De SGP wil mkb-financiering toegankelijker en eerlijker maken door het stimuleren van non-bancaire financieringsvormen, het verbeteren van garantiestellingen en het fiscaal aantrekkelijk maken van investeringen in het mkb. Ze pleiten voor concrete maatregelen zoals de introductie van de win-win-lening, het terugbrengen van de durfkapitaalregeling en het betrekken van pensioenfondsen bij mkb-financiering. De kern van hun visie is dat het mkb als motor van de economie meer ruimte en ondersteuning moet krijgen, vooral via private en innovatieve financieringsvormen.
De SGP vindt dat mkb-bedrijven te afhankelijk zijn van banken en wil het financieringslandschap verbreden. Door non-bancaire financiers beter toegankelijk te maken en professionele crowdfunders toegang te geven tot garantiestellingen, moet het mkb makkelijker aan kapitaal kunnen komen. Dit moet het financieringsspeelveld eerlijker maken en innovatie stimuleren.
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP wil investeren in het mkb aantrekkelijker maken door fiscale stimulansen, zoals de terugkeer van de durfkapitaalregeling en de introductie van de win-win-lening. Dit moet vooral familiebedrijven, startups en snelgroeiende bedrijven met een hoger risico helpen aan financiering.
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
“De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie.”
De SGP wil dat de overheid actief private financiering los trekt en het aanbod van publieke en private financieringsmogelijkheden voor het mkb verbreedt. Dit moet de toegang tot kapitaal voor mkb-bedrijven vergroten en de economie versterken.
“De overheid gaat private financiering lostrekken en verbreedt het palet aan publieke en private financiering.”
Volt wil mkb-financiering toegankelijker, eenvoudiger en effectiever maken, met een sterke focus op verduurzaming en innovatie. Ze stellen voor om leenmogelijkheden tegen risicovrije rente te creëren, subsidies en fiscale regelingen te verbeteren, en het subsidielandschap overzichtelijker te maken. Hun visie is dat mkb’ers via gerichte ondersteuning en minder bureaucratie makkelijker kunnen investeren in duurzame groei.
Volt erkent dat verduurzaming voor het mkb vaak niet direct rendeert en wil daarom leenmogelijkheden tegen risicovrije rente bij de overheid aanbieden. Dit verlaagt de drempel voor mkb’ers om te investeren in duurzame oplossingen.
“Daarom creëren wij leenmogelijkheden tegen risicovrije rente bij de overheid voor ondernemers die willen verduurzamen. Denk bijvoorbeeld aan kleine ondernemers die hun oude dieselbusje willen vervangen door een elektrische auto.”
Volt wil het aanvragen van subsidies en klimaatmiddelen voor het mkb eenvoudiger en toegankelijker maken, onder andere door sectorale indeling en begeleiding via gemeentelijke loketten. Dit moet het mkb helpen sneller en effectiever gebruik te maken van beschikbare financiering voor verduurzaming en innovatie.
“We onderzoeken samen met belangenorganisaties voor het mkb hoe we duurzaamheidsbeleid niet alleen effectiever, maar ook eenvoudiger en toegankelijker kunnen maken. Dat geldt ook voor de toegankelijkheid van klimaatmiddelen voor het mkb, waaronder kredieten voor duurzaamheidsinvesteringen.”
“We maken het subsidielandschap overzichtelijker door het op te delen in sectoren. Iedere sector heeft met eigen problemen en uitdagingen te maken, terwijl het huidige subsidielandschap daar niet op ingericht is. Op deze manier bieden we elke onderneming toegang tot de juiste financiering.”
“Er komen ‘groene fixteams’ die het mkb via gemeentelijke loketten ondersteunen bij het vinden van de juiste regelingen.”
Om verduurzaming voor kleinere mkb-bedrijven haalbaarder te maken, wil Volt de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek verlagen. Dit verlaagt de financiële drempel voor kleine bedrijven om te investeren in energiebesparende maatregelen.
“We verlagen de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek (EIA). Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven. Zonder extra bureaucratie, met zichtbare impact.”
Volt wil ondernemers die verduurzamen extra ondersteunen via subsidies of fiscale regelingen, gekoppeld aan duidelijke groene doelen en prestatie-indicatoren. Dit moet het mkb stimuleren om sneller duurzame stappen te zetten.
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen. We communiceren duidelijke doelen en groene Key Performance Indicators, waarmee we ondernemers extra steun bij het verduurzamen bieden in de vorm van subsidies of fiscale regelingen.”
BBB vindt dat mkb-financiering eenvoudiger, toegankelijker en goedkoper moet worden, omdat het mkb de ruggengraat van de Nederlandse economie is maar nu vaak moeilijk aan kapitaal komt. De partij wil onder meer de toegang tot microfinanciering verbeteren, standaardmodellen voor investeringen ontwikkelen en onderzoekt de oprichting van een Nationale Investeringsbank die gericht investeert in mkb en innovatie. BBB pleit voor minder bureaucratie, meer regionale kredietmogelijkheden en een actieve rol van de overheid en pensioenfondsen bij het financieren van mkb-bedrijven.
BBB signaleert dat kleine ondernemers en het mkb vaak moeilijk toegang krijgen tot financiering, wat hun groei en innovatie belemmert. Daarom wil de partij eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden creëren, zodat kleine ondernemers makkelijker kunnen investeren of starten.
“Toegang tot microfinanciering verbeteren. Eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden voor kleine ondernemers die willen investeren of starten.”
BBB stelt dat Nederland een krachtige publieke investeringsmotor mist en wil daarom de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken. Deze bank moet risicodragend kapitaal beschikbaar stellen voor innovatieve mkb-bedrijven, marktpartijen cofinancieren en bestaande gefragmenteerde fondsen vervangen.
“De oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken die: Investeert in mkb, innovatie en infrastructuur; Marktpartijen cofinanciert via garantstellingen en leningen;”
“Gerichte rol voor de Nationale Investeringsbank in innovatie. We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen...”
Om juridische drempels en kosten bij mkb-financiering te verlagen, wil BBB dat de overheid samen met brancheverenigingen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt voor investeringsrondes, participaties en exits. Dit moet het vertrouwen vergroten en onnodige kosten besparen.
“BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits. Dat verlaagt de drempel, vergroot het vertrouwen en bespaart onnodige kosten.”
BBB vindt dat Nederlandse groeibedrijven meer toegang moeten krijgen tot durfkapitaal uit eigen land. De partij wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.
“Meer durfkapitaal uit eigen land. BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.”
BVNL ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil het ondernemingsklimaat verbeteren door lasten en bureaucratie te verlagen. Concrete voorstellen over mkb-financiering ontbreken echter; de partij richt zich vooral op belastingverlaging, minder regels en het verbeteren van het vestigingsklimaat, maar noemt geen specifieke maatregelen voor toegang tot financiering of krediet voor het mkb.
BVNL wil het mkb ontlasten door lagere belastingen, minder bureaucratie en een simpeler arbeidsrecht, zodat ondernemers meer vrijheid en ruimte krijgen om te ondernemen. Dit moet het mkb financieel versterken, maar er worden geen concrete voorstellen gedaan om de toegang tot financiering of krediet te verbeteren.
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen. Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
“Het MKB en de ZZP’ers zijn de motor van de Nederlandse economie. 80% van alle banen wordt gegenereerd door ondernemers. De overheid moet zich minder met hen bemoeien. BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt...”
BVNL wil het vestigingsklimaat verbeteren en innovatie stimuleren, wat het mkb indirect kan helpen bij financiering door een aantrekkelijker ondernemingsklimaat te creëren. Specifieke maatregelen voor mkb-financiering worden echter niet genoemd.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Aftrek voor cybersecurity-investeringen (software, training, blockchain) voor MKB en burgers, om weerbaarheid te vergroten.”
Het CDA wil mkb-financiering verbeteren door het mobiliseren van particulier en publiek kapitaal, het oprichten van een Nationale Investeringsbank en het stimuleren van een geïntegreerde Europese kapitaalmarkt. De partij stelt concrete fiscale en institutionele maatregelen voor om de toegang tot financiering voor mkb, start-ups en scale-ups te vergroten en innovatie te bevorderen.
Het CDA pleit voor het samenvoegen van bestaande investeringsinstrumenten tot één krachtige Nationale Investeringsbank. Deze instelling moet met voldoende kapitaal en slagkracht private investeringen aanjagen, vooral in de vroege, risicovolle fase van innovatieve mkb-bedrijven en techbedrijven.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
“We vormen Invest-NL/Invest-International, en gedeeltes van RVO, om tot een Nationale Investeringsbank, met een flink kapitaal om private financiering aan te jagen.”
Om particulier kapitaal richting het mkb te mobiliseren, introduceert het CDA de ‘win-win-lening’ met fiscale voordelen. Dit moet het voor particulieren aantrekkelijker maken om mkb-bedrijven te financieren en zo de toegang tot financiering voor deze bedrijven vergroten.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA ziet een geïntegreerde Europese kapitaalmarkt als essentieel om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor mkb-bedrijven te vergroten en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken. Dit moet de financieringsmogelijkheden voor het mkb structureel verbeteren.
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
De ChristenUnie wil de toegang tot financiering voor het mkb, start-ups en scale-ups verbeteren, onder meer door het stimuleren van non-bancaire financieringsvormen en het oprichten van een nationale investeringsbank. Hun visie is dat innovatie en economische groei gebaat zijn bij betere financieringsmogelijkheden voor kleinere bedrijven, met speciale aandacht voor regionale clusters en samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven.
De ChristenUnie ziet dat mkb-bedrijven, start-ups en scale-ups moeite hebben met het verkrijgen van groeikapitaal. Om innovatie en economische groei te stimuleren, willen ze de toegang tot financiering verbeteren via non-bancaire financiers en een nationale investeringsbank. Dit moet het ondernemerschap versterken en regionale economische ontwikkeling bevorderen.
De ChristenUnie vindt dat de overheid haar rol als inkoper beter moet benutten om het mkb te ondersteunen. Door aanbestedingen toegankelijker te maken en de grens voor directe gunning aan het mkb te verhogen, krijgen mkb-bedrijven meer kansen op overheidsopdrachten, wat hun financiële positie kan versterken.
“Het Rijk moet haar rol beter pakken om bij te dragen aan verduurzaming en om het mkb en sociale ondernemingen te betrekken bij aanbestedingen.”
“De grens voor directe gunning aan het mkb wordt verhoogd, teksten bij aanbestedingen worden leesbaar en we stellen praktijkvoorbeelden van eenvoudiger inkopen ter beschikking.”
D66 wil de financiering voor het mkb verbeteren door toegang tot een Nationale Investeringsbank en Europese kapitaalmarkten te bieden, en door het stimuleren van innovatie en verduurzaming. Ze erkennen dat mkb’ers vaak moeite hebben met het verkrijgen van kapitaal en willen deze barrières wegnemen om groei en vergroening te versnellen. De partij zet in op concrete investeringsinstrumenten en het verminderen van regeldruk om mkb-financiering toegankelijker te maken.
D66 stelt voor om het mkb toegang te geven tot een Nationale Investeringsbank, die publieke middelen inzet voor innovatie, verduurzaming en strategische groei. Hiermee willen ze het gebrek aan kapitaal voor het mkb aanpakken en investeren in sectoren die Nederland vooruithelpen.
“Het Nationaal Groeifonds, dat we hervormen, wordt onderdeel van de Nationale Investeringsbank. Ook mkb’ers krijgen toegang.”
D66 wil mkb’ers helpen aan financiering door betere toegang tot de Europese kapitaalmarkt, zodat innovatieve ondernemers makkelijker kunnen groeien binnen Europa.
“We zorgen dat Nederlandse innovaties makkelijk kunnen groeien binnen Europa. Én we helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt.”
D66 erkent dat het mkb moeite heeft met investeren in innovatie en verduurzaming, mede door beperkte financieringsmogelijkheden. Ze willen dit stimuleren met toegankelijke subsidies, investeringszekerheid en minder regeldruk.
FVD ziet het mkb als de motor van de economie en wil de financieringspositie van het mkb versterken door lasten en bureaucratie te verlagen, het belastingstelsel te vereenvoudigen en de cashflowpositie van bedrijven te verbeteren. Concrete voorstellen zijn onder meer het schrappen van btw op B2B-transacties, het verhogen van de zelfstandigenaftrek, het versoepelen van regelgeving en het afschaffen van het UBO-register. De kern van hun visie is dat ondernemers meer ruimte en vertrouwen moeten krijgen om te groeien, investeren en innoveren.
FVD wil de cashflowpositie van het mkb verbeteren door de btw op transacties tussen bedrijven af te schaffen. Dit verlaagt de administratieve lasten en zorgt ervoor dat bedrijven sneller over hun geld kunnen beschikken, wat directe impact heeft op hun financieringsmogelijkheden.
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
Door de zelfstandigenaftrek te verhogen en andere lasten te verlagen, wil FVD het voor mkb’ers en zzp’ers aantrekkelijker maken om te investeren en te groeien. Dit vergroot hun financiële ruimte en verbetert indirect hun financieringspositie.
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
FVD stelt voor om het UBO-register en de WWFT af te schaffen, waardoor de administratieve en compliance-kosten voor mkb-bedrijven dalen. Dit verlaagt drempels voor financiering en maakt het ondernemingsklimaat toegankelijker.
JA21 wil mkb-financiering stimuleren door het eenvoudiger en aantrekkelijker te maken voor ondernemers om te investeren, onder meer via minder regeldruk, lagere lasten en een eenvoudiger belastingstelsel. De partij pleit voor directe aftrekbaarheid van investeringen, het schrappen van complexe regels en het creëren van een fiscaal aantrekkelijk klimaat voor het mkb. Hun visie is dat ondernemers meer ruimte moeten krijgen om te groeien, zonder onnodige belemmeringen van de overheid.
JA21 ziet regeldruk en administratieve lasten als een belangrijke belemmering voor mkb-financiering en investeringen. Door deze lasten te verminderen, wil de partij het voor mkb-bedrijven makkelijker maken om financiering aan te trekken en te investeren in groei.
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
De partij stelt voor om investeringen in kapitaalgoederen direct volledig aftrekbaar te maken, in plaats van gespreid over meerdere jaren. Dit moet de liquiditeit en investeringskracht van het mkb vergroten.
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil het belastingstelsel voor ondernemers vereenvoudigen en de lasten verlagen, zodat investeren en ondernemen aantrekkelijker wordt. Dit moet het mkb meer financiële ruimte geven voor groei en innovatie.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
De Partij voor de Dieren wil mkb-financiering toegankelijker en duurzamer maken door de macht van grote systeembanken te doorbreken en financiering te richten op circulaire en toekomstbestendige bedrijven. Ze pleiten voor het faciliteren van kleinere, ethische financiers en het fiscaal aantrekkelijk maken van langetermijnkapitaal voor het mkb, met een duidelijke focus op ecologische grenzen en maatschappelijke doelen.
PvdD ziet de dominantie van grote banken als een belemmering voor mkb-financiering, vooral voor duurzame en circulaire bedrijven. Ze willen kleinere, maatschappelijk georiënteerde banken, kredietunies en coöperatieve financiers faciliteren, zodat het mkb makkelijker toegang krijgt tot passende financiering.
“We doorbreken de macht van de systeembanken door kleinere, ethisch georiënteerde instellingen zoals maatschappelijke banken, kredietunies en coöperatieve financiers te faciliteren.”
De partij wil dat financiering voor circulaire en minder rendabele mkb-sectoren makkelijker en aantrekkelijker wordt, door fiscaal beleid en publieke banken in te zetten. Dit moet mkb-bedrijven helpen die nu moeilijk aan kapitaal komen voor duurzame investeringen.
“Geduldig kapitaal, bedoeld voor langetermijn-investeringen in minder rendabele sectoren, maken we fiscaal aantrekkelijker. Financieringen en investeringen voor circulaire processen en bedrijven wordt makkelijker.”
“Ook publieke banken krijgen daar een actieve rol in, via kredietverstrekking.”
PvdD wil dat de overheid haar inkoopbeleid inzet om duurzame mkb-bedrijven te stimuleren, zodat deze bedrijven meer kansen krijgen op opdrachten en financiering.
“Overheden besteden publiek geld groen en rechtvaardig, en stimuleren daarmee (kleine en middelgrote) bedrijven die duurzaam en eerlijk ondernemen.”
De SP vindt het midden- en kleinbedrijf (mkb) essentieel voor de economie en wil mkb-financiering structureel verbeteren. Hun belangrijkste voorstel is het oprichten van een Nationale Investeringsbank voor het mkb, zodat kleine en startende bedrijven makkelijker kunnen lenen waar de reguliere financiële sector tekortschiet. Daarnaast wil de SP regelgeving en aanbestedingen vereenvoudigen en verduurzaming voor het mkb financieel haalbaar maken.
De SP stelt voor een publieke investeringsbank op te richten die zich specifiek richt op het mkb. Dit moet het voor kleine en startende bedrijven makkelijker maken om financiering te krijgen, vooral waar commerciële banken tekortschieten. De bank moet innovatie stimuleren en ondernemers ondersteunen bij groei en vernieuwing.
“Een investeringbank voor het mkb. Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen. Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie. Deze bank kan niet alleen zelf financieren waar de financiële sector tekortschiet, ze kan ook mogelijkheden voor ondernemers samenbrengen, bijvoorbeeld waar het gaat om Europese fondsen en kredieten.”
De SP wil dat regelgeving voor het mkb eenvoudiger wordt, met extra ondersteuning bij het verduurzamen van bedrijfsvoering. Ze willen dat financiering en uitvoerbaarheid van verduurzamingstrajecten voor kleine ondernemers haalbaar zijn, onder meer door kennisdeling, passende overgangstermijnen en stimuleringsregelingen.
“We zorgen ervoor dat in de regelgeving rekening wordt gehouden met de uitvoerbaarheid en financiering voor kleine ondernemers in verschillende sectoren. Dit doen we onder andere door kennis te delen, ondersteuning te bieden, passende overgangstermijnen te hanteren en regelingen in te voeren die de overstap op schonere productiemiddelen en vervoersmiddelen stimuleren.”
De SP wil dat het mkb beter toegang krijgt tot overheidsopdrachten door aanbestedingsregels te versimpelen en grote opdrachten op te knippen. Ook moet de overheid rekeningen aan het mkb altijd binnen dertig dagen betalen om financiële problemen te voorkomen.
“De huidige manier van aanbesteden door de overheid werkt niet goed. Daarom passen we de regels aan, zodat ook kleinere bedrijven beter kunnen meedoen. Dit doen we onder andere door grote opdrachten op te knippen en de procedures te versimpelen en te verduidelijken.”
“Rekeningen aan de overheid moeten op tijd worden betaald, dat wil zeggen binnen dertig dagen. Het geven van het goede voorbeeld geldt voor alle overheden, van het Rijk tot aan de gemeenten. Dit voorkomt faillissementen en financiële problemen in het mkb.”
De VVD wil mkb-financiering stimuleren door het oprichten van een investeringsmaatschappij die groeikapitaal verstrekt aan start-ups en scale-ups, en door het versterken van Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) met publieke middelen. Daarnaast onderzoekt de partij fiscale stimulansen voor particuliere investeringen in jonge bedrijven, maar concrete voorstellen voor bredere mkb-financiering blijven beperkt.
De VVD ziet een gebrek aan groeikapitaal als een knelpunt voor innovatieve mkb-bedrijven en wil dit oplossen door een nationale investeringsmaatschappij op te richten. Deze maatschappij moet leningen en garanties verstrekken aan start-ups en scale-ups, eventueel in samenwerking met bestaande fondsen, zodat deze bedrijven makkelijker kunnen doorgroeien.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“We bezien of dit samengevoegd kan worden met bestaande investeringsfondsen.”
De VVD erkent de rol van ROM’s bij het ondersteunen van mkb-bedrijven, met name start-ups en scale-ups, en wil zorgen dat deze organisaties voldoende publieke middelen en investeringsruimte krijgen om hun taak effectief te vervullen.
“Ook Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van start-ups en scale-ups, daarom zorgen we ervoor dat deze ROM’s voldoende publieke middelen en investeringsruimte hebben om deze rol te vervullen.”
Om meer particulier kapitaal richting jonge mkb-bedrijven te krijgen, onderzoekt de VVD fiscale voordelen zoals een aftrekpost in de inkomstenbelasting voor investeringen in start-ups en scale-ups.
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
DENK erkent het belang van het MKB voor de economie en wil de financieringsmogelijkheden voor kleine ondernemers verbeteren. Hun belangrijkste voorstel is het oprichten van een publieke kredietbank die eerlijke leningen verstrekt aan ondernemers die bij reguliere banken geen kans krijgen. Daarnaast pleit DENK voor lastenverlichting en een beter vangnet bij ziekte voor kleine ondernemers.
DENK ziet dat veel kleine ondernemers moeite hebben om financiering te krijgen bij reguliere banken. Om deze groep te ondersteunen en hun economische bijdrage te waarborgen, wil DENK een publieke kredietbank oprichten die eerlijke leningen verstrekt aan ondernemers die anders buiten de boot vallen.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
Naast betere toegang tot financiering wil DENK de lasten voor kleine ondernemers verlagen en zorgen voor een betaalbaar vangnet bij ziekte. Hiermee wil de partij het ondernemerschap stimuleren en de risico’s voor kleine bedrijven beperken.
GroenLinks-PvdA wil de toegang tot financiering voor het mkb verbeteren, vooral voor bedrijven die moeilijk aan durfkapitaal komen. Ze stellen de oprichting van een Nationale Investeringsbank voor, die bestaande publieke investeringsinstellingen bundelt en zich expliciet richt op het vergroten van de financieringsmogelijkheden voor het mkb.
GroenLinks-PvdA ziet dat mkb-bedrijven vaak moeite hebben om aan het benodigde durfkapitaal te komen. Door een Nationale Investeringsbank op te richten, waarin bestaande publieke investeringsorganisaties worden samengevoegd, willen ze het concurrentievermogen van Nederland vergroten en de toegang tot leningen voor het mkb verbeteren.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We bundelen de huidige instellingen van Invest-NL, Invest International, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zodat de slagkracht van de bank groter wordt en we aan kunnen sluiten bij initiatieven van de Europese Investeringsbank. We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
Om de financiële lasten voor mkb-werkgevers te verlichten, wil GroenLinks-PvdA het tweede ziektejaar collectief en publiek verzekeren. Dit moet de risico’s en kosten van langdurige ziekte voor kleine werkgevers verminderen.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
GroenLinks-PvdA benadrukt samenwerking met het mkb bij de transitie naar een duurzame economie, onder meer via investeringen uit een Toekomstfonds. Dit impliceert dat het mkb toegang krijgt tot investeringsmiddelen voor verduurzaming en innovatie.
“We werken samen met mkb en het grootbedrijf, die met ons de stap naar een duurzame economie willen zetten.”
NSC erkent dat mkb-bedrijven vaak moeilijk toegang krijgen tot financiering via grote banken en wil daarom alternatieve financieringsvormen stimuleren, zoals crowdfunding en kredietunies. Daarnaast zet NSC in op het versterken van het eigen vermogen van het mkb en het creëren van een gelijk speelveld tussen verschillende financieringsvormen, met bijzondere aandacht voor familiebedrijven en innovatieve mkb’ers.
NSC constateert dat grote banken het mkb vaak onvoldoende bedienen en wil daarom de toegang tot alternatieve financieringsvormen vergroten. Dit moet de financieringsmogelijkheden voor mkb-bedrijven verbreden en hun groeikansen verbeteren.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering. Voor het kleinbedrijf wordt op nationaal niveau een duurzaamheidslening geïntroduceerd.”
NSC wil het eigen vermogen van mkb-bedrijven versterken en onderzoekt daartoe de fiscale en andere mogelijkheden, met als doel een gelijk speelveld te creëren tussen private equity en traditioneel gefinancierde familiebedrijven. Dit moet zorgen voor meer robuuste mkb-bedrijven en continuïteit van familiebedrijven.
“We doen een gericht onderzoek en vergelijken de fiscale en andere mogelijkheden van private equity en traditionele stabiel en conservatief gefinancierde familiebedrijven. We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
Voor het innovatieve mkb blijft NSC inzetten op regionale ontwikkelingsmaatschappijen als aanspreekpunt en het beschikbaar stellen van voldoende fondsen, met speciale aandacht voor de risicovolle beginfase en doorgroei.
“Voor het innovatieve mkb blijven de regionale ontwikkelingsmaatschappijen het eerste aanspreekpunt. [...] Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn.”
BIJ1 heeft geen specifiek beleid voor mkb-financiering in de traditionele zin (zoals toegang tot krediet voor het midden- en kleinbedrijf). Hun programma richt zich vooral op het oprichten van publieke banken en investeringsfondsen die uitsluitend coöperatieven ondersteunen, en op het democratiseren van bedrijfsstructuren. Concrete voorstellen voor mkb-financiering ontbreken; de focus ligt op alternatieve, collectieve vormen van ondernemerschap en financiering.
BIJ1 wil financiering verschuiven van traditionele bedrijven naar coöperatieven door publieke banken en investeringsfondsen op te richten die alleen coöperatieven ondersteunen. Dit betekent dat reguliere mkb-bedrijven buiten deze financieringsstructuren vallen, tenzij ze als coöperatie zijn georganiseerd.
“het duurzaam oprichten van publieke banken en investeringsfondsen die alleen in dienst staan van coöperatieven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma