Het CDA ziet mobiliteit als essentieel voor een hechte samenleving en wil investeren in bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid. De partij kiest voor een integrale aanpak met investeringen in openbaar vervoer, fietsinfrastructuur, autoverkeer en logistiek, waarbij maatwerk per regio en verduurzaming centraal staan. Concrete voorstellen zijn onder andere het stimuleren van deelmobiliteit, investeren in spoor en OV, het invoeren van een spitsheffing, en het versnellen van zero-emissie vervoer.
Het CDA wil af van het denken in losse vervoersmodaliteiten en kiest voor integrale sturing en investeringen in bereikbaarheid, met speciale aandacht voor robuust openbaar vervoer en maatwerk per regio. Dit moet mobiliteit betaalbaar, toegankelijk en duurzaam maken, en bijdragen aan leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit.
“We willen integrale sturing op en investeringen in bereikbaarheid. Weg van het denken in modaliteiten.”
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.”
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
De partij zet in op het tegengaan van vervuiling door mobiliteit te verduurzamen, onder andere via deelmobiliteit, zero-emissie vrachtvervoer, logistieke e-corridors en vervoer over water. Ook wordt de laadinfrastructuur versneld en wordt deelmobiliteit gestimuleerd bij woningbouw.
“We werken aan een mobiliteitsaanpak die vervuiling tegengaat en bijdraagt aan leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en toegankelijkheid.”
“We passen de wet aan, zodat het aanbieden van deelmobiliteit voor woningbouwcorporaties een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) wordt voor betaalbare woningbouw in stedelijk gebied met lage parkeernormen.”
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
“We willen een sterke binnenvaart en duurzaam vervoer over water. Daarom investeren we in betrouwbare vaarwegen, sluizen en bruggen.”
Het CDA wil het fietsen en lopen stimuleren door te investeren in fietssnelwegen, doorfietsroutes en het verbreden van de City Deal ‘Ruimte voor lopen’. Fietsbeleid wordt structureel onderdeel van overleg en financiering tussen Rijk en regio.
“We zetten in op het voortzetten van een landelijk fietsplan (zoals Tour de Force) gericht op de uitbouw van fietssnelwegen en doorfietsroutes, waarmee forensen, scholieren en recreanten snel en veilig hun bestemming kunnen bereiken.”
“Fietsbeleid en fietssnelwegen worden onderdeel van het jaarlijks overleg tussen Rijk en regio (MIRT-besprekingen) en de daarbij behorende financiering.”
De partij erkent dat de auto in veel regio’s essentieel blijft en wil investeren in filebestrijding, slimme verkeerslichten en incidentmanagement. Daarnaast wordt een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing voorgesteld om de doorstroming te verbeteren en de opbrengst te investeren in infrastructuur.
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden.”
Het CDA wil de verkeersveiligheid verhogen door hervorming van de motorrijtuigenbelasting, herinvoering van het alcoholslot, meer flitsers, betere verlichting en strengere handhaving op drugsgebruik en verkeerslawaai.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
“We willen het alcoholslot herinvoeren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Ook zetten we meer flitsers in op risicolocaties.”
“Voor verkeersveiligheid is er een zerotolerantiebeleid op het gebruik van drugs in het verkeer. Overtredingen worden zwaarder bestraft.”
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
Het CDA wil goederenvervoer verduurzamen door multimodaal vervoer (water en spoor) te stimuleren, hoofdroutes voor gevaarlijke stoffen aan te wijzen en de vrachtwagenheffing te verbreden naar alle wegen.
“Goederenvervoer is van belang voor onze economie. Multimodaal goederenvervoer krijgt voorrang: we stimuleren vervoer over water en spoor voor ons toekomstig verdienvermogen.”
“De vrachtwagenheffing is deels bedoeld om de sector verder te verduurzamen. We verbreden de heffing naar alle wegen (niet alleen snelwegen), om sluiproutes te voorkomen.”
De PVV ziet mobiliteit als een kwestie van vrijheid en economische noodzaak, waarbij de automobilist centraal staat. De partij verzet zich fel tegen rekeningrijden, verplichte elektrificatie en zero-emissiezones, en wil investeren in meer asfalt, hogere snelheden en behoud van traditionele vervoersvormen. Ook pleit de PVV voor betaalbaar en veilig openbaar vervoer, zonder verdere prijsverhogingen of uitkleding van het streek-ov.
De PVV beschouwt autorijden als essentieel voor vrijheid en welvaart en verzet zich tegen maatregelen die het gebruik van brandstofauto’s beperken of automobilisten extra belasten. Ze willen geen rekeningrijden, geen verbod op brandstofauto’s en geen verplichte overstap naar elektrisch rijden.
De partij wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan en investeert in meer asfalt en wegverbredingen, gefinancierd uit doelheffingen voor automobilisten.
“Daarnaast willen we op de snelweg de hele dag 140 km/u rijden.”
“Maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De PVV wil alle zero-emissiezones afschaffen en geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s, om ondernemers en automobilisten niet te benadelen.
De partij wil dat de NS zich richt op voldoende, stipte treinen met genoeg zitplaatsen en geen verdere prijsverhogingen. Veiligheid wordt vergroot door bodycams, reisverboden voor overlastgevers en mogelijk herinvoering van de Spoorwegpolitie. Het streek-ov mag niet verder worden uitgekleed.
“NS moet bij haar kerntaak blijven: genoeg treinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden”
“Betaalbare treinkaartjes: geen verdere prijsverhogingen”
“Bodycams voor alle NS-medewerkers”
“Reisverbod voor ov-tuig”
“Terugkeer Spoorwegpolitie”
“Streek-ov behouden”
De PVV wil geen verplichte elektrificatie in de scheepvaart en vindt dat havens en andere kritieke infrastructuur in Nederlandse handen moeten blijven.
De partij wil fatbikeoverlast aanpakken door een aparte voertuigcategorie met minimumleeftijd en helmplicht, maar geen extra maatregelen voor andere elektrische fietsen.
BVNL wil maximale keuzevrijheid en minder overheidsbemoeienis in mobiliteit, met nadruk op investeren in wegen en openbaar vervoer, lagere lasten voor automobilisten, en het schrappen van beperkende maatregelen zoals het verbod op verbrandingsmotoren en rekeningrijden. De partij pleit voor uitbreiding van infrastructuur, behoud van provinciale busverbindingen, en groei van luchthavens, waarbij de overheid zich terughoudend opstelt in het sturen van mobiliteitskeuzes.
BVNL ziet een directe relatie tussen economische groei en goede bereikbaarheid. De partij wil fors investeren in uitbreiding van het wegennet en openbaar vervoer, met specifieke aandacht voor grote projecten en behoud van regionale verbindingen. Dit moet files verminderen en de bereikbaarheid verbeteren.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Busverbindingen in de provincie behouden.”
“De A3 tussen Amsterdam en Rotterdam aanleggen.”
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
BVNL wil dat automobilisten volledige vrijheid hebben in hun autokeuze, zonder fiscale sturing richting elektrisch rijden of andere aandrijvingen. Belastingen en accijnzen op mobiliteit moeten omlaag, en beperkende maatregelen zoals rekeningrijden en het verbod op verbrandingsmotoren worden geschrapt.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
BVNL beschouwt Schiphol als een economische pijler en wil verantwoorde groei mogelijk maken, met investeringen in andere luchthavens om de druk te spreiden. Nieuwe infrastructuurprojecten zoals de opening van Lelystad Airport worden versneld.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
BVNL wil verkeersboetes verlagen naar het Europese gemiddelde, behalve bij rijden onder invloed, om de lasten voor automobilisten te verlichten en het boetebeleid eerlijker te maken.
“Verkeersboetes brengen wij terug op het gemiddelde in Europa, met uitzondering van boetes voor rijden onder invloed van drank en drugs.”
BVNL vindt het belangrijk dat scholen goed bereikbaar zijn en dat het veilig is om kinderen met verschillende vervoersmiddelen af te zetten.
“Scholen moeten goed bereikbaar zijn en het moet verkeerstechnisch verantwoord zijn om kinderen af te zetten, met alle soorten van vervoer.”
De SGP wil mobiliteit betaalbaar, bereikbaar en duurzaam houden, met speciale aandacht voor het platteland en de logistieke sector. Ze pleiten voor stimulering van emissieloos vervoer, investeringen in infrastructuur en openbaar vervoer, en terughoudendheid met rekeningrijden. Concrete voorstellen zijn onder meer het stimuleren van elektrische auto’s, het verbeteren van OV, en het investeren in wegen, spoor en binnenvaart.
De SGP wil dat elektrisch rijden niet wordt benadeeld, stimuleert de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s, en wil geen rekeningrijden invoeren zolang brandstofprijzen hoog zijn. Ze zetten in op techniekneutraliteit en willen het OV aantrekkelijker maken, vooral voor mensen buiten de Randstad.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
“De SGP wil het openbaar vervoer stimuleren, onder meer door het betaalbaar houden van ov-tickets.”
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP vindt bereikbaarheid essentieel voor wonen, werken en voorzieningen, en wil investeren in bestaande infrastructuur, OV, en logistiek over weg, spoor en water. Ze benadrukken het belang van OV in landelijke gebieden en willen extra overstappunten en investeringen in regionale infrastructuur.
“Woningen, werk en voorzieningen moeten ook goed bereikbaar zijn en blijven. De filedruk neemt echter in rap tempo toe,”
“Voor spreiding van economische ontwikkeling en bedrijvigheid en de leefbaarheid van het landelijk gebied zijn naast infra-investeringen in de Randstad ook investeringen in de regio nodig.”
“Het openbaar vervoer (ov) is een publieke dienst die overal op orde moet blijven. Oók in het landelijk gebied! We maken ons grote zorgen over de verschraling van het busvervoer op onder meer het platteland: in 5 jaar tijd is dit met 10% afgenomen. Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Er komen extra overstappunten auto-ov,”
“Tijdige renovatie van bestaande infrastructuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft.”
“Goede logistiek over weg, spoor én water is onontbeerlijk voor handel en bedrijvigheid.”
De SGP wil verduurzaming van de binnenvaart, vrachtvervoer en alternatieve brandstoffen stimuleren, met oog voor milieu en innovatie. Ze pleiten voor investeringen in duurzame infrastructuur en ondersteuning van sectoren bij de overstap naar schoner vervoer.
“Verduurzaming van de binnenvaart door vervanging van motoren en aanleg van bunkerplaatsen voor duurzame brandstoffen en stroom verdient steun.”
“Er komt een vrachtwagenheffing. De inkomsten vloeien terug naar de sector voor ondersteuning bij de ontwikkeling van en overstap naar elektrisch transport en het rijden op alternatieve brandstoffen.”
“Fossielvrije synthetische brandstoffen krijgen een verlaagd accijnstarief en worden vrijgesteld van CO2-beprijzing.”
De SP wil mobiliteit voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en duurzaam maken, met een sterke nadruk op gratis en goed openbaar vervoer, stimulering van fietsen en wandelen, en het terugdringen van vervuilende vormen van vervoer. Hun belangrijkste voorstellen zijn gratis openbaar vervoer, investeringen in fiets- en wandelinfrastructuur, het verbieden van korte vluchten en privéjets, en het afwijzen van rekeningrijden en tolwegen. De kern van hun visie is dat mobiliteit een recht is en geen luxe, en dat het schoon, eerlijk en collectief geregeld moet zijn.
De SP vindt dat mobiliteit niet mag afhangen van inkomen en dat openbaar vervoer een basisvoorziening moet zijn, gratis en toegankelijk voor iedereen. Dit moet sociale uitsluiting tegengaan, de economie versterken en bijdragen aan het klimaat.
“We maken ons hard voor openbaar vervoer dat niemand uitsluit door de omvang van hun portemonnee. De reis naar werk, familie en zorg is belangrijk voor mens, maatschappij, klimaat en economie. Daarom moet het openbaar vervoer zo snel mogelijk vrije toegang bieden.”
“Openbaar vervoer wordt weer écht openbaar: collectief geregeld, toegankelijk voor iedereen en altijd dichtbij. Met vrij toegankelijk openbaar vervoer voorkomen we eenzaamheid, armoede, sociale uitsluiting, vergroten we baankansen en verlagen we de kosten voor ons allemaal. Het is bovendien ook nog eens goed voor het klimaat.”
“Daarom investeren we in goed en frequent openbaar vervoer, ook in dorpen en buitengebieden. Zo is iedereen verzekerd van betaalbaar en betrouwbaar vervoer binnen vijfhonderd meter, zonder afhankelijk te zijn van dure of beperkte opties.”
De SP wil fietsen en wandelen stimuleren als gezonde, duurzame alternatieven voor de auto, door te investeren in veilige en comfortabele infrastructuur en het aanpakken van fietsdiefstal.
“We investeren fors in veilige en comfortabele fiets en wandelinfrastructuur, zodat mensen ook makkelijk en duurzaam kunnen kiezen voor lopen of fietsen.”
“Fietsen is gezond, snel en goed voor het milieu. We investeren in meer bewaakte fietsenstallingen bij stations, breiden het aantal ovfietsen uit en pakken fietsdiefstal harder aan.”
De SP is tegen rekeningrijden en tolwegen, en wil autorijden betaalbaar houden voor mensen die geen alternatief hebben, terwijl ze wel inzetten op schoner vervoer.
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
“Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
De SP wil vervuilende korte vluchten en privéjets verbieden zodra alternatieven beschikbaar zijn, en zet in op betaalbare, snelle internationale treinverbindingen als duurzaam alternatief.
“Zodra deze goede en betrouwbare alternatieven beschikbaar zijn moeten vluchten van minder dan 500km verboden worden.”
“Privéjets zijn het toppunt van vervuilende luxe voor de ultrarijken, terwijl de klimaat en geluidslast op ons allemaal neerkomt. We verbieden privéjets, want vliegen is geen privilege voor enkelen ten koste van iedereen.”
“We werken samen met andere publieke vervoersbedrijven in Europa om snelle langeafstandstreinen te stimuleren die goedkoper en schoner zijn dan vliegen.”
“Reizen met de trein moet makkelijker én goedkoper worden dan het vliegtuig op korte afstanden. Daarom investeren we in betaalbare internationale treintickets en betere verbindingen.”
De SP wil dat het openbaar vervoer volledig toegankelijk wordt voor mensen met een beperking, inclusief stations en haltes.
“Het openbaar vervoer wordt 100 procent toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking. Dit geldt ook voor de stations en ovhaltes.”
De SP wil investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen en het behoud en de uitbreiding van bus- en tramlijnen, zodat alle regio’s bereikbaar blijven.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Bus en tramlijnen worden behouden en waar nodig uitgebreid, zodat iedereen, in stad en dorp, zeker is van goed openbaar vervoer en voor werk, school en sociale contacten bereikbaar blijven.”
FVD ziet mobiliteit als een kern van vrijheid en economische dynamiek, en wil deze bevorderen door autorijden goedkoper en aantrekkelijker te maken, het openbaar vervoer uit te breiden en te verbeteren, en te investeren in innovatieve infrastructuur. De partij pleit voor het verhogen van de maximumsnelheid, het schrappen van milieuzones en trajectcontroles, en het fors verlagen van belastingen en accijnzen op mobiliteit. Daarnaast wil FVD investeren in openbaar vervoer, een nieuwe luchthaven, hyperloop-technologie en betere bereikbaarheid voor heel Nederland.
FVD wil autorijden aantrekkelijker en betaalbaarder maken door de maximumsnelheid te verhogen, belastingen en accijnzen te verlagen, en trajectcontroles en milieuzones af te schaffen. Dit moet de doorstroming verbeteren, files verminderen en de vrijheid van mobiliteit vergroten.
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen, accijnzen op brandstof, bpm en bijtelling te verlagen en trajectcontroles te schrappen. Milieuzones verdwijnen, wegenbelasting wordt eenvoudiger, met kortingen voor starters en 65-plussers.”
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af, verlagen we de bijtelling en maken we een einde aan zinloze trajectcontroles.”
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
FVD wil fors investeren in de uitbreiding en verbetering van wegen, het versnellen van aanlegtrajecten, en het verbeteren van de bereikbaarheid in heel Nederland, ook buiten de Randstad. Dit moet economische groei stimuleren en regionale ongelijkheid tegengaan.
“We verbreden en optimaliseren alle snelwegen om doorstroming te verbeteren en regionale economieën te versterken.”
“We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad.”
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
FVD wil het openbaar vervoer verbeteren door meer en langere treinen in te zetten, bushaltes in de regio te behouden of terug te brengen, en de spitsheffing af te schaffen. Dit moet het OV toegankelijker maken en de mobiliteit voor iedereen vergroten, ook buiten de Randstad.
“We investeren in top-openbaar vervoer met langere treinen en meer bushaltes, ook in de regio.”
“Forum voor Democratie wil dat hier een einde aan komt door structureel meer en langere treinen in te zetten, zodat de capaciteit toereikend is en reizen comfortabeler wordt.”
“Wij willen bushaltes behouden en terugbrengen, juist om ook afgelegen gebieden bereikbaar te houden.”
“Dat betekent: geen spitsheffing, betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen.”
FVD wil Nederland toekomstbestendig maken door te investeren in innovatieve vervoersoplossingen zoals hyperloop-technologie, een nieuwe luchthaven in de Noordzee, en supersnel glasvezelinternet. Dit moet de internationale positie van Nederland versterken en de mobiliteit verder vergroten.
“Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig.”
“We investeren in de ontwikkeling van hyperloop-technologie, zodat Nederland vooroploopt in de ontwikkeling van supersnel en innovatief vervoer.”
“We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.”
JA21 ziet mobiliteit als een kwestie van individuele vrijheid en economische noodzaak, waarbij de auto centraal staat en ontmoediging van autogebruik wordt afgewezen. De partij wil investeren in infrastructuur, het openbaar vervoer op peil houden, en verzet zich tegen rekeningrijden, spitsheffing en dwingende elektrificatie van transport. JA21 pleit voor realistische verduurzaming zonder de automobilist of transportsector onnodig te belasten.
JA21 beschouwt de auto als essentieel voor individuele vrijheid, vooral buiten de Randstad, en verzet zich tegen maatregelen die autogebruik ontmoedigen zoals hoge belastingen, rekeningrijden en spitsheffing. De partij wil de automobilist beschermen tegen extra lasten en ziet de auto als een uiting van zelfredzaamheid.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen. Het is een vorm van zelfredzaamheid die past bij het mensbeeld dat JA21 voor ogen staat.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
JA21 wil structureel investeren in infrastructuur en het openbaar vervoer niet verder laten verschralen. De partij ziet bereikbaarheid als een combinatie van auto, OV en fiets, en wil het OV betaalbaar en fijnmazig houden, met extra aandacht voor grote projecten zoals de Lelylijn.
“JA21 maakt zich sterk voor een goede bereikbaarheid in heel Nederland, niet alleen in de Randstad maar ook voor de regio’s daarbuiten.”
“Het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer niet verder verschralen: het verdient daarom een investering van 0,04% van het BBP jaarlijks.”
“Extra investering in vervanging en renovatie van de infrastructuur van 0,5% van het BBP.”
“Dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn toch binnen het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
JA21 verzet zich tegen verplichte elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel, en tegen een lappendeken van milieuzones in steden. De partij vindt dat elektrificatie realistisch moet zijn en dat ondernemers niet mogen worden opgezadeld met onhaalbare kosten of onwerkbare regelgeving.
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
JA21 erkent het fileprobleem maar wijst kilometerheffing en spitsheffing af. In plaats daarvan wil de partij onderzoek naar positieve prikkels om files te verminderen, zonder de automobilist te straffen.
“JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed. JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten.”
“Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
BBB ziet mobiliteit als essentieel voor vrijheid, leefbaarheid en economische kansen, met bijzondere aandacht voor bereikbaarheid in regio’s buiten de Randstad. De partij wil de auto behouden als onmisbaar vervoermiddel, investeren in kleinschalige OV-oplossingen in dunbevolkte gebieden, en is tegen maatregelen die mobiliteit beperken of automobilisten zwaar belasten. BBB pleit voor realistische, betaalbare en innovatieve mobiliteitsoplossingen, zonder overhaaste of kostbare maatregelen die burgers en ondernemers treffen.
BBB beschouwt de auto als essentieel voor bereikbaarheid, vooral in landelijke gebieden waar alternatieven ontbreken. De partij verzet zich tegen beleid dat autogebruik ontmoedigt of bereikbaarheid beperkt, en wil geen Nederland van "twee snelheden".
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde. BBB erkent dat auto en snelwegen onmisbaar zijn voor onze bereikbaarheid, economie en persoonlijke vrijheid.”
“De auto blijft zeker voor landelijke gebieden onmisbaar. BBB wil geen Nederland van twee snelheden.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
BBB wil maatwerk in dunbevolkte gebieden door te investeren in kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen en slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering. Dit moet isolatie van dorpen tegengaan en mobiliteit voor iedereen waarborgen.
BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op mobiliteit. De partij wil realistische en betaalbare oplossingen, en verzet zich tegen zero-emissiezones en andere beperkende regels.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
“Zero-emissie zones worden afgeschaft. Digitale en fysieke netwerken moeten overal beschikbaar zijn.”
“Er komt een landelijk verbod op Zero-emissie zones om lokale ondernemers te beschermen.”
BBB wil investeren in het onderhoud en de versterking van infrastructuur, inclusief wegen, bruggen en spoor, om bereikbaarheid en veiligheid te waarborgen. Grote infrastructurele projecten worden beoordeeld op brede welvaart en regionale ontwikkeling.
“Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden. Onderhoud en verbetering van ons wegennet betekent ook faciliteren van slimme technologieën.”
“Infrastructuurprojecten worden niet alleen beoordeeld op kosten en doorlooptijd. Er wordt ook gekeken naar hun bijdrage aan (regionale) economische ontwikkeling, regionale werkgelegenheid en brede welvaart.”
BBB stimuleert innovatie en de overgang naar schonere brandstoffen, maar zonder het autogebruik te ontmoedigen of bereikbaarheid te beperken. De partij wil een eerlijk speelveld voor Nederlandse transportondernemers.
“We zetten in op vernieuwende mobiliteit. Daarbij letten we op de inrichting van rustplekken, ontwerpen van slimme verkeerslichten, benutten van de mogelijkheden van glasvezel of waterstofleidingen.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen.”
“We zorgen voor een eerlijk speelveld: Nederlandse transportondernemers mogen niet worden benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten.”
Volt ziet mobiliteit als een essentiële voorwaarde voor een duurzame, toegankelijke en verbonden samenleving, waarbij openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer centraal staan. De partij wil investeren in hoogwaardig en betaalbaar openbaar vervoer, de verkoop van fossiele voertuigen verbieden vanaf 2030, en mobiliteit koppelen aan woningbouw en ruimtelijke ordening. Volt streeft naar een eerlijker en groener mobiliteitssysteem door onder andere ‘betalen naar gebruik’, betere fietsinfrastructuur en prioriteit voor internationale treinen.
Volt wil dat iedereen toegang heeft tot bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar openbaar vervoer, met een focus op het versterken van OV, deelvervoer en fietsinfrastructuur. Dit moet duurzame mobiliteit stimuleren en sociale ongelijkheid verminderen, ook in minder dichtbevolkte gebieden.
“Iedereen in Nederland moet altijd en overal toegang hebben tot bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar openbaar vervoer om onder andere naar werk, dokter, school en sociale contacten te komen.”
“Die mobiliteit ontwikkelen we verder met frequent en hoogwaardig openbaar vervoer, deelvervoer en een netwerk van fiets- en wandelpaden. Zo verbinden we ook de dorpen en steden in ons land.”
“We voeren stapsgewijs een nieuw tarievenstelsel in voor openbaar vervoer. Het gebruik van openbaar vervoermiddelen dient voor iedereen betaalbaar, toegankelijk en aantrekkelijk te zijn.”
“Ook in minder dichtbewoonde gebieden moet goed openbaar vervoer binnen handbereik zijn. Volt wil nieuwe oplossingen voor deur-tot-deurvervoer subsidiëren die voor meer bereikbaarheid zorgen op plekken met te weinig haltes of dienstregelingen.”
Volt wil de verkoop van fossiele voertuigen vanaf 2030 verbieden en het gebruik van voertuigen belasten naar gebruik, gewicht en uitstoot. Dit moet de transitie naar uitstootvrije mobiliteit versnellen en het gebruik van schonere vervoersmiddelen stimuleren.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Volt wil internationale treinen prioriteit geven en bestaande spoorlijnen versterken om grensoverschrijdende en binnenlandse verbindingen te verbeteren. Dit draagt bij aan duurzame mobiliteit en betere aansluiting op het Europese netwerk.
“We geven internationale treinen prioriteit. Dit zorgt niet alleen voor een betere internationale bereikbaarheid, maar ook voor een betere verbinding aan de grens en tussen steden.”
“De grote steden moeten onderdeel gaan uitmaken van het Europees hogesnelheidsnet waardoor zij verbindingen krijgen met alle belangrijke Europese steden.”
Volt ziet fietsen als een belangrijk onderdeel van duurzame mobiliteit en wil investeren in betere fietsinfrastructuur en verkeersveiligheid, onder andere door meer doorfietsroutes en lagere snelheden in de bebouwde kom.
“Mobiliteit begint vaak met lopen en (elektrisch) fietsen op korte en middellange afstanden. Daarom investeren we in een betere fietsinfrastructuur met de aanleg van meer doorfietsroutes om langere afstanden snel en veilig te kunnen overbruggen.”
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
Volt wil mobiliteit integraal meenemen bij woningbouw en ruimtelijke ordening, zodat nieuwe wijken direct goed bereikbaar zijn met duurzaam vervoer. Dit voorkomt autodependentie en bevordert leefbare, verbonden gemeenschappen.
D66 wil mobiliteit groener, toegankelijker en betaalbaarder maken, met een sterke focus op openbaar vervoer, deelmobiliteit en verduurzaming van autoverkeer. Ze pleiten voor investeringen in infrastructuur, een Nederlandpas voor OV, en het invoeren van rekeningrijden. Hun visie is dat mobiliteit vrijheid en verbondenheid mogelijk maakt, en dat niemand mag worden buitengesloten door ontoegankelijke of vervuilende vervoerssystemen.
D66 ziet goed openbaar vervoer en deelmobiliteit als essentieel voor bereikbaarheid en inclusie, zowel in steden als op het platteland. Ze willen bestaande infrastructuur verbeteren, nieuwe verbindingen aanleggen, en deelmobiliteit standaard maken bij OV-knooppunten.
“D66 kiest voor mobiliteit die werkt voor iedereen: groen, dichtbij en betaalbaar. In steden én op het platteland. Zodat niemand meer vastloopt. We verbeteren en versterken de bestaande infrastructuur. We investeren in infrastructuur die nog mist, met name in het openbaar vervoer en gaan volop verder met verduurzamen.”
“We combineren verschillende soorten openbaar, publiek en doelgroepenvervoer slimmer. Zo worden aanrijtijden korter en wordt het goedkoper en makkelijker voor mensen. Rond stations investeren we in ov-knooppunten. We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod.”
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
Om het OV toegankelijker en aantrekkelijker te maken, stelt D66 een Nederlandpas voor waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits met bus, tram, metro en trein kan reizen.
“We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
D66 wil de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof door autoverkeer terugdringen door rekeningrijden in te voeren en elektrisch rijden te stimuleren. Ze willen het gebruik van de auto belasten in plaats van het bezit, met oog voor regio’s met weinig OV.
“D66 wil de automobiliteit verduurzamen en zo de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terugdringen. We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 vindt dat mobiliteit voor iedereen toegankelijk moet zijn, ook voor mensen met een fysieke beperking. Ze willen afdwingbare normen voor toegankelijkheid van vervoer en publieke ruimte.
“Voor mensen met een fysieke beperking zijn te veel plekken moeilijk bereikbaar door ontoegankelijk openbaar vervoer. Nederland moet voor iederéén toegankelijk zijn. De afspraken hierover tussen Rijk, provincies en gemeenten moeten zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Ook voeren we afdwingbare normen in voor toegankelijkheid, zoals voor gebouwen, vervoer en de publieke ruimte.”
D66 wil internationale treinverbindingen verbeteren en het OV voor afstanden tot 700 kilometer goedkoper maken dan vliegen. Ook willen ze duurzame veerbootverbindingen en betere aansluiting van bedrijventerreinen op spoor.
“Treinreizen in Europa moet makkelijker worden door een betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en een Europese Spoorautoriteit. Het openbaar vervoer voor afstanden tot 700 kilometer moet goedkoper zijn dan het vliegtuig.”
“We werken aan duurzame internationale veerbootverbindingen voor bestemmingen die lastiger met de trein te bereiken zijn, en investeren in bestaande veerhavens.”
“D66 wil goederen vaker veilig en schoon vervoeren over het water en per trein. Hiervoor worden bedrijventerreinen beter aangesloten op het spoor.”
D66 wil het fietsen stimuleren door te investeren in doorfietsroutes, fietsenstallingen en toegankelijke fietsen voor mensen met een specifieke behoefte.
“Er komen meer en betere doorfietsroutes, meer fietsenstallingen en toegankelijke fietsen voor mensen met een specifieke behoefte.”
De Partij voor de Dieren wil mobiliteit radicaal verduurzamen door het autoverkeer sterk terug te dringen, het openbaar vervoer en deelmobiliteit te stimuleren, en de ruimte in steden te herverdelen ten gunste van voetgangers, fietsers en groen. Ze pleiten voor een intelligente kilometerheffing, strengere regels voor vervuilende voertuigen, lagere maximumsnelheden en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit. Hun visie is gericht op minder autobezit, meer gedeeld vervoer en een leefomgeving die veiliger, gezonder en toegankelijker is voor iedereen.
De PvdD wil het aantal auto's drastisch verminderen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, in plaats van simpelweg alle fossiele auto's te vervangen door elektrische. Dit moet leiden tot minder grondstoffengebruik, meer ruimte op straat en lagere kosten voor gebruikers.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
Om autogebruik te ontmoedigen en vervuiling te verminderen, voert de PvdD een slimme kilometerheffing in en verbiedt de verkoop van vervuilende en gevaarlijke auto's zoals SUV's en pick-ups.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik.”
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen.”
De partij wil steden en dorpen herinrichten zodat voetgangers en fietsers voorrang krijgen, wat leidt tot schonere lucht, meer veiligheid en meer ruimte voor groen en ontmoeting.
“Fietsers en voetgangers krijgen voorrang op gemotoriseerd verkeer. Dat moet het uitgangspunt zijn bij het ontwerp en gebruik van de openbare ruimte in onze dorpen en steden.”
“Er komen meer woonerven waar de voetganger altijd voorrang heeft en de automobilist stapvoets rijdt.”
Om de uitstoot te verminderen en de leefbaarheid te vergroten, verlaagt de PvdD de maximumsnelheden en maakt woonkernen zoveel mogelijk autovrij.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur.”
“Woonkernen worden zo veel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad met goede P+R-voorzieningen.”
De partij investeert fors in een fijnmazig, betaalbaar en toegankelijk OV-netwerk, met meer bussen, langere treinen, betere bereikbaarheid en overstapmogelijkheden op deelauto’s.
“Er worden meer (elektrische) bussen ingezet om het openbaarvervoersnetwerk uit te breiden tot een fijnmazig netwerk.”
“Vanuit elke woonkern zijn de onderwijs- en zorginstellingen en de overheidsdiensten met het openbaar vervoer goed bereikbaar, ook voor mensen met een lichamelijke beperking.”
“Reizen met de trein moet comfortabel zijn en aansluiten op de behoeften van de reiziger. Het aantal treinen wordt uitgebreid en de treinen worden langer.”
De VVD wil mobiliteit betaalbaar, veilig en innovatief houden, met een sterke focus op bereikbaarheid, infrastructuur en technologische vernieuwing. Ze investeren in wegen, ov en verduurzaming, willen elektrisch rijden stimuleren en verkeersveiligheid verhogen. De partij kiest voor concrete maatregelen zoals infrastructuurinvesteringen, innovatie in vervoer, strengere handhaving en het verbeteren van regionale bereikbaarheid.
De VVD ziet goede infrastructuur als basis voor economische groei en dagelijkse bereikbaarheid. Ze willen investeren in nieuwe en bestaande auto-, spoor- en waterwegen, knelpunten aanpakken en regionale verbindingen verbeteren, met aandacht voor innovatieve oplossingen en versnelling van procedures.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden.”
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen. Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
De VVD wil Nederland koploper maken in mobiliteitsinnovatie door regels aan te passen, AI te benutten en nieuwe vervoersmodaliteiten te combineren. Ze faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen en ondersteunen innovatie rondom elektrisch rijden en autonoom vervoer.
“We willen zorgen dat Nederland in de toekomst koploper is op het gebied van mobiliteitsinnovatie. Niet alleen over wat er op de weg, op het spoor of op het water rijdt of vaart, maar ook over hoe we met mobiliteit omgaan. We blijven innovatie hier stimuleren, maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren.”
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren. En we willen een verplichte zwarte doos voor autonoom rijdende voertuigen.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede doelgroep mogelijk maken door de betaalbaarheid te verbeteren, de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur uit te breiden. Ze onderzoeken aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting en ondersteunen collectieve laadoplossingen.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
De VVD wil de verkeersveiligheid verhogen door onveilige wegen aan te pakken, flitspalen in te zetten, straffen voor verkeershufters te verhogen en handhaving te intensiveren, onder meer op rijden onder invloed en illegale voertuigen zoals fatbikes.
“We pakken onveilige N-wegen aan, richten wegen anders in, waarbij we oog houden voor een vlotte en veilige doorstroming, en zetten waar nodig flitspalen in.”
“We verhogen de straffen voor (stelselmatige) verkeershufters, onder meer door levenslange rijontzeggingen in te voeren en boetes te verhogen. Daarnaast verstevigen we de handhaving op rijden onder invloed van drugs en alcohol, en met een telefoon achter het stuur.”
“Bestuurders van opgevoerde en illegale fatbikes maken de fietspaden en wegen onveilig. We willen een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes. Bij voorkeur bestempelen we fatbikes als illegale categorie.”
De VVD wil voorkomen dat autorijden onbetaalbaar wordt door de brandstofaccijns betaalbaar te houden en autobelastingen toekomstbestendig te hervormen, met oog voor werkenden en plattelandsregio’s.
“Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders onbetaalbaar te worden. We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar. Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
De VVD wil het blokkeren van wegen door demonstraties strafbaar stellen en streng vervolgen om de doorstroming en veiligheid op snelwegen te waarborgen.
“Het blokkeren van wegen door demonstraties voor welke doeleinden dan ook, gaan we strafbaar stellen. Bezetters van snelwegen worden direct weggehaald en worden niet alleen aangehouden, maar worden wat de VVD betreft ook vervolgd.”
50PLUS ziet mobiliteit als een basisbehoefte en essentieel voor de zelfstandigheid van jong en oud, met speciale aandacht voor ouderen. De partij wil het openbaar vervoer bereikbaar en betaalbaar houden, alternatieven bieden waar OV verdwijnt, automobilisten financieel ontzien, en verkeersveiligheid voor kwetsbare groepen verbeteren. Concrete voorstellen zijn onder meer gratis parkeren bij zorginstellingen, het bevriezen van accijnzen op brandstof, en het stimuleren van helmgebruik op elektrische tweewielers zonder verplichting.
50PLUS vindt dat mobiliteit geen luxe is, maar een levensader, vooral voor ouderen en mensen in gebieden zonder OV. De partij wil dat de overheid verantwoordelijkheid neemt voor bereikbaarheid en alternatieven faciliteert waar OV ontbreekt.
De partij stelt dat de auto vaak onmisbaar is, zeker waar OV-verbindingen verdwijnen, en wil automobilisten beschermen tegen hoge lasten.
50PLUS maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid van ouderen, gehandicapten, wandelaars en fietsers, en wil nieuwe vervoersmiddelen reguleren en helmgebruik op elektrische tweewielers stimuleren via voorlichting.
“De veiligheid in het verkeer van wandelaars en fietsers en van ouderen en gehandicapten komt steeds meer in het geding en het gedrang.”
“Nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen, worden gereguleerd.”
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
Om mobiliteit voor ouderen te waarborgen, wil 50PLUS dat beslissingen over rijbewijsvorderingen snel worden afgehandeld.
“Beslissing en afhandeling bij een invordering van een rijbewijs dient binnen 2 weken te geschieden.”
50PLUS erkent dat mobiliteit ook een rol speelt in de toegang tot sport en cultuur, en wil deze voorzieningen bereikbaar houden voor iedereen, ongeacht mobiliteit.
“Sport en cultuur blijven bereikbaar voor alle generaties ongeacht inkomen, regio of mobiliteit.”
BIJ1 wil mobiliteit radicaal hervormen door fors te investeren in gratis, toegankelijk en genationaliseerd openbaar vervoer, het autogebruik te verminderen en mobiliteit voor iedereen inclusief te maken. De partij legt nadruk op sociale en klimaatrechtvaardigheid, met speciale aandacht voor mensen met een beperking en regio’s buiten de Randstad. Belangrijke voorstellen zijn het nationaliseren van OV, het stoppen van snelwegverbredingen, het invoeren van een bereikbaarheidsnorm, en het verbeteren van toegankelijkheid voor mensen met een handicap.
BIJ1 wil het OV volledig nationaliseren, gratis maken en fors uitbreiden, met prioriteit voor onderbediende regio’s en het terugdraaien van bezuinigingen. Hiermee wil de partij mobiliteit betaalbaar, duurzaam en bereikbaar maken voor iedereen, en het autogebruik terugdringen.
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug.”
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk. Hetzelfde doen we met alle bus-, tram- en metrovervoerders.”
BIJ1 wil het autobezit en -gebruik actief terugdringen door te investeren in alternatieven, het stoppen van snelwegverbredingen en het stellen van een bereikbaarheidsnorm. Dit is gericht op duurzaamheid, minder grondstoffenverbruik en het beschermen van natuur.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden.”
Toegankelijkheid staat centraal: BIJ1 wil OV, infrastructuur en informatie volledig toegankelijk maken voor mensen met een handicap, met harde naleving en prioriteit voor inclusie. Dit moet uitsluiting tegengaan en mobiliteit voor iedereen mogelijk maken.
“De landelijke overheid, gemeenten en vervoerders nemen gezamenlijk maatregelen om toegankelijkheid van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer te verbeteren conform het vernieuwde Besluit Toegankelijkheid Openbaar Vervoer. Er wordt scherp toegezien op naleving hiervan.”
“We investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations. Haltes en stations die niet goed toegankelijk zijn, verbouwen we. Deze sluiten we niet.”
“Stations en vervoermiddelen testen we strenger op toegankelijkheid voor dove of slechthorende mensen en blind of slechtziende mensen. Dit gebeurt mede door ervaringsdeskundigen.”
Totdat het OV gratis en van hoge kwaliteit is, wil BIJ1 mensen die nu afhankelijk zijn van de auto niet benadelen. De partij is tegen kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren.
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
BIJ1 wil korteafstandsvluchten uitfaseren door het Europese spoornetwerk te verbeteren en sociale rechtvaardigheid te waarborgen voor diasporische gemeenschappen.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Er komt een sociaal rechtvaardig compensatiemechanisme dat garandeert dat het contact met familie en herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.”
GroenLinks-PvdA zet sterk in op duurzame, toegankelijke mobiliteit voor iedereen, met prioriteit voor lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit boven de auto. Ze willen investeren in OV, elektrificatie van treinlijnen, eerlijk betalen naar gebruik voor automobilisten, en het stimuleren van elektrisch vervoer, zodat mobiliteit niet afhankelijk is van iemands portemonnee.
GroenLinks-PvdA wil mobiliteit betaalbaar en bereikbaar maken voor iedereen, ongeacht inkomen, door te investeren in duurzame vervoersvormen en infrastructuur. Ze leggen nadruk op OV, fietsen, lopen en deelmobiliteit, en willen dat nieuwe woonlocaties altijd goed bereikbaar zijn met duurzaam vervoer.
“We investeren in duurzame mobiliteit zodat je op weg kan ongeacht je portemonnee.”
“Duurzame mobiliteit staat daarbij voorop en we zorgen dat je ongeacht je portemonnee op weg kunt.”
“Nieuwe grote volkshuisvestingslocaties worden altijd gekoppeld aan de ontwikkeling van projecten die duurzaam vervoer realiseren, zoals uitstekende loop- en fietsnetwerken, openbaar vervoer en deelmobiliteit.”
“Er komt meer nadruk op lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto’s.”
De partij wil het OV verbeteren door elektrificatie van alle treinlijnen, betere aansluiting tussen hoofd- en regionale netten, en het terugdringen van personeelstekorten in de sector. Dit moet leiden tot schonere lucht, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit.
“We elektrificeren alle treinlijnen in Nederland.”
“De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij.”
“We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in...”
GroenLinks-PvdA wil automobiliteit eerlijker beprijzen door betalen naar gebruik versneld in te voeren, met lagere tarieven in regio’s met weinig OV. Elektrisch rijden wordt de norm, met als doel dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De partij wil voetgangers en fietsers prioriteit geven boven auto’s, investeren in infrastructuur voor lopen en fietsen, en landelijke regelgeving aanpassen om scooters van het fietspad te weren. Binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u de norm.
“Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto’s. We investeren in voetgangersinfrastructuur, (snel)fietspaden in het binnen- en buitengebied, voldoende fietsstallingen (waaronder bij stations) en landelijke regelgeving wordt aangepast om (snor)scooters binnen de bebouwde kom van het fietspad te weren. Binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur de norm.”
NSC ziet goede mobiliteit als essentieel voor een functionerende samenleving en wil investeren in bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. De partij zet in op betere fietsinfrastructuur, investeringen in openbaar vervoer (ook buiten de Randstad), spreiding van woon-werkverkeer en strengere handhaving op verkeersveiligheid. NSC kiest voor concrete maatregelen zoals meer fietsroutes, betaalbaar OV, prioriteit voor regionale verbindingen en innovatie in goederenvervoer.
NSC wil de fiets aantrekkelijker maken als alternatief voor auto en OV, met name in en tussen steden. Dit draagt bij aan bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid, en richt zich op veilige schoolroutes en betere voorzieningen bij OV-knooppunten.
“Goede mogelijkheden om de fiets te pakken dragen bij aan bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid. Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer. Drukke schoolroutes langs 80 en 50 kilometerwegen worden veiliger gemaakt. Rond OV-knooppunten breiden we fietsenstallingen uit en er komen ook meer OV-fietsen bij stations.”
NSC wil investeren in hoogfrequent openbaar vervoer, met name van en naar grotere steden, en streeft naar een betere balans tussen investeringen in de Randstad en de regio. Betaalbaarheid en toegankelijkheid van het OV, vooral voor jongeren, zijn belangrijke speerpunten.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst. We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.”
“Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie. Daarnaast zetten we ons in voor het behoud van de NS-jongerendagkaart, zodat ook jongeren betaalbaar kunnen blijven reizen.”
“Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. Nederland. We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio”
NSC wil de drukte in de spits verminderen door afspraken met onderwijsinstellingen en werkgevers over flexibele tijden, zodat verkeer beter gespreid wordt over de week.
“We willen een landelijke aanpak om woon-werkverkeer beter te spreiden over de week. Door afspraken met bijvoorbeeld onderwijsinstellingen over flexibelere collegetijden kunnen we de spitsdruk verlagen en het (studenten)verkeer beter spreiden.”
NSC wil verkeersveiligheid verhogen door strengere handhaving op snelheid, telefoongebruik en rijden onder invloed, en door regulering van fat bikes en e-bikes.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
“De overlast van fat bikes moet hard worden aangepakt. Dat begint met goede handhaving en beter toezicht op invoer vanuit onder andere China. Er komt een aparte voertuigcategorie voor fat bikes. Bestuurders moeten minstens 14 jaar zijn en een helm dragen. Hiernaast komt er een keurmerk voor alle nieuwe e-bikes en nemen we maatregelen om een wildgroei aan nieuwe lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals veel verschillende e-steps, te voorkomen.”
NSC wil het goederenvervoer verduurzamen door meer in te zetten op binnenvaart, spoor en short sea, en kritisch te kijken naar nieuwe bouwmaterialen en alternatieven voor vervoer van gevaarlijke stoffen.
“We bevorderen het goederenvervoer met binnenvaart, short sea en spoor en versterken het landelijk netwerk van binnenhavens en overslagfaciliteiten. Het beheer en onderhoud van vaarwegen, bruggen en sluizen verdient meer prioriteit.”
“Bij de aanleg van nieuwe wegenbouwprojecten kijken we kritisch naar de toepassing van nieuwe bouwmaterialen die gebaseerd zijn op industriële afvalstromen. Zoals bijvoorbeeld bij de toepassing van het omstreden Beaumix bij de verbreding van de A2. We willen dat stoffen bewezen veilig zijn, voordat ze worden toegepast in het milieu.”
“Vanwege de mogelijke toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de energietransitie (ammoniak) wordt het vervoer door buisleidingen als volwaardig alternatief ontwikkeld.”
DENK ziet mobiliteit als een recht en wil vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken, met speciale aandacht voor lage inkomens, ouderen, kinderen en jongeren. De partij pleit voor forse investeringen in openbaar vervoer, het betaalbaar houden van autorijden, en het stimuleren van schoner vervoer, zonder rekeningrijden in te voeren. Daarnaast wil DENK vliegen betaalbaar houden, maar wel inzetten op verduurzaming van de luchtvaart.
DENK vindt dat mobiliteit voor iedereen bereikbaar moet zijn, vooral voor kwetsbare groepen. Ze willen investeren in het OV om de dienstregeling te verbeteren, kaartjes goedkoper te maken en de kwaliteit te verhogen, met gratis OV voor specifieke doelgroepen.
“Gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
DENK wil autorijden betaalbaar maken door accijnzen te verlagen en is tegen de invoering van rekeningrijden. Ze willen ook de maximumsnelheid verhogen waar mogelijk en parkeertarieven wettelijk maximeren.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u.”
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
DENK erkent de noodzaak om mobiliteit te verduurzamen vanwege klimaatverandering en wil maatregelen nemen om vervoer schoner en energiezuiniger te maken.
“Ook op het gebied van mobiliteit moeten we maatregelen nemen om het vervoer schoner te maken. De uitstoot in het verkeer moet omlaag en onze manier van vervoeren moet energiezuiniger.”
DENK wil vliegen betaalbaar houden door tegen de vliegtaks te zijn, maar tegelijkertijd investeren in schonere luchtvaart en het belasten van kerosine.
“Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen. Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren.”
De ChristenUnie ziet mobiliteit als een middel om mensen te verbinden, maar constateert dat Nederland dreigt vast te lopen door overvolle treinen, wegbezuinigde bussen en drukke snelwegen. Hun kernvoorstellen zijn forse investeringen in openbaar vervoer, stimulering van duurzaam vervoer, invoering van een gedifferentieerde kilometerprijs en verbetering van fiets- en wandelinfrastructuur. De partij legt nadruk op bereikbaarheid voor iedereen, verduurzaming en verkeersveiligheid.
De ChristenUnie wil het openbaar vervoer versterken, vooral in dorpen en buitenwijken, en buslijnen behouden of uitbreiden. Ze keren bezuinigingen op het OV om en investeren in een landelijk netwerk van snelle busverbindingen, met speciale aandacht voor doelgroepenvervoer.
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes. Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.”
“We zetten ons in voor een structurele verbetering van het doelgroepenvervoer, inclusief het leerlingenvervoer.”
De partij wil mobiliteit verduurzamen door het gebruik van zero-emissie auto’s te stimuleren, een kilometerprijs in te voeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats, en door de productie van groene waterstof voor vrachtvervoer te bevorderen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
“We stimuleren de productie van groene waterstof met het oog op vrachtvervoer, inclusief zwaar wegtransport.”
De ChristenUnie wil de fiets aantrekkelijker maken als alternatief voor de auto en investeert in verkeersveiligheid, fietsinfrastructuur en meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten. Ze richten zich op de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers en willen het aantal verkeersdoden verlagen.
“Daarom investeren we jaarlijks 200 miljoen euro in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur. Er komen meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten en in binnensteden. Op elk station zijn deelfietsen beschikbaar.”
“Het aantal verkeersdoden moet omlaag. We verbeteren de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals wandelaars, fietsers, kinderen (op weg naar school) en ouderen.”
De partij wil binnensteden autoluw houden en parkeernormen overlaten aan gemeenten, zodat bereikbaarheid zonder auto wordt bevorderd en ruimte ontstaat voor ontmoetingsplekken en groen.
“Binnensteden blijven autoluw, maar we leggen geen landelijke parkeernormen op: dat is maatwerk voor gemeenten. We investeren in goede bereikbaarheid, ook zonder auto.”