BVNL pleit voor een drastische beperking van immigratie, met als kernpunten een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief stimuleren van remigratie. De partij koppelt immigratie direct aan problemen op het gebied van woningmarkt, sociale voorzieningen en nationale identiteit, en stelt harde maatregelen voor om de instroom te minimaliseren en bestaande migranten te laten integreren of terug te keren.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, onder meer door het opzeggen van het Vluchtelingenverdrag en het sluiten van aanmeldcentra. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de bevolkingsgroei, druk op voorzieningen en de woningmarkt te beheersen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Wij tolereren geen afbraak van wat generaties voor ons hebben opgebouwd... moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
De partij wil actief inzetten op remigratie, het financieel stimuleren van terugkeer, en het uitzetten van afgewezen asielzoekers, illegalen en migranten die niet integreren of zich misdragen. Gemeenten die illegalen ondersteunen worden beboet en voorzieningen voor illegalen worden opgeheven.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
BVNL wil verblijfsrechten en toegang tot sociale voorzieningen voor immigranten sterk beperken. Dit omvat tijdelijke verblijfsvergunningen, strengere eisen voor naturalisatie, en het beperken van uitkeringen en sociale rechten voor nieuwkomers.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
De partij koppelt het woningtekort en druk op voorzieningen direct aan immigratie en stelt dat het stoppen van immigratie noodzakelijk is om deze problemen op te lossen.
“Dit kan door de immigratie te stoppen en de woningmarkt te liberaliseren en te dereguleren, zodat er meer woningen kunnen worden bijgebouwd.”
“De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
BVNL stelt harde eisen aan integratie: taalbeheersing, arbeidsparticipatie en het verbod op buitenlandse financiering van religieuze instellingen. Niet-naleving leidt tot verlies van verblijfsrecht en uitzetting.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat gericht is op het beperken van immigratie, met name door het stellen van maxima aan de instroom en het aanscherpen van toelatingsvoorwaarden. De partij wil onderscheid maken tussen verschillende vormen van migratie, opvang in de regio stimuleren, en alleen gerichte arbeidsmigratie voor de zorg toestaan als uitzondering. Belangrijke voorstellen zijn het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het invoeren van een maximum aan de instroom, en het beperken van rechten voor economische en overlastgevende migranten.
50PLUS wil de immigratie beperken door een streng migratiebeleid te voeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij pleit voor een maximum aan de instroom, opvang in de regio, en het aanpassen van internationale verdragen om economische migratie te beperken. Alleen voor de zorg wordt een uitzondering gemaakt vanwege personeelstekorten.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken. We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
Om immigratie verder te beperken, wil 50PLUS toelatingsprocedures stroomlijnen en beroepsmogelijkheden wettelijk beperken, zodat sneller duidelijkheid ontstaat en langdurige procedures worden voorkomen.
De partij wil dat mensen zonder recht op asiel direct worden teruggestuurd en dat overlastgevende asielzoekers hun recht op asiel verliezen en apart worden opgevangen.
50PLUS wil het aantal arbeids- en studiemigranten beperken door werkgevers en onderwijsinstellingen verantwoordelijk te maken voor de kosten en huisvesting, en door het onderwijs in principe in het Nederlands aan te bieden.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
“Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
BBB wil immigratie fors beperken door strenge grenzen te stellen aan de instroom, met een nadruk op het terugdringen van asielmigratie en het stellen van maxima. Ze pleiten voor strengere toelatingseisen, opvang in de regio, het moderniseren van internationale verdragen en het beëindigen van voorrang voor statushouders bij huisvesting. Hun visie is dat immigratie beheersbaar moet zijn om de druk op samenleving, woningmarkt en verzorgingsstaat te verminderen.
BBB wil een harde bovengrens aan het aantal asielzoekers en strengere toelatingseisen om de instroom te beperken. Ze stellen dat Nederland de draagkracht heeft bereikt en dat groei geen natuurverschijnsel is, maar gestuurd moet worden.
“Zo min mogelijk noodopvang. Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
BBB wil dat asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen en dat asielaanvragen buiten de EU worden afgehandeld, zodat Nederland minder aantrekkelijk wordt als bestemming.
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio. Grip op asielmigratie krijgen we alleen als we de regie nemen, in plaats van ons te laten overvallen.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB vindt dat internationale verdragen Nederland belemmeren in het voeren van een strenger migratiebeleid en wil deze aanpassen of opzeggen.
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
BBB wil de toelatingscriteria voor verblijfsvergunningen aanscherpen en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met strengere voorwaarden voor subsidiair beschermden.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, illegaliteit strafbaar stellen en ontmoedigen dat Nederland aantrekkelijk is voor asielzoekers zonder recht op verblijf.
“Snelle terugkeer als norm. Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
BBB wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen op sociale huurwoningen, om de druk op de woningmarkt voor Nederlanders te verminderen.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
De PVV wil immigratie naar Nederland drastisch beperken, met als speerpunt een totale asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers en immigranten uit islamitische landen. De partij stelt voor om asielzoekers aan de grens te weigeren, gezinshereniging te stoppen, bestaande azc’s te sluiten, en criminele of niet geïntegreerde vreemdelingen uit te zetten. Deze voorstellen zijn bedoeld om de instroom van migranten te minimaliseren en Nederland weer “van de Nederlanders” te maken.
De PVV pleit voor een volledige stop op asiel en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, met inzet van het leger en technologie voor grensbewaking. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen te stoppen en Nederland te beschermen tegen overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De partij wil gezinshereniging volledig stopzetten en bestaande verblijfsvergunningen, met name van Syriërs, intrekken. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om verdere instroom te voorkomen en om mensen terug te sturen naar hun land van herkomst.
De PVV wil dat vreemdelingen die zich misdragen, crimineel zijn of niet integreren, direct worden uitgezet. Dit geldt ook voor statushouders die frauderen of hun verblijfsvoorwaarden schenden.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De partij wil dubbele nationaliteit verbieden en naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan, om loyaliteit aan Nederland te waarborgen en naturalisatie te ontmoedigen.
De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling voor en wil subsidies aan organisaties die asielzoekers ondersteunen stopzetten, om terugkeer te stimuleren en de asielindustrie te ontmoedigen.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
“Subsidies voor Vluchtelingenwerk en andere ngo’s in de asielindustrie worden stopgezet”
De SGP wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strikte bovengrenzen te stellen aan het migratiesaldo, strengere eisen te stellen aan asiel en arbeidsmigratie, en procedures te versnellen en verscherpen. De partij pleit voor een integrale aanpak waarbij draagkracht en draagvlak van de samenleving leidend zijn, en waarbij alleen noodzakelijke migratie wordt toegestaan. De kern van hun visie is dat migratie geen oplossing is voor demografische problemen en dat Nederland grip moet krijgen op de instroom door duidelijke grenzen en strengere selectie.
De SGP wil een wettelijk vastgelegde bovengrens voor het totale migratiesaldo, inclusief quota voor alle migratiesoorten. Dit moet de overheid dwingen tot keuzes en grip geven op de instroom, waarbij overschrijding automatisch leidt tot beperkende maatregelen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De SGP wil asielmigratie beperken door snelle afhandeling, strengere selectie (o.a. op culturele/religieuze achtergrond), beperking van herhaalde aanvragen, en het afschaffen van versoepelingen zoals pardonregelingen en ruime nareis.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“De nareisvoorwaarden worden tegen het licht gehouden en aangepast zodat ze niet langer soepeler zijn dan in ons omringende landen, waarbij het kerngezin weer uitgangspunt wordt.”
De SGP wil het aantal arbeids- en studiemigranten verlagen door strikte voorwaarden, quota, en het ontmoedigen van onnodige arbeidsmigratie, met uitzondering van cruciale vakkrachten.
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
De SGP wil uitgeprocedeerde asielzoekers sneller uitzetten, terugkeerhubs inrichten, en overlastgevers direct uitzetten. Ook wordt de geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning verkort.
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.”
De SGP verhoogt de eisen voor integratie en naturalisatie, zoals een langere termijn, hogere taaleisen, en het expliciet meewegen van culturele afstand.
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De VVD wil immigratie fors beperken door het asielstelsel fundamenteel te hervormen en de instroom van zowel asielzoekers als arbeidsmigranten strenger te reguleren. Alleen de meest kwetsbare vluchtelingen mogen via hervestiging komen, arbeidsmigratie wordt selectiever en misbruik wordt hard aangepakt. De partij koppelt deze voorstellen aan het beschermen van de Nederlandse samenleving, economie en publieke voorzieningen.
De VVD wil het huidige asielstelsel vervangen door een systeem waarbij vluchtelingen uitsluitend via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer via een asielaanvraag ter plekke. Dit moet de instroom drastisch verminderen en Nederland in staat stellen zelf te bepalen wie wordt toegelaten.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeidsmigratie wordt strenger gereguleerd en beperkt tot migranten die aantoonbaar bijdragen aan de Nederlandse economie. Tegelijkertijd worden bedrijven gestimuleerd om minder afhankelijk te zijn van arbeidsmigranten.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Om de afhankelijkheid van arbeidsmigratie zoveel mogelijk te beperken moet de overheid bedrijven actief helpen om in te zetten op robotisering en automatisering.”
De VVD wil een wettelijke plicht voor het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- of arbeidsmigranten direct beperkende maatregelen te nemen.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
De partij wil de opvang en rechten van asielzoekers versoberen, onder meer door het afschaffen van voorrang bij huisvesting, het beperken van verblijfsrechten en het strafbaar stellen van illegaal verblijf.
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
Criminele, overlastgevende of illegale migranten worden zonder pardon uitgezet of aan de grens tegengehouden.
Gezinshereniging wordt beperkt tot een uitnodigingssysteem en misbruik wordt aangepakt.
“Ook gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.”
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
De VVD wil internationale en Europese verdragen aanpassen of opzeggen als die het beperken van immigratie in de weg staan.
JA21 wil immigratie naar Nederland fors beperken en stelt daarbij concrete plafonds en strengere selectiecriteria voor. De partij pleit voor een asielstop, het beperken van gezins- en arbeidsmigratie tot groepen met aantoonbare meerwaarde, en het aanscherpen van naturalisatie- en integratie-eisen. Hun visie is dat immigratie alleen mag plaatsvinden als het aantoonbaar in het belang is van Nederland en de samenleving het kan dragen.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging met als doel het aantal asielzoekers tot nul te reduceren. De partij ziet asielmigratie als een grote belasting voor de samenleving en wil opvang in Nederland beëindigen.
Gezinsmigratie wordt door JA21 gezien als een belangrijke bron van immigratie die verder moet worden beperkt. De partij wil de regels aanscherpen zodat alleen migranten met meerwaarde voor Nederland worden toegelaten.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom. Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil het aantal arbeidsmigranten fors terugdringen, vooral laaggeschoolde arbeidsmigratie, en stelt voor om arbeidsmigratie alleen toe te staan als het aantoonbaar in het belang van Nederland is.
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
JA21 wil een wettelijk vastgelegd maximum aan migratie en scherpe selectie op economische en maatschappelijke meerwaarde, om de bevolkingsgroei door migratie te stoppen.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De partij wil het verkrijgen van het Nederlanderschap moeilijker maken en stelt strengere eisen aan integratie, taal en verblijfsduur.
NSC wil het totale migratiesaldo fors verlagen door strengere eisen te stellen aan arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. Ze pleiten voor een wettelijk maximum aan migratie, selectieve toelating, versobering van voordelen voor migranten en opvang van asielzoekers in de regio. De partij koppelt migratiebeleid expliciet aan draagkracht, woningmarkt, sociale samenhang en demografie.
NSC wil een harde bovengrens aan het migratiesaldo invoeren, met een wettelijke plicht voor de regering om extra maatregelen te nemen zodra deze grens in zicht komt. Dit moet voorkomen dat de bevolkingsgroei door migratie de draagkracht van Nederland overschrijdt.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren waar Nederland echt behoefte aan heeft, met strengere eisen voor werkgevers en een werkgeversheffing om goedkope arbeid te ontmoedigen. Er komt een arbeidsmarkttoets voor migranten van buiten de EU en een EU-quotum wordt overwogen.
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“Onder bepaalde omstandigheden moeten lidstaten weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, waarbij een EU-quotum voor bepaalde sectoren een optie is.”
De fiscale voordelen voor kennismigranten worden versoberd en toelatingseisen worden aangescherpt, zodat alleen specialisten die echt nodig zijn nog welkom zijn.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
De instroom van buitenlandse studenten wordt beperkt door deze te koppelen aan beschikbare woonruimte en opleidingsplaatsen, en door het collegegeld voor niet-EU studenten te verhogen.
NSC wil asielmigratie beperken door opvang in de regio als uitgangspunt te nemen, procedures te versnellen, en asielaanvragen buiten de EU te laten plaatsvinden. Alleen legale, gecontroleerde migratie wordt toegestaan.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere voorwaarden voor bepaalde groepen, zoals wachttijd en eisen rond huisvesting en inkomen.
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
BIJ1 is uitgesproken tegen het beperken van immigratie en pleit juist voor open grenzen, universeel verblijfsrecht en gelijke behandeling van migranten en vluchtelingen. Hun programma bevat geen voorstellen voor minder immigratie, maar juist voor het versoepelen van migratie, het afschaffen van restrictieve maatregelen en het verbeteren van de positie van migranten. BIJ1 ziet migratie als een mensenrecht en wil structureel alle drempels voor migratie en verblijf wegnemen.
BIJ1 verwerpt het idee van minder immigratie en streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin iedereen vrij is om te migreren en te verblijven waar die wil. Ze willen verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht en pleiten voor het openen van de grenzen voor alle landen.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Een radicale omslag in ons asiel- en migratiebeleid is nodig. We moeten afrekenen met het gewelddadige grensbeleid en zorgen voor rechtvaardige opvang, veilige migratie en een wereld zonder grenzen.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden.”
BIJ1 wil bestaande restrictieve migratie- en asielmaatregelen afschaffen, zoals de Koppelingswet, detentiecentra, deportaties en de inburgeringstoets. Ze pleiten voor het legaliseren van verblijf voor iedereen zonder geldige papieren.
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten... Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil dat migranten, vluchtelingen en ongedocumenteerden dezelfde rechten en toegang tot voorzieningen krijgen als Nederlandse staatsburgers, ongeacht hun verblijfsstatus.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Iedereen in Nederland heeft recht op basisvoorzieningen. We strijden voor iedere centimeter om alle migranten, migrantengemeenschappen en iedereen die hen bijstaat te beschermen.”
“Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
FVD pleit voor een drastische vermindering van immigratie door een volledige asielstop, het sluiten van opvanglocaties, het ontmoedigen van verblijf en het actief stimuleren van remigratie. Alleen tijdelijk verblijf voor economisch waardevolle, cultureel compatibele migranten wordt toegestaan via een streng GreenCard-systeem. De partij wil Nederland weer "baas in eigen huis" maken door internationale verdragen op te zeggen en naturalisatie vrijwel volledig te stoppen.
FVD wil alle asielopvang in Nederland beëindigen, lopende procedures stoppen en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Dit moet de instroom van asielzoekers volledig stoppen en Nederland minder aantrekkelijk maken als bestemming.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
FVD wil permanente verblijfsvergunningen afschaffen en alleen tijdelijke verblijfsvergunningen verstrekken aan migranten die aantoonbaar bijdragen aan Nederland. Elke vijf jaar moet het nut en de noodzaak worden bewezen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen...”
Arbeidsmigratie wordt beperkt tot een streng gereguleerd GreenCard-model, uitsluitend voor tijdelijk verblijf van economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten. Naturalistatie is uitgesloten.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders), om de waarde van het Nederlanderschap te herstellen en verdere immigratie te ontmoedigen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
Naast het stoppen van instroom wil FVD dat meer mensen met een migratieachtergrond terugkeren naar hun land van herkomst, met financiële beurzen en begeleiding. Het doel is een negatief migratiesaldo.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil internationale verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag opzeggen, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie wordt toegelaten.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
Toegang tot sociale voorzieningen wordt beperkt tot na tien jaar arbeid, en geldtransfers naar het buitenland worden zwaar belast om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor migranten.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken... zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, met name door het sterk beperken van arbeids-, kennis- en studiemigratie. Zij stellen een concreet maximum van 40.000 migranten per jaar voor, waarbij opvang van vluchtelingen voor oorlog en geweld gewaarborgd blijft, maar andere vormen van migratie flink worden teruggeschroefd. De partij koppelt dit aan het beschermen van sociale voorzieningen, het tegengaan van uitbuiting en het bevorderen van integratie.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks netto in Nederland blijft drastisch verminderen, met een concreet streefcijfer van 40.000 per jaar. Dit moet vooral bereikt worden door het beperken van arbeids-, kennis- en studiemigratie, omdat deze groepen volgens de SP de grootste druk leggen op voorzieningen en de leefbaarheid in wijken.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Minder arbeids-, kennis- en studiemigratie. Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Mocht dit aantal [vluchtelingen] toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als onhoudbaar en schadelijk voor zowel arbeidsmigranten als de Nederlandse samenleving. Zij willen het aantal arbeidsmigranten fors verminderen door strengere eisen, werkvergunningen, en het beperken van verdienmodellen van bedrijven die goedkope arbeid zoeken.
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
“Arbeidsmigratie is op termijn onhoudbaar.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
De SP wil het aantal studiemigranten beperken door universiteiten minder afhankelijk te maken van internationale studenten en door een deel van het onderwijs verplicht in het Nederlands aan te bieden.
“In Nederland is de hoeveelheid studiemigranten enorm toegenomen. We moeten investeren in universiteiten en hogescholen zodat zij niet afhankelijk zijn van hun inkomsten uit het aantrekken van internationale studenten. Daarnaast moet een deel van het studieaanbod, vooral wat betreft bacheloropleidingen, verplicht in het Nederlands gegeven worden.”
De SP maakt expliciet onderscheid tussen vluchtelingen en andere migranten. Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld blijven welkom, maar als hun aantal stijgt, wordt andere migratie verder beperkt om het totale migratiesaldo niet te overschrijden.
“Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben, maar brengen we het aantal arbeids, kennis en studie migranten dat jaarlijks naar Nederland komt flink omlaag.”
Het CDA wil immigratie fors beperken en stelt duidelijke grenzen aan de instroom van migranten, met name op het gebied van asiel en arbeidsmigratie. De partij pleit voor een streng Europees asielbeleid, het behandelen van asielaanvragen buiten Europa, het verminderen van de vraag naar laagbetaalde arbeidsmigranten en het stellen van strengere eisen aan integratie. Concrete voorstellen zijn onder meer het invoeren van een nieuw asielsysteem, het beperken van gezinshereniging, en bindende afspraken met sectoren om arbeidsmigratie terug te dringen.
Het CDA wil de instroom van asielzoekers beperken door asielaanvragen buiten Europa te laten behandelen en alleen op uitnodiging toegang te geven. Dit moet mensensmokkel tegengaan en de instroom beheersbaar maken, waarbij alleen kwetsbare vluchtelingen een eerlijke kans krijgen.
“We willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: › Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA erkent dat migratie de belangrijkste oorzaak is van bevolkingsgroei en wil daarom op alle vormen van migratie streng sturen. Dit betekent een duidelijke keuze voor minder instroom, in lijn met het scenario van gematigde bevolkingsgroei.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeidsmigranten terugdringen door bindende afspraken met sectoren, innovatie en strengere voorwaarden voor bedrijven. Alleen voor essentiële vakkrachten komt er een gereguleerde regeling.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Stok achter de deur is een sectoraal verbod op uitzendkrachten.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
Het CDA wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en tijdelijke asielvergunningen invoeren, om zo de instroom van migranten verder te beperken en het asielbeleid strenger te maken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Om grip te houden op migratie en het aantal mensen zonder verblijfsrecht te verminderen, wil het CDA uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen.
GroenLinks-PvdA kiest voor een actieve sturing op minder arbeidsmigratie, vooral in laagbetaalde sectoren, en wil het migratiesaldo beperken tot een gematigde bevolkingsgroei. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het weren van bedrijvigheid die afhankelijk is van laagbetaald werk, het afschaffen van fiscale voordelen voor sectoren met veel arbeidsmigranten, en het aanscherpen van toelatingsregels voor kennismigranten. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor noodzakelijke arbeidsmigratie in vitale sectoren en wordt ingezet op een humaan asielbeleid met efficiënte procedures en terugkeer van afgewezen asielzoekers.
GroenLinks-PvdA wil het aantal arbeidsmigranten beperken door bedrijven die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting te weren en door de economie zo in te richten dat de vraag naar arbeidsmigratie afneemt. Dit moet misstanden, uitbuiting en druk op wijken tegengaan.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen. Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Minder subsidies voor sectoren met veel arbeidsmigranten. Onrechtvaardige fiscale voordelen voor sectoren schaffen we af, ook voor sectoren met veel arbeidsmigranten... Dat leidt tot minder arbeidsmigratie en is goed voor het milieu.”
De partij wil het migratiesaldo actief sturen naar een bandbreedte van 40.000 tot 60.000 per jaar, om zo een gematigde bevolkingsgroei te realiseren. Dit is bedoeld om de druk op ruimte, huisvesting, zorg en onderwijs te beperken.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“Een gematigde bevolkingsgroei kan alleen als we ons richten op de toenemende vraag naar arbeidsmigratie.”
GroenLinks-PvdA wil de kennismigrantenregeling aanscherpen zodat alleen echte kennismigranten worden toegelaten en misbruik wordt tegengegaan. Ook wordt de expatregeling afgebouwd.
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen. De belastingkorting voor kennismigranten, de expatregeling, bouwen we af.”
De partij wil een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel met snelle procedures en effectieve terugkeer van mensen zonder recht op asiel, om het draagvlak te behouden en de asielketen te ontlasten.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Effectief terugkeerbeleid. Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn...”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit niet voor minder immigratie, maar richt zich op het eerlijker en menswaardiger organiseren van migratie, met nadruk op het aanpakken van uitbuiting en het waarborgen van mensenrechten. Hun belangrijkste voorstellen zijn het beperken van arbeidsmigratie door strengere regels voor werkgevers en het afschaffen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers, terwijl ze tegelijkertijd vasthouden aan internationale verdragen en humane opvang voor vluchtelingen. De kern van hun visie is dat migratie niet als probleem, maar als mensenrechtenkwestie moet worden benaderd, waarbij de nadruk ligt op bescherming en gelijkwaardigheid.
De PvdD wil arbeidsmigratie niet per se verminderen, maar wel reguleren en de economische prikkels voor het aantrekken van goedkope buitenlandse arbeidskrachten beperken. Dit doen ze door certificering van uitzendbureaus, het afschaffen van fiscale voordelen voor expats, en het onderzoeken van tewerkstellingsvergunningen voor EU-werknemers. Het doel is uitbuiting tegen te gaan en de afhankelijkheid van goedkope arbeid te verminderen.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
De PvdD verzet zich expliciet tegen het beperken van asielmigratie en benadrukt het belang van het naleven van internationale verdragen en het bieden van humane opvang. Ze willen het VN-Vluchtelingenverdrag respecteren, veilige en legale vluchtwegen faciliteren, en het quotum voor hervestiging verhogen.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
De PvdD richt zich op het aanpakken van de oorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, in plaats van het beperken van de instroom. Ze zien migratie als een gevolg van mondiale problemen die bij de bron moeten worden aangepakt.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
Volt kiest nadrukkelijk niet voor minder immigratie, maar juist voor het verruimen en vergemakkelijken van legale migratiekanalen, inclusief arbeidsmigratie, asiel en gezinshereniging. Hun beleid richt zich op humane opvang, snelle integratie, het benutten van migranten voor de arbeidsmarkt en het vergroten van legale toegangsmogelijkheden, in plaats van beperking of ontmoediging van immigratie.
Volt wil migratie niet beperken, maar juist meer mogelijkheden bieden voor legale migratie, zowel voor arbeidsmigranten als voor asielzoekers en andere groepen. Ze zien migratie als een kans voor de samenleving en economie, en pleiten voor het versoepelen van toegang en procedures.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan de wereldwijde solidariteit. Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
Volt wil dat migranten vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, onder andere door directe toegang tot werk, onderwijs en een burgerservicenummer. Dit beleid is gericht op snelle integratie en benutting van talent, niet op beperking van instroom.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
Volt verzet zich expliciet tegen het sluiten van deals met derde landen om migratie te beperken en tegen gevangenisachtige uitzetcentra. Ze willen geen beleid dat migratie ontmoedigt of beperkt, maar juist inzet op legale en humane routes.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten.”
Volt noemt het investeren in perspectief in herkomstlanden als manier om gedwongen migratie te voorkomen, maar dit is geen beleid gericht op minder immigratie naar Nederland, eerder op het verminderen van noodzaak tot vluchten.
“Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
DENK is uitgesproken tegen het beperken van immigratie en pleit juist voor een humaner, ruimhartiger en inclusiever migratie- en asielbeleid. De partij wil strenge asielwetten afschaffen, legale migratieroutes creëren en gezinshereniging vergemakkelijken. DENK zet zich in voor het versnellen van procedures, betere begeleiding van nieuwkomers en het verbeteren van internationale samenwerking op migratie, met mensenrechten als uitgangspunt.
DENK verzet zich expliciet tegen het beperken van immigratie en wil bestaande strenge asielwetten en restricties juist terugdraaien. De partij vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor vluchtelingen en dat hun rechtspositie niet verder mag worden ingeperkt. Dit standpunt adresseert direct het vraagstuk van "minder immigratie" door te pleiten voor méér, niet minder, mogelijkheden tot verblijf en gezinshereniging.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
In plaats van immigratie te beperken, wil DENK legale migratieroutes scheppen en internationaal samenwerken om migratie menswaardig te organiseren. Het doel is het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan en de grondoorzaken van migratie aan te pakken, zonder de grenzen te sluiten.
“We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat nieuwkomers sneller en beter kunnen integreren door procedures te versnellen, meer middelen voor inburgering beschikbaar te stellen en persoonlijke begeleiding te bieden. Dit beleid is gericht op het ondersteunen van immigranten, niet op het verminderen van hun aantal.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK wil migratie uit zogeheten bindingslanden (zoals Turkije, Marokko en Suriname) juist vergemakkelijken door visumregels te versoepelen en werken en wonen eenvoudiger te maken.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
De ChristenUnie kiest niet voor een harde beperking van immigratie, maar streeft naar gecontroleerde, gematigde groei van migratie met duidelijke randvoorwaarden. Ze willen het migratiesaldo beperken volgens adviezen van de Staatscommissie, het aantal studiemigranten verminderen, en arbeidsmigratie strenger reguleren, vooral waar deze leidt tot uitbuiting of druk op voorzieningen. Integratie en participatie van nieuwkomers staan centraal, met nadruk op taal, werk en gedeelde waarden.
De ChristenUnie wil het migratiesaldo beperken binnen een door de Staatscommissie geadviseerde bandbreedte, om de bevolkingsgroei beheersbaar te houden. Dit is het meest concrete en expliciete voorstel om immigratie te beperken, waarbij ze kiezen voor "gecontroleerde migratie" in plaats van open grenzen of volledige sluiting.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland. In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
De ChristenUnie erkent de druk van internationale studenten op voorzieningen en wil het aantal studiemigranten actief verminderen. Dit is een concrete maatregel gericht op het beperken van deze specifieke migratiestroom.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De partij wil minder afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten en pleit voor strengere regulering, zoals tewerkstellingsvergunningen en het beëindigen van slechte arbeidsvoorwaarden. Dit is gericht op het beperken van arbeidsmigratie, vooral in sectoren waar deze leidt tot uitbuiting of druk op voorzieningen.
“Om meer grip te krijgen op arbeidsmigratie moet er allereerst een einde komen aan de slechte arbeidsvoorwaarden. Daarnaast zijn er aparte Schengen-afspraken en een arbeidsmigratiepact in de Europese Unie nodig. Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar. De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn.”
De ChristenUnie wil dat afgewezen asielzoekers sneller terugkeren naar het land van herkomst, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met herkomstlanden. Dit is een concrete maatregel om het aantal mensen dat in Nederland blijft zonder verblijfsrecht te beperken.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst.”
De partij stelt eisen aan gezinshereniging en beperkt deze in principe tot het kerngezin, met aandacht voor schrijnende gevallen. Dit is een indirecte beperking van immigratie via gezinsmigratie.
“Uitgangspunt is het kerngezin, met voldoende oog voor schrijnende gevallen, zoals pleegkinderen of meerderjarige kinderen met een zorgvraag. Gezinshereniging komt niet zonder plichten.”
D66 kiest niet voor generiek minder immigratie, maar wil immigratie gerichter sturen: minder laagbetaalde, kwetsbare arbeidsmigratie en meer focus op vakkrachten en kenniswerkers. Ze stellen strengere voorwaarden aan arbeidsmigratie en willen de instroom van laagbetaalde arbeidskrachten beperken, maar blijven ruimhartig voor asiel en internationale bescherming.
D66 wil de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten verminderen door de vraag ernaar te beperken en strengere voorwaarden te stellen aan werkgevers. Ze richten zich op het aantrekken van vakkrachten en kenniswerkers die bijdragen aan innovatie en een duurzame economie.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“D66 zet in op deze vijf maatregelen: • Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil dat arbeidsmigratie alleen plaatsvindt onder strikte voorwaarden, met nadruk op fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden. Werkgevers die niet voldoen, kunnen hun vergunning kwijtraken.
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
D66 pleit niet voor minder asielmigratie, maar voor een humaan, eerlijk en werkend asielsysteem met Europese regie en eerlijke verdeling. Ze verhogen zelfs het hervestigingsquotum voor erkende vluchtelingen.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten.”
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”