Volt wil de motorrijtuigenbelasting afschaffen en vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met het type voertuig, de uitstoot, het tijdstip en de locatie van het rijden. Hiermee verschuift de belasting van autobezit naar daadwerkelijk gebruik en milieubelasting, met als doel eerlijker en duurzamer verkeer te stimuleren.
Volt stelt voor om de huidige motorrijtuigenbelasting te vervangen door een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik. Dit systeem houdt rekening met factoren als gereden kilometers, voertuigtype, uitstoot en tijd/plaats, zodat de belasting eerlijker wordt verdeeld en vervuiling zwaarder wordt belast. Het doel is om de effecten van autorijden te belasten in plaats van het bezit van een auto, en zo duurzamer gedrag te stimuleren.
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af.”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Naast de kilometerheffing wil Volt het grondstofverbruik en de uitstoot bij de productie van voertuigen zwaarder belasten via de BPM, gebaseerd op CO₂-uitstoot. Hiermee wordt niet alleen het gebruik, maar ook de productie van vervuilende voertuigen aangepakt.
“Het grondstofverbruik bij de productie van voertuigen wordt in rekening gebracht door motor- en rijtuigenbelasting (bpm) te heffen op CO₂-grondslag.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
FVD wil de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) vereenvoudigen en verlagen, met specifieke kortingen voor starters, 65-plussers en bepaalde voertuigen. Ze pleiten voor éénmalige belasting per autobezitter, afschaffing van het onderscheid naar brandstofsoort, en het behoud van gunstige tarieven voor campers en paardenwagens.
FVD vindt dat de huidige wegenbelasting oneerlijk uitpakt voor bepaalde groepen, zoals starters en ouderen, en wil daarom gerichte kortingen invoeren. Ook willen ze het kwarttarief voor campers en paardenwagens behouden, omdat deze voertuigen relatief weinig op de weg zijn.
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
“We behouden het kwarttarief voor kampeerauto’s en paardenvervoer, die relatief weinig op de (Nederlandse) weg zijn.”
FVD wil dat autobezitters slechts voor één auto wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto's in bezit, omdat je niet in meerdere auto's tegelijk kunt rijden.
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting tussen verschillende brandstofsoorten afschaffen, zodat iedereen het basistarief betaalt en automobilisten evenredig worden belast.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
BIJ1 wil de motorrijtuigenbelasting inkomensafhankelijk maken, zodat mensen met lagere inkomens worden ontzien en hogere inkomens meer betalen. Daarnaast pleit de partij voor het volledig afschaffen van de motorrijtuigenbelasting voor mensen met een gehandicaptenpas. BIJ1 is tegen een kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren zolang goed en gratis openbaar vervoer nog niet gerealiseerd is.
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik, waaronder de motorrijtuigenbelasting, afhankelijk worden van inkomen en vermogen. Hiermee wil de partij sociale rechtvaardigheid bevorderen en de lasten eerlijker verdelen, zodat lagere inkomens worden ontzien en hogere inkomens meer bijdragen.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 wil mensen met een gehandicaptenpas volledig vrijstellen van het betalen van motorrijtuigenbelasting. Dit voorstel is bedoeld om mobiliteit voor mensen met een beperking te bevorderen en financiële lasten voor deze groep te verlichten.
“Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
Zolang gratis en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer nog niet beschikbaar is, is BIJ1 tegen het invoeren van een kilometerheffing, het verhogen van accijnzen en het grootschalig uitbreiden van betaald parkeren. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen die afhankelijk zijn van de auto onevenredig worden benadeeld.
“BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
JA21 is tegen het verhogen van de motorrijtuigenbelasting en andere lasten op automobilisten. De partij verzet zich expliciet tegen hoge wegenbelasting, rekeningrijden en ziet de automobilist niet als melkkoe van de overheid; zij willen het gebruik van de auto betaalbaar houden en ontmoediging van autorijden tegengaan.
JA21 vindt dat de eigen auto essentieel is voor individuele vrijheid en bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad. De partij verzet zich tegen maatregelen die het gebruik van de auto financieel onaantrekkelijk maken, zoals hoge motorrijtuigenbelasting, en wil automobilisten beschermen tegen extra lasten.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest é n de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
De Partij voor de Dieren wil de huidige motorrijtuigenbelasting vervangen door een intelligente kilometerheffing voor alle voertuigen, waarbij de belasting wordt gebaseerd op het aantal gereden kilometers, het type voertuig en het brandstofgebruik. Hiermee wil de partij autobezit en -gebruik ontmoedigen, vervuiling zwaarder belasten en het gebruik van deelmobiliteit en openbaar vervoer stimuleren. Het doel is om de belasting eerlijker te maken en bij te dragen aan een schoner milieu.
De PvdD stelt voor om de motorrijtuigenbelasting te vervangen door een kilometerheffing die afhankelijk is van het gebruik, het type voertuig en de brandstofsoort. Hiermee betalen mensen die meer rijden en/of vervuilender voertuigen gebruiken meer belasting, wat autobezit en -gebruik ontmoedigt en bijdraagt aan het verminderen van uitstoot. Privacywaarborgen zijn hierbij een expliciet aandachtspunt.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken. Deze nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen.”
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd”
Naast de kilometerheffing wil de PvdD het autobezit verder terugdringen door deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijk te maken en te investeren in openbaar vervoer. Dit sluit aan bij hun visie dat het vervangen van alle auto's door elektrische voertuigen niet duurzaam is vanwege grondstoffenschaarste.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid in de autobelastingen, waaronder de motorrijtuigenbelasting, met oog voor elektrificatie van het wagenpark en betaalbaarheid. Ze pleiten ervoor dat elektrisch rijden niet benadeeld wordt ten opzichte van benzine en diesel, en willen geen invoering van rekeningrijden zolang brandstofprijzen hoog zijn. De partij benadrukt dat autobelastingen eerlijk, rechtvaardig en voorspelbaar moeten zijn, met aandacht voor technologische ontwikkelingen.
De SGP vindt dat de autobelastingen, waaronder de motorrijtuigenbelasting, te vaak veranderen en pleit voor meer stabiliteit en langjarige zekerheid. Dit moet zorgen voor een eerlijker en beter voorspelbaar systeem, waarbij elektrificatie en betaalbaarheid centraal staan.
“De autobelastingen zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
De SGP wil dat elektrisch rijden fiscaal niet slechter wordt behandeld dan rijden op benzine of diesel. Ze pleiten voor behoud van de gewichtscorrectie en willen dat SUV’s niet worden bevoordeeld ten opzichte van kleinere auto’s.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden zolang de brandstofprijzen hoog zijn, om de betaalbaarheid van mobiliteit te waarborgen.
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
Het verkiezingsprogramma van BBB bevat geen expliciete standpunten of concrete beleidsvoorstellen over motorrijtuigenbelasting (motorrij belasting). Hoewel er aandacht is voor betaalbare mobiliteit en het niet zwaarder belasten van automobilisten, wordt motorrijtuigenbelasting nergens direct genoemd of uitgewerkt. BBB richt zich vooral op het voorkomen van extra lasten voor automobilisten en het stimuleren van bereikbaarheid, maar doet geen specifieke uitspraken over aanpassing, verlaging of afschaffing van de motorrijtuigenbelasting.
BBB noemt motorrijtuigenbelasting niet expliciet in haar programma en doet geen concrete voorstellen over aanpassing, verlaging of afschaffing ervan. De partij benadrukt wel het belang van betaalbare mobiliteit en het voorkomen van extra lasten voor automobilisten, maar zonder directe verwijzing naar deze belasting.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BVNL wil de motorrijtuigenbelasting verlagen en deze belasting ook gaan heffen op elektrische auto’s, zodat alle automobilisten bijdragen. Ze zijn tegen het invoeren van rekeningrijden en willen het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting behouden, maar dan lager en eerlijker verdeeld.
BVNL vindt dat de motorrijtuigenbelasting omlaag moet, maar dat deze wel voor alle auto’s moet gelden, inclusief elektrische voertuigen. Hiermee willen ze de lasten voor automobilisten verlichten en zorgen voor een eerlijkere verdeling van de belastingdruk, zonder uitzonderingen voor bepaalde typen auto’s.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
BVNL is fel tegen het vervangen van de motorrijtuigenbelasting door een systeem van rekeningrijden of kilometerheffing. Ze willen geen kastjes in auto’s en geen belasting op basis van gereden kilometers, om privacy te beschermen en extra lasten te voorkomen.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) hervormen zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s, door de belasting te baseren op voertuigoppervlak in plaats van gewicht. Verder worden excessen rond verkeerslawaai door motoren aangepakt, maar over specifieke aanpassingen aan de motorrijtuigenbelasting voor motorfietsen wordt niet gesproken.
Het CDA stelt voor om de motorrijtuigenbelasting te hervormen en deze niet langer op gewicht, maar op het oppervlak van het voertuig te baseren. Dit moet de overstap naar elektrische auto’s stimuleren en het systeem eerlijker maken. Over motorfietsen wordt in dit verband niet expliciet gesproken.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA wil overlast en gezondheidsschade door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren tegengaan via regelgeving en maatregelen. Dit is geen direct fiscaal standpunt, maar raakt aan het gebruik van motorvoertuigen.
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
De ChristenUnie wil de motorrijtuigenbelasting aanpassen door een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s en pleit voor de invoering van een kilometerprijs die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Hun visie is gericht op het stimuleren van schoner vervoer en het eerlijker belasten van weggebruik naar mate van vervuiling en gebruik.
De ChristenUnie wil de motorrijtuigenbelasting hervormen zodat elektrische auto’s via een gewichtscorrectie eerlijker worden belast. Dit moet de overstap naar schoner vervoer stimuleren en oneerlijke belastingdruk voorkomen.
“We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
De partij stelt voor om een kilometerprijs voor auto’s in te voeren, die varieert op basis van milieukenmerken, tijd en locatie. Hiermee willen ze het gebruik van de auto sturen, files verminderen en milieubelasting eerlijker verdelen.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
D66 wil de motorrijtuigenbelasting hervormen door het bezit van voertuigen minder te belasten en het gebruik juist meer, via de invoering van rekeningrijden. Hiermee wil D66 autorijden eerlijker maken en de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terugdringen. Elektrisch rijden wordt gestimuleerd met subsidies en belastingvoordelen, terwijl fiscale voordelen voor niet-elektrische voertuigen worden afgebouwd.
D66 wil af van de huidige motorrijtuigenbelasting op autobezit en deze vervangen door een systeem waarbij het daadwerkelijke gebruik van de auto wordt belast. Dit moet leiden tot eerlijkere lastenverdeling, minder uitstoot en meer stimulans voor duurzaam vervoer, met oog voor regio’s met weinig ov.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
D66 wil elektrisch rijden aantrekkelijker maken met subsidies en belastingvoordelen, en tegelijkertijd de fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens afbouwen. Dit sluit aan bij hun bredere visie om mobiliteit te verduurzamen en vervuiling te ontmoedigen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
DENK noemt motorrijtuigenbelasting niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor het betaalbaar houden van autorijden door verlaging van accijnzen op brandstof en het niet invoeren van rekeningrijden. Over de motorrijtuigenbelasting zelf worden geen concrete voorstellen of standpunten ingenomen.
DENK doet geen concrete uitspraken over het wijzigen, verlagen of afschaffen van de motorrijtuigenbelasting. De partij richt zich op andere kostenposten voor automobilisten, zoals accijnzen en parkeertarieven, maar laat de motorrijtuigenbelasting onbesproken.
De PVV wil dat de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting (specifiek de provinciale opcenten) uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct van profiteren, zoals wegen en verkeersveiligheid. Ze pleiten ervoor om deze opcenten om te vormen tot een doelheffing en zijn tegen het gebruik van deze belasting voor andere provinciale uitgaven.
De PVV vindt het onacceptabel dat automobilisten via de motorrijtuigenbelasting bijdragen aan de provinciale kas, terwijl dit geld vaak aan andere zaken wordt besteed dan mobiliteit. Ze willen dat deze opcenten uitsluitend worden gebruikt voor voorzieningen ten behoeve van automobilisten, zoals meer asfalt en verkeersveiligheid.
“Over de motorrijtuigenbelasting betalen automobilisten provinciale opcenten. Dit geld belandt in de provinciekas en wordt vervolgens aan van alles en nog wat besteed – ook aan dingen waar de automobilist niets aan heeft. Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
GroenLinks-PvdA wil de motorrijtuigenbelasting hervormen naar een systeem van betalen naar gebruik, waarbij automobilisten per gereden kilometer betalen in plaats van een vast bedrag. Dit systeem wordt gedifferentieerd naar regio en tijd, en vrachtwagens gaan meer betalen via een hogere kilometerheffing. Het doel is eerlijker en duurzamer autogebruik te stimuleren en de vervuiler meer te laten betalen.
GroenLinks-PvdA wil de traditionele motorrijtuigenbelasting vervangen door een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik, oftewel per kilometer. Dit moet leiden tot eerlijkere lastenverdeling, minder autogebruik en meer stimulans voor duurzame mobiliteit. In regio’s met minder openbaar vervoer geldt een lager tarief, en vrachtwagens betalen extra voor hun impact op infrastructuur.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
De SP noemt "motorrij belasting" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel is het standpunt duidelijk dat autorijden betaalbaar moet blijven, vooral waar alternatieven ontbreken, en dat de partij tegen extra belastingen zoals rekeningrijden is. Er worden geen concrete voorstellen gedaan om de motorrijtuigenbelasting te verhogen, te verlagen of te hervormen.
De SP vindt dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto niet extra belast moeten worden en is tegen het invoeren van rekeningrijden. Dit standpunt adresseert de betaalbaarheid van autorijden, wat indirect relevant is voor de discussie over motorrijtuigenbelasting, hoewel deze belasting niet expliciet wordt genoemd.
“Waar alternatieven ontbreken blijft rijden betaalbaar. We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
De VVD wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) hervormen om elektrisch rijden betaalbaarder te maken en de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's te stimuleren. Ze onderzoeken alternatieve vormen van MRB, zoals een heffing op basis van oppervlakte, met als doel elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor een bredere groep mensen.
De VVD ziet de huidige motorrijtuigenbelasting als een belemmering voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van elektrisch rijden. Door te kijken naar alternatieve vormen van MRB, zoals een belasting op basis van oppervlakte, wil de partij de overstap naar elektrische auto's stimuleren en de tweedehandsmarkt versterken.
“We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma