FVD kiest radicaal voor het MKB en zelfstandigen, die volgens de partij het fundament van de economie vormen. Ze willen minder regels, lagere lasten en meer vrijheid voor ondernemers, met concrete voorstellen als het verhogen van de zelfstandigenaftrek, het afschaffen van verplichte verzekeringen voor ZZP’ers, en het versoepelen van het ontslagrecht. De partij positioneert zich hiermee expliciet tegenover gevestigde partijen als het CDA, die volgens FVD vooral naar multinationals luisteren.
FVD stelt dat het MKB en zelfstandigen te maken hebben met te veel regels en hoge lasten, waardoor ondernemen wordt ontmoedigd. De partij wil deze groep juist stimuleren door bureaucratie te verminderen en lasten te verlagen, zodat ondernemen weer aantrekkelijk wordt.
“Desondanks krijgen ze al jaren te maken met stapels regels, hoge lasten en een overheid die vooral naar multinationals luistert. Wij willen dat MKB-ers en ZZP-ers weer de ruimte krijgen om te ondernemen, te groeien en te investeren in plaats van steeds meer tijd en geld kwijt te zijn aan bureaucratie.”
“Onze visie is helder: het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.”
FVD doet een aantal zeer concrete voorstellen om het ondernemerschap fiscaal en juridisch aantrekkelijker te maken, zoals het verhogen van de zelfstandigenaftrek, het afschaffen van verplichte verzekeringen voor ZZP’ers, het versoepelen van het ontslagrecht, en het volledig belastingvrij maken van bedrijfsopvolging.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
FVD positioneert zich expliciet tegenover het 'partijkartel' van gevestigde partijen, waaronder het CDA, die volgens hen vooral de belangen van multinationals dienen en vernieuwing tegenhouden. Dit wordt als fundamenteel probleem gezien voor het MKB.
“Desondanks krijgen ze al jaren te maken met stapels regels, hoge lasten en een overheid die vooral naar multinationals luistert.”
“In ons land vormen de gevestigde partijen een gesloten partijkartel. Een kleine groep bestuurders rouleert al decennia in dezelfde functies, schuift elkaar baantjes toe en schermt de macht af voor nieuw talent en frisse ideeën.”
BBB positioneert zich als uitgesproken voorvechter van het mkb en kleine ondernemers, met nadruk op het verminderen van regeldruk, eerlijke behandeling en bescherming tegen disproportionele lasten. De partij wil concrete maatregelen zoals het schrappen van onzinnige regels, betere toegang tot financiering, hervorming van het aanbestedingsbeleid en het tegengaan van klimaatmaatregelen die het mkb onevenredig raken. BBB ziet het mkb als de ruggengraat van de economie en pleit voor maatwerk en praktisch beleid dat aansluit bij de realiteit van ondernemers.
BBB wil de regeldruk voor het mkb drastisch verminderen en zich verzetten tegen extra nationale verplichtingen bovenop Europese regels. De partij vindt dat regelgeving proportioneel moet zijn en niet mag doorschieten, zodat kleine ondernemers niet worden behandeld als multinationals.
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
“Minder regelgeving. De regelgeving op nationaal niveau moet drastisch verminderen en worden getoetst op de impact op ons concurrentievermogen.”
“Er mogen geen nationale koppen komen op Europees beleid waarmee we ons zwaardere verplichtingen opleggen dan de EU voorschrijft.”
BBB wil het aanbestedingsbeleid hervormen zodat mkb-bedrijven eerlijke en haalbare toegang krijgen tot overheidsopdrachten, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid en maatschappelijke waarde.
“Door hervorming van het aanbestedingsbeleid krijgen mkb bedrijven eerlijke én haalbare toegang tot overheidsopdrachten, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid en maatschappelijke waarde.”
BBB verzet zich tegen lastenverzwaring en klimaatmaatregelen die het mkb onevenredig raken, zoals zero-emissiezones en extra heffingen. De partij wil ruimte voor mkb’ers in steden en bescherming tegen internationale afspraken die vooral kleine ondernemers treffen.
“Bescherming tegen onevenredige lasten. BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
“Zeroemissiezones weren voertuigen die niet aan dure eisen voldoen, waardoor mkb’ers, marktkooplieden, ambulante handelaren en kermisexploitanten worden buitengesloten. Ontheffingen zijn kostbaar en tijdrovend. BBB wil paal en perk stellen aan deze vormen van klimaatgekte.”
BBB wil de toegang tot microfinanciering verbeteren, met eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden voor kleine ondernemers die willen investeren of starten.
“Toegang tot microfinanciering verbeteren. Eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden voor kleine ondernemers die willen investeren of starten.”
BBB benadrukt het belang van maatwerk en eerlijke behandeling voor mkb’ers en kleine zelfstandigen, met beleid dat aansluit bij hun praktijk en niet alleen is afgestemd op grote bedrijven of de Randstad.
“BBB staat voor een overheid die snapt hoe het is om zelf met de laarzen in de klei te staan of achter de toonbank te werken. We kiezen voor maatwerk, praktische ruimte en eerlijke behandeling van ondernemers in alle regio’s.”
BBB erkent de economische bijdrage van het mkb en wil de regeldruk verlagen en hier rekening mee houden bij belastingmaatregelen.
“We verlagen de regeldruk en houden hier zo veel als mogelijk rekening mee bij belastingmaatregelen.”
JA21 wil het mkb maximaal faciliteren door lasten en regeldruk te verlagen, investeringen eenvoudiger te maken en familiebedrijven fiscaal te ontzien. De partij pleit voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat, minder overheidsbemoeienis en het afschaffen van erf- en schenkbelasting voor bedrijfsopvolging. Hun visie is dat het mkb en familiebedrijven de ruggengraat van de economie vormen en meer ruimte moeten krijgen om te groeien.
JA21 ziet de hoge lasten en regeldruk als een rem op het mkb en wil deze structureel verminderen. Dit moet het ondernemen lonender maken en investeringen stimuleren, zodat het mkb kan groeien en innoveren.
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren. Het bedrijfsleven mag niet langer als financieringsbron voor nieuwe overheidsambities dienen.”
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat.”
JA21 wil het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de bedrijfsopvolgingsregeling en erf- en schenkbelasting af te schaffen. Dit verlaagt de fiscale druk bij overdracht en stimuleert continuïteit van familiebedrijven.
“Het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de bedrijfsopvolgingsregeling en de erf- en schenkbelasting af te schaffen.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil dat ondernemers makkelijker toegang krijgen tot financiering en hypotheken, door eenvoudige rekenregels en meer maatwerk.
“Inzetten op eenvoudige rekenregels en meer mogelijkheden maatwerk hypotheekverstrekking voor ondernemers.”
JA21 ziet digitalisering en AI als kansen voor het mkb en wil ondernemers ruimte geven om hierin te investeren, met eenvoudige regelgeving en praktische ondersteuning.
De SGP zet zich expliciet in voor het versterken van het mkb, met nadruk op lastenverlichting, betere financieringsmogelijkheden en het behoud van familiebedrijven. De partij wil concrete maatregelen zoals het verlagen van winstbelasting en werkgeverslasten voor het mkb, het verbeteren van garantiestellingen voor kredieten, en het stimuleren van bedrijfs(vak)scholen bij mkb-bedrijven. Hun visie is dat het mkb essentieel is voor werkgelegenheid en innovatie, en daarom gericht ondersteund moet worden.
De SGP wil de winstbelasting en werkgeverslasten voor het mkb verlagen en het fiscale investeringsklimaat aantrekkelijk houden, omdat veel mkb-bedrijven familiebedrijven zijn die zorgen voor werkgelegenheid. Dit moet het mkb versterken en hun concurrentiepositie verbeteren.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren niet enkel door de huidige generatie te worden betaald.”
De SGP wil het voor mkb-bedrijven makkelijker maken om financiering te krijgen, onder andere door betere garantiestellingen en het stimuleren van non-bancaire financiers. Dit moet het mkb helpen om te investeren en te groeien, ondanks knelpunten bij banken.
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP wil mkb-bedrijven stimuleren om bedrijfs(vak)scholen te starten en innovatie te versterken, zodat het mkb beter kan inspelen op arbeidsmarktkrapte en technologische ontwikkelingen.
“De start van bedrijfs(vak)scholen bij mkb-bedrijven wordt financieel gestimuleerd.”
“De maritieme maakindustrie, zoals in de Drechtsteden, is van grote waarde voor Nederland waterland. Daarom versterken we de innovatiemotor voor deze sector, bijvoorbeeld door snel in te zetten op duurzame en schone aandrijvingen.”
De SGP erkent dat mkb-bedrijven klem zitten door netcongestie en wil dat de overheid alles uit de kast haalt om dit probleem op te lossen, zodat bedrijven kunnen blijven groeien en verduurzamen.
“Bedrijven zitten klem doordat ze lang moeten wachten op de noodzakelijke aansluiting op het volle stroomnet. Voor aanpak van netcongestie moet alles uit de kast gehaald worden, zonder taboes.”
De SP ziet het mkb als essentieel voor de economie en samenleving en wil kleine ondernemers structureel ondersteunen. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een nationale mkb-investeringsbank, vereenvoudiging van regels, betere toegang tot aanbestedingen, hulp bij ziekteverzuim en ondersteuning bij verduurzaming. De SP wil het speelveld eerlijker maken voor het mkb, onder andere door marktmacht van grote bedrijven te beperken en digitale platforms te reguleren.
De SP wil een nationale investeringsbank oprichten om kleine en startende bedrijven makkelijker toegang tot financiering te geven, vooral waar de reguliere financiële sector tekortschiet. Dit moet innovatie en groei stimuleren, met aandacht voor sociale en duurzame prestaties.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen. Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.”
De partij erkent dat kleine bedrijven vaak vastlopen in bureaucratie en complexe regelgeving. Daarom wil de SP regels versimpelen, ondernemershelpdesks en juridische adviesloketten opzetten, en zorgen dat regelgeving uitvoerbaar en betaalbaar blijft voor het mkb.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan. De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen.”
“Ook komt er een (juridisch) adviesloket om kleine bedrijven te helpen met complexe, maar belangrijke regelgeving rondom het bieden van een veilige en gezonde werkplek, reintegratieverplichtingen, het arbeidsrecht en andere nieuwe wet en regelgeving.”
Langdurige ziekte van werknemers is een zware last voor kleine ondernemers. De SP wil dat kleine bedrijven minder lang loon hoeven door te betalen bij ziekte; het tweede ziektejaar wordt collectief opgevangen via het UWV.
“Daarom zorgen we ervoor dat kleine bedrijven minder lang het loon door hoeven te betalen bij ziekte, zonder dat de werknemer zijn rechten verliest. Het tweede ziektejaar bij kleine werkgevers betalen we gezamenlijk uit premiegeld via het UWV.”
De SP vindt dat het huidige aanbestedingsbeleid kleine bedrijven benadeelt. Door opdrachten op te knippen en procedures te vereenvoudigen, moeten mkb’ers meer kans krijgen op overheidsopdrachten.
“Daarom passen we de regels aan, zodat ook kleinere bedrijven beter kunnen meedoen. Dit doen we onder andere door grote opdrachten op te knippen en de procedures te versimpelen en te verduidelijken.”
De SP wil dat het mkb niet klem komt te zitten bij de verduurzaming van Nederland. Ze pleit voor kennisdeling, ondersteuning, passende overgangstermijnen en regelingen die de overstap op schonere productiemiddelen en vervoersmiddelen stimuleren.
“We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels. We zorgen ervoor dat in de regelgeving rekening wordt gehouden met de uitvoerbaarheid en financiering voor kleine ondernemers in verschillende sectoren.”
De SP wil de marktmacht van grote bedrijven en digitale platforms beperken om innovatie en keuzevrijheid voor het mkb te beschermen. De Autoriteit Consument en Markt krijgt meer bevoegdheden om misstanden aan te pakken.
“Op dit moment zorgt steeds verdere concentratie van marktmacht in handen van een paar grote spelers en digitale platforms ervoor dat innovatie wordt tegengehouden, de prijzen worden opgedreven en de keuzevrijheid beknot wordt voor consumenten en voor het mkb. Daarom versterken we de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en geven dit instituut meer bevoegdheden en plichten om op te treden.”
De SP wil strengere regulering van grote techbedrijven en platforms, zodat kleinere ondernemers niet afhankelijk worden van hun systemen en voorwaarden. Dit moet innovatie en eerlijke concurrentie in de digitale economie waarborgen.
“Wij zetten ons in voor strengere regulering, open standaarden, transparantie over algoritmes en een sterkere positie voor consumenten, werknemers en kleinere ondernemers in de digitale economie.”
NSC ziet het mkb en familiebedrijven als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil hun positie versterken door minder administratieve lasten, betere toegang tot financiering en een eerlijker speelveld tegenover grote bedrijven en private equity. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het invoeren van een mkb-uitvoeringstoets, het aanpassen van de loondoorbetaling bij ziekte, het herzien van fiscale regelingen en het bevorderen van non-bancaire financiering. NSC benadrukt het belang van continuïteit, innovatie en regionale verankering van het mkb.
NSC wil mkb’ers ontlasten van overmatige regelgeving en administratieve lasten, zodat zij zich kunnen richten op groei en werkgelegenheid. Door een mkb-uitvoeringstoets bij nieuwe wetgeving en het schrappen van onnodige verplichtingen, wil NSC het ondernemersklimaat verbeteren.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren. Papieren tijgers moeten worden geschrapt, zoals de rapportageplicht werkgebonden mobiliteit.”
Om het voor kleine werkgevers aantrekkelijker te maken mensen in vaste dienst te nemen, wil NSC de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar één jaar.
“De voor werkgevers verplichte loondoorbetaling bij ziekte gaat voor kleine bedrijven naar één jaar. Alleen als werkgevers hun re-integratieverplichtingen onvoldoende zijn nagekomen, kan het UWV een jaar langer loondoorbetaling opleggen.”
NSC wil fiscale voordelen van private equity terugdringen en de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) toespitsen op het waarborgen van continuïteit van familiebedrijven, om zo een eerlijk speelveld te creëren.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen. De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
Omdat grote banken mkb’ers vaak niet bedienen, wil NSC alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding en kredietunies stimuleren en een duurzaamheidslening voor het kleinbedrijf introduceren.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering. Voor het kleinbedrijf wordt op nationaal niveau een duurzaamheidslening geïntroduceerd.”
NSC wil dat mkb-bedrijven en lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen bij overheidsopdrachten, waarbij niet alleen prijs, maar ook maatschappelijke waarde en lokale verankering meetellen.
“We herzien de Aanbestedingswet zodat mkb-bedrijven en lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen. Bij overheidsopdrachten telt niet alleen prijs, maar ook lokale verankering, maatschappelijke waarde en duurzaamheid wegen mee.”
NSC handhaaft fiscale voordelen voor innovatie en wil regionale samenwerking tussen mkb, kennisinstellingen en overheden versterken, met aandacht voor innovatieclusters en het voorkomen van kennisvlucht.
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
Het CDA erkent het belang van het mkb voor een toekomstbestendige economie en wil het ondernemingsklimaat versterken door minder regeldruk, meer innovatie en een aantrekkelijk investeringsklimaat. Concrete voorstellen zijn het verminderen van administratieve lasten voor het mkb, investeren in regionale ecosystemen en het stimuleren van innovatie en arbeidsproductiviteit. Het CDA ziet een stabiel en betrouwbaar overheidsbeleid als cruciaal voor mkb-ondernemers.
Het CDA wil het mkb ondersteunen door de regeldruk en administratieve lasten te verminderen, zodat ondernemers meer ruimte krijgen om te ondernemen. Dit wordt gezien als essentieel om het ondernemingsklimaat te verbeteren en het mkb concurrerend te houden.
“We zetten met prioriteit in op deregulering: minder regels, betere regelgeving en efficiëntere rapportages.”
“We zetten de aanpak door om regeldruk voor het mkb te verminderen en breiden die uit naar de zorg, het onderwijs en de sociale zekerheid, in samenwerking met”
“Er komt een programma ‘vereenvoudiging van regelgeving’. Doelstelling is een lagere uitvoeringslast voor uitvoerders, burgers en ondernemingen.”
Het CDA wil investeren in innovatie en samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden, met speciale aandacht voor het mkb. Door te focussen op sectoren met hoge toegevoegde waarde en regionale ecosystemen, wil het CDA het mkb toekomstbestendig maken.
Het CDA benadrukt het belang van een betrouwbaar en stabiel overheidsbeleid en een concurrerend investeringsklimaat, zodat het mkb, familiebedrijven en innovatieve starters kunnen floreren.
“Voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat is betrouwbaar en stabiel overheidsbeleid cruciaal, met een concurrerend investeringsklimaat, aantrekkelijk voor familiebedrijven, voor groot- en kleinbedrijf, voor onze maakindustrie, voor innovatieve en snelgroeiende starters en voor investeerders.”
Volt erkent het belang van het mkb voor innovatie, duurzaamheid en regionale economieën en wil de positie van het mkb versterken door concrete lastenverlichting, toegankelijke verduurzamingsmaatregelen en minder bureaucratie. De partij richt zich op het vereenvoudigen van regels, het verbeteren van toegang tot financiering en het stimuleren van duurzaam ondernemerschap, met speciale aandacht voor kleine bedrijven. Volt kiest voor praktische ondersteuning en samenwerking met belangenorganisaties om het mkb toekomstbestendig te maken.
Volt wil het mkb ondersteunen door de regeldruk te verlagen, subsidieregelingen overzichtelijker te maken en financiering toegankelijker te maken, zodat ondernemers zich kunnen richten op innovatie en groei. Dit is een reactie op de ervaren administratieve druk en beperkte toegang tot middelen, vooral bij kleinere bedrijven.
“We verlagen de regeldruk, maken subsidieregelingen overzichtelijker en verbeteren de toegang tot financiering en duurzame energie.”
“Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven. Zonder extra bureaucratie, met zichtbare impact.”
Volt wil het mkb actief ondersteunen bij verduurzaming door gratis advies, begeleiding en toegankelijke leenmogelijkheden te bieden. De partij erkent dat verduurzaming niet altijd direct rendeert, maar ziet het als essentieel voor de toekomstbestendigheid van het mkb.
“We bieden gratis verduurzamingsadvies aan om het mkb te helpen bij het besparen van energie.”
“Er komen ‘groene fixteams’ die het mkb via gemeentelijke loketten ondersteunen bij het vinden van de juiste regelingen.”
“Verduurzaming is niet in alle gevallen een investering die op korte termijn rendeert, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Daarom creëren wij leenmogelijkheden tegen risicovrije rente bij de”
Volt wil samen met mkb-belangengroepen het duurzaamheidsbeleid effectiever en toegankelijker maken, zodat het mkb beter kan profiteren van klimaatmaatregelen en investeringen.
“We onderzoeken samen met belangenorganisaties voor het mkb hoe we duurzaamheidsbeleid niet alleen effectiever, maar ook eenvoudiger en toegankelijker kunnen maken. Dat geldt ook voor de toegankelijkheid van klimaatmiddelen voor het mkb, waaronder kredieten voor duurzaamheidsinvesteringen.”
De VVD erkent het mkb als een essentiële motor voor de Nederlandse economie en wil de positie van het mkb versterken door regeldruk te verminderen, procedures te versnellen en lasten te verlagen. Concrete voorstellen zijn onder meer het schrappen van onnodige regels, het versnellen van vergunningprocedures, het stimuleren van circulaire economie met mkb-steun, en het herinvoeren van een impulsregeling voor winkelgebieden. De VVD positioneert zich hiermee als een partij die mkb-ondernemers meer ruimte en minder belemmeringen wil geven, met nadruk op praktische ondersteuning en lastenverlichting.
De VVD ziet overmatige regelgeving als een grote belemmering voor mkb-ondernemers en wil deze actief terugdringen. Dit moet ondernemers meer tijd geven voor hun bedrijf en minder voor administratie, en voorkomt dat lokale overheden doorschieten in regeldrift. Speciale aandacht is er voor mkb'ers bij het ontwikkelen van standaarden voor lage regeldruk.
“Een meetbare doelstelling voor minder en betere regels: De tijd die een kapper kwijt is aan administratie en regels, kan niet gebruikt worden om mensen te knippen. [...] We beoordelen met meetbare doelen of bestaande regels effectief zijn en herzien regels waar nodig.”
“We roepen onnodige regels vanuit gemeenten een halt toe: Ondernemers krijgen vaak te maken met een stortvloed aan regels vanuit de gemeente. Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
De VVD wil dat mkb'ers sneller duidelijkheid krijgen bij eenvoudige vergunningaanvragen. Als de overheid te traag is, moet de aanvraag automatisch worden goedgekeurd, mits derden niet worden geschaad. Dit verlaagt de drempel voor ondernemen en voorkomt onnodige vertragingen.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD wil mkb-ondernemers ondersteunen bij de overgang naar een circulaire economie, onder andere door het schrappen van onnodige regels, het stimuleren van innovatie en het mogelijk verlagen van btw op tweedehands producten en reparaties.
“Om mkb-ondernemers te ondersteunen en de circulaire economie te stimuleren, onderzoeken we of we de btw op tweedehands consumentenproducten en reparaties kunnen verlagen.”
De VVD wil levendige dorps- en stadskernen behouden en versterken door een succesvolle oude regeling voor winkelgebieden opnieuw in te voeren, met een duidelijke rol voor mkb'ers als dragers van deze gebieden.
“Mkb’ers dragen daar voor een belangrijk deel aan bij. We blazen daarom een succesvolle oude regeling van de Rijksoverheid die daarvoor zorgde nieuw leven in: de Impulsaanpak Winkelgebieden.”
BVNL ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en pleit voor minder overheidsbemoeienis, lagere belastingen en minder bureaucratie voor mkb-ondernemers. De partij wil het ondernemersklimaat verbeteren door regelgeving te beperken tot het EU-gemiddelde en het vestigingsklimaat aantrekkelijker te maken. Concrete voorstellen zijn onder andere het verlagen van belastingen, vereenvoudigen van arbeidsrecht en het afschaffen van extra nationale regels bovenop EU-wetgeving.
BVNL vindt dat het mkb te veel wordt belast en gehinderd door bureaucratie, waardoor ondernemen moeilijker wordt. De partij wil dat mkb-ondernemers meer vrijheid krijgen, lagere lasten betalen en minder te maken hebben met complexe regelgeving. Dit moet het ondernemerschap stimuleren en ervoor zorgen dat werken in het mkb weer loont.
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen. Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB. Werken moet weer lonen. Ook in het MKB!”
“Het MKB en de ZZP’ers zijn de motor van de Nederlandse economie. 80% van alle banen wordt gegenereerd door ondernemers. De overheid moet zich minder met hen bemoeien. BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.”
BVNL wil dat Nederlandse mkb’ers niet worden geconfronteerd met strengere regels dan in andere EU-landen. Door geen extra nationale koppen op EU-wetgeving te zetten, moet het speelveld eerlijker worden en de concurrentiepositie van het Nederlandse mkb verbeteren.
“het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.”
BVNL erkent het belang van digitale veiligheid en wil mkb-bedrijven stimuleren om te investeren in cybersecurity. Door aftrek voor cybersecurity-investeringen mogelijk te maken, wil de partij de weerbaarheid van het mkb vergroten tegen digitale dreigingen.
“Aftrek voor cybersecurity-investeringen (software, training, blockchain) voor MKB en burgers, om weerbaarheid te vergroten.”
De ChristenUnie wil het mkb (midden- en kleinbedrijf) meer ruimte en minder regeldruk geven, met stabiel en voorspelbaar beleid en meer vertrouwen in ondernemers. Ze pleiten voor minder administratieve lasten, meer doelsturing in plaats van middelvoorschriften, en betere toegang tot overheidsopdrachten voor het mkb. Familiebedrijven worden gewaardeerd en ondersteund, en de overheid moet als inkoper het mkb actief betrekken.
De ChristenUnie vindt dat mkb-bedrijven te veel last hebben van onnodige regels en administratieve verplichtingen. Ze willen dat de overheid stuurt op doelen in plaats van op middelen, zodat ondernemers meer vrijheid krijgen om zelf te bepalen hoe ze aan de gestelde doelen voldoen. Dit moet zorgen voor minder regeldruk en meer ondernemerschap.
“Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat. Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij ondernemers zelf aan het stuur zitten om deze te bereiken, en niet voorgeschreven krijgen op welke wijze ze deze doelen moeten halen.”
De ChristenUnie signaleert dat ondernemers, en met name het mkb, last hebben van onvoorspelbaar beleid en steeds wisselende regels. Ze pleiten voor duidelijke en stabiele regels en belastingtarieven die voor langere periodes worden vastgelegd, zodat het vestigingsklimaat verbetert en ondernemers zekerheid hebben.
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid. Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld. Dat leidt tot meer zekerheid en draagt bij aan een gezond vestigingsklimaat.”
De ChristenUnie wil dat de overheid als inkoper het mkb en sociale ondernemingen actief betrekt bij aanbestedingen. Ze stellen voor om de grens voor directe gunning aan het mkb te verhogen en aanbestedingsteksten leesbaarder te maken, zodat mkb-bedrijven makkelijker kunnen meedoen.
“Het Rijk moet haar rol beter pakken om bij te dragen aan verduurzaming en om het mkb en sociale ondernemingen te betrekken bij aanbestedingen. We maken lokaal, duurzaam en biologisch inkopen de norm, ook bij aanbestedingen. Aanbesteden moet anders: de grens voor directe gunning aan het mkb wordt verhoogd, teksten bij aanbestedingen worden leesbaar en we stellen praktijkvoorbeelden van eenvoudiger inkopen ter beschikking.”
De ChristenUnie erkent de waarde van familiebedrijven voor de lokale samenleving en wil initiatieven steunen die bijdragen aan het floreren van deze bedrijven.
“Familiebedrijven zijn vaak geworteld in de (lokale) samenleving. De ChristenUnie waardeert die rol van familiebedrijven, en steunt initiatieven die bijdragen aan het floreren van dit deel van de”
D66 erkent het belang van het mkb voor de samenleving en economie en wil de arbeidsproductiviteit in het mkb verhogen door technologie en innovatie te stimuleren. Daarnaast pleit D66 voor een gelijk speelveld voor maatschappelijk ondernemende bedrijven en betere toegang van het mkb tot investeringsmiddelen via een Nationale Investeringsbank. De partij zet zich in voor eerlijke concurrentie en duidelijke spelregels, met een sterke overheid als waarborg.
D66 ziet stagnatie van de arbeidsproductiviteit in het mkb als een probleem en wil deze verhogen door technologie en innovatie te stimuleren. Dit moet het mkb toekomstbestendig maken en bijdragen aan een sterke economie.
“De arbeidsproductiviteit in het mkb stagneert. D66 stimuleert technologie en innovatie die mkb’ers helpt om de arbeidsproductiviteit te verhogen.”
D66 vindt dat ondernemers die maatschappelijk ondernemen een gelijk speelveld verdienen en wil het makkelijker maken om een passende rechtsvorm te kiezen. Een sterke overheid moet de spelregels bepalen en een nieuwe rechtspersoon voor maatschappelijke ondernemingen wordt voorgesteld.
“Voor ondernemers die maatschappelijk ondernemen, is een gelijk speelveld belangrijk. Daarom is een sterke overheid nodig die de spelregels bepaalt waarbinnen bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook wil D66 dat het makkelijker wordt om een rechtsvorm van de onderneming te kiezen die goed aansluit bij de doelen van de ondernemer. Mede daarom wil D66 een nieuwe rechtspersoon, specifiek voor maatschappelijke ondernemingen.”
D66 wil dat het mkb toegang krijgt tot investeringsmiddelen via een Nationale Investeringsbank, zodat ook kleinere bedrijven kunnen profiteren van investeringen in grote transities en innovatie.
“Ook mkb’ers krijgen toegang. En de middelen worden beschikbaar in het hele Koninkrijk, inclusief het Caribisch deel.”
D66 wil eerlijke concurrentie bevorderen en te veel marktmacht van bedrijven tegengaan, omdat dit innovatie belemmert en nieuwe ondernemers buitensluit.
“Te veel macht bij één bedrijf zorgt voor hoge prijzen, lage kwaliteit en remt innovatie af. Nieuwe ondernemers worden hierdoor buitengesloten. D66 wil eerlijke concurrentie en grijpt stevig in bij te veel marktmacht.”
DENK erkent het belang van het MKB voor de Nederlandse economie en wil deze ondernemers actief ondersteunen. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een publieke kredietbank voor kleine ondernemers en een betaalbaar vangnet voor loondoorbetaling bij ziekte. DENK benadrukt dat het MKB essentieel is voor werkgelegenheid en economische groei, en wil hun positie versterken door gerichte steun.
DENK wil de toegang tot financiering voor kleine ondernemers verbeteren en hun risico’s bij ziekte beperken. Hiermee wil de partij het ondernemerschap stimuleren en de bestaanszekerheid van MKB’ers vergroten, omdat zij van groot belang zijn voor de economie en werkgelegenheid.
DENK onderstreept dat het MKB een drijvende kracht is achter de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De partij vindt dat deze ondernemers meer ruimte en steun moeten krijgen om hun waardevolle rol te blijven vervullen.
“Onze economie in grote mate afhankelijk is van ondernemers in het MKB die met hun inzet van grote waarde zijn. Deze ondernemers moeten de steun en ruimte krijgen om van waarde te kunnen blijven.”
“Wij waarderen de belangrijke rol van ondernemers in het MKB in het creëren van banen en economische groei. Wij willen deze ondernemers steunen.”
GroenLinks-PvdA erkent het belang van het mkb en stelt concrete maatregelen voor om kleine werkgevers te ondersteunen, onder andere bij loondoorbetaling bij ziekte. Daarnaast willen ze het innovatieve mkb in de tech-sector stimuleren en lokale ondernemers beschermen tegen oneerlijke concurrentie van grote online winkels. Hun visie is gericht op solidariteit tussen grote en kleine bedrijven, het versterken van de positie van het mkb en het bevorderen van eerlijke concurrentie.
GroenLinks-PvdA wil de lasten voor kleine werkgevers bij ziekte verlichten door het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren, waarbij grote werkgevers solidair zijn met het mkb. Dit moet het ondernemersklimaat voor het mkb eerlijker maken en de risico’s van ziekteverzuim verkleinen.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
De partij wil het innovatieve mkb en start-ups in de tech-sector stimuleren als onderdeel van een bredere strategie voor digitale autonomie en industriepolitiek. Dit is bedoeld om de afhankelijkheid van buitenlandse technologie te verminderen en het Nederlandse mkb te versterken.
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
GroenLinks-PvdA wil lokale mkb-ondernemers en kleine winkeliers beschermen tegen de concurrentie van grote online winkels, onder andere door kosten voor retourzendingen door te berekenen en de wildgroei aan distributiecentra te beperken. Dit moet de leefbaarheid van dorpen en buurten en de positie van het lokale mkb versterken.
“We beschermen lokale ondernemers en kleine winkeliers, die vaak een belangrijke sociale rol vervullen in de buurt of hun dorp. We zetten in op maatschappelijk vastgoed en huurbescherming. We beperken de enorme concurrentie van online winkels door deze bedrijven de kosten door te laten berekenen voor het terugsturen van producten en door de wildgroei van distributiecentra te beperken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma