BBB wil de instroom van asielzoekers drastisch beperken tot maximaal 15.000 per jaar en stelt strengere eisen aan toelating, opvang en integratie. Tegelijkertijd blijft BBB arbeidsmigratie, waaronder expats en kenniswerkers, toestaan en zelfs stimuleren, mits deze gericht is op sectoren met tekorten en onder strikte selectiecriteria. De partij maakt dus een duidelijk onderscheid tussen het beperken van asielmigratie en het faciliteren van economische migratie.
BBB wil de asielinstroom fors terugbrengen en stelt harde grenzen aan het aantal asielzoekers dat Nederland jaarlijks toelaat. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over draagkracht, huisvesting en integratie. Het beleid is gericht op strengere selectie, opvang in de regio en ontmoediging van kansarme asielzoekers.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Nederland zet stevig in op het beperken van de asielinstroom en het versnellen van de uitstroom van asielzoekers zonder verblijfsrecht.”
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB wil de toelatingseisen voor asielzoekers aanscherpen, financiële prikkels afschaffen en asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen. Dit alles om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor asielmigratie en misbruik van het systeem te voorkomen.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid.”
BBB maakt expliciet onderscheid tussen asielmigratie en arbeidsmigratie. Expats en kenniswerkers blijven welkom, mits zij aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde hebben en er sprake is van tekorten op de arbeidsmarkt. De bestaande fiscale regeling voor kenniswerkers blijft gehandhaafd.
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
“Handhaving van de huidige fiscale regeling voor kenniswerkers. Deze regeling werkt goed en is als doeltreffend en doelmatig beoordeeld.”
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“Dit vraagt om duidelijke selectiecriteria en samenwerking met werkgevers, gebaseerd op behoefte, vaardigheden en maatschappelijke impact.”
De SGP wil het aantal asielzoekers fors beperken door strengere toelatingseisen, snellere procedures en meer terugkeer, terwijl arbeidsmigratie (waaronder expats) óók wordt beperkt, maar met ruimte voor specifieke vakkrachten die cruciaal zijn voor de economie. Expats en andere arbeidsmigranten zijn alleen welkom onder strikte voorwaarden en quota, met nadruk op het terugdringen van overbodige en laaggeschoolde arbeidsmigratie. De kern van hun visie is: asielopvang is tijdelijk en strikt, arbeidsmigratie wordt fors ingeperkt, maar uitzonderingen blijven mogelijk voor schaarse, noodzakelijke vakkrachten.
De SGP wil het aantal asielzoekers sterk terugdringen door procedures te versnellen, herhaalde aanvragen te beperken, opvang te versoberen en terugkeer te bevorderen. Alleen écht kwetsbare vluchtelingen, met name vervolgde christenen, zijn welkom; economische migranten en asielzoekers uit veilige landen worden geweerd.
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“De lijst van veilige landen wordt uitgebreid, zodat uitzetting naar deze landen versneld kan gebeuren. Alle Schengenlidstaten dienen dezelfde lijst van veilige landen te hanteren.”
“Asielaanvragen van mensen die door veilige landen hier terecht zijn gekomen, worden niet langer in behandeling genomen door de IND.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten, inclusief expats, fors verminderen door strikte voorwaarden, quota en selectie op economische noodzaak. Alleen specifieke vakkrachten die niet in Nederland te vinden zijn, blijven welkom; expats zijn dus niet uitgesloten, maar alleen toegestaan als ze aantoonbaar nodig zijn.
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
“Overkomst van arbeidsmigranten uit Afrikaanse en Aziatische landen is overbodig gelet op het aantal EU-werklozen.”
Expats (hoogopgeleide arbeidsmigranten) zijn niet uitgesloten, maar hun komst wordt beperkt tot gevallen waarin zij essentieel zijn voor de Nederlandse economie en niet in Nederland of de EU te vinden zijn. De SGP maakt dus een onderscheid tussen noodzakelijke en overbodige arbeidsmigratie.
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie. Duur van het verblijf, belang van de sector en noodzaak spelen bij deze afweging een belangrijke rol.”
Volt kiest niet voor minder asielzoekers, maar juist voor een menselijk, solidair en ruimhartig asielbeleid, waarbij vluchtelingen snel kunnen integreren en werken. Tegelijkertijd wil Volt expats, arbeidsmigranten en talent van buiten de EU aantrekken en faciliteren, vooral waar tekorten zijn op de arbeidsmarkt. Hun visie is inclusief: migratie wordt gezien als een kans voor de samenleving, niet als een probleem dat beperkt moet worden.
Volt pleit expliciet voor het waarborgen van het recht op asiel, snelle procedures, en directe toegang tot werk en integratie voor asielzoekers. Er is geen sprake van het beperken van het aantal asielzoekers; Volt wil juist de opvang verbeteren en de bijdrage van vluchtelingen aan de samenleving vergroten.
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt wil expats, arbeidsmigranten en talent van buiten de EU juist aantrekken, vooral voor sectoren met tekorten. Ze pleiten voor meer mogelijkheden voor tijdelijke visa, een Europese talentpool en het gelijktrekken van expatregelingen.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij. Denk aan visa voor recent afgestudeerden of startende ondernemers.”
“We bouwen een Europese job-tinder (Europese talent pool) zodat arbeidsmigranten van buiten de EU een goed overzicht hebben van de beschikbare banen in de EU.”
“Volt zet in op het gelijktrekken van de expatregeling tussen EU-lidstaten, zodat we niet langer onderling concurreren om talent. Voor talent buiten de EU zal nog wel per lidstaat een unieke regeling aangeboden kunnen worden.”
Volt verwerpt het idee van beperking van asielinstroom en focust op humane opvang, spreiding en integratie. Ze willen geen deals met derde landen of detentie van kinderen.
“Volt wil dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
50PLUS wil het aantal asielzoekers en migranten beperken door strengere toelatingseisen en een maximum aan de instroom, maar maakt uitzonderingen voor gerichte arbeidsmigratie, met name in de zorg. Expats en buitenlandse studenten blijven welkom onder strikte voorwaarden, zoals verantwoordelijkheid van werkgevers en onderwijsinstellingen en het aanbieden van onderwijs in het Nederlands. De partij bepleit een onderscheidend migratiebeleid dat economische en demografische belangen dient, zonder het systeem te overbelasten.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers en migranten fors beperken, met een nadruk op opvang in de regio, het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag en het stellen van een maximum aan de instroom. Alleen mensen die echt recht hebben op asiel mogen blijven; economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen worden geweerd.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
Hoewel het migratiebeleid streng is, maakt 50PLUS expliciet een uitzondering voor arbeidsmigratie in sectoren met grote tekorten, zoals de zorg. Dit is noodzakelijk om de continuïteit van essentiële diensten te waarborgen.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
Expats (arbeidsmigranten) en buitenlandse studenten blijven welkom, maar onder strengere voorwaarden: werkgevers en onderwijsinstellingen worden verantwoordelijk gehouden voor kosten en huisvesting, en onderwijs wordt in principe in het Nederlands aangeboden. Dit moet de instroom beperken en de druk op voorzieningen verminderen.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
BVNL pleit voor een volledige asielstop en het drastisch beperken van asielzoekers en kansarme migranten, terwijl zij expats en arbeidsmigranten niet expliciet willen weren, maar wel hun toegang tot sociale voorzieningen beperken. De partij wil internationale verdragen opzeggen, opvang en procedures versoberen, en expats uitsluiten van huurtoeslag, maar de expatregeling zelf afschaffen. Hun kernvisie is dat immigratie alleen mag als het Nederland economisch versterkt, zonder de sociale voorzieningen te belasten.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Dit wordt gemotiveerd door de wens om bevolkingsgroei, druk op voorzieningen en woningmarkt te beperken.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil expats niet weren, maar wel hun toegang tot sociale voorzieningen beperken en de expatregeling afschaffen om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Expats mogen dus nog komen, maar krijgen minder rechten dan Nederlanders.
BVNL maakt onderscheid tussen expats en andere groepen migranten. Ze willen het aantal buitenlandse studenten sterk beperken, maar noemen geen beperking voor expats als groep.
“Door een sterke beperking van het aantal buitenlandse studenten, krijgen Nederlandse studenten veel meer kans op een studentenwoning.”
“Scholen en universiteiten zetten in op minder buitenlandse studenten die met Nederlandse studenten concurreren voor een opleidingsplek en studentenkamer.”
BVNL wil sociale voorzieningen en woningen voorbehouden aan Nederlanders, niet aan expats of statushouders.
GroenLinks-PvdA stuurt aan op minder arbeidsmigratie in laagbetaalde sectoren en een efficiënter, menswaardiger asielbeleid, maar blijft kennismigranten (expats) en noodzakelijke vakkrachten toelaten onder strengere voorwaarden. Het programma bevat concrete voorstellen om de instroom van asielzoekers te beperken via snellere procedures en terugkeer, terwijl arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart. Tegelijkertijd wordt de expatregeling afgebouwd en wordt ingezet op betere registratie en strengere selectie van kennismigranten.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren waar zij echt nodig zijn, en misstanden en uitbuiting tegengaan. Bedrijven die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting worden ontmoedigd of geweerd, met als doel de vraag naar arbeidsmigratie te verminderen.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid met laagbetaalde arbeid kunnen weren.”
“Minder laagbetaalde arbeidsmigratie. Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen.”
Hoewel de partij kritisch is op arbeidsmigratie in het algemeen, blijft er ruimte voor kennismigranten en noodzakelijke vakkrachten, mits zij bijdragen aan de brede welvaart. De expatregeling wordt echter afgebouwd en de kennismigrantenregeling aangescherpt om misbruik te voorkomen.
“Noodzakelijke vakkrachten en kennismigranten faciliteren. Soms is arbeidsmigratie nodig om een personeelsvraag in belangrijke sectoren op te vullen, zoals de bouw, zorg en de energietransitie. Wij faciliteren dit waar nodig en moedigen deze werkgevers aan om gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden om vakkrachten tijdelijk in Nederland te laten werken. We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen. De belastingkorting voor kennismigranten, de expatregeling, bouwen we af.”
Het asielbeleid wordt gericht op snellere procedures, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers en het prioriteren van de meest kwetsbare vluchtelingen. Dit moet leiden tot minder asielzoekers die langdurig in Nederland verblijven zonder perspectief.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Effectief terugkeerbeleid. Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn...”
GroenLinks-PvdA kiest voor een actief beleid om het migratiesaldo te beperken tot een gematigde bevolkingsgroei, waarbij arbeidsmigratie alleen wordt toegestaan als deze bijdraagt aan brede welvaart.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
JA21 wil de instroom van asielzoekers en laaggeschoolde migranten sterk beperken, met als doel een asielstop en het beëindigen van asielopvang in Nederland. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor hoogopgeleide kennismigranten en expats die economische en maatschappelijke meerwaarde bieden. De partij stelt scherpe selectie en regulering van migratie centraal, waarbij alleen migranten die Nederland iets te bieden hebben welkom zijn.
JA21 ziet asielmigratie als een grote belasting voor de samenleving en streeft naar een fundamentele stelselwijziging die moet leiden tot een asielstop. De partij wil opvang in Nederland beëindigen en asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio of buiten de EU opvangen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.”
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
JA21 maakt expliciet onderscheid tussen asielzoekers/laaggeschoolde arbeidsmigranten en hoogopgeleide kennismigranten (expats). De partij wil kennismigratie behouden voor mensen met economische en maatschappelijke meerwaarde, maar laaggeschoolde arbeidsmigratie beperken of uitsluiten.
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“Voor gereguleerde arbeidsmigratie moet ruimte blijven, net als voor hoogopgeleide kennismigratie, maar de huidige aantallen leiden tot grote problemen in veel van onze steden.”
“Voor hoogopgeleide kennismigratie waar onze samenleving behoefte aan heeft, blijft uiteraard plaats in Nederland.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
JA21 wil migratie beperken tot migranten die Nederland iets te bieden hebben, met scherpe selectie op basis van economische meerwaarde. Dit geldt voor zowel arbeids- als gezinsmigratie.
De VVD wil het aantal asielzoekers sterk beperken door het asielstelsel fundamenteel te hervormen en alleen nog via hervestiging vluchtelingen toe te laten, terwijl zij selectieve arbeids- en kennismigratie (expats) blijven toestaan om de economie te ondersteunen. De partij stelt strenge eisen aan asielzoekers en statushouders, maar houdt ruimte voor expats en toptalent, mits zij aantoonbaar bijdragen aan Nederland. De kern van hun visie is: minder ongecontroleerde instroom van asielzoekers, strengere selectie, maar nog wel ruimte voor economische migranten die Nederland nodig heeft.
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel veranderen zodat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit moet de instroom drastisch beperken en alleen de meest kwetsbare vluchtelingen toelaten, afhankelijk van de draagkracht van Nederland.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil de instroom van asielzoekers verder beperken door bepaalde groepen uit te sluiten, opvang te versoberen en het terugkeerbeleid te intensiveren. Alleen echte vluchtelingen krijgen nog opvang, en statushouders worden niet langer voorgetrokken.
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Statushouders worden niet langer voorgetrokken: Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
De VVD blijft ruimte bieden aan expats en kennismigranten, maar scherpt de toelatingseisen aan en richt zich op toptalent dat essentieel is voor de economie. De partij ziet arbeids- en kennismigratie als belangrijk voor innovatie en economische groei, mits goed gereguleerd.
“Om groei en innovatie te realiseren hebben we soms naast alle knappe koppen in Nederland ook toptalent uit het buitenland nodig. Daarom is de kennismigrantenregeling belangrijk. Tegelijkertijd komt het nog te vaak voor dat malafide bedrijven de regeling misbruiken. We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën.”
“Arbeidsmigratie is essentieel om de hoogwaardige Nederlandse economie in stand te houden en levert ons veel welvaart en groei op. Goed georganiseerde kennismigratie kan bijdragen als we Nederland innovatief willen houden.”
De VVD wil excessen en misstanden bij arbeidsmigratie tegengaan en bedrijven verplichten eerst in Nederland personeel te zoeken. Alleen arbeidsmigranten die aantoonbaar bijdragen en waarvoor bedrijven zelf in voorzieningen voorzien, zijn nog welkom.
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers. Wanneer een bedrijf in een sector met veel arbeidsmigranten zich wil vestigen, dan moet het aantonen dat de lokale voorzieningen, zoals bijvoorbeeld huisvesting, toereikend zijn voor de extra arbeidspopulatie, en dat het bedrijf daar zelf in voorziet.”
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
BIJ1 verwerpt het idee van het beperken van asielzoekers terwijl expats of andere migranten wel welkom zijn. Het programma pleit juist voor open grenzen, universeel verblijfsrecht en gelijke behandeling van alle migranten, ongeacht hun achtergrond of verblijfsstatus. BIJ1 wil het asielrecht beschermen, migratie vergemakkelijken en privileges voor expats, zoals de 30%-regeling, afschaffen.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder migratiebeperkingen, waarin iedereen vrij is om te wonen en werken waar die wil. Het onderscheid tussen asielzoekers, expats en andere migranten wordt expliciet verworpen; iedereen krijgt gelijke rechten en toegang tot voorzieningen. Dit standpunt is een directe afwijzing van het idee "minder asielzoekers maar nog wel expats".
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
BIJ1 is tegen speciale fiscale voordelen voor expats en wil deze juist afschaffen om gelijkheid te bevorderen. Dit onderstreept dat BIJ1 niet kiest voor het faciliteren van expats boven andere migranten.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
In plaats van minder asielzoekers, wil BIJ1 het asielrecht juist beschermen en uitbreiden. Het programma pleit voor snellere, zorgzamere procedures en meer rechten voor asielzoekers en vluchtelingen.
BIJ1 wil dat alle migranten, ongeacht status, dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit geldt voor asielzoekers, arbeidsmigranten, expats en ongedocumenteerden.
NSC wil het aantal asielzoekers fors beperken door strengere procedures, opvang in de regio en het ontmoedigen van kansarme asielaanvragen, terwijl kennismigratie (expats) alleen nog mogelijk is voor schaarse specialisten en met versoberde fiscale voordelen. Expats blijven welkom, maar onder strengere voorwaarden en zonder de huidige belastingvoordelen. Zo wil NSC migratie beperken tot wat Nederland nodig heeft en de druk op voorzieningen verminderen.
NSC wil het aantal asielzoekers sterk terugdringen door opvang in de regio, strengere procedures en het ontmoedigen van kansarme aanvragen. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, komen nog in aanmerking, en terugkeerbeleid wordt aangescherpt. Dit moet de druk op opvang, woningen en voorzieningen verminderen.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
“Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
NSC wil kennismigratie (expats) beperken tot specialisten met kennis die onvoldoende in Nederland aanwezig is. De fiscale voordelen voor expats worden versoberd en bedrijven moeten zelf zorgen voor een eerlijke beloning. Zo blijft kennismigratie mogelijk, maar alleen als het echt bijdraagt aan de Nederlandse economie.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“Voor kennismigranten zijn de voordelen in het verleden doorgeschoten. We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen.”
“Bedrijven moeten zelf hun buitenlandse medewerkers passend belonen, zij verdienen er immers aan.”
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
Het CDA wil het aantal asielzoekers fors beperken door strengere toelatingseisen, procedures buiten Europa en streng terugkeerbeleid, maar blijft kennismigranten, expats en vakkrachten toelaten waar de economie dat vereist. Ze maken een duidelijk onderscheid tussen asielmigratie (strenger, minder) en arbeidsmigratie/expats (selectief, gereguleerd, maar toegestaan). De partij koppelt deze koers aan het draagvlak van de samenleving en de behoefte van de economie aan specifieke kennis en arbeid.
Het CDA wil het aantal asielzoekers fors verminderen door aanvragen buiten Europa te behandelen, strengere grensbewaking en directe terugkeer bij afwijzing. Alleen kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging mogen komen, met als doel grip op migratie en minder druk op opvang en integratie.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
Het CDA erkent de noodzaak van expats, kennismigranten en vakkrachten voor de economie en industrie, maar wil de instroom reguleren en misbruik tegengaan. Er komt een aparte vakkrachtenregeling en bedrijven blijven verantwoordelijk voor goede huisvesting en integratie.
“Om onze economie en samenleving draaiende te houden kunnen we niet zonder bepaalde kennismigranten. Ook voor onze industrie en vakkrachten zijn we deels afhankelijk van mensen van buiten de EU. We pakken misbruik van de kenniswerkersregeling streng aan.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
De ChristenUnie wil het aantal asielzoekers beperken door efficiëntere procedures, strengere terugkeer en Europese samenwerking, maar blijft expats en kennismigranten toelaten, zij het met minder fiscale voordelen en meer nadruk op integratie. Expats en arbeidsmigranten blijven welkom, mits zij bijdragen aan de samenleving en integreren, terwijl het asielbeleid strikter en selectiever wordt. De partij streeft naar gecontroleerde migratie met een gematigd migratiesaldo, waarbij economische belangen en draagkracht van de samenleving worden afgewogen.
De ChristenUnie wil het aantal asielzoekers beperken door snelle en rechtvaardige procedures, terugkeer van afgewezen asielzoekers en Europese afspraken om asielaanvragen buiten Europa te laten plaatsvinden. Dit moet de druk op voorzieningen verminderen en integratieproblemen tegengaan.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Expats en kennismigranten mogen blijven komen, maar de ChristenUnie wil fiscale voordelen voor expats afschaffen en meer eisen stellen aan hun integratie, zoals taallessen. De partij erkent hun economische waarde, maar wil dat zij bijdragen aan de samenleving en niet in een parallelle samenleving blijven.
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen. Werkgevers dragen bij aan integratie door te investeren in taallessen.”
“Het gaat hier niet alleen om arbeid in sectoren als de logistiek of agrarische sector, maar ook om kennismigranten voor de Zuidas of Brainport Eindhoven.”
“Gezinshereniging komt niet zonder plichten. De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
De ChristenUnie kiest voor een gematigde bevolkingsgroei door gecontroleerde migratie, waarbij het migratiesaldo binnen een door de Staatscommissie geadviseerde bandbreedte blijft. Dit betekent niet het sluiten van de grenzen, maar wel het stellen van duidelijke grenzen aan de instroom, afhankelijk van de draagkracht van de samenleving.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland. In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
FVD wil de instroom van asielzoekers en niet-westerse migranten volledig stoppen, opvanglocaties sluiten en inzetten op remigratie, terwijl ze wél ruimte laten voor tijdelijke, economisch waardevolle expats via een streng gereguleerd GreenCard-systeem. Alleen hoogopgeleide, cultureel compatibele arbeidsmigranten met specifieke vaardigheden zijn nog welkom, zonder uitzicht op naturalisatie. Zo wil FVD de druk op de samenleving verlagen en de regie over migratie terugnemen.
FVD wil geen nieuwe asielzoekers meer toelaten, lopende procedures beëindigen en opvanglocaties sluiten. Het doel is om de instroom van asielzoekers tot nul te reduceren en opvang in de regio te stimuleren, zodat Nederland niet langer wordt belast door asielmigratie.
FVD wil alleen nog tijdelijke, economisch waardevolle arbeidsmigranten toelaten via een streng gereguleerd GreenCard-systeem. Deze expats moeten cultureel compatibel zijn, krijgen geen uitzicht op naturalisatie en moeten periodiek hun nut voor Nederland bewijzen.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
“Wij willen een volledige stop op immigratie uit Afrika en het Midden-Oosten en een aanzienlijke remigratie tot stand brengen van - zeg - 100.000 laagopgeleiden, maar tegelijkertijd willen we ruimte laten voor hoogopgeleide, Westerse migranten met specifieke vaardigheden waaraan wij behoefte hebben...”
Naast het stoppen van nieuwe instroom zet FVD actief in op remigratie van migranten die niet aarden, met financiële prikkels en begeleiding. Zo willen ze het migratiesaldo negatief maken en de samenstelling van de bevolking veranderen.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen door het aantal arbeids-, kennis- en studiemigranten sterk terug te dringen, terwijl zij vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan wil blijven opvangen. Expats krijgen geen voorkeurspositie: belastingvoordelen voor expats worden afgeschaft en de SP wil geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten. De kern van hun visie is dat migratie alleen houdbaar is als het aantal migranten beperkt blijft en er geen uitzonderingsposities zijn voor specifieke groepen zoals expats.
De SP wil het totale migratiesaldo terugbrengen tot circa 40.000 per jaar, vooral door het aantal arbeids-, kennis- en studiemigranten fors te verminderen. Dit is nodig om druk op voorzieningen te verlagen en integratie mogelijk te maken. Expats vallen niet buiten deze beperking.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Mocht dit aantal [vluchtelingen] toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP wil geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten en schaft belastingvoordelen voor expats af. Expats worden dus niet ontzien of bevoordeeld in het migratiebeleid.
De SP blijft vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, maar ziet expats niet als alternatief voor deze groep. Als het aantal vluchtelingen stijgt, wordt juist het aantal expats en andere migranten verder beperkt.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor... Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
“Studie migranten die hier blijven, moeten we zo veel mogelijk proberen te behouden, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving en er niet onnodig veel expats ingevlogen hoeven te worden.”
De PVV wil een totale asielstop en het aantal asielzoekers en niet-westerse immigranten drastisch verminderen, met als doel Nederland weer "voor de Nederlanders" te maken. Expats worden niet expliciet genoemd als gewenste groep, maar de partij spreekt zich wel uit tegen de "oneerlijke expatregeling". De kern van het beleid is het sluiten van de grenzen voor asielzoekers en het stopzetten van immigratie uit islamitische landen, zonder expliciete uitsluiting van expats, maar met een kritische houding tegenover fiscale voordelen voor expats.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en gezinshereniging stoppen, om zo de instroom van asielzoekers volledig te beëindigen. Dit wordt gemotiveerd door de wens om overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat te verminderen en Nederland weer "van de Nederlanders" te maken.
De partij wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, als onderdeel van haar bredere anti-immigratiebeleid. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de Nederlandse cultuur en veiligheid te beschermen.
“Geen immigratie uit islamitische landen”
Hoewel expats als groep niet worden uitgesloten of negatief benoemd, wil de PVV de fiscale voordelen voor expats afschaffen. Dit is een financieel motief en geen expliciet migratiebeleid tegen expats als zodanig.
“Verder stoppen we met de NPO, met de oneerlijke expatregeling en met de export van uitkeringen en”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit niet voor minder asielzoekers, maar juist voor een humaan en ruimhartig asielbeleid waarbij Nederland zijn eerlijke deel opvangt en internationale verdragen respecteert. Tegelijkertijd wil de partij fiscale voordelen voor expats en buitenlandse werknemers afschaffen en arbeidsmigratie strenger reguleren, zonder deze volledig te stoppen. De kern van hun visie is solidariteit met vluchtelingen en gelijke behandeling van arbeidsmigranten, met nadruk op het aanpakken van uitbuiting en het beperken van prikkels voor bedrijven om buitenlandse werknemers aan te trekken.
PvdD wil geen beperking op het aantal asielzoekers, maar juist een eerlijker en menswaardiger asielbeleid, met snelle procedures en respect voor mensenrechten. Ze verzetten zich tegen het sluiten van grenzen of het terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De partij wil de expatregeling en andere fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers afschaffen, om zo het aantrekken van expats door bedrijven te ontmoedigen. Dit is bedoeld om de arbeidsmarkt eerlijker te maken en het verdienmodel van goedkope buitenlandse arbeid te beperken.
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
PvdD wil arbeidsmigratie niet stoppen, maar wel strenger reguleren en misstanden aanpakken. Ze pleiten voor certificering van uitzendbureaus, betere bescherming van arbeidsmigranten, en het onderzoeken van tewerkstellingsvergunningen voor EU-werknemers.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
D66 wil het asielbeleid menselijker en effectiever maken, met snellere procedures en meer regie op wie Nederland binnenkomt, maar zonder het aantal asielzoekers expliciet te verlagen. Tegelijkertijd kiest D66 voor minder laagbetaalde arbeidsmigratie en juist meer gerichte toelating van expats en kenniswerkers die bijdragen aan innovatie en de economie. De partij wil dus niet minder migratie in het algemeen, maar een verschuiving naar selectieve, hoogwaardige arbeidsmigratie en een humaan, gecontroleerd asielbeleid.
D66 wil het asielsysteem hervormen door procedures te versnellen, overlastgevers sneller terug te sturen en het Vluchtelingenverdrag te moderniseren zodat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden gedaan. Het doel is niet per se minder asielzoekers, maar wel meer grip op wie binnenkomt en prioriteit voor kwetsbare groepen.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil het aantal arbeidsmigranten in laagbetaalde sectoren beperken en juist meer ruimte bieden aan expats en kenniswerkers die bijdragen aan innovatie en de economie. De overheid krijgt meer regie en stelt strengere eisen aan werkgevers.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
DENK is uitgesproken vóór een humaan asielbeleid en wil geen beperking van het aantal asielzoekers; zij pleiten juist voor het behoud en versoepeling van asielrechten. Tegelijkertijd is DENK voorstander van het vergemakkelijken van legale migratie, waaronder het versoepelen van visumregels voor bepaalde landen, maar het programma noemt expats niet expliciet als aparte groep. DENK verzet zich tegen het beperken van asielinstroom en kiest voor meer legale migratieroutes, zonder een voorkeur voor minder asielzoekers en méér expats.
DENK wil geen vermindering van het aantal asielzoekers, maar juist een menswaardig en ruimhartig asielbeleid. Zij keren zich tegen strengere asielwetten en willen legale migratieroutes bevorderen. Dit standpunt adresseert direct het idee van "minder asielzoekers" door het expliciet af te wijzen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen.”
Hoewel DENK expats niet expliciet noemt, willen zij legale migratie bevorderen door visumregels te versoepelen voor bepaalde landen. Dit kan het voor expats uit die landen makkelijker maken om in Nederland te werken of wonen, maar het is geen beleid dat expliciet expats als aparte groep bevoordeelt.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”