FVD ziet het mkb en zzp’ers als de motor van de Nederlandse economie en wil hen centraal stellen in beleid door lasten en regels drastisch te verminderen. De partij pleit voor lagere en eenvoudigere belastingen, minder bureaucratie, versoepeling van het ontslagrecht, hogere zelfstandigenaftrek en het afschaffen van verplichte verzekeringen voor zzp’ers. Hun kernvisie is dat ondernemerschap weer aantrekkelijk en haalbaar moet worden, met meer vertrouwen in ondernemers en minder overheidsbemoeienis.
FVD wil het mkb en zzp’ers ontlasten door minder regels, lagere belastingen en minder bureaucratie, omdat zij deze groep zien als het fundament van de economie en innovatie. De partij stelt dat ondernemers te veel worden belast door regelgeving en een overheid die vooral naar multinationals luistert, en wil daarom ruimte geven aan ondernemerschap.
“Deze ondernemers zorgen niet alleen voor 70% van de banen, maar ook voor innovatie, voor lokale verbondenheid, voor stageplekken en sociaal vlechtwerk. Desondanks krijgen ze al jaren te maken met stapels regels, hoge lasten en een overheid die vooral naar multinationals luistert.”
“Wij willen dat MKB-ers en ZZP-ers weer de ruimte krijgen om te ondernemen, te groeien en te investeren in plaats van steeds meer tijd en geld kwijt te zijn aan bureaucratie.”
“Het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.”
FVD doet een reeks concrete voorstellen om het ondernemerschap te stimuleren: versoepeling van het ontslagrecht, verkorting van de loondoorbetalingsplicht bij ziekte, verhoging van de zelfstandigenaftrek, afschaffing van verplichte verzekeringen voor zzp’ers, afschaffing van het UBO-register en de Wet DBA, en uitbreiding van de bedrijfsopvolgingsregeling.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
FVD wil een vlaktaks, verhoging van de VPB-grens, verlaging van de btw en het schrappen van btw op b2b-transacties, om het belastingstelsel eenvoudiger en aantrekkelijker te maken voor ondernemers en het mkb.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We verhogen de hoge VPB-grens naar €1 miljoen, zodat bedrijven niet bestraft worden als ze winst maken.”
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%, zodat het leven weer goedkoper wordt en horeca, winkeliers en aanbieders van diensten een directe economische impuls ontvangen.”
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
BBB ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil deze sector beschermen tegen overmatige regelgeving, oneerlijke lasten en moeilijke toegang tot financiering. De partij pleit voor maatwerk in regelgeving, betere toegang tot financiering, hervorming van het aanbestedingsbeleid en bescherming tegen disproportionele lasten vanuit de EU of OESO. BBB wil dat mkb’ers eerlijk worden behandeld en meer ruimte krijgen om te ondernemen, met specifieke aandacht voor regionale verschillen en praktische uitvoerbaarheid.
BBB vindt dat mkb’ers te veel worden belast met regels die voor grote bedrijven zijn bedoeld en wil dat regelgeving proportioneel wordt toegepast. Het doel is om mkb’ers te ontlasten van onnodige bureaucratie en hen eerlijk te behandelen ten opzichte van multinationals.
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
“Mkb’ers en kleine zelfstandigen zijn de ruggengraat van de Nederlandse economie. ... Maar juist deze ondernemers krijgen het vaak het zwaarst te verduren: ze worden overspoeld met regels die zijn bedacht voor multinationals...”
BBB wil mkb’ers beschermen tegen lastenverzwaringen die vooral door internationale afspraken worden opgelegd en het mkb disproportioneel raken.
“Bescherming tegen onevenredige lasten. BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
De partij erkent dat mkb’ers moeilijk toegang hebben tot financiering en wil eenvoudige, regionale kredietmogelijkheden en microfinanciering verbeteren.
“Toegang tot microfinanciering verbeteren. Eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden voor kleine ondernemers die willen investeren of starten.”
BBB wil het aanbestedingsbeleid hervormen zodat mkb-bedrijven eerlijke en haalbare toegang krijgen tot overheidsopdrachten, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid.
“Door hervorming van het aanbestedingsbeleid krijgen mkb bedrijven eerlijke én haalbare toegang tot overheidsopdrachten, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid en maatschappelijke waarde.”
BBB wil dat agrariërs zonder belemmering nevenactiviteiten kunnen ontplooien, zoals streekwinkels of toerisme, wat ook mkb-ondernemerschap op het platteland stimuleert.
“Ruimte voor agrarische neveninkomsten. Agrariërs moeten zonder belemmering de mogelijkheid hebben om streekwinkels, zorgactiviteiten of toerisme op hun erf te ontwikkelen.”
De partij wil leegstand tegengaan en winkelgebieden versterken, met nadruk op lokale mkb-ondernemers.
“Leegstand aanpakken, winkelgebieden versterken. BBB wil een forse uitbreiding van de Impuls aanpak Winkelgebieden, gericht op herbestemming, bereikbaarheid en lokale ondernemers.”
BBB wil mkb’ers beschermen tegen negatieve effecten van klimaatmaatregelen, zoals zero-emissiezones die kleine ondernemers buitensluiten.
“Zeroemissiezones weren voertuigen die niet aan dure eisen voldoen, waardoor mkb’ers, marktkooplieden, ambulante handelaren en kermisexploitanten worden buitengesloten. ... BBB wil paal en perk stellen aan deze vormen van klimaatgekte.”
BBB erkent de rol van mkb als toeleverancier van multinationals en wil bij belastingmaatregelen rekening houden met de regeldruk voor mkb.
“Veel Nederlandse mkb-bedrijven zijn een belangrijke toeleverancier voor onze multinationals. We verlagen de regeldruk en houden hier zo veel als mogelijk rekening mee bij belastingmaatregelen.”
Het CDA ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil het ondernemingsklimaat verbeteren door minder regeldruk, betere toegang tot financiering en gerichte innovatieondersteuning. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een Nationale Investeringsbank, fiscale stimulansen voor particuliere leningen aan het mkb, en een ambitieus programma om regels te versimpelen. Hun visie is gericht op het versterken van het mkb als motor voor duurzame groei, innovatie en regionale ontwikkeling.
Het CDA erkent dat mkb-bedrijven moeite hebben met het aantrekken van kapitaal en wil dit oplossen door nieuwe financieringsinstrumenten en een centrale investeringsbank. Dit moet innovatie en groei stimuleren, en het mkb beter in staat stellen te concurreren.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
Het CDA stelt dat de regeldruk een groot obstakel vormt voor mkb-ondernemers en wil deze met minimaal 20% verminderen. Dit moet het ondernemersplezier terugbrengen en het mkb meer ruimte geven om te groeien en te innoveren.
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“Onze doelstelling is: minder regels (scherpe reductie van zeker 20 procent), betere regelgeving (duidelijker, eenduidiger en doelgerichter) en efficiëntere verantwoording en rapportages.”
“We zetten de aanpak door om regeldruk voor het mkb te verminderen en breiden die uit naar de zorg, het onderwijs en de sociale zekerheid, in samenwerking met...”
Het CDA wil het mkb ondersteunen bij innovatie en een leven lang ontwikkelen, onder meer via gerichte subsidies en samenwerking met onderwijsinstellingen. Dit is bedoeld om de arbeidsproductiviteit te verhogen en het mkb toekomstbestendig te maken.
“De overheid helpt mkb-ondernemingen hierin met de Stimuleringsregeling leren en ontwikkelen (SLIM-regeling).”
“We moeten volop investeren in innovatie en in een leven lang ontwikkelen.”
“Wij creëren ruimte om nieuwe technologieën veilig en gecontroleerd te testen, zodat innovaties sneller de samenleving ten goede komen.”
NSC ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil deze sector versterken door regeldruk te verminderen, financiering toegankelijker te maken en innovatie te stimuleren. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het invoeren van een mkb-uitvoeringstoets, het aanpassen van de loondoorbetaling bij ziekte, het verbeteren van toegang tot financiering, en het eerlijker maken van aanbestedingen. NSC wil zo een gelijk speelveld creëren en mkb-bedrijven meer ruimte geven om te groeien en te innoveren.
NSC erkent dat mkb-bedrijven lijden onder een hoge regeldruk en wil deze verminderen om groei en vaste dienstverbanden te stimuleren. Door een mkb-uitvoeringstoets en het schrappen van onnodige verplichtingen moeten mkb’ers minder tijd kwijt zijn aan administratie.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren. Papieren tijgers moeten worden geschrapt, zoals de rapportageplicht werkgebonden mobiliteit.”
“Beschermen van familie- en gezinsbedrijven en het midden- en kleinbedrijf (mkb) met zo min mogelijk administratieve lasten.”
Om het voor kleine mkb-werkgevers aantrekkelijker te maken mensen in vaste dienst te nemen, wil NSC de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten.
“De voor werkgevers verplichte loondoorbetaling bij ziekte gaat voor kleine bedrijven naar één jaar. Alleen als werkgevers hun re-integratieverplichtingen onvoldoende zijn nagekomen, kan het UWV een jaar langer loondoorbetaling opleggen.”
NSC signaleert dat grote banken mkb-bedrijven vaak niet bedienen en wil alternatieve financieringsvormen stimuleren, zoals crowdfunding en microfinanciering. Ook komt er een duurzaamheidslening voor het kleinbedrijf.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering. Voor het kleinbedrijf wordt op nationaal niveau een duurzaamheidslening geïntroduceerd.”
De partij wil de Aanbestedingswet aanpassen zodat mkb-bedrijven en lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen bij overheidsopdrachten, waarbij niet alleen prijs maar ook maatschappelijke waarde en lokale verankering meetellen.
“We herzien de Aanbestedingswet zodat mkb-bedrijven en lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen. Bij overheidsopdrachten telt niet alleen prijs, maar ook lokale verankering, maatschappelijke waarde en duurzaamheid wegen mee.”
“Bij overheidsopdrachten krijgen lokale en mkb-bedrijven een eerlijke kans: het automatisme dat de grootste aanbieder wint, doorbreken we.”
NSC wil innovatie in het mkb stimuleren door bestaande fiscale voordelen te behouden en regionale samenwerking te versterken. De partij ziet de WBSO en Innovatiebox als essentieel voor het innovatieve mkb.
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
“Voor het innovatieve mkb blijven de regionale ontwikkelingsmaatschappijen het eerste aanspreekpunt. We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
NSC wil belastingvoordelen van private equity terugdringen en de bedrijfsopvolgingsregeling toespitsen op familiebedrijven, om zo het mkb en familiebedrijven te beschermen tegen oneerlijke concurrentie.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen. De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
De SGP ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil hun positie versterken door lastenverlichting, betere toegang tot financiering en het aanpakken van praktische knelpunten zoals netcongestie. De partij pleit voor concrete maatregelen zoals het verlagen van winstbelasting en werkgeverslasten voor het mkb, het verbeteren van garantiestellingen voor kleine kredieten, en het stimuleren van mkb-bedrijfsscholen en publiek-private samenwerking. De SGP benadrukt het belang van voorspelbaar beleid en het ondersteunen van familiebedrijven en regionale mkb-innovatie.
De SGP wil de winstbelasting en werkgeverslasten verlagen, vooral gericht op het mkb, om hun concurrentiepositie te versterken en werkgelegenheid te behouden. Dit is ingegeven door de overtuiging dat mkb-bedrijven, vaak familiebedrijven, essentieel zijn voor de economie en werkgelegenheid.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
De SGP wil dat mkb-bedrijven makkelijker aan financiering kunnen komen, onder meer door verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en het stimuleren van non-bancaire financiers. Dit moet investeringen en groei in het mkb bevorderen.
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP erkent dat mkb-bedrijven belemmerd worden door lange wachttijden voor stroomaansluitingen en pleit voor een krachtige aanpak van netcongestie. Ook wil de partij investeren in regionale ontwikkelingsmaatschappijen en mkb-innovatie.
“Bedrijven zitten klem doordat ze lang moeten wachten op de noodzakelijke aansluiting op het volle stroomnet. Voor aanpak van netcongestie moet alles uit de kast gehaald worden, zonder taboes.”
“De regionale economie wordt versterkt door extra te investeren in de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
“Er komt meer geld voor praktijkgericht onderzoek door hogescholen in samenwerking met het regionale mkb.”
De SGP wil het mkb ondersteunen bij het opleiden van personeel door de start van bedrijfs(vak)scholen financieel te stimuleren en de bijdrage van de overheid aan publiek-private samenwerking te verhogen.
Volt ziet het mkb als essentieel voor innovatie en verduurzaming, maar erkent dat mkb’ers vaak vastlopen op kosten, regels en toegang tot financiering. Hun belangrijkste voorstellen zijn gericht op het verlagen van drempels voor verduurzaming, het bieden van praktische ondersteuning en het toegankelijker maken van financiële regelingen. Volt wil zo het mkb helpen om eenvoudiger en effectiever te vergroenen, zonder extra bureaucratie.
Volt wil mkb’ers actief ondersteunen bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering, door advies, begeleiding en toegankelijke financiering te bieden. Ze erkennen dat mkb’ers vaak vastlopen op kosten en regels, en willen deze barrières wegnemen met concrete maatregelen zoals gratis advies, groene fixteams en risicovrije leningen.
“We bieden gratis verduurzamingsadvies aan om het mkb te helpen bij het besparen van energie.”
“Er komen ‘groene fixteams’ die het mkb via gemeentelijke loketten ondersteunen bij het vinden van de juiste regelingen.”
“We onderzoeken samen met belangenorganisaties voor het mkb hoe we duurzaamheidsbeleid niet alleen effectiever, maar ook eenvoudiger en toegankelijker kunnen maken. Dat geldt ook voor de toegankelijkheid van klimaatmiddelen voor het mkb, waaronder kredieten voor duurzaamheidsinvesteringen.”
“Er komt meer begeleiding door energie experts voor ondernemers die willen verduurzamen.”
“Daarom creëren wij leenmogelijkheden tegen risicovrije rente bij de overheid voor ondernemers die willen verduurzamen.”
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen.”
Volt wil het voor kleinere mkb-bedrijven makkelijker maken om te investeren in verduurzaming, door fiscale drempels te verlagen en extra bureaucratie te vermijden. Ze zien dat mkb’ers willen vergroenen, maar nu vaak vastlopen op kosten en ingewikkelde regels.
“We verlagen de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek (EIA). Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven. Zonder extra bureaucratie, met zichtbare impact.”
Volt erkent dat het innovatieve mkb cruciaal is voor de economie, maar dat groei wordt belemmerd door ruimtegebrek en infrastructuurproblemen. Ze willen duidelijke keuzes maken voor sectoren die Nederland en de EU toekomstbestendig maken, zodat het mkb kan blijven groeien.
“Dat zorgt voor problemen, omdat vernieuwende bedrijven, zoals het innovatieve het midden- en kleinbedrijf (mkb), en grotere bedrijven, zoals ASML, niet meer organisch kunnen groeien.”
D66 ziet het mkb als essentieel voor een levendige economie en samenleving, en wil mkb’ers ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en het verhogen van arbeidsproductiviteit. De partij stelt voor om mkb’ers betere toegang te geven tot financiering, regeldruk te verminderen en technologie en innovatie te stimuleren. D66 wil zo een aantrekkelijker ondernemersklimaat creëren waarin het mkb kan groeien en bijdragen aan een groene economie.
D66 erkent dat mkb’ers vaak belemmerd worden door complexe regelgeving en onduidelijke verwachtingen, vooral bij verduurzaming. De partij wil regels voorspelbaarder en eenvoudiger maken, zodat mkb’ers zich kunnen richten op hun bedrijf en weten waar ze aan toe zijn bij investeringen in duurzaamheid.
“Voor kleine en middelgrote ondernemers kan verduurzaming een uitdaging zijn. Dat is vooral zo voor ondernemers in sectoren die veel energie gebruiken. D66 helpt hen hierbij met duidelijke en voorspelbare regels. Zo weten ondernemers bijvoorbeeld al vóórdat ze beginnen wat er van hen wordt verwacht op het gebied van milieu en natuur.”
“Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken. Zodat ondernemers minder druk zijn met regels en zich kunnen concentreren op het bouwen aan hun bedrijf.”
D66 wil dat mkb’ers makkelijker toegang krijgen tot financiering, onder meer via een hervormde Nationale Investeringsbank en door het vereenvoudigen van subsidies en investeringszekerheid. Dit moet het mkb in staat stellen te investeren in groei en verduurzaming.
“Ook mkb’ers krijgen toegang. En de middelen worden beschikbaar in het hele Koninkrijk, inclusief het Caribisch deel.”
“We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels.”
“toegankelijke subsidies, zekerheid voor investeringen en snellere procedures voor beroep en bezwaar. Zo kunnen ondernemers sneller door en kan ook het mkb de stap zetten naar een groen bedrijfsmodel.”
D66 signaleert dat de arbeidsproductiviteit in het mkb stagneert en wil technologie en innovatie stimuleren om deze te verhogen. Dit moet het mkb concurrerender en toekomstbestendiger maken.
“De arbeidsproductiviteit in het mkb stagneert. D66 stimuleert technologie en innovatie die mkb’ers helpt om de arbeidsproductiviteit te verhogen.”
D66 waardeert de rol van lokale mkb’ers in de samenleving en wil deze versterken door te stimuleren dat er meer duurzame winkels, lokale producten en gezonde horecabedrijven zijn.
“Lokale ondernemers en mkb’ers staan midden in onze samenleving. Zij zorgen voor een levendige winkelstraat die sfeer brengt in de binnenstad, of steunen de lokale sportclub. D66 stimuleert dit met veel verschillende en duurzame winkels, lokale producten en diensten, en gezonde horecabedrijven.”
DENK erkent het belang van het mkb voor de economie en werkgelegenheid en wil deze ondernemers actief ondersteunen. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een publieke kredietbank, lastenverlichting, een betaalbaar vangnet bij ziekte en het toetsen van nieuwe wetgeving op mkb-gevolgen. DENK kiest nadrukkelijk voor het wegnemen van financiële en administratieve drempels voor kleine ondernemers.
DENK wil kleine ondernemers ondersteunen door toegang tot eerlijke leningen en het verminderen van financiële risico’s bij ziekte. Hiermee wil de partij het ondernemerschap stimuleren en de bestaanszekerheid van mkb’ers vergroten.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
DENK wil de lasten en administratieve druk voor het mkb verlagen, zodat ondernemers zich kunnen richten op hun kernactiviteiten in plaats van op papierwerk. Dit moet het ondernemerschap aantrekkelijker en toegankelijker maken.
DENK benadrukt de waarde van het mkb voor de economie en werkgelegenheid en vindt dat deze ondernemers meer steun en ruimte moeten krijgen om hun bijdrage te blijven leveren.
“Onze economie in grote mate afhankelijk is van ondernemers in het MKB die met hun inzet van grote waarde zijn. Deze ondernemers moeten de steun en ruimte krijgen om van waarde te kunnen blijven.”
“Wij waarderen de belangrijke rol van ondernemers in het MKB in het creëren van banen en economische groei. Wij willen deze ondernemers steunen.”
JA21 wil het mkb maximaal faciliteren door regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen, investeringen eenvoudiger te maken en het fiscale klimaat te verbeteren. De partij pleit voor het afschaffen van nationale koppen op EU-regels, het schrappen van erf- en schenkbelasting en het stimuleren van digitalisering en AI-gebruik in het mkb. Hun visie is dat ondernemen weer lonend moet worden en dat het mkb de ruimte krijgt om te groeien zonder onnodige overheidsbemoeienis.
JA21 ziet regeldruk en administratieve lasten als een grote belemmering voor het mkb. Door deze te verminderen en rapportageverplichtingen te vereenvoudigen, wil de partij het ondernemersklimaat verbeteren en investeren aantrekkelijker maken.
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat.”
JA21 wil ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en het fiscale stelsel te vereenvoudigen. Dit moet het mkb stimuleren en het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen.
JA21 wil voorkomen dat Nederland strengere regels oplegt dan de EU vereist, omdat dit het mkb extra belast en de concurrentiepositie schaadt.
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
De partij erkent dat digitalisering en kunstmatige intelligentie grote kansen bieden voor het mkb. JA21 wil het gebruik van AI in het mkb stimuleren door eenvoudige regelgeving en praktische ondersteuning.
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen.”
De SP ziet het mkb als essentieel voor de economie en samenleving en wil kleine ondernemers structureel ondersteunen. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een nationale investeringsbank voor het mkb, betere toegang tot aanbestedingen, hulp bij verduurzaming en verlichting van lasten bij ziekte. De kern van hun visie is dat het mkb eerlijker behandeld moet worden en niet mag worden benadeeld door regels, grote bedrijven of overheidsbeleid.
De SP wil een nationale investeringsbank oprichten om kleine en startende bedrijven makkelijker toegang tot financiering te geven, omdat de reguliere financiële sector hierin tekortschiet. Dit moet innovatie en groei in het mkb stimuleren.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen. Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.”
De SP vindt dat het huidige aanbestedingsbeleid kleine bedrijven benadeelt. Door regels aan te passen, opdrachten op te knippen en procedures te versimpelen, moeten mkb-bedrijven meer kans krijgen op overheidsopdrachten.
“De huidige manier van aanbesteden door de overheid werkt niet goed. Daarom passen we de regels aan, zodat ook kleinere bedrijven beter kunnen meedoen. Dit doen we onder andere door grote opdrachten op te knippen en de procedures te versimpelen en te verduidelijken.”
De SP wil dat het mkb niet vastloopt in complexe duurzaamheidsregels en biedt ondersteuning, kennisdeling en passende overgangstermijnen. Zo moeten kleine ondernemers kunnen meedoen aan de verduurzaming van Nederland zonder onevenredige lasten.
“Het is belangrijk dat ook het mkb mee kan doen aan de verduurzaming van Nederland. We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels.”
Langdurige ziekte van werknemers is voor kleine ondernemers een groot financieel risico. De SP wil dat kleine bedrijven minder lang loon hoeven doorbetalen bij ziekte; het tweede ziektejaar wordt collectief via het UWV betaald.
“Daarom zorgen we ervoor dat kleine bedrijven minder lang het loon door hoeven te betalen bij ziekte, zonder dat de werknemer zijn rechten verliest. Het tweede ziektejaar bij kleine werkgevers betalen we gezamenlijk uit premiegeld via het UWV.”
Om financiële problemen en faillissementen bij het mkb te voorkomen, wil de SP dat de overheid altijd binnen dertig dagen haar rekeningen betaalt.
“Rekeningen aan de overheid moeten op tijd worden betaald, dat wil zeggen binnen dertig dagen. Het geven van het goede voorbeeld geldt voor alle overheden, van het Rijk tot aan de gemeenten. Dit voorkomt faillissementen en financiële problemen in het mkb.”
De SP wil de marktmacht van grote bedrijven en platforms aanpakken, zodat het mkb een eerlijker speelveld krijgt en innovatie niet wordt tegengehouden.
“Op dit moment zorgt steeds verdere concentratie van marktmacht in handen van een paar grote spelers en digitale platforms ervoor dat innovatie wordt tegengehouden, de prijzen worden opgedreven en de keuzevrijheid beknot wordt voor consumenten en voor het mkb.”
De VVD ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil het ondernemingsklimaat voor mkb’ers versterken door minder regels, snellere procedures en lagere lasten. Concrete voorstellen zijn het versnellen van vergunningverlening, het terugdringen van regeldruk, het stimuleren van levendige winkelstraten en het onderzoeken van belastingverlagingen voor circulaire mkb-activiteiten. De partij benadrukt het belang van het mkb voor economische groei, innovatie en lokale gemeenschappen.
De VVD wil dat mkb’ers sneller en eenvoudiger vergunningen kunnen krijgen, om onnodige bureaucratie en vertragingen te voorkomen. Dit moet het ondernemerschap stimuleren en de overheid betrouwbaarder maken voor kleine bedrijven.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD wil de regeldruk voor mkb’ers verlagen door onnodige regels te schrappen, standaardisatie te bevorderen en regelvrije zones te ontwikkelen. Dit moet ondernemers meer tijd en ruimte geven om te ondernemen in plaats van aan administratie te besteden.
“We roepen onnodige regels vanuit gemeenten een halt toe: Ondernemers krijgen vaak te maken met een stortvloed aan regels vanuit de gemeente. Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
“Een meetbare doelstelling voor minder en betere regels: De tijd die een kapper kwijt is aan administratie en regels, kan niet gebruikt worden om mensen te knippen.”
De VVD wil het mkb ondersteunen als drijvende kracht achter levendige dorps- en stadskernen. Door succesvolle regelingen nieuw leven in te blazen, wil de partij winkelgebieden versterken en het ondernemerschap in lokale gemeenschappen stimuleren.
“Mkb’ers dragen daar voor een belangrijk deel aan bij. We blazen daarom een succesvolle oude regeling van de Rijksoverheid die daarvoor zorgde nieuw leven in: de Impulsaanpak Winkelgebieden.”
Om mkb-ondernemers te ondersteunen in de circulaire economie, onderzoekt de VVD fiscale maatregelen zoals btw-verlaging op tweedehands producten en reparaties. Dit moet innovatie en duurzaamheid in het mkb bevorderen.
“Om mkb-ondernemers te ondersteunen en de circulaire economie te stimuleren, onderzoeken we of we de btw op tweedehands consumentenproducten en reparaties kunnen verlagen.”
De VVD benadrukt het belang van het mkb voor de economie en samenleving, en wil het ondernemersklimaat wettelijk beschermen en verbeteren.
“Wij staan voor onze ondernemers en ons mkb. We zijn trots op de bedrijven in ons land die bijdragen aan de economie en onze samenleving.”
BVNL ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en pleit voor minder overheidsbemoeienis, lagere belastingen en minder bureaucratie voor mkb-ondernemers. De partij wil het vestigingsklimaat verbeteren door een vlaktaks, versoepeling van het arbeidsrecht en het schrappen van nationale regels die strenger zijn dan EU-wetgeving. Hun kernvisie is dat ondernemers meer vrijheid en ruimte moeten krijgen om te ondernemen en te groeien.
BVNL stelt dat het mkb te veel wordt belast en gehinderd door regels, en wil daarom de lasten en bureaucratie fors verminderen. Dit moet het ondernemerschap stimuleren en ervoor zorgen dat werken in het mkb weer loont.
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen. Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB. Werken moet weer lonen. Ook in het MKB!”
“Het MKB en de ZZP’ers zijn de motor van de Nederlandse economie. 80% van alle banen wordt gegenereerd door ondernemers. De overheid moet zich minder met hen bemoeien. BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.”
BVNL wil het vestigingsklimaat aantrekkelijker maken voor mkb en grote bedrijven door een vlaktaks van 25%, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht. Dit moet ervoor zorgen dat bedrijven in Nederland blijven en optimaal kunnen ondernemen.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
De ChristenUnie wil het mkb meer ruimte en zekerheid geven door voorspelbaar beleid, minder regeldruk en betere toegang tot overheidsopdrachten en groeikapitaal. Ze pleiten voor eenvoudiger aanbestedingen, stabielere regels en meer investeringen in innovatie en ondernemerschap binnen het mkb. De partij ziet het mkb als essentieel voor een gezonde economie en wil dat de overheid actief bijdraagt aan hun succes.
De ChristenUnie vindt dat het mkb gebaat is bij duidelijk en stabiel overheidsbeleid, zodat ondernemers zekerheid hebben en kunnen investeren. Ze willen dat regels en belastingtarieven voor langere periodes worden vastgelegd om een gezond vestigingsklimaat te bevorderen.
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid. Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld.”
De partij wil dat het mkb en sociale ondernemingen beter worden betrokken bij overheidsaanbestedingen. Ze pleiten voor hogere grenzen voor directe gunning, leesbare teksten en meer praktijkvoorbeelden om het mkb daadwerkelijk toegang te geven tot overheidsopdrachten.
“Het Rijk moet haar rol beter pakken om bij te dragen aan verduurzaming en om het mkb en sociale ondernemingen te betrekken bij aanbestedingen. We maken lokaal, duurzaam en biologisch inkopen de norm, ook bij aanbestedingen. Aanbesteden moet anders: de grens voor directe gunning aan het mkb wordt verhoogd, teksten bij aanbestedingen worden leesbaar en we stellen praktijkvoorbeelden van eenvoudiger inkopen ter beschikking.”
De ChristenUnie wil de toegang van het mkb tot groeikapitaal verbeteren, onder meer via non-bancaire financiers, en investeert in innovatie en samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen. Dit moet het mkb helpen om te groeien en te vernieuwen.
“We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits.”
“Om onze toekomstige welvaart zeker te stellen is het van belang om nu te investeren in innovatie en productiviteit. Dat vraagt om een beter samenspel van wetenschap, kennisinstituten, opleidingen en bedrijven.”
GroenLinks-PvdA erkent het belang van het mkb voor de economie en wil de lasten voor kleine werkgevers verlichten, met name rond ziekteverzuim. Daarnaast zet de partij in op betere toegang tot financiering voor mkb-bedrijven en bescherming van lokale ondernemers tegen oneerlijke concurrentie van grote online spelers. Hun visie is gericht op solidariteit, innovatie en het versterken van de positie van het mkb binnen een sociaal en duurzaam economisch beleid.
GroenLinks-PvdA wil de loondoorbetalingslast bij ziekte voor het mkb verlichten door het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren, waarbij grote werkgevers solidair zijn met mkb-werkgevers. Dit moet het ondernemersklimaat voor kleine bedrijven verbeteren en het risico van langdurig ziekteverzuim verminderen.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
De partij wil mkb-bedrijven die moeilijk aan durfkapitaal komen ondersteunen via een Nationale Investeringsbank, zodat zij kunnen investeren en innoveren. Dit moet het concurrentievermogen van het mkb vergroten en hun groeimogelijkheden verbeteren.
“We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
GroenLinks-PvdA wil lokale ondernemers en kleine winkeliers beschermen tegen de oneerlijke concurrentie van grote online winkels door kosten voor retourzendingen door te berekenen en de wildgroei van distributiecentra te beperken. Dit moet de leefbaarheid van buurten en dorpen ondersteunen en het mkb een eerlijker speelveld bieden.
“We beschermen lokale ondernemers en kleine winkeliers, die vaak een belangrijke sociale rol vervullen in de buurt of hun dorp. We zetten in op maatschappelijk vastgoed en huurbescherming. We beperken de enorme concurrentie van online winkels door deze bedrijven de kosten door te laten berekenen voor het terugsturen van producten en door de wildgroei van distributiecentra te beperken.”
De partij erkent het belang van innovatieve mkb’ers in de technologie en digitale sector en wil deze bedrijven stimuleren als onderdeel van het streven naar digitale autonomie en een sterk Europees ecosysteem.
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
De Partij voor de Dieren wil het mkb (midden- en kleinbedrijf) vooral ondersteunen als het gaat om duurzaamheid, groene innovatie en het verlagen van de belastingdruk op arbeid. Ze pleiten voor een verschuiving van lasten van arbeid naar vervuiling, en willen subsidies en steun richten op toekomstbestendige mkb-bedrijven in plaats van grote vervuilers. Hun visie is dat het mkb een sleutelrol speelt in een eerlijke, groene economie, mits het duurzaam en circulair onderneemt.
De PvdD vindt dat het mkb en werkenden nu relatief zwaar worden belast, terwijl grote vervuilers buiten schot blijven. Ze willen de belastingdruk verlagen op arbeid en verhogen op grondstoffenverbruik en vervuiling, zodat het mkb wordt gestimuleerd om circulair en duurzaam te ondernemen.
“werkenden en het mkb relatief veel bij, terwijl vervuilers en grootvermogenden te vaak buiten schot blijven. Dat draaien we om. We maken werken lonender, belasten vervuiling zwaarder en zorgen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.”
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder. Denktank Ex’tax laat al zien hoe een groene belastingverschuiving banen oplevert én het milieu spaart en dat deze verschuiving noodzakelijk is voor ondernemers om hun circulaire doelen te halen.”
De partij wil actief het mkb ondersteunen dat inzet op duurzaamheid en innovatie, en stoppen met subsidies voor grote vervuilers. De opbrengsten van vervuilersbelastingen worden ingezet voor mkb-ondernemingen die bijdragen aan een groene economie.
“We gaan ons meer richten op het ondersteunen van het toekomstbestendige midden- en kleinbedrijf, groene innovaties en lokale initiatieven. We stoppen met het subsidiëren van de grootste vervuilers. De vervuiler gaat betalen en de opbrengsten gebruiken we voor toekomstbestendige ondernemingen en groene innovatie.”
De overheid moet haar inkoopbeleid inzetten om duurzame en eerlijke mkb-bedrijven te stimuleren, door maatschappelijk verantwoord inkopen verplicht te stellen en te richten op kleine en middelgrote bedrijven die duurzaam ondernemen.
“Overheden besteden publiek geld groen en rechtvaardig, en stimuleren daarmee (kleine en middelgrote) bedrijven die duurzaam en eerlijk ondernemen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma