De SGP erkent het belang van digitale expertise binnen de overheid, maar noemt geen namen van Kamerleden of specifieke digitale specialisten. Hun programma focust op het versterken van digitale weerbaarheid, bescherming van privacy en het stellen van ethische kaders voor digitale ontwikkelingen, met nadruk op menselijke regie en bescherming van kwetsbare groepen.
De SGP wil dat de overheid duidelijke digitale spelregels ontwikkelt, waarbij menselijke regie en ethische kaders centraal staan. Ze zijn kritisch op te veel macht voor grote platforms en pleiten voor bescherming van privacy, transparantie en het voorkomen van misbruik van digitale technologie.
De SGP benadrukt het belang van digitale inclusie en bescherming van minder digitaal vaardigen, kinderen en slachtoffers van cybercrime. Ze willen samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven om deze groepen te beschermen en investeren in cyberveiligheid.
“Er moet meer aandacht zijn voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. De SGP wil dat de overheid afspraken maakt met het bedrijfsleven om kwetsbare groepen te beschermen tegen cybercrime.”
“De SGP wil ondernemers ondersteunen bij het werken aan cyberveiligheid. De capaciteit van het Digital Trust Centre wordt versterkt.”
“Overheid en bedrijfsleven moeten zich samen voorbereiden op de noodscenario’s ten aanzien van cyberveiligheid van kritieke infrastructuur.”
De SGP verzet zich tegen Europese digitale centralisatie, zoals een Europees digitaal paspoort of digitale euro, uit zorg voor privacy en nationale soevereiniteit.
“De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.”
FVD benadrukt het belang van digitale vrijheid, privacy en technologische innovatie, maar koppelt dit niet aan specifieke Kamerleden of digitale specialisten binnen de partij. Hun concrete voorstellen richten zich op het beschermen van digitale communicatie, het waarborgen van anonimiteit online, het afschaffen van Europese digitale identificatie en het stimuleren van technologische innovatie zoals AI en blockchain. De partij wil digitale rechten wettelijk verankeren en overheidsdigitalisering verbeteren, maar noemt geen namen van Kamerleden of digitale specialisten.
FVD wil dat digitale communicatie dezelfde grondwettelijke bescherming krijgt als briefpost en telefoongesprekken, om privacy te waarborgen in het digitale tijdperk. Dit is een reactie op de groeiende digitale surveillance en het belang van vertrouwelijke communicatie.
“Het briefgeheim, zoals vastgelegd in artikel 13 van de Grondwet, gaat ook gelden voor digitale communicatie, zodat e-mails en berichten dezelfde bescherming genieten als briefpost en telefoongesprekken.”
De partij verzet zich fel tegen Europese digitale identificatie en de digitale euro, omdat deze volgens FVD leiden tot meer centrale controle en minder individuele vrijheid. Dit standpunt is gericht op het beschermen van privacy en nationale soevereiniteit.
FVD vindt anonimiteit essentieel voor een vrije samenleving en wil verplichte identiteitskoppeling aan online accounts tegengaan. Dit moet burgers beschermen tegen machtsmisbruik en censuur.
“We maken anonimiteit de norm. We verzetten ons tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, zodat iedereen zonder angst kennis kan vergaren en meningen kan uiten.”
De partij wil dat de overheid haar digitale systemen moderniseert en kunstmatige intelligentie breed inzet om de efficiëntie te verhogen en het aantal ambtenaren te verminderen. Dit moet leiden tot een betrouwbaardere en innovatievere overheid.
JA21 benoemt in haar verkiezingsprogramma niet expliciet namen van Kamerleden of een digitaal specialist, maar zet in op versterking van digitale expertise en centrale parlementaire aansturing op digitalisering en cyberveiligheid. De partij pleit voor een vaste Kamercommissie voor digitalisering, investeringen in digitale vaardigheden, en een nationale strategie om versnippering tegen te gaan. Concrete voorstellen richten zich op digitale soevereiniteit, cyberveiligheid en het stimuleren van digitale innovatie, vooral in het bedrijfsleven.
JA21 wil de parlementaire controle en expertise op digitalisering versterken door een vaste Kamercommissie in te stellen en de regie te centraliseren bij één ministerie. Dit moet versnippering tegengaan en zorgen voor scherpe toetsing van beleid op effectiviteit. Het benoemen van specifieke Kamerleden of een digitaal specialist wordt niet genoemd, maar de nadruk ligt op structurele parlementaire betrokkenheid.
“In NAVO-verband is daarom afgesproken dat 1,5% van het BBP moet worden geïnvesteerd in cyberveiligheid, kritieke infrastructuur en innovatie. JA21 staat achter deze afspraak en zet in op een stevige en centrale aanpak van deze investering onder éé n verantwoordelijk ministerie, met één vaste Kamercommissie, en onder scherpe toetsing op effectiviteit.”
JA21 ziet het vergroten van digitale vaardigheden en het stimuleren van innovatie als essentieel om Nederland digitaal weerbaar en concurrerend te maken. De partij wil ondernemers en werknemers ondersteunen bij de digitale transitie, met nadruk op praktische toepassingen van AI en minder afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven. Dit raakt aan de behoefte aan digitale specialisten, maar zonder concrete benoeming van Kamerleden of specifieke experts.
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen. Aan ethische kaders hebben we niet genoeg, het uitgangspunt is productiviteit.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
JA21 wil de digitale autonomie van Nederland versterken door te investeren in een nationale cloud en het weren van buitenlandse toegang tot data. Dit is een structurele maatregel gericht op digitale veiligheid, niet op individuele Kamerleden of specialisten.
“Digitale soevereiniteit. Investeer in een nationale cloud onder Nederlandse wetgeving. Geen Amerikaanse of Chinese toegang tot onze data.”
50PLUS benoemt in haar verkiezingsprogramma geen namen van Kamerleden of een specifieke digitale specialist. Het programma bevat wel concrete voorstellen voor digitale veiligheid, digitale inclusie en het verbeteren van digitale vaardigheden bij ouderen, maar noemt geen personen of functies die als digitaal specialist optreden binnen de partij of fractie. De focus ligt op beleid en maatregelen, niet op individuele Kamerleden of specialisten.
50PLUS wil extra investeren in digitale veiligheid en betere coördinatie van digitale zaken en AI door de overheid, maar koppelt dit niet aan specifieke Kamerleden of een digitale specialist. Het beleid is gericht op het beschermen van ouderen en het verbeteren van digitale dienstverlening.
“Digitale veiligheid heeft grote urgentie. Er komen digitaal steeds sneller en meer bedreigingen op ons af. We willen dat er extra geïnvesteerd wordt in de veiligheid van onze systemen om onafhankelijk te worden van commerciële en buitenlandse partijen.”
“Digitale zaken en AI-implementatie worden door de overheid beter gecoördineerd.”
Het programma legt nadruk op digitale inclusie en het ondersteunen van ouderen bij digitale vaardigheden, zonder dit te verbinden aan specifieke personen of een digitale specialist binnen de partij.
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
“Gemeenten krijgen de wettelijke taak om digitale inclusie van ouderen te waarborgen.”
DENK erkent het belang van digitale expertise en privacybescherming in de politiek, maar noemt geen namen van Kamerleden of specifieke digitale specialisten. Hun programma richt zich op het versterken van toezicht, het beschermen van digitale mensenrechten en het vergroten van digitale veiligheid, met nadruk op transparantie en onafhankelijkheid van digitale systemen.
DENK wil de Autoriteit Persoonsgegevens meer middelen en diepgaande expertise geven op het gebied van kunstmatige intelligentie, om zo privacy en digitale mensenrechten beter te beschermen. Dit is bedoeld om machtsmisbruik door technologie en bigtech tegen te gaan en de digitale infrastructuur veiliger te maken.
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
“Wij willen extra ondersteuning voor kleine organisaties om hun digitale beveiliging op orde te krijgen. De overheid investeert in een veilige digitale infrastructuur en de bescherming van persoonsgegevens.”
DENK pleit voor een algoritmewet en een verplicht algoritmeregister, zodat het gebruik van algoritmen transparant en non-discriminatoir is. Dit moet burgers beschermen tegen oneerlijke behandeling en discriminatie door digitale systemen.
“Er komt een algoritmewet. In deze wet worden waarborgen voor mensenrechten bij algoritmen verplicht. Het gebruik van afkomstgerelateerde kenmerken in algoritmen en risicoprofielen wordt verboden.”
“Algoritmes worden transparant. Er komt een verplicht algoritmeregister, dat geldt voor zowel overheden als bedrijven die algoritmen inzetten.”
De SP noemt geen namen van Kamerleden als digitaal specialist in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor het versterken van digitale kennis binnen de overheid en het parlement, onder andere door minder afhankelijk te zijn van externe consultants en door het oprichten van een Ministerie van Digitale Zaken. De nadruk ligt op het opbouwen van interne digitale expertise en transparantie, niet op individuele Kamerleden als specialist.
De SP vindt dat de overheid zelf digitale specialisten in huis moet hebben en niet afhankelijk moet zijn van dure consultants. Dit moet leiden tot meer kennis, betere beleidsvorming en minder verspilling van publiek geld. Er wordt geen enkele Kamerlid bij naam genoemd als digitaal specialist; het gaat om structurele versterking van digitale kennis binnen de overheid.
“Ook specialistische kennis moet de overheid gewoon in huis hebben. De afhankelijkheid van allerlei dure consultants en adviseurs stopt...”
“Wij willen dat mensen die voor de publieke dienst werken dit in dienst doen van het publiek. Door werknemers in vaste dienst te nemen bij publieke organisaties bouwen deze meer kennis en ervaring op om effectief de problemen van Nederland op te lossen.”
De SP wil een Ministerie van Digitale Zaken oprichten om digitale ontwikkelingen beter te coördineren en te sturen. Dit is een structurele maatregel om digitale expertise en regie op hoog niveau te borgen, niet gekoppeld aan individuele Kamerleden.
“Ministerie van Digitale Zaken. In een tijd waarin technologie een steeds grotere rol speelt in ons dagelijks leven, is het essentieel dat we een specifieke instantie hebben die zich richt op digitale zaken.”
De SP wil dat Kamerleden geen commerciële nevenfuncties hebben en hun zakelijke belangen inzichtelijk maken, maar noemt geen Kamerleden als digitaal specialist. Dit voorstel is gericht op integriteit en transparantie, niet op digitale expertise.
“Voor Tweede Kamerleden komt er een verbod op commerciële nevenfuncties en moeten ook zij inzicht geven in hun zakelijke belangen.”
NSC erkent dat de Tweede Kamer onvoldoende digitale expertise heeft en wil dit structureel verbeteren door het oprichten van een Bureau voor Technologie ter ondersteuning van Kamerleden. Daarnaast pleit NSC voor meer gebruik van externe digitale specialisten en experts bij het parlementaire werk, zodat Kamerleden beter in staat zijn om complexe digitale vraagstukken te beoordelen en te controleren.
NSC vindt dat de technologische doorwerking van wetgeving en beleid te ingewikkeld is voor de huidige Kamer en wil daarom een gespecialiseerd bureau oprichten dat Kamerleden ondersteunt met digitale expertise. Dit moet de wetgevende en controlerende taak van Kamerleden versterken, zodat zij beter kunnen omgaan met digitale vraagstukken.
“Daarom wordt binnen de Tweede Kamer een Bureau voor Technologie opgericht ter ondersteuning van de wetgevende en controlerende taak.”
“We pleiten voor een uitbreiding van de ondersteuning van de Kamer, onder meer met een Bureau voor Technologie en Bureau Begroting en Verantwoording.”
NSC stelt dat de Kamer meer gebruik moet maken van denktanks, experts en mensen met praktijkervaring, waaronder digitale specialisten, om de kwaliteit van het parlementaire werk te verhogen. Dit moet het kennisniveau van Kamerleden op digitale dossiers vergroten en zorgen voor beter onderbouwde besluitvorming.
“De Kamer moet daarom meer gebruikmaken van denktanks, experts en mensen met praktijkervaring.”
GroenLinks-PvdA benoemt het belang van digitale expertise en centrale coördinatie binnen de overheid, onder meer door het instellen van een Minister van Digitale Zaken. Er worden echter geen namen van Kamerleden genoemd die als digitaal specialist optreden of worden voorgedragen; het programma richt zich op structurele en beleidsmatige oplossingen, niet op individuele personen. De partij pleit voor meer inhoudelijke ondersteuning in de Tweede Kamer, maar zonder specifieke benoemingen van digitale specialisten.
GroenLinks-PvdA wil de digitalisering van de overheid centraal coördineren door een Minister van Digitale Zaken aan te stellen. Dit moet zorgen voor meer overzicht, betere informatiehuishouding en een efficiëntere digitale overheid. Het voorstel adresseert het gebrek aan regie en specialistische kennis op digitaal gebied binnen de overheid, maar noemt geen namen van Kamerleden als digitaal specialist.
“De digitalisering gaan we centraal coördineren voor alle lagen van de overheid met een minister van digitale zaken.”
De partij erkent het belang van inhoudelijke ondersteuning, ook op digitale thema’s, voor de volksvertegenwoordiging. Dit is bedoeld om de Kamer beter toe te rusten op complexe digitale vraagstukken, maar er worden geen specifieke Kamerleden als digitaal specialist aangewezen.
“We zorgen voor meer inhoudelijke ondersteuning in de Tweede Kamer, ook voor de wetenschappelijke instellingen van de politieke partijen.”
Volt pleit voor het versterken van digitale expertise binnen de overheid, met verplichte basistrainingen in digitale vaardigheden en AI voor politici en ambtenaren. Ze willen de afhankelijkheid van externe leveranciers verminderen door interne digitale specialisten op te leiden en te stimuleren, maar noemen geen namen van Kamerleden of specifieke digitale specialisten. Volt ziet het vergroten van digitale deskundigheid als essentieel voor een moderne, effectieve overheid.
Volt wil dat alle politici en ambtenaren verplicht worden getraind in digitale vaardigheden en AI, om zo de digitale deskundigheid binnen de overheid te vergroten en de kloof met de praktijk te verkleinen. Dit moet de overheid minder afhankelijk maken van externe partijen en zorgen voor beter beleid en uitvoering op digitaal gebied.
“Er moet een verplichte basistraining komen voor politici en ambtenaren op het gebied van digitale vaardigheden en AI.”
Volt vindt dat de overheid haar eigen digitale kennis moet versterken om minder afhankelijk te zijn van externe leveranciers en vitale bedrijven. Dit draagt bij aan digitale autonomie en maakt strategische keuzes mogelijk.
“Interne expertise binnen de overheid moet haar afhankelijkheid van leveranciers en vitale bedrijven verminderen.”
Het BBB-verkiezingsprogramma bevat geen concrete standpunten of voorstellen over het benoemen van Kamerleden met digitale specialisatie, noch over het expliciet benoemen van namen van Kamerleden die digitaal specialist zijn. Wel pleit BBB voor het versterken van digitale expertise binnen de overheid en het behouden van kritische IT-kennis in huis, maar zonder specifieke verwijzing naar Kamerleden of hun namen. De partij richt zich vooral op digitale soevereiniteit, cybersecurity en het verbeteren van digitale overheidsdiensten.
BBB benadrukt het belang van interne digitale kennis bij de overheid, maar noemt geen Kamerleden of namen, noch een verplichting tot digitale specialisatie in de Kamer. Het standpunt richt zich op het voorkomen van uitbesteding van kritische digitale kennis aan externe partijen.
“Kritische kennis over IT en data blijft bij de overheid zelf in plaats van uitbesteed aan externe partijen.”
BIJ1 pleit voor meer transparantie en democratische controle op volksvertegenwoordigers, waaronder het vergroten van het aantal Kamerleden en het verhogen van het budget voor fractiemedewerkers. Er worden echter geen concrete voorstellen gedaan over het digitaal publiceren van namen van Kamerleden of het aanstellen van digitale specialisten binnen de Kamer. Het programma richt zich vooral op structurele versterking van de democratie en ondersteuning van Kamerleden.
BIJ1 vindt dat het aantal Kamerleden moet meegroeien met de bevolking en dat fractiemedewerkers beter gefaciliteerd moeten worden, zodat volksvertegenwoordigers hun werk goed kunnen doen. Dit is bedoeld om de democratische controle te versterken en de werkdruk te verlagen, maar er wordt niet specifiek ingegaan op digitale specialisten of het digitaal publiceren van namen.
“Het aantal Kamerleden in de Tweede Kamer moet proportioneel meegroeien met het aantal inwoners in Nederland, want volksvertegenwoordigers kunnen hun werk alleen goed doen wanneer ze voldoende tijd en ondersteuning krijgen. Dat betekent dat het huidige aantal van 150 Kamerleden flink moet worden vergroot. Ook wordt het budget voor fractiemedewerkers verhoogd.”
D66 benoemt in haar verkiezingsprogramma niet expliciet namen van Kamerleden die digitaal specialist zijn, noch worden specifieke Kamerleden als digitaal expert aangewezen. Wel pleit D66 voor het uitbreiden van het aantal Kamerleden en hun ondersteuning vanwege de toenemende complexiteit van digitale en technologische vraagstukken. Concrete voorstellen richten zich op het versterken van digitale expertise binnen het parlement en de overheid, maar zonder individuele namen te noemen.
D66 erkent dat de groeiende complexiteit van digitale onderwerpen vraagt om meer kennis en ondersteuning in het parlement. Daarom wil de partij het aantal Kamerleden uitbreiden en zorgen voor meer ondersteuning, zodat het parlement zijn controlerende taak beter kan uitvoeren op digitale dossiers. Dit standpunt adresseert het probleem dat het huidige aantal Kamerleden en hun ondersteuning onvoldoende is voor de digitale uitdagingen van deze tijd, maar noemt geen specifieke namen van digitale specialisten.
“Het parlement kan de wetgevende taak en de rol van controleur van de regering nu niet goed genoeg uitvoeren. Dat komt onder meer doordat het aantal Kamerleden en hun ondersteuning al jaren te klein is voor de toenemende complexiteit van beleid en de groei van het aantal inwoners. Daarom breiden we het parlement uit en zorgen we voor meer ondersteuning.”
De Partij voor de Dieren wil de Tweede Kamer versterken door de ondersteuning van Kamerleden uit te breiden, vooral bij kleine fracties, zodat zij beter in staat zijn om kritisch en onafhankelijk onderzoek te doen naar digitale vraagstukken. Er worden echter geen specifieke voorstellen gedaan over het benoemen van Kamerleden als digitaal specialist of het publiceren van hun namen; de nadruk ligt op het vergroten van de capaciteit en deskundigheid binnen de Kamer.
De PvdD vindt dat Kamerleden, met name van kleine fracties, meer ondersteuning moeten krijgen om digitale dossiers zelfstandig en kritisch te kunnen beoordelen. Dit moet de afhankelijkheid van lobbyisten verminderen en de Kamer in staat stellen haar controlerende taak beter uit te voeren, ook op digitale thema’s.
“De Tweede Kamer wordt versterkt door de ondersteuning van Kamerleden uit te breiden, met name bij kleine fracties. Zij krijgen meer capaciteit om eigen onderzoek te doen en wetsvoorstellen kritisch te beoordelen. Zo worden zij minder afhankelijk van lobbyisten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma