FVD noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar zet breed in op lastenverlichting en fiscale stimulering voor het MKB. De partij pleit voor een hogere zelfstandigenaftrek, een hogere VPB-grens en een eenvoudiger, lager belastingstelsel om ondernemerschap te stimuleren. Concrete voorstellen zijn gericht op het verlagen van de belastingdruk en het verminderen van regels voor MKB’ers en ZZP’ers.
FVD wil het ondernemerschap aantrekkelijker maken door de zelfstandigenaftrek fors te verhogen. Dit verlaagt de effectieve belastingdruk voor zelfstandigen en stimuleert het starten en doorgroeien van kleine bedrijven, wat in de praktijk een vergelijkbare functie heeft als een winstvrijstelling.
Door de grens voor het lage vennootschapsbelastingtarief te verhogen naar €1 miljoen, wil FVD voorkomen dat MKB-bedrijven bij groei direct zwaarder worden belast. Dit stimuleert winst maken en herinvesteren in het bedrijf.
FVD pleit voor een vlaktaks en een hoge belastingvrije voet, waardoor het belastingstelsel eenvoudiger wordt en de belastingdruk voor ondernemers en MKB’ers daalt. Dit vervangt veel bestaande uitzonderingen en regelingen, waaronder de MKB-winstvrijstelling.
JA21 noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor een eenvoudiger en eerlijker belastingstelsel voor ondernemers. De partij wil het belastingstelsel voor bedrijven vereenvoudigen, lasten verlagen en uitzonderingen en complexe regelingen schrappen, wat indirect gevolgen kan hebben voor de MKB-winstvrijstelling. Concrete voorstellen zijn onder meer het invoeren van één vennootschapsbelastingtarief en het afschaffen van veel fiscale regelingen.
JA21 wil het huidige complexe belastingstelsel voor bedrijven vereenvoudigen door het tweeschijvenstelsel te vervangen door één tarief en door het schrappen van uitzonderingen en regelingen. Dit raakt direct aan de discussie over de MKB-winstvrijstelling, omdat deze vrijstelling een van de uitzonderingen is die het systeem complex maken. De partij kiest voor eenvoud en voorspelbaarheid boven specifieke voordelen voor bepaalde groepen.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
JA21 wil ondernemen aantrekkelijker maken door lasten te verlagen en investeringen direct aftrekbaar te maken. Hoewel de MKB-winstvrijstelling niet expliciet wordt genoemd, past deze benadering bij het streven naar minder specifieke regelingen en meer generieke lastenverlichting.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
BBB noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch doet zij concrete voorstellen om deze regeling te wijzigen, te behouden of af te schaffen. Wel benadrukt BBB het belang van een stabiel fiscaal beleid voor bedrijven, het niet verhogen van belastingen op ondernemen, en het beschermen van het MKB tegen disproportionele lastenverzwaring. Specifiek beleid of standpunten over de MKB-winstvrijstelling ontbreken echter volledig.
BBB doet geen concrete uitspraken over de MKB-winstvrijstelling; het programma bevat geen voorstellen tot aanpassing, behoud of afschaffing van deze fiscale regeling. Wel wordt in algemene zin gepleit voor een stabiel fiscaal beleid en bescherming van het MKB tegen lastenverzwaring, maar zonder directe koppeling aan de MKB-winstvrijstelling.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
“Bescherming tegen onevenredige lasten. BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
BVNL noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch doet zij concrete voorstellen om deze te verhogen, te verlagen of af te schaffen. In plaats daarvan pleit BVNL voor een vlaktaks van 25% op winst uit onderneming en lagere belastingen voor het MKB in het algemeen, met als doel het ondernemingsklimaat te verbeteren en werken te laten lonen. Specifiek beleid of aanpassing rond de bestaande MKB-winstvrijstelling ontbreekt volledig.
BVNL wil het belastingklimaat voor het MKB verbeteren door een vlaktaks van 25% op winst uit onderneming en lagere lasten, maar zonder specifieke aandacht voor de MKB-winstvrijstelling. De partij ziet het MKB als de ruggengraat van de economie en wil ondernemen aantrekkelijker maken door minder regels en lagere belastingen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-.”
“Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
Het CDA noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om deze regeling te behouden, te verhogen of af te schaffen. Wel pleit het CDA voor het vereenvoudigen van fiscale regelingen voor ondernemers en het herinvesteren van opbrengsten in effectieve ondernemersregelingen, maar zonder specifieke aandacht voor de MKB-winstvrijstelling. De partij richt zich vooral op het verminderen van regeldruk en het verbeteren van toegang tot kapitaal voor het MKB.
Het CDA wil versnipperde fiscale regelingen voor ondernemers vereenvoudigen en de opbrengsten hiervan inzetten voor effectievere regelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap. Dit standpunt adresseert het bredere fiscale ondernemersklimaat, maar noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet.
“We vereenvoudigen en vervangen de versnipperde fiscale regelingen en herinvesteren dit in effectieve ondernemersregelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap.”
Het CDA vindt dat het belastingstelsel te complex is door allerlei uitzonderingsregelingen en wil deze stapsgewijs aanpakken, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. Dit kan implicaties hebben voor de MKB-winstvrijstelling, maar wordt niet expliciet gemaakt.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
Het CDA wil dat ondernemersfaciliteiten alleen door de beoogde doelgroep worden gebruikt en pleit voor betere afbakening, zonder specifieke maatregelen te noemen voor de MKB-winstvrijstelling.
“Ondernemersfaciliteiten moeten worden gebruikt door de doelgroep. Dat vraagt betere afbakening.”
De SGP wil de fiscale positie van het mkb verbeteren door de winstbelasting en werkgeverslasten te verlichten, met speciale aandacht voor familiebedrijven en ondernemingen die veel werkgelegenheid bieden. Concrete voorstellen richten zich op het aantrekkelijk houden van investeren in het mkb en het behouden van gunstige regelingen voor bedrijfsopvolging. De partij ziet het mkb als essentieel voor de economie en wil hun concurrentiepositie versterken.
De SGP pleit voor een verlaging van de winstbelasting en werkgeverslasten, specifiek gericht op het mkb. Dit moet de concurrentiepositie van het mkb versterken en investeren aantrekkelijker maken, vooral voor familiebedrijven en bedrijven die veel werkgelegenheid bieden.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
De SGP wil het fiscaal aantrekkelijk houden om te investeren in het mkb, onder meer door het terugbrengen van de durfkapitaalregeling en het stimuleren van private financiering. Dit moet innovatie en groei binnen het mkb bevorderen.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met een hoog risico wordt gestimuleerd.”
De SGP vindt dat familiebedrijven, die vaak tot het mkb behoren, extra steun verdienen en wil daarom de bedrijfsopvolgingsregeling behouden. Dit moet de continuïteit van deze bedrijven waarborgen.
“Familiebedrijven denken in generaties en niet in kwartalen. Zij verdienen daarom onze steun. De bedrijfsopvolgingsregeling blijft behouden.”
De VVD noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen tot wijziging of behoud ervan. Wel benadrukt de partij het belang van een evenwichtige belastingdruk op ondernemerschap en spreekt zij zich uit tegen hogere belastingen voor ondernemers. Specifieke maatregelen of standpunten over de MKB-winstvrijstelling ontbreken.
Hoewel de VVD het belang van een gunstig ondernemersklimaat en een evenwichtige belastingdruk op ondernemerschap benoemt, wordt de MKB-winstvrijstelling nergens concreet genoemd of uitgewerkt. Er zijn geen voorstellen tot aanpassing, behoud of afschaffing van deze regeling terug te vinden in de relevante fragmenten.
“We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is.”
“Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
“We gaan stoppen met nog meer nivelleren door werken en ondernemen minder te belasten.”
De ChristenUnie wil de MKB-winstvrijstelling in de inkomstenbelasting de komende decennia geleidelijk afbouwen als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel. Tegelijkertijd pleit de partij voor het vervangen van bestaande ondernemersregelingen door één eenvoudige werkendenkorting, waarmee het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger moet worden voor alle werkenden, inclusief ondernemers.
De ChristenUnie vindt dat de MKB-winstvrijstelling niet langer houdbaar is binnen een rechtvaardig en eenvoudig belastingstelsel en wil deze regeling daarom stapsgewijs afbouwen. Dit past in hun bredere visie om fiscale voordelen die niet meer te rechtvaardigen zijn, geleidelijk te schrappen en het belastingstelsel te vereenvoudigen.
“In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
De partij stelt voor om de huidige ondernemersregelingen, waaronder de MKB-winstvrijstelling, samen met de arbeidskorting te vervangen door één eenvoudige werkendenkorting. Dit moet het belastingstelsel eerlijker maken en de verschillen tussen ondernemers en werknemers verkleinen.
“De arbeidskorting, die de afgelopen jaren tot onverantwoordelijke proporties is opgeblazen, wordt samen met de ondernemersregelingen in de inkomstenbelasting omgevormd naar één werkendenkorting, met een maximum van € 5.000 per jaar.”
D66 wil fiscale regelingen voor ondernemers, zoals de MKB-winstvrijstelling, kritisch evalueren en waar nodig aanpassen of afschaffen als ze niet effectief of eerlijk zijn. Het doel is om oneerlijke belastingvoordelen te verminderen en fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers te verkleinen. D66 kiest voor een gelijker speelveld en wil fiscale voordelen alleen behouden als ze innovatie en duurzaamheid stimuleren.
D66 vindt dat fiscale regelingen zoals de MKB-winstvrijstelling alleen mogen blijven bestaan als ze aantoonbaar effectief en eerlijk zijn. Regelingen die niet doen wat ze beogen, worden aangepast of afgeschaft om oneerlijke belastingvoordelen te verminderen. Dit draagt bij aan een eerlijker belastingstelsel en een gelijker speelveld tussen verschillende groepen.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af.”
D66 wil de fiscale behandeling van verschillende vormen van arbeid gelijker maken, wat impliceert dat voordelen zoals de MKB-winstvrijstelling mogelijk worden beperkt of hervormd. Het doel is dat werken meer loont en dat ondernemers niet langer structureel fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van werknemers.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
GroenLinks-PvdA wil de MKB-winstvrijstelling en andere belastingkortingen kritisch tegen het licht houden en waar mogelijk afbouwen of afschaffen, omdat deze volgens hen het belastingstelsel onnodig complex en onrechtvaardig maken. Ze vinden dat vooral vermogenden en grootverdieners profiteren van dergelijke regelingen en willen de opbrengsten gebruiken om de belasting op arbeid te verlagen en te investeren in publieke voorzieningen. Het programma bevat geen expliciet voorstel om de MKB-winstvrijstelling volledig af te schaffen, maar plaatst deze wel in het rijtje van te herzien of af te bouwen belastingkortingen.
GroenLinks-PvdA ziet de MKB-winstvrijstelling als onderdeel van een breder probleem van ondoelmatige en onrechtvaardige belastingkortingen. Ze willen deze regelingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen, omdat ze vooral de hogere inkomens en vermogenden bevoordelen en het belastingstelsel complex maken. De opbrengsten hiervan willen ze inzetten voor lastenverlichting op arbeid en investeringen in collectieve voorzieningen.
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
Volt wil de MKB-winstvrijstelling en vergelijkbare fiscale regelingen afschaffen als onderdeel van een bredere vereenvoudiging van het belastingstelsel. Het doel is om fiscale uitzonderingen te verminderen en zo een eerlijker en eenvoudiger systeem te creëren waarin alle bedrijven naar draagkracht bijdragen. Volt noemt expliciet het afbouwen van ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen, waaronder de MKB-winstvrijstelling.
Volt vindt dat het huidige belastingstelsel te veel uitzonderingen kent, waaronder de MKB-winstvrijstelling, en wil deze afschaffen om het systeem eerlijker en eenvoudiger te maken. Door het schrappen van deze en andere fiscale regelingen wil Volt belastingvoordelen voor specifieke groepen beperken en het principe hanteren dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn. Als eerste stap nemen we het voorstel in het rapport van het Ministerie van Financiën ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’ aan, om zo snel en verantwoord mogelijk de fiscale regelingen ter waarde van 31 miljard euro af te bouwen. Denk hierbij aan de landbouw- en de oldtimervrijstellingen.”
Volt streeft naar een belastingstelsel zonder uitzonderingen voor specifieke groepen, zoals het MKB, zodat alle bedrijven gelijk worden behandeld en belasting betalen naar draagkracht. Dit voorkomt dat bepaalde groepen structureel voordeel hebben ten opzichte van anderen.
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
DENK erkent het belang van het MKB voor de economie en wil kleine ondernemers ondersteunen door hun lasten en belastingen te verlagen. Over de specifieke "MKB-winstvrijstelling" wordt echter geen expliciet standpunt of concrete maatregel genoemd in het verkiezingsprogramma; de partij blijft bij algemene uitspraken over lastenverlichting voor kleinere ondernemingen.
DENK wil de positie van kleine ondernemers versterken door hun financiële lasten te verlichten. Dit wordt gepresenteerd als een manier om het ondernemerschap te stimuleren en het MKB te ondersteunen, maar er wordt niet concreet ingegaan op de toekomst of aanpassing van de MKB-winstvrijstelling zelf.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
Het PVV-verkiezingsprogramma noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet en doet geen concrete voorstellen om deze regeling te behouden, te verhogen of af te schaffen. Wel spreekt de partij zich uit tegen "ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven", maar zonder specifieke verwijzing naar de MKB-winstvrijstelling. Er zijn geen onderscheidende of concrete standpunten over dit onderwerp in het programma te vinden.
Het programma bevat geen concrete voorstellen of expliciete standpunten over de MKB-winstvrijstelling. De enige relevante passage betreft het voornemen om te snijden in fiscale subsidies voor het bedrijfsleven, maar het blijft onduidelijk of de MKB-winstvrijstelling hieronder valt.
“Ook snijden we fors in de vele ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven.”
De Partij voor de Dieren noemt de MKB-winstvrijstelling niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor het afschaffen of versneld afbouwen van fiscale regelingen die als niet effectief of onnodig worden beoordeeld, maar noemt daarbij de MKB-winstvrijstelling niet concreet. Er zijn geen specifieke voorstellen of standpunten over het behoud, de afschaffing of aanpassing van de MKB-winstvrijstelling terug te vinden.
Het verkiezingsprogramma bevat geen concrete of expliciete voorstellen over de MKB-winstvrijstelling. De partij noemt wel het afschaffen van bepaalde fiscale regelingen, maar de MKB-winstvrijstelling wordt niet genoemd of besproken. Hierdoor is er geen duidelijk standpunt of beleidsvoorstel van de PvdD over dit onderwerp te destilleren uit het programma.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma