar vindt dat Europa minder afhankelijk moet worden van de VS binnen het bondgenootschap. Ze willen de Europese pijler van de NAVO versterken, investeren fors om aan de NAVO-norm te voldoen, en steunen het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne onder voorwaarden. De partij benadrukt dat militaire inzet altijd deel moet zijn van een bredere, diplomatieke strategie en onder expliciete Nederlandse instemming.

Europese pijler NAVO versterken, minder afhankelijk van VS

De ChristenUnie vindt de huidige afhankelijkheid van Europa van de VS binnen de NAVO niet toekomstbestendig. Ze pleiten voor versterking van de Europese samenwerking binnen de NAVO, betere afstemming van investeringen en strategieën, en uitbreiding van de EU-commandostructuur. Dit moet leiden tot meer strategische autonomie en snellere operationele inzet, met behoud van nationale zeggenschap over troepen.

De mate waarin Europa afhankelijk is van de VS binnen de NAVO is niet toekomstbestendig. Daarom moet de samenwerking binnen de Europese pijler van de NAVO worden versterkt. Dit doen we door investeringen, werkwijze en strategieën beter op elkaar aan te laten sluiten (bijvoorbeeld via het NAVO Defensieplanningsproces).

Pagina 19

We willen de EU-commandostructuur uitbreiden om daadkrachtig Europees optreden en een snelle operationele inzet mogelijk te maken. Voor de inzet van Nederlandse troepen blijft altijd expliciete Nederlandse instemming vereist.

Pagina 19

Voldoen aan verhoogde NAVO-norm voor defensie-uitgaven

De partij onderschrijft de nieuwe, verhoogde NAVO-norm voor defensie-uitgaven en wil fors investeren om deze te halen. Ze koppelen dit aan het belang van het beschermen van vrijheid en het versterken van de defensieorganisatie, maar benadrukken ook het belang van politieke controle en integrale veiligheidsbenadering.

De nieuwe NAVO-norm vraagt veel van de Nederlandse schatkist, defensieorganisatie en defensie-industrie, maar is noodzakelijk om onze vrijheden te kunnen verdedigen.

Pagina 19

We investeren de komende jaren fors in defensie om te kunnen voldoen aan de NAVO-norm om in 2035 3,5% van ons BBP uit te geven aan defensie en daarnaast 1,5% aan bijvoorbeeld infrastructuur die ook defensie ten goede komt.

Pagina 19

Steun voor NAVO-lidmaatschap Oekraïne onder voorwaarden

De ChristenUnie steunt het traject naar NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne, mits aan de reguliere voorwaarden wordt voldaan. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere steun aan Oekraïne in de strijd tegen Russische agressie.

Nederland steunt Oekraïne in het traject naar lidmaatschap van de NAVO en de EU. Oekraïne zal hiervoor moeten voldoen aan de reguliere voorwaarden.

Pagina 19

FVD is zeer kritisch over het NAVO-lidmaatschap en pleit voor heroverweging ervan, waarbij de Nederlandse soevereiniteit centraal staat. De partij wil dat Nederland zelf beslist over militaire inzet en investeringen in defensie, los van opgelegde NAVO-normen. FVD stelt voor het NAVO-lidmaatschap via een referendum aan de bevolking voor te leggen en verzet zich tegen automatische deelname aan NAVO-operaties of -doelstellingen.

NAVO-lidmaatschap heroverwegen via referendum

FVD vindt dat het NAVO-lidmaatschap niet vanzelfsprekend is en wil dat de Nederlandse bevolking hierover direct kan beslissen. De partij ziet het NAVO-lidmaatschap als een beperking van de nationale soevereiniteit en wil daarom een referendum organiseren.

We leggen het lidmaatschap van de NAVO via een referendum voor aan de Nederlandse bevolking, zodat we als land zelf kunnen beslissen of we door willen op het huidige pad.

Pagina 74

Geen opgelegde NAVO-norm voor defensie-uitgaven

FVD verwerpt het idee dat Nederland defensie-uitgaven moet baseren op NAVO-afspraken. In plaats daarvan wil de partij investeren naar eigen inzicht, gericht op nationale weerbaarheid en belangen.

We investeren in onze krijgsmacht - niet volgens een opgelegde NAVO-norm, maar naar eigen inzicht, zodat Nederland weerbaar is en onze militairen beter worden beloond.

Pagina 74

Geen militaire inzet onder NAVO- of EU-commando

De partij stelt dat de inzet van Nederlandse militairen nooit door de NAVO of EU bepaald mag worden. Alleen Nederland zelf moet beslissen over militaire missies, om de nationale controle en soevereiniteit te waarborgen.

We staan nooit toe dat de inzet van onze militairen door de EU of de NAVO wordt bepaald, zodat Nederland altijd zelf de controle houdt.

Pagina 74

Betrokkenheid bij supranationale organisaties herzien

FVD wil de Nederlandse betrokkenheid bij supranationale organisaties zoals de NAVO herzien, met volledige transparantie over internationale afspraken en prioriteit voor nationale wetgeving.

We sturen daarom aan op intelligente uittreding uit de EU en herzien onze betrokkenheid bij andere supranationale organisaties zoals de NAVO.

Pagina 8

We schrappen de artikelen 93 en 94 van onze Grondwet zodat de Nederlandse wet altijd boven internationale verdragen en afspraken komt te staan.

Pagina 8

GroenLinks-PvdA erkent het belang van de NAVO voor de collectieve veiligheid van Nederland en Europa, maar wil tegelijkertijd de Europese defensiesamenwerking versterken en de afhankelijkheid van de VS verminderen. Ze committeren zich aan de NAVO-norm voor defensie-uitgaven en zien NAVO-lidmaatschap als de beste veiligheidsgarantie voor Oekraïne. De partij pleit voor een zelfstandiger Europa op defensiegebied, met meer gezamenlijke Europese initiatieven en minder inkoop bij niet-Europese defensie-industrieën.

NAVO-norm en collectieve veiligheid onderschrijven

GroenLinks-PvdA ziet de NAVO als essentieel voor de veiligheid van Nederland en Europa, vooral tegen dreigingen uit Rusland. Ze committeren zich aan de NAVO-norm voor defensie-uitgaven en willen deze verhogen, maar zonder te bezuinigen op sociale voorzieningen. De NAVO blijft de hoeksteen van de collectieve verdediging, maar er is ook aandacht voor een sterkere Europese pijler.

De NAVO versterkt de collectieve veiligheid van Nederland en Europa tegen dreigingen uit Rusland en elders. We committeren ons aan de NAVO-norm en versterken de Europese pijler van de NAVO in nauwe samenhang met het Europese veiligheids- en defensiebeleid.

Pagina 93

We houden ons aan de nieuwe NAVO-norm en groeien toe naar de afspraak om 3,5% van het bbp uit te geven aan defensie.

Pagina 30

Minder afhankelijk van de VS, sterkere Europese defensie

De partij wil de afhankelijkheid van de Verenigde Staten verminderen door Europese defensiesamenwerking te intensiveren en een onafhankelijke Europese defensie-industrie op te bouwen. Dit betekent meer gezamenlijke ontwikkeling en inkoop van wapensystemen binnen Europa en het niet langer plaatsen van orders bij de Israëlische defensie-industrie.

We bouwen onze afhankelijkheid van de VS af en plaatsen geen orders meer bij de Israëlische defensie-industrie.

Pagina 93

Defensie moet een gedeelde EU-competentie worden; besluiten over inzet van de krijgsmacht blijven echter een nationale bevoegdheid. Integratie van de krijgsmachten zetten we voort. We bouwen een onafhankelijke Europese defensie-industrie via de gezamenlijke ontwikkeling en inkoop van wapensystemen, diensten en infrastructuur.

Pagina 93

NAVO-lidmaatschap als veiligheidsgarantie voor Oekraïne

GroenLinks-PvdA beschouwt het NAVO-lidmaatschap als de beste garantie voor de veiligheid van Oekraïne tegen Russische agressie en wil dat Nederland een leidende rol speelt in het ondersteunen van Oekraïne op weg naar dit lidmaatschap.

Het NAVO-lidmaatschap is de beste veiligheidsgarantie die we Oekraïne tegen Russische agressie kunnen bieden.

Pagina 85

NSC beschouwt het NAVO-lidmaatschap als de hoeksteen van het Nederlandse veiligheidsbeleid en wil zich committeren aan de nieuwe NAVO-norm voor defensie-uitgaven. Ze pleiten voor een forse verhoging van het defensiebudget tot 3,5% van het BBP, met aanvullende investeringen in infrastructuur en militaire slagkracht. Tegelijkertijd benadrukt NSC dat deze uitgaven niet ten koste mogen gaan van de bestaanszekerheid van burgers en dat Nederland samen met andere Europese landen meer verantwoordelijkheid moet nemen binnen het NAVO-kader.

Forse verhoging defensiebudget naar nieuwe NAVO-norm

NSC wil dat Nederland zich volledig conformeert aan de nieuwe NAVO-norm van 3,5% van het BBP voor defensie-uitgaven en 1,5% voor gerelateerde uitgaven zoals infrastructuur. Dit moet de militaire slagkracht, gereedheid en uitrusting versterken, mede in het licht van de veranderende geopolitieke situatie. De partij ziet deze investeringen als noodzakelijk voor de veiligheid van Nederland, maar stelt dat de sociale zekerheid van burgers niet mag worden aangetast.

Het lidmaatschap van de NAVO is de hoeksteen van ons veiligheidsbeleid. Nederland zal samen met andere Europese landen meer eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten nemen. We committeren ons daarom aan de nieuwe NAVO-norm in 2035 van 3,5% van de economie voor Defensie-uitgaven en 1,5% voor gerelateerde uitgaven zoals infrastructuur.

Pagina 29

We versterken de krijgsmacht en hanteren de nieuwe NAVO-norm van 3,5% voor Defensie-uitgaven en 1,5% voor andere uitgaven zoals versterken van de bruggen.

Pagina 26

We verhogen daarom de defensie-uitgaven tot de nieuwe NAVO-norm van 3,5% van de economie.

Pagina 26

De extra investeringen in defensie zijn noodzakelijk, maar moeten zorgvuldig worden gedekt. Daarbij mag de bestaanszekerheid van mensen nooit in het gedrang komen.

Pagina 29

NAVO als fundament, maar geen Europees leger

Hoewel NSC het NAVO-lidmaatschap als essentieel ziet, wijst de partij de vorming van een Europees leger af. Ze willen dat het nationale parlement het laatste woord houdt over militaire missies en pleiten voor nauwere Europese samenwerking op het gebied van defensieaankopen, maar zonder het geweldsmonopolie uit handen te geven aan de EU.

We zijn tegen de vorming van een Europees leger. Het uit handen geven van ons geweldsmonopolie aan de Europese Unie ondergraaft het fundament van Nederland als zelfstandige staat. Wel vinden we dat Europese landen nauwer moeten samenwerken bij defensieaankopen.

Pagina 29

Volt ziet de NAVO als een belangrijk bondgenootschap, maar wil dat Europa zelfstandiger wordt op defensiegebied en een volwaardige pijler binnen de NAVO vormt. Volt pleit voor een Europese krijgsmacht die samenwerkt met de NAVO, onder democratische controle van het Europees Parlement, en wil dat topfuncties binnen de NAVO vaker door Europeanen worden vervuld. Daarnaast wil Volt dat de EU haar internationale NAVO-verplichtingen nakomt en een deel van de verhoging van de NAVO-begroting investeert in digitale infrastructuur. De kern van hun visie is: meer Europese autonomie binnen het NAVO-kader, met nadruk op samenwerking, democratische controle en strategische investeringen.

Europese krijgsmacht als pijler binnen de NAVO

Volt wil dat de EU een eigen krijgsmacht opbouwt die samenwerkt met de NAVO, zodat Europa minder afhankelijk wordt van de VS en sneller kan reageren op dreigingen. Deze krijgsmacht moet onder toezicht staan van het Europees Parlement en uiteindelijk een volwaardige pijler binnen de NAVO worden, geleid door een verantwoordelijke commissaris.

De Europese Unie (EU) moet zichzelf beter beschermen. De Verenigde Staten laten zien dat we niet langer op hun steun kunnen rekenen. Het is tijd dat de EU verantwoordelijkheid neemt voor de veiligheid van haar inwoners. Daarom bouwen we aan een Europese krijgsmacht die samenwerkt met de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en die onder toezicht staat van het Europees Parlement.

Pagina 115

Ons uiteindelijke doel is duurzame vrede en het verdedigen van de internationale rechtsorde. Daarvoor is een volwaardige Europese defensie nodig: een pijler binnen de NAVO, onder democratische controle van het Europees Parlement en geleid door een verantwoordelijke commissaris.

Pagina 115

Meer Europese invloed binnen de NAVO-top

Volt vindt dat Europeanen vaker topfuncties binnen de NAVO moeten bekleden, om zo de Europese invloed en belangen binnen het bondgenootschap te versterken.

Volt wil dat topfuncties binnen de NAVO, zoals die van de Supreme Allied Commander Europe (SACEUR), vaker door Europeanen worden vervuld.

Pagina 115

NAVO-verplichtingen nakomen en investeren in digitale infrastructuur

Volt benadrukt het belang van het nakomen van internationale NAVO-verplichtingen en wil een deel van de verhoging van de NAVO-begroting inzetten voor de ontwikkeling van digitale infrastructuur binnen de EU, als onderdeel van strategische autonomie en cyberweerbaarheid.

De EU blijft haar internationale verplichtingen nakomen en versterkt het vertrouwen binnen de NAVO en andere bondgenootschappen.

Pagina 117

We investeren een deel van de verhoging van de NAVO-begroting in de ontwikkeling van de digitale infrastructuur binnen de EU. Dit speelt immers een sleutelrol in de strategische autonomie van de EU en in de verdediging tegen cyber- en hybride dreigingen.

Pagina 123

D66 ziet de NAVO als essentieel voor de Europese en Nederlandse veiligheid, maar wil op termijn toewerken naar een Europese krijgsmacht. Op korte termijn zet D66 in op een sterkere Europese positie binnen de NAVO, met meer gezamenlijke Europese capaciteiten en investeringen. D66 belooft de NAVO-afspraken over defensie-uitgaven na te komen en steunt verdere NAVO-integratie van Oekraïne voor Europese veiligheid.

Sterkere Europese positie binnen de NAVO

D66 wil dat Europa binnen de NAVO meer eigen strategische verantwoordelijkheid neemt, met Europees materieel, personeel en commandovoering. Dit moet leiden tot meer slagkracht, kostenbesparing en een volwaardige rol van Europa binnen het bondgenootschap.

Op de korte termijn wil D66 een sterke Europese positie binnen de NAVO, met Europese strategische commandovoering, Europees materieel en Europees personeel. Hiermee zijn we niet alleen op financieel terrein een volwaardig bondgenoot binnen de NAVO, maar ook voor wat betreft capaciteiten en uitvoering.

Pagina 73

We komen de NAVO-afspraak na om minimaal 3,5% van het bbp aan defensie uit te geven en minimaal 1,5% van het bbp aan de kritieke infrastructuur, civiele paraatheid, veerkracht en het versterken van onze defensie-industrie.

Pagina 73

Steun voor NAVO-integratie van Oekraïne

D66 ziet de verdere integratie van Oekraïne in de NAVO als cruciaal voor de veiligheid op het Europese continent. Dit standpunt onderstreept het belang dat D66 hecht aan het versterken van het NAVO-bondgenootschap in reactie op Russische agressie.

De verdere integratie van Oekraïne in de NAVO is van groot belang voor veiligheid op het Europese continent.

Pagina 75

NAVO-uitgaven als budgettaire prioriteit

D66 erkent dat de NAVO vraagt om meer defensie-uitgaven en stelt dit expliciet als prioriteit in de begroting, ondanks andere grote uitgavenposten.

Daarnaast vraagt de NAVO ons om meer geld vrij te maken voor defensie. Voor onze veiligheid zetten we ons hier vol voor in.

Pagina 83

De PVV ziet de NAVO als de hoeksteen van het Nederlandse defensie- en veiligheidsbeleid, maar wil dat Nederland zich vooral richt op de bescherming van het eigen grondgebied en niet op buitenlandse militaire missies. De partij pleit voor het uitsluiten van Turkije uit de NAVO en wil dat andere landen meer bijdragen aan steun voor Oekraïne, zodat Nederland meer geld overhoudt voor eigen burgers. De PVV benadrukt nationale soevereiniteit en verzet zich tegen verdere Europese integratie of machtsoverdracht.

NAVO blijft hoeksteen van defensiebeleid

De PVV erkent het belang van de NAVO voor de Nederlandse veiligheid, maar wil dat het Nederlandse belang en de bescherming van het eigen grondgebied centraal staan. Buitenlandse militaire missies worden afgewezen; de focus moet liggen op grensbewaking en nationale soevereiniteit.

De NAVO is en blijft de hoeksteen van ons defensie- en veiligheidsbeleid.

Pagina 31

Wij willen dus geen buitenlandse militaire missies, maar militaire inzet aan onze eigen grenzen: grensbewaking.

Pagina 31

Turkije uit de NAVO

De PVV wil dat Turkije geen deel meer uitmaakt van de NAVO. Dit standpunt komt voort uit zorgen over de betrouwbaarheid en oriëntatie van Turkije binnen het bondgenootschap.

Turkije uit de NAVO

Pagina 31

Minder Nederlandse steun aan Oekraïne, andere NAVO-landen moeten meer doen

Hoewel de PVV Oekraïne steunt vanwege de Russische agressie, vindt de partij dat Nederland al te veel heeft bijgedragen en dat andere landen binnen de NAVO meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Zo wil de PVV meer financiële ruimte creëren voor binnenlandse prioriteiten.

Wij steunen Oekraïne, omdat het een soeverein land is dat door de Russische agressor onrechtmatig is binnengevallen. Ondertussen hebben we al ruim € 20 miljard aan Oekraïne betaald. Laat andere landen nu wat meer doen, dan hebben wij meer geld voor de Nederlanders.

Pagina 31

50PLUS ziet de NAVO als de hoeksteen van het Nederlandse veiligheidsbeleid en benadrukt het belang van voldoende militair vermogen om zowel Nederland als het NAVO-grondgebied te verdedigen. De partij wil de defensie-uitgaven uitbreiden in lijn met NAVO-afspraken en pleit voor versterking van de nationale defensie-industrie. 50PLUS koppelt deze inzet aan de veranderde geopolitieke situatie door de oorlog in Oekraïne en wil daarnaast Europa minder afhankelijk maken van andere wereldmachten.

NAVO als hoeksteen van het veiligheidsbeleid

50PLUS beschouwt de NAVO als essentieel voor de Nederlandse veiligheid, vooral gezien de dreiging vanuit Rusland. De partij wil dat Nederland zijn defensie-uitgaven verhoogt volgens de NAVO-afspraken en investeert in de nationale defensie-industrie om zo de eigen en NAVO-grenzen te kunnen verdedigen.

De oorlog in Oekraïne heeft het besef teruggebracht dat Nederland bij een gewapend treffen met Rusland over voldoende militair vermogen moet beschikken om het eigen en het NAVO-grondgebied te verdedigen. De NAVO is de hoeksteen van het Nederlands veiligheidsbeleid.

Pagina 29

Uitbreiding van de defensie-uitgaven in lijn met de afspraken in NAVO-verband.

Pagina 29

Minder afhankelijk Europa naast NAVO

Naast de NAVO-oriëntatie wil 50PLUS dat Europa als grootmacht minder afhankelijk wordt van andere wereldmachten. Dit is een aanvullende strategische visie die verder gaat dan alleen NAVO-lidmaatschap.

Europa als een grootmacht, dat minder afhankelijk is van andere wereldmachten.

Pagina 29

Het CDA ziet de NAVO als essentieel voor de Nederlandse en Europese veiligheid en wil dat Nederland zich volledig committeert aan NAVO-afspraken, inclusief forse verhoging van het defensiebudget. Tegelijkertijd pleit het CDA voor een sterkere Europese pijler binnen de NAVO en streeft het naar meer strategische autonomie voor Europa op defensiegebied. De partij koppelt deze inzet aan concrete investeringen in de krijgsmacht en defensie-industrie, met het expliciete doel om aan NAVO-normen te voldoen en de Europese rol binnen het bondgenootschap te versterken.

Volledig voldoen aan NAVO-afspraken en defensienorm

Het CDA wil dat Nederland zich strikt houdt aan de NAVO-capaciteitsdoelstellingen en de nieuwe NAVO-norm van 3,5% van het bbp voor defensie-uitgaven. Dit wordt gezien als noodzakelijk om de collectieve veiligheid te waarborgen en de geloofwaardigheid binnen het bondgenootschap te behouden.

Nederland committeert zich aan de afspraken van de NAVO-capaciteitsdoelstellingen en de nieuwe NAVO-norm om uiterlijk in 2035 3,5 procent van het bbp uit te geven aan defensie. In de komende periode willen we de eerste stap naar 2030 zetten.

Pagina 82

Europese pijler binnen de NAVO versterken

Het CDA wil dat Nederland vooroploopt in het ontwikkelen van een volwaardige Europese pijler binnen de NAVO, inclusief een Europese Veiligheidsraad, en streeft op termijn naar volledige Europese strategische autonomie op defensiegebied. Dit standpunt adresseert de veranderende geopolitieke verhoudingen en de wens om minder afhankelijk te zijn van de VS.

We willen dat Nederland vooroploopt in het ontwikkelen van een volwaardige Europese pijler in de NAVO, met een Europese Veiligheidsraad. We bouwen onze afhankelijkheden af en streven – op termijn – naar volledige Europese strategische autonomie op het gebied van defensie en veiligheid.

Pagina 82

Krijgsmacht primair voor NAVO-verdragsgebied

Het CDA benadrukt dat de inzet van de krijgsmacht primair gericht moet zijn op afschrikking van agressie en het voorkomen van oorlog binnen Nederland en het NAVO-verdragsgebied. Dit onderstreept de klassieke collectieve verdedigingstaak van de NAVO.

De inzet van de krijgsmacht is primair het afschrikken van agressie en het voorkomen van oorlog in Nederland en in het NAVO-verdragsgebied.

Pagina 82

DENK is kritisch over de NAVO en verzet zich tegen het verhogen van Nederlandse defensie-uitgaven onder druk van de NAVO. De partij vindt de huidige defensiebegroting voldoende vanwege de bestaande militaire overmacht van de NAVO en wil alleen noodzakelijke uitgaven steunen. DENK is daarnaast tegen een snelle toetreding van Oekraïne tot de NAVO en pleit voor terughoudendheid bij militaire missies.

Geen extra miljardenuitgaven voor NAVO

DENK vindt dat Nederland niet moet zwichten voor NAVO-druk om het defensiebudget te verhogen. Volgens DENK is de militaire overmacht van de NAVO al groot genoeg en zijn extra investeringen niet nodig. De partij wil alleen defensie-uitgaven steunen die aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de basisbehoeften van Defensie.

DENK verzet zich tegen de extra miljardenuitgaven onder druk van NAVO baas Mark Rutte en President Donald Trump. DENK vindt de huidige defensie uitgaven voldoende en wijst op de enorme militaire overmacht van de NAVO die niet nog verder uitgebreid hoeft te worden.

Pagina 50

Wij steunen alleen defensie uitgaven die aantoonbaar nodig zijn om de basis op orde te hebben bij Defensie.

Pagina 50

Geen NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne zonder duurzame vrede

DENK is tegen het voorbarig inzetten op NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne. De partij vindt dat toetreding pas aan de orde kan zijn als er duurzame vrede is en aan alle criteria is voldaan.

Wij steunen geen voorbarige inzet op EU lidmaatschap en NAVO lidmaatschap van Oekraïne. Dit kan pas overwogen worden bij duurzame vrede en er aan alle criteria voldaan wordt.

Pagina 52

De SGP ziet de NAVO als de hoeksteen van het Nederlandse veiligheidsbeleid en wil dat Nederland volledig voldoet aan de NAVO-normen voor defensie-uitgaven. De partij pleit voor een forse verhoging van het defensiebudget, uitbreiding van de krijgsmacht en het versterken van de maatschappelijke weerbaarheid. De SGP verzet zich tegen een Europees leger en benadrukt dat de NAVO de primaire veiligheidspartner blijft, met nationale zeggenschap over militaire inzet.

Voldoen aan en ruim investeren volgens NAVO-norm

De SGP wil dat Nederland niet alleen voldoet aan de nieuwe NAVO-norm voor defensie-uitgaven, maar deze zelfs ruim overtreft. Dit moet de Nederlandse defensie versterken en voorbereiden op toekomstige dreigingen. De partij koppelt hieraan concrete investeringen in materieel, personeel en maatschappelijke weerbaarheid.

De SGP wil gaan voldoen aan de nieuwe NAVO-norm voor defensie-uitgaven. In 2035 besteedt Nederland 5% van het BBP aan onze Defensie, waarbij 1,5% wordt besteed aan bredere investeringen in maatschappelijke weerbaarheid en infrastructuur.

Pagina 23

De NAVO blijft de hoeksteen van ons veiligheidsbeleid. Nederland gaat aan haar doelstellingen voor eenheden en wapensystemen voldoen door de krijgsmacht verder uit te bouwen.

Pagina 23

NAVO als primaire veiligheidspartner, geen Europees leger

De SGP benadrukt dat de NAVO de belangrijkste veiligheidspartner is en verzet zich tegen de vorming van een Europees leger. De partij vindt dat de EU alleen aanvullend mag zijn waar dit meerwaarde biedt, en dat nationale zeggenschap over militaire inzet behouden moet blijven.

De NAVO is onze belangrijkste veiligheidspartner. De EU vult slechts aan waar dit meerwaarde biedt en zij bevoegdheid heeft. [...] De SGP wil echter geen Europees leger en vindt de nieuwe Europese Defensiecommissaris ongewenst. Niet Brussel, maar Den Haag blijft besluiten over het uitzenden van troepen.

Pagina 23