BIJ1 wil het aantal vluchten en de luchtvaartcapaciteit structureel verminderen om klimaat- en leefomgevingsproblemen, waaronder geluidsoverlast door vliegtuigen, aan te pakken. Ze pleiten voor het afbouwen van vliegbewegingen, het sluiten van luchthavens, het uitfaseren van korteafstandsvluchten en het stimuleren van alternatieven zoals treinverkeer. Hun visie is gericht op een drastische krimp van de luchtvaartsector, waarmee ook het lawaai van vliegtuigen substantieel zal afnemen.
BIJ1 kiest voor een duidelijke vermindering van het aantal vluchten en het niet uitbreiden van luchthavens, met als doel het terugdringen van de negatieve impact van luchtvaart, waaronder geluidsoverlast. Door minder vliegbewegingen en het sluiten van luchthavens wordt het aantal lawaai veroorzakende vluchten direct beperkt.
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
Door te investeren in het Europese spoornetwerk en korteafstandsvluchten uit te faseren, wil BIJ1 het aantal (en daarmee het lawaai van) vluchten verder verminderen. Dit beleid richt zich op het vervangen van lawaaiige korte vluchten door stillere alternatieven zoals de trein.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Tegelijkertijd zetten we ons op Europees niveau in voor een massale investering in een klimaatneutraal, publiek Europees spoornetwerk, zodat korteafstandsvluchten kunnen worden uitgefaseerd en afgeschaft.”
BIJ1 wil veelvliegers zwaarder belasten, waardoor het aantal vluchten (en dus het lawaai) afneemt. Dit ontmoedigt frequent vliegen en stimuleert alternatieven.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
D66 erkent de negatieve impact van vliegtuiglawaai op de leefomgeving en wil het aantal vluchten vanaf Schiphol beperken, met strengere normen voor geluid. Ze pleiten voor duidelijke regels en handhaving om de gezondheid van omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast door luchtvaart.
D66 wil het aantal vluchten vanaf Schiphol begrenzen en strengere normen voor geluid invoeren om de overlast en gezondheidsrisico’s voor omwonenden te verminderen. Ze stellen dat de balans tussen economische voordelen van luchtvaart en de leefomgeving moet verbeteren, met duidelijke regels en handhaving.
“Er komt een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat.”
“Zorgen van mensen over hun gezondheid moeten serieus genomen worden. Of het nu gaat om fijnstof van Tata Steel, geluidsoverlast van Schiphol of giftige stoffen in het water, de grond en de lucht.”
“Nieuwe kennis over bijvoorbeeld geluid, trillingen en schadelijke stoffen moet ook leiden tot scherpere normen als de gezondheid van mensen in gevaar is.”
D66 wil wetgeving die mensen beschermt tegen de negatieve effecten van laagfrequent geluid en trillingen, waaronder die van vliegtuigen, en pleit voor strengere handhaving bij overtredingen.
GroenLinks-PvdA wil het aantal lawaaiige vluchten van vliegtuigen fors verminderen door strenge geluidsnormen, het stoppen van nachtvluchten en het beperken van vliegverkeer waar alternatieven zijn. Ze stellen een jaarlijks dalend geluidsplafond in en willen dat Schiphol zich aan strengere geluidsregels houdt, gebaseerd op ervaren hinder. Het welzijn en de gezondheid van omwonenden staan centraal in hun beleid.
GroenLinks-PvdA wil de geluidsoverlast van vliegtuigen structureel verminderen door een geluidsplafond in te voeren dat elk jaar daalt. Dit moet leiden tot minder hinder voor omwonenden en een gezondere leefomgeving.
“Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.”
Om directe geluidsoverlast te beperken, wil de partij nachtvluchten verbieden en vluchten schrappen waarvoor een goed trein-alternatief bestaat. Dit vermindert vooral de hinder in de nachtelijke uren en stimuleert duurzamere alternatieven.
“We stoppen met nachtvluchten en vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.”
De partij wil dat Schiphol en andere luchthavens zich houden aan een nieuw normenstelsel voor geluid, waarbij de ervaren hinder van omwonenden centraal staat. Dit geeft juridische duidelijkheid en prioriteert de gezondheid van mensen boven de belangen van de luchtvaart.
“Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen.”
GroenLinks-PvdA benadrukt dat de gezondheid van mensen rond Schiphol belangrijker is dan economische belangen. Ze willen periodiek de gezondheidseffecten van Schiphol in kaart brengen en stellen dat omwonenden recht hebben op minder overlast.
De Partij voor de Dieren wil het aantal vluchten en de omvang van de luchtvaart drastisch verminderen om geluidsoverlast en andere negatieve effecten voor omwonenden en natuur te beperken. Hun belangrijkste voorstellen zijn het halveren van Schiphol, het sluiten van regionale luchthavens, het verbieden van nachtvluchten en het wettelijk verlagen van geluidsnormen voor de luchtvaart. De partij stelt de gezondheid en het welzijn van mens, dier en natuur centraal en kiest voor een forse krimp van het vliegverkeer als structurele oplossing voor lawaaioverlast.
De PvdD wil het aantal vluchten fors verminderen door Schiphol te halveren en regionale luchthavens te sluiten. Dit moet structureel zorgen voor minder vliegverkeer en dus minder geluidsoverlast voor omwonenden en natuurgebieden.
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
Om de ernstige geluidsoverlast in de nacht te stoppen, wil de PvdD een totaalverbod op nachtvluchten in heel Nederland.
“Nachtvluchten worden verboden in heel Nederland.”
De partij wil de wettelijke geluidsnormen voor de luchtvaart verlagen, zodat stilte en rust als basisvoorwaarden voor een gezonde leefomgeving worden erkend en beschermd.
“Daarom verlagen we de wettelijke geluidsnormen voor verkeer, industrie en luchtvaart. Stilte en rust worden erkend als basisvoorwaarden voor een gezonde leefomgeving.”
De PvdD stelt expliciet de gezondheid en rechten van omwonenden boven de belangen van de luchtvaartsector, met als doel hen te beschermen tegen geluidsoverlast en andere negatieve effecten van vliegverkeer.
“De rechten van omwonenden van Schiphol worden gehandhaafd en de overheid stelt vanaf nu het belang van haar burgers, de leefomgeving en het klimaat boven het belang van de luchtvaartsector en luchthavens.”
De partij ziet een forse krimp van het aantal vliegbewegingen als noodzakelijke voorwaarde om geluidsoverlast en andere problemen structureel aan te pakken.
“Door een flinke krimp van het aantal vliegbewegingen komt er ook weer ademruimte voor alle levende wezens.”
JA21 erkent geluidshinder door vliegtuigen als een probleem en wil deze verminderen door technologische innovaties, modernisering van het luchtruim en geluidsreducerende infrastructuur. De partij wijst beperkende maatregelen zoals krimp van luchthavens of vliegbelasting af en zet in op stillere vliegtuigen, kortere routes en eerlijke compensatie voor omwonenden. Hun kernvisie is dat economische groei en minder geluidshinder samen kunnen gaan via innovatie, niet door beperking van de luchtvaart.
JA21 wil geluidshinder voor omwonenden verminderen door te investeren in technologische verbeteringen, zoals stillere vliegtuigen en geluidsreducerende infrastructuur, in plaats van beperkende maatregelen. Ze zien innovatie als de sleutel tot het oplossen van geluidsproblemen, zodat de luchtvaart kan blijven groeien zonder extra overlast.
“Oplossingen voor geluidshinder voor omwonenden moeten worden gezocht in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.”
“Schonere brandstoffen (zoals SAF), efficiënter luchtruimgebruik. elektrische en waterstofvliegtuigen en stillere vliegtuigen bieden echte oplossingen.”
JA21 pleit voor een herinrichting van het Nederlandse luchtruim met kortere, directe vliegroutes. Dit moet leiden tot minder omvliegen, wat niet alleen de uitstoot vermindert, maar ook de geluidshinder voor omwonenden beperkt.
“Het Nederlandse luchtruim worden heringericht voor kortere, directe vliegroutes en flexibel civiel en militair gebruik. Minder omvliegen leidt tot minder uitstoot en minder hinder.”
“Modernisering van het luchtruim met kortere, directe routes en flexibel gebruik voor civiele en militaire vluchten.”
NSC wil het lawaai van vliegtuigen verminderen door het aantal vluchten te beperken, een mogelijke nachtsluiting van Schiphol te onderzoeken en strikte lokale geluidsnormen te hanteren. Ze streven naar een 20% reductie van geluidshinder en stimuleren daarnaast technologische innovaties voor stiller vliegen. Het herstel van vertrouwen bij omwonenden en het vinden van een balans tussen economische belangen en leefbaarheid staan centraal.
NSC erkent het probleem van geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol en wil het vertrouwen herstellen door concrete doelen te stellen. Ze willen het aantal vluchten beperken en een vorm van nachtsluiting invoeren om geluidshinder met 20% te verminderen, waarbij strikte lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit leidend zijn.
“Daarom houden we vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting.”
“Er moet weer evenwicht komen tussen het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en de overlast die omwonenden ervaren. Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor trein- en luchtvaart.”
Naast het beperken van vluchten zet NSC in op technologische innovatie om vliegtuigen stiller te maken. Ze willen internationale afspraken over schonere brandstoffen en stimuleren elektrisch en waterstofvliegen, zodat de luchtvaartsector structureel stiller en duurzamer wordt.
De SP wil de geluidsoverlast van vliegverkeer fors verminderen door het aantal vluchten te beperken, nachtvluchten te verbieden en kritisch te kijken naar regionale vliegvelden. Ze pleiten voor strengere geluidsnormen, het terugdringen van overlast door specifieke militaire vliegtuigen, en het afbouwen van de hubfunctie van Schiphol. Hun visie is dat vliegen niet ten koste mag gaan van de gezondheid en leefomgeving van omwonenden.
De SP ziet nachtvluchten en een te groot aantal vluchten als belangrijke bronnen van geluidsoverlast en wil deze daarom direct aanpakken. Ze stellen dat de gezondheid van omwonenden voorop moet staan en dat het aantal vluchten waar nodig fors omlaag moet.
“Nachtvluchten worden per direct stopgezet. We kijken kritisch naar de noodzaak van regionale vliegvelden zoals Maastricht Aachen Airport en Eindhoven Airport en stellen zo nodig een plan van aanpak op om geluidsoverlast en andere hinder te verminderen, met aandacht voor behoud van werkgelegenheid. Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.”
De SP benoemt specifiek de geluidsoverlast van AWACS-vliegtuigen vanaf de NAVO-basis bij Geilenkirchen en wil deze aanpakken via technische en juridische maatregelen.
“Ook zetten we ons in voor het terugdringen van de geluidsoverlast veroorzaakt door de AWACS vliegtuigen die vliegen vanaf de NAVObasis in Geilenkirchen, vlakbij de grens met Limburg. Opties zijn stillere motoren, een leefbaarheidsfonds om woningen te isoleren tegen de geluidshinder of sancties in de binnenvliegregeling uit het NAVO verdrag.”
De SP wil geen uitbreiding van vliegvelden en het afbouwen van de hubfunctie van Schiphol om overlast en vervuiling, waaronder geluid, te verminderen.
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol. We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden.”
De SP wil de geluidsnormen verlagen om de leefomgeving stiller en gezonder te maken, waarmee ze een bredere aanpak van geluidsoverlast, inclusief die van vliegverkeer, bepleiten.
“Ook verlagen we geluidsnormen om overlast te verminderen en de leefomgeving stiller en gezonder te maken.”
Volt noemt het verminderen van lawaai van vliegtuigen niet expliciet als doel, maar zet in op het beperken van het aantal vluchten, het ontmoedigen van korteafstandsvluchten en het stimuleren van alternatieven zoals de trein. Door het aantal vluchten te beperken en alternatieven te stimuleren, verwacht Volt indirect ook de geluidsoverlast van vliegverkeer te verminderen. Concrete voorstellen zijn onder andere het beperken van het aantal vluchten op Schiphol en het verbieden van korteafstandsvluchten.
Volt wil het aantal vliegbewegingen op Schiphol beperken, wat direct kan bijdragen aan minder geluidsoverlast door vliegtuigen. Dit is een van de weinige concrete maatregelen die mogelijk effect hebben op lawaai van vluchten.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Volt wil fossiele korteafstandsvluchten verbieden en alternatieven zoals de trein aantrekkelijker maken. Minder korte vluchten betekent minder starts en landingen, wat doorgaans de meeste geluidsoverlast veroorzaakt.
“We verbieden fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km).”
“De prijs van een treinreis is vaak hoger dan dezelfde reis met het vliegtuig. Dat prijsverschil komt onder andere door oneerlijke subsidies. We gaan de eerlijke prijs voor vliegtickets vragen door kerosine te belasten en douanekosten voor internationale vluchten en internationale treinen gelijk te trekken.”
Volt noemt onderzoek naar duurzamere luchtvaart, zoals elektrisch vliegen, wat op termijn mogelijk ook geluidsoverlast kan verminderen. Dit is echter een minder direct en meer toekomstgericht standpunt.
“De Rijksoverheid ondersteunt onderzoek naar duurzamere luchtvaart, zoals elektrisch vliegen als in IJsland of vliegen op basis van duurzame luchtvaartbrandstof, e-fuels of waterstof.”
De SGP wil de geluidshinder van vliegverkeer significant verminderen, vooral rondom Schiphol. Dit wil de partij bereiken door het aantal vluchten te beperken, met name 's nachts, en door stillere vliegtuigen te stimuleren; daarnaast worden structurele oplossingen zoals een vliegveld op zee onderzocht.
De SGP ziet het verminderen van het aantal vluchten, met nadruk op nachtvluchten, als essentieel om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Schiphol zit volgens de partij aan zijn limiet en verdere groei is ongewenst.
De SGP onderzoekt de mogelijkheid om start- en landingsbanen van Schiphol naar zee te verplaatsen, wat op termijn de geluidsoverlast in de Randstad drastisch zou kunnen verminderen.
“Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst.”
BBB erkent het belang van minder overlast en uitstoot door vliegverkeer, maar ziet luchtvaart als essentieel voor de economie en bereikbaarheid. De partij wil innovatie en schonere toestellen stimuleren en stelt voorwaarden aan de opening van nieuwe luchthavens, zoals het voorkomen van extra hinder door laagvliegroutes. BBB koppelt groei van de luchtvaart aan het beperken van overlast, maar doet geen harde toezeggingen over het actief verminderen van lawaai.
BBB wil dat de luchtvaartsector blijft innoveren om overlast, waaronder lawaai, en uitstoot te verminderen. De partij ziet Schiphol als belangrijke hub, maar benadrukt dat groei gepaard moet gaan met minder hinder voor omwonenden, vooral door te investeren in schonere vliegtuigen en vlootvernieuwing.
“Schiphol blijft een belangrijke internationale hub, waarbij het streven blijft naar minder overlast en uitstoot. Investeren in innovatie en schonere toestellen is van wezenlijk belang. KLM moet investeren in vlootvernieuwing en kunnen groeien.”
BBB stelt als harde voorwaarde dat Lelystad Airport pas voor commerciële vluchten mag openen als er geen laagvliegroutes komen die tot extra hinder en uitstoot leiden. Hiermee wil de partij voorkomen dat uitbreiding van vliegverkeer leidt tot meer lawaaioverlast voor omwonenden.
“Met BBB valt pas te praten over de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten als de PASmelders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes komen die leiden tot extra hinder en uitstoot.”
Het CDA vindt dat de economische waarde van de luchtvaart in balans moet zijn met de leefomgeving en het milieu, waarbij het verminderen van geluidsoverlast door vliegtuigen expliciet wordt genoemd. Concrete voorstellen zijn het verduurzamen van de luchtvaart qua geluid en het stellen van randvoorwaarden voor stiller vliegen, met name bij de eventuele opening van Lelystad Airport. De partij koppelt groei of krimp van de luchtvaart direct aan de beschikbare milieuruimte en gezondheidsruimte, waaronder geluidsruimte.
Het CDA wil dat de luchtvaart alleen kan groeien of krimpen binnen de grenzen van milieuruimte en gezondheidsruimte, waaronder geluidsruimte. Het verminderen van geluidsoverlast door vliegtuigen wordt als expliciet doel genoemd, en Lelystad Airport mag pas open voor commerciële vluchten als aan eisen voor stiller vliegen is voldaan. Dit standpunt adresseert de hinder en gezondheidsproblemen door vliegtuiglawaai en koppelt luchtvaartontwikkeling aan strikte geluidsnormen.
“De luchtvaart vervult een belangrijke rol in onze economie, maar moet ook verduurzamen qua CO₂-uitstoot, geluid en stikstof. Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is.”
“Commercieel gebruik [van Lelystad Airport] is alleen mogelijk wanneer aan randvoorwaarden is voldaan voor schoner en stiller vliegen en de problematiek met laagvliegroutes is opgelost.”
De ChristenUnie wil het aantal vluchten in Nederland fors beperken, met als doel de leefomgeving van omwonenden te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Zij pleiten voor een drastische krimp van Schiphol, een nachtsluiting, en het centraal stellen van de gezondheid van omwonenden bij vergunningverlening. Concrete maatregelen zijn onder andere het beperken van het aantal vluchten, het stimuleren van treinverkeer als alternatief en het invoeren van strengere normen voor uitstoot en geluid.
De ChristenUnie ziet het verminderen van het aantal vluchten als noodzakelijk om de leefomgeving van omwonenden te beschermen tegen overlast, waaronder lawaai, en om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Door Schiphol drastisch te laten krimpen en een nachtsluiting in te voeren, wil de partij de hinder voor omwonenden verminderen en hun rechtsbescherming versterken.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting.”
De ChristenUnie stelt dat de gezondheid van omwonenden leidend moet zijn bij het verlenen van vergunningen aan de luchtvaartsector. Dit betekent dat niet langer de maximaal toegestane emissies van bedrijven het uitgangspunt zijn, maar de bescherming van mensen tegen gezondheidsrisico’s, waaronder geluidsoverlast.
“De leefomgeving van omwonenden wordt beter beschermd door de laatste inzichten over gezondheidsrisico’s leidend te laten zijn in de vergunningverlening en handhaving. Gezondheid van omwonenden komt centraal te staan bij het afgeven van nieuwe vergunningen.”
FVD erkent het probleem van geluidsoverlast door vliegverkeer in de Randstad en stelt als belangrijkste oplossing voor om een nieuwe luchthaven in de Noordzee te bouwen. Hiermee wil de partij de luchtvaart laten groeien zonder dat de leefomgeving in dichtbevolkte gebieden verder wordt belast door lawaai van vliegtuigen.
FVD wil een nieuwe luchthaven in de Noordzee realiseren, zodat de luchtvaart kan doorgroeien zonder extra geluidsoverlast voor omwonenden in de Randstad. Dit voorstel wordt gepresenteerd als dé manier om de balans te vinden tussen economische groei en het beschermen van de leefomgeving tegen vliegtuiglawaai.
“Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast.”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
Het PVV-verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of standpunten gericht op het verminderen van lawaai van vliegtuigen of vluchten. De partij richt zich vooral op groei van Schiphol en Lelystad Airport, zonder aandacht te besteden aan geluidsoverlast of maatregelen om vliegtuiglawaai te beperken.
Het PVV-programma benoemt nergens het probleem van vliegtuiglawaai of de impact daarvan op omwonenden. In plaats daarvan pleit de partij expliciet voor groei van de luchtvaart, zonder voorwaarden of beperkingen op het gebied van geluid.
BVNL erkent het belang van het beperken van geluidsoverlast door vliegtuigen, maar ziet groei van de luchtvaart als economisch noodzakelijk. Hun belangrijkste voorstel is om Schiphol te laten groeien op een "verantwoorde manier" met inzet op energiezuinige en stille vliegtuigen, zonder concrete doelstellingen of maatregelen voor geluidsreductie.
BVNL wil Schiphol laten groeien vanwege het economische belang, maar benadrukt dat dit op een verantwoorde manier moet gebeuren door te kiezen voor energiezuinige en stille vliegtuigen. Hiermee adresseren ze het probleem van geluidsoverlast, maar blijven concrete maatregelen of doelen uit.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
DENK erkent de overlast voor omwonenden door vliegverkeer en wil dat deze wordt verminderd. Hun belangrijkste voorstel is om in afspraken met de luchtvaartbranche expliciet aandacht te geven aan het terugdringen van deze overlast, als onderdeel van bredere verduurzamingsmaatregelen. Concrete beleidsmaatregelen over het verminderen van lawaai van vliegtuigen worden echter niet uitgewerkt.
DENK wil dat de overheid bij het maken van afdwingbare afspraken met de luchtvaartsector expliciet inzet op het verminderen van overlast voor omwonenden, waaronder lawaai van vliegtuigen. Dit wordt gekoppeld aan bredere doelen voor schoner vliegen, maar er worden geen specifieke maatregelen of normen genoemd. Het standpunt adresseert het probleem van geluidsoverlast, maar blijft op hoofdlijnen.
“In de afspraken met de luchtvaartbranche wordt ook aandacht gegeven aan het verminderen van de overlast voor omwonenden.”
De VVD erkent het belang van het beperken van geluidsoverlast door vliegtuigen, vooral voor omwonenden van luchthavens. Hun beleid richt zich op het stimuleren van technologische innovaties en emissie- en geluidsreductie, zonder het aantal vluchten te beperken of de groei van Schiphol te belemmeren. De partij kiest dus voor groei van de luchtvaart, mits deze gepaard gaat met minder geluids- en milieuhinder door innovatie.
De VVD wil Schiphol laten groeien qua aantal vluchten, maar stelt als voorwaarde dat dit niet tot meer geluids- of milieuhinder voor omwonenden leidt. Ze leggen de nadruk op technologische innovatie en geluidsreductie, in plaats van het beperken van het aantal vluchten.
“We kiezen ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien. Bij beslissingen over toekomstige groei moet de overheid oog hebben voor de belangen van omwonenden. ... Dit is door de innoverende luchtvaartsector steeds beter mogelijk zonder dat omwonenden daar meer (geluids-)hinder van ondervinden. We zetten ons in voor emissie- en geluidsreductie, en kijken niet alleen maar naar het aantal vluchten. We blijven dus inzetten op innovaties.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma