De SP wil het wettelijk minimumloon direct verhogen naar 18 euro per uur en koppelt hieraan een wettelijke ondergrens van 60% van het mediane loon. Ook pleit de partij voor het afschaffen van het minimumjeugdloon vanaf 18 jaar en het verhogen van lonen voor jongeren. Alle uitkeringen die aan het minimumloon zijn gekoppeld, stijgen mee, met als doel armoede te bestrijden en bestaanszekerheid te vergroten.
De SP stelt voor het minimumloon fors te verhogen naar 18 euro per uur, met een wettelijke ondergrens van 60% van het mediane loon. Dit moet leiden tot hogere lonen in brede lagen van de samenleving, meer economische activiteit en minder armoede.
“We verhogen het minimumloon direct naar 18 euro per uur en er komt een wettelijke ondergrens van 60 procent van het mediane loon van voltijds werkenden.”
“Een verhoging van het minimumloon leidt ook tot de verhoging van alle salarissen boven het minimumloon. Dit zal zorgen voor meer economische activiteit, meer innovatie, minder armoede en minder afhankelijkheid van export.”
De partij wil dat uitkeringen die aan het minimumloon zijn gekoppeld, zoals WIA, Wajong, bijstand en AOW, automatisch meestijgen met de verhoging van het minimumloon. Dit moet zorgen voor meer koopkracht en bestaanszekerheid voor uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden.
De SP wil het minimumjeugdloon voor volwassenen vanaf 18 jaar afschaffen, zodat jongeren vanaf die leeftijd een volwaardig loon ontvangen. Jongeren onder de 18 jaar moeten minimaal 75% van het minimumloon verdienen.
“Gelijk werk verdient gelijk loon, daarom schaffen we het minimumjeugdloon voor volwassenen vanaf 18 jaar af.”
“De lonen voor jongeren stijgen naar verhouding mee per leeftijdsgroep, waardoor een vijftienjarige nooit minder dan driekwart van het minimumloon verdient.”
“Nu gaan we het minimumjeugdloon vanaf 18 jaar afschaffen, zodat je vanaf die leeftijd een volwaardig loon krijgt. Vanaf 15 jaar moet je ten minste 75 procent van het minimumloon verdienen.”
NSC wil het minimumloon stapsgewijs verhogen naar €18 per uur en koppelt hieraan een hervorming van het inkomensstelsel, zodat werken meer loont en bestaanszekerheid wordt versterkt. Ook worden uitkeringen en de AOW aan het minimumloon gekoppeld, zodat deze meestijgen, en wordt het minimumjeugdloon verhoogd en uiteindelijk afgeschaft vanaf 18 jaar. De partij wil hiermee zorgen dat het loon weer de basis vormt van het inkomen en dat mensen met een minimumloon hun dagelijkse kosten kunnen betalen.
NSC stelt voor het minimumloon stapsgewijs te verhogen naar €18 per uur, zodat mensen met een minimumloon hun dagelijkse kosten kunnen betalen en het loon weer de basis vormt van het inkomen. Dit wordt gekoppeld aan een bredere stelselvernieuwing van het inkomenssysteem.
“We verhogen het minimumloon stapsgewijs naar € 18 en koppelen dit aan een stelselvernieuwing, zodat het loon weer de basis is van het inkomen.”
“We investeren in bestaanszekerheid en weerbare samenleving. ... een hoger minimumloon van € 18, een lagere energierekening en een toegankelijke gezondheidszorg.”
“Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog.”
NSC wil dat uitkeringen en de AOW automatisch meestijgen met het minimumloon, zodat ook mensen die niet (meer) kunnen werken of met pensioen zijn, profiteren van de verhoging en hun bestaanszekerheid behouden.
“We handhaven de koppeling van AOW en andere uitkeringen met het minimumloon zodat deze ook meegroeien met de gemiddelde stijging van de contractlonen.”
De partij wil het minimumjeugdloon verhogen, zodat jongeren meer gaan verdienen, en uiteindelijk het jeugdloon vanaf 18 jaar vervangen door het reguliere minimumloon.
“We verhogen het minimumjeugdloon zodat jongeren meer gaan verdienen. We willen dat uiteindelijk het jeugdloon vanaf 18 jaar wordt vervangen door het minimumloon.”
NSC wil de mogelijkheid voor werkgevers afschaffen om een deel van het minimumloon van arbeidsmigranten in te houden voor huisvesting, om zo uitbuiting te voorkomen.
“We schaffen de mogelijkheid voor werkgevers af om een percentage (25%) van het minimumloon van arbeidsmigranten voor huisvesting in te houden.”
BIJ1 wil het minimumloon direct verhogen naar €19 per uur en dit structureel koppelen aan 60% van het mediaan inkomen, zodat het meestijgt met andere lonen. Ook wordt het minimumjeugdloon afgeschaft en gelijkgetrokken met het volwassen minimumloon, en krijgen stagiairs en trainees minimaal het minimumloon. Deze voorstellen zijn bedoeld om bestaanszekerheid te vergroten en armoede te bestrijden.
BIJ1 stelt voor het minimumloon fors te verhogen naar €19 per uur, met een gelijke verhoging van de AOW en bijstandsuitkering. Dit moet direct gebeuren om inkomenszekerheid te bieden en armoede te verminderen, vooral onder werkenden.
“Het minimumloon verhogen we direct naar €19 per uur. Met een gelijke verhoging van de AOW (pensioen) en de bijstandsuitkering.”
Om het minimumloon structureel te laten meestijgen met de lonen, wil BIJ1 het minimumloon koppelen aan 60% van het mediaan inkomen. Dit voorkomt dat het minimumloon achterblijft bij de algemene loonontwikkeling.
“We koppelen het minimumloon aan 60% van het mediaan inkomen, zodat het structureel meestijgt met andere lonen.”
BIJ1 wil het minimumjeugdloon volledig afschaffen en gelijkstellen aan het volwassen minimumloon, zodat jongeren niet langer worden benadeeld op basis van leeftijd.
“Het minimumjeugdloon schaffen we af en trekken we gelijk met het minimumloon voor volwassenen.”
Om uitbuiting van stagiairs en trainees tegen te gaan, stelt BIJ1 voor dat ook zij minimaal het minimumloon ontvangen voor hun werkzaamheden.
Volt wil het minimumloon geleidelijk verhogen naar 19 euro om een normale levensstandaard te garanderen en te voorkomen dat werkenden onder het sociaal minimum uitkomen. Ze willen het minimumloon loskoppelen van politieke wisselingen en het minimumjeugdloon afschaffen door dit gelijk te trekken met het wettelijk minimumloon. De verhoging mag niet ten koste gaan van kleine ondernemers en de gekoppelde minimum- en AOW-uitkeringen stijgen niet mee.
Volt vindt dat het huidige minimumloon onvoldoende is om van rond te komen en wil het daarom verhogen naar 19 euro. Dit moet een normale levensstandaard garanderen en voorkomen dat werkenden onder het sociaal minimum uitkomen. De verhoging wordt geleidelijk doorgevoerd en moet niet afhankelijk zijn van de politieke kleur van het kabinet, noch ten koste gaan van kleine ondernemers.
“Om het minimumloon niet afhankelijk te maken van de politieke kleur van het kabinet, verhogen we het minimumloon geleidelijk naar 19 euro. Het verhogen van het minimumloon mag niet ten koste gaan van kleine ondernemers, en zo grote bedrijven in de kaart spelen.”
“Daarom vindt Volt het belangrijk dat het minimumloon een normale levensstandaard garandeert.”
“Het is hierbij essentieel dat mensen die het minimumloon betaald krijgen niet onder het sociaal minimum uitkomen.”
Volt wil het minimumjeugdloon geleidelijk afschaffen door het gelijk te trekken met het wettelijk minimumloon, zodat iedere werkende vanaf achttien jaar een fatsoenlijk loon krijgt.
“We schaffen het minimumjeugdloon geleidelijk af door het gelijk te trekken met het wettelijk minimumloon. Zo zorgen we ervoor dat iedere werkende vanaf achttien jaar een fatsoenlijk loon krijgt.”
Volt kiest ervoor om de aan het minimumloon gekoppelde minimum- en AOW-uitkeringen niet mee te laten stijgen met de verhoging, omdat deze volgens Volt het sociaal minimum nu al garanderen.
“De gekoppelde minimum- en AOW-uitkeringen volgen deze stijging niet, aangezien deze het sociaal minimum nu al garanderen.”
GroenLinks-PvdA wil het minimumloon fors verhogen naar 18 euro per uur en het minimumjeugdloon voor volwassenen afschaffen, zodat iedereen vanaf 18 jaar hetzelfde minimumloon verdient. Ze koppelen deze verhoging aan het streven naar een eerlijker inkomen voor werkenden en het bestrijden van armoede, waarbij ook uitkeringen zoals de AOW meestijgen. De partij ziet een hoger minimumloon als essentieel om werken lonend te maken en onderbetaling tegen te gaan.
GroenLinks-PvdA stelt een duidelijke verhoging van het minimumloon voor naar 18 euro per uur. Dit wordt gezien als een cruciale stap om werkenden een inkomen te bieden waarmee ze vooruit kunnen komen en armoede te bestrijden. De verhoging is onderdeel van een breder loonakkoord met vakbonden en werkgevers.
“Een verhoging van het minimumloon is daarom cruciaal. We verhogen het minimumloon naar 18 euro per uur.”
“Het minimumloon gaat fors omhoog. We delen de welvaart eerlijk: de AOW en andere uitkeringen stijgen mee, en we strijden tegen armoede.”
“Om betere arbeidsomstandigheden te creëren en de vraag naar arbeidsmigranten te ontmoedigen, verhogen we het wettelijk minimumloon...”
De partij wil het minimumjeugdloon afschaffen voor iedereen boven de 18 jaar, zodat alle volwassenen recht hebben op hetzelfde minimumloon. Dit wordt gemotiveerd door het streven naar eerlijkheid en het erkennen van de hoge kosten waar jongeren mee te maken hebben.
“Wij schaffen het minimumjeugdloon af voor iedereen boven de 18. Alle volwassenen verdienen hetzelfde minimumloon.”
D66 wil het minimumloon verhogen om financiële zekerheid voor werkenden te vergroten en de afhankelijkheid van toeslagen te verminderen. De partij koppelt hieraan ook een verhoging van de bijstand en ziet dit als een manier om bestaanszekerheid te versterken en het toeslagenstelsel te hervormen.
D66 pleit voor een verhoging van het minimumloon als kernmaatregel om financiële zekerheid te bieden aan werkenden en om het aantal mensen dat afhankelijk is van toeslagen te verminderen. De verhoging van het minimumloon wordt direct gekoppeld aan een verhoging van de bijstand, zodat ook mensen met een uitkering hiervan profiteren. Dit past binnen hun bredere visie op een eerlijker inkomensbeleid en het terugdringen van complexe toeslagen.
“De komende jaren is iedereen keihard nodig op de werkvloer. Daarom komt er een belastingkorting voor mensen die minstens vier dagen per week werken, wat een netto belastingvoordeel van minimaal €600 euro per jaar betekent.”
“Door de verhoging van het minimumloon en van de bijstand die daaraan gekoppeld is, zullen minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Zo komt de basis weer op orde.”
“We verhogen het minimumloon.”
50PLUS steunt verhogingen van het minimumloon en wil de koppeling tussen de AOW-uitkering en het wettelijk minimumloon behouden. Hiermee beoogt de partij de koopkracht van zowel werkenden als gepensioneerden te beschermen en armoede onder ouderen te voorkomen.
50PLUS spreekt expliciet steun uit voor verhogingen van het minimumloon. Dit standpunt is bedoeld om de inkomenspositie van mensen met een laag inkomen te verbeteren en zo de bestaanszekerheid te vergroten.
“Verhogingen van het minimumloon kan op onze steun rekenen.”
De partij vindt het essentieel dat de AOW-uitkering gekoppeld blijft aan het wettelijk minimumloon, zodat ook gepensioneerden profiteren van eventuele verhogingen en hun koopkracht behouden blijft.
“De AOW-uitkering is er voor iedereen en blijft gekoppeld aan het wettelijk minimumloon.”
BVNL wil het minimumjeugdloon fors verhogen en deze laten stoppen bij 18 jaar, waarna het reguliere minimumloon geldt. Daarnaast pleit BVNL ervoor om bijstands- en andere uitkeringen los te koppelen van het minimumloon (met uitzondering van de AOW), waarmee ze de relatie tussen uitkeringen en het minimumloon willen veranderen. Hun visie is gericht op het aantrekkelijker maken van werken en het vergroten van het verschil tussen werken en een uitkering.
BVNL vindt dat het minimumjeugdloon te laag is en wil dit fors verhogen, waarbij het jeugdloon stopt bij 18 jaar zodat iedereen vanaf die leeftijd het gewone minimumloon ontvangt. Dit moet de positie van jonge werkenden verbeteren en de overgang naar volwassen arbeidsvoorwaarden versnellen.
“Het minimumjeugdloon gaat fors omhoog en stopt bij 18 jaar. Voor mensen die 18 jaar of ouder zijn geldt het gewone minimumloon.”
BVNL wil dat bijstands- en andere uitkeringen niet langer automatisch gekoppeld zijn aan het minimumloon, met uitzondering van de AOW. Hiermee willen ze meer beleidsvrijheid creëren en het verschil tussen werken en een uitkering vergroten.
“Bijstandsuitkeringen en andere uitkeringen loskoppelen van het minimumloon, met uitzondering van de AOW.”
De ChristenUnie noemt het minimumloon niet expliciet in de aangeleverde fragmenten van het verkiezingsprogramma. Wel benadrukt de partij het belang van eerlijke lonen, het sociaal minimum en het structureel terugdringen van armoede, waarbij het advies van de Commissie Sociaal Minimum leidend is. Concrete voorstellen over het verhogen of aanpassen van het minimumloon ontbreken in de geselecteerde tekst.
De ChristenUnie vindt het onrechtvaardig dat werkenden nauwelijks rond kunnen komen en wil armoede structureel terugdringen. Het sociaal minimum moet voldoende zijn om van te leven, en periodiek worden getoetst, met het advies van de Commissie Sociaal Minimum als leidraad. Dit raakt aan het minimumloon, maar een expliciet voorstel tot verhoging of aanpassing wordt niet genoemd.
“Het is bovendien onrechtvaardig dat er in Nederland werkenden zijn die nauwelijks rond kunnen komen. De ChristenUnie wil armoede structureel terugdringen. Met eerlijke lonen, een rechtvaardiger belastingstelsel en goede schuldhulpverlening.”
“Voor een beter armoedebeleid is het advies van de Commissie Sociaal Minimum de leidraad. Het sociaal minimum moet voldoende zijn om van rond te kunnen komen. Periodiek wordt getoetst of het sociaal minimum nog voldoende is.”
DENK wil het minimumloon verhogen naar 18 euro per uur om de bestaanszekerheid te vergroten en armoede te bestrijden. Daarnaast blijft de koppeling tussen uitkeringen en het minimumloon bestaan, zodat ook uitkeringen meestijgen met het minimumloon. Hiermee wil DENK zorgen voor een eerlijker loon en een rechtvaardigere inkomensverdeling.
DENK pleit voor een substantiële verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het vergroten van de bestaanszekerheid, zodat werken altijd loont en mensen beter kunnen rondkomen.
“Wij willen een eerlijk loon voor alle Nederlanders. Daarom zijn wij voor een verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur.”
DENK vindt het belangrijk dat uitkeringen, zoals de bijstand en werkloosheidsuitkeringen, voldoende meestijgen met het minimumloon. Zo blijft de koopkracht van mensen met een uitkering op peil en wordt het bestaansminimum beter afgestemd op wat mensen werkelijk nodig hebben.
“De koppeling met het minimumloon blijft bestaan. Het bestaansminimum wordt beter afgestemd op wat mensen werkelijk nodig hebben om rond te komen en de bijstandsuitkering in combinatie met toeslagen gaat hier aan voldoen.”
De Partij voor de Dieren wil het minimumloon verhogen naar 18 euro per uur en dit automatisch laten meestijgen met de mediane lonen, met een ondergrens van 60% van het mediane inkomen. Ook wordt het minimumjeugdloon afgeschaft en stijgen uitkeringen zoals AOW, WIA, Wajong en bijstand mee met het minimumloon. Hiermee wil de partij bestaanszekerheid vergroten en zorgen voor een eerlijker inkomensverdeling.
De PvdD pleit voor een forse verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur, dat voortaan automatisch meebeweegt met de mediane lonen (ondergrens 60%). Dit moet zorgen voor meer bestaanszekerheid en een eerlijker deel van de welvaart voor mensen met een laag inkomen. Ook uitkeringen stijgen mee, zodat niemand achterblijft.
“Het minimumloon gaat omhoog naar 18 euro per uur. Het beweegt voortaan automatisch mee met de mediane lonen, met als ondergrens 60% van het mediane inkomen. Uitkeringen zoals de AOW, WIA, Wajong en bijstand stijgen mee.”
De partij vindt dat iedereen recht heeft op een eerlijk loon, ongeacht leeftijd, en wil daarom het minimumjeugdloon afschaffen. Dit voorkomt dat jongeren structureel minder verdienen voor hetzelfde werk.
“We schaffen het minimumjeugdloon af. Iedereen hoort een eerlijk loon te krijgen.”
De SGP noemt het minimumloon niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor een "fatsoenlijk bestaansminimum" en periodieke herijking daarvan, met als doel kinderarmoede te verminderen. Concrete voorstellen over verhoging, verlaging of aanpassing van het minimumloon ontbreken; de focus ligt op het bredere sociale minimum en bestaanszekerheid.
De SGP wil zorgen voor een fatsoenlijk bestaansminimum dat elke vier jaar wordt herijkt, met bijzondere aandacht voor het terugdringen van kinderarmoede. Dit standpunt adresseert de inkomenspositie van de laagste inkomensgroepen, maar noemt het minimumloon niet expliciet als instrument.
De VVD wil de koppeling tussen het minimumloon en uitkeringen loslaten, zodat werkenden er meer op vooruitgaan dan uitkeringsgerechtigden. Uitkeringen (behalve AOW en arbeidsongeschikten) stijgen voortaan alleen met de inflatie, niet meer automatisch met de cao-loonstijgingen. Zo wil de VVD het verschil tussen werken en een uitkering vergroten en werken aantrekkelijker maken.
De VVD vindt dat de huidige koppeling tussen het minimumloon en uitkeringen ertoe leidt dat uitkeringsgerechtigden soms meer vooruitgaan dan werkenden. Om het verschil tussen werken en een uitkering te herstellen, wil de VVD dat uitkeringen (behalve AOW en arbeidsongeschikten) voortaan alleen meestijgen met de inflatie, niet met de loonontwikkeling.
“De huidige koppeling tussen minimumloon en uitkeringen zorgt ervoor dat veel werkenden er nooit méér op vooruit mogen gaan dan uitkeringsgerechtigden. Wij laten deze koppeling los en herstellen het verschil tussen werk en uitkering. Voortaan stijgen de uitkeringen, behalve de AOW en regelingen voor arbeidsongeschikten, mee met de inflatie in plaats van met de lonen.”
De VVD signaleert dat extra werken soms netto minder oplevert dan het minimumloon, door het toeslagen- en belastingstelsel. Daarom wil de partij een werkbonus voor tweeverdieners en versoepeling van regels, zodat meer werken altijd loont ten opzichte van het minimumloon.
“Voor te veel Nederlanders loont het niet om meer uren te werken door een wirwar aan toeslagen en heffingskortingen. Die uren leveren netto soms zelfs minder op dan het minimumloon. Daarom geven we een werkbonus aan tweeverdieners.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma