GroenLinks-PvdA benadrukt het belang van veiligheid en bescherming voor moskeeën als onderdeel van hun bredere strijd tegen discriminatie en haat. De partij stelt voor om moskeeën actief te beveiligen en investeert in preventie en bewustwording rondom moslimdiscriminatie en moslimhaat.
GroenLinks-PvdA wil moskeeën expliciet beschermen tegen haat en geweld door meer politiecapaciteit en beveiliging in te zetten. Dit wordt gezien als noodzakelijk vanwege de toename van discriminatie en incidenten tegen moslims.
“Met meer politiecapaciteit beveiligen we Joodse instellingen en moskeeën.”
“Met meer politiecapaciteit beveiligen we Joodse instellingen en moskeeën.”
De partij erkent het probleem van moslimdiscriminatie en moslimhaat en wil dit aanpakken via bewustwording, educatie en het ondersteunen van projecten die zich hiertegen inzetten.
“We maken middelen vrij voor initiatieven die zich inzetten voor meer bewustwording, zoals... projecten tegen moslimhaat...”
“We maken ons sterk voor iedereen die te maken heeft met uitsluiting, achterstelling en discriminatie, of het nu gaat om antisemitisme, moslimdiscriminatie...”
“Haat begint niet bij het bekladden van een synagoge of moskee, of met het verbranden van een regenboogvlag. Het begint met woorden.”
“Haat begint niet met het bekladden van een synagoge of moskee, of met het verbranden van een regenboogvlag of het mishandelen van een vrouw. Het begint met woorden.”
Het CDA erkent de maatschappelijke waarde van moskeeën en wil deze blijvend ruimte en erkenning geven. Tegelijkertijd verwacht het CDA van moskeeën (en andere religieuze instellingen) transparantie over financiering en actieve betrokkenheid bij de integratie van nieuwkomers. Concrete voorstellen zijn het fiscaal aantrekkelijk houden van giften aan moskeeën, het stimuleren van samenwerking met moskeeën voor integratie, en het verplicht stellen van transparantie over donateurs en financiering.
Het CDA ziet moskeeën als belangrijke bronnen van zingeving, verbondenheid en zorg, en wil hun maatschappelijke waarde blijvend erkennen en beschermen. Dit standpunt benadrukt het positieve en verbindende karakter van moskeeën in de samenleving.
“Kerken, moskeeën en andere geloofsgemeenschappen vormen voor velen een bron van zingeving, verbondenheid en zorg voor elkaar. Deze maatschappelijke waarde verdient blijvend erkenning en ruimte.”
Het CDA wil moskeeën actief betrekken bij de integratie van nieuwkomers en ziet hen als mede-verantwoordelijk voor een succesvolle integratie. Dit betekent dat moskeeën niet alleen een religieuze, maar ook een maatschappelijke rol krijgen toebedeeld.
“We versterken de samenwerking met migrantenorganisaties, kerken en moskeeën zodat zij mede de verantwoordelijkheid dragen voor een succesvolle integratie van nieuwkomers.”
Het CDA wil meer transparantie over de financiering van moskeeën en andere religieuze instellingen, met verplichte publicatie van donateurs en bedragen. Ook wordt buitenlandse financiering uit onvrije landen aan strikte voorwaarden gebonden. Dit is bedoeld om ongewenste buitenlandse invloed en misbruik van godsdienstvrijheid tegen te gaan.
“We introduceren een wettelijke meldplicht voor buitenlandse giften aan stichtingen en religieuze instellingen, met verplichte publicatie van donateurs, bedragen en bestedingsdoelen.”
“We stellen een verbod in op buitenlandse financiering van maatschappelijke of religieuze instellingen uit landen die op de Freedom House-lijst als onvrij staan, tenzij volledige transparantie en toetsing vooraf plaatsvinden.”
Het CDA wil dat giften aan moskeeën fiscaal aantrekkelijk blijven, zodat hun maatschappelijke activiteiten ondersteund worden.
“Giften aan verenigingen zonder winstoogmerk houden we fiscaal aantrekkelijk.”
De SGP is kritisch over de groeiende zichtbaarheid van de islam in de publieke ruimte en wil beperkingen stellen aan islamitische gebedsoproepen, met name via luidsprekers. De partij pleit voor het beschermen van de christelijke cultuur en traditie en ziet risico’s in het faciliteren van islamitische uitingen, zoals gebedsoproepen en scholen, door de overheid. Concrete voorstellen zijn het verbieden van versterkte islamitische gebedsoproepen in de publieke ruimte en in asielzoekerscentra.
De SGP wil het gebruik van luidsprekers voor islamitische gebedsoproepen in de publieke ruimte en in asielzoekerscentra verbieden. Dit wordt gemotiveerd vanuit het belang van de christelijke traditie en het voorkomen van overlast of pijn bij andere bewoners, met name getraumatiseerde asielzoekers.
De SGP uit zorgen over de groeiende ruimte voor islamitische uitingen, zoals versterkte gebedsoproepen en iftarmaaltijden, en ziet dit als een bedreiging voor de christelijke cultuur en integratie. De partij vindt dat de overheid niet blind mag zijn voor de risico’s van islamisering en radicalisering.
“Onbegrijpelijk genoeg wordt aan de andere kant juist extra veel ruimte geboden aan de islam, die vaak helemaal niets moet hebben van diversiteit en inclusie. Het aantal versterkte gebedsoproepen groeit bijvoorbeeld en iftarmaaltijden zijn populair bij de overheid.”
“Met een beroep op het gelijkheidsbeginsel wordt de groei van het aantal islamitische scholen verder gefaciliteerd. De overheid mag de ogen echter niet sluiten voor de risico’s die kunnen ontstaan voor integratie en radicalisering.”
DENK wil moskeeën en islamitische instellingen beter beschermen tegen discriminatie, geweld en overheidsbemoeienis. De partij pleit voor structurele beveiliging, het stoppen van illegale spionage en het aanbieden van excuses voor eerder anti-moslimbeleid. Hun visie is dat moskeeën gelijkwaardig behandeld moeten worden aan andere religieuze instellingen en vrij moeten zijn van discriminatie en onterechte overheidscontrole.
DENK ziet moskeeën als kwetsbare doelwitten voor discriminatie en geweld en wil dat de overheid actief hun veiligheid waarborgt. Dit gebeurt door het vrijmaken van budget voor beveiliging en het expliciet benoemen van moskeeën als te beschermen instellingen.
“Beveiliging van moskeeën en islamitische instellingen. De uitingen van geweld en dreiging tegen islamitische instellingen vragen om een daadkrachtige aanpak. De overheid maakt daarom budget vrij voor de veiligheid van islamitische instellingen.”
DENK veroordeelt het overheidsbeleid waarbij moskeeën zijn bespioneerd en moslims op lijsten zijn geplaatst. De partij eist dat de overheid hiervoor excuses aanbiedt en dergelijke praktijken stopt.
“Voor de illegale spionage bij moskeeën, het plaatsen van moslims op lijsten en de discriminerende uitwerking van wetten en regels biedt de Nederlandse regering excuses aan.”
DENK wil dat moskeeën niet langer worden onderworpen aan extra toezicht of beperkingen die niet gelden voor andere religieuze instellingen. Dit betreft onder meer het intrekken van wetten die specifiek islamitische activiteiten belemmeren.
“Bevooroordeelde inperkingen van vrijheden bij islamitische evenementen of islamitische sprekers vinden niet meer plaats.”
De VVD wil moskeeën en andere religieuze instellingen strenger controleren op buitenlandse financiering en transparantie, om te voorkomen dat de Nederlandse rechtsstaat wordt ondermijnd. Ze pleiten voor een maximum van 50% buitenlandse overheidsfinanciering, transparantie over geldstromen, en het verbieden van organisaties die de rechtsstaat schaden. Ook willen ze gebedsoproepen vanuit moskeeën kunnen verbieden als deze de openbare orde verstoren.
De VVD ziet buitenlandse financiering van moskeeën als een risico voor de Nederlandse rechtsstaat en wil daarom strengere regels en transparantie afdwingen. Het doel is te voorkomen dat politieke boodschappen van buitenlandse regimes via moskeeën worden verspreid en dat de integratie wordt ondermijnd.
“Religieuze en maatschappelijke instellingen zoals moskeeën en weekendscholen moeten transparant zijn over hun financiering en deze moet worden stopgezet als blijkt dat daarmee onze rechtsstaat wordt ondermijnd. Als de ondermijning niet stopt wordt de organisatie op grond van artikel 2:20 Burgerlijk Wetboek verboden.”
“Religieuze organisaties mogen in de toekomst niet voor meer dan 50% financieel afhankelijk zijn van buitenlandse overheden. Zo zorgen we ervoor dat politieke boodschappen van buitenlandse regimes niet kunnen worden doorgedrukt bij religieuze organisaties in Nederland. Zoals nu qua financiering bijvoorbeeld wel het geval is bij de 146 vanuit Turkije bekostigde Diyanet-moskeeën.”
De VVD wil dat gebedsoproepen vanuit moskeeën kunnen worden verboden als deze de openbare orde verstoren, integratie tegenwerken of niet kunnen rekenen op draagvlak in de omgeving. Dit is bedoeld om overlast en maatschappelijke spanningen te voorkomen.
“We willen regelen dat gebedsoproepen kunnen worden verboden als deze de openbare orde verstoren, integratie tegenwerken of niet kunnen rekenen op draagvlak in de omgeving. Versterkte vocale gebedsoproepen in de openbare ruimte worden in beginsel niet meer toegestaan en verboden.”
BBB wil de invloed van buitenlandse mogendheden op moskeeën in Nederland stevig beperken en ongewenste buitenlandse inmenging tegengaan. Ze stellen concrete maatregelen voor tegen buitenlandse financiering en beïnvloeding van moskeeën, en willen daarnaast haatpredikers uit het buitenland weren. Het doel is om integratie te bevorderen en radicalisering te voorkomen.
BBB ziet buitenlandse inmenging via moskeeën als een bedreiging voor integratie en de Nederlandse samenleving. Ze willen daarom verregaande maatregelen nemen om deze invloed te beperken, met het oog op het voorkomen van radicalisering en het beschermen van Nederlandse waarden.
“Daarom willen we verregaande maatregelen tegen ongewenste buitenlandse beïnvloeding en inmenging, bijvoorbeeld via Koranscholen of moskeeën.”
Om radicalisering en extremisme te bestrijden, wil BBB buitenlandse haatpredikers weren die via moskeeën of andere kanalen invloed proberen uit te oefenen in Nederland.
“Haatpredikers uit het buitenland ontzeggen we de toegang tot ons land.”
BVNL wil buitenlandse financiering van moskeeën en islamitische scholen verbieden en stelt zich kritisch op tegenover religieuze uitingen in de publieke ruimte. De partij koppelt deze voorstellen aan het beschermen van de Nederlandse identiteit en het tegengaan van ongewenste buitenlandse invloed.
BVNL wil voorkomen dat moskeeën en islamitische scholen geld ontvangen uit het buitenland, omdat dit volgens de partij kan leiden tot ongewenste inmenging en radicalisering. Dit voorstel is onderdeel van een bredere inzet op integratie en het beschermen van Nederlandse normen en waarden.
“Verbod op buitenlandse financiering van moskeeën en Islamitische scholen.”
De partij wil religieuze uitingen, waaronder de oproep tot gebed (azan), uit de publieke ruimte weren. Dit wordt gepresenteerd als onderdeel van het streven naar een seculiere staat en het beperken van religieuze invloed op het openbare leven.
“Geen religieuze diensten en geen azan in de publieke ruimte.”
De ChristenUnie erkent het risico van buitenlandse (met name islamitische) beïnvloeding via moskeeën en informeel islamonderwijs en wil deze geldstromen uit onvrije landen aan banden leggen. Het belangrijkste concrete voorstel is het verbieden van organisaties die dergelijke invloed uitoefenen en het sanctioneren van landen die onvrijheid of terrorisme subsidiëren. De partij benadrukt het belang van transparantie en het tegengaan van ongewenste buitenlandse inmenging in religieuze instellingen.
De ChristenUnie ziet buitenlandse beïnvloeding via moskeeën als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en wil daarom geldstromen uit onvrije landen aan banden leggen. Organisaties die deze invloed faciliteren, moeten verboden worden, en landen die onvrijheid of terrorisme subsidiëren, worden gesanctioneerd. Dit standpunt is direct gericht op het voorkomen van ongewenste inmenging en het beschermen van de Nederlandse rechtsorde.
“Uit het onderzoek blijkt dat bepaalde islamitische landen met geldstromen invloed uitoefenen in onder meer moskeeën en informeel islamonderwijs. Om dit tegen te gaan leggen we geldstromen uit onvrije landen aan banden. We streven er naar organisaties die dergelijke invloed uitoefenen te verbieden.”
“Landen die onvrijheid of terrorisme subsidiëren worden gesanctioneerd. Hierin telt de dreigingsappreciatie van de NCTV zwaar mee.”
JA21 wil buitenlandse financiering van moskeeën verbieden en moskeeën sluiten waar wordt aangezet tot geweld. De partij ziet bepaalde moskeeën als bron van radicalisering en pleit voor streng toezicht en sluiting bij overtredingen. Hun beleid is gericht op het waarborgen van veiligheid en het tegengaan van parallelle samenlevingen.
JA21 stelt dat buitenlandse financiering van moskeeën een bron van radicalisering kan zijn en wil dit daarom volledig verbieden. Dit moet voorkomen dat buitenlandse invloeden de Nederlandse samenleving en integratie ondermijnen.
“De bron van radicalisering wegnemen: verbieden van buitenlandse financiering van moskeeën, sluiten van instellingen waar wordt aangezet tot geweld waaronder bijvoorbeeld bepaalde moskeeën en informele islamitische onderwijsinstellingen.”
De partij wil instellingen, waaronder moskeeën, sluiten als daar wordt aangezet tot geweld. Dit is onderdeel van een bredere aanpak tegen radicalisering en terrorisme, waarbij de veiligheid van de samenleving voorop staat.
“sluiten van instellingen waar wordt aangezet tot geweld waaronder bijvoorbeeld bepaalde moskeeën en informele islamitische onderwijsinstellingen.”
Het verkiezingsprogramma van NSC noemt moskeeën niet expliciet, maar adresseert religieuze instellingen in bredere zin. NSC wil transparantie over financiering van religieuze instellingen en stelt grenzen aan buitenlandse beïnvloeding en fundamentalistische stromingen. Concrete voorstellen richten zich op het verplicht transparant maken van financiering en het beschermen van Nederlandse waarden en vrijheden.
NSC wil dat religieuze instellingen, waaronder moskeeën, verplicht transparant zijn over hun financiering om ongewenste buitenlandse beïnvloeding en praktijken die haaks staan op Nederlandse waarden te voorkomen. Dit moet bijdragen aan het beschermen van mensen met een migratieachtergrond en het waarborgen van de Nederlandse rechtsstaat.
“Religieuze instellingen worden verplicht om transparant te zijn over hoe ze worden gefinancierd. En we accepteren geen praktijken die haaks staan op onze waarden en vrijheden,”
De partij trekt een duidelijke grens tegen fundamentalistische stromingen en buitenlandse regimes die invloed proberen uit te oefenen via religieuze instellingen. Het doel is om de vrijheden en mensenrechten te beschermen, met name voor Nederlanders met een migratieachtergrond.
“We trekken een duidelijke grens ten aanzien van fundamentalistische stromingen die de vrijheden en mensenrechten aantasten. En aan beïnvloeding door buitenlandse regimes. Nederlanders met een migratieachtergrond moeten worden beschermd tegen ongewenste bemoeienis door de regering van hun land van herkomst.”
De PVV beschouwt moskeeën als een zichtbaar teken van islamisering en ziet hun aanwezigheid als een bedreiging voor de Nederlandse identiteit en veiligheid. Het programma pleit voor het verbieden van de islamitische gebedsoproep en uit scherpe kritiek op de groeiende invloed van de islam in het straatbeeld, waaronder moskeeën. Concrete beleidsvoorstellen zijn gericht op het beperken van islamitische uitingen in de publieke ruimte.
De PVV wil het oproepen tot gebed vanuit moskeeën verbieden, omdat zij dit zien als een ongewenste islamitische invloed in de Nederlandse samenleving. Dit voorstel wordt gepresenteerd als onderdeel van een bredere inzet tegen zichtbare islamitische uitingen in het publieke domein.
“Verbod op de islamitische gebedsoproep”
De partij positioneert moskeeën als een teken van de groeiende invloed van de islam, die volgens de PVV niet past bij de Nederlandse samenleving en een bedreiging vormt voor vrijheid en veiligheid. Moskeeën worden in het programma expliciet genoemd als onderdeel van een veranderend straatbeeld dat de PVV wil terugdraaien.
“Gebedsoproepen klinken uit steeds meer moskeeën.”
De Partij voor de Dieren vindt dat moskeeën en islamitische ontmoetingscentra dezelfde bescherming en beveiliging verdienen als andere religieuze instellingen, om de veiligheid van moslimgemeenschappen te waarborgen. Ze willen institutionele moslimdiscriminatie expliciet erkennen en aanpakken, en pleiten voor gelijke behandeling en bescherming van moskeeën tegen haat en geweld.
De PvdD stelt dat moskeeën en islamitische ontmoetingscentra evenveel recht hebben op beveiliging als andere religieuze gebouwen, vanwege de toename van moslimhaat en het belang van veiligheid voor moslimgemeenschappen. Dit is een concrete maatregel om discriminatie en dreiging tegen moskeeën tegen te gaan.
“Moskeeën en islamitische ontmoetingscentra krijgen dezelfde beveiliging als andere religieuze instellingen, om de veiligheid van moslim-gemeenschappen te waarborgen.”
De partij erkent dat moslimdiscriminatie, waaronder die gericht op moskeeën, een structureel probleem is en wil dit expliciet benoemen en bestrijden in beleid. Dit moet leiden tot betere bescherming en gelijke behandeling van moskeeën en hun bezoekers.
“Institutionele moslimdiscriminatie wordt erkend, zoals ook wordt aanbevolen in het Nationaal onderzoek moslimdiscriminatie. Moslim-discriminatie wordt expliciet benoemd in landelijk beleid, zoals we dit doen voor antisemitisme.”
D66 erkent dat moskeeën in Nederland soms doelwit zijn van haat en geweld en wil deze actief beschermen. De partij stelt voor om extra beveiligingsmaatregelen te nemen bij moskeeën waar dat nodig is, als onderdeel van hun bredere inzet tegen discriminatie en voor vrijheid van religie.
D66 ziet een toename van haat en geweld tegen mensen vanwege hun geloof, waaronder moslims, en wil moskeeën beschermen tegen dergelijke dreigingen. De partij investeert in gespecialiseerde rechercheurs, betere training bij de politie en neemt expliciet extra beveiligingsmaatregelen bij moskeeën waar dat noodzakelijk is.
“We nemen extra beveiligingsmaatregelen waar dat nodig is, zoals bij moskeeën en synagogen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma