De SGP wil het nationale migratiebeleid versterken door meer grip te krijgen op migratie, striktere voorwaarden te stellen aan arbeids- en asielmigratie, en de nationale soevereiniteit te waarborgen binnen het EU-recht. Ze pleiten voor beperking van EU-invloed, strengere handhaving van bestaande EU-regels, en het aanpassen van internationale verdragen om ruimte te creëren voor een eigen Nederlandse asielkoers. Concrete voorstellen zijn onder meer het instellen van EU-bovengrenzen, het beperken van arbeidsmigratie, en het weigeren van versoepeling van EU-visumregels.
De SGP vindt dat Nederland meer zeggenschap moet houden over het eigen migratiebeleid en dat EU-regels niet mogen leiden tot een verlies van nationale soevereiniteit. Ze willen dat lidstaten leidend zijn in wetgeving en pleiten voor aanpassing van internationale verdragen om een eigen koers te kunnen varen.
“Met migratiekritische landen wordt een coalitie gevormd om steun te vergaren voor het herzien en bij de tijd brengen van internationale verdragen, zodat we niet langer verstrikt zitten in eenzijdige verdragen en er ruimte komt voor een eigen asielkoers.”
“De EU houdt zich zuiver aan de geldende verdragsbepalingen.”
“Lidstaten moeten leidend worden in het wetgevingsproces, niet langer de Europese Commissie.”
De SGP wil een EU-brede bovengrens voor arbeidsmigratie en meer mogelijkheden voor lidstaten om het aantal arbeidsmigranten te beperken, inclusief strikte voorwaarden en quota voor migratie van buiten de EU.
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
“Binnen de EU moeten meer mogelijkheden komen om waar nodig het aantal arbeidsmigranten te beperken, bijvoorbeeld met werk- of woonvergunningen.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
De SGP wil dat bestaande EU-regels, zoals de Dublinafspraken, strikt worden nageleefd en dat er geen verdere versoepeling van visumregels komt. Ze zijn tegen plannen die migratie naar de EU vergemakkelijken.
“De Dublinafspraken worden onverkort nageleefd zodat EU-lidstaten asielzoekers terugnemen waarvoor zij verantwoordelijk zijn.”
“Er komt geen versoepeling van de visumplicht voor Turkije, waardoor 85 miljoen Turkse burgers de EU vrij zouden mogen inreizen en zich hier als EU-burger kunnen vestigen.”
“Nederland stemt niet in met het EU-plan de poorten te openen en een Tinder voor arbeidsmigranten op te zetten.”
De SGP steunt snelle implementatie van het EU-migratiepact voor strengere buitengrenscontrole en directe beoordeling van asielaanvragen, zodat economische migranten worden geweerd.
“Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten. De laatste categorie mag de EU niet betreden.”
De SGP wil dat EU-lidstaten elkaars terugkeerbesluiten verplicht uitvoeren en dat er meer harmonisatie komt in lijsten van veilige landen en loonkosten.
“EU-lidstaten worden verplicht elkaars terugkeerbesluiten uit te voeren.”
“Alle Schengen-lidstaten dienen dezelfde lijst van veilige landen te hanteren.”
“De EU-regels voor detachering vanuit andere lidstaten moeten ertoe leiden dat de loonkosten in het werkland gelijk zijn voor alle werknemers in een bepaalde sector.”
50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen verschillende vormen van migratie en wil de instroom van migranten beperken, met nadruk op het aanpassen van EU- en internationale regels. Ze willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, aanpassing van het Vluchtelingenverdrag, en het beperken van rechten voor economische migranten en personen uit veilige landen. Concrete voorstellen zijn onder meer het instellen van een maximum aan de instroom, het intrekken van de spreidingswet, en het beperken van beroepsprocedures.
50PLUS wil dat Nederland samen met gelijkgestemde EU-landen het Europese en internationale migratierecht aanpast, met als doel de instroom van migranten te beperken en het asielrecht te verscherpen. Ze pleiten voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, versterking van de buitengrenzen, en opvang in de regio als norm. Dit beleid is gericht op het voorkomen van overbelasting van systemen en het beperken van rechten voor bepaalde groepen migranten.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
50PLUS wil de rechten en procedures voor migranten verder beperken, onder andere door het intrekken van de spreidingswet, het beperken van beroepsprocedures, en het sneller terugsturen van afgewezen asielzoekers. Ze stellen dat nieuwe Nederlanders naast rechten ook plichten hebben, en dat beheersing van de Nederlandse taal een voorwaarde is voor naturalisatie.
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
BBB wil de nationale zeggenschap over het migratiebeleid versterken en de invloed van EU-recht en internationale verdragen beperken. Ze pleiten voor het moderniseren of opzeggen van verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, en willen opt-outs en strengere handhaving van EU-regels. BBB streeft naar een streng, selectief migratiebeleid waarbij Nederland zelf bepaalt wie wordt toegelaten, met opvang zoveel mogelijk buiten de EU.
BBB vindt dat Nederland weer zelf moet kunnen bepalen wie het land binnenkomt en wil minder afhankelijk zijn van EU-regels en internationale verdragen. Ze zien deze als belemmerend voor een strenger migratiebeleid en pleiten voor opt-outs en herziening van verdragen.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap.”
“We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Nederland moet ook kritisch kijken naar internationale verdragen die onze beleidsruimte beperken. Vooral op het gebied van migratie, asiel, klimaat, stikstof, energie en landbouw. Internationale samenwerking mag nooit ten koste gaan van onze democratische zeggenschap.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag opzeggen en vervangen door nationaal beleid, en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpassen aan de huidige tijd. Dit moet Nederland meer ruimte geven voor een restrictiever migratiebeleid.
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Ook zijn we van mening dat het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpassing behoeft en geactualiseerd dient te worden, waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkelingen sinds het sluiten van dit verdrag.”
BBB wil bestaande EU-regels zoals het Dublinprincipe strikter handhaven en is bereid de grenzen van Europese regelgeving op te zoeken om de instroom te beperken. Ze pleiten voor meer nationale controle en minder aantrekkelijkheid voor asielzoekers.
Om de instroom te beperken en de druk op Nederland te verlagen, wil BBB asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen en opvang in de regio als uitgangspunt nemen. Dit vermindert de noodzaak om EU-recht toe te passen op asielzoekers in Nederland.
JA21 wil de nationale soevereiniteit over het migratiebeleid herstellen door Europese en internationale verdragen te moderniseren en de invloed van EU-recht op Nederlands migratiebeleid te beperken. Ze pleiten voor strengere nationale interpretatie van EU-regels, het blokkeren van verdere EU-integratie op migratiegebied, en het beperken van asielopvang tot de eigen regio. Concrete voorstellen zijn onder meer het moderniseren van het EVRM, het blokkeren van EU-toetreding tot het EVRM, en het aanscherpen van het EU-migratiepact.
JA21 vindt dat verouderde internationale en Europese verdragen Nederland beperken in het voeren van een effectief migratiebeleid. Ze willen deze verdragen moderniseren, de toepassing beperken tot opvang in de regio, en verdere EU-integratie op migratiegebied blokkeren. Dit moet Nederland meer ruimte geven om zelf migratiebeleid te bepalen.
“De ruimte voor effectief asielbeleid wordt beperkt door verouderde internationale verdragen. De meest toonaangevende zijn het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) uit 1950 en het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951.”
“Met een coalitie van Europese landen het EVRM moderniseren.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Toetreding van de EU tot het EVRM blokkeren.”
JA21 wil dat Nederland binnen de EU strikter omgaat met bestaande migratieregels, zoals de Dublinverordening, en zich verzet tegen EU-maatregelen die nationale zeggenschap beperken, zoals het herverdelingsmechanisme van het EU-migratiepact. Ze willen opvang in de regio prioriteren en nationale interpretatie van EU-regels afdwingen.
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
“JA21 steunt de beperkende maatregelen die voortvloeien uit het aanstaande EU-migratiepact, zoals de versterking van de EU-buitengrenzen, en zal strikt toezien op de implementatie hiervan. Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
JA21 verzet zich tegen verdere overdracht van migratiebevoegdheden aan de EU, zoals de toetreding van de EU tot het EVRM en het EU-herverdelingsmechanisme. Ze willen nationale controle behouden en de lokale democratie beschermen tegen Brusselse dwang.
“Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
“In plaats van serieus werk te maken van instroombeperking koos het kabinet-Rutte IV ervoor om gemeenten wettelijk te verplichten tot asielopvang middels de Spreidingswet. De slechtst denkbare stap. Deze wet pakt niet de kern van het probleem aan, maar neemt juist ieder urgentiegevoel weg om de instroom in te perken. Bovendien wordt de lokale democratie ermee buitenspel gezet.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil dat het Nederlandse en Europese migratiebeleid strikt gebaseerd blijft op internationale mensenrechtenverdragen, zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ze verwerpen het huidige Europese migratiepact en migratiedeals met derde landen, pleiten voor meer legale en veilige vluchtwegen, en eisen een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen de EU. De kern van hun visie is dat mensenrechten altijd voorop moeten staan en dat Nederland en de EU hun wettelijke en morele verplichtingen niet mogen ondermijnen.
De PvdD stelt dat migratiebeleid altijd in lijn moet zijn met internationale verdragen en mensenrechten, en verzet zich tegen afspraken of deals die hiermee in strijd zijn. Ze benadrukken dat Nederland en de EU niet mogen tornen aan het Vluchtelingenverdrag of het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De partij verwerpt het Europese migratiepact en migratiedeals met landen als Turkije, Tunesië en Libië, omdat deze volgens hen leiden tot mensenrechtenschendingen en onmenselijke opvangsituaties. Ze willen dat Nederland zich in de EU inzet voor het beëindigen van deze deals.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
De PvdD pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen over EU-lidstaten op basis van draagkracht, en wil dat de EU en Nederland hun 'eerlijke deel' opvangen. Ze willen dat de rechten van asielzoekers in de EU worden beschermd en dat lidstaten die deze rechten schenden worden gesanctioneerd.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“We beschermen de rechten van iedereen die asiel zoekt door in Europees verband in te zetten op toezicht en het sanctioneren van lidstaten die deze rechten schenden, bijvoorbeeld als ze mensen onnodig en/of onder onmenselijke omstandigheden vasthouden.”
De partij wil veilige en legale vluchtwegen faciliteren, humanitaire doorgangen creëren en reddingsacties op zee niet belemmeren. Ze zijn tegen het criminaliseren van hulp aan ongedocumenteerden en willen Frontex vervangen door humanitaire missies.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Overheden dienen alles in het werk te stellen om vluchtelingen op zee te redden. Zolang zij dat niet doen, mogen ngo’s en andere humanitaire organisaties reddingsacties op zee organiseren zonder daarin tegengehouden of beboet te worden.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
FVD wil het Nederlandse migratiebeleid volledig loskoppelen van EU-regels en internationale verdragen, zodat Nederland weer volledige zeggenschap krijgt over wie het land binnenkomt. Ze pleiten voor het opzeggen van EU-migratieafspraken, het schrappen van verdragen als Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag, en het beëindigen van de voorrang van internationaal recht boven nationale wetgeving. Concrete voorstellen zijn onder meer een asielstop, het betalen van EU-boetes in plaats van naleving, en het streven naar een NEXIT.
FVD wil niet langer gebonden zijn aan Europese en internationale migratieverplichtingen, omdat zij vinden dat deze de nationale soevereiniteit en controle over de grenzen ondermijnen. Door het opzeggen van verdragen als Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag en het accepteren van EU-boetes, wil FVD volledige beleidsvrijheid terugwinnen.
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil dat nationale wetgeving altijd boven internationale en EU-regels gaat, om te voorkomen dat migratiebeleid via de rechter wordt afgedwongen op basis van verdragen. Ze stellen voor om het monistische stelsel te vervangen door een dualistisch stelsel en de relevante grondwetsartikelen te schrappen.
“We schrappen de artikelen 93 en 94 van onze Grondwet zodat de Nederlandse wet altijd boven internationale verdragen en afspraken komt te staan.”
“We beëindigen de directe werking van internationaal recht in het Nederlandse stelsel, zodat verdragen niet langer automatisch boven onze nationale wetten staan en rechters onze nationale wetten daar ook niet langer aan kunnen ‘toetsen’.”
“Forum voor Democratie wil deze ondemocratische constructie beëindigen en de controle terugleggen waar die thuishoort: bij ons eigen parlement. Dat betekent dat we het monistische stelsel omzetten in een dualistisch stelsel, zoals ook geldt in landen als Duitsland en de Verenigde Staten.”
FVD ziet het EU-lidmaatschap als een fundamentele belemmering voor een zelfstandig migratiebeleid. Ze willen daarom een ordentelijke uittreding uit de EU (NEXIT), zodat Nederland weer volledig controle krijgt over zijn grenzen en migratiebeleid.
“We verlaten de Europese Unie op een ordentelijke manier, zodat Nederland weer volledige controle krijgt over zijn wetten, grenzen en beleid.”
“De EU ontneemt ons land de mogelijkheid om ... onze grenzen te beschermen en ons immigratiebeleid vorm te geven.”
“Nederland weer soeverein. Forum voor Democratie wil dat Nederland zelf zijn eigen regels kan maken, zijn eigen grenzen kan beschermen en zijn eigen allianties kan sluiten. De Europese Unie maakt dat alles onmogelijk.”
Volt pleit voor een humaan, solidair en rechtsstatelijk Europees migratiebeleid, waarbij internationale en EU-rechten en mensenrechten centraal staan. Nederland moet zich strikt houden aan internationale verdragen, geen deals sluiten met landen die mensenrechten schenden, en zorgen voor eerlijke procedures en toezicht binnen de EU. Volt wil dat migratiebeleid altijd getoetst wordt aan mensenrechten en dat de EU actief optreedt tegen schendingen door lidstaten.
Volt vindt dat Nederland en de EU zich strikt moeten houden aan internationale en Europese verdragen en mensenrechten, zonder de grenzen van de regels op te zoeken. Nieuwe wetgeving moet vooraf worden getoetst aan deze rechten, en Nederland mag geen migratiedeals sluiten met landen die mensenrechten schenden.
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken. De Raad van State dient verplicht nieuwe wetgeving, inclusief onderliggende regelgeving, vooraf te toetsen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden. Op het moment dat zo’n concrete voorwaarde ontbreekt, moet Nederland tegen het sluiten van dit verdrag stemmen.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
Volt wil dat de EU actief toezicht houdt op de naleving van mensenrechten aan de buitengrenzen, pushbacks sanctioneert en landen die zich niet aan het recht houden, geen steun meer geeft. Er moet een gemeenschappelijke EU-zoek- en reddingsoperatie komen en onafhankelijke inspecteurs moeten schendingen kunnen aanklagen.
“De Europese grens- en kustwacht Frontex wordt grondig hervormd, komt los te staan van nationale regeringen en legt verantwoording af aan het Europees Parlement. Volt wil dat er een gemeenschappelijke EU-zoek- en reddingsoperatie komt voor het Middellandse Zeegebied, in lijn met de oproepen vanuit het Europees Parlement.”
“We willen inspecteurs aan de grenzen, zodat landen die zich schuldig maken aan het terugduwen van vluchtelingen voor de rechter kunnen worden gebracht. Volt wil dat landen die zich schuldig maken aan de zogenoemde pushbacks geen ondersteuning meer ontvangen om hun buitengrenzen te controleren.”
“Om breed toezicht van de EU te garanderen en pushbacks en mensenrechtenschendingen tegen te gaan, moeten het Europees Bureau voor de grondrechten van Frontex, nationale onafhankelijke toezichtmechanismen en klachtenbureaus samenwerken. Zij moeten toegankelijk zijn voor migranten.”
Volt benadrukt het belang van eerlijke en menswaardige procedures die in lijn zijn met internationale wetgeving, en wil legale migratiekanalen bevorderen. Hulp aan migranten mag niet gecriminaliseerd worden en Nederland moet bijdragen aan wereldwijde solidariteit via meer hervestigingen.
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s. Landen die hulpverleners vervolgen wanneer zij bijvoorbeeld mensen redden op zee of juridische bijstand verlenen, worden gesanctioneerd.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan de wereldwijde solidariteit. Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander migratiebeleid binnen de EU, gericht op het beschermen van mensenrechten en het afschaffen van beperkende en repressieve EU-migratiewetgeving. De partij wil open grenzen, universeel verblijfsrecht, afschaffing van Frontex en een solidaire, humanitaire benadering van asiel en migratie, waarbij Nederland zich actief verzet tegen het huidige Europese beleid dat het recht op asiel ondermijnt.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen en wil verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht, zodat migranten en vluchtelingen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit standpunt is fundamenteel en onderscheidt zich door het expliciet afwijzen van nationale en Europese restricties op migratie.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
De partij verzet zich expliciet tegen Europese wetgeving die het recht op asiel beperkt, zoals het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling en migratiedeals met derde landen. BIJ1 wil dat Nederland zich binnen de EU inzet voor een solidair asielsysteem en eerlijke verdeling van vluchtelingen.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
BIJ1 wil dat Nederland niet langer bijdraagt aan het Europese grensgeweld en pleit voor de afschaffing van Frontex. In plaats daarvan moet er een nieuw humanitair EU-agentschap komen dat reddingsoperaties ondersteunt en mensenrechten beschermt.
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus of nationaliteit, gelijke toegang krijgt tot basisvoorzieningen en rechten binnen Nederland en de EU. Dit omvat medische zorg, opvang, werk en juridische bijstand.
NSC pleit voor een fundamentele herziening van het Europese migratie- en asielbeleid, waarbij opvang in de regio en het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen centraal staan. Ze steunen het EU-migratiepact, willen nationale wetgeving aanscherpen en overwegen zelfs een opt-out van EU-beleid als Europese afspraken uitblijven. Hun visie is gericht op meer nationale regie, beperking van instroom en het aanpassen van internationale verdragen aan de huidige migratierealiteit.
NSC wil dat asielaanvragen en -procedures plaatsvinden in veilige derde landen buiten de EU, om zo de instroom te beperken en het nationale systeem te ontlasten. Dit moet in EU-verband worden geregeld, maar Nederland is bereid om met gelijkgestemde landen verder te gaan als EU-brede afspraken uitblijven.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Voortbordurend op het EU-migratiepact moeten Nederland en de Europese Unie de volgende stap zetten naar een nieuw migratiestelsel... opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
NSC wil nationale wetgeving aanscherpen op basis van het EU-migratiepact en neemt het initiatief om internationale verdragen te moderniseren, zodat deze beter aansluiten bij de huidige migratierealiteit.
“De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang... Het migratiepact biedt bovendien een basis om nationaal strenge wetgeving in te voeren.”
“Ook neemt Nederland het initiatief om internationale verdragen te moderniseren, zodat deze beter passen bij de migratierealiteit van nu.”
NSC wil meer grip op arbeids- en studiemigratie door EU-regels aan te passen, bijvoorbeeld via quota, arbeidsmarkttoetsen en het beperken van rechten voor EU-studenten.
“Onder bepaalde omstandigheden moeten lidstaten weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, waarbij een EU-quotum voor bepaalde sectoren een optie is.”
“We nemen ook maatregelen in EU-verband, zoals het verstrengen van de normen voor het krijgen van financiering.”
“En de regels in de EU zo aanpassen dat er voor EU-studenten pas bij veel meer werkuren recht ontstaat op een Nederlandse beurs.”
De PVV wil een radicale breuk met het huidige EU-migratiebeleid door een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het afdwingen van een opt-out op asiel en immigratie binnen de EU. De partij beroept zich expliciet op artikel 72 VWEU om EU-regels te omzeilen, wil verdragen opzeggen die migratie beperken, en zet in op nationale soevereiniteit boven Europese verplichtingen. Hun voorstellen zijn gericht op het beëindigen van de instroom van asielzoekers en het terugdraaien van Europese en internationale afspraken die migratie reguleren.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren en beroept zich daarbij op artikel 72 van het Verdrag betreffende de Werking van de EU (VWEU), waarmee zij menen EU-asielregels te kunnen negeren. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke maatregel om de nationale veiligheid en openbare orde te beschermen, en als reactie op het falen van het Europese migratiebeleid.
De PVV streeft naar een formele opt-out voor Nederland op het gebied van asiel en immigratie binnen de EU, door het inzetten van het vetorecht en het blokkeren van de EU-begroting. Dit standpunt is gericht op het terughalen van nationale zeggenschap en het voorkomen dat Nederland gebonden blijft aan Europese migratieregels.
De PVV wil internationale verdragen die volgens hen migratie naar Nederland faciliteren of beperken om deze te beëindigen, waaronder het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om volledige controle over het nationale migratiebeleid te herwinnen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De PVV wil gezinshereniging voor asielzoekers volledig stoppen, wederom met een beroep op artikel 72 VWEU, en wil uitzonderingen maken op EU-richtlijnen zoals de Richtlijn tijdelijke bescherming voor Oekraïners. Dit wordt gemotiveerd door het streven om de instroom van migranten verder te beperken.
“Daarom gaan we op grond van artikel 72 VWEU, net als Oostenrijk, ook gezinshereniging stoppen.”
“Oekraïne heeft zijn eigen mannen hard nodig. Daarom gaan we een uitzondering maken op de Richtlijn tijdelijke bescherming van de EU, waardoor we volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden kunnen terugsturen.”
De SP pleit voor een humaan, rechtvaardig en beheersbaar migratiebeleid binnen de EU, waarbij mensenrechten en solidariteit centraal staan. Ze willen opvang van vluchtelingen in de regio, eerlijke verdeling van vluchtelingen over EU-lidstaten, het tegengaan van mensenrechtenschendingen aan de EU-grenzen, en het maken van bindende afspraken in EU-verband over terugkeer en arbeidsmigratie. De SP benadrukt dat migratiebeleid altijd in lijn moet zijn met internationale mensenrechtenverdragen en het Europees recht.
De SP vindt dat opvang van vluchtelingen bij voorkeur in de regio moet plaatsvinden, maar als dat niet kan, moeten alle EU-lidstaten naar draagkracht vluchtelingen opnemen. Ze willen bindende afspraken over verdeling en terugkeer, met nadruk op mensenrechten en veiligheid.
“Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering. Behalve de verantwoordelijkheid van de EU-lidstaten en daarmee dus ook ons land om binnen de eigen grenzen de opvang van vluchtelingen op een menswaardige manier te regelen, zullen we ook landen in de buurt van conflictgebieden helpen om een dergelijke opvang te onderhouden.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”
“Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
De SP eist dat de EU stopt met pushbacks en mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen, en dat Frontex zich houdt aan het internationaal recht.
“Het gebruik van pushbacks en schendingen van mensenrechten direct staken. Migranten die de oversteek naar Europa willen maken zijn nu afhankelijk van genadeloze mensensmokkelaars die hen met loze beloften hun geld aftroggelen. Daar moet een einde aan komen. Het gezamenlijk surveilleren op de Middellandse Zee moet gericht zijn op het terugdringen van het aantal doden bij de oversteek naar Europa. Frontex moet pushbacks en de schendingen van mensenrechten direct staken.”
De SP stelt dat mensenrechten altijd het uitgangspunt moeten zijn in het Europese migratiebeleid en dat de EU zich moet binden aan internationale mensenrechtenverdragen.
“De bescherming van mensenrechten moet altijd het uitgangspunt zijn in ons buitenland beleid en in handelsverdragen. ... De EU moet daarom toetreden tot het Europees Mensenrechtenverdrag en het Europees Sociaal Handvest, zodat sociale rechten en mensenrechten stevig worden verankerd in het Europese beleid.”
“Geen samenwerking met foute regimes. Geopolitiek eigenbelang mag nooit ten koste gaan van mensenrechten of internationaal recht.”
De SP wil in EU-verband strengere regels tegen uitbuiting van arbeidsmigranten en het verbieden van constructies waarbij arbeidsmigranten van buiten Europa via andere EU-landen worden binnengehaald.
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“Het kabinet moet zich in EU verband hard maken om deze constructie te verbieden en een dergelijk verbod voor Nederland mogelijk te maken. Aan deze wetteloosheid moet een einde komen.”
Het CDA pleit voor een streng en rechtvaardig Europees migratiebeleid dat de instroom beperkt, de buitengrenzen beter beschermt en asielaanvragen buiten de EU afhandelt. Ze willen het EU-recht aanpassen waar nodig, het onderscheid tussen tijdelijke en permanente bescherming strikter toepassen, en gezinshereniging beperken volgens Europese regels. De partij benadrukt samenwerking binnen de EU en met derde landen, met respect voor mensenrechten en bestaande verdragen.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan alleen buiten de EU te behandelen. Dit vraagt om aanpassing van het EU-recht en internationale verdragen, zodat alleen uitgenodigde asielmigranten naar Europa mogen komen.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen. Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA ondersteunt het Europese migratiepact en wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met directe terugkeer bij afwijzing. Dit moet ook in Nederland worden toegepast.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil het onderscheid tussen permanente vluchtelingen en mensen met tijdelijke bescherming strikter toepassen, en gezinshereniging voor mensen met tijdelijke bescherming beperken, in lijn met EU-recht en vergelijkbare landen.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA wil migratieovereenkomsten sluiten met landen aan de Europese buitengrenzen en veilige derde landen, waarbij mensenrechten worden geborgd en asielaanvragen ook buiten de EU kunnen worden onderzocht.
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. In de migratieovereenkomsten worden mensenrechten geborgd.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
D66 pleit voor een humaan, eerlijk en effectief Europees migratiebeleid, waarbij solidariteit tussen EU-lidstaten en bescherming van mensenrechten centraal staan. Ze steunen de invoering van het Europese migratiepact, willen het Vluchtelingenverdrag moderniseren zonder rechten in te perken, en zetten in op snellere, zorgvuldige procedures en een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa. D66 benadrukt het belang van internationale rechtsorde, solidariteit en het recht op bescherming voor vluchtelingen.
D66 ziet de invoering van het Europese migratiepact als een noodzakelijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Ze willen regie op migratie, snellere procedures en een eerlijke verdeling van asielzoekers tussen lidstaten, met respect voor mensenrechten en solidariteit.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 erkent dat het huidige systeem verouderd is en pleit voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, maar alleen als dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten niet worden beperkt. Ze willen dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig kunnen reizen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 benadrukt het fundamentele recht op internationale bescherming en solidariteit binnen de EU. Ze willen dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld worden opgevangen, en dat niemand wordt teruggestuurd naar onveilige gebieden.
D66 wil op korte termijn het Nederlandse hervestigingsquotum voor erkende vluchtelingen via de UNHCR verhogen, als invulling van internationale solidariteit zolang het Vluchtelingenverdrag niet is gemoderniseerd.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.”
BVNL wil een zeer restrictief migratiebeleid en pleit voor het terugdraaien van Europese en internationale verplichtingen die migratie beperken. De partij wil nationale soevereiniteit herstellen door het EU-migratiebeleid te negeren of te verlaten als Nederland geen eigen zeggenschap krijgt, en stelt voor om verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag op te zeggen en de Dublin-afspraken strikt te handhaven.
BVNL vindt dat Nederland zelf moet bepalen wie het land binnenkomt en wil niet langer gebonden zijn aan EU-regels of internationale verdragen die migratie beperken. Als Nederland geen volledige zeggenschap krijgt over het asielbeleid, moet het EU-lidmaatschap worden heroverwogen of ingeruild voor een losser associatieverdrag.
“Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
BVNL wil dat asielzoekers alleen asiel kunnen aanvragen in het eerste EU-land van aankomst, conform de Dublin-regels, en dat Nederland geen asielaanvragen meer behandelt van mensen die via andere EU-landen binnenkomen.
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
BVNL is bereid nationale wetgeving aan te passen en internationale procedures te negeren of beperken, zelfs als dit indruist tegen bestaande EU- of internationale rechtsnormen, om migratie te beperken.
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
“Voor zover nodig zullen we de EU melden dat we voortaan weer onze eigen koers varen op het gebied van landbouw en visserij. Desnoods zetten we ons vetorecht in.”
BVNL wil asielopvang buiten Nederland organiseren en rechten van asielzoekers beperken, binnen de ruimte die zij zien in internationale wetgeving.
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig, rechtvaardig en toekomstbestendig migratiebeleid binnen de EU, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor vluchtelingen, maar ook kritisch is op de uitvoering van het EU-migratiepact en het risico op mensenrechtenschendingen. Ze willen snelle, rechtvaardige procedures, strikter toezicht op migratiestromen binnen de EU, en benadrukken het belang van naleving van mensenrechten en de rechtsstaat door alle lidstaten.
De ChristenUnie ondersteunt het EU-migratiepact, mits het leidt tot snelle, eerlijke procedures en strikter toezicht op migratie binnen de EU. Tegelijkertijd waarschuwen ze voor het risico op mensenrechtenschendingen, vooral aan de buitengrenzen, en eisen ze waarborgen voor de bescherming van kwetsbare groepen.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie vindt dat de EU politieke, juridische en financiële instrumenten moet inzetten om de rechtsstaat en mensenrechten te beschermen, ook in het kader van migratiebeleid. Ze steunen sancties en versnelde procedures tegen lidstaten die deze waarden schenden.
De ChristenUnie benadrukt dat migratiebeleid zowel rechtvaardig moet zijn voor migranten als voor de ontvangende samenleving, met aandacht voor integratie, terugkeer bij afwijzing en het voorkomen van overlast.
“De ChristenUnie ziet hen als een schepsel van God. Een mens op zoek naar een betere toekomst, werk of studie willen we recht doen. Dat kan betekenen dat iemand zich hier — al dan niet tijdelijk — mag vestigen. Maar wie geen blijvende plek heeft in de Nederlandse samenleving en ook terug kan, moet terugkeren.”
“Ondertussen komt de regering niet met werkende en werkbare wetsvoorstellen, die recht doen aan migrant en samenleving.”
GroenLinks-PvdA wil het Nederlandse migratiebeleid nadrukkelijk baseren op Europese wetgeving en verdragen, met als uitgangspunt het respecteren van mensenrechten en het uitvoeren van het EU asiel- en migratiepact. Ze pleiten voor snelle, eerlijke procedures aan de EU-buitengrens, een evenredige verdeling van asielzoekers over lidstaten, en verzetten zich tegen mensenrechtenschendingen binnen het Europese migratiebeleid.
GroenLinks-PvdA kiest ervoor om het Nederlandse asiel- en migratiebeleid direct te laten aansluiten op het EU asiel- en migratiepact. Dit betekent snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van mensen uit veilige landen, en eerlijke verdeling van asielzoekers over EU-lidstaten. Het waarborgen van mensenrechten en internationale verdragen staat hierbij centraal.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is. Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
De partij benadrukt dat mensenrechten van migranten altijd moeten worden gerespecteerd, ook aan de Europese buitengrenzen. Ze zijn tegen pushbacks en willen geen EU-financiering voor grensbeleid dat mensenrechten schendt.
“Nederland zal actief pushbacks en andere mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen tegengaan en Frontex dient de handhaving daarvan te versterken. We willen geen EU-financiering voor grensbeleid dat mensenrechten schendt.”
“Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
GroenLinks-PvdA vindt dat asielzoekers altijd recht moeten hebben op rechtsbijstand tijdens procedures, in overeenstemming met Europese en internationale normen.
“Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
De VVD wil het Europese migratie- en asielbeleid aanzienlijk aanscherpen, met meer nationale controle en minder afhankelijkheid van EU-regels als deze niet streng genoeg zijn. Ze pleiten voor strengere handhaving van EU-asielregels, sancties voor niet-meewerkende lidstaten, en een opt-out voor Nederland als Europese afspraken niet voldoen. De partij wil dat Nederland binnen de EU een leidende rol speelt in het beperken van migratie en het moderniseren van internationale verdragen.
De VVD vindt dat het Europese asiel- en migratiepact alleen werkt als alle lidstaten zich eraan houden, en wil daarom sancties voor landen die weigeren de strengere regels uit te voeren. Dit moet de effectiviteit van het EU-migratiebeleid vergroten en de instroom beperken.
“Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
Als Nederland in de EU onvoldoende steun vindt voor haar strengere migratievoorstellen, wil de VVD een opt-out-clausule zodat Nederland niet gebonden is aan te soepele EU-afspraken. Dit benadrukt hun streven naar nationale soevereiniteit binnen het Europese migratiebeleid.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
De VVD wil internationale verdragen, waaronder het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het VN-Vluchtelingenverdrag, moderniseren zodat strengere nationale en Europese migratieregels mogelijk worden. Dit moet voorkomen dat criminele of uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland kunnen blijven.
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven.”
“Het nieuwe asielsysteem dient bij voorkeur op Europees niveau ingevoerd te worden, maar als dit te lang duurt willen wij dat Nederland hierin alleen optrekt.”
De VVD wil dat Nederland binnen de EU het voortouw neemt voor een strenger asielbeleid, onder andere door samenwerking met gelijkgestemde lidstaten en aanscherping van het landenbeleid.
“Wij willen hierbij samenwerken met gelijkgestemde EU-lidstaten. Tegelijkertijd wil de VVD dat er in Brussel op korte termijn maatregelen worden genomen om irreguliere migratie tegen te gaan en terugkeer te bevorderen.”
“Nederland moet binnen Europa een leidende rol spelen in het veilig verklaren van (delen van) landen.”
DENK pleit voor een humaan en duurzaam migratiebeleid binnen de EU, waarbij mensenrechten en legale migratieroutes centraal staan. Ze zijn voor Europese samenwerking op migratie, maar willen dat Nederland soeverein blijft over het eigen beleid en dat mensenrechten altijd worden geborgd. DENK verzet zich tegen het afsluiten van Europa en wil investeren in het aanpakken van de oorzaken van migratie, zoals ongelijkheid en conflicten.
DENK vindt dat het migratiebeleid van de EU gericht moet zijn op menselijkheid en duurzaamheid, met legale migratieroutes en het aanpakken van grondoorzaken van migratie. Ze verwerpen het idee van een Europa dat zich afsluit en benadrukken het belang van mensenrechten.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK ondersteunt Europese samenwerking op migratie als dat effectiever is, maar wil dat Nederland zeggenschap houdt over het eigen beleid en dat het nationale parlement inspraak behoudt. Ze zijn kritisch op het overdragen van bevoegdheden aan de EU.
“Wij zijn pragmatische voorstanders van de EU: als wij uitdagingen beter in Europees verband kunnen aanpakken, dan zijn wij daar een voorstander van. Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.”
“We zullen als Europa meer onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat betekent meer Europese samenwerking op internationaal gebied en op defensiegebied, zonder het verlies van onze eigen soevereiniteit. Dat geldt ook voor migratie, dat om een humane en duurzame aanpak vraagt.”